مطالعات اخوان المسلمین
⚡️تحولات جهان عرب؛ چرخش "اسلام سیاسی" به "پسا اسلام گرایی سیاسی"
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
✍️به قلم: إدریس جنداری (عضو اخوان المسلمین در مراکش)
🔹تاریخ معاصر عرب، بوجود روندی تحت عنوان «نواندیشی اسلامی» قائلاند که واجد دو بخش است:
الف. بخش اصلاح گرائی اسلامی – سیاسی
ب. بخش پسا اسلام گرائی سیاسی
✔️بخش اول: اصلاح گرائی اسلامی – سیاسی
این بخش از «اصلاحگرایی» خود شامل دو مرحله است:
مرحلهء نخستین را «دورهء نوزایی» می خوانند و دومین مرحله را «دورهء پیدایش اسلام سیاسی»؛
🔘۱- دورهء نوزائی
در این دوره، که طی آن «مبارزه علیه استعمارگری» نیز جریان داشته، بهمنظور یکپارچه کردن صفوف و بسیج عمومی مؤمنان و یادآوری وظیفهء آنان در دفاع از امت اسلامی، استفاده از متون دینی مورد توجه قرار گرفته است؛ با این هدف که رهائی یافتن استعمار شدگان از قید استعمارگران (که توانسته بودند بر امتداد جغرافیای عربی و اسلامی استیلا یابند) با استفاده از تجربهی فکری، علمی و سیاسی همان استعمارگران همراه باشد. در همین دوره می توان بوجود دو جریان نیز توجه کرد:
– یکی جریانی که دارای ماهیت سلفی (و البته سلفیِ گشوده به جهان) بوده و به بازگشت به بنیادهای اولیهء اسلام و پالایش آن از پسماندهء نزاع های سیاسی، و نیز زنگارهای عصر انحطاط باورمند بود. این جریان را، در مشرق اسلامی، طلایه دارانی چون «شیخ محمد عبده» و «سید جمال الدین افغانی» و، در مغرب اسلامی، کسانی همچون عَلّال فاسی نمایندگی کرده اند.
– دیگری هم جریانی که دارای ماهیتی لیبرالی بود – باورمند به گشودگی در برابر تمدن غربی؛ به عنوان یک اصلی اساسی برای تجدید حیات دوبارهء امور سیاسی و اقتصادی و اجتماعی در جهان عربی. طلایهداران این جریان در مشرق "رُفاعه طَهطاوی" و در مغرب، "محمد حسن الحَجْوی" بوده اند.
🔘۲- دورهء پیدایش اسلام سیاسی:
در مرحلهء دوم «اصلاح گرائی»، ناکامیِ طرح های مطرح شده در « دورهء نوزایی عربی» موجب شد تا زمینهء پیدایش طرح تازهای فراهم شود که هواداران اش متوجه جریان بسیار گسترده و دامنهدار دیگری شوند که اجتهاد و تلاش فکری و رهائی سیاسی از سنجههای حاکم بر آن بود.
آنها همت خود را در راستای تبدیل «طرح تمدنی» به «طرحی سیاسی» بکار بردند؛ طرحی که از آن – به غلط و کاملاً بصورتی معکوس – با عنوان «دولت اسلامی» یاد میشد حال آنکه هدف اصلی اش جدا ساختن دولت از دین بود.
این تجربه به طرح سیاسی فراگیری دگرگونی یافت که ادبیات سیاسی آن، بهمثابه طرحی سیاسی و اسلامی، در شکل جنبشهای سیاسی و اسلامی متبلور گشت؛ جنبش هائی که متون دینی را در راستای اهداف سیاسی خود به کار می گرفتند. نتیجهء کار هم عبارت بود از بازتولید مکرر و نهادینه شدن اندیشهء موسوم به «اسلام سیاسی» که در راستای تعمیق گسست از «طرح اصلاحگرای نوزایی» عمل می کرد.
✔️بخش دوم: پسااسلامگرایی سیاسی
زمانیکه از مرحلهی «پسااسلامگرایی سیاسی» سخن به میان میآوریم باید دو نکته اساسی را همواره مورد نظر داشته باشیم:
– از یک سو، تعبیر «پسا» نشانگر پایان تجربهء «اسلام سیاسی» نیست بلکه از وجود تحول و دگردیسی در این تجربه حکایت دارد؛ تحولی که علت ناگزیر آن بسیاری از متغیرات بینالمللی و اقلیمی و ملی بوده که از یکسو بازیگران اسلامی و از سوی دیگر ابزارها و کارکردها را تحت تأثیر قرار داده است.
– از دیگر سو نمیتوان سنجههای یکی از گونههای اسلام سیاسی را به سایر گونههای متعدد آن تعمیم داد. به عنوان نمونه، تجربهء اخوانی در دنیای عرب اساساً از تجربهء اسلام سیاسی در جنوب شرق آسیا [= اندونزی و مالزی] و نیز ترکیه بسیار متفاوت است.
📌جهت مطالعه کامل این یادداشت فایل زیر را دریافت کنید:
◀️مطالعات اخوانالمسلمین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
💠دوگانه های پایان نیافتنی اردوغان: پاسخ سخت به سوئد یا پذیرش عضویت در ناتو
🔹در همان روز قرآن سوزی در کشور سوئد، رجب طیب اردوغان، موضع شدیدی علیه این اقدام گرفت و گفت: «ما به شکل قاطعانه، به سختترین شکل ممکن به آنها پاسخ می دهیم.»
🔹اما اردوغان در تاریخ 20 تیر 1402 در اقدامی صد در صد مخالف با سخن پیشین خود، در دیدار با « اولف کریسترسون» نخست وزیر سوئد، موافقت خود را با عضویت سوئد در ناتو اعلام کرد!
🔹گویا دوگانه های اردوغان پایان یافتنی نیست. گاهی به اسرائیل انتقادات شدید می کند و چند هفته بعد قرار داد تجاری با اسرائیل امضا می کند. این رفتارهای دوگانه اردوغان باعث شده است که برخی اسلام سیاسی اخوان را اسلامی فریبکار بدانند که هیچ اصل و خط قرمزی برای خود ندارد و از اسلام به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده می کند.
◀️مطالعات اخوان المسلمین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
مطالعات اخوان المسلمین
⚡️مجلس ائمه فدرالی؛ پایگاه فکری اخوان المسلمین در استرالیا
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
🔹مسلمانانِ استرالیا، پس از مسیحیت، بی دینی و بودایی گری، چهارمین رتبه پیروان دینی_مذهبی را به خود اختصاص داده اند. اخوان المسلمین با نفوذ خود در این قاره تلاش نموده تا دیدگاه خود را در بین مسلمانان گسترش دهد، به همین خاطر مجلس ایالتی ائمه را به عنوان پایگاه فکری اخوان در استرالیا تاسیس کرد.
🔹اخوان استرالیا در بسیاری از مساجد، موسسات خیریه و مراکز فرهنگی اسلامی در این کشور جای پایی پیدا کرده و زیرساختی را ایجاد نموده که آنها را قادر به ساخت شبکه ای کوچک اما مؤثر از افراد و نهادهای مرتبط موفق ساخته است.
🔹ساختار سازمانی این شورا، علاوه بر مجمع عمومی، کمیته اجرایی و بخشهای اداری، مالی و رسانهای؛ از هفت ساختار اصلی زیر تشکیل شده است:
شورای فتوای استرالیا/مرجع حلال/مرکز خدمات تعلیم و تربیت اسلامی(AYS)/ شورای مشورتی زنان(AWAC) / مرکز داوری و حل اختلافات زناشویی (CARD)/ پلتفرم ضد اسلام هراسی/ کمیته ایمنی و امنیت جامعه (CSSC) / بنیاد ملی زکات/.
🔹منابع مالی این شورا متکی بر تأمین مالی فعالیت های خود از کمک های دولتی، وجوه زکات، و کمک های مالی جامعه مسلمانان، علاوه بر درآمدهای موقوفات و سرمایه گذاری های خصوصی خود، از جمله «غذای حلال» است که سالانه صدها هزار دلار سود ایجاد می کند.
🔹رهبری این تشکیلات بر عهده "شادی سلیمان" شخصیت اصلی اخوان در استرالیا است. او در سال 1978 در سیدنی در خانواده ای فلسطینی متولد شد که در دهه شصت قرن گذشته به استرالیا مهاجرت کردند. او در یکی از دانشگاههای اسلامی در پاکستان به تحصیل علوم شریعت پرداخت.
🔹از دیگر شخصیت های اولیه این شورا می توان به "ابراهیم ابومحمد" اشاره کرد؛ او روابط ویژه ای با حماس و رهبران آن دارد، به ویژه اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش، که در یکی از سفرهایش به غزه در سال 2012 از او پذیرایی رسمی کرد.
🔹شایان ذکر است به دلیل اینکه دولت استرالیا در فوریه 2022 اعلام کرد که حماس، شاخه فلسطینی اخوان، در لیست بین المللی سازمان های تروریستی قرار خواهد گرفت، شورای نامبرده را با شرایط پیچیده ای روبرو ساخته است.
📌جهت اطلاع بیشتر به سایت و شبکه های اجتماعی اخوان در استرالیا، سری بزنید:
www.anic.org.au
https://www.instagram.com/anic.org.au
https://www.facebook.com/anic.org.au
◀️مطالعات اخوان المسلمین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
مطالعات اخوان المسلمین
⚡️آماده شدن اردوغان برای میزبانی از عبدالفتاح السیسی
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
✍️به قلم: علی مقدس
🔹سرعت عادی سازی روابط دوجانبه میان مصر و ترکیه پس از وقفه ای که حدود 10 سال به طول انجامید، درحال شتاب گرفتن است.
🔹رسانه های ترکیه اعلام کردند که عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در"27 جولای" برابر با "5 مرداد" 1402 به ترکیه سفر خواهد کرد.
🔹اگرچه طرف مصری در خصوص سفرش به ترکیه سکوت کرد و از تایید یا تکذیب سفر اعلام شده چیزی نگفت؛ اما ظاهراً سازمان های رسمی و امنیتی در قاهره، مقدمات سفر وی را آغاز کرده اند.
🔹سه جبهه اخوان رایزنی های داخلی را برای بحث در مورد چگونگی برخورد با این دیدار را آغاز کرده اند. انقلابی ترین جبهه اخوان که به نام "جبهه دفتر عمومی"/جنبش تغییر شناخته می شود، درخواستی را به نیروهای امنیتی ترکیه ارائه کرد تا به اعضای خود اجازه دهد تا طی چند روز از سفر آتی رئیس جمهور مصر به این کشور،تظاهرات اعتراضی را در داخل سازماندهی کنند.
🔹سه جبهه اخوان در حال برنامه ریزی برای فعالیت های اعتراضی در میدان و برخی دیگر به صورت فرضی در سفر رئیس جمهور مصر به ترکیه هستند، اما به گفته منابع این گروه، شکل این فعالیت ها در نهایت مشخص نشده است.
🔹جنبش تغییر، تلاش کرد تا سرویسهای امنیتی ترکیه را متقاعد کند که از محدودیت فعالیتها تبعیت میکند و موضوع بنرهایی را که در این مراسم برافراشته خواهد شدو همچنین شعارهایی که شرکت کنندگان سرخواهند داد را بدون هیچ تنشی مدیریت کند،اما طرف ترک این درخواست را رد کرد.
🔹جبهه لندن و استانبول که به ترتیب توسط صلاح عبدالحق و محمود حسین هدایت میشوند، تصمیم گرفتند با مقامات ترکیه در ارتباط باشند تا امکان انجام هرگونه اقدام اعتراضی قبل از ورود السیسی به ترکیه را بررسی کنند.
🔹اعضای اخوان این نگرانی را دارند، در صورت عدم امکان توافق با اخوان المسلمین، جبهه لندن و استانبول احتمالاً فعالیت های خود را به فعالیت های مجازی محدود کنند و با تمرکز بر این فعالیت ها از طریق رسانه های اجتماعی و پلت فرم های رسانه ای به طرح دیدگاه خود در این زمینه بپردازند.
🔹از سوی دیگر دولت ترکیه اعلام کرده است هرکس دستورالعمل های صادر شده توسط رئیس جمهور مصر را نقض کند، نیروهای امنیتی ترکیه در طول مدت این سفر پاسخ قاطع خواهند داد و مسببان را دستگیر خواهند کرد.
🔹از این رو جبهه لندن به اعضای خود اطلاع داد که از هیچ اقدامی که موجب برهم زدن آرامش دیدار نامبرده شود، خودداری کنند، زیرا مقامات ترکیه هیچ تخلفی را تحمل نخواهند کرد.
🔹همچنین جبهه استانبول به اعضای خود اطلاع داد که نیروهای امنیتی مصر همچنان اصرار دارند که ترکیه برخی از کادرهای تحت تعقیب اخوان را تحویل دهد به همین خاطر از اقدامات خود سرانه پرهیز کنند.
◀️مطالعات اخوان المسلمین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
مطالعات اخوان المسلمین
⚡️آیا امامین انقلاب از سید قطب تاثیر پذیرفته اند؟
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimi
✍️به قلم: علی مقدس
🔻بخش اول: تاثیر پذیری امام خمینی(ره)
هفته گذشته بود که "معتز الخطیب" نویسنده سوری_ اخوانی، مقاله ای تحت عنوان "تاثیر سید قطب بر اندیشه ایران معاصر" از خود منتشر کرد.
او در نگاشته نخست خود،از نقش مکتوبات سید قطب در ایران سخن گفت و اذعان داشت که ترجمه کتب قطب به فارسی، اثری انقلابی است که خلأ نظری موجود در اندیشه شیعی - به ویژه ایرانی - در دوران پیش از انقلاب را پر کرده و نیازی را که در بستر آماده سازی انقلاب اسلامی ایران وجود داشت را برطرف نموده است.
🔹با گذشت یک هفته از این ماجرا، الخطیب در مقاله دیگری به تشریح این مسئله پرداخت که چگونه تأثیر سید قطب بر اندیشه اسلامی معاصر ایرانی را می توان اثبات کرد. از این رو مدعای خود را در دو محور به اشتراک گذاشت؛
▪️محوراول: تأثیر سید قطب بر اندیشه امام خمینی(ره) و امام خامنه ای( دامت برکاته).
▪️محوردوم: نقش سید قطب و زمینه های نقل قول از او در نوشته های معاصر ایران.
🔹الخطیب معتقد است اگرچه امام خمینی در تأثیر پذیری از قطب، مستقل بوده و در هیچیک از آثار ایشان اشاره ای به قطب نشده است اما بررسی ها نشان می دهد که حداقل از ۳ طریق می توان تأثیر افکار قطب بر امام خمینی را اثبات کرد؛
▪️طریق اول:
وی ابتدا به سه شخصیت از مترجمان آثار سید قطب که هر سه از شاگردان امام خمینی به شمار می روند؛ یعنی امام خامنه ای، سید محمد حسینی خامنه ای و سید هادی خسروشاهی، اشاره می کند.
🔸الخطیب در معرفی این سه شخصیت می نویسد:
"آنها از فعالان جوان انقلاب اسلامی بودند که در نیمه دوم دهه سی قرن گذشته متولد شدند و پس از پیروزی انقلاب به مناصب مهمی دست یافتند. علی خامنه ای جانشین خمینی و رهبر ایران شد و هادی خسروشاهی به عنوان نماینده خمینی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شد. در مورد محمد حسینی خامنه ای، برادر بزرگ علی، وی یکی از تدوین کنندگان قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بود".
🔸الخطیب پس از طرح روابط این اشخاص با امام خمینی، این نتیجه را اتخاذ می کند که ایشان از قطب تاثیر گرفته است.
از این رو می نویسد:
"رابطه این اشخاص با خمینی بدان معناست که خمینی از اندیشه های سید قطب دور نبوده است زیرا از آنجایی که مترجمان کتب قطب در حلقه نزدیک به خمینی بوده اند، به ویژه در مرحله آمادگی برای انقلاب و آماده سازی نسل جوان، حکایت از بهره مندی و آشنایی خمینی با این گفتمان دارد.
▪️طریق دوم:
تقریرات امام خمینی که در مشهورترین کتاب او تحت عنوان «حکومت اسلامی» منتشر شده است، پس از اعدام سید قطب و پس از ترجمه برخی از آثار وی به فارسی توسط شاگردان ایشان انجام گرفت.
🔸اگر در کتاب «حکومت اسلامی» مذهب شیعه را به طور عام و خمینی را به طور خاص،کنار بگذاریم، شباهت هایی بین برخی از اندیشه های خمینی و افکار عمومی انقلابی سید قطب خواهیم یافت. (مانند تز محوری ایشان در مورد ولایت فقیه).
🔸الخطیب به تشابه گفتمان امام خمینی و سید قطب اشاره می کند که درکتاب "حکومت اسلامی" چهار اندیشه محوری دیده می شود که نزد سید قطب نیز وجود دارد که به قرار ذیل است:
۱_ بیگانگی جامعه از اسلام و شکافی که اسلام واقعی را از فهم عمومی متمایز ساخته که از اسلام تنها نامی باقی مانده و به پایانی غم انگیز رسیده است. این آسیب به این خاطر است که ما به فکر سامان دادن جامعه با حکومت اسلامی نبوده ایم.
۲_ اسلام از نظام جامع و کامل برای معرفی و اجرای زندگی با کرامت انسانی برخوردار است. بدیهی است برای سازماندهی جامعه، مردم را به هر وسیله ممکن باید از رشد و آموزش بهره مند ساخت.
۳_ حکومت اسلام بر جامعه، حکم شریعت و قانون الهی است. حاکم فقط خداست و از این رو مبارزه برای این حکومت (یا به زبان خمینی تشکیل «حکومت») توام با ایمان و ولایت الله است.
۴_ نظامهایی که اسلام بر آنها حکومت نمیکند، نظامهای شرکی است و باید به آنها اعتراض کرد.
🔹شهادت به توحید از نظر سید قطب و اعتقاد به حکومت از نظر خمینی (با رویکرد شیعی) از مهمترین وجوه اشتراکی در پیاده سازی اسلام سیاسی از منظر دو شخصیت است.
🔹الخطیب اضافه می کند؛
از نگاه سید قطب و خمینی، آنچه از اهمیت برخوردار است؛ تخریب و نابودی رژیم های غیر توحیدی و طاغوتی و تربیت «نسل مؤمن با فضیلت» است.
🚩در یادداشت بعدی پس از تقریر دیدگاه الخطیب در خصوص تاثیر پذیری امام خامنه ای از سید قطب، به ارزیابی مقاله الخطیب خواهیم پرداخت.
📌ادامه دارد...
◀️مطالعات اخوان المسلمین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠مشارکت اِخوان در فرآیند سیاسی سوریه چگونه بود؟
🔻از زبان علی البیانونی (رهبر اسبق اخوان المسلمین سوریه -تا سال ٢٠١٠) بشنوید:
🔹 جماعت اخوان در ساحت سیاسی سوریه در کنار دیگر گروههای سیاسی مشارکت داشت، البته غیر از دوره اولین رهبر عام، یعنی دکتر السباعی.
🔹 در بیشتر برهههای دموکراتیک در سوریه، جماعت اخوان هم در پارلمانها مشارکت و حضور و نماینده داشت و هم با لیست در انتخابات شرکت میکرد؛ البته لیستهایی ائتلافی با دیگر جریانها. در برخی موارد یادم هست حتی با مسیحیان یک لیست واحد دادیم، در شهر حلب و همچین در حماة.
🔹 اخوان حتی در بسیاری از وزارتها هم حضور داشت، هم در سطح وزیر و هم در سطح معاون وزیر.
🔹 این روند در تمام برهههایی که فضایی دموکراتیک فراهم بود ادامه داشت
◀️مطالعات اخوان المسلمین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
مطالعات اخوان المسلمین
⚡️سمیه الغنوشی، نماینده جنبش النهضه در لندن
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
🔹سمیه غنوشی، فرزند راشد الغنوشی، رهبر حزب النهضه تونس است. او در تونس به دنیا آمد و در سنین کودکی به همراه خانواده اش به بریتانیا مهاجرت کرد و تابعیت آنجا را دریافت کرد.
🔹او مدرک فوق لیسانس فلسفه را از دانشگاه لندن با تخصص در تاریخ اندیشه ها و سپس مطالعات خاورمیانه، دریافت کرد. آثار فکری او نشان می دهد که در خصوص اسلام، جایگاه زنان و سیاست های دموکراتیزاسیون در خاورمیانه متمرکز است .
🔹وی در طول تحصیلات دانشگاهی، در فعالیت های دانشجویی مشارکت داشت و به بسیاری از سازمانهای جامعه مدنی در لندن پیوست که در نهایت توانست «ائتلاف جنگ را متوقف کنید» را راه اندازی کند.
🔹ائتلاف نامبرده متشکل از گروهی بریتانیایی، مخالف دخالت بریتانیا در درگیریهای نظامی بینالمللی است. این گروه پس از حملات 11 سپتامبر 2001 توسط تعدادی از سازمانهای مدنی و اسلامی بریتانیا، بهویژه سازمان مسلمانان بریتانیا، کار خود را آغاز کرد.
🔹سمیه الغنوشی، پژوهشگر سابق دانشکده مطالعات شرقی و آفریقایی در دانشگاه لندن، مقالات خود را در روزنامه های مهم بریتانیا مانند گاردین و ایندیپندنت و نیز در وب سایت های بین المللی مانند هافینگتون پست و الجزیره انگلیسی، منتشر می کند. او همچنین به طور مرتب در سمینارها و جلسات کاری که توسط مراکز تحقیقاتی بریتانیا در مورد وضعیت جهان عرب، به ویژه تونس، مانند مؤسسه سلطنتی بریتانیا برای مطالعات استراتژیک، برگزار می شود، شرکت می کند.
🔹وی با یکی از رهبران جنبش النهضه و یکی از اعضای دفتر اجرایی آن به نام "رفیق عبدالسلام" ازدواج کرد که در اولین دولت تشکیل شده پس از انقلاب تونس در سال 2011 سمت وزیر امور خارجه تونس را بر عهده داشت .
https://www.facebook.com/Soumaya.Ghannoushi/about/
◀️مطالعات اخوان المسلمین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
مطالعات اخوان المسلمین
⚡️انتصار الغنوشی؛ نماینده جنبش النهضه در پاریس و لندن
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
🔹انتصار الغنوشی، کوچکترین دختر راشد الغنوشی، رهبر جنبش النهضه است.
🔹او یک دانشگاهی، حقوقدان و فعال سیاسی تونسی است که تابعیت بریتانیا را دارد.
🔹وی در سال 1985 در تونس به دنیا آمد و در سنین پایین به همراه خانواده به بریتانیا مهاجرت کرد و در بریتانیا و فرانسه تحصیل کرد و مدرک فوق لیسانس حقوق بشر و دکترای علوم سیاسی دریافت کرد.
🔹او در مجلس اعیان بریتانیا، سازمان ملل متحد و پارلمان اروپا کار می کرد و همچنین در بسیاری از مراکز حقوق بشر و تحقیقات اروپایی همکاری دارد.
🔹از ابتکارات او ایجاد مرکز اصلاحات عربی که یک مؤسسه تحقیقاتی عربی-اروپایی است و دفتر مرکزی آن در پاریس قرار دارد.
🔹انتصار یکی از مهم ترین رهبران جوانان در سازمان بین المللی اخوان المسلمین است و نقش برجسته ای در هدایت جوانان و دانشجویان در مجمع اسلامی اروپا برعهده دارد.
🔹او یکی از اعضای هیئت امنای "مجمع اسلامی اروپا" و "شورای مسلمانان اروپا" است و به همین خاطر بازوی جوانان در این مراکز بشمار می رود.
🔹انتصار در حال حاضر بین فرانسه و تونس زندگی می کند و با "موفق الکعبی" یکی از کادرهای جنبش النهضه در پاریس و پسر یکی از فرماندهان سابق ارتش تونس، که متهم به کودتا علیه رژیم رئیس جمهور سابق بن علی در سال 1991 م هست،ازدواج کرد.
🔹انتصار بیشتر مقالات و مطالعات خود را در وب سایت ها و مراکزی که توسط قطر تامین مالی می شود منتشر می کند، که در راس آن ها وب سایت عرب 21 و "المركز العربي للأبحاث ودراسة السياسات" که توسط "عزمی بشارة" یکی از نزدیکان امیر فعلی قطر اداره می شود،می توان نام برد.
🔹انتصار در رسانه ها و مقالات اخیر خود تلاش می کند تا مردم تونس و عرب را علیه حاکمیت تونس به رهبری قیس سعید تحریک کند تا پاسخی به رویارویی آشکار دولت تونس با جنبش النهضه داده باشد که به دستگیری پدرش راشد الغنوشی به اتهام توطئه علیه دولت منجر گردیده بود.
◀️مطالعات اخوان المسلمین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
مطالعات اخوان المسلمین
⚡️اخوان در سوگ علی السالوس (قرضاوی ثانی)
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
🔹عصر چهارشنبه ساعت ۱۴:۵۰ دقیقه بود که گلوگاه های خبری اخوان المسلمین (جبهه لندن و استانبول)، خبر درگذشت علی احمد السالوس را به دنیا مخابره کردند.
🔹السالوس که پس از قرضاوی،محل مراجعه برخی رهبران اخوان در دوحه محسوب می شد، بار دیگر فقدان قرضاوی را برای برخی رهبران آن، تکرار کرد.
🔹او علی بن احمد السالوس، متولد ۱۹۳۴م در مصر، شهر "کفر البطیخ" از توابع استان "دمیاط" است که تا مقطع دبیرستان در آنجا رشد کرد و سپس وارد دارالعلوم قاهره شد.
🔹در سال ۱۹۵۷م پس از فارغ التحصیلی به عنوان معلم در آموزش و پرورش مصر مشغول به کار شد.
🔹وی طی سال های ۱۹۵۷ تا ۱۹۷۶م توانست مدارک کارشناسی ارشد و دکتری خود را دریافت کند و سپس مصر را به مقصد عراق و از آنجا به کویت و قطر، پشت سر گذاشت.
🔹از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۶م در دانشگاه المستنصریه عراق و طی سال های ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۱م در موسسات عالی کویت و از ۱۹۸۱ تا سال های اخیر در دانشکده شریعت قطر، به تدریس مشغول بود.
🔹اما بنابر ادعای السالوس آنچه وی را به فعالیت ضد شیعی واداشت، پیشنهاد استاد وی، شیخ محمد مدنی عالم تقریبی مصر بود.
السالوس نقل می کند؛
"استاد ما شیخ محمد مدنی به ما تعلیم می داد چگونه کمک کنیم تا تقریب بین مذاهب ومکاتب تحقق یابد.
شیخ مدنی، خواستارِ قرار گرفتن مذهب شیعه در کنار چهار مذهب اهل سنت بود لذا به ما آموخت که اختلافی بین مذاهب اربعه اهل سنت و امامیه وجود ندارد. شیخ مدنی می خواست با این عمل مکتب پنجم بوجود آورد اما خداوند چیز دیگری خواست.!
🔹السالوس ادامه می دهد:
وقتی شروع به مطالعه و تحقیق کردم از وحشت آنچه که در خصوص تکفیر امت و تکفیر صحابه در کتب شیعه دیدم، تقریباً موهایم سفید شد و متوجه شدم که این اندیشه در عراق، ایران، لبنان و جاهای دیگر ریشه تاریخی دارد".
🔹لازم به ذکر است، از جمله دلایلی که السالوس را به گرداب بد بینی و عناد با شیعه کشاند، خطای فاحش او در خلط بین تکفیر کلامی و تکفیر فقهی بود، زیرا او کفر کلامی در متون شیعی را حمل بر کفر فقهی کرده بود و این نتیجه را اتخاذ کرد که شیعه قائل به کفر صحابه و مخالفین نظریه انتصاب جانشین رسول الله از سوی پروردگار است. از این رو آثاری تحت عناوین زیر منتشر نمود؛
۱.مع الشيعة الاثنى عشرية في الأصول والفروع
۲.عقيدة الإمامة عند الشيعة الإثنى عشرية
۳.فقه الشيعة الإمامية مواضع الخلاف بينه وبين المذاهب الأربعة
۴.الإمامة عند الجعفرية والأدلة من القرآن العظيم
۵.الإمامة عند الجعفرية في ضوء السنة
۶.أثر الإمامة في الفقه الجعفري وأصوله
و...
🔹السالوس در حوزه اقتصاد اسلامی نیز مورد توجه اخوان المسلمین بود که مناصب علمی بسیاری بر عهده داشت مانند:
۱.استاد فقه و مبانی و استاد بازنشسته معاملات مالی معاصر و اقتصاد اسلامی در دانشگاه قطر.
۲. نایب رئیس اول مجلس فقها در آمریکا.
۳. کارشناس آکادمی فقه سازمان کنفرانس اسلامی در جده وسپس به عنوان عضو شورا انتخاب شد.
۴.کارشناس آکادمی فقه اتحادیه جهان اسلام در مکه و سپس به عنوان عضو شورا انتخاب شد.
۵.یکی از متولیان مرکز اسلامی قطر در لندن.
۶.رئیس کمیسیون حقوق و اصلاحات شرعی در مصر.
منبع:
http://www.alisalous.com/message/about
◀️مطالعات اخوان المسلمین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
مطالعات اخوان المسلمین
⚡️نگاه متفاوت اخوانِ سوریه در رابطه با قیام حسینی
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
🔹زهیر سالم از اعضاء اخوان المسلمین سوریه و مدیر مرکز "الشرق العربی" است.
او حرکت امام حسین (ع) از مکه به مدینه و از آنجا به کوفه را تلویحاً اشتباه راهبردی تلقی نموده است. به عبارتی قیام حسینی را خطایی بر می شمرد،که جوانان اخوان باید از آن عبرت و درس بگیرند.!
🔹او طی یک یادداشت تحت عنوان " درس هایی که جوانان از مصیبت سیدنا حسین رضی الله عنه باید اتخاذ کنند" به تحلیلی کاملا متفاوت از قیام سیدالشهدا پرداخته و منابع رسمی اخوان در سوریه دیدگاه او را منعکس ساخته اند.
🔻درس اول: سنجیدن واقعه قبل از وقوع آن؛
زهیر سالم معتقد است نخستین درسی که از مصیبت کربلا باید آموخت این است که اگرچه حسین رضی الله عنه نوه رسول خداست و در نسب از پیامبر اکرم بهره برده است، اما رسول خدا بدون تدبیر و هماهنگی مکه را به مقصد مدینه ترک نکرد. پیامبر در شرایطی مکه را ترک کرد که جوانب کار را سنجید.
اما سیدنا حسین رضی الله عنه در حالی مکه را به مقصد کوفه ترک کرد که نه از عِده و نه از عُده و تجهیزات لازم برخوردار بود.
🔻درس دوم: التزام به مشورت و نتیجه آن؛
دومین درسی که زهیر سالم از حادثه کربلا به جوانان اخوان توصیه می کند، لزوم مشورت و گوش دادن به نصایح مشاوران و متعهد بودن به نتیجه آن است.
او به واقعه احد اشاره می کند و می نویسد:پیامبر اکرم (ص) برای خروج بر مشرکین و رویارویی با آنان در تنگه احد، با اصحاب خویش مشورت کرد و پس از موافقت مشاوران به جنگ با مشرکان رهسپار شد.
مولای ما حسین رضی الله عنه پیش از حرکت از مکه با اهل بیت و اصحاب کرام خود مشورت نمود و همگی به او توصیه کردند که در مکه بماند هرچند امکان ماندن در مکه و عدم بیعت با یزید امکان پذیر بود اما سیدنا حسین از نصیحت ناصحین و مشورت مشاورین خود داری کرد و به عبارتی به ملزومات مشاوره کانّ پایبند نبود.
زهیر سالم به جوانان اخوان می گوید: به نتیجه مشورت ملتزم باشید حتی اگر آن را دوست نداشته باشید. حسین مولای ما حتی نصیحت پسر عمویش عبدالله بن عباس را که انصح از او وجود نداشت را در نرفتن به کوفه سرباز زد.!
🔻درس سوم: عدم اعتماد به دروغ گویان و خیانت کاران؛
زهیر سالم می گوید: جوانان اخوان ببینید مولای ما حسین به چه کسانی اعتماد کرد؟ کسانی که سرنوشت حسین و اهل بیت او را به دست گرفتند چه کسانی بودند؟ مگر پدر حسین، سیدنا علی رضی الله عنهما آنان را "اشباه الرجال و لا رجال" نخوانده بود؟! مگر سیدنا علی رضی الله عنه در وصف آنان نفرموده بود، شکمهای آنان از حرام پرشده؟!مگر عرب نمی گوید: "من جرّب المجرّب حلّت به الندامه" به عبارتی " آزموده را آزمودن خطاست".؟!
🔻درس چهارم: از راه و مسیرِ رفته ی اشتباه باید بازگشت؛
زهیر سالم می گوید: جوانان اخوان بدانند؛ مولای ما حسین هنگامی که محاصره ی خود را در صحرای عراق دید و متوجه شد کسانی که به او وعده حمایت داده اند در برابر او صف آرایی کرده اند، باید از راه رفته باز می گشت و خود را گرفتار نمی کرد.
🔸زهیر سالم در پایان اضافه می کند:خداوند از مولای ما حسین و برادرش حسن و مادرش فاطمه و پدرش علی راضی باشد و درود خدا بر پیامبر اکرم و اهل بیت گرامی اش.
📌دیدگاه فوق تنها جنبه انعکاس رویکرد اخوانِ سوریه به حادثه کربلاست و به معنای دیدگاه کانال نیست.
منبع:
https://ikhwansyria.com/%D8%AE%D9%85%D8%B3%D8%A9-%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3-%D9%84%D8%B4%D8%A8%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D9%84%D8%A3%D9%85%D8%A9-%D9%85%D9%86-%D9%81%D8%A7%D8%AC%D8%B9%D8%A9-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B4%D9%87%D8%A7%D8%AF/
◀️مطالعات اخوان المسلمین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
🔹خیز جدید اخوان المسلمین مصر برای ورود مجدد به عرصه سیاست
🔸أحمد محمد رمضان طنطاوی معروف به أحمد طنطاوی سیاستمدار مصری و نماینده سابق پارلمان مصر است، که کاندیدای ریاست جمهوری مصر شده است.
🔹 با اعلام کاندیداتوری طنطاوی به عنوان کاندید پیشنهادی از سوی اخوان المسلمین علاوه بر دلگرمی اخوان المسلمین و امید به احیاء مجدد آن در سیاست مصر، دورهمی های مخالفین اخوان نیز داغ شده است.
🔹طنطاوی با سیاست به میخ و نعل کوبیدن تلاش دارد با اعتراف به چهارچوب قوانین مصوب کشور مصر و التزام به آن حیات مجددی به اخوان المسلمین تا سال 2025 میلادی بدهد. وی با رویکرد اصلاحات و تعامل با سایر احزاب و مدنیین تلاش دارد حزب اخوان المسلمین به عنوان یک حزب سیاسی که حمایت از آن یا سایر احزاب حق طبیعی هر شهروند مصری میباشد را به معادلات جدید مصر برگرداند.
🔹اگرچه اخوان المسلمین مصر تلاش دارد با ادّعای مصالحه و شعار اصلاحات، مجدّدا به عرصه سیاست برگردد. ولی آن ها برای رسیدن به این مهم لااقل با دو مشکل اساسی مواجه هستند:
اول اتّهام ارهاب از سوی حزب حاکم مصر
و دوم مخالفت شخص «السیسی» با اخوان المسلمین و سیاست هایش
🔸منبع:
https://b2n.ir/h68405
◀️مطالعات اخوان المسلمین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
مطالعات اخوان المسلمین
⚡️مسجد مادرید، پایگاه فرهنگی اخوانِ سوریه در اسپانیا
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
🔹مسجد مرکزی مادرید، که نام اصلی آن مسجد " ابوبکر صدیق" است با نامهای دیگری مانند: «استریتشو» و مسجد «تطوان»، در اسپانیا شناخته میشود.
🔹این مسجد در خیابانی باریک درحومه تطوان در پایتخت این کشور، واقع شده است.
این اولین مسجدی است که از زمان سقوط شهر به دست کاستیلی ها در سال 1085 میلادی در مادرید ساخته شده است.
🔹تأسیس آن در سال 1988 تحت نظارت سه تن از اعضای شاخه سوری اخوان المسلمین با نام های:
"ریاج ططری"_ "ایمن ادلبی" و "فارس قطینی" قرار دارد که در مالکیت آنها به ثبت رسیده است.
🔹این مسجد؛ مقر اتحادیه انجمن های اسلامی در اسپانیا است و رسانه های کشور نامبرده، آن را به عنوان «پایگاه مرکزی اخوان المسلمین در مادرید» می شناسند.
🔹این مسجد دارای چهار طبقه است و یک نمازخانه برای مردان که گنجایش بیش از 500 نمازگزار را دارد و نمازخانه کوچکتری که برای زنان تعبیه شده است.
🔹علاوه بر کتابخانه بزرگ این مسجد، مجموعه های دیگری همچون؛ دفاتر اداری متعدد، کلینیک پزشکی و مهد کودک، در این مکان دایر شده است.
🔹همچنین این مرکز مدرسه ای برای آموزش زبان عربی و تعلیمات اسلامی راه اندازی نموده است و در کنار آن سالن سخنرانی و انجام ذبح اسلامی برای فروش گوشت "حلال" مرتبط با توافق نامه ای که این مرکز با الازهر در مصر برای تربیت امامان و راهنمایان مذهبی منعقد شده است، ایجاد شده است.
🔷مسجد مزبور روزانه از ساعت 10 صبح تا آخرین نماز یومیه باز است و در طول سال پذیرای هیئت های دانشجویی از مذاهب مختلف است تا آنها را با فعالیت های آموزشی و اجتماعی و مبانی ایدئولوژی اخوان در سوریه و اروپا آشنا کند.
🔹مسجد مادرید روزانه پذیرای مسلمانان اسپانیایی است که به تازگی به اسلام گرویده اند، و طبق برنامه زمانی مشخص، دروس دینی ویژه ای را برای آنها تدارک دیده اند.
🔹این مسجد در حال حاضر توسط "ایمن ادلبی" اداره می شود.
📌گفتنی است، حرکت برخی مساجد اهل سنت در ایران در دهه اخیر به سوی الگو پذیری از نمونه هایی مانند؛ مسجد مادرید بوده است.
مساجدی که امروزه در ایران از آن به "مجتمع فرهنگی" تعبیر می شود و در مقیاس کوچکتر و یا بزرگتر از مسجد مادرید، به آموزش و ترویج گفتمان خود می پردازند.
نمونه این مدل ها را در جنوب و جنوب شرق ایران، می توان جستجو کرد.
◀️مطالعات اخوانالمسلمین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
💠خط اصیل اخوان المسلمین، اهداف و راهبردها
🔹سال 1928 میلادی، حسن البنا هسته اولیه اخوان را تشکیل داد. از آن زمان تا کنون، نزدیک به 100 سال می گذرد و اخوان المسلمین فراز و فرودهای فراوانی را تجربه کرده است. حسن البنا تا سال 1949 زنده بود و افکار خود را در طول 21 سال تبیین کرد. پس از او حسن الهضیبی (1951-1973) به عنوان مرشد عام انتخاب شد و پس از او به ترتیب، محمد عمر تلمسانی (1973-1986)، محمد حامد ابوالنصر (1986-1996)، مصطفی مشهور (1996-2002)، محمد مأمون الهضیبی (2002-2004)، محمد مهدی عاکف (2004-2010) و در نهایت محمد بدیع (2010 تا کنون) به عنوان هشتمین مرشد اخوان المسلمین، رهبری اخوان را برعهده گرفتند.
🔹بررسی افکار مرشدین عام اخوان المسلمین، نشان از این حقیقت دارد که رهبران اخوان بر چند مسئله تأکید داشته و دارند که نشان دهنده خط اصیل اخوان المسلمین است. «تشکیل حکومت اسلامی»، «دفاع و حمایت از فلسطین»، «دشمنی با اسرائیل و رژیم غاصب صهیونیست»، «تأکید بر اسلام و اینکه نجات ملت های مسلمان در عمل به احکام اسلام است» و« تأکید بر وحدت جهان اسلام» از مهمترین موضوعاتی است که رهبران اخوان بر آن تأکید داشته اند.
🔹به عبارتی می توان گفت، برایند کلی گفتمان خط اصیل اخوان المسلمین، اسلام سیاسی است. به این معنا که اسلام بتواند حکومت اسلامی تشکیل دهد و دستگاه های گوناگون، نظامهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، نظامی و غیره به وجود بیاورد و با تشکیل یک هویّت دینی و اسلامی، بتواند احکام اسلامی را به اجرا بگذارد.
🔹ناگفته نماند که هر جنبش و گروهی، دارای فروعاتی است که از خط اصیل منحرف می شوند و این در مورد اخوان المسلمین نیز صادق است. جنبش هایی که در کشورهای مختلف جهان اسلام با نام جدیدی ظهور و بروز کردند و در برخی از کشورها قدرت را نیز به دست گرفتند و خود را شعبه ای از شعب اخوان المسلمین می دانند؛ اما آنگونه که باید به خط اصیل اخوان وفادار نبودند یا بر اساس مصالحی از خط اصیل عبور کردند.
🔹نمونه آن در جهان اسلام فراوان است و شاید بهترین نمونه، اخوان ترکیه باشد که در قامت حزب «توسعه و عدالت» ظهور و بروز کرد؛ اما چندان به خط اصیل اخوان پایبند نیست؛ لذا مشاهده می شود که به راحتی مهمترین خط قرمز اخوان المسلمین که «مبارزه با اسرائیل» باشد را زیر پا گذاشته و حتی جهت رسیدن به مقاصد سیاسی یا اقتصادی با سران رژیم غاصب اسرائیل، پای میز مذاکره می نشیند و یا عمل به احکام اسلامی را آنگونه که شایسته است مورد توجه قرار نداده و بیشتر از آنکه به دنبال اسلام سیاسی باشد، در حال پیشبرد اسلام سکولار است... سیاست هایی که وقتی با اسلام سیاسی مقایسه می شود، تفاوت های زیادی دارد.
◀️مطالعات اخوان المسلمین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
⚡️ شهادت امام حسین علیه السلام از منظر سید قطب؛
🔹 سید قطب درباره عظمت شهادت امام حسین (علیه السلام) می نویسد:
حسین - رضوان الله علیه - از یک سو با آن شکل بزرگ و سترگ شهید می شود، و البته از دیگر سو شهادت او فاجعه بسیار عظیمی است، ولی آیا همچون شهادتی پیروزی است یا شکست؟ به صورت ظاهر و با معیار کوچک انسان، این امر شکست به شمار می آید. ولی در اصل حقیقت و با معیار بزرگ الهی، پیروزی است.
🔻فما من شهيد في الأرض تهتز له الجوانح بالحب والعطف ، وتهفو له القلوب وتجيش بالغيرة والفداء كالحسين رضوان الله عليه . يستوي في هذا المتشيعون وغير المتشيعين . من المسلمين . وكثير من غير المسلمين!
🔺در روی کره زمین شهیدی نیست که همچون حسین - رضوان الله علیه - دلها به عشق او بتپد و قلبها لبریز از مهر و محبت او شود و جانها شیدای او گردد و از غیرت و فداکاری او به جوش و خروش درآید، چه دلها و قلبها و جانهای شیعیان مسلمان و چه مسلمانان غیر شیعه و حتی دل ها و درونها و جانهای بسیاری از غیرمسلمانان!
🔸سید قطب، فی ظلال القرآن، ج 5، ص 3086، چاپ دارالشروق، 1425ق، ذیل آیه 51 سوره غافر
◀️مطالعات اخوان المسلمین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
🔷 تحلیلی بر روند بازگشت مجدد اخوان
🔻گزارشی از تحلیل «شيروان الشميراني» کارشناس سایت الجزیره
🔸 با گذشت 95 سال از تأسیس جنبش اخوان المسلمین (مارس 1928)، و با وجود اختلافات جزیی که میان اخوان المسلمین و سایر گروه های اسلامی -که در کشورهایی مانند هند، پاکستان، ترکیه- وجود دارد، با این حال اخوان المسلمین همچنان دارای انجمن ها و نمایندگی های متعدد در کشورهای مختلف اعم از اسلامی و غیر اسلامی است.
⚡ «شيروان الشميراني» می نویسد که دوست و دشمن بر این باورند که نمی توان در رابطه با وضعیت فعلی اخوان المسلمین قضاوت قطعی داشت چرا که اخوان المسلمین در وضعیت فعلی توأم از زوایای تاریک و روشنی است.
❎ نویسنده بر این باور است حزب اخوان نمی تواند حرکت اسلامی را رهبری کند، چرا که حرکت اسلامی امروزه نیازمند ایدئولوژی پُربازده است. رویکردی که نتیجه آن در عمل دیده شود و این نیازمند تجدید فکری و فقهی تفکرات اخوان المسلمین است. در حالیکه اخوان المسلمین در سیاست و رویکرد ناقص خود جمود می ورزد.
✅ با این وجود، وی در پایان به یکی از امتیازات مهم اخوان المسلمین اشاره کرده و می نویسد تأکید اخوان المسلمین بر دموکراسی و بها دادن به رأی مردم که از ابتدا نیز وجود داشته است، می تواند باعث تقویت جنبه ی حمایت مردمی اخوان المسلمین نیز بشود.
✳ منبع: https://b2n.ir/f93415
◀️مطالعات اخوان المسلمین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin