eitaa logo
مطالعات اخوان المسلمین
1.3هزار دنبال‌کننده
390 عکس
119 ویدیو
6 فایل
➖بازتاب خط اصیل اخوان المسلمین ➖شناخت رهبران و جریان ها ➖مسائل و چالش های جهان اسلام ➖تحلیل و ارزیابی ✔️مدیریت علمی، علی مقدس، نویسنده و پژوهشگر در حوزه ی جریان های فکری جهان اسلام ارتباط با مدیر: @moghadas_ali
مشاهده در ایتا
دانلود
مطالعات اخوان المسلمین
📃 بیانیه اخوان المسلمین در مورد آتش زدن مسجدی در هند و کشته شدن امام آن https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin ▪️راهنمای عمومی اخوان، ضمن محکوم کردن جنایت هندوهای افراطی علیه مسلمانان، بیانیه ای صادر نمود: ۱_یکشنبه گذشته ایالت هاریانای هند شاهد حمله گروهی از هندوها به جمعی از مسلمانان بود که علاوه بر تخریب و آتش زدن مغازه های شهروندان مسلمان، مسجد آنها را به آتش کشیده و امام جماعت مسجد را نیز کشتند. ۲_اخوان المسلمین با نگرانی بیشتر تشدید خشونت نژادپرستانه علیه مسلمانان هند را دنبال می کند. ۳_اخوان المسلمین به شدت این حمله را محکوم می کند و آن را تعرض به آزادی مذهبی، تبعیض غیرقابل قبول و نقض صریح میثاق های بین المللی می داند و تبعیض بر اساس نژاد، رنگ و مذهب را جرم می پندارد. ۴_ازدولت هند می خواهیم که برای محافظت از مسلمانان در برابر این حملات، موضع قاطعانه ای در برابر عاملان آن اتخاذ کند و برای توقف تمامی اعمال خشونت آمیز و آزار و اذیت مذهبی تلاش کند بلکه نه فقط به عنوان تبعیض علیه مردم بومی که از حقوق کامل بر سرزمین و سرزمین خود برخوردارند. ۵_با توجه به اینکه این اقدامات افراطی تهدیدی برای صلح و امنیت اجتماعی است لذا به همه شهروندان یک کشور آسیب می رساند. ما از همه نهادهای رسمی و مردمی هند و همچنین سیاستمداران، نویسندگان و روشنفکران هند می‌خواهیم که گام‌های عملی در جهت حمایت از همزیستی و نفی خشونت و افراط‌گرایی فرقه‌ای را بردارند زیرا اسلام، دینِ مدارا است، دیگری را می پذیرد و به گفت و گو معتقد است و به اجبار در دین دعوت نمی کند. ۶_همچنین بی عدالتی و تجاوز به هر مسلمانی در هر کجای جهان مردود و غیر قابل تحمل است. ۷_این گروه از سازمان‌های بین‌المللی می‌خواهد که از دولت هند بخواهند تا بر اساس منشورها و معاهدات امضا شده توسط هند پایبند باشد تا به تعهدات خود عمل کند و نقش خود را در توقف حملات، تعقیب عاملان، تامین امنیت دائمی مسلمانان، احترام به مقدسات و اماکن عبادت و توقف هرگونه تجاوز علیه مسلمانان در هند ایفا کند. دکتر.. صلاح عبدالحق، راهنمای عمومی اخوان المسلمین پنجشنبه: 16 محرم 1445 هجری قمری، مطابق با 3 اوت 2023 میلادی. منبع: https://ikhwan.site/p-222663 ◀️مطالعات اخوان‌المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
مطالعات اخوان المسلمین
⚡️تغییر ادبیات ترکیه در تقابل با تکفیری ها؛ (استراتژی یا تاکتیک)؟ https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin 🔹طی سال‌های گذشته، ترکیه روابط نزدیکی با جهادی‌ های تکفیری برقرار کرد و اجازه داد تا بیش از 40000 جنگجوی خارجی از مرزهای این کشور عبور کرده تا به گروه‌های افراطی اسلام گرا در سوریه بپیوندند که بسیاری از آنها در فهرست‌ های بین‌المللی به عنوان تروریسم طبقه‌بندی شده‌اند. 🔻دولت ترکیه در امتداد همکاری همه جانبه با داعش و تحریر الشام و با آگاهی کامل از هویت خطرناک آن ها، آنان را در بیمارستان های خود پذیرش می کرد. همچنین بسیاری از آنها را برای تقویت عملیات خود علیه دشمنان خود در کردستان سوریه، به خدمت می گرفت و بعضاً حتی برای برخی آنان، پاسپورت ترکیه ای تهیه کرده که در چندین فرودگاه اروپایی از جمله آلمان مورد شناسایی قرار گرفته اند. 🔻اما این سوال مطرح است؛ چرا ترکیه، با چنین رزومه ای در اقدامی غیر منتظرانه، رفتاری مشابه آنچه علیه رهبران اخوان انجام داد، برای رهبران جهادی تکفیری نیز در نظر گرفته است؟ 🔻در هفته اول ژوئن گذشته، دو نظریه پرداز جهادی در ترکیه بدون اشاره به هویت یا کشورشان دستگیر شدند. چند روز بعد، نظریه پرداز سوم دستگیر شد، اما این بار هویت او شناسایی شد و شخصی با نام "ابوعبدالله التونسی" بود که پس از تحویل به تونس، خانواده وی خبر زندانی شدن او را تایید کردند. 🔻ابوعبدالله التونسی با نام اصلی "عماد بن صالح" یکی از برجسته ترین شیوخ جهادی سلفی در تونس به شمار می رود.او پیش از این در سال 2013 از مصر اخراج شده بود. وی همچنین بیش از یک بار به خاطر فتواها و نوشته های جهادی که به خشونت دامن می زد، در تونس دستگیر شد. 🔻در همین ایام دقیقاً در 13 ژوئن، ابوالعبد اشداء (نام اصلی او عبدالمعین کحّال): رهبر سابق هیئت تحریر الشام در سوریه و یکی از برجسته ترین معارضین سوری، در یکی از گذرگاه های مرزی با سوریه هنگام ورود به خاک ترکیه به همراه مادرش برای ادای مناسک حج به عربستان سعودی و با توجه به ترفندی که توسط نیروهای امنیتی ترکیه به کار گرفته شده بود، دستگیر شدند. کیفیت دستگیری او نشان می دهد که سرویس های امنیتی ترکیه او را قبل از ورود به ترکیه، مورد تعقیب قرار داده اند و به او اجازه داده تا مسافت 10 متری از گذرگاه ترکیه عبور کند و سپس او را دستگیر کنند، در حالی که می توانستند به جلوگیری از ورود او برای بازگشت به جایی که از آنجا آمده بود بسنده کنند. 🔻دستگیری ابوالعبد چند روز پس از آن صورت گرفت که ترکیه دارایی های ابواحمد زکور که نام اصلی وی (جهاد عیسی الشیخ)، مسئول مالی تحریر الشام، که در استانبول ساکن بود و شبکه گسترده ای از روابط در استانبول داشت، را مسدود کرد. این اقدام ترکیه در واکنش به تصمیم خزانه داری آمریکا برای اعمال تحریم ها علیه دو فرد مرتبط با منابع مالی گروه های تکفیری، که یکی از تروریست های مستقر در سوریه به نام زکور بود، انجام گرفت. 🔻در پاسخ به چرایی تغییر ناگهانی رویکرد ترکیه به جهادی های تکفیری و ایضاً اخوانی ها، در یک تحلیل اولیه، به نظر می‌رسد که تحرکات اخیر ترکیه علیه جهادی‌ها مربوط به نزدیکی آنکارا و دمشق است مشابه نزدیکی ترکیه و مصر، که رفتار ترکیه را در قبال اخوان‌المسلمین مقیم در خاک خود تغییر داد. یادآوری این نکته ضروری است که حدود 3 ماه پیش، رهبر سابق تحریر الشام (عبدالله المحیسنی) پس از تشدید اختلافاتش با رهبر این گروه، ابومحمد الجولانی، محل سکونت خود را از ادلب به استانبول منتقل کرد. سرویس‌های امنیتی ترکیه به المحیسنی اجازه دادند تا با شناخت کاملی که از این مرد دارند و حتی با وجود اینکه او در فهرست‌های تروریسم در عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر قرار دارد، به وی اجازه اقامت در سرزمین‌ خود را بدهد. 🔻از سوی دیگر، ترکیه همچنان پایگاه پشتیبان ده‌ها هسته‌ پشتیبانی مرتبط با گروه‌های تکفیری در داخل سوریه است که بیشتر آن‌ها برای سرویس‌های امنیتی این کشور که فعالیت‌های آن‌ها را از نزدیک رصد می‌کنند، کار می کنند. 🔻این سوال به وجود می‌آید؛ آیا این بار تلاش ترکیه برای مبارزه با تروریسم جدی است؟ یا نه بلکه همان کاری را که پیش از این انجام می داد؛ (یعنی هر از چندگاهی عملیات های امنیتی شدیدی را علیه جهادگران خارجی، به ویژه از سوی «داعش» به راه می انداخت) را تکرار خواهد کرد. در حالی که خطوط ارتباطی مخفی ترکیه با هسته های مرکزی داعش در عراق و سوریه در حال فعالیت است. ◀️مطالعات اخوان‌المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
مطالعات اخوان المسلمین
⚡️داعش نام سرکرده جدید خود را اعلام کرد https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin 🔹 گروه تروریستی داعش از طریق یک فایل صوتی از سخنگوی خود، ابوحذیفه الانصاری، که در 3 اوت پخش شد، اعلام کرد که سرکرده آن، ابوالحسین القرشی، در درگیری با گروه‌های تحت حمایت ترکیه کشته شده است. 🔹منظور ابوحذیفه الانصاری از گروه های تحت حمایت ترکیه، هیئت تحریر الشام (جبهه النصره سابق) در شمال غربی سوریه است. 🔹در این فایل ضبط شده تاریخ دقیق درگیری ها مشخص نشده است، اما رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در آوریل گذشته اعلام کرده بود که سرکرده داعش در سوریه در جریان عملیات اطلاعاتی ترکیه کشته شده است. 🔹ابوالحسین القرشی به عنوان چهارمین رهبر داعش شناخته می شد، زیرا از زمان اعلام «خلافت» در ژوئن 2014، پی در پی این گروه را رهبری می کرد. 🔹شعبه های این سازمان در عراق، یمن، سومالی و غرب آفریقا بر اساس سنت های خود، به سرعت با سرکرده جدید خود بیعت کردند. 🔹رهبران داعش از آغاز تأسیس تاکنون؛ ۱_ ابوبکر البغدادی (ابراهیم عوض البدری): ژوئن 2014 - اکتبر 2019 (5 سال و 4 ماه) و در باریشا در شمال ادلب در یک حمله هوایی توسط نیروهای آمریکایی کشته شد. ۲_ ابوابراهیم القرشی (عبدالله قارداش): اکتبر 2019 تا فوریه 2022 (3 سال و 5 ماه) و در عملیات فرود آمریکایی ها نیز در منطقه اتما در شمال ادلب کشته شد. ۳_ابوالحسن القرشی: فوریه 2022 تا اکتبر 2022 (8 ماه) و در عملیات ارتش آزاد در استان درعا کشته شد. ۴_ ابوالحسین القرشی: از (اکتبر 2022 تا آوریل 2023) و در عملیات اطلاعاتی ترکیه در جندرس در حومه حلب کشته شد. ۵_ابوحفص القرشی: اوت 2023م   ◀️مطالعات اخوان‌المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
مطالعات اخوان المسلمین
⚡️امام خمینی و سید قطب؛ تأثیر پذیری یا تقارن فکری (پاسخی به مقاله معتز الخطیب) https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin ✍️به قلم: علی مقدس بخش اول 🔹معتز الخطیب، نویسنده سوری اخوانی، چندی پیش مقاله ای منتشر کرد که در آن، امامین انقلاب را در حوزه نظری، متأثر از سید قطب تلقی نمود. 🔹او با قرار دادن برخی شباهت های فکری در کنار یکدیگر درصدد آن برآمد تا تلویحاً بگوید؛ نظریه انقلاب اسلامی، الهام یافته از اندیشه سید قطب است که توسط امام خمینی(ره) و شاگردان ایشان، به کار گرفته شد. 🔹خطای الخطیب آن جایی است؛ که تقارن فکری و شباهت های نظری موجود در اندیشه دینی_ سیاسی امام خمینی(ره) و سید قطب را به تاثیر پذیری، تعبیر نموده است؛ در حالی که نظریه حکومت اسلامی در نگاه امام خمینی(ره)، سبقه ی هزارساله دارد که برآمده از فقه سیاسی شیعه و مکتب امامت است و ربطی به آراء و اندیشه های سید قطب ندارد. 🔹امام خمینی و سید قطب که هردو متعلق به جریان سنت گرای دینی و احیای حکومت اسلامی هستند، در مسائلی همچون؛(حاکمیت و شریعت الهی_ نفی حکومت های غربی، شرقی و اسلامِ تحریف شده_ بازگشت به اسلام و نهادینه کردن قوانین آن در ساختارهای اجتماعی_مبارزه با طاغوت _ مبارزه با جاهلیت_ فرا زمانی و فرا مکانی بودن اسلام)، با یکدیگر شباهت و تقارن فکری دارند، اما در تعیین شکل حکومت و چگونگی شکل گیری آن و شرایط حاکم، قابل مقایسه نیستند. 🔹امام(ره) درمعرفی حکومت اسلامی به عنوان الگوي حکمرانی، در ابعاد علمی و عملی از ثبات لازم برخوردار است. ایشان با تلفیق فقه اسلامی، فلسفه سیاسی و مفهوم مصلحت، به تکمیل نظریه خویش پرداخت و در مدت ده سال حکومت، هم در مقام نظر و هم در مقام عمل، در مسیر تحقق و تکامل نظریه حکومتی خویش، گام برداشت؛ در حالی که سید قطب به جهت عدم ارائه الگوی مطلوب حکمرانی با تحولات مصر مواجه شد. 🔹همانگونه که الخطیب در مقاله خود اذعان می کند؛ امام(ره) در آثار خود سخنی از سید قطب به میان نیاورده است، این به این خاطر است که در آثار معظم له از «کشف الاسرار» گرفته تا «کتاب البیع» و «ولایت فقیه» و «صحیفه نور» مسئله حکومت اسلامی و کم و کیف آن، به خوبی منقح شده است زیرا امام یک مرجع علمی و فقیهی اسلام شناس است و مواجهه ایشان با مسئله حکومت، تخصصی و نظریه محور است در حالی که سید قطب چنین جایگاهی ندارد و به دلیل نداشتن تخصص در استنباط احکام، نگاه تقلیدی او کاملا ملموس است. 🔹بدیهی است اظهارات نظری امام در مسائل و اندیشه سیاسی، اظهار نظرِمتفکرانه و فعال است اما اظهارات سید قطب، اظهار متفکری منفعل به نظر می رسد. به همین دلیل امام توانست نقش آشکاری در برقراری حکومت دینی ایفا کند اما سید قطب با چالش های فراوانی روبرو شد. 🔹سید در دو کتاب «العدالة الاجتماعیه فی الاسلام» و «الاسلام العالمی و اسم» اصل حکومت دینی را امری مفروض گرفته است و مفاهیمی مانند: عدالت حاکمان، اطاعت مردم و شرایط اطاعت را مطرح کرده است اما نسبت به سوالات و چالش های اصلی مانند: تعیین شکل دقیق حکومت دینی و همچنین مشروعیت آن، تحلیل مشخص و منطقی ارائه نداده است. 🔹او در کتاب دیگری با نام : « اسلام و صلح جهانی» بحثی تحت عنوان «نظام الحکم فی الاسلام» به صورت کوتاه و بسیار سربسته به چگونگی اداره جامعه اسلامی توسط حاکمان می پردازد و می گوید: حکومت دینی باید بر اساس مشاوره محدود در برخی امور استوار باشد، اما توضیح و تبیینی ارائه نمی دهد و به کلیات بسنده می کند. 🔹وی در کتاب عدالت اجتماعی می نویسد: "سخن درباره نظام حکومت اسلام، طولانی و در خور بحث مستقل و مخصوصی است، ولی نظر به اینکه غرض ما در این کتاب بیان عدالت اجتماعی در نظام حکومت است به قدر امکان درباره همین قسمت سخن خواهیم راند گرچه در تجزیه وتحلیل اسلام، این خود مشکلی است". سید بار دیگر در جای دیگری از این کتاب به ضعف علمی خود اذعان کرده و موضوع را به اساتید فن و متخصصین واگذار می کند و این بیانگر این مطلب است که سید در حوزه عملی و کاربردی مسئله، دانش و تخصص لازم را نداشته است. 🔹نتیجه اینکه گفتمان امام خمینی که تبلور آن در انقلاب اسلامی است؛ بیانگر این مطلب است که اگرچه در ارائه برخی مفاهیم، شباهت هایی بین دو شخصیت وجود دارد، اما این شباهت ها دلالت بر تاثیر پذیری امام از سید نیست، بلکه تنها شباهت و تقارن فکری است. 📌ادامه دارد ◀️مطالعات اخوان‌المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
مطالعات اخوان المسلمین
⚡️مجله فارین پالیسی: " با نزدیک شدن ترکیه به کشورهای حاشیه خلیج و مصر، آنکارا به اخوان المسلمین پشت کرده است!" https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin 🔹 آنکارا از شبکه‌های تلویزیونی که توسط اخوان المسلمین در ترکیه اداره می‌شوند، خواست تا لحن خود را در انتقاد از سیسی ملایم کنند و حتی یکی از شبکه های تلویزیونی ماهواره ای اخوان به نام "مکملین" که هشت سال سابقه فعالیت داشت را تعطیل کرده است.همچنین اقامت تعدادی از افراد مرتبط با این گروه را تمدید نکرد تا آنها را مجبور به ترک ترکیه کند! 🔹آنکارا در حال بررسی اخراج تعدادی از کسانی است که مصر درخواست استرداد آنها را کرده است و این استرداد احتمالاً به کشور ثالث صورت گیرد و آنکارا تصمیم گرفته است عضویت تعدادی از اعضای اخوان را در حزب عدالت و توسعه که تابعیت ترکیه دارند، لغو کند. 🔹 جماعت اخوان المسلمین به 3 دسته تقسیم می‌شود: بخشی در لندن (قویترین بخش) و بخشی دیگر در استانبول می‌باشند، در حالی که بخش سوم "جنبش تغییر" نام دارد که معتقد به انقلاب مسلحانه است اما اعضای آن اندک است. 🔹ترکیه بر جماعت اخوان المسلمین سوریه چنین سخت نگرفته و به آنها فشار نیاورده است اما اگر روابط دمشق و آنکارا رو به بهبودی برود، این احتمال وجود دارد که آنها نیز با نوعی فشار مواجه شوند. منبع: foreignpolicy.com/2023/08/07/muslim-brotherhood-turkey-survival ◀️مطالعات اخوان‌المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
مطالعات اخوان المسلمین
⚡️مرکز دعوت اسلامی مدی(MADA)؛ پایگاه فرهنگی_ اجتماعی اخوان در سودان https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin 🔹مرکز دعوت اسلامی (مدی) یک سازمان حمایتی و تبلیغی وابسته به اخوان المسلمین است که در سال 1980 تأسیس شد. 🔸مقر آن در خارطوم، پایتخت سودان است و عمدتاً در قاره آفریقا فعالیت می کند که در حال حاضر دفاتر آن در 41 کشور دنیا فعال است. 🔸بنیانگزاران این مرکز از چهره های وابسته به اخوان المسلمین و نهضت اسلامی هستند.  برجسته ترین آنها عبارتند از: "مبارک قسم الله" که سال ها به عنوان مدیر اجرایی این سازمان کار می کرد. 🔸از دیگر افراد می توان به "عبدالرحمن سوار الذهب" رئیس جمهور سابق سودان اشاره کرد که پس از ترک قدرت در سال 1986 ریاست هیئت امنای مرکز را برعهده داشت. 🔸همچنین"یوسف القرضاوی" نیز از جمله بنیانگزاران و افرادی است که به عنوان عضوی از هیئت امنا و سرمایه گزار، در این مرکز می توان نام برد. 🔹هدف اصلی این مرکز، گسترش اسلام در آفریقا، اروپای شرقی و آسیا است. همچنین به دنبال ارتقای استاندارد های زندگی در جوامع فقیر،حمایت و امداد رسانی به نیازمندان و تشویق ابتکارات محلی در توسعه و ساخت و ساز است. 🔹برنامه های مرکز به سه بخش اصلی استوار است: ۱_انتشار دعوت اسلام و آموزش دین به مسلمانان بر اساس رویکرد نبوی، مبتنی بر حکمت و موعظه حسنه. ۲_تهیه پیش نویس مواد حمایتی متناسب با واقعیت جوامع فقیر. ۳_صلاحیت و آماده سازی مبلغان برای خدمت و دفاع از اسلام و دفع شبهات دشمنان و مقابله با چالش های معاصر مسلمانان. 🔹از دیگر دغدغه های مرکز می توان موارد زیر اشاره کرد؛ ۱_تحصیلات ۲_مراقبت های بهداشتی ۳_تهیه آب آشامیدنی ۴_حمایت از کودکان بی سرپرست ۵_توسعه روستایی ۶_آگاهی بخشی به جامعه ۷_پشتیبانی مستقیم از مسلمانان 🔹این سازمان از بدو تاسیس تاکنون توانسته پروژه های خود را در بیش از 100 کشور جهان اجرا کند. 🔹ریاست هیئت امنای «مرکز دعوت اسلامی مدی» بر عهده عبدالرحمن آل محمود است. 🔹در ژانویه 2023، هیئت امنا "احمد محمد آدم" را به عنوان رهبری جدید مرکز برای دوره 2023-2027 انتخاب کرد و موسی المک کور را ( از سودان جنوبی) به عنوان رئیس هیئت مدیره این مرکز برگزیدند. شایان ذکر است احمد محمد آدام مدیر سابق شعبه خیریه قطر در غنا، کنیا و اوگاندا است. 🔹مهمترین شواهد تاریخی ارتباط این سازمان با ایدئولوژی اسلام گرا این است که اولین بیانیه کودتا که توسط رهبر تاریخی جنبش اسلامی سودان، حسن الترابی تهیه شد، توسط ژنرال عمر البشیر در 1989م، در داخل یکی از ساختمان های این مرکز در خارطوم ضبط شد. 🔹قطر، حامی اصلی این سازمان است و دفتر قطر بزرگترین و فعال ترین دفتر خارجی این مرکز بشمار می رود. 🔹این مرکز به صورت هیئت امنایی و متشکل از 60 عضو از کشورهای مختلف عربی و اسلامی اداره می شود و بخش اجرایی آن توسط هیئت مدیره ای، به ریاست دبیر کل اداره می شود. ◀️مطالعات اخوان‌المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin