eitaa logo
حوزه علمیه امام حسین ع شهرضا
257 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
388 ویدیو
200 فایل
کانال رسمی حوزه علمیه امام حسین علیه السلام شهرضا تلفن تماس: دفتر مدرسه: 33944881-031 معاونت آموزش: 33944882-031 معاونت اداری مالی: 33944882-031 معاونت فرهنگی: 33944883-031 ارتباط با ادمین: @Hozeh230
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 نفرت‌پراکنی علیه حوزه با پوشش شفافیت 🔹 مقایسه بودجه‌ای که دولت برای اداره ۵۰۰ حوزه در سراسر کشور به شورای عالی میدهد با بودجه‌ای که به دانشگاه تهران تعلق میگیرد را در این کلیپ ببینید. 🌐 خبرگزاری رسا @tollabolkarimeh 🌷
هدایت شده از آیه گرافـی 🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ ⚜ داستان #مسلمان_شدن یه آتئیست (بی‌خدا) فوق‌العاده زیبا👌👌 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
@Pand_Saadat.mp3
4.02M
🔈 عنایت و توجه ویژه حضرت ولی عصرارواحنا فداه به طلاب 🔸 حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆 98/10/02 | درس خارج اصول
🌹حضرت عيسى بن مریم عليهما السلام : 🔹لا تَنظُروا إلى أموالِ أهلِ الدُّنيا؛ فإنّ بَرِيقَ أموالِهِم يَذهَبُ بنُورِ إيمانِكُم. المحجّة البيضاء : 7/328 🔹به دارايى هاى دنيا پرستان منگريد؛ زيرا درخشش اموال آنان نور ايمان شما را مى برد.
حقیقت_گناه درک واقعی نسبت به حقیقت گناه خیلی می تواند در ترک گناه موثر باشد! ما تا زمانی که درک واقعی نسبت به حقیقت گناه نداریم اگر هم گناه را ترک نماییم یک جورایی با رضایت قلبی نیست و یک کراهتی نسبت به این ترک داریم و گاهی در عالم درون نق می زنیم که حالا نمی شد این عمل حرام نباشه وتا من یک خرده خوش باشم. مثال ما اگر هم گناه را ترک کنیم بدون شناخت حقیقت گناه،مثل کودکی است که میخواهد به بخاری داغ دست بزند ولی مادر جلوی او را می گیرد و می گوید جیز است!اما اندرون احوال این کودک اعتراض است و جیغ می زند تو نمی گذاری من خوش باشم!درست است خدا ما را منع نموده وما پرهیز می کنیم اما این پرهیز با جیغ و اعتراض درونی همراه است چون حقیقت گناه را نفهمیدیم که جیز است مثل همان کودک! اینکه امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: «لَوْ لَمْ یَنْهَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ عَنْ مَحَارِمِهِ لَوَجَبَ أَنْ یَجْتَنِبَهَا الْعَاقِل‏» (غررالحکم/7595) اگر خدا از حرام نهی نکرده بود، عاقل باید خودش از حرام اجتناب می‌کرد یعنی عاقل به حقیقت گناه پی برده است.ضرر گناه برای جان خود را متوجه است تعفن گناه را استشمام نموده است.این عاقل به معنای کسی که از چشم یا شامّه برزخی برخوردار است نیست به معنای کسی است که فکر می کند اهل تفکر است اهل حساب و کتاب است . داستان شما ببینید گناه در نظر مقدس اردبیلی چگونه بوده است: طلبه جوانی از مقدس اردبیلی (ره) پرسید: استاد! آیا شما گناه می‌کنید؟ استاد گفت: فرزندم؛ همه انسانها جایز الخطا هستند. دوباره پرسید: عموم انسانها را که می‌دانم، منظورم خود شما هستید، آیا شما گناه می‌کنید؟ مقدس اردبیلی (ره) با تبسم پاسخ داد: الله اکبر، حالا که این‌قدر اصرار می‌کنی، باید بگویم نه! من گناه نمی‌کنم. شاگرد پرسید: آیا فکر گناه هم نمی‌کنید؟ استاد فرمود: نه عزیزم، فکر گناه هم نمی‌کنم. طلبه جوان که خیلی تعجب کرده بود پرسید: مگر امکان دارد استاد؟ مرحوم مقدس اردبیلی فرمود: آری، امکان دارد، اگر قبول ندارید من سؤالی از شما می‌پرسم، جواب صحیح آن را بدهید: آیا شما نجاست می‌خورید؟ طلبه جوان که احساس می‌کرد مورد اهانت قرار گرفته، رنگ چهره‌اش تغییر کرد و گفت: نه استاد، این چه سؤالی است؟ مقدس اردبیلی (ره) دوباره فرمود: آیا فکر خوردن نجاست را هم نمی‌کنی؟ جواب داد: نه استاد فرمود: گناه نزد من مثل نجاست است، حتی بدتر از آن است. عبرت‌ها در آينه داستان‌ها نگاه مانگاه ملکوتی به اعمال باشد حال یا خودمان ملکوت گناه را دیده باشیم و شناخته بایم یا به خبر اهل ملکوت در این باره باور کنیم. شما اگر به کسی بگویی آتش می سوزاند باور نکند تعجب میکنی که چرا حالیش نیست! این ها مربوط به ظواهر و عالم ماده است که همه می بینیم و باور میکنیم.ولی همه عالم همین عالم ماده نیست ما عالم ملکوت هم داریم!خب!اگر خودمان نرسیدیم ونمی بینیم دلیل بر نبودن ملکوت نیست! انبیا آمدند تا دید انسان را بالا ببرند و اگر انسان حقیقت گناه را بفهمد دیگر نمی‌تواند گناه کند، و حتی فکر گناه را هم نمی‌کند. به ما خبر دادند این عملی که مشا انجام می دهید یک ظاهر دارد یک باطن به ما خبر داده اند این دروغی که می گویی یک اتفاقی در باطن عمل می افتد که به ضرر تو هست: روایت رسول خدا ص فرموده: ان المؤمن اذا کذب بغیر عذر خرج من قلبه نتن مؤمن هرگاه بدون عذر دروغ بگوید بوی گندی از قلبش بیرون می آید جامع الاخبار، ص 417، فصل فی الکذب و الصدق، ح 1158 این بوی گند هم خودش را متعفن می نماید هم در عالم می پیچد و بر عالم اثر می گذارد. دوستان این سخنرانی می توانید همین جا تمام نمایید ولی ممکن است از شما بپرسند یا اینکه خودتان در ادامه طرح سوال نمایید وادامه دهید. اگر گناه برای خودم ضرر دارد خداوند چه اصراری به توبه من دارد؟ ممکن است کسی بگوید گناه برای من ضرر دارد استغفار چه سودی دارد؟که خدا این همه اصرار دارد.؟ در پاسخ باید بگوییم اگر با چاقو یا ساتور، انگشت خودمان را قطع کنیم، این دیگر ربطی به دین و اعتقاد آدم ندارد و بالاخره انگشت ما جدا می‌شود و درد می‌کشیم.گناه هم اثر خودش را گذاشته و خدای بنده نواز خدای لطیف و مهربان نمی خواهد بنده با این ضرر گناه در دنیا و آخرت ادامه زندگی دهد اینکه اصرار می فرماید بر توبه نظر لطف خداست. یک اثر و ضرر گناه این است که ما را متعفن می نماید خدا می فرماید تا رسوا نشدید بیایید خودتان را معطر نمایید. روایت پیامبر(ص) فرمود: تعطروا بالاستغفارلاتفضحنکم روائح الذنوب؛ خودتان را با استغفار خوش‌بو و معطر گردانید تا بوی گناه شما را رسوا و مفتضح نگرداند.
موضوع: «آثار اجتماعی سیاسی خون شهید» معرفی بحث: خون شهید، آثاری دارد جدای از آثار معنوی و فردی، که ما معمولا از آثار معنوی خون شهید، سخن گفته ایم و سخن شنیده ایم حتی اثرش را در قلب و روح خودمان احساس کرده ایم اما کمتر از این موضوع بحث شده است که آثار عینی و ملموس اجتماعی و سیاسی خون شهید چیست؟ این آثار را می توان هم در علوم سیاسی هم در علوم اجتماعی بررسی کرد. از نظر علم جامعه شناسی، خون شهید چه آثار اجتماعی و سیاسی دارد؟ این مسئله را می شود زیر ذره بین علمی قرار داد. خون اثرش اینگونه هست ما دیدیم یک شبه یک اجماع ملی در کشور ایجاد شد، اجماعی که باید بیش از یک قرن تلاش می کردیم تا ایجاد کنیم، آن اجماع و هم بستگی ملی چه بود؟ «احساس تنفر از آمریکا»، این جز با خون شهید سرادر سلیمانی و همراهانش امکان نداشت. این بیداری دلها و احساس ضدیت با آمریکا فتح الفتوح خون سردار سلیمانی و همراهنش بود. خدا رو شکر خدا دشمنان ما را از احمق ها قرار داد. نباید بگذاریم احساسات معنوی دیگر ما از شهادت سردار و یاران و همراهانش جای معنوی ترین احساس یعنی «حس تنفر ملی از آمریکا» را بگیرد. خون شهید سردار قاسم سلیمانی خباثت و پستی آمریکا را بهتر و بیشتر از گذشته به مسئولینی که باور نمیکنند دشمنی آمریکا و همچنین مردم ما نشان داد. بعضی از مسولین پستی و خباثت دشمن را باور نمی کردند خون شهید سلیمانی خرج چنین بیداری هم در میان مسئولین و هم در میان مردم و احساس تنفر شدید از آمریکا شد. انقلاب اسلامی چند صد سال باید کار فرهنگی میکرد تا احساس تنفر از آمریکا را در کشور نهادینه کند؟ چقدر مسئولین ما تلاش کردند که احساس ضدیت با آمریکا در دل مردم خنثی کنند. ما یک شبه دیدیم خدا احساس ضدیت در آمریکا را در دلها بیدار کرد. چطور مگر می شود مگر امکان دارد؟ بله با خون شهید. تا چند وقت پیش در کشور ما، سیاسیون غرب زده می گفتند «دوران شعار مرگ بر آمریکا» گذشته هست. از زبان سیاسیون به سختی این سخن گفته می شد که آمریکا دشمن هست. حالا ببین خدا با خون سردار شهید چه فتح الفتوحی ایجاد کرده است؟ حالا افکار عمومی آماده هرگونه واکنش و انتقام سخت انقلاب اسلامی در مقابل آمریکا هست. این قدرت خون شهید در ایجاد وفاق ملی و حس مشترک و ملی در ضدیت و نفرت از نظام استکباری هست. ایجاد حس ملی عمیق، آن هم از جنس تنفر از دشمن، کار خون شهید هست. حس ملی را به این سادگی نمی توان ایجاد کرد. حالا شما می بینید و می شنوید که چطور بساط استکبار از عراق و منطقه به زودی جمع خواهد شد و دوران جدیدی در تاریخ بشریت رقم زده می شود. دوران افول آمریکا در جهان و منقطه با خون شهید سردار سلیمانی و همرانش به سرعت رقم خورد. اگر وجود سردار، بساط داعش را جمع کرد. خون سردار، بساط نظام استکباری را از عالم جمع می کند. این حرف شعار نیست، این حرف شعور پشت سرش هست. بروید نظر تحلیل گران غربی را در این زمینه بخوانید.
#طرح مثل حاج قاسم زندگی کن... 🌺نگاه فوق‌العاده ی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به مسجد #شهیدسلیمانی #مسجد
طرح ها.jpg
10.35M
#طرح #شهیدحاج‌قاسم‌سلیمانی 🌸پنج طرح حاویِ اندیشه های شهید سلیمانی با عنوان: (مثل حاج قاسم زندگی کن) 📌جهت تکثیر و توضیح در اندازه ی برگه A4 🔸طرح‌ها به صورت جداگانه و قالب مربع در کانال قرار داده خواهد شد 🇮🇷کانال خاطرات ناب شهدا: @khakriz1
هدایت شده از پویش مردمی
از مردم عزیز و ولایت مدار و شهید پرور شهرستان دعوت بعمل می آید در مراسم بزرگداشت شهید حاج قاسم سلیمانی حضور بهم رسانید . اجرتون با شهدا
حرکت انشالله بصورت دسته جمعی از حوزه امام حسین(ع) راس ساعت ۸:۴۵ صبح
🔹️سالن تیراندازی_۹دی 🔹️ویژه طلاب و خانواده 🔹️برای ثبت نام به واحدفرهنگی حوزه مراجعه نمایید. 🔹️خ نشاط،چهارراه نقاشی،خ فلسطین،کوچه۱۴،مجتمع مریم بیگم،اتاق۲ @farhangihozeh
برای جذب خیر و برکت در زندگی همیشه باید به یاد خدا بود ﴿يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اذْکُرُوا اللَّهَ ذِکْراً کَثيراً﴾ سرّ اينکه خيلي بايد به ياد خدا بود بر اساس دو نکته است: يکی از آنها براي جذب خير است چون او «دائم الفيض علي البرية» است, «دَائِمَ الفَضلِ عَلَي البريَّة» است مرتّب دارد فيض مي‌رساند اين‌طور نيست که افاضه الهي تعطيل‌بردار باشد. اين دعاي نوراني شب‌هاي جمعه که مي‌گوييم «يا دَائِمَ الفَضلِ عَلَي البريَّة» از بهترين دعاهاست؛ يعني تو دائماً داري فيض مي‌رساني، اما فيض خداوند با اکرام همراه است. دائم_الفیض او «باسط اليدين بالعطيّة» است، حيف است انسان غافل باشد، وقتي دائماً او دارد فيض مي‌رساند ما بايد ذکر کثير داشته باشيم ياد او در دل و نام او بر لب، اين مي‌شود ذکر کثير, اگر او «دائم الفيض» است بايد دائماً به ياد فيّاض بود تا دائماً از فيض طرْفي بست. شیطان دلیل ديگر هم اين است که دشمن هم دائماً دارد وسوسه مي‌کند 🔸مگر ابليس انسان راآرام مي‌گذارد؟! 🔸مگر ابليس شب و روز دارد؟! 🔸مگر ابليس خواب و بيداري دارد؟! در خواب هم مزاحم آدم است، گاهي انسان خواب‌هاي خوبي نصيبش مي‌شود همان‌جا مي‌بينيد حادثه‌اي پيش مي‌آيد که حواسش پرت مي‌شود چه کسي اين کار را کرده؟ او در خواب هم مزاحم آدم است. پس اصرار قرآن کريم بر اين است که دشمني داريد که هميشه درصدد وسوسه است وقتي دشمن شما هميشه درصدد وسوسه است شما هم هميشه آماده باشيد. ذکر_خدا نام خدا، ذکر خدا، اين « جوشن کبير » هر کدام از اينها طنابي است که اگر انسان اينها را بگيرد از هر سقوطي نجات پيدا مي‌کند؛ ولي آن ياد و آن نامي که انسان را به مقامي مي‌رساند جزء مخلَصين مي‌کند آن تنها ياد مبدأ نيست، ياد توحيد نيست، توحيد به تنهايي مشکل ما را حل نمي‌کند خدا هست، آنکه مشکل ما را حل مي‌کند اين است که خدا از ما مسئوليت مي‌خواهد، ما به حضور او مي‌رويم ما از آن طرف نيامديم که در گودال فرو برويم، ما را آوردند که ببرند، نه اينکه آوردند که اين‌جا بگذارند يا در گودال بگذارند اين‌طور نيست.
بسم الله الرحمن الرحیم وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ بارش باران های شدید و سیل آسا در جنوب شرق کشور باعث بروز مشکلات شدید و بی سابقه در استان های سیستان و بلوچستان و هرمزگان گردیده است. بارندگی در این استانها بعضا تا چهل برابر سال قبل بوده است و همین امر باعث شده است تا آمادگی های عادی این استانها برای حوادث غیر مترقبه جهت اسکان سیل زدگان و آسیب دیدگان کافی نباشد. با توجه به پیام مقام معظم رهبری مبنی بر ورود گروه های جهادی به این استانها و لزوم ارسال کمک های مردمی این انتظار از مردم نوع دوست و همیشه در صحنه شهرضا می رود که نهادهای امدادی و خدماتی را در کمک رسانی به این هموطنان تنها نگذاشته و همچون موارد مشابه با کمک های مادی و معنوی خویش التیام بخش مردمان این استانهای محروم و کمتر توسعه یافته کشور باشند. سید نعمت الله صالح امام جمعه شهرستان شهرضا
سلام طلابی که کارت فعال وکادر بسیجی آنها نیاز به تمدید داره تا شنبه 28 دی ماه تحویل واحد فرهنگی حوزه نمایند. بسیج انصارالحسین(ع) حوزه علمیه امام حسین(ع) شهرضا
در مورد رفتن با عجله روحانی از نماز جمعه لطفا با عجله قضاوت نکنیم ! اول اینکه چیز عجیبی نبود ! دوم اینکه ممکنه عذر موجهی داشته و ما نمی دونیم چی بوده ! مسائل امنیتی هم دور از ذهن نیست. سوم ممکنه قبل از رفتن با رهبری خدا حافظی کرد و ما ندیدیم ! چهارم ممکنه سفر کاری داشت و ما خبر نداریم ! پنجم ممکنه با بدبینی نگاه کنیم بگیم برای حاشیه سازی بوده ! خب حالا می ریم سراغ گزینه پنجم ! آیا موفق شد ؟؟؟ بهتون می گم آری ! تو هر گروه خودی و انقلابی که رفتم دیدم یه حجم وسیعی از گفتگوها در همین مورد هست !!! معنیش اینه که روحانی حتی با یه حرکت اضافه خودش هم ما رو به تلاطم انداخت و از اصل موضوع پرت کرد !!!! اصل موضوع اما چی بود ؟ اول : حضور میلیونی جمعیت تهران که در نوع خودش بی نظیر بود برای یک نماز جمعه ! دوم حضرت رهبری یک مانور قدرت نمائی از حضور مردم به فاصله اندکی از مراسم تشییع پیکر سردار و اون حوادث بعدی براه انداخت ! این جمعیت رو با این صلابت و قدرت دیگه هیچ نیرویی قادر نبود اینجوری جمع کنه ! سوم حضرت آقا هوشمندانه دنیا رو این دفعه بصورت آنلاین آورد پای کار انتقال حرفای انقلاب ! بسیاری از شبکه های تلویزیونی مطرح دنیا حتی امریکا خطبه های حضرت آقا رو پخش کردند و بعضیهاشون هم به تفسیر و تحلیل پرداختن می دونید بدون کمترین هزینه امکانات رسانه ای دنیا رو آوردن پای کار انتقال پیام جبهه مقاومت در دنیا !!! واقعا این یک شاهکار بود ! چهارم : بخش مهمی از خطبه آقا در مورد سردار سلیمانی بود !!۱ می دونید می خواستن چی رو به ملت و دنیا بفهمونن !؟ مکتب سلیمانی !!!! اصلا موضوع شخص نبود ! سلیمانی بعنوان نماد یک مکتب مترقی انسانی پر نفوذ در دنیا مطرح شد ! دقت کردید از سپاه قدس بعنوان یک نیروی نظامی اسم نبردن !!!؟ پنجم : حضرت رهبری با زیبائی هرچه تمام تر نیروی قدس رو یک نیروی بدون مرز معرفی کردند ! انصافا چنین تعبیر زیبایی با اون اوصاف انسانی بودن اهداف نیروی قدس در نوع خودش بی نظیر بود ! ششم حضرت آقا به راحتی آب خوردن همه زحمات شبکه های اون ور مرزی رو باطل کردند ! این چند روز فعالیت ضد انقلاب و دشمنان چی بود !؟ که اون دوتا حرکت مهم حضور گسترده مردم در تشیع و اون حرکت عظیم و بیاد ماندنی موشک باران و شکست امریکا رو به حاشیه ببرن ! هفتم یک دفاع جانانه اما هوشمندانه و زیبا از مدافعان حریم امنیت کشور بخصوص ماجرای زدن عین الاسد رو چنان مطرح کردند که تقریبا خیلی از تلاشهای امریکا رو برای کوچک کردن اون خنثی کردن ! چون داشت زنده به سراسر دنیا پخش می شد ! هشتم مردم رو تشویق کردند به قوی شدن ! خب این قدرت در کجاست !؟ بارها بهش اشاره کرده بودند که باید در داخل کشور قوی بشیم ! قدرت همینجاست و باید بهش مسلح بشیم ! نهم : یه تو دهنی محکم به روحانی زدند ! چند روز قبل روحانی گفته بود که مردم به من رای دادن برای پیگیری همین سیاست مذاکره با دنیا ! امروز رهبر با زیرکی و قدرت هرچه تمام تر بیان کردند که مردم ما همونایی بودن که تو خیابون و این چند روز دیدید و حرف مردم هم ایستادگی مجاهدانه بود و مقاومت دهم حضرت اقا یک اشاره محکم هم کردند به انتخابات ! خیلی مهم بود ! غیر مستقیم مردم رو تشویق کردند که باید در انتخابات شرکت کنید و دشمن اینو نمی خواهد ! وتاکید کردند که بزودی در این باره صحبت خواهند کرد ! یازدهم امام مسلمین در خطبه عربی شون رمز عملیات جبهه مقاومت رو برای بیرون راندن امریکا مخابره کردند ! اونجایی که گفتند : 🔹سرنوشت منطقه به آزادی از سلطه آمریکا بستگی دارد. این شد رمز عملیات جبهه مقاومت ✋ دوازدهم : حضرت رهبری در اول صحبت هاشون به آیه ۵ سوره ابراهیم اشاره کردند و موضوع ایام الله و ارتباط دادنش با اون دو موضوع حضور میلیونی جمعیت و زدن موشک به پایگاه امریکا و ... و اینا رو ایام الله نام بردند و دست قدرت الهی در کار بود. نعمت های پنهان و آشکار و صبر و ظفر رو با هم توضیح دادند و از همه مهمتر اینکه برای حفظ این نعمتها باید شکر گزار نعمت های خدا باشیم تا اینا برامون حفظ بشه ! خب حالا واقعا حیف نیست اینهمه نعمت و برکت حضور رهبر و مردم رو در نماز جمعه امروز با رفتن زود هنگام روحانی به حاشیه ببریم !؟هرچند که ممکن هست این حرکت اوهم در راستای تأثیر گذاری برهمه آنچه گفته شده بوده باشد
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
251807_1.pdf
317.5K
جزوء مختصری در باب رشته های تخصصی و مراكز مرتبط با حوزه جهت توجیه داوطلبان جدیدالورد
#مسابقه_کتابخوانی 🔸️انقلاب اسلامی و دستاوردها 🔸️ویژه طلاب حوزه علمیه بمناسبت دهه فجر 🔸️زمان:۲۵دی تا ۲۵ بهمن۱۳۹۸ 🔸️جوایز:۲ میلیون ریال برای ۱۰ نفر 🔸️ شرکت در مسابقه از طریق لینک ذیل: 👇👇👇👇👇👇👇👇 http://ravesh.me/qxHvY کانال واحد فرهنگی معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان @farhangihozeh
انقلاب اسلامی و دستاوردها.pdf
2.11M
🔸️کتاب انقلاب اسلامی و دستاوردها 🔸️لطفا پس از مطالعه کتاب به سئوالات پاسخ دهید. 🔸️اشکالات احتمالی را با مدیران کانال در میان بگذارید. @farhangihozeh
نكات بهداشتی كاربردی مدارس علمیه
نشست سیاسی(بررسی مسایل روز و انتخابات ) _ باحضور استاد غلامرضایی _به مناسبت دهه مبارک فجر _سه شنبه 15 بهمن ماه ساعت 9صبح مکان: حوزه علمیه امام حسین(ع) شهرضا
آفات_زبان فحش الجنه حرام على کل فاحش ان یدخلها. ورود به بهشت بر هر دشنام دهنده اى حرام است . پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) (۱) تعریف فحش فحش ، بذاء، سلاطه ، تفحش و سب ، کلماتى گوناگون با معانى بسیار نزدیک به هم ، بلکه مترادف و هم معنایند. فحش در لغت به معناى افزایش بدى از حد مجاز است ؛ یعنى وقتى بدى از حد خود فراتر رود، شخص به ناسزاگویى روى مى آورد. ((تفحش )) به معناى بیهوده گفتن یا هرزه گویى ، ((سب )) به معناى گفتار زشت یا دشنام ، ((بذاء)) به معناى بد زبانى و ((سلاطه )) نیز به معناى زبان درازى است . دانشمندان اخلاق ، به کار بردن سخنان زشت براى اشخاص را فحش و ناسزا مى گویند. (۲) اقسام فحش فحش را از جهت انگیزه گوینده به دو قسم مى توان تقسیم کرد: ۱ – فحش با انگیزه آزار (قصد جدى ) گاه ناسزا براى رنجاندن و آزردن خاطر دیگرى گفته مى شود. دشنام دهنده در این حالت با جدیت ناسزا گفته ، حرمت شکنى مى کند. ۲ – فحش با انگیزه شوخى هرزه گویى و فحش چه بسا براى شوخى باشد. ناسزا گویى در چنین حالى ، بدون انگیزه رنجاندن است . گاهى هم این صفت ناپسند، عادت شده ، بدون انگیزه خاصى انجام مى گیرد. فرد بیمار در این حال براى رساندن مقاصد معمول خویش ، سخنان زشت را به مى گیرد. فحش از جهت زشتى کلمات به کار رفته نیز به مرتبه هاى گوناگون تقسیم مى شود. برخى بسیار زشت است و برخى زشتى کم ترى دارد. البته میزان زشتى و ناپسندى سخنان فرد نزد اقوام و ملت هاى گوناگون مختلف است به این معنا که گاه سخنى در شهرى بسیار ناپسند شمرده مى شود و در شهر یا کشور دیگر به آن اندازه ناپسند نیست . اخلاق الاهی جلد چهارم آفات زبان استاد مجتبی تهرانی آیت_الله_مجتبی_تهرانی
آفات_زبان شماتت پیامدهاى زشت شماتت: سرکوفت و سرزنش دیگران ، پیامدهاى زشت و ناخوشایندى را براى شماتت کننده در دنیا و سراى آخرت به بار خواهد آورد. ۱ – پیامد شماتت در دنیا ابتلا به مصیبت : اظهار شادى از مصیبت ، موجب گرفتارى شماتت کننده به همان مصیبت مى شود. همان گونه که گذشت ، امام صادق (علیه السلام ) فرمود: هر کس برادر خود را به دلیل مصیبتى که بر او وارد شده است سرزنش کند، از دنیا بیرون نمى رود تا خود گرفتار شود. ۲ – پیامد شماتت در آخرت عذاب در آخرت : آزار رساندن به مؤ من ، مایه قهر خداوند و عذاب آخرتى است تا آن جا که خداوند فرموده است : آزار دهنده بنده مؤ من من ، به من اعلام جنگ بدهد. رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) آزار دهنده مؤ من را آزار دهنده خویش ، و آزار دهنده خویش را آزار دهنده خدا و آزار دهنده خدا را ملعون معرفى کرده است . روشن است که سرکوفت زدن به اهل ایمان ، مایه آزردگى خاطر آن ها است و پرهیز از آزار، ضرورت دارد. (۶) راه هاى درمان شماتت براى درمان بیمارى باید به آثار و عواقب آن اندیشید. آگاهى از این که فرد شماتت کننده به همان مصیبتى مبتلا خواهد شد که دیگرى را براى آن سرزنش مى کرده است ، ترس و واهمه را در روح او پدید خواهد آورد و به یادآورى مکرر این پیامد، دیگر به شماتت دیگران نخواهد پرداخت . اندیشه در این که هر بلایى بر سر اهل ایمان بیاید، ممکن است کفاره گناه یا عامل به کمال رسیدن آنان در آخرت شود او را از سرکوفت و سرزنش ایشان باز مى دارد و از سوى دیگر، بلا و گرفتارى و مصیبت ، بر بدى و خوارى نزد پروردگار دلالت نمى کند؛ بلکه دلالت آن بر نزدیکى به خدا بیش تر است . توجه شماتت کننده به مصیبت ها و بلاهایى که بر خودش وارد مى شود، او را از توجه به گرفتارى هاى دیگران باز مى دارد. دقت و تامل در این که چه بسا بلاى نازل شده بر او براى تادیب در برابر خطاهایش بوده است ، او را از اندیشه در احوال دیگران بازداشته ، به خود مشغول مى سازد. دقت در دور ماندن از رحمت خدا به دلیل آزردن اهل ایمان نیز انسان را به ترک این رفتار زشت سوق مى دهد. اخلاق الاهی جلد چهارم آفات زبان استاد ایت الله مجتبی تهرانی آیت_الله_مجتبی_تهرانی
عدول از نیت در نماز جماعت: اگر ماموم بدون ضرورت در نماز چهار رکعتی موقع قنوت امام نیت فرادا کند و نمازش را تمام کند و در ادامه نماز امام نماز دیگر را اقتدا کند جایز است؟ مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله) جواب بدون عذر نمی توان از جماعت جدا شد و نیت فردای کرد خواه از اول تصمیم بر این کار داشته باشد یا در اثناء نماز. و اگر کسی به واسطه عذری بعد از حمد و سوره امام نیت فرادی کند لازم نیست حمد و سوره بخواند ولی اگر پیش از تمام شدن حمد و سوره نیت فرادی کند باید آن مقدار را که امام نخوانده بخواند و البته اگر به خاطر عذری نیت فرادی کند دیگر نمی تواند به جماعت برگردد و اگر مردد شود که نیت فردای کند یا نکند و بعد تصمیم بگیرد نمازش را به جماعتش تمام کند جماعت او اشکال دارد ولی اگر شک کند که نیت فرادی کرده یا نکرده بنا می گذارد که نیت فردای نکرده است.
حضرت شعیب میگفت : گناه نکنید که خدا بر شما بلا نازل میکند.. یکی آمد و گفت من خیلی هم گناه کردم ولی خدا اصلا بلایی بر من نازل نکرده! خداوند به حضرت‌شعیب وحی میکند که به او بگو اتفاقا تو سر تا پا در زنجیر هستی.. آن فرد از حضرت شعیب درخواست نشانه میکند. خداوند میگوید به او بگو که عباداتش را فقط به عنوان تکلیف انجام میدهد و هیچ لذتی از آنها نمیبرد.. امام صادق (ع)فرمودند:خداوند كمترين كاري كه درباره گناهکار انجـام مـیدهد اين است كـه او را از لـذّت مـناجـات محـروم مي‌سـازد. معراج‌السعادة صفحه۶۷۳
فجر مبارک نمایشگاه دستاوردهای خانواده طلاب و روحانیون شهرضا مکان: حوزه علمیه امام حسین(ع) زمان: 13 لغایت 18 بهمن ماه 98 ساعت بازدید: 10 الی 12 صبح و عصرها از 15 الی 17. مرکز خدمات حوزه های علمیه شهرضا