eitaa logo
مطالعات اخوان المسلمین
1.2هزار دنبال‌کننده
371 عکس
108 ویدیو
5 فایل
➖بازتاب خط اصیل اخوان المسلمین ➖شناخت رهبران و جریان ها ➖مسائل و چالش های جهان اسلام ➖تحلیل و ارزیابی ✔️مدیریت علمی، علی مقدس، نویسنده و پژوهشگر در حوزه ی جریان های فکری جهان اسلام ارتباط با مدیر: @moghadas_ali
مشاهده در ایتا
دانلود
مطالعات اخوان المسلمین
⚡️داعش نام سرکرده جدید خود را اعلام کرد https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin 🔹 گروه تروریستی داعش از طریق یک فایل صوتی از سخنگوی خود، ابوحذیفه الانصاری، که در 3 اوت پخش شد، اعلام کرد که سرکرده آن، ابوالحسین القرشی، در درگیری با گروه‌های تحت حمایت ترکیه کشته شده است. 🔹منظور ابوحذیفه الانصاری از گروه های تحت حمایت ترکیه، هیئت تحریر الشام (جبهه النصره سابق) در شمال غربی سوریه است. 🔹در این فایل ضبط شده تاریخ دقیق درگیری ها مشخص نشده است، اما رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در آوریل گذشته اعلام کرده بود که سرکرده داعش در سوریه در جریان عملیات اطلاعاتی ترکیه کشته شده است. 🔹ابوالحسین القرشی به عنوان چهارمین رهبر داعش شناخته می شد، زیرا از زمان اعلام «خلافت» در ژوئن 2014، پی در پی این گروه را رهبری می کرد. 🔹شعبه های این سازمان در عراق، یمن، سومالی و غرب آفریقا بر اساس سنت های خود، به سرعت با سرکرده جدید خود بیعت کردند. 🔹رهبران داعش از آغاز تأسیس تاکنون؛ ۱_ ابوبکر البغدادی (ابراهیم عوض البدری): ژوئن 2014 - اکتبر 2019 (5 سال و 4 ماه) و در باریشا در شمال ادلب در یک حمله هوایی توسط نیروهای آمریکایی کشته شد. ۲_ ابوابراهیم القرشی (عبدالله قارداش): اکتبر 2019 تا فوریه 2022 (3 سال و 5 ماه) و در عملیات فرود آمریکایی ها نیز در منطقه اتما در شمال ادلب کشته شد. ۳_ابوالحسن القرشی: فوریه 2022 تا اکتبر 2022 (8 ماه) و در عملیات ارتش آزاد در استان درعا کشته شد. ۴_ ابوالحسین القرشی: از (اکتبر 2022 تا آوریل 2023) و در عملیات اطلاعاتی ترکیه در جندرس در حومه حلب کشته شد. ۵_ابوحفص القرشی: اوت 2023م   ◀️مطالعات اخوان‌المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
مطالعات اخوان المسلمین
⚡️امام خمینی و سید قطب؛ تأثیر پذیری یا تقارن فکری (پاسخی به مقاله معتز الخطیب) https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin ✍️به قلم: علی مقدس بخش اول 🔹معتز الخطیب، نویسنده سوری اخوانی، چندی پیش مقاله ای منتشر کرد که در آن، امامین انقلاب را در حوزه نظری، متأثر از سید قطب تلقی نمود. 🔹او با قرار دادن برخی شباهت های فکری در کنار یکدیگر درصدد آن برآمد تا تلویحاً بگوید؛ نظریه انقلاب اسلامی، الهام یافته از اندیشه سید قطب است که توسط امام خمینی(ره) و شاگردان ایشان، به کار گرفته شد. 🔹خطای الخطیب آن جایی است؛ که تقارن فکری و شباهت های نظری موجود در اندیشه دینی_ سیاسی امام خمینی(ره) و سید قطب را به تاثیر پذیری، تعبیر نموده است؛ در حالی که نظریه حکومت اسلامی در نگاه امام خمینی(ره)، سبقه ی هزارساله دارد که برآمده از فقه سیاسی شیعه و مکتب امامت است و ربطی به آراء و اندیشه های سید قطب ندارد. 🔹امام خمینی و سید قطب که هردو متعلق به جریان سنت گرای دینی و احیای حکومت اسلامی هستند، در مسائلی همچون؛(حاکمیت و شریعت الهی_ نفی حکومت های غربی، شرقی و اسلامِ تحریف شده_ بازگشت به اسلام و نهادینه کردن قوانین آن در ساختارهای اجتماعی_مبارزه با طاغوت _ مبارزه با جاهلیت_ فرا زمانی و فرا مکانی بودن اسلام)، با یکدیگر شباهت و تقارن فکری دارند، اما در تعیین شکل حکومت و چگونگی شکل گیری آن و شرایط حاکم، قابل مقایسه نیستند. 🔹امام(ره) درمعرفی حکومت اسلامی به عنوان الگوي حکمرانی، در ابعاد علمی و عملی از ثبات لازم برخوردار است. ایشان با تلفیق فقه اسلامی، فلسفه سیاسی و مفهوم مصلحت، به تکمیل نظریه خویش پرداخت و در مدت ده سال حکومت، هم در مقام نظر و هم در مقام عمل، در مسیر تحقق و تکامل نظریه حکومتی خویش، گام برداشت؛ در حالی که سید قطب به جهت عدم ارائه الگوی مطلوب حکمرانی با تحولات مصر مواجه شد. 🔹همانگونه که الخطیب در مقاله خود اذعان می کند؛ امام(ره) در آثار خود سخنی از سید قطب به میان نیاورده است، این به این خاطر است که در آثار معظم له از «کشف الاسرار» گرفته تا «کتاب البیع» و «ولایت فقیه» و «صحیفه نور» مسئله حکومت اسلامی و کم و کیف آن، به خوبی منقح شده است زیرا امام یک مرجع علمی و فقیهی اسلام شناس است و مواجهه ایشان با مسئله حکومت، تخصصی و نظریه محور است در حالی که سید قطب چنین جایگاهی ندارد و به دلیل نداشتن تخصص در استنباط احکام، نگاه تقلیدی او کاملا ملموس است. 🔹بدیهی است اظهارات نظری امام در مسائل و اندیشه سیاسی، اظهار نظرِمتفکرانه و فعال است اما اظهارات سید قطب، اظهار متفکری منفعل به نظر می رسد. به همین دلیل امام توانست نقش آشکاری در برقراری حکومت دینی ایفا کند اما سید قطب با چالش های فراوانی روبرو شد. 🔹سید در دو کتاب «العدالة الاجتماعیه فی الاسلام» و «الاسلام العالمی و اسم» اصل حکومت دینی را امری مفروض گرفته است و مفاهیمی مانند: عدالت حاکمان، اطاعت مردم و شرایط اطاعت را مطرح کرده است اما نسبت به سوالات و چالش های اصلی مانند: تعیین شکل دقیق حکومت دینی و همچنین مشروعیت آن، تحلیل مشخص و منطقی ارائه نداده است. 🔹او در کتاب دیگری با نام : « اسلام و صلح جهانی» بحثی تحت عنوان «نظام الحکم فی الاسلام» به صورت کوتاه و بسیار سربسته به چگونگی اداره جامعه اسلامی توسط حاکمان می پردازد و می گوید: حکومت دینی باید بر اساس مشاوره محدود در برخی امور استوار باشد، اما توضیح و تبیینی ارائه نمی دهد و به کلیات بسنده می کند. 🔹وی در کتاب عدالت اجتماعی می نویسد: "سخن درباره نظام حکومت اسلام، طولانی و در خور بحث مستقل و مخصوصی است، ولی نظر به اینکه غرض ما در این کتاب بیان عدالت اجتماعی در نظام حکومت است به قدر امکان درباره همین قسمت سخن خواهیم راند گرچه در تجزیه وتحلیل اسلام، این خود مشکلی است". سید بار دیگر در جای دیگری از این کتاب به ضعف علمی خود اذعان کرده و موضوع را به اساتید فن و متخصصین واگذار می کند و این بیانگر این مطلب است که سید در حوزه عملی و کاربردی مسئله، دانش و تخصص لازم را نداشته است. 🔹نتیجه اینکه گفتمان امام خمینی که تبلور آن در انقلاب اسلامی است؛ بیانگر این مطلب است که اگرچه در ارائه برخی مفاهیم، شباهت هایی بین دو شخصیت وجود دارد، اما این شباهت ها دلالت بر تاثیر پذیری امام از سید نیست، بلکه تنها شباهت و تقارن فکری است. 📌ادامه دارد ◀️مطالعات اخوان‌المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
مطالعات اخوان المسلمین
⚡️مجله فارین پالیسی: " با نزدیک شدن ترکیه به کشورهای حاشیه خلیج و مصر، آنکارا به اخوان المسلمین پشت کرده است!" https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin 🔹 آنکارا از شبکه‌های تلویزیونی که توسط اخوان المسلمین در ترکیه اداره می‌شوند، خواست تا لحن خود را در انتقاد از سیسی ملایم کنند و حتی یکی از شبکه های تلویزیونی ماهواره ای اخوان به نام "مکملین" که هشت سال سابقه فعالیت داشت را تعطیل کرده است.همچنین اقامت تعدادی از افراد مرتبط با این گروه را تمدید نکرد تا آنها را مجبور به ترک ترکیه کند! 🔹آنکارا در حال بررسی اخراج تعدادی از کسانی است که مصر درخواست استرداد آنها را کرده است و این استرداد احتمالاً به کشور ثالث صورت گیرد و آنکارا تصمیم گرفته است عضویت تعدادی از اعضای اخوان را در حزب عدالت و توسعه که تابعیت ترکیه دارند، لغو کند. 🔹 جماعت اخوان المسلمین به 3 دسته تقسیم می‌شود: بخشی در لندن (قویترین بخش) و بخشی دیگر در استانبول می‌باشند، در حالی که بخش سوم "جنبش تغییر" نام دارد که معتقد به انقلاب مسلحانه است اما اعضای آن اندک است. 🔹ترکیه بر جماعت اخوان المسلمین سوریه چنین سخت نگرفته و به آنها فشار نیاورده است اما اگر روابط دمشق و آنکارا رو به بهبودی برود، این احتمال وجود دارد که آنها نیز با نوعی فشار مواجه شوند. منبع: foreignpolicy.com/2023/08/07/muslim-brotherhood-turkey-survival ◀️مطالعات اخوان‌المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
مطالعات اخوان المسلمین
⚡️مرکز دعوت اسلامی مدی(MADA)؛ پایگاه فرهنگی_ اجتماعی اخوان در سودان https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin 🔹مرکز دعوت اسلامی (مدی) یک سازمان حمایتی و تبلیغی وابسته به اخوان المسلمین است که در سال 1980 تأسیس شد. 🔸مقر آن در خارطوم، پایتخت سودان است و عمدتاً در قاره آفریقا فعالیت می کند که در حال حاضر دفاتر آن در 41 کشور دنیا فعال است. 🔸بنیانگزاران این مرکز از چهره های وابسته به اخوان المسلمین و نهضت اسلامی هستند.  برجسته ترین آنها عبارتند از: "مبارک قسم الله" که سال ها به عنوان مدیر اجرایی این سازمان کار می کرد. 🔸از دیگر افراد می توان به "عبدالرحمن سوار الذهب" رئیس جمهور سابق سودان اشاره کرد که پس از ترک قدرت در سال 1986 ریاست هیئت امنای مرکز را برعهده داشت. 🔸همچنین"یوسف القرضاوی" نیز از جمله بنیانگزاران و افرادی است که به عنوان عضوی از هیئت امنا و سرمایه گزار، در این مرکز می توان نام برد. 🔹هدف اصلی این مرکز، گسترش اسلام در آفریقا، اروپای شرقی و آسیا است. همچنین به دنبال ارتقای استاندارد های زندگی در جوامع فقیر،حمایت و امداد رسانی به نیازمندان و تشویق ابتکارات محلی در توسعه و ساخت و ساز است. 🔹برنامه های مرکز به سه بخش اصلی استوار است: ۱_انتشار دعوت اسلام و آموزش دین به مسلمانان بر اساس رویکرد نبوی، مبتنی بر حکمت و موعظه حسنه. ۲_تهیه پیش نویس مواد حمایتی متناسب با واقعیت جوامع فقیر. ۳_صلاحیت و آماده سازی مبلغان برای خدمت و دفاع از اسلام و دفع شبهات دشمنان و مقابله با چالش های معاصر مسلمانان. 🔹از دیگر دغدغه های مرکز می توان موارد زیر اشاره کرد؛ ۱_تحصیلات ۲_مراقبت های بهداشتی ۳_تهیه آب آشامیدنی ۴_حمایت از کودکان بی سرپرست ۵_توسعه روستایی ۶_آگاهی بخشی به جامعه ۷_پشتیبانی مستقیم از مسلمانان 🔹این سازمان از بدو تاسیس تاکنون توانسته پروژه های خود را در بیش از 100 کشور جهان اجرا کند. 🔹ریاست هیئت امنای «مرکز دعوت اسلامی مدی» بر عهده عبدالرحمن آل محمود است. 🔹در ژانویه 2023، هیئت امنا "احمد محمد آدم" را به عنوان رهبری جدید مرکز برای دوره 2023-2027 انتخاب کرد و موسی المک کور را ( از سودان جنوبی) به عنوان رئیس هیئت مدیره این مرکز برگزیدند. شایان ذکر است احمد محمد آدام مدیر سابق شعبه خیریه قطر در غنا، کنیا و اوگاندا است. 🔹مهمترین شواهد تاریخی ارتباط این سازمان با ایدئولوژی اسلام گرا این است که اولین بیانیه کودتا که توسط رهبر تاریخی جنبش اسلامی سودان، حسن الترابی تهیه شد، توسط ژنرال عمر البشیر در 1989م، در داخل یکی از ساختمان های این مرکز در خارطوم ضبط شد. 🔹قطر، حامی اصلی این سازمان است و دفتر قطر بزرگترین و فعال ترین دفتر خارجی این مرکز بشمار می رود. 🔹این مرکز به صورت هیئت امنایی و متشکل از 60 عضو از کشورهای مختلف عربی و اسلامی اداره می شود و بخش اجرایی آن توسط هیئت مدیره ای، به ریاست دبیر کل اداره می شود. ◀️مطالعات اخوان‌المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
مطالعات اخوان المسلمین
▪️تسلیت اخوان در رابطه با مرگ معاون جماعت اسلامی بنگلادش https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin 🖋دکتر صلاح عبدالحق، سرپرست مرشد عام اخوان المسلمین، درگذشت معاون امیر جماعت اسلامی بنگلادش؛ "دلوار حسین سعیدی" را تسلیت گفت. دکتر عبدالحق در این رابطه اذعان داشت: "علامه و شیخ حدیث،دلوار حسین سعیدی، پس از عمری سرشار از دعوت به سوی خداوند شتافت. آن مرحوم ، حدود 54 کتاب از جمله تفسیر قرآن کریم در چهار جلد از خود به یادگار گذاشته است و مناصب بسیاری بر عهده داشت، از جمله: • عضویت در پارلمان بین سالهای 1996 میلادی تا 2001 میلادی. • عضویت شورای زکات در وزارت امور دینی. • ریاست شورای اجرایی دانشگاه بین المللی اسلامی بنگلادش. • عضویت در هیئت امنای دانشگاه بین المللی اسلامی چیتاگونگ. • نایب رئیس هیئت شرعی بانک اسلامی بنگلادش. • مشاور اتحادیه جهانی مسلمانان در شعبه بنگلادش. • مشاور اصلی کالج اسلامی در لندن. • بنیاد مدرسه اسلامی نیویورک در آمریکا. • رئیس شورای معلمان در بنگلادش. در پایان از خداوند متعال می خواهیم که جهاد و ایثار و همه تلاش های او را بپذیرد و مقامش را در علیین با انبیا و صدیقین و شهدا و صالحان و در مسیر خیر و صلاح آنان بالا ببرد. سازمان اخوان، صمیمانه تسلیت خود را به برادران ایشان، خانواده ایشان و فرزندان محترم ایشان ابراز می دارد. از خداوند متعال طلب رحمت واسعه الهی و برای ایشان و صبر شکیبایی مسئلت داریم. و بشارت ده به صابرانى كه چون مصيبتى به آنها رسد مى گويند ما از آن خدايم و به سوى او باز مى گرديم". دکتر صلاح عبدالحق، سرپرست راهنمای عمومی اخوان المسلمین، سه شنبه: 28 محرم 1445 هجری قمری، مطابق با 15 اوت 2023 میلادی. ◀️مطالعات اخوان‌المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مطالعات اخوان المسلمین
⚡️ بیانیه اخوان‌المسلمین در سالگرد کشتار رابعه در مصر https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin ⚫️ جماعت اخوان المسلمین مصر در دهمین سالگرد کشتار میدان رابعه قاهره طی پیامی خواستار آزادی بازداشت شدگان شد؛ 🔘 امروز سالگرد "قتل عام رابعه" است، کشتاری که با زشتی خود وجدان آزادگان را به لرزه درآورد و قلب هر فرد معتقد به حق زندگی و آزادی را به خون آورد. با وجود گذشت ده سال هنوز آثار کشتار در بین ما زنده است و تصاویرش تازه و صداهایش فراموش نشدنی است. ما در تاریخ اخیر خود قتل عام علیه شهروندان غیرنظامی را سراغ نداریم، مگر در جنگ ها و درگیری های بزرگ. اما این جنایت که در حالت غیر جنگی و به دست مصریان انجام شده است؛ مایه شرمساری است، این جنایت علیه مردم یک کشور، یک سرزمین و یک وطن است. بلکه به دلیل زشتی و وحشت ناشی از آن جنایتی تمام عیار علیه بشریت است. 🔲 آغاز تحصن رابعه با مردمی آغاز شد که برای امرار معاش، آزادی و کرامت خود در ژانویه 2011 قیام کردند ، وضعیت بحرانی شد و کشته های زیادی دادند تا اینکه آزادی خود را به دست آوردند، مجلسی را انتخاب کردند، قانون اساسی را تنظیم کردند و رئیس جمهور غیرنظامی را انتخاب کردند. اما همه چیز با صحنه هایی از قتل، دستگیری و آتش زدن به پایان رسید که رویای او را برای داشتن یک کشور دموکراتیک از بین برد که مشتاقانه منتظر دیدنش بود. ◾️ده سال "سیاه" از "قتل عام رابعه" می گذرد تا صفحه جدیدی از نقض حقوق بشر در مصر و در واقع در سراسر جهان اضافه شود. تعداد قربانیان شکنجه، اعدام و سهل انگاری پزشکی از تعداد قربانیان قتل عام رابعه و النهضه که توسط سازمان های بین المللی حقوق بشر ثبت شده است، بیشتر است. 🟥 بازداشت های گسترده خودسرانه که شامل ده ها هزار نفر از بهترین افراد مصر؛ علما، اساتید دانشگاه، نمایندگان مجلس، وزرا، و دانشجویان، از جمله زنان، کودکان و سالمندان! ادامه دارد. رژیم از هیچ جنایتی که در منشور جهانی حقوق بشر آمده بر علیه مخالفان خود دریغ نمی کند. ☑️ اخوان تاکید می کند که آزادی بازداشت شدگان سیاسی و آزادی عمومی امروز کمترین اقدام ملی است. و مجالی برای سیاست مشت آهنین و ایجاد ترس برای از بین بردن قدرت و توان ابراز عقیده و علایق نیست. 📣📣 در خاتمه: اخوان المسلمین از رهبران دولت ها و حکومت ها و همه سازمان های بین المللی، مردم سراسر دنیا و همچنین سازمان های حقوق بشری می خواهد که خواستار آزادی همه زندانیان، در زندان های مصر و رسیدگی به جنایاتی که در داخل زندان بر آنها اعمال شده است، باشند. ☑️☑️ در این راستا، جماعت اخوان المسلمین بر محاکمه عادلانه کسانی که مرتکب جنایات علیه مردم مصر شده اند، تأکید می کند و خونی که در رابعه، النهضه و همه مناطق مصر ریخته شده از بین نخواهد رفت در سالگرد این حادثه دردناک ، از تمامی زندانیان از همه فرقه‌های سیاسی، به رسم وفاداری و قدردانی به خاطر فداکاری و از جان گذشتگی که در راه آزادی وطن انجام دادند به بهترین وجه قدردانی می کنیم، همچنین برای خانواده شهدا و بازداشت شدگان دعا می کنیم: خداوند قربانیان آنها را بپذیرد و ما، آنها و همه مردم آزاده مصر را از آنچه در آن هستند نجات دهد ﴿إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ ۚ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا﴾. دکتر صلاح عبدالحق سرپرست راهنمای عمومی اخوان المسلمین دوشنبه: 27 محرم 1445 هجری قمری، مطابق با 14 اوت 2023 میلادی منبع https://ikhwan.site/p-222666 ◀️مطالعات اخوان‌المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
⚡️اخوان المسلمین هر گونه ارتباط داشتن یا حمایت از نامزد های احتمالی ریاست جمهوری را تکذیب می کند؛ https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin ❌ جماعت «اخوان المسلمین» شایعات منتشر شده در برخی رسانه ها و صفحات اجتماعی درباره ارتباط این گروه با یکی از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری را تکذیب می کند و این گروه تاکید می کند که هرگونه صحبت در مورد تماس و یا وعده حمایت کاملا بی اساس است. ⚠️ اخوان المسلمین همگان را به دقت در اعلام مواضع این گروه دعوت می کند و تاکید می کند دیدگاههای رسمی اخوان را فقط مرشد عام؛ دکتر محمد بدیع و معاونان وی و متصدی امور مرشد عام، دکتر محمود حسین بیان می کنند. ✅ همچنین دیدگاههای این جماعت در سایت رسمی جماعت اخوان المسلمین با نام اخوان اونلاین" ikhwanonline.com توسط سخنگویان رسانه ای این گروه در داخل و خارج از کشور بیان می شود. منبع https://ikhwan.online/article/259369 ◀️مطالعات اخوان‌المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
✔️ برای قضاوت و عبرت تاریخ.! https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin ▪️تصویر رهبران سلفی مصر" حزب النور" در حال قدم زنی در باغ کاخ سفید ایالات متحده آمریکا (2013م) ▪️تدارک کودتا علیه دکتر محمد مرسی ◀️مطالعات اخوان‌المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
مطالعات اخوان المسلمین
💠مسجد "السلام"؛ مرکز عبادی_ فرهنگی اخوان در غرب فرانسه https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin 🔹مسجد السلام در شهر "نانت Nantes " به عنوان بزرگ ترین مسجد در این منطقه، شناخته می شود. 🔹این مسجد وابسته به اتحادیه اسلامی در غرب فرانسه، شاخه منطقه ای اتحادیه سازمان های اسلامی در فرانسه (مسلمانان فرانسه کنونی): وابسته به سازمان بین المللی اخوان المسلمین، شاخه فرانسه است. 🔹اتحادیه مسلمانان در غرب فرانسه، در سال 1980 تاسیس شد و برای کمک به رفع نیازهای مذهبی، فرهنگی، آموزشی وو اجتماعی مسلمانان در نانت و مناطق مجاور، به نمایندگی و دفاع از منافع مسلمانان در فرانسه و امکان مشارکت مؤثر مسلمانان را در جامعه فراهم می کند. 🔹مسجد السلام از دو ساختمان مجزا تشکیل شده است که تنها مسجد آن می تواند بیش از 6000 نمازگزار را در دو طبقه در خود جای دهد و همچنین مرکز فرهنگی عبدالله الدرویش (تاجر قطری) که از یک نمازخانه، یک کتابخانه چند رسانه ای تشکیل شده را در کنار خود جای داده است. 🔹هزینه ساخت این مسجد و دیگر قسمت های متصل به آن، حدود 6 میلیون یورو برآورد شده که بیشترین بخش آن را بنیاد خیریه قطر پرداخت کرده است. 🔹این مسجد دارای یک مؤسسه ضمیمه، برای آموزش زبان عربی و دین اسلام به کودکان و بزرگسالان است و همچنین دوره های آموزشی شامل دروس ایمان اسلامی، فقه اسلامی، علوم قرآنی و سیره پیامبر را ارائه می دهد. 🔹هدف این درس ها تثبیت رویکرد صحیح در اندیشیدن به مسائل دینی و حقوقی برای مسلمانان و ایجاد درک جامعی از اسلام بر اساس قرآن و سنت و سازگار با واقعیت فرانسوی است. 🔹این مسجد توجه ویژه ای به پدیده اسلام هراسی،نژادپرستی و مسلمان ستیزی دارد که در جامعه فرانسه رایج است به همین خاطر در تعریف اصول، ارزش های دینی و معیارهای مشترک بین ادیان مختلف و تلاش در جهت تایید آنها و ایجاد بستر مشترک برای همزیستی مذهبی. بین مسلمانان و سایرین در جامعه فرانسه، نقش بسزایی دارد. 🔹در طول سال های گذشته، مسجد کنفرانس های بسیاری را برای بحث در مورد مسائل اسلام و مسلمانان در فرانسه و اروپا با حضور رهبران برجسته فکری اخوان از جمله متفکر مشهور سوئیسی، "طارق رمضان"و برادرش "هانی رمضان"(مدیر مرکز اسلامی) در ژنو، برگزار کرد. 🔹همچنین مسجد مزبور در جهت صدور فتواهای دینی برای مسلمانان نانت و فرانسه و بر تصمیمات شورای اروپا و تحقیقات سازمان بین المللی اخوان پایبند است. 🔹علاوه بر کمک‌های مالی جامعه مسلمانان در نانت، این مسجد به تأمین مالی فعالیت‌های خود از کمک‌های مالی که به طور منظم از سازمان خیریه قطر دریافت می‌کند متکی است. 🔹گفتنی است ریاست این مسجد بر عهده "بلقاسم بن سعید"، فرانسوی و تونسی الاصل است که در دانشگاه نانت حقوق و علوم سیاسی خوانده و دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مطالعات اسلامی است. این در حالی است که مرکز "عبدالله درویش" توسط یک فرانسویِ الجزایری الاصل به نام "بشیر بوخزر" اداره می شود. 📌سری به مسجد السلام بزنید: www.mosquee-de-nantes.com ◀️مطالعات اخوان‌المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
⚡️قیام عاشورا از دیدگاه مکتب دیوبند https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin ✍️به قلم: محمد صدیق دهواری 🔹حکومت یزید، حکومتی غیر مشروع بود که با بیعت همگان صورت نگرفته بود. 🔹از منظر مکتب دیوبند قیام امام حسین علیه السلام، قیامی مشروع بود که پایه های حکومت های ظالم و استبدادی را به لرزه انداخت. 🔹لب اعتقادات اهل سنت مبتنی بر احترام وتبعیت وپیروی از اهل بیت، دوستی ومحبت به آنان ومشروع دانستن قیام امام حسین علیه السلام است. 🔹در متون مورد توجه اهل سنت مثل صحیح بخاری، عصر خفقان بوجود آمده بر علیه امام حسین اینگونه تبیین شده که جناب بخاری از عبدالله بن عمر روایت می کند؛ کسی به نزد عبدالله بن عمر رضی الله عنه آمد و درباره خون پشه سوال کرد: اگر چنانچه کسی در احرام بود و پشه را کشت چه حکمی دارد؟ ابن عمر از او پرسید اهل کجایی؟ پاسخ داد: اهل عراق، سپس ابن عمر رو به مردم کرد و گفت: به این فرد نگاه کنید درباره خون پشه از من سوال می کند در حالی که حسین فرزند پیامبرصلی الله علیه واله و سلم را به قتل رساندند، من از رسول الله صلی الله علیه واله و سلم شنیدم که فرمودند:«هما ریحنتای من الدنیا»این دو گل های خوشبوی من از دنیا هستند. 🔹حب و دوستی اهل بیت پیامبر صلی الله علیه واله و سلم از ایمان بوده و نماز بدون درود فرستادن بر پیامبر صلی الله علیه واله و سلم و خاندان ایشان صحیح نیست. 📌متن کامل در فایل زیر👇👇👇 ◀️مطالعات اخوان‌المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
مطالعات اخوان المسلمین
⚡️روابط پیچیده جهادی ها و کودتاها در منطقه ساحلی غرب آفریقا https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin ✍به قلم: علی مقدس 🔹در حال حاضر چهار گروه جهادی در منطقه غرب آفریقا فعالیت می کنند و هریک به نوبه خود واژه مقدس جهاد را به انحراف برده اند که عبارتند از: ۱_جنبش (انصار المسلمین) متمرکز در سودان که با نام انصار از آن در منطقه مذکور یاد می شود. ۲_جنبش اهل السنة للدعوة و الجهاد (بوکوحرام) ٣_دولت اسلامی در غرب آفریقا( داعش) ٤_ نصرة الاسلام والمسلمین 🔹بی ثباتی و ناامنی سیاسی در برخی کشورهای غرب آفریقا، منجر به تصرف قدرت سیاسی در حوادث اخیر توسط ارتش شده است.  🔹چاد، بورکینافاسو و مالی، مناطقی است که شاهد کودتا بوده و از جمله وجوه مشترک این کشورها این است که همگی با تهدید شورشیان جهادی_تکفیری روبرو هستند.  🔹شورشیان به اصطلاح جهادی، در صدد تحمیل ایدئولوژی های سیاسی افراطی ضد دموکراتیک، از جمله ایجاد خلافت اسلامی در سراسر منطقه ساحل هستند که عواقب آن می تواند منجر به فروپاشی دولت ها در منطقه شود، همانطور که در برخی کشورها شاهد آن بوده ایم. 🔹حال این سوال مطرح است؛ چه رابطه ای بین جهادگرایی و کودتاهای نظامی در منطقه ساحل غرب آفریقا وجود دارد؟ 🔹هیچ پاسخ آسانی در این رابطه وجود ندارد، برخی تحلیلگران معتقدند اگرچه هیچ رابطه سودمند متقابلی بین گروه های جهادی و کودتاچیان وجود ندارد، اما آنچه غیر قابل انکار است، روابط موجود بین جهادگرایی رو به رشد و ناامنی طولانی مدت در سراسر منطقه نامبرده است. 🔹آنچه مسلم است این است که موج جدید کودتاهای نظامی می تواند شانس دستیابی به دموکراسی را در منطقه ای که قبلاً توسط شورشیانِ به اصطلاح جهادی ویران شده است، از بین برود. 🔹شرایط زیربنایی که منجر به گسترش گروه های جهادی_ تکفیری در سراسر منطقه شده است شامل سطوح بالای فقر و نابرابری، بیکاری بالا، بی سوادی و سوء مدیریت است. 🔹وجود این عوامل اجتماعی _ اقتصادی و همچنین بی ثباتی سیاسی و چالش های ناشی از تغییرات آب و هوایی در منطقه، تهدیدِ جهادی های تکفیری را تشدید نموده است. 🔹نتیجه آشکار، ناتوانی مستمر کشورهای آسیب دیده در مقابله با چالش های متعدد خود بوده است. این امر منجر به تنش‌های مکرر در روابط بین دولت و جامعه شده است که گروه‌های جهادی از آن برای تقویت و تشدید کمپین‌های استخدام و جذب جوانان استفاده می کنند. 🔹از سوی دیگر، فعالیت گروه های جهادی فشار بر دموکراسی های شکننده در منطقه را نیز افزایش داده است. این امر شانس تصاحب قدرت توسط ارتش را افزایش داد که خود را "نگهبان" دولت و "آخرین امید" شهروندان عادی به اثبات برساند. 🔹موثرترین عامل در تشدید حملات شورشیان تکفیری را می توان به فساد موجود در این مناطق اشاره کرد. تحمل بار سنگین جنگ با گروه‌های جهادی_ تکفیری، طی سال‌ها، با تلفات فراوان و به ناامیدی در صفوف ارتش نیز کمک کرد و فساد بومی، بی‌اعتمادی بین ارتش و نخبگان سیاسی را افزایش داد. 🔹فساد، اغلب یک عامل رایج در میان کشورهای متاثر از کودتا در غرب آفریقا است، و ارتش اغلب فساد نخبگان سیاسی را عامل مبارزات خود با کمبود منابع برای مبارزه با شورش‌های جهادی می‌داند. 🔹به قدرت رسیدن ارتش لزوماً شکست جهادی ها را تضمین نمی کند، در عوض، تمایلی به رویکرد نظامی بیش از حد نیرومند را، برای عملیات ضد شورش ایجاد می کند و پیامدهای ناخواسته هدایت افراد آسیب پذیر به گروه های جهادی را به جای دور کردن آنها از ایدئولوژی های افراطی تداوم می بخشد. 🔹به نظر می رسد زین پس،گروه‌های جهادی در منطقه احتمالاً تلاش‌های تبلیغاتی خود را برای به دست آوردن قلب و ذهن مردم محلی در حوزه عملیات خود تشدید می‌کنند و تکفیری ها نیز احتمالاً از ادامه کودتا سود می‌برند که در نهایت به نتیجه‌ای که می‌خواهند یعنی: سرنگونی نظام دموکراتیک، منجر شود. 🔹شورشیان تکفیری با نفوذ در سیستم های حکومتی می توانند از این وضعیت به عنوان تاکتیکی برای جذب مبارزان بیشتر برای پیوستن به خود استفاده کنند. 🔻حرف آخر: در حالی که کودتاها هنوز در منطقه ساحل آفریقا ادامه دارد، توجه به این نکته مهم است که از منظر برخی تحلیلگران، هنوز فرصتی برای زنده ماندن دموکراسی وجود دارد، اما آرزو به تنهایی کافی نیست. اگر عوامل زمینه‌ای که منجر به موج افراط‌گرایی خشونت‌آمیز در سراسر منطقه شده است، ادامه یابد، تمایل ارتش به تصرف قدرت سیاسی ممکن است افزایش یابد و فرصت‌هایی را برای جهادگران برای به دست آوردن جنگجویان جدید و ورود به صحنه‌های عملیات گسترده‌تر افزایش دهد. ◀️مطالعات اخوان المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
💠انتقاد شدید واعظ اخوانی محکوم به اعدام از اخوان المسلمین و اتحاد العلماء
💠انتقاد شدید واعظ اخوانی محکوم به اعدام از اخوان المسلمین و اتحاد العلماء 🔹وجدی غنیم، واعظ محکوم به اعدام اخوان المسلمین مصر، در یک پیام ویدئویی از اخوان المسلمین و اتحادیه جهانی علمای مسلمان (اتحاد العلماء) به دلیل دیدار اخیر آنها با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه انتقاد کرد. 🔹غنیم در این ویدئو گفت: اتحادیه علمای مسلمان از برخی افراد غیرعضو دعوت کرد تا در نشست با رئیس جمهور ترکیه شرکت کنند اما نسبت به دعوت وی اعتنایی نکردند. 🔹او همچنین گفت که ۹ سال است که در ترکیه زندگی می‌کند و مقامات از اعطای اقامت یا تابعیت به او خودداری کرده‌اند. او با بیان اینکه دیگر نمی‌داند باید چه کار کند از آنکارا خواست تا راه حلی برایاین مشکل بیابد. 🔹غنیم در ویدئویی که در رسانه‌ها منتشر شد گفت: از ۹ سال پیش تا کنون برای اقامت و شهروندی درخواست داده است، به این امید که آزادی رفت و آمد و دسترسی به درمان در ترکیه به او داده شود، اما همچنان دولت از اعطای تابعیت به وی امتناع می‌کند. 🔹پس از پیروزی اردوغان مشخص شد که مسئولین ترکیه به دنبال کشور جدیدی هستند تا او را به آنجا بفرستند، زیرا دیگر نمی‌تواند در ترکیه زندگی و اقامت کند. 🔹دکتر عمرو عبدالمنعم، کارشناس جنبش‌های منطقه، در توضیح می‌گوید: وجدی غنیم پیش از این با اخوان المسلمین نیز دچار مشکل شده بود و در ماجرای انتخابات اتحادیه کارگری در سال ۱۹۹۴ دستگیر شد. 🔹او در زندان استقبال طره زندانی بود و از گروه اخوان المسلمین خواست که او را به زندان المزرعه منتقل کنند، اما درخواست وی پذیرفته نشد. 🔹پس از پیروزی محمد مرسی در انتخابات مصر، وجدی غنیم و پسرش بار دیگر با ارسال درخواستی به مرسی، از او خواستند که او را در یکی از پرونده‌هایی که در رژیم رئیس جمهور سابق حسنی مبارک محکوم شده بود، عفو کند. با این حال، بار دیگر به درخواست‌های او توجهی نشد. 🔻اتهامات وجدی غنیم 🔹وجدی غنیم واعظ اخوان المسلمین در سال ۲۰۱۷ توسط دادگاه کیفری قاهره به اعدام محکوم شد. برخی از اعضای اخوان المسلمین نیز به همراه وی به ایجاد هسته‌ای به نام گروه وجدی غنیم برای انجام اقدامات تروریستی و بمب‌گذاری در مصر متهم شدند. 🔹دادستانی مصر واعظ فراری و دیگران را به این دلیل متهم کرد که از سال ۲۰۱۳ تا اکتبر ۲۰۱۵، گروهی را بر خلاف قانون تشکیل دادند که هدف آن فراخوانی برای اخلال در مفاد قانون اساسی و قوانین است، اخلال در اقدامات نهادهای دولتی، تعرض به آزادی شخصی شهروندان و لطمه زدن به وحدت ملی و صلح اجتماعی بوده است. 🔹دادستانی همچنین تأیید کرد که متهم ردیف اول که یک واعظ است رهبری این گروه را بر عهده گرفته و حکم به تکفیر حاکم و مشروعیت قیام علیه وی داده است. 🔻تبعید و تحریک 🔹وجدی غنیم با نام کامل وجدی عبدالحمید محمد غنیم در ۸ فوریه ۱۹۵۱ در استان اسکندریه به دنیا آمد. 🔹وی در سال ۲۰۰۱ با حکم قضایی برای انجام مراسم حج مصر را ترک کرد. 🔹در سال ۲۰۰۸ به دلیل موضعی که در قبال کویت در جنگ عراق داشت از بحرین اخراج شد و به چندین کشور از جمله انگلیس سفر کرد که به اتهام تحریک تروریسم از آنجا اخراج و از ورود مجددش جلوگیری شد. 🔹او چندین سال در زندان‌های مصر و همچنین در کانادا، آمریکا، سوئیس، آفریقای جنوبی و یمن بازداشت بود./سیاق ◀️مطالعات اخوان المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
💠حزب اصلاح یمن و ارتباط آن با انصار الله و عربستان 🔹شکل گیری رسمی و حزبی در یمن، مربوط به سال 1990 میلادی است. این حزب سیاسی با نام «التجمع الیمنی للاصلاح» شناخته می شود. حزب اصلاح، خیلی زود توانست قدرت را در به دست بیاورد و در پارلمان این کشور حدود 60 کرسی از مجموع 301 کرسی را از آن خود کرد. 🔹حزب اصلاح از مهمترین احزاب سیاسی یمن است که در قدرت سهم داشته است. رهبر جماعت اصلاح «حسین الاحمر» بارها به ریاست پارلمان یمن رسیده است. 🔹حزب اصلاح، رابطه خیلی خوبی با سعودی دارد و با وجود اینکه عربستان سعودی، هر گونه فعالیت سیاسی حزب اخوان المسلمین را در عربستان ممنوع کرده و اخوان المسلمین را در شمار گروهک های تروریستی می داند؛ اما با این وجود از حزب اصلاح یمن به شدت حمایت می کند. 🔹ریاست فعلی این حزب سیاسی برعهده «محمد عبدالله علی الیدومی» است. الاصلاح در حال حاضر ارتباط خوبی با دولت مستعفی یمن «عبدربه منصور هادی» دارد. 🔹در شهریور ماه 1402 رئیس حزب اصلاح، عبدالله الیدومی در یکی از بیمارستان های ریاض عمل جراحی قلب داشت که افراد زیادی از دولت مستعفی عبدربه منصور هادی به ملاقات وی رفتند. 🔹حزب اصلاح یمن، نگاه خوبی به (حوثی ها) ندارد و به همین جهت برای مقابله با انصار الله با دولت عربستان همراهی می کند. در عملیاتی که کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی به نام «عاصفه الحزم» در سال 2015 علیه انصار الله شروع کردند، حزب اصلاح با آنان همکاری داشت. ◀️مطالعات اخوان المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMusli
مطالعات اخوان المسلمین
⚡️طلوع جدید اسلام سیاسی در مناطق غرب آسیا و شمال آفریقا https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin 🔹طی پنج سال گذشته، منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا شاهد افزایش دینداری به ویژه در میان جوانان بوده است. این سوال مطرح است که پیامدهای این موضوع در منطقه چیست؟ آیا این علاقه فزاینده به دینداری، با تغییر دیدگاه در مورد نقش دین در سیاست همراه بوده است؟ آیا این تغییر به معنای احیای جدید اسلام سیاسی در منطقه است؟ 🔹نتایج نظرسنجی‌های نمایندگان کشورها در هفتمین اجلاس سران عرب نشان می دهد؛ که اسلام سیاسی در راه بازگشت است.! در اکثر کشورهای مورد بررسی، شهروندان جوان و پیر تمایل آشکاری به افزایش نقش دین در سیاست دارند. این اولین باری است که حمایت از اسلام سیاسی از زمان آغاز قیام های اعراب در سال 2011 افزایش قابل توجهی یافته است. اگرچه این روند در نظرات ممکن است با نوسان روبرو باشد اما آنها می توانند اسلام سیاسی و اهمیت آن را به عنوان یک نیروی سیاسی اصلی در مناطق مذکور بازگردانند. 🔹در حال حاضر، احزاب اسلام‌گرا نسبت به سال‌های پس از قیام‌های عربی نقش بسیار کمتری در سیاست منطقه دارند. اخوان المسلمین اکنون در مصر ممنوع است، النهضه در تونس تحت سرکوب قرار دارد و حزب عدالت و توسعه ی مراکش در انتخابات پارلمانی،شکست خورد. به استثنای لبنان و غزه، سازمان‌های اسلام‌گرا دیگر نقش مهمی در قدرت در سراسر منطقه بازی نمی‌کنند. 🔹نظرسنجی های عربی نشان می دهد از سال 2018-2019، حمایت از ایدئولوژی اسلام سیاسی افزایش یافته است. در سال‌های 2021-2022، نیمی یا بیشتر از پنج کشور از ده کشور مورد بررسی، از روحانیون برای تأثیرگذاری بر تصمیم‌های دولت حمایت کردند و حمایت از این بیانیه در موریتانی به 77 درصد، در سودان به 62 درصد، در لیبی به 57 درصد و در عراق به 54 درصد رسیده است. تنها در تونس (23 درصد)، لبنان (22 درصد) و مصر (20 درصد) هستند که کمتر از 4 نفر از هر 10 نفر گفته اند که روحانیون باید در تصمیم گیری های دولت نقش داشته باشند. 🔹خاطرنشان می شود که این درصدها نشان دهنده افزایش نسبت به درصدهای مشاهده شده در سال 2018-2019 در شش کشور از 9 کشور مورد بررسی است. بیشترین افزایش در لیبی (27 درصد) و پس از آن اردن (15 درصد)، مراکش (14 درصد) و سودان (10 درصد) است، در حالی که افزایش کمتر در فلسطین (7 درصد) و عراق (6 درصد) رخ داده است. 🔹در عین حال، حمایت از نقش سیاسی رهبران مذهبی در هیچ کشوری کم نشده است. در سه کشور باقی‌مانده یعنی؛ (لبنان، مصر و تونس ) کاهش مشارکت در رأی‌گیری در محدوده خطای نظرسنجی قرار می‌گیرد و این بدان معناست که هیچ تغییر واقعی در میزان مشارکت در این نظرسنجی صورت نگرفته است. به طور خلاصه، حمایت از نقش دین در سیاست در سراسر منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا کاهشی نداشته است. 🔹در بین موافقان اسلام سیاسی، جوانان 18 تا 29 ساله هستند که نقش بازگشت به دین در سراسر منطقه و در نظرسنجی ها ایفا می کنند. در اکثر کشورها، نظر گروه های سِنی مسن و جوان تر در این زمینه به طور متقارن تغییر می کند. در 6 کشور از 9 کشوری که در دو نظرسنجی اخیر مورد بررسی قرار گرفته اند، جوانان به احتمال بیشتری از نقش بیشتر دین در سیاست حمایت می کنند. جوانان لیبی با 22 درصد بیشترین طیف طرفدار این دیدگاه هستند و پس از آن مراکش با 20 درصد، اردن با 19 درصد، سودان با 10 درصد، فلسطین با 8 درصد و مصر با 6 درصد قرار دارند. در تونس، عراق و لبنان به سبب نوسان و تغییر عقاید در حاشیه خطا قرار می گیرد، به این معنی که هیچ تغییر واقعی وجود ندارد. 🔹برای افراد 30 ساله و بالاتر، نتایج نسبتا مشابهی وجود داشت. افزایش واقعی حمایت از نقش روحانیون در سیاست در لیبی (+32 درصد)، مراکش (+24 درصد)، اردن (+14 درصد)، عراق (+11 درصد)، سودان (+9 درصد) و فلسطین (7 درصد). در لبنان این افزایش در محدوده خطا (+3 درصد) بود و در تونس تفاوتی وجود نداشت، در حالی که در مصر کاهش جزئی در حاشیه خطا (3- درصد) مشاهده شد. 🔻نتیجه: به طور کلی، از این نتایج به نظر می رسد که حمایت از اسلام سیاسی در حال افزایش است، اما این لزوماً به این معنی نیست که اسلام سیاسی به عنوان یک ایدئولوژی رشد کرده و به یک جنبش مردمی تبدیل خواهد شد، همانطور که قبل از قیام های عربی وجود داشت. با افزایش مشاهده شده در سطوح دینداری طی سالیان گذشته، در پنج سال اخیر ممکن است این روند در آینده معکوس شود، اما در سال های اخیر به طور کلی ایده نقش دین در سیاست در اذهان و قلب مردم در سراسر منطقه پذیرفته شده و رو به افزایش است. ◀️مطالعات اخوان‌المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin