مطالعات اخوان المسلمین
⚡️تشکل اجتماعی "الرائد"؛ پایگاه فرهنگی اخوان در اوکراین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
🔹اتحادیه تشکل های اجتماعی (الرائد )؛ از نهادهای وابسته به اخوان المسلمین در اوکراین است که در سال 1997 در کی یف، پایتخت این کشور تأسیس شد.
🔸هدف این مرکز، معرفی اسلام با رویکرد اخوانی، به جامعه اوکراین است، تا در مسیر خدمت به مسلمانان، آنان را در انجام مناسک مذهبی خود، یاری کند.
🔸تلاش دیگر این مرکز تشویق مسلمانان برای صیانت از هویت اسلامی ایشان است تا در جامعه غرب، هضم نشوند.
🔸ریاست این اتحادیه بر عهده "سیران عریفوف"، نویسنده و متفکر تاتار است. او متولد 1979 و در لبنان به تحصیل علوم اسلامی پرداخته و پس از فارغ التحصیلی در چند مرکز اسلامی اوکراین به امامت جمعه و جماعت و معلمی مشغول بوده و دارای چندین کتاب به زبان روسی است.
🔸مقامات اوکراینی در سال 2018 مرکز نامبرده را تحت کنترل امنیتی قرار دادند.
🔸 گزارش های امنیتی تایید کردند که این مرکز برای گسترش اندیشه اخوان المسلمین در اوکراین فعالیت می کند و بخش وسیعی از منابع مالی خود را از بنیاد خیریه قطر تامین می کند.
🔻مرکز نامبرده دیگر وظایف خود را اینگونه شرح می دهد؛
1️⃣نظارت بر مساجد، نمازخانه ها، خطبه ها و برنامه های فرهنگی آن.
2️⃣برپایی اردوهای جوانان برای کودکان جامعه عربی و اسلامی.
3️⃣ برگزاری دوره های فرهنگی و حقوقی برای ائمه جماعات، مبلغان، معلمان و غیره.
4️⃣برگزاری سخنرانی های عمومی برای معرفی اسلام.
5️⃣چاپ اعلامیه های معرفی اسلام و توزیع آن در خیابان ها و اماکن عمومی.
6️⃣اجرای کاروان های تبلیغی به مناطق دورافتاده در اوکراین.
7️⃣برگزاری همایش ها و سمینارهای فکری پیرامون مسائل اسلام و مسلمانان اوکراین و اروپا.
8️⃣ویرایش مقالات پیرامون مدارا و اعتدال در اسلام و انتشار آنها در روزنامه ها و سایت های محلی.
9️⃣نظارت بر 40 مدرسه وابسته به مرکز الرائد.
🔟ایجاد روابط نزدیک با نهادهای دولتی اوکراین، نهادهای دیپلماتیک عربی و اسلامی در اوکراین، اروپا و جهان اسلام و سازمانهای مدنی و احزاب فعال در عرصه اسلامی در اوکراین.
🔸این مرکز در حال حاضر شامل بیش از 20 مجموعه و انجمن است که هر یک شامل یک مسجد و تعدادی امکانات خدماتی و آموزشی است.
🔸این انجمن ها در شهرها و مناطق مختلف اوکراین گسترش یافته اند که موارد زیر را شامل می شود؛
1_انجمن اجتماعی النور (پایتخت، کیف)؛
2_انجمن اسلامی زنان مریم (پایتخت، کیف)؛
3_مرکز فرهنگی اسلامی (پایتخت، کیف)؛
4_مرکز اسلامی المنار (خارکیف)؛
5_مرکز راه اسلامی (اودسا)؛
6_مرکز اسلامی الاسراء (ونیز)؛
7_انجمن ایمان (زاپوریژیا)؛
8_مرکز صلح (چرنیوتسی)؛
9_مرکز آموزش و توسعه (Hinchisk);
10_مرکز دوستی (شهر سومی)؛
11_مرکز اسلامی (شهر دنیپرو)؛
12_مرکز آینده اسلامی (دنیپرو)؛
13_مرکز فرهنگی اسلامی (منطقه بوکووینا).
◀️مطالعات اخوانالمسلمین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
10M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💫 مصاف عالمِ اهل سنت با وهابیت در ماجرای غدیر خم
🚩 تبيين واقعه غدير، از نگاه استاد حدیث شناسِ دانشگاه محمد بن سعودِ ریاض
▪️شیخ عبدالوهاب بن ناصر الطریری؛
🔹پیامبر اكرم (ص) در حجة الوداع، وقتی به غدیر خم رسید، ذهن و نفوس حجاج را برای خبری بسیار مهم آماده ساخت.
🔹پیامبر (ص) سپس فرمود؛ "انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی اهل بیتی".!
🔹سپس پیامبر ۳ مرتبه فرمود: "شما را در پیشگاه خدا به اهل بیتم یادآوری می کنم".
🔹در ادامه پیامبر(ص) بار ديگر برای جمع کردن حواس حضار، ٣ مرتبه فرمود:
"ألست أولي بكل مومن من نفسه"
حاجیان پاسخ دادند: "بلی یا رسول الله، انت اولی بکل مومن بنفسه"
🔹آنگاه پیامبر دست علی ( ع) را گرفت و بالا برد و فرمود:
"ألا، فانّ الله مولای و أنا مولی کل مومن و من کنت مولاه فعلی مولاه"
"اللهم وال من والاه و عاد من عاداه"
📌ادامه ماجرا را از شیخ طُریری بشنوید...
◀️مطالعات اخوان المسلمین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
مطالعات اخوان المسلمین
⚡️مدرسه قدس؛ بزرگ ترین مرکز آموزشی حماس در بُخارست
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
🔹مدرسه قدس، در اروپا با نام «مدرسه فلسطینی» نیز شناخته می شود.
🔸 این مجموعه آموزشی در سال 2000 در بخارست پایتخت رومانی تأسیس شد.
🔸مجوز این مرکز توسط وزارت آموزش فلسطین و وزارت آموزش رومانی صادر شده است.
🔸مدرسه قدس اولین سال تحصیلی خود را با 50 دانش آموز آغاز کرد و در طول سال ها تعداد آنها افزایش یافت تا اینکه امروز به حدود 600 دانش آموز از جامعه فلسطینی و عرب، در رومانی و سایر کشورهای اروپایی افزایش یافته است.
🔸گفتنی است این مدرسه در تمام مراحل آموزشی از مهدکودک تا دوره متوسطه، به دانش آموزان فلسطینی و عرب آموزش می دهد.
🔸کادر آموزشی مدرسه، متشکل از 45 معلم است که به صورت تمام وقت و نیمه وقت آموزش می دهند.
🔻اگرچه این مدرسه با تمام جزئیاتش رسماً تابع سیستم آموزشی فلسطین است و یک نماینده ویژه از سفارت فلسطین نیز کار او را پیگیری می کند، اما اخوان المسلمین شاخه حماس در اروپا توانسته از بدو تأسیس آن، به این مرکز ورود کند.
🔻مدیریت مدرسه توسط شخصی فلسطینی با نام "فریز عبدالمجید اللقطه" است که به دلیل نقش تاثیر گذارش در حمایت از فعالیتهای اخوان و ارتباط ویژهاش با رهبران فلسطینی آن، به عنوان رهبر عملی اخوانالمسلمین، شاخه حماس در رومانی شناخته می شود.
◀️مطالعات اخوانالمسلمین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
مطالعات اخوان المسلمین
⚡️اسامه قرضاوی؛ دیپلماتِ اخوان در رومانی
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
🔹اسامه قرضاوی فرزند شیخ یوسف القرضاوی، متفکر و واعظ فقید اخوان المسلمین است.
🔹اسامه در سال 1972 در دوحه پایتخت قطر متولد شد. وی دارای مدرک لیسانس مهندسی برق از دانشگاه قطر در سال 1994 و فوق لیسانس مدیریت بازرگانی از دانشگاه آمریکایی قاهره در سال 2005 است.
🔹وی در سال 2005 به وزارت امور خارجه قطر منصوب شد. او چندین سمت اداری و دیپلماتیک، از جمله رایزن سفارت قطر در مصر و معاون نماینده دائم قطر در اتحادیه عرب در قاهره را بر عهده داشت.
🔹در سال 2021 بود که به عنوان سفیر و دیپلمات فوق العاده قطر در رومانی منصوب شود.
🔹انتصاب او به دلیل داشتن ملیت دیگری یعنی (ملیت مصری)، در قطر جنجال برانگیخت.
🔹به گزارش (رویترز)، تصمیم به انتصاب اسامه القرضاوی به عنوان سفیر قطر در رومانی، آمیزه ای از تعجب و محکومیت در قطر و دیگر کشورها، به همراه داشت.
🔹اگرچه اسامه از تابعیت قطری برخوردار بود اما ملیت مصری وی و نیز وابستگیهای عقیدتیاش، به سازمان اخوان المسلمین، اعتراض رسانه های قطری را به همراه داشت، زیرا او را یکی از وابستگان به جریان اسلام سیاسی میدانند که پدرش شیخ یوسف القرضاوی از نظریهپردازان بزرگ این جریان بود.
🔹نکته دیگری که اعتراض شهروندان قطری و خبرگزاری ها را برانگیخت این بود که؛ دولت قطر هنگام اعلام خبر انتصاب اسامه، نام خانوادگی او را کتمان کرد و توجیهی برای این کار بیان نکرد.
🔹علاوه بر پنهان کردن نام خانوادگی سفیر ، در زمانی که توییترها فکر می کردند که او راه پدرش یوسف القرضاوی را دنبال خواهد کرد، از سوی بالاترین مقام قطر به او درجه دیپلماتیک عالی "سفیر فوق العاده" نیز اعطا شد.
🔹چیزی نگذشت با قرار گرفتن سازمان اخوان المسلمین در صدر فهرست گروه های تروریستی در چهار کشور؛ مصر، عربستان ، امارات و بحرین او نیز به عنوان تروریست طبقه بندی شد.
🔹هرچند برخی ارتباط رسمی اسامه قرضاوی به اخوان المسلمین را کتمان می کنند، اما او با مأموریت دادن به مقامات قطری، به ویژه در سطح مالی، نقش مهم و محوری در حمایت از آنها ایفا می کند.
◀️مطالعات اخوانالمسلمین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
مطالعات اخوان المسلمین
⚡️تحولات جهان عرب؛ چرخش "اسلام سیاسی" به "پسا اسلام گرایی سیاسی"
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
✍️به قلم: إدریس جنداری (عضو اخوان المسلمین در مراکش)
🔹تاریخ معاصر عرب، بوجود روندی تحت عنوان «نواندیشی اسلامی» قائلاند که واجد دو بخش است:
الف. بخش اصلاح گرائی اسلامی – سیاسی
ب. بخش پسا اسلام گرائی سیاسی
✔️بخش اول: اصلاح گرائی اسلامی – سیاسی
این بخش از «اصلاحگرایی» خود شامل دو مرحله است:
مرحلهء نخستین را «دورهء نوزایی» می خوانند و دومین مرحله را «دورهء پیدایش اسلام سیاسی»؛
🔘۱- دورهء نوزائی
در این دوره، که طی آن «مبارزه علیه استعمارگری» نیز جریان داشته، بهمنظور یکپارچه کردن صفوف و بسیج عمومی مؤمنان و یادآوری وظیفهء آنان در دفاع از امت اسلامی، استفاده از متون دینی مورد توجه قرار گرفته است؛ با این هدف که رهائی یافتن استعمار شدگان از قید استعمارگران (که توانسته بودند بر امتداد جغرافیای عربی و اسلامی استیلا یابند) با استفاده از تجربهی فکری، علمی و سیاسی همان استعمارگران همراه باشد. در همین دوره می توان بوجود دو جریان نیز توجه کرد:
– یکی جریانی که دارای ماهیت سلفی (و البته سلفیِ گشوده به جهان) بوده و به بازگشت به بنیادهای اولیهء اسلام و پالایش آن از پسماندهء نزاع های سیاسی، و نیز زنگارهای عصر انحطاط باورمند بود. این جریان را، در مشرق اسلامی، طلایه دارانی چون «شیخ محمد عبده» و «سید جمال الدین افغانی» و، در مغرب اسلامی، کسانی همچون عَلّال فاسی نمایندگی کرده اند.
– دیگری هم جریانی که دارای ماهیتی لیبرالی بود – باورمند به گشودگی در برابر تمدن غربی؛ به عنوان یک اصلی اساسی برای تجدید حیات دوبارهء امور سیاسی و اقتصادی و اجتماعی در جهان عربی. طلایهداران این جریان در مشرق "رُفاعه طَهطاوی" و در مغرب، "محمد حسن الحَجْوی" بوده اند.
🔘۲- دورهء پیدایش اسلام سیاسی:
در مرحلهء دوم «اصلاح گرائی»، ناکامیِ طرح های مطرح شده در « دورهء نوزایی عربی» موجب شد تا زمینهء پیدایش طرح تازهای فراهم شود که هواداران اش متوجه جریان بسیار گسترده و دامنهدار دیگری شوند که اجتهاد و تلاش فکری و رهائی سیاسی از سنجههای حاکم بر آن بود.
آنها همت خود را در راستای تبدیل «طرح تمدنی» به «طرحی سیاسی» بکار بردند؛ طرحی که از آن – به غلط و کاملاً بصورتی معکوس – با عنوان «دولت اسلامی» یاد میشد حال آنکه هدف اصلی اش جدا ساختن دولت از دین بود.
این تجربه به طرح سیاسی فراگیری دگرگونی یافت که ادبیات سیاسی آن، بهمثابه طرحی سیاسی و اسلامی، در شکل جنبشهای سیاسی و اسلامی متبلور گشت؛ جنبش هائی که متون دینی را در راستای اهداف سیاسی خود به کار می گرفتند. نتیجهء کار هم عبارت بود از بازتولید مکرر و نهادینه شدن اندیشهء موسوم به «اسلام سیاسی» که در راستای تعمیق گسست از «طرح اصلاحگرای نوزایی» عمل می کرد.
✔️بخش دوم: پسااسلامگرایی سیاسی
زمانیکه از مرحلهی «پسااسلامگرایی سیاسی» سخن به میان میآوریم باید دو نکته اساسی را همواره مورد نظر داشته باشیم:
– از یک سو، تعبیر «پسا» نشانگر پایان تجربهء «اسلام سیاسی» نیست بلکه از وجود تحول و دگردیسی در این تجربه حکایت دارد؛ تحولی که علت ناگزیر آن بسیاری از متغیرات بینالمللی و اقلیمی و ملی بوده که از یکسو بازیگران اسلامی و از سوی دیگر ابزارها و کارکردها را تحت تأثیر قرار داده است.
– از دیگر سو نمیتوان سنجههای یکی از گونههای اسلام سیاسی را به سایر گونههای متعدد آن تعمیم داد. به عنوان نمونه، تجربهء اخوانی در دنیای عرب اساساً از تجربهء اسلام سیاسی در جنوب شرق آسیا [= اندونزی و مالزی] و نیز ترکیه بسیار متفاوت است.
📌جهت مطالعه کامل این یادداشت فایل زیر را دریافت کنید:
◀️مطالعات اخوانالمسلمین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
💠دوگانه های پایان نیافتنی اردوغان: پاسخ سخت به سوئد یا پذیرش عضویت در ناتو
🔹در همان روز قرآن سوزی در کشور سوئد، رجب طیب اردوغان، موضع شدیدی علیه این اقدام گرفت و گفت: «ما به شکل قاطعانه، به سختترین شکل ممکن به آنها پاسخ می دهیم.»
🔹اما اردوغان در تاریخ 20 تیر 1402 در اقدامی صد در صد مخالف با سخن پیشین خود، در دیدار با « اولف کریسترسون» نخست وزیر سوئد، موافقت خود را با عضویت سوئد در ناتو اعلام کرد!
🔹گویا دوگانه های اردوغان پایان یافتنی نیست. گاهی به اسرائیل انتقادات شدید می کند و چند هفته بعد قرار داد تجاری با اسرائیل امضا می کند. این رفتارهای دوگانه اردوغان باعث شده است که برخی اسلام سیاسی اخوان را اسلامی فریبکار بدانند که هیچ اصل و خط قرمزی برای خود ندارد و از اسلام به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده می کند.
◀️مطالعات اخوان المسلمین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin