هدایت شده از «پیروان امامین انقلاب»
﷽
✍🏻 تبیین سیره مناظراتی ائمه علیهم السلام با اهل سنت در کلام استاد شهید مطهری
🔻در زمان مأمون خليفه، يك نهضت علمى پيدا شد. مأمون مجلس مباحثه و مناظره، زياد برقرار مى كرد و خيلى لذت مى برد، چون خودش اهل مطالعه و دانشمند بود و به تمام اديان و مذاهب آزادى مى داد. مباحثات امام رضا عليه السلام با اصحاب ملل و نحل در همين مجالس مأمون صورت گرفته است.
🔸 مجالس زيادى مخصوصاً راجع به اهل تسنن و تشيع تشكيل مى داد. در آن كتاب كه آن شخصيت ترك به نام قاضى بهلول بهجت افندى به نام «تشريح و محاكمه» نوشت- كه به فارسى ترجمه شده و بسيار كتاب خوب و نفيسى است- مباحثه بين مأمون و علماى اهل تسنن راجع به خلافت نقل شده است.
اينها مجالس مناظره ميان ائمه و ديگران فراهم مى كردند. گاهى هشام بن الحكم در مجالس اينها شركت مى كرد.
🔹از جمله يك مباحثه شيعى و سنى ميان حضرت جواد علیه السلام كه هنوز طفل بودند و علماى اهل تسنن برقرار شد. در آنجا آن عالم اهل تسنن در حرف هايش احاديثى در فضيلت ابو بكر و عمر روايت كرد. به حضرت عرض كرد:
شما درباره شيخين چه مى گوييد و حال اينكه ما حديث معتبرى از پيغمبر داريم كه فرمود: «ابو بَكْرٍ وَ عُمَرُ سَيِّدا كُهولِ اهْلِ الْجَنَّةِ» يعنى ابو بكر و عمر دو آقاى پيرمردان اهل بهشتند. همچنين حديث ديگرى نقل كرد كه روزى جبرئيل به پيغمبر نازل شد، از جانب خدا عرض كرد: من از ابو بكر راضى هستم، از ابو بكر بپرس آيا او از من راضى هست يا نه؟
حضرت جواد فرمود: ما منكر فضيلت ابو بكر نيستيم ولى يك مطلب هست و آن اين است كه همه قبول دارند كه پيغمبر در حجة الوداع فرمود: «كَثُرَتْ عَلَىَّ الْكِذابَةُ» دروغگويان بر من زياد شده اند، و معيارى در اختيار قرار داد كه هر حديث را كه از من روايت كردند اول بر قرآن عرضه بداريد، اگر موافق قرآن بود قبول كرده و الّا رد كنيد. قرآن مى گويد تمام اهل بهشت، جوان هستند.
و اما حديث ديگرى كه گفتيد، خدا در قرآن مى فرمايد:« وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ وَ نَعْلَمُ ما تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ» (ق/ 16) ما انسان را آفريده ايم و از تمام خطوره اى قلبى او آگاه هستيم. پس چطور مى شود خدايى كه قرآن او را اين طور معرفى مى كند، از پيغمبر بپرسد كه من از فلان بنده راضى هستم، تو از او بپرس كه از من راضى است يا نه؟!
📚 مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛ ج21 ؛ ص98
#مناظره
#وحدت
#جهاد_تبیین
«سربازان امامین انقلاب»
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
هدایت شده از دانشگاه امامت
﷽
✍🏻 نقد هجومی شبکه های وهابی_صهیونیستی:
1️⃣ پاسخ به شبهه مرتبط با علم رجال شیعه
2⃣ نقد هجومی مبانی رجالی اهلسنت
3⃣ پاسخ به شبهه مرتبط بنای بر قبور
⏪ برای تماشای این برنامه جذاب به لینک زیر مراجعه کنید:
📡 شبکه جهانی حضرت ولیعصر علیه السلام
https://www.valiasr-aj.tv/film/7446
✧❁دانشگاه امامت❁✧
🆔 @Emamat110u
هدایت شده از «پیروان امامین انقلاب»
﷽
✍🏻 تبیین کلان انحراف جریان های وحدت نامنضبط همانند اخوت در مخالف آنها با دعوت به مکتب اهل بیت (ع)
🔺بی شک یکی از واضح ترین واجبات عقلی، قرآنی و روایی دعوت دیگران به حق و خداوند تبارک و تعالی است. این امر هدف ارسال رسل، حکمت امامت و غایت تمام تلاش های مصلحان دینی بوده است. آنچه روشن است در زمان ما مصداق انحصاری این امر دعوت به مکتب اهل بیت (ع) است. زیرا تنها این مکتب تمام مبانی خود را مبتنی بر «ثقلین» تنظیم نموده است و « اين حديث شريف حجت قاطع است بر جميع بشر بويژه مسلمانان مذاهب مختلف؛ و بايد همه مسلمانان كه حجت بر آنان تمام است جوابگوى آن باشند؛ و اگر عذرى براى جاهلان بي خبر باشد براى علماى مذاهب نيست.»
🔻باید دانست که تمام تارپود نظام امامت سیاسی در مکتب شیعه، دعوت به حق است. نظام ولایت فقیه در زمان ما، پرچمدار دعوت به حق و مبارزه با طاغوت است. در اندیشه سیاسی امامین انقلاب، هدف نهایی انقلاب امام خمینی، رسیدن به حکومت حق جهانی حضرت مهدی (ع) است. تمام استراتژی ها برای رسیدن به آن شکل می گیرد و هر امری که مباینت با آن داشته باشد اگر شیطانی نباشد، بی شک خطا است.
🔸دعوت به حق و آشنا نمودن مستضعفان جهان با ثقلین و ولایت اهل بیت (ع) در جای جای کلمات رهبری موج می زند! برای مثال رهبر انقلاب در دیدار اعضای هیئت علمی پنجمین کنگرهی جهانی حضرت رضا(ع) بیان فرمود:
« ماها در زمینهی معرفت ائمّه نقایص زیادی داریم. ما به عنوان مجموعه اهل تشیع، یکی از وظایف بزرگمان این است که ائمّه خودمان را به دنیا معرفی کنیم. حالا بعضی از ائمه(ع) مثل امام حسین (ع) و امیرالمؤمنین (ع)، به دلایلی معرفیشده هستند لکن اکثر ائمه(ع) ناشناختهاند درباره ابعادی از زندگی ائمه(ع) که راجع به آنها باید کار بشود؛ بعد معنوی و الهی یعنی جنبه قداست ائمّه (ع)؛ درباره این باید متقن صحبت بشود باید جنبه ملکوتی، معنوی و عرشی ائمّه(ع) را بیان کنیم این جزو چیزهایی نیست که ما دربارهاش بخواهیم تقیّه کنیم یا مثلاً مخفی کنیم. مسئله معصومیّتشان، ارتباطات آنها با خدای متعال، ارتباطات آنها با فرشتهها، ولایت آنها به آن معنای معنویاش، اینها را باید بگوییم. از این جنبه باید یک کار عالمانهی قوی خوبی انجام بگیرد کلمات و درسهای ائمه(ع) در زمینههای مختلف؛ مسائل زندگی، مسائل گوناگونِ مورد نیاز انسان: اخلاقیات، معاشرت، دین، احکام ائمّهی ما حرف دارند، مکتب دارند که باید بیان بشود.»
🔹نمونه دیگر تجلیل فوق العاده ایشان از شیخ زکزاکی و خانواده او است. امام خامنه ای خطاب به او می فرماید: «... شما مصداق مجاهد حقیقی فی سبیلالله هستید و امیدواریم که بتوانید مجاهدت خود را ادامه دهید.» بسیار واضح است که مجاهدت شیخ زکزاکی آشنا نمودن ملیون ها نفر از مستضعفان جهان در نیجریه و دیگر کشورها با مکتب اهل بیت(ع) بوده است.
✍🏻 در دیدگاه امام خامنه ای، دعوت به مکتب اهل بیت (ع) باید عاقلانه، هوشیارانه، با کمال زیرکی، و البته با چالاکی و تردستی است به شکلی که بهانه به دست انسان های فاسد و مزدوران دشمن برای فتنه انگیزی نمیدهد! ایشان می فرماید:
🔹«... هیچ اصرار نداشته باشید که مردم را به آنچه شما حق می دانید، دعوت کنید؛ بگذارید در آنجا همان مسألهی اسلامی اصل باشد و احساسات جریحهدار نشود. از توطئهها علیه خودتان واقعاً بیمناک و برحذر باشید؛ چون اندک چیزی که پیش بیاید، شما را متهم میکنند که آمدهاند سنّی های ما را شیعه کنند! اگر از این حرفها بزنند، آنوقت شما دیگر نمی توانید در آنجا کار کنید. نگذارید چنین بهانههایی به دست افراد بیفتد...»
⏺ مبتنی بر مقدمات فوق می گوییم: انتساب مخالفت رهبری با اصل دعوت دیگران به مکتب اهل بیت (رک: تصویر ملصق به متن) اگر دروغ نباشد، قطعا خطا و سوء برداشت است. ادعای تنافی اصل دعوت به مکتب اهل بیت (ع) با عقلانیت اسلامی یا صدور انقلاب اسلامی امری گزاف و باطل است.
✅ فقها و علمای برجسته شیعه همانند: شیخ مفید، شیخ طوسی، خواجه نصیر، علامه حلی، علامه مجلسی، قاضی نور الله شوشتری، محقق بروجردی، امام خمینی و ... در سخت ترین شرایط حمله مغول ها، حمله وهابیت تکفیری به عتبات مقدسه، جنایات ساواک در زمان پهلوی ملعون و ... به بهترین شکل وظیفه معرفی مکتب اهل بیت (ع) را عهده دار شدند.
چه عاملی باعث شده است که در اوج قدرت حکومت شیعی در جهان، آن هم با ولی فقیه جامع الشرایط مدیر مدبر _ همانند امام خامنه ای _، هر نوع دعوت به حق و مکتب اهل بیت (ع) امری منفور و خلاف وحدت تلقی شود و در بسیاری موارد، مدافعان و مبلغان معارف اهل بیت (ع) توسط برخی گروه های وحدت نامنضبط، انگ انجمن حجتیه، متحجر، در تاریخ مانده و ... زده شود؟! آیا پروژه نفوذ و التقاط را احتمال نمی دهید؟
#وحدت
#استبصار
#التقاط
«سربازان امامین انقلاب»
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی امشب در دیدار جمعی از خانوادههای سپاهیان پاسدار که به مناسبت شب میلاد امام رضا(ع) برگزار شد، با ابراز تاثر از حادثه نگران کننده عصر امروز برای رئیس جمهور محترم و همراهان ایشان گفتند: امیدواریم خداوند متعال رئیس جمهور محترم و مغتنم و همراهان ایشان را به آغوش ملت برگرداند. همه برای سلامت این جمع خدمتگزار دعا کنند. ملت ایران نگران و دلواپس نباشند، هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمیآید.
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از دانشگاه امامت
⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️
﷽
«انا لله و انا الیه راجعون»
✧❁دانشگاه امامت❁✧
🆔 @Emamat110u
هدایت شده از دانشگاه امامت
دیدم این مشهد چرا هی بیقراری میکند
جای باران، سیل در این شهر جاری میکند
دیر فهمیدم که او اندر فراق خادمش
عزم خود را جزم دارد گریه زاری میکند
✧❁دانشگاه امامت❁✧
🆔 @Emamat110u
هدایت شده از دانشگاه امامت
6.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
😭😭😭 یا اباعبدالله تنها راه نجات...
✧❁دانشگاه امامت
🆔 @Emamat110u
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 «رئیسی عزیز خستگی نمیشناخت»
✍️ پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی و اعلام عزای عمومی در پی درگذشت شهادتگونه رئیسجمهور و همراهان گرامی ایشان
📝 حضرت آیتالله خامنهای در پیامی شهادت حجتالاسلام والمسلمین سیّدابراهیم رئیسی رئیسجمهور اسلامی ایران، دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، حجتالاسلاموالمسلمین آلهاشم نماینده ولیفقیه در آذربایجان شرقی، دکتر رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و همراهان گرامی ایشان در سانحه هوایی را تسلیت گفتند.
📝 متن پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
انا لله و انا الیه راجعون
▪️با اندوه و تاسف فراوان خبر تلخِ درگذشتِ شهادت گونهی عالم مجاهد، رئیس جمهور مردمی و با کفایت و پرتلاش، خادمالرضا علیه السلام جناب حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی و همراهان گرامی ایشان رضوان الله علیهم را دریافت کردم.
▪️این حادثهی ناگوار در اثنای یک تلاش خدمترسانی اتفاق افتاد؛ همهی مدت مسئولیت این انسان بزرگوار و فداکار چه در دوران کوتاه ریاست جمهوری و چه پیش از آن، یکسره به تلاش بیوقفه در خدمت به مردم و به کشور و به اسلام سپری شد.
▪️رئیسی عزیز خستگی نمیشناخت. در این حادثهی تلخ، ملت ایران، خدمتگزار صمیمی و مخلص و با ارزشی را از دست داد. برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت، از این رو آزردگیهایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، مانع تلاش شبانه روزیش برای پیشرفت و اصلاح امور نمیشد.
▪️در این حادثهی سنگین شخصیتهای برجستهئی مانند حجةالاسلام آل هاشم امام جمعهی محبوب و معتبر تبریز، جناب آقای امیر عبداللهیان وزیر خارجهی مجاهد و فعال، جناب آقای مالک رحمتی استاندار انقلابی و متدین آذربایجان شرقی و گروه پروازی و دیگر همراهان نیز به رحمت الهی پیوستند.
▪️اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم و به ملت عزیز ایران تسلیت میگویم. جناب آقای مخبر طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در مقام مدیریت قوهی مجریه قرار میگیرد و موظف است به همراهی رؤسای قوای مقنّنه و قضائیه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود.
▪️در پایان تسلیت صمیمی خود را به مادر گرامی جناب آقای رئیسی و همسر فاضل و بزرگوار ایشان و دیگر بازماندگان رئیس جمهور و خانوادههای محترم همراهان بویژه والد ماجد جناب آقای آل هاشم معروض میدارم و صبر و تسلای آنان و رحمت الهی برای درگذشتگان را مسألت میکنم.
سیّدعلی خامنهای
۴۰۳/۲/۳۱
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از دانشگاه امامت
26.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
✍ تبیین و اثبات تواتر روایات در شأن نزول آیه ابلاغ برای امیرالمومنین علیهالسلام
#جهاد_تبیین
#تبلیغ_تهاجمی
#تبلیغ
✧❁دانشگاه امامت
🆔 @Emamat110u
﷽
✍🏻 تبیین جهالت و رأی گرایی خلیفه دوم به عنوان عامل اصلی گمراهی عامه(اهل سنت) از سنت حقیقی رسول الله (ص) در کلام امام باقر (ع) در بیان صاحب جواهر
⏺ صاحب جواهر در بحث مرتبط با «مسح بر خفین» می نویسد:
🔻و من العجب أن العامة العمياء يجتزون بالمسح على الخف و لا يجتزون به على الرجل، بل يوجبون الغسل، و أصل إضلالهم في ذلك عمر، كما ينبئ عنه خبر رقية بن مصقلة قال:
🔸«دخلت على أبي جعفر (عليه السلام) فسألته عن أشياء، فقال: إني أراك ممن يفتي في مسجد العراق، فقلت: نعم، فقال لي: من أنت؟ فقلت ابن عم لصعصعة، فقال: مرحبا بابن عم صعصعة، فقلت: ما تقول في المسح على الخفين؟ فقال: كان عمر يراه ثلاثا للمسافر و يوما و ليلة للمقيم، و كان أبي لا يراه في سفر و لا في حضر، فلما خرجت من عنده فقمت على عتبة الباب فقال: أقبل يا ابن عم صعصعة، فأقبلت عليه، فقال: إن القوم كانوا يقولون برأيهم فيخطؤون و يصيبون، و كان أبي لا يقول برأيه»
🔺قلت: و من العجيب أن عمر قد نبهه أمير المؤمنين (عليه السلام) و لم يتنبه، فإنه
روى زرارة عن أبي جعفر (عليه السلام) قال:
«سمعته يقول جمع عمر بن الخطاب أصحاب النبي (صلى الله عليه و آله) و فيهم علي (عليه السلام) و قال: ما تقولون في المسح على الخفين فقام المغيرة بن شعبة فقال: رأيت رسول الله (صلى الله عليه و آله) يمسح على الخفين، فقال علي (عليه السلام): قبل المائدة أو بعدها فقال: لا أدري، فقال علي (عليه السلام): سبق الكتاب المسح على الخفين، إنما نزلت المائدة قبل أن يقبض بشهرين أو ثلاثة»
✅ فإن تنبه و لما يرجع فهو أعجب، فكيف و هو المرجع له في كل ملمة، حتى قال: (لو لا علي لهلك عمر) مع أنه قد اعترف ان كل الناس أفقه منه حتى المخدرات و كيف كان فالمسألة مفروغ منها بين الشيعة.
📚جواهر الکلام (ط. القدیمة)، بیروت - لبنان، دار إحياء التراث العربي، جلد: ۲، صفحه: ۲۳۳
《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》
🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
هدایت شده از دانشگاه امامت
26.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
◀️ امام صادق علیهالسلام پایه گذار فقه مقارن در جهان اسلام
◀️ اعتراف به علوم الهی و لدنی مثل کتاب جفر برای امام صادق علیهالسلام در منابع اهلسنت
#جهاد_تبیین
#تبلیغ_تهاجمی
#تبلیغ
✧❁دانشگاه امامت
🆔 @Emamat110u
هدایت شده از «پیروان امامین انقلاب»
﷽
✍🏻 یکی از کلان انحراف های جریان های «وحدت نامنضبط» تغییر ریل «فقه جواهری» به «فقه مقاصدی» در تحلیل گزاره های مرتبط با فقه تعامل با مخالفین است. مراجعه به سایت «شعوبا» و تحلیل یادداشت های استاد حیدر حب الله، موید این برداشت ما است. (رک: تصویر صفحه فوق)
🔺اغراض شارع در خطابات شرعی در مرحله لحاظ و جعل، دواعی حکم محسوب می شوند ولی همین دواعی در تحقق خارجی، غایات و مقاصد احکام تلقی می شوند. به تعبیر دیگر غایات و مقاصد، تصورا و از حیث ذهنی مقدم بر خطاب شرعی است ولی خارجا موخر از بیان حکم شرعی است. برای مثال شارع مقدس در مرحله لحاظ و جعل احکام، تحصیل طهارت را داعی خود محسوب می کند و بعد از ابلاغ وجوب طهارت مائیه و ترابیه به مکلفین، کسب طهارت و تحصیل آن، غایت و مقصد حکم شرعی می شود.
🔻یکی از مهم ترین مختصات فقه امامیه این است که دواعی و مقاصد احکام، با وجود اینکه احکام شرعی معلل به مقاصد و اغراض بوده و دارای حسن و قبح و مفسده و مصلحت نفس الامری هستند ولی هیچ نقشی در کشف حکم شرعی و توسعه و تضییق حکم و موضوع حکم شرعی ندارند. البته باید دانست که ظاهر خطاب شرعی، مهم ترین عامل کشف حکم شرعی و تعیین دایره شمول آن است و اگر در خطاب شرعی، دواعی و مقاصد، صریحا به عنوان علت _ یا به تعبیر دقیق تر حیثیت تقییدیه _ اخذ شوند، می تواند ملاک و مناط تامه حکم شرعی و عاملی برای تعمیم و تضییق آن لحاظ شود ولی اگر به صورت حکمت یا حیثیت تعلیلیه مطرح شده باشد، نمی تواند ملاک تام حکم شرعی و عاملی برای تعیین حدود و ثغور حکم تلقی شود. این ویژگی فقه و اصول امامیه، عاملی کلیدی برای عدم خروج از ضابطه صحیح کشف حکم شرعی و عدم دخالت ظنون در کشف ملاکات احکام شرعی است.
🔸ولی در مقابل؛ مهم ترین ویژگی فقه جریان های رأی گرا _ یا به تعبیر دیگر فقه احناف یا فقه مقاصدی یا فقه مبتنی بر ظنون و استحسانات فقها _ داخل نمودن دواعی و مقاصد احکام شرعی، در کشف و توسعه و تضییق احکام شرعی است. ریشه این رویکرد به نظریه تصویب معتزلی و اشعری برمی گردد که وجود حکم و به تبع آن مصلحت و مفسده نفس الامری برای احکام شرعی را یا منکرند و یا بنا بر رای مجتهدین، متغیر می دانند. توجه به این امر پرده از تناقض بزرگ این مکاتب کلامی و اصولی بر می دارد؛ چرا که از یک سو یا منکر هر نوع حکم واقعی نفس الامری در لوح محفوظ هستند یا تمام مصلحت و مفسده احکام را در همان مودای امارات می دانند که با تغییر آن مصلحت و مفسده نیز مضمحل و متغیر می شود و از سویی دیگر فقیه رای گرا، تمام توجه خود را به کشف و فهم غایات و مقاصد خطابات شرعی برای برون رفت از تزاحمات و حرج ها و بن بست های مکلفین می کند!
🔹اختلاف مکتب امامیه با مکاتب مقاصد گرا در این موضوع، ریشه در توانایی عقل منبعی _ و یا عناصر شبه عقل _ در کشف ملاکات نفس الامری و ثبوتی احکام شرعی دارد. در دیدگاه علمای شیعه خصوصا مکتب اصولی شیخ انصاری و محقق خویی و ...، _ عقل هیچ مدخلیت و قدرتی برای کشف ملاک تام و قطعی احکام شرعی ندارد و کشف ملاکات تنها از راه بیان شارع میسر خواهد بود. نتیجه این روش، محوریت علم و اطمینان برای کشف حکم شرعی است.
🔹در مقابل، کشف ملاکات احکام شرعی با رویکرد مقاصدی و ورود عقل بشری به کشف دواعی احکام در مرحله جعل، باعث محوریت و معیار شدن ظنون برخاسته از فکر و رای فقیه خواهد شد. این امر علاوه بر بی انضباطی و اختلال در احکام شرعی، باعث جایگزینی ظن فقیه به جای نصوص و خطابات شرعی خواهد شد. این امر سرّ دوری فقهای شیعه _ به تبعیت از راهنمایی اهل بیت علیهم السلام _ از هر اندیشه فقهی مبتنی بر فقه مقاصدی و رای گرایی است تا جایی که برخی از فقها حتی با قیاس اولویت نیز مخالفت نموده اند.
✅ تاکید بر رویکرد فقه مقاصدی و اندیشه های فقهی افرادی مثل استاد حیدر حب الله، علامه فضل الله و دیگران، انحراف و گسست از رویکرد فقه جواهری است که مضرات و مفاسد آن باید تبیین شود.
#وحدت
#فقه_مقاصدی
#التقاط
«سربازان امامین انقلاب»
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341