🔰«ضرورت انقلاب فرهنگی و تولید معادلات کاربردی برای تحقق تمدن نوین اسلامی»
🔶 آیتالله علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی (ره):
🔅 تا زمانی که « #انقلاب_فرهنگی» در جمیع شئون محقق نشود نمیتوان از پذیرش پیام «انقلاب سیاسی» خود در سطح جهان، توسط مردم دیگر کشورها مطمئن بود، چون ادعای انقلاب ما همواره ارائه #تمدنی_نوین که شالودههای آن رنگ دیانت دارد، بوده و هست و اگر قرار باشد همواره از ابزار فرهنگیِ خصم، به صورت مطلق یا مشروط بهره جوئیم، آیا اولاً میتوان چنین تمدنی را بنا نهاد و ثانیاً بر فرضِ بناگذاری، آیا میتوان ادعاکرد که چنین تمدنی از ماست، در حالی که « #روش» و « #معادله»ی دیگران را به عاریت گرفتهایم؟!
📝سلسله مباحث گامی عملی در جهت اسلامی کردن فضای دانشگاهها، جلسه 1؛ 1375
🔅به اعتقاد ما تا زمانی که نتوان سخن و مدعای خود را با #عینیت گره زد و علاوه بر برهانِ لفظی از #براهین_عینی بهره جست و برنامههای تحقیقاتی منسجمی را در چنین قالبهائی ارائه داد، حتماً ادعای ما در ارائه #ساختار_نوین_تمدن_اسلامی در هالهای از تردید و ناباوری باقی خواهد ماند و نه تنها نمیتوان دشمنان را به اسکات کشاند، بلکه دوستان را نیز با چنین قافلهای همراه نخواهد ساخت.
📝بحث ضرورتهای اولیه تغییر ساختار نظام آموزش عالی، 1375
#علامه_سید_منیر_الدین_حسینی_الهاشمی
#انقلاب_فرهنگی
#تمدن_نوین_اسلامی
#معادلات_کاربردی_اسلامی
✅@HossiniehAndisheh
6.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 آیتالله علامه مرحوم سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
☑️ کاری که [در مجموعه ما] انجام گرفته، مشابه آن در اروپا بیشتر از 50 سال طول کشیده است...
☑️ بیش از آنچه که گمان میکردیم انجام گرفته است. در مقایسه با [تمدن] غرب نیز اگر ملاحظه کنید آنها پیدایش «فلسفه شدن» شان تاریخ دارد و با [تاریخ] «تحول در قدرت محاسبه کمی» آن [متفاوت است]... یعنی [فلسفهی] شدن که هگل میگوید، [نمیتواند] ریاضیات و معادلات آن را نیز تحویل دهد بلکه [بعد از گذشت چند صد سال] «شدنِ» نسبیتِ اینشتین، معادله تحویل میدهد. اما ما [به غیر از تولید فلسفه شدن اسلامی] مدعی رسیدن به مرحله دوم (یعنی تولید معادلات اسلامی) و بکارگیری آن در ساختن «مدل [اسلامی]» نیز هستیم... البته با محدودیت شدید سیاسی، فرهنگی و اقتصادی!
☑️ ما فونداسیون سه شهر بزرگ علمی (حجیت، معادله، مدل) در تحول علم را کندهایم و تمام شده است. نقشه آن [تولید شده] است اگر ساختمان آن ساخته نشود مسلمین در ساختمان بیگانه زندگی میکنند.
☑️ ما حضرت ولیعصر (عج) شرط نکردیم که اول اسلحه بدهد بعد به جنگ دشمن برویم...
✅@HossiniehAndisheh
🔰«تنها فیلسوف انقلاب اسلامی»
🔆 آیتالله سیدمحمد مهدی میرباقری (عضو محترم خبرگان رهبری):
🔸من اهل مبالغه نیستم و قصدم این نیست ولی اینجا با قاطعیت عرض میکنم... بنده مدعیام این کار، کاری است که یک متفکر عمیق که بتواند عمق #درگیری_جبهه_حق_و_باطل را بفهمد در همه مظاهر و سر سپرده به آستان ولایت حقه باشد، هیچ چیز را در عرض امیرالمؤمنین(ع) قبول نداشته باشد، این کار از عهده او برمیآید. و من مدعیام #تنها_فیلسوف_انقلاب_اسلامی، استاد بزرگوار ما ـ که من شاگرد کوچک ایشان هستم ـ #علامه_سید_منیرالدین_حسینی(ره) است. بنده ایشان را فیلسوف انقلاب میدانم و لاغیر. کسی که عمق درگیری فرهنگی جبهه حق و باطل را بفهمد و بتواند مسیر انقلاب اسلامی را برای عبور از این فضا تئوریزه کند.
🔸عرض کردم بسیاری مدعی هستند؛ الحمدلله نیروهای بسیار خوب و فرهیختهای داریم که از محصولات برجستهی انقلاب اسلامی هستند... متفکرینی که در دانشگاه و حوزه علمیه هستند و دغدغه آنان همین مسئله است، حقیقتاً فراوان و بسیارند و برخی از آنان نخبه به مفهوم حقیقی هستند... اما #تئوری_بنیادین که بتواند #عمق_استراتژیک_انقلاب_اسلامی و عمق فرهنگیاش را بفهمد و طراحی کند، من فقط #یک_فیلسوف میشناسم. اگر دیگران میشناسند، معرفی کنند بگویند کدام فلسفه تولید شده است؟! کدام فلسفهی جدید که #فلسفه_عمل باشد و ناظر به تحول فرهنگ در همهی عرصهّها باشد، طراحی شده است؟! کدام تئوری تولید است که بخواهد #وحی را حاکم بر همهی #عقلانیت_بشری ــ اعم از عقلانیت فلسفی، تجربی، اعم از معارف شهودی و غیر شهودی ــ کند؟!
✅@HossiniehAndisheh
زندگینامه علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی.pdf
554.7K
📖 زندگینامه مجاهدتهای علمی مرحوم آیتالله علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی
☑️ عناوین بخشی از پژوهشهای علمی مرحوم علامه
✅@HossiniehAndisheh
کانال رسمی حسینیه اندیشه
📖 زندگینامه مجاهدتهای علمی مرحوم آیتالله علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی ☑️ عناوین بخشی از پژو
🔆 بخشیهای از زندگینامه علمی آیتالله علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
☑️ در بيستم آبانماه 1322 در شيراز به دنيا آمد. ایشان فرزند ارشد حضرت آیتاللهالعظمی #سید_نورالدین_حسینی_الهاشمی بود؛ مرجعی عالیقدر در استان فارس و جنوب ایران که از سابقین و پیشتازان فعالیتهای سیاسی و اجتماعی در اعلای کلمه اسلام و مذهب حقه جعفری طی سالهای 1305 تا 1335 محسوب میشد.
☑️با آغاز نهضت حضرت #امام_خمینی، تداوم راه پدر خود را در همراهی با قیام حضرت امام و تبعیت از آن قائد عظیمالشأن دید و در زمره شاگردان و علاقهمندان امام خمینی قرار گرفت.
☑️ هنگامی که حضرت امام(ره) در درس #ولایت_فقیه در سال 1348 از فضلای جوان خواست تا به تبیین #ابعاد_حکومت_اسلامی بپردازند، این استنصار فکری از سوی ابرمردی که در قله معارف حوزوی قرار داشت، آن استاد فرزانه را به تأمل عمیق پیرامون خلأها و نیازمندیهای علمی انقلاب اسلامی واداشت.
☑️ بعد از انقلاب، متوجه این چالش شد که « #تطبیقِ» احکام و التزامات کلیه در رسالهها بر موضوعات تخصصی و کاربردی در زندگی عینی بشر، همواره در معرض #خطا و اشتباه و یا #انحراف قرار خواهد گرفت؛ در حالی که آنچه متن حیات اجتماعی را شکل داده، همین موضوعات تخصصی، چندبُعدی و پیچیدهی برآمده از تمدن مدرن (از قبیل بانک، شرکت، دموکراسی، رسانه و....) است. این بصیرت و هوشیاری علامه، آن مرحوم را به ضرورت تولید « #منطق_موضوع_شناسی» (یا منطق انطباق) رهنمون ساخت و ظرف چند سال تلاش پژوهشی، موفق به تأسیس این منطق در سال 1363 گشت که این دستاورد عملاً موجب « #تئوریزه_شدن_فقه» در نظام اجتماعی میشود.
☑️ در گام دوم، توانست « #فلسفه_چگونگی_اسلامی» را نیز تأسیس کند و با دستیابی به قدرت تبدیل و بهینه معادلات عینی، زمینه را برای بیمهشدن نظام اسلامی در برابر «فلسفهی چگونگی مادی» ـ که از طریق تنظیم شرایط #پرورش_اجتماعی، بشریت را در برابر #مغالطه_عینی سهمگینی قرار داده ـ فراهم نماید.
☑️ این مجاهدت فرهنگی همهجانبه موجب شد تا #ربط_بین_اعتقاد_و_عمل در عمیقترین سطح متدلوژیک تبیین گردد و با تولید سه منطقِ «حجیت، معادله، مدل»، امکان تحول علمی و منطقی در «حوزه، دانشگاه و نظام اجرا» ایجاد گردد و #ولایت_مطلقه_فقیه به عنوان حافظ #پرستش_اجتماعیِ خدای متعال در برابر کفر جهانی تئوریزه شود تا زمینه برای تحقق « #تمدن_نوین_اسلامی» در بخشی از عالم باشد.
☑️ سرانجام آن #اندیشمندِ_قرن، در 12 اسفندماه سال 1379 و در ایام عزای عالم آلمحمد حضرت امام باقرعلیهالسلام چشم از جهان فرو بست و در حرم مطهر حضرت کریمه اهل بیت حضرت معصومهعلیهاالسلام به خاک سپرده شد.
✅@HossiniehAndisheh
📣 اطلاعیه
🔅حسینیه اندیشه کتاب نفیس:
📖 «ساختارهای اجتماعی قاتل امام(ع)، ساختارهای اجتماعی برانداز نظام» را منتشر کرد.
◀️ جهت تهیه کتاب به شمارههای زیر تماس بگیرید:
☎️ 09192529213 (مرکز شهر قم)
☎️ 09121510663 (پردیسان)
✔️ فایل کتاب رایگان است
✅@HossiniehAndisheh
🔰بخشیهایی از کتاب «ساختارهای اجتماعی قاتل امام(ع)، ساختارهای اجتماعی برانداز نظام»:
✅ ...در گفتار اول تا سوم، واقعیتی به نام «ساختارهای اجتماعی» را به عنوان عامل اصلی در ایجاد وحدت رویه بین افراد و اقشار مورد توجه قرار میدهد و با تقسیم آن بر اساس «کفر، نفاق، ایمان» و اشاره به نقش بزرگ ساختارها در رقمخوردن سعادت و شقاوت جوامع و افراد، سرنخهایی برای شکلگیری «فقه حکومتی» ارائه مینماید و همزمان سهمی اساسی برای این ساختارها، در جنایت عظیمی همانند قتل ذریه رسول خدا (ص) تعریف میکند.
✅ از گفتار چهارم، ساختارهایی که موجب پدیدآمدن حادثه بزرگی به نام شهادت اباعبداللهالحسین علیهالسلام شدهاند، به صورت عینی و در دو عرصه «سیاسی» و «اقتصادی» تبیین میگردد.
✅بر این اساس، روشن میشود که پیام عاشورا برای امروز نیز باید ناظر به وظایف اجتماعی در مقابله با ساختارهای مادی باشد و اساساً مشکلات فعلی «جامعه شیعه» ـ که بزرگترین دستاورد آن در عصر غیبت کبری، شکلگیری نظام مقدس جمهوری اسلامی است ـ نیز ناشی از همین ساختارهاست.
✅در نتیجه، این کتاب با تطبیق قاعدهمندِ «ساختارهای اجتماعیِ قاتل امام» بر «ساختارهای اجتماعیِ برانداز نظام»، فهمی نوین از پیام عاشورا و تکالیف جدیدِ برخاسته از آن برای این دوره از تاریخ را ارائه میکند و پیشنهاداتی برای طراحی ساختارهای الهی مطرح مینماید تا مبنای عمل برای حل چالشهای نظام مبارک جمهوری اسلامی قرار گیرد...
📝پیشگفتار کتاب، ص 4 و 5
✅@HossiniehAndisheh
🗓 25 اسفندماه، سالروز سخنرانی مقام معظم رهبری در موضوع « #حوزه_انقلابی»
🔰بخشهایی از بیانات معظمله در این سخنرانی مهم (28 اسفند 1394) «1»:
🔸حوزهی قم را بخواهند از انقلاب تهی کنند، [این] چیز کوچکی است؟! انگیزههایی وجود دارد برای این کار، حرف من این است... حرف من این است که میگویم حوزهی علمیّهی قم بایستی بهعنوان یک #حوزه_انقلابی، بهعنوان #مهد_انقلاب، بهعنوان آن کورهی آتشفشانی که همینطور دارد انرژی انقلابی را صادر میکند از خودش، حضور داشته باشد و ظهور داشته باشد.
🔹طبیعت قم، طبیعت طلّاب، حوزهی علمیّه، طبیعت دین است، طبیعت تبلیغ است، طبیعت قناعت است، طبیعت حضور مرجعیّت است که مرجعیّت خیلی مهم است؛ اینها همه از خصوصیّات حوزه است و همین موجب میشود که پایهی انقلاب در اینجا محکم بشود. اگرچنانچه ما دیدیم تلاشهایی دارد انجام میگیرد برای اینکه از حوزهی علمیّهی قم انقلابزدایی کنند، باید #احساس_خطر کنیم...
🔶 خب، احساس خطر کردن کافی نیست، باید به فکر علاج بود؛ علاج هم تدبیر لازم دارد، فکر لازم دارد؛ این اهمّیّت اجتماع شما را نشان میدهد. باید افراد صاحب فکر بنشینند فکر کنند.
🔹با کارهای سطحی، با فریاد کشیدن که احیاناً در یک جلسهای آدم داد بکِشد و به یکی اعتراض کند، با این حرفها مسئله درست نمیشود. راه، اینها نیست؛ راه، فکر کردن و #اندیشیدن و #حکمت_آمیز برنامهریزی کردن، مجموعههای برنامهریزی شده را تهیّه کردن و دنبال کردن است؛ بنابراین #بینش_انقلابی در قم بایستی توسعه پیدا کند، حرکت انقلابی باید توسعه پیدا کند.
#حوزه_انقلابی
#بینش_انقلابی
✅@HossiniehAndisheh
🗓 25 اسفندماه، سالروز سخنرانی مقام معظم رهبری در موضوع « #حوزه_انقلابی»
🔰بخشهایی از بیانات معظمله در این سخنرانی مهم (28 اسفند 1394) «2»:
🔹 #مخالفت_با_انقلاب هم دوجور است: یکوقت #صریحاً کسانی با انقلاب مخالفت میکنند -که این هم در حوزه وجود دارد، نه اینکه وجود نداشته باشد، ما بیاطّلاع نیستیم...
🔸یکوقت هست که نه، #صریحاً_با_انقلاب_مخالفت_نمیشود، [بلکه] با مبانی و مبادی اعتقادی انقلاب مخالفت میشود؛ روی اینها باید حسّاس بود. اینکه ملاحظه میکنید بنده مرتّب روی مسئلهی استکبار تکیه میکنم، روی مسئلهی آمریکا تکیه میکنم، [به خاطر] این نیست که از روی عادت، آدم دائم بخواهد یک حرفی را تکرار کند؛ نه، اینها احساس خطر است.
🔹 اگر نظام اسلامی در قبال #نظم_منحطّ_جهانی هویّت خودش را از دست داد، #شکست خواهد خورد؛ اهمّیّت نظام اسلامی -که میگوییم دنیا را تکان داد این انقلاب- بهخاطر این است؛ یک چیز جدید آورد.
#حوزه_انقلابی
#اسلام_ناب
#خطر_انقلاب_زدایی_از_حوزه
✅@HossiniehAndisheh
🗓 25 اسفندماه، سالروز سخنرانی مقام معظم رهبری در موضوع « #حوزه_انقلابی»
🔰بخشهایی از بیانات معظمله در این سخنرانی مهم (28 اسفند 1394) «3»:
🔸جمهوری اسلامی، #نظام_جهانی ظالمانه را به #چالش کشید؛ علّت مخالفت با ما هم همین است. [علّت] اینکه با نظام اسلامی مخالفت میشود این است؛ وَالّا اگر چنانچه #اسلام_غیر_سیاسی، اسلامی که کاری به کار اینوآن ندارد، اگر یک چنین اسلامی حاکم باشد، نه، هیچ اهمّیّتی هم نمیدهند و مخالفتی هم نمیکنند...
🔹 بعد از دوران صدر اسلام، #اوّلین_باری است که #اسلامِ_صحیحِ_نابِ متّکی به قرآن و حدیث در عالم واقع، دارد تحقّق پیدا میکند... امروز در ایران اوّلین بار است که یک چنین حکومتی بهوجود میآید. معنای #اسلام_سیاسی این است؛ اسلام سیاسی یعنی اسلامی که سیاست #اداره_جامعه را و #مدیریّت_جامعه را برعهده میگیرد؛ یعنی اسلام میشود مدیر جامعه. این بار اوّلی است که در اینجا اتّفاق افتاده است؛ این را میخواهند از بین ببرند، این را میخواهند نابود کنند؛ نابودکردنش هم به همین شکلی است که عرض کردم.
🔶 بنابراین مسئلهی #انقلابیی_گری در حوزهی قم در #معرض_خطر است؛ این را باید توجّه کنید؛ باید جزو مسائل #اصلی شما باشد.
#حوزه_انقلابی
#اسلام_ناب
#اسلام_سیاسی_یعنی_اداره_جامعه
#خطر_انقلاب_زدایی_از_حوزه
✅@HossiniehAndisheh
◼️ 26 اسفندماه سالروز ارتحال جانگداز مرحوم حجتالاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق، #اندیشمند_انقلاب_فرهنگی و مؤسس #حسینیه_اندیشه تسلیت باد
☑️ شادی روح آن استاد فرزانه، صلوات و فاتحه
✅@HossiniehAndisheh
◼️سرانجام در سحرگاه 26 اسفندماه سال 95 و در حالیکه مرحوم #استاد_صدوق رهسپار شهر شیراز برای تبلیغ #گفتمان_انقلاب و #انقلاب_فرهنگی بود، دعوت حق را لبیک گفت...
«بروشور #زندگی_نامه علمی حجتالاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق»
👇👇👇👇
✅@HossiniehAndisheh