﷽
◀️ گوشه ای از خدمات فقیه وحدت گرا «امام موسی صدر»
🔺یکی از ویژگی های برجسته امام موسی صدر، نگاه بلند مدت و شیوه تعامل صحیح او با پیروان دیگر ادیان و فرق اسلامی است. این عالم برجسته در آخرین سفر خود به کشورهای آفریقایی، خدمات برجسته ای به اسلام و مذهب شیعه نمود.
🔻 حجت الاسلام والمسلمین استاد جزائری به ماموریت «شیخ عبدالمنعم الزین» از سوی امام موسی صدر اشاره می کند. شیخ عبدالمنعم از سوی امام موسی صدر مامور به تبلیغ در یکی از شهرهای کشور سنگال می شود. او با تلاش شبانه روزی و سختی های بسیار و تحمل مشقت های فراوان، به توفیق الهی و عنایت اهل بیت علیهم السلام توانست حدود یک ملیون نفر را با مکتب اهل بیت علیهم السلام آشنا کند.
✅ این امر نشان می دهد که با درک صحیح از گفتمان وحدت اسلامی می توان بزرگ ترین خدمات را نسبت به مذهب اهل بیت علیهم السلام داشت. در مقابل با تندروی، لعن علنی و روش تشیع انگلیسی، چیزی جز خسارت، عقب افتادگی و درگیری به دست نیاورد.
«سربازان امامین انقلاب»
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
﷽
✍🏻 «نگاه بخشی و تک جزیره ای» کلان انحراف جریان های وحدت نامنضبط، در تفسیر و فهم اصل کلیدی وحدت
⏺ یکی از مهم ترین خطاهای جریان های وحدت نامنضبط، نگاه تک جزیره ای و بخشی به مقوله وحدت است. در این باره می گوییم:
1️⃣ بسیار واضح است که وحدت میان فرق و مذاهب اسلامی، یکی از مهم ترین اصول و استراتژی های شیعه و جمهوری اسلامی است. با وحدت می توانیم تعاملی صحیح با مخالفین داشته باشیم به گونه ای که بیشترین مصلحت و منفعت ممکن را به دست آورده و کم ترین زیان و مفسده ممکن را تحمل کنیم.
2️⃣ در نظام فکری جمهوری اسلامی و بالاتر فقه جواهری، علاوه بر وحدت، اصول بسیار کلیدی و مهم دیگری نیز وجود دارد که می توان به: حفظ هویت شیعه و کیان مذهب و حفظ مرزها و شعائر آن، حفظ عزت مومن آبروی او، تبیین حقایق مرتبط با مکتب اهل بیت علیهم السلام و معرفی آن به تمام مستضعفان جهان، پاسخ به امواج شبهات و مقابله با بدعت هایی که اساس اسلام و کیان شیعه را به خطر می اندازد، تقویت غیرت دینی جوانان با تبیین حقایق مرتبط با مظلومیت های اهل بیت علیهم السلام و ... اشاره کرد.
3️⃣ نگاه فنی و دقیق به وحدت حاکی از آن است که در حوزه نظری و سیاستگذاری کلان اجرایی، در بسیاری از موارد، میان ملاک اصل وحدت با سایر اصول مطرح شده، تعارض و تزاحم صورت می گیرد که ممکن است برون رفت از آن، با کنار زدن برخی از سطوح وحدت باشد. البته باید تاکید کنیم که فهم تعارضات و تزاحمات و قواعد برون رفت از آن تنها توسط فقیه مدیر و آشنا با مصالح و مفاسد حقیقی صورت می گیرد و امری بسیار دقیق و شناور است.
4️⃣ برای مثال در قالب نظریه پردازی می توان گفت: از دیدگاه یک فقیه و حاکم جامعه، رعایت، حفظ و تاکید بر هویت شیعه و مرزهای اعتقادی آن در بسیاری از فروض بر حفظ وحدت با دیگر فرق اسلامی، دارای ملاک اقوی است. در مقابل رعایت اصل و اساس اسلام در برخی فروض دیگر، بر حفظ نظام حکومتی اسلام ترجیح دارد. ایثار و گذشت ائمه از حق حکومت ظاهری خود بر مردم و صلح امام حسن علیه السلام در این مقوله تفسیر می گردد.
5️⃣ با در نظر گرفتن مقدمات فوق می گوییم: جریان های وحدت نامنضبط نگاه بخشی و تک جزیره ای به وحدت دارند! تصور صحیحی از تزاحمات و تعارضات مطرح شده ندارند و در برخی موارد بدون هیچ پشتوانه علمی دقیق، وحدت را بر اصول کلیدی دیگر ترجیح می دهند.
✅ در یک تحلیل می توان گفت تشکیک برخی کنشگران وحدت در اصل پاسخ به شبهات بلکه بالاتر تبلیغ تهاجمی علیه امواج گمراهی، تردید در دعوت دیگران به تشیع و مکتب اهل بیت علیهم السلام همانند روش علامه مجلسی و حلی و دیگر فقها، سعی و تلاش در کم کردن مرزهای مذهبی میان شیعه و مخالفین با تشکیک در برخی شعائر خاص شیعه و موارد بسیار دیگر، ریشه در همین نگاه غلط به مقوله وحدت دارد.
#وحدت
#جهاد_تبیین
«سربازان امامین انقلاب»
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
﷽
✍🏻 کلان انحراف جریان های وحدت نامنضبط: محوریت قرآن و فهم انحصاری دین از قرآن منهای امر دیگر
🔺یکی از مهم ترین کلان انحراف های جریان های وحدت نامنضبط کنار زدن حدیث در فهم دینی و شناخت از مفاهیم بنیادی اسلام همانند توحید، امامت، امت ابراهیم و ... است.
🔻برخی کنشگران وحدت همانند حجت الاسلام تقی زاده (تصویر فوق) در برنامه چاووش _ 9 مهر 1402 شبکه چهار برنامه ای با موضوع وحدت اسلام برگزار شد _ سخن از محوریت قرآنی، نگاه قرآنی، فهم عمیق از قرآن، میدان داری فضای قرآنی نمود و بیان داشت منهای قرآن امر دیگری در فهم نباید[معیار] قرار بگیرد!
🔹این در حالی است که از دیدگاه امام خامنه ای یکی از مهم ترین ویژگی های جریان های التقاطی کنار زدن حدیث و ادعای فهم انحصاری دین از قرآن است. ایشان در تاریخ 19 فروردین سال 1364 در پنجمین کنگره بین المللی نهج البلاغه بیان می کنند:
«... در گذشته خود ما شاهد بوديم كه مؤوّله، يا به تعبير ديگر التقاطيون، به روايات و احاديث هيچ كارى نداشتند. تا ما مي گفتيم حديث، مي گفتند: مگر شما قرآن را قبول نداريد، مثل اين كه بين اعتقاد به قرآن و استناد به حديث تعارضى وجود دارد. اوايل ما تعجب مي كرديم و خيلى حساس نبوديم، بعد كه ديديم اينها با قرآن چگونه معامله مي كنند و چگونه حديث صحيح صريح را رد مي كنند، آن وقت فهميديم كه علت مخالفتشان با حديث چه بوده است. در آنجا هم اميرالمؤمنين علیه السلام به ابن عباس مي فرمايد: كه با خوارج به سنّت احتجاج كن، زيرا كه قابل تأويل نيست، روشن است...»
#وحدت
#جهاد_تبیین
«سربازان امامین انقلاب»
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
﷽
✍🏻 تبیین سیره مناظراتی ائمه علیهم السلام با اهل سنت در کلام استاد شهید مطهری
🔻در زمان مأمون خليفه، يك نهضت علمى پيدا شد. مأمون مجلس مباحثه و مناظره، زياد برقرار مى كرد و خيلى لذت مى برد، چون خودش اهل مطالعه و دانشمند بود و به تمام اديان و مذاهب آزادى مى داد. مباحثات امام رضا عليه السلام با اصحاب ملل و نحل در همين مجالس مأمون صورت گرفته است.
🔸 مجالس زيادى مخصوصاً راجع به اهل تسنن و تشيع تشكيل مى داد. در آن كتاب كه آن شخصيت ترك به نام قاضى بهلول بهجت افندى به نام «تشريح و محاكمه» نوشت- كه به فارسى ترجمه شده و بسيار كتاب خوب و نفيسى است- مباحثه بين مأمون و علماى اهل تسنن راجع به خلافت نقل شده است.
اينها مجالس مناظره ميان ائمه و ديگران فراهم مى كردند. گاهى هشام بن الحكم در مجالس اينها شركت مى كرد.
🔹از جمله يك مباحثه شيعى و سنى ميان حضرت جواد علیه السلام كه هنوز طفل بودند و علماى اهل تسنن برقرار شد. در آنجا آن عالم اهل تسنن در حرف هايش احاديثى در فضيلت ابو بكر و عمر روايت كرد. به حضرت عرض كرد:
شما درباره شيخين چه مى گوييد و حال اينكه ما حديث معتبرى از پيغمبر داريم كه فرمود: «ابو بَكْرٍ وَ عُمَرُ سَيِّدا كُهولِ اهْلِ الْجَنَّةِ» يعنى ابو بكر و عمر دو آقاى پيرمردان اهل بهشتند. همچنين حديث ديگرى نقل كرد كه روزى جبرئيل به پيغمبر نازل شد، از جانب خدا عرض كرد: من از ابو بكر راضى هستم، از ابو بكر بپرس آيا او از من راضى هست يا نه؟
حضرت جواد فرمود: ما منكر فضيلت ابو بكر نيستيم ولى يك مطلب هست و آن اين است كه همه قبول دارند كه پيغمبر در حجة الوداع فرمود: «كَثُرَتْ عَلَىَّ الْكِذابَةُ» دروغگويان بر من زياد شده اند، و معيارى در اختيار قرار داد كه هر حديث را كه از من روايت كردند اول بر قرآن عرضه بداريد، اگر موافق قرآن بود قبول كرده و الّا رد كنيد. قرآن مى گويد تمام اهل بهشت، جوان هستند.
و اما حديث ديگرى كه گفتيد، خدا در قرآن مى فرمايد:« وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ وَ نَعْلَمُ ما تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ» (ق/ 16) ما انسان را آفريده ايم و از تمام خطوره اى قلبى او آگاه هستيم. پس چطور مى شود خدايى كه قرآن او را اين طور معرفى مى كند، از پيغمبر بپرسد كه من از فلان بنده راضى هستم، تو از او بپرس كه از من راضى است يا نه؟!
📚 مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛ ج21 ؛ ص98
#مناظره
#وحدت
#جهاد_تبیین
«سربازان امامین انقلاب»
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
«پیروان امامین انقلاب»
﷽
✍🏻 تبیین کلان انحراف جریان های وحدت نامنضبط همانند اخوت در مخالف آنها با دعوت به مکتب اهل بیت (ع)
🔺بی شک یکی از واضح ترین واجبات عقلی، قرآنی و روایی دعوت دیگران به حق و خداوند تبارک و تعالی است. این امر هدف ارسال رسل، حکمت امامت و غایت تمام تلاش های مصلحان دینی بوده است. آنچه روشن است در زمان ما مصداق انحصاری این امر دعوت به مکتب اهل بیت (ع) است. زیرا تنها این مکتب تمام مبانی خود را مبتنی بر «ثقلین» تنظیم نموده است و « اين حديث شريف حجت قاطع است بر جميع بشر بويژه مسلمانان مذاهب مختلف؛ و بايد همه مسلمانان كه حجت بر آنان تمام است جوابگوى آن باشند؛ و اگر عذرى براى جاهلان بي خبر باشد براى علماى مذاهب نيست.»
🔻باید دانست که تمام تارپود نظام امامت سیاسی در مکتب شیعه، دعوت به حق است. نظام ولایت فقیه در زمان ما، پرچمدار دعوت به حق و مبارزه با طاغوت است. در اندیشه سیاسی امامین انقلاب، هدف نهایی انقلاب امام خمینی، رسیدن به حکومت حق جهانی حضرت مهدی (ع) است. تمام استراتژی ها برای رسیدن به آن شکل می گیرد و هر امری که مباینت با آن داشته باشد اگر شیطانی نباشد، بی شک خطا است.
🔸دعوت به حق و آشنا نمودن مستضعفان جهان با ثقلین و ولایت اهل بیت (ع) در جای جای کلمات رهبری موج می زند! برای مثال رهبر انقلاب در دیدار اعضای هیئت علمی پنجمین کنگرهی جهانی حضرت رضا(ع) بیان فرمود:
« ماها در زمینهی معرفت ائمّه نقایص زیادی داریم. ما به عنوان مجموعه اهل تشیع، یکی از وظایف بزرگمان این است که ائمّه خودمان را به دنیا معرفی کنیم. حالا بعضی از ائمه(ع) مثل امام حسین (ع) و امیرالمؤمنین (ع)، به دلایلی معرفیشده هستند لکن اکثر ائمه(ع) ناشناختهاند درباره ابعادی از زندگی ائمه(ع) که راجع به آنها باید کار بشود؛ بعد معنوی و الهی یعنی جنبه قداست ائمّه (ع)؛ درباره این باید متقن صحبت بشود باید جنبه ملکوتی، معنوی و عرشی ائمّه(ع) را بیان کنیم این جزو چیزهایی نیست که ما دربارهاش بخواهیم تقیّه کنیم یا مثلاً مخفی کنیم. مسئله معصومیّتشان، ارتباطات آنها با خدای متعال، ارتباطات آنها با فرشتهها، ولایت آنها به آن معنای معنویاش، اینها را باید بگوییم. از این جنبه باید یک کار عالمانهی قوی خوبی انجام بگیرد کلمات و درسهای ائمه(ع) در زمینههای مختلف؛ مسائل زندگی، مسائل گوناگونِ مورد نیاز انسان: اخلاقیات، معاشرت، دین، احکام ائمّهی ما حرف دارند، مکتب دارند که باید بیان بشود.»
🔹نمونه دیگر تجلیل فوق العاده ایشان از شیخ زکزاکی و خانواده او است. امام خامنه ای خطاب به او می فرماید: «... شما مصداق مجاهد حقیقی فی سبیلالله هستید و امیدواریم که بتوانید مجاهدت خود را ادامه دهید.» بسیار واضح است که مجاهدت شیخ زکزاکی آشنا نمودن ملیون ها نفر از مستضعفان جهان در نیجریه و دیگر کشورها با مکتب اهل بیت(ع) بوده است.
✍🏻 در دیدگاه امام خامنه ای، دعوت به مکتب اهل بیت (ع) باید عاقلانه، هوشیارانه، با کمال زیرکی، و البته با چالاکی و تردستی است به شکلی که بهانه به دست انسان های فاسد و مزدوران دشمن برای فتنه انگیزی نمیدهد! ایشان می فرماید:
🔹«... هیچ اصرار نداشته باشید که مردم را به آنچه شما حق می دانید، دعوت کنید؛ بگذارید در آنجا همان مسألهی اسلامی اصل باشد و احساسات جریحهدار نشود. از توطئهها علیه خودتان واقعاً بیمناک و برحذر باشید؛ چون اندک چیزی که پیش بیاید، شما را متهم میکنند که آمدهاند سنّی های ما را شیعه کنند! اگر از این حرفها بزنند، آنوقت شما دیگر نمی توانید در آنجا کار کنید. نگذارید چنین بهانههایی به دست افراد بیفتد...»
⏺ مبتنی بر مقدمات فوق می گوییم: انتساب مخالفت رهبری با اصل دعوت دیگران به مکتب اهل بیت (رک: تصویر ملصق به متن) اگر دروغ نباشد، قطعا خطا و سوء برداشت است. ادعای تنافی اصل دعوت به مکتب اهل بیت (ع) با عقلانیت اسلامی یا صدور انقلاب اسلامی امری گزاف و باطل است.
✅ فقها و علمای برجسته شیعه همانند: شیخ مفید، شیخ طوسی، خواجه نصیر، علامه حلی، علامه مجلسی، قاضی نور الله شوشتری، محقق بروجردی، امام خمینی و ... در سخت ترین شرایط حمله مغول ها، حمله وهابیت تکفیری به عتبات مقدسه، جنایات ساواک در زمان پهلوی ملعون و ... به بهترین شکل وظیفه معرفی مکتب اهل بیت (ع) را عهده دار شدند.
چه عاملی باعث شده است که در اوج قدرت حکومت شیعی در جهان، آن هم با ولی فقیه جامع الشرایط مدیر مدبر _ همانند امام خامنه ای _، هر نوع دعوت به حق و مکتب اهل بیت (ع) امری منفور و خلاف وحدت تلقی شود و در بسیاری موارد، مدافعان و مبلغان معارف اهل بیت (ع) توسط برخی گروه های وحدت نامنضبط، انگ انجمن حجتیه، متحجر، در تاریخ مانده و ... زده شود؟! آیا پروژه نفوذ و التقاط را احتمال نمی دهید؟
#وحدت
#استبصار
#التقاط
«سربازان امامین انقلاب»
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
هدایت شده از أخٌفيالله
19.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹رهبر انقلاب ظهر امروز خطاب به اسماعیل هنیه: همانطور که وعده الهی به مادر حضرت موسی تحقق پیدا کرد، وعده الهی برای محو رژیم صهیونیستی نیز محقق خواهد شد.
🖥 Farsi.Khamenei.ir
با وجود اینکه برخی موارد نقد هایی به مقاله زیر دارم اما مقاله در تبیین دیدگاه های امام خامنهای در موضوع وحدت عالی است
از نویسنده آن جناب آقای اکبری تشکر می کنم و همه دوستان را دعوت به مطالعه آن میکنم:
👇👇
⭕️مروری بر اندیشههای وحدتی رهبر انقلاب؛ آیت الله خامنه ای
✍علی اکبری
🔻هدف از آنچه که مطالعه خواهید کرد، تبیین مفصل مساله وحدت از دیدگاه آیت الله خامنه ای نیست، بلکه مقصود، مروری کوتاه بر اصول اساسی و بایسته های لازم پیرامون وحدت اسلامی و تعامل با اهل سنت، براساس بیانات معظم له می باشد.
🔻در بیانات رهبرانقلاب، وحدت اسلامی با این کلید واژه ها تفسیر میشود : همکاری مشترک، عدم نفی یکدیگر، عدم تنازع بر سر مسائل مذهبی. نمیشود معتقد باشیم که وحدت اسلامی شرط تحقق حاکمیت اسلام است اما از آن طرف به سمت همکاری مشترک جهت مدیریت و پاسخ به مسائل مشترک نرویم و اقداماتی را انجام بدهیم که مانع این همکاری است.
⛔️برگزاری مناظرات جدلی با روش اسکات خصم، طعن یکدیگر به نام دفاع از مذهب و به کام دشمنان، و نفی مذهب دیگری به بهانه نجات پیروان از گمراهی میتواند از مصادیق موانع تحقق همکاری مشترک باشد.
💠 برای مطالعه متن کامل به لینک زیر در سایت اخوت مراجعه نمایید
http://okhowah.com/fa/13985
┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄
💠 @okhowahmag
┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄
«پیروان امامین انقلاب»
﷽
✍🏻 یکی از کلان انحراف های جریان های «وحدت نامنضبط» تغییر ریل «فقه جواهری» به «فقه مقاصدی» در تحلیل گزاره های مرتبط با فقه تعامل با مخالفین است. مراجعه به سایت «شعوبا» و تحلیل یادداشت های استاد حیدر حب الله، موید این برداشت ما است. (رک: تصویر صفحه فوق)
🔺اغراض شارع در خطابات شرعی در مرحله لحاظ و جعل، دواعی حکم محسوب می شوند ولی همین دواعی در تحقق خارجی، غایات و مقاصد احکام تلقی می شوند. به تعبیر دیگر غایات و مقاصد، تصورا و از حیث ذهنی مقدم بر خطاب شرعی است ولی خارجا موخر از بیان حکم شرعی است. برای مثال شارع مقدس در مرحله لحاظ و جعل احکام، تحصیل طهارت را داعی خود محسوب می کند و بعد از ابلاغ وجوب طهارت مائیه و ترابیه به مکلفین، کسب طهارت و تحصیل آن، غایت و مقصد حکم شرعی می شود.
🔻یکی از مهم ترین مختصات فقه امامیه این است که دواعی و مقاصد احکام، با وجود اینکه احکام شرعی معلل به مقاصد و اغراض بوده و دارای حسن و قبح و مفسده و مصلحت نفس الامری هستند ولی هیچ نقشی در کشف حکم شرعی و توسعه و تضییق حکم و موضوع حکم شرعی ندارند. البته باید دانست که ظاهر خطاب شرعی، مهم ترین عامل کشف حکم شرعی و تعیین دایره شمول آن است و اگر در خطاب شرعی، دواعی و مقاصد، صریحا به عنوان علت _ یا به تعبیر دقیق تر حیثیت تقییدیه _ اخذ شوند، می تواند ملاک و مناط تامه حکم شرعی و عاملی برای تعمیم و تضییق آن لحاظ شود ولی اگر به صورت حکمت یا حیثیت تعلیلیه مطرح شده باشد، نمی تواند ملاک تام حکم شرعی و عاملی برای تعیین حدود و ثغور حکم تلقی شود. این ویژگی فقه و اصول امامیه، عاملی کلیدی برای عدم خروج از ضابطه صحیح کشف حکم شرعی و عدم دخالت ظنون در کشف ملاکات احکام شرعی است.
🔸ولی در مقابل؛ مهم ترین ویژگی فقه جریان های رأی گرا _ یا به تعبیر دیگر فقه احناف یا فقه مقاصدی یا فقه مبتنی بر ظنون و استحسانات فقها _ داخل نمودن دواعی و مقاصد احکام شرعی، در کشف و توسعه و تضییق احکام شرعی است. ریشه این رویکرد به نظریه تصویب معتزلی و اشعری برمی گردد که وجود حکم و به تبع آن مصلحت و مفسده نفس الامری برای احکام شرعی را یا منکرند و یا بنا بر رای مجتهدین، متغیر می دانند. توجه به این امر پرده از تناقض بزرگ این مکاتب کلامی و اصولی بر می دارد؛ چرا که از یک سو یا منکر هر نوع حکم واقعی نفس الامری در لوح محفوظ هستند یا تمام مصلحت و مفسده احکام را در همان مودای امارات می دانند که با تغییر آن مصلحت و مفسده نیز مضمحل و متغیر می شود و از سویی دیگر فقیه رای گرا، تمام توجه خود را به کشف و فهم غایات و مقاصد خطابات شرعی برای برون رفت از تزاحمات و حرج ها و بن بست های مکلفین می کند!
🔹اختلاف مکتب امامیه با مکاتب مقاصد گرا در این موضوع، ریشه در توانایی عقل منبعی _ و یا عناصر شبه عقل _ در کشف ملاکات نفس الامری و ثبوتی احکام شرعی دارد. در دیدگاه علمای شیعه خصوصا مکتب اصولی شیخ انصاری و محقق خویی و ...، _ عقل هیچ مدخلیت و قدرتی برای کشف ملاک تام و قطعی احکام شرعی ندارد و کشف ملاکات تنها از راه بیان شارع میسر خواهد بود. نتیجه این روش، محوریت علم و اطمینان برای کشف حکم شرعی است.
🔹در مقابل، کشف ملاکات احکام شرعی با رویکرد مقاصدی و ورود عقل بشری به کشف دواعی احکام در مرحله جعل، باعث محوریت و معیار شدن ظنون برخاسته از فکر و رای فقیه خواهد شد. این امر علاوه بر بی انضباطی و اختلال در احکام شرعی، باعث جایگزینی ظن فقیه به جای نصوص و خطابات شرعی خواهد شد. این امر سرّ دوری فقهای شیعه _ به تبعیت از راهنمایی اهل بیت علیهم السلام _ از هر اندیشه فقهی مبتنی بر فقه مقاصدی و رای گرایی است تا جایی که برخی از فقها حتی با قیاس اولویت نیز مخالفت نموده اند.
✅ تاکید بر رویکرد فقه مقاصدی و اندیشه های فقهی افرادی مثل استاد حیدر حب الله، علامه فضل الله و دیگران، انحراف و گسست از رویکرد فقه جواهری است که مضرات و مفاسد آن باید تبیین شود.
#وحدت
#فقه_مقاصدی
#التقاط
«سربازان امامین انقلاب»
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341