━━⊰❀🦋❀⊱═━
💠معرفی فراروانشناسی یا پاراسایکولوژی
بخش اول:
از واژه یونانی para به معنای پهلو + psychology به معنای روانشناسی گرفته شده است.
فراروانشناسی یا پاراسایکولوژی شاخه ای از روانشناسی است که به مطالعه پدیده های روانشناختی به ظاهر ماوراء طبیعه می پردازد.
پدیده هایی که مطالعه می شوند عبارتند از:
ادراک فراحسی (extra-sensory perception)،
جنبش فراروانی ( psychokinesis)
و بقای آگاهی ( هوشیاری ) پس از مرگ .
در زبان فراروانشناسان به این پدیده ها، اصطلاحا ً PSI گفته می شود. یک اصطلاح بی طرفانه که هیچ چیز مثبت یا منفی در مورد علت این پدیده ها یا تجربه ها نمی گوید. تحقیقات ِ فراروانشناسان روش های مختلفی بهره می بردند. از جمله این روش ها می توان به تحقیقات آزمایشگاهی و تحقیقات ِ صحرایی اشاره کرد. این تحقیقات در آزمایشگاه های تعدادی از دانشگاه ها و بنیادهای خصوصی در سطح جهان انجام می شود. همچنین نتایج این تحقیقات معمولاً ً در نشریات ویژه ای نظیر نشریه فراروانشناسی ( journal of parapsychology ) و نشریه فراروانشناسی اروپا منعکس می شود .
مقاله های تحقیقاتی فراروانشناسی نیز غالبا ً در نشریه های « مجله روانشناختی » (psychological Bulletin )، بنیاد های فیزیک (Foundation of Pyysics) و نشریه روانشناسی بریتانیا ارائه می شود.
آزمایش هایی که معمولاً ً توسط فراروانشناسان انجام می شود عبارتند از :
* شماره انداز عدد تصادفی ( random number generator ) به منظور بررسی مدارک روان جنبشی ،
* محرومیت حسی از طریق ِ آزمایش های گانزفلد ( Ganzfeld experiments) جهت تست ادراک فرا حسی
* تحقیقاتی که تحت قرارداد با دولت ایالات ِ متحده برای بررسی امکان قضاوت از راه دور ( remote viewing ) صورت می گیرد.
فراروانشناسان بر مبنای این تحقیقات تعدادی مطالعات فراتحلیلی ( meta-analytical ) انجام داده اند. در مطالعات فراتحلیلی، داده های بدست آمده از آزمایش های پراکنده ، در یک مجموعه داده بزرگ با یکدیگر ترکیب می شوند . تعدادی از این تحلیل های آماری در صفحاتی از نشریات اصلی ارائه شده و در زمان خود بحث ها و جنجال هایی به راه انداختند.
فراروانشناسی یک علم حاشیه ای محسوب می شود ( fringe science ) می باشد، چرا که شامل تحقیقاتی می باشد که در مناسب مدل های نظری استاندارد ( standard theoretical models ) قابل قبول برای جریان اصلی علم ( mainstream science ) نمی باشد.
دانشمندانی نظیر ری هایمن ( Ray Hyman ) و جیمز الکوک در صدر منتقدان فراروانشناسی هم از لحاظ روش شناحتی فراروانشناسان و هم از لحاظ نتایج بدست آمده توسط فراروانشناسان قرار دارند. همچنین بسیاری از دانشمندان صاحب نام نیز که به محققان شکاک معروفند نشان داده اند که نقص های روش شناختی بسیار بهتر از توضیح های ناهنجار پیشنهاد شده توسط فراروانشناسان می تواند دلیل بدست آمدن آن دسته از نتایج به ظاهر موفقیت آمیز فراروانشناسان را توضیح دهد .
همچنین برخی منتقدان عنوان کرده اند که فراروانشناسی از خط علم به سمت شبه علم ( pseudosienc )متمایل شده است. تا این زمان ، هنوز هیچ مدرکی که وجود پدیده هایی ماوراء الطبیعه را اثبات کند توسط بنیادهای معتبر علمی ( scientific community) پذیرفته نشده است .
━━⊰❀🦋❀⊱═━
#باشگاه_کتابخوانان_NDE
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○
* چرا با اینکه به خواستههایمان میرسیم ولی حالمان باز خوب نیست؟
* زندگی خوب (goodlife) محور فلسفه یونان بوده است. کودکان از ابتدا با این سوال مواجه میشدند که کدام زندگی مطلوب است و انتخاب شیوه زیستن مهم ترین سوال فلسفه بود. در اخلاق نیکوخوماسی ارسطو سه پاسخ به این سوال ارائه شده: زندگی مبتنی بر لذّت، ثروت و قدرت
این سه هدف ما را با سه رنج اساسی مواجه میکند.
* آدو میگوید فلسفه تراپی و نحوه زیستن است و این اشتباه است که به کلیّات میپردازد.
* اِئودیا در فلسفه یونان به معنای روح خوب بوده ولی امروز به اشتباه به شادی (happiness) ترجمه میکنند.
* یکی از فیلسوفان رواقی میگوید: کلاس فلسفه باید مثل مطب پزشک باشد وقتی شخص وارد میشود به نظرش همه چیز خوب است ولی وقتی خارج شود باید بفهمد دردها و بیماری های فراوانی دارد که باید به فکر چاره باشد.
* بسیاری از متون عرفانی مخصوصا عرفان خراسانی به معنایی که آدو میگوید فلسفه به مثابه زندگی است. آنها درد را در درون انسان میجستند.
* تفاوت فلسفه با روان شناسی
در روانشناسی مسکنهایی برای دردها ارائه میدهند ولی در فلسفه به دنبال شناخت علل و ریشهها هستیم.
* امروزه مصرف مقداری از روان گردانها مثل ماریجووانا در غرب قانونی شده و شیوع یافته است. چرا؟ به خاطر عمق رنجهاست.
* آقای اسونسن نروژی آثاری در فلسفه ملال، فلسفه ترس، فلسفه عشق، فلسفه کار دارد؛ میگوید: ما نباید به مسکّن راضی شویم.
* رواقیانی مثل آدو معتقد بودند که همه باید همه روزه فیلسوف باشند و به آن نیاز دارند.
فلسفه نوعی دیالوگ مستمر با خود است، شناخت برای خود و درمان و رهایی از خود است.
"يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ ۖ لَا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ ۚ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ" آیه ۱۰۵ سوره مائده
* آدو در کتاب فلسفه به منزله روش زندگی این ایده را مطرح میکند که فلسفه تمرین مرگ است و سقراط استاد این گفتگو با خود است. سهروردی و عرفا نیز استاد این امراند.
مرگ جدایی روح از بدن است و فیلسوف به میزانی که این کار را انجام میدهد آرام است و هر چقدر غرق در بدن و کثرت باشیم ناآرامیم.
در صورتی میتوانید به آرامش برسید که فیلسوف شوید.
* بخش آخر کتاب آدو تمرین های روحی است. مثل حضور مرگ و زیستن با مرگ
* به طور خلاصه فلسفه به مثابه روش زیستن، فلسفه را به امر وجودی و عمومی برای شناختن خود تبدیل میکند:
لذت هستی نمودی نیست را
عاشق خود کرده بودی نیست را
لذت انعام خود را وامگیر
نقل و باده و جام خود را وا مگیر
ور بگیری کیت جست و جو کند
نقش با نقاش چون نیرو کند
منگر اندر ما مکن در ما نظر
اندر اکرام و سخای خود نگر
ما نبودیم و تقاضامان نبود
لطف تو ناگفتهٔ ما میشنود
امیرالمومنین علیهالسّلام فرمودند "تخفّفوا تلحقوا" سبک شوید تا برسید.
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○
75.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
━━⊰❀🦋❀⊱═━
💠پیشنهاد مشاهده
🦋گزارشات مستند تجارب مرگ تقریبی
پروفسور بروس گریسون لقب پدر تجارب مرگ جهان را دارد.
تجربه گران گاهی در تجربه مرگ تقریبی شان با روح افرادی برخورد می کنند که گمان می کنند آنها زنده هستند، حال آنکه در حین تجربه مرگ شان، آنان هم فوت شده اند. در حالیکه به هیچ وجه تجربه گر نمی توانسته از مرگ آنان خبر دار
بوده باشد.
━━⊰❀🦋❀⊱═━
#باشگاه_کتابخوانان_NDE
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○
📌 تاریخچۀ تحقیقات بین المللی تجربیّات نزدیک به مرگ
🧿 تجربیّات شهودی، تاریخچهای به درازای ظهور اوّلین پیامبر در کرۀ خاکی دارد.
💎 سنّت اسلامی گزارشهای فراوانی از آیات قرآن کریم نسبت به تجربههای انبیاء از معاد و روایات معصومین نسبت به تجربیّات معراج در خود جای دادهاست.
🩺 در پی پیشرفت عملیات احیاء در قرن اخیر اوّلین تحقیقات تجربی بر روی این سنخ از تجربیّات براساس نمودار در تصویر در غرب انجام شدهاست.
〽️ همچنان جای تحقیقات مشابه در جهان اسلام خالی است.
📚 منبع نمودار: کتاب زندگی در کرانهها
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○
اعتبارسنجی تجربه نزدیک به مرگ از منظر بخشی از فیلسوفان مسلمان
🔹 همانگونه که ادراکات حسی را بایستی از خطاهای حسی جدا کرد، درباره واقعنمایی تجربه نزدیک به مرگ نیز باید چنین کرد
▪️راهی که حکما پیش روی ما میگذارند، استدلال عقلی است که کدام ادراک به خطا و به اجتماع نقیضین منجر میشود و با بدیهیّات سازگاری ندارد.
🔸از همین ابزار میتوان در مسألۀ مشاهدات خیالی استفاده کرد
🔺 یعنی ادراکاتی که با عقل و شرع (که با عقل تأیید شده) مخالفتی نداشته باشد از خیالپردازی و مکاشفات شیطانی تفکیک میشود.
#تجربه_نزدیک_به_مرگ
#NDE
📚برشی از مصاحبه دکتر سادات منصوری به همّت کارگروه علوم عقلی و تجربیات نزدیک به مرگ
🌱اندیشه رضوان
@andishehrezvan_official
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○
تاریخچه تحقیقات تجارب نزدیک به مرگ.pdf
391.6K
📌تاریخچه تحقیقات تجارب نزدیک به مرگ
📗 از کتاب "از طریق درۀ سایه مرگ: مذهب، معنویت و تجربه نزدیک به مرگ"
THROUGH THE VALLEY OF THE SHADOW OF DEATH
Religion, spirituality and the near-death experience
🖋 به قلم: مارک فاکس
💠 ترجمه شده با مدل زبانی گوگل (جمینای)
📚 ترجمه بخش اول از کتاب مارک فاکس را نشر موازی نیز در کتاب "زندگی پس از مرگ" منتشر کرده است.
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕯 ملاقات با دیگری در رویا
📜 بریدهای از کتاب «علم و زندگی پس از مرگ» (شارون رالت)
همانطور که برخی از افراد زنده به یاد میآوردند که هنگام تجربهی خروج از بدن خود، در مقابل دیگران ظاهر شدهاند؛ افراد زندهای وجود دارند که به یاد میآورند در رویای افراد دیگر ظاهر شدهاند و آن افراد هم تایید میکنند که آنها را در رویای خود دیدهاند. به عنوان مثال، «فریبا بُگذران» ، محقق در زمینهی رویاها، گزارش میدهد که یک بار، خودِ او آگاهانه قصد میکند که خوابِ ملاقات با یکی از دوستان قدیمیاش را که در یک کشور دیگر بوده و 20 سال همدیگر را ندیده بودند ببیند. او موفق میشود محلهای را که آنها با هم در آن بزرگ شده بودند رویاپردازی کند و سپس تصمیم میگیرد که مسیر خانهی جدید دوستش را که هرگز هنگام بیداری نمیدانسته، پیدا کند. خانم بگذران میگوید: «خیابان محل زندگیاش را پیدا کردم و به طراف خانهاش رفتم. رنگ در، آبی کمرنگ بود. زنگ خانهاش را زدم و او در را باز کرد. از دیدنش بسیار خوشحال شدم. ما گریه میکردیم و با احساسات شدید همدیگر را در آغوش گرفته بودیم. در آغوش گرفتن او کاملا واقعی به نظر میرسید. شدت این تجربه باعث شد که بیدار شوم». صبح روز بعد، خانم بگذران نامهای به دوستش نوشت و ماجرای خوابش را مفصل برای او تعریف کرد. در همان روز، دوستش بدون اطلاع از نامهی خانم بگذران، نامهای برای او نوشت و در آن نامه، رویای خود را که شامل دیدار با او در جلوی دربِ خانهاش میشد تعریف کرد.
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○
💠گزارش روزنامه گاردین درباره تجربه نزدیک به مرگ و پژوهش های دکتر بروس گریسون:
گریسون تأثیر تجربیات نزدیک به مرگ بر زندگی افراد را شگفت انگیزترین کشف خود میداند:
او می گوید: «من با تلاش برای کمک به دیگران جهت تغییر زندگیشان امرار معاش میکنم. این کار ساده نیست، اما حالا با تجربه ای روبرو شده ام که گاهی ظرف چند ثانیه، نگرشها، ارزشها، باورها و رفتار افراد را به طرز چشمگیری تغییر می دهد.» اغلب این تغییرات طی دهه ها ادامه می یابند، و بسیاری از مواقع تجربه کنندگان متوجه می شوند دیگر از مرگ هراسی ندارند. بدین ترتیب نحوۀ زندگیشان دچار تحول عمیقی میشود، چون ترس از زندگی کردن را نیز از دست می دهند، و دیگر از ریسک کردن ترسی نخواهند داشت. گریسون گاهی از افراد میخواهد شریک زندگی شان را پیش و پس از یک رویداد توصیف کنند، و آنها می گویند: «این کسی نیست که من با او ازدواج کردم. بلکه شخصی کاملاً متفاوت است.» به گفتۀ گریسون: «آنها حالا هدفی را زندگیشان میبینند که پیشتر ندیده بودند. و من هیچ چیز دیگری به این قدرت نمیشناسم.»
منبع: http://DNDSI.ir
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○
29.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠بررسی تبیین تجربیات نزدیک به مرگ در کانتکست فلسفه تحلیلی غرب و فلسفه اسلامی💠
#باشگاه_کتابخوانان_NDE
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 اشراف
روایت تجربه گر از اشراف روح بر دنیای مادی
🌱در این تجربه به بحث ادراکات حسی اما از جنسی فراتراز ادارکات در جسم طبیعی ،پرداخته شده است که این مسئله، نقطه شکل گیری پروهش های بسیاری گشته و می تواند باشد.
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
#تجربه_نزدیک_به_مرگ
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○
JRT_Volume 24_Issue 90_Pages 63-83 (1).pdf
596.2K
🌱هستیشناسی «ادراک» و نقش آن در حل چالشها و مسائل مرتبط با «تجربیات نزدیک به مرگ»
نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسندگان
سعید فامیل دردشتی 1
مهرداد حسن بیگی 2
1 دانشآموخته دکتری حکمت متعالیه دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2 دانشجوی دکترا دانشگاه امام صادق
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○
علوم عقلی و تجربیات نزدیک به مرگ
🌱هستیشناسی «ادراک» و نقش آن در حل چالشها و مسائل مرتبط با «تجربیات نزدیک به مرگ» نوع مقاله : مقاله
چکیده
هدف این نوشتار آن است که با تبیین هستیشناسانۀ مقولۀ «ادراک» ضمن اثبات تجرد ادراک به نقش این مقوله در تبیین مسائل و چالشهای مرتبط با «تجربیات نزدیک به مرگ» بپردازد. تجرد ادراک در فضای فلسفۀ اسلامی به واسطۀ اموری نظیر «عدم انقسامپذیری»، «عدم زمانمندی» و «عدم مکانمندی» ادراک قابل تبیین و اثبات است. با اثبات «تجرد ادراک»، میتوان تبیینی معقول از «تجربیات نزدیک به مرگ» و هستۀ مشترک این تجربیات ارائه داد و به حل چالشها و مسائل مرتبط به «تجربیات نزدیک به مرگ» مانند «چالش زمان و مکان»، «چالش تجربیات نامتعارف»، «چالش واقعنمایی» و «چالش رابطۀ نفس با بدن» پرداخت. با ارائۀ تبیینی معقول از تجربیات نزدیک به مرگ و حل چالشها و مسائل مرتبط با آن میتوان «تجربیات نزدیک به مرگ» را به عنوان شاهد و مؤیدی معتبر بر وجود «بُعد و ساحت غیر مادی وجود انسان» دانست؛ هر چند که نباید از این نکته غافل ماند که اعتبار این تجربیات نسبت به «مرگ واقعی» و «مرگ بدون بازگشت» به سبب اموری مانند «شخصیبودن تجربه» و «وابستگی تجربیات به عالم خیال متصل شخص» به شدت محل مناقشه است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡موت، استقلال نفس از عالم طبیعت است
موت استقلال و رها شدن نفس از طبیعت است. طبیعت ظرفی نیست که وجود ما را در آن گذاشته باشند، بلکه مرتبه وجودی ما خودش طبیعت است. هر چه وجود انسان به افق تجرد نزدیک شود جامعیت آن نیز زیادتر میشود. جزئیت مختص عالم شهادت و عالم برزخ و تخیل است و کلیت به عالم عقل اختصاص دارد و چون ماهیت تابع وجود است بنابراین ماهیت موجود در عالم شهادت و برزخ جزئی، و در عالم عقل کلی است.
📚منبع:سیری در تقریرات درس فلسفه امام خمینی(س)(شرح اسفار – مبحث نفس)
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○
━━⊰❀🦋❀⊱═━
💠چند نکته ساده را برای رد مطلب توهم در تجربه کنندگان مرگ تقریبی با مرگ کلینیکی بیان می کنم
1- برای ایجاد هرگونه توهمی احتیاج به عملکرد مغز داریم و در مرگ کلینیکی این افراد با عملکرد نوار مغزی صفربوده اند
2- این تجارب همگی هدفمند و حاوی پیامهای عظیم برای این افراد بوده اند. در صورتیکه توهم مورد فعالیت ناهماهنگ و نامفهوم مغز می باشد. نه تجربه ای که محتوای آن در تمام این افراد مشترک بوده است.
3- ما محققين گروهی از متخصصین مغز و اعصاب و یا متخصصین قلب هستیم که حداقل اگر عملکرد مغز را بهتر از این شکاکان ندانیم، قطعا کمتر از آنها نخواهیم دانست.
# پروفسور ویلفریدکوهن ریس کلینیک مغز و اعصاب اشواین فورت، معاون و همکار دکتر یوهاخیم نیکلای شبکه تجربیات نزدیک به مرگ آلمان ( Chefarzt)
━━⊰❀🦋❀⊱═━
#باشگاه_کتابخوانان_NDE
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 «عالم، همواره در غیب است و هرگز ظاهر نشده است و حق تعالى همیشه ظاهر است و هرگز غایب نشده است پس آنچه در دار تحقق و وجود و در محفل غیب و شهود است، چه در ظاهر و چه در باطن، چه در اوّل و چه در آخر، هر چه هست، همه حقّ است و به جز او همه بافته وهم و ساخته خیال است».
# محی الدین عربی
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠مصاحبه گر؛ کجا مرز این تجارب هست؟ افرادی با رفتار منفی تجارب مرگ مثبت داشته اند و همچنین افرادی با رفتاری کاملا انسانی و درست و یا دیندار و درستکار تجارب منفی داشته اند.
دکتر نیکلای؛ بله درست است اما این موارد را اجازه نداریم به تمام انسانها تعمیم بدهیم. (ما از آنچه عالم معنا برای هر نفسی در نظر دارد بیخبر هستیم)
💢بعضی از افرادی که رفتارهای منفی بر روی زمین داشته اند و یا
برای مثال خودکشی کرده اند
تجارب مثبتی را انجام داده اند
ولی ضمنا در قالب این تجربه مرگشان هم به آنها نشان داده شده است که این می تواند در زمان مرگ قطعی تان طور دیگری باشد.
یعنی دیگر در آن زمان برایت مسائل مثبت اتفاق نخواهد افتاد اگر چنین ادامه دهی.
#دکتر یواخیم نیکلای
رئيس موسسه پژوهشی تجارب نزدیک به مرگ آلمان
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱شگفتیهای آفرینش
(چرخ زمین در مدار فضا)
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○
📣 محقّقین فلسفه و تجارب نزدیک به مرگ
امسال نیز همچون سال گذشته کارگروه علوم عقلی و تجربیّات نزدیک به مرگ در رقابتهای حلّ مساله حوزههای علمیه مشارکت جدّی داشته است.
〽️ عناوین مسائل از فردا به مرور در کانال بارگزاری خواهد شد ...
🔰 مدیریت علمی و گام به گام حلّ مساله در کنار کارشناسان کارگروه.
💎 از مقالاتی که در فراخوان رتبه آورده و در نشریات انتشار یابند حمایت نقدی خواهیم داشت.
هدایت شده از رقابت های علمی نخبگانی حل مسأله پژوهشی
#علوم_عقلی
#رقابتهای_نخبگانی
#اطلاعیه_عرصه_پژوهشی
#محورهای_پژوهشی_علوم_عقلی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
💠محورها و موضوعات رقابت حل مسئله علوم عقلی💠
1️⃣🖋 بخش فلسفه اسلامی:
۱.فلسفه دین (الحاد مدرن)
۲.فلسفه اخلاق
۳.فلسفه ذهن (هوش مصنوعی)
۴.معرفت شناسی
۵.فلسفه سیاست
۶.فلسفه تعلیم و تربیت
۷.فلسفه علوم اجتماعی
۸.فلسفه حقوق
۹.فلسفه علم
۱۰.نقد فلسفه های غرب
۱۱.حکمای خراسان
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
2️⃣🖋 بخش کلام اسلامی
۱. کلام تطبیقی و مذاهب اسلامی
۲. امامت پژوهی
۳. ادیان
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
3️⃣🖋 بخش کلام جدید:
۱. آراء کلامی نومعتزلیان
۲. جریان معاصر روشنفکری
۴.تجربههاینزدیک به مرگ «جزئیات بیشتر این عرصه اعلام خواهد شد»
4️⃣🖋بخش منطق:
۱. منطق و روش شناسی
۲. منطق جدید
📥ارتباط با دبیر اجرایی عرصه پژوهشی علوم عقلی:
حجتالاسلام امین نیا
🆔 @Aminnia_Mahdi
💌 کانال رقابتهای پژوهشی:
🆔 https://B2n.ir/RH.PAJOHESHI
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
35.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 کارگروه علوم عقلی و تجربیات نزدیک به مرگ با همکاری مدرسۀ علمیه عالی نواب در رقابتهای علمی نخبگانی حلّ مساله پژوهشی حوزههای علمیه مشارکت میکند:
❇️ مساله مرتبط با فلسفه اسلامی، الحاد و علوم شناختی و تجربه نزدیک به مرگ
🔖 مساله پژوهشی 1⃣: چالشها و تبیینهای طبیعی پیش روی ارزش شناسی معرفتی تجارب نزدیک به مرگ
🎙 دکتر حجت الاسلام و المسلمین حمید رضا شاکرین
🔰 استاد گروه منطق فهم دین پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
💠 سایر مسائل نُه گانه از اساتید مطرح کشور در کانال علوم عقلی و تجربیات نزدیک به مرگ:
🔸دکتر سید مرتضی حسینی شاهرودی
🔹دکتر سید محمّد سادات منصوری
🔸دکتر عبّاس جوارشکیان
🔹دکتر حمید رضا شاکرین
🔸دکتر محمّد علی وطن دوست
🔹 دکتر مسعود مهدوی
⬅️ به همراه حمایت علمی گروهها در مراحل رقابت و پشتیبانی مادّی از مقالات برتر اساتید و نخبگان فلسفه، کلام و منطق
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○
💌 کانال رقابتهای پژوهشی:
🆔 https://B2n.ir/RH.PAJOHESHI
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🏢موسسه مطالعات راهبردی
◽️طراحی سیستم های دینی 🔰
https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
┄┅══✾☘️🌷☘️✾══┅┄
🌱#اندیشه_رضوان
@andishehrezvan_official