eitaa logo
در محضر قرآن
118 دنبال‌کننده
51 عکس
206 ویدیو
1 فایل
این کانال بمنظور انس روزانه با معارف قرآن و عترت و بيشتر بر اساس تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی ایجاد شده است. استفاده و بازنشر مطالب به کانال ها و گروههای دیگر با هدف گسترش معارف قرآن و عترت کاملا آزاد و مجاز است. ارادتمند هادی فرخنده
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🍃سلام علیکم؛ فرارسیدن عید سعید قربان، روز بندگی و بخشودگی و آغاز دهه امامت و ولایت مبارک باد🍃🌸 ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄ ✍‌با توجه به اینکه یکی از فروع دین می باشد و به تعبیر زیبای رهبر معظم انقلاب یک مسئله‌ی جهانی، بین‌المللی و تمدّنی در معارف اسلامی است؛ در ادامه آیات وجوب حج را تلاوت و بررسی خواهیم کرد؛ ۶- سوره بقره آیه۱۹۶ •┄❁بِـسْـم‌‌ِاللّٰه‌ِالࢪَّحمن‌ِالࢪَّحیمْ❁┄• 💠وَأَتِمُّوا الْحَجَّ وَالْعُمْرَةَ لِلَّهِ فَإِنْ أُحْصِرْتُمْ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ وَلَا تَحْلِقُوا رُءُوسَكُمْ حَتَّىٰ يَبْلُغَ الْهَدْيُ مَحِلَّهُ فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مَرِيضًا أَوْ بِهِٓ أَذًى مِنْ رَأْسِهِ فَفِدْيَةٌ مِنْ صِيَامٍ أَوْ صَدَقَةٍ أَوْ نُسُكٍ فَإِذَآ أَمِنْتُمْ فَمَنْ تَمَتَّعَ بِالْعُمْرَةِ إِلَى الْحَجِّ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيَامُ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ فِي الْحَجِّ وَسَبْعَةٍ إِذَا رَجَعْتُمْ تِلْكَ عَشَرَةٌ كَامِلَةٌ ذَٰلِكَ لِمَنْ لَمْ يَكُنْ أَهْلُهُ حَاضِرِي الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوٓا أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ 🌿و حج و عمره را برای خدا به اتمام برسانید! و اگر محصور شدید، (و مانعی مانند ترس از دشمن یا بیماری، اجازه نداد كه پس از احرام‌بستن، وارد مكه شوید،) آنچه از فراهم شود (ذبح كنید، و از احرام خارج شوید)! و سرهای خود را نتراشید، تا قربانی به محلش برسد (و در قربانگاه ذبح شود)! و اگر كسی از شما بیمار بود، و یا ناراحتی در سر داشت، (و ناچار بود سر خود را بتراشد،) باید فدیه و كفّاره‌ای از قبیل روزه یا صدقه یا گوسفندی بدهد! و هنگامی كه (از بیماری و دشمن) در امان بودید، هر كس با ختم عمره، حج را آغاز كند، آنچه از قربانی برای او میسّر است (ذبح كند)! و هر كه نیافت، سه روز در ایام حج، و هفت روز هنگامی كه باز می‌گردید، روزه بدارد! این، ده روز كامل است. (البته) این برای كسی است كه خانواده او، نزد مسجد الحرام نباشد [= اهل مكّه و اطرافِ آن نباشد]. و از خدا بپرهیزید! و بدانید كه او، سخت‌كیفر است. ✅نكته‌ها: در این آیه، كلیّات وگوشه‌ای از احكام حج و عمره آمده است، ولی تفصیل آن در روایات و فتاوای علما می‌باشد. «هَدی»، نام قربانی حج است. این آیه، عمره تمتّع را در كنار حج تمتّع آورده است؛ «فَمَنْ تَمَتَّعَ بِالْعُمْرَةِ إِلَی الْحَجِّ»، لكن یكی از خلفا به اجتهاد خود آن را منع كرد. البتّه این اجتهاد در برابر فرمان صریح خداوند است. حكم مسائل اضطراری، محدود به زمان ضرورت است. ولذا بر خلاف موارد عادّی كه در سفر روزه جایز نیست، در این سفر در صورت عدم ذبح قربانی، روزه واجب است و آن هم باید در سه روز هفتم، هشتم و نهم ماه باشد، چرا كه روز دهم عید قربان است كه روزه‌ی آن حرام می‌باشد. امامان معصوم در تفسیر جمله‌ی‌ «أَتِمُّوا الْحَجَّ» فرمودند: حجِ تمام، حجی است كه در آن كلام زشت، گناه و نزاع نباشد و از محرّمات پرهیز شود. و انسان توفیق یابد امام زمان خود را ملاقات كند. ❇️پیام‌ها: ۱- وظایف دینی را باید تمام و كمال به انجام رسانید. بعد از شروع اعمال حج، نمی‌توان آن را ناتمام و ناقص گذارد. «أَتِمُّوا» ۲- بیماری در مواردی سبب تخفیف در احكام است، نه تعطیل آن. لذا در حج، افراد معذور باید با روزه یا صدقه یا ، وظایف خود را جبران كنند. «فَمَنْ كانَ مِنْكُمْ مَرِیضاً أَوْ ... فَفِدْیَةٌ مِنْ صِیامٍ أَوْ صَدَقَةٍ أَوْ نُسُكٍ» ۳- قانون عمره و حج تمتّع، وظیفه حجاجی است كه ساكن مكّه نباشند، حج ساكنان مكّه نوع دیگری است. ۴- توجّه به كیفر الهی، زمینه‌ساز تقواست. «وَ أَتِمُّوا الْحَجَّ وَ الْعُمْرَةَ ... وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقابِ» ۵- اعمال حج، قبل از اسلام به نحو دیگری بوده است. لذا قرآن بر مراعات این تغییرات تأكید نموده است. «أَنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقابِ»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به این میگن ویو😍🥺 ان شاءالله به همین زودی ها اینجا ببینمتون
🌻سلام علیکم؛صبح زیبـاتون بخیـر؛ امیدوارم هفته تون پر از لبخنـد و لطف خـدا و زندگی تون سرشار‌ از آرامش و رضایت و سعادت باشه ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄ ✍‌از مهمترین آیات اثبات کننده زعامت و خلافت بلافصل امیرالمؤمنین علی(علیه اسلام)، آیات نازل شده در روز است که بر اساس مقاله آیت الله مکارم شیرازی به بررسی آنها خواهیم پرداخت. ۱- آیه اکمال دین؛ سوره مائده آیه۳ قسمت اول: •┄❁بِـسْـم‌‌ِاللّٰه‌ِالࢪَّحمن‌ِالࢪَّحیمْ❁┄• 💠الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِيناً...؛ 🌿امروز كافران از (زوالِ) آيينِ شما، مأيوس شدند؛ بنابراين، از آنها نترسيد! و از (مخالفت) من بترسيد! امروز، دين شما را كامل كردم؛ و نعمت خود را بر شما تمام نمودم؛ و اسلام را به عنوان آيين (جاودانِ) شما پذيرفتم...». روزى كه آيه شريفه از آن سخن مى‏ گويد، داراى چهار ويژگى مهم است. 🔰اوّل: روزى است كه باعث يأس و نااميدى كفّار شد. 🔰دوم: روزى است كه مايه اكمال دين گشت. 🔰سوم: روزى است كه خداوند نعمتش را بر مسلمانان تمام كرد. 🔰چهارم: روزى است كه خداوند راضى شد كه دين اسلام، دين هميشگى مردم باشد. راستى اين روز بزرگ، با اين ويژگيهاى چهارگانه، چه روزى بوده است؟ ✍ادامه دارد...
در محضر قرآن
🌻سلام علیکم؛صبح زیبـاتون بخیـر؛ امیدوارم هفته تون پر از لبخنـد و لطف خـدا و زندگی تون سرشار‌ از آرام
💐سلام علیکم؛امیـدوارم روزتان با بهترین لحظه ها و موفقیتها گره بخوره و سرشار از خیر و برکت باشه به برکت صلوات بر حضرت محمد و خاندان پاک و مطهرشان ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄ ✍‌از مهمترین آیات اثبات کننده زعامت و خلافت بلافصل امیرالمؤمنین علی(علیه اسلام)، آیات نازل شده در روز است که بر اساس مقاله آیت الله مکارم شیرازی در به بررسی آنها خواهیم پرداخت. ۱- آیه اکمال دین؛ سوره مائده آیه۳ قسمت دوم: •┄❁بِـسْـم‌‌ِاللّٰه‌ِالࢪَّحمن‌ِالࢪَّحیمْ❁┄• 💠الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِيناً...؛ راستى اين روز بزرگ، با ويژگيهاى چهارگانه ذکر شده در قسمت قبل، چه روزى بوده است؟ براى رسيدن به پاسخ اين سؤال، دو مسير را مى‏ توان طى كرد: راه اوّل: تأمّل در مضمون آيه و مطالعه پيرامون آن، با قطع‏ نظر از احاديث و آراء مفسران و ساير نشانه‏ ها و قرائن خارجى که در ذیل آن آمده است. راه دوم: تفسير آيه با استفاده از روايات شأن نزول و آراء و نظريّات مفسّران. تفسير آيه بدون قرائن خارجى‏ آيه شريفه با كدام يك از حوادث زمان پيامبر(صلى الله عليه و آله) قابل تطبيق است؟ در پاسخ اين سؤال فخر رازى از مفسرین اهل سنت دو نظريّه، و مرحوم طبرسى نظريّه سومى بيان كرده است. نظريّه اوّل فخر رازی: كلمه «اليوم» در اين آيه معناى مجازى دارد، بدين معنى كه «يوم» در اينجا به معناى «دوران» و «يك برهه از زمان» است؛ نه يك قطعه كوتاه از زمان. طبق اين نظريّه، آيه نظر به روز خاص و حادثه ويژه‏ اى ندارد، بلكه از شروع و آغاز دوران عظمت اسلام و فرا رسيدن دوران يأس و نااميدى كفّار خبر مى‏دهد، مخصوصاً كه استعمال كلمه «يوم» در اين معناى مجازى در بين مردم متعارف است؛ مثل اين كه گفته مى‏ شود: «ديروز جوان بودم و امروز پير شدم»، يعنى دوران جوانى گذشت و دوران پيرى فرا رسيد، نه اين كه حقيقتاً روز گذشته جوان بوده و امروز پير گشته است! ولى پاسخ اين نظريّه واضح و روشن است؛ زيرا معناى مجازى و غير حقيقى، نياز به قرينه روشنى دارد. آقاى فخر رازى چه قرينه روشنى براى اين معناى مجازى ارائه مى‏ كند؟ نظريّه دوم: منظور از «اليوم؛ امروز» روز عرفه، مى ‏باشد. روز عرفه حجّة الوداع، آخرين سفر حجّ پيامبر اسلام(صلى الله عليه و آله) كه در سال دهم هجرت واقع شد. و لكن اين نظريّه نيز قانع‏ كننده نيست، زيرا مگر روز عرفه سال دهم هجرت با عرفه سال نهم و هشتم هجرت چه تفاوتى داشته كه آن را ممتاز نموده است؟! اگر حادثه خاصّى در آن رخ نداده، پس چطور با اين عظمت از آن ياد شده است؟! خلاصه اين كه، اين نظريّه هم با عقل سليم و بدور از احساسات و تعصّبات، قابل پذيرش نيست. نتيجه اين كه هيچ يك از دو نظريّه فخر رازى، راز نهفته در آيه را فاش نمى‏ كند. ✍ادامه دارد...
در محضر قرآن
💐سلام علیکم؛امیـدوارم روزتان با بهترین لحظه ها و موفقیتها گره بخوره و سرشار از خیر و برکت باشه به بر
🪴سلام علیکم؛امیـدوارم حال دلتون خوب خوب باشه، روزتـون زیبـا و در پنـاه خدا به برکت صلوات بر حضرت محمد و خاندان پاک و مطهرشان ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄ ✍‌از مهمترین آیات اثبات کننده زعامت و خلافت بلافصل امیرالمؤمنین علی(علیه اسلام)، آیات نازل شده در روز است که بر اساس مقاله آیت الله مکارم شیرازی در به بررسی آنها خواهیم پرداخت. ۱- آیه اکمال دین؛ سوره مائده آیه۳ قسمت سوم: •┄❁بِـسْـم‌‌ِاللّٰه‌ِالࢪَّحمن‌ِالࢪَّحیمْ❁┄• 💠الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِيناً...؛ ❇️نظريّه سوم: مرحوم طبرسى، از مفسّران شيعه، پس از نقل و ردّ دو نظريّه فخر رازى، تفسير اهل البيت(عليهم السلام) را در مورد آيه نقل مى‏ كند می گوید: منظور از آن روز با شكوه، كه نااميد كننده كفّار بود و موجب جلب رضايت الهى گشت و دين و نعمت پروردگار كامل گشت، روز «هيجدهم ذى الحجّه سال دهم هجرت، روز عيد سعيد غدير» است؛ روزى كه پيامبر اسلام(صلى الله عليه و آله) در راستاى اجراى فرمان پروردگار، علىّ بن أبي طالب(عليهما السّلام) را به ولايت منصوب كرد و رسماً خلافت آن حضرت را به همه مسلمانان اعلام كرد. 🔰سؤال: آيا اين نظريّه با مضمون و محتواى آيه شريفه سازگار است؟ 👌اوّلًا: دشمنان اسلام بعد از تمام تلاشهايى كه براى محو اسلام داشتند، تنها به ارتحال پيامبر مخصوصاً با توجّه به اين كه پسرى ندارد تا جانشين او بشود و تاكنون نيز بطور رسمى جانشينى براى خود تعيين نكرده است دل بسته بودند. امّا وقتى ديدند آن حضرت در آن روز در صحراى غدير خم و در بين جمعيّت انبوه و كم نظير مسلمانان، عالم‏ ترين، قدرتمندترين، آگاه‏ ترين و نيرومندترين فرد جهان اسلام را به جانشينى خود انتخاب كرد، آرزوهاى خويش را باد رفته ديدند و تنها روزنه اميد آنها بسته شد و از نابودى اسلام مأيوس شدند. 👌ثانياً: با انتخاب امام على(عليه السلام) نبوّت قطع و ناتمام نماند، بلكه به سير تكاملى خود ادامه داد، زيرا امامت تكميل كننده نبوّت و در نتيجه باعث كمال دين است؛ 👌ثالثاً: نعمت هاى پروردگار با نصب امامت و رهبرى پس از پيامبر(صلى الله عليه و آله) تكميل شد. 👌رابعاً: بدون شك اسلام بدون امامت و رهبرى يك دين جهانى فراگير و خاتم نخواهد شد، دين خاتم بايد همواره پاسخگوى نيازهاى مردم در تمام زمانها باشد و اين، بدون وجود امامى معصوم در هر زمان امكان ‏پذير نيست. ✅نتيجه اين كه، تفسير آيه شريفه به حادثه غدير، تفسير قابل قبولى است؛ بلكه تنها تفسير قابل قبول مى‏ باشد. ✍ادامه دارد...
🌐لینک کتاب صوتی که به صورت نمایشنامه رادیویی ساخته و به مناسبت در اختیار عموم قرار گرفته است. کتاب شبهای پیشاور یکی از کتب مناظراتی میان شیعه و اهل سنت است که می‌تواند هر جویای حقیقتی را سیراب کند. http://sharieh.com/news/397
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 "پاداش یک فضیلت حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) را گفتن، گوش دادن، نوشتن و..." ✅ مرحوم آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی @mojtabatehrani_ir @marefat124000
در محضر قرآن
🪴سلام علیکم؛امیـدوارم حال دلتون خوب خوب باشه، روزتـون زیبـا و در پنـاه خدا به برکت صلوات بر حضرت محم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌟چرا عید غدیر از همه‌ی اعیاد بالاتر است؟ 🔻رهبرمعظم انقلاب: اینکه در بعضی از تعبیرات گفته شده است که عید غدیر عیدالله‌الاکبر و از همه‌ی اعیاد بالاتر است، علّت این و وجه این چیست؟ خب، در قرآن کریم آیاتی هست که به غیر از مسئله‌ی غدیر به مسئله‌ی دیگری قابل تطبیق نیست. 🔹همین آیه‌ی معروف «الیَومَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم فَلا تَخشَوهُم وَ اخشَونِ اَلیَومَ اَکمَلتُ لَکُم دینَکُم وَ اَتمَمتُ عَلیکُم نِعمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الاِسلامَ دیناً» که در اوایل سوره‌ی مائده است، با غیر مسئله‌ای در وزن و اهمّیّت و اندازه‌ی مسئله‌ی غدیر، قابل تطبیق نیست. 🔹امروز روزی است که دشمنان -کفّار- از دین شما مأیوس شدند. چه چیزی مگر بر دین اضافه شد که دشمن را مأیوس کرد؟ ...این تعبیر درباره‌ی نماز، زکات و جهاد نیامده است. 🔺پس این یک قضیّه‌ی دیگری غیر از احکام فرعی است. آن قضیّه چیست؟ قضیّه‌ی رهبری جامعه‌ی اسلامی؛ قضیّه‌ی نظام حکومت و امامت در جامعه‌ی اسلامی. ۹۵/۰۶/۳۰
در محضر قرآن
🪴سلام علیکم؛امیـدوارم حال دلتون خوب خوب باشه، روزتـون زیبـا و در پنـاه خدا به برکت صلوات بر حضرت محم
🌸🍃سلام علیکم؛ ولادت دهمین گلبرگ آسمانی، آیینه ‏ی عصمت، هادی امّت، اسوه ‏ی مجد و شرافت، نای پرخروش ولایت، حضرت امام علی النقی الهادی (ع) بر امام زمان (عج) و شما و همه ی عاشقان حضرتش مبارک باد🍃🌸 ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄ ✍‌از مهمترین آیات اثبات کننده زعامت و خلافت بلافصل امیرالمؤمنین علی(علیه اسلام)، آیات نازل شده در روز است که بر اساس مقاله آیت الله مکارم شیرازی در به بررسی آنها خواهیم پرداخت. ۱- آیه اکمال دین؛ سوره مائده آیه۳ قسمت چهارم: •┄❁بِـسْـم‌‌ِاللّٰه‌ِالࢪَّحمن‌ِالࢪَّحیمْ❁┄• 💠حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنْزِيرِ وَمَآ أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ وَمَآ أَكَلَ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلَامِ ذَٰلِكُمْ فِسْقٌ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ ❇️شبهات آیه اکمال 🤔سؤال: ابتداى آيه سوم سوره مائده پيرامون گوشتها حرام و در انتهاى آن، سخن از اضطرار و ضرورت و حكم آن است‏ و در وسط اين دو مطلب، سخن از ولايت و امامت به ميان آمده است. چه تناسبى بين مسأله ولايت و امامت و جانشينى پيامبر(صلى الله عليه و آله)، و این مسائل وجود دارد؟ آيا اين خود شاهدى نمى‏ شود كه جملات مورد بحث از آيه، ارتباطى به بحث ولايت ندارد؟ ✅پاسخ: آيات قرآن مجيد به صورت يك كتاب كلاسيك تنظيم نشده است، بلكه به همان شكلى كه نازل مى‏ گشت (و گاه با تغييرات و جابجائى ‏هائى) به دستور پيامبر(صلى الله عليه و آله). ثبت مى ‏شد، بنابراين ممكن است صدر آيه مورد بحث به خاطر سؤالاتى كه از پيامبر اكرم(ص) در مورد گوشت هاى حرام شده، قبل از واقعه غدير نازل شده باشد، و بعد از مدّتى واقعه غدير پيش آمده و آيه مورد بحث نازل گشته و كُتّاب و نويسندگان وحى آن را به دنبال حكم گوشتهاى حرام ثبت كرده باشند. سپس مسأله اضطرار يا مصداقى از مصاديق آن رخ داده و حكم آن نازل شده و ذيل آيه را كه حاوى حكم اضطرار است به دنبال قسمت وسط آيه ثبت كرده باشند، بنابراين، با توجّه به نكته فوق، لازم نيست آيات تناسب خاصّى با هم داشته باشند. توجّه به اين نكته، بسيارى از شبهات و اشكالاتى كه پيرامون آيات قرآن مجيد مطرح مى‏ گردد را حل مى‏ كند. 🤔سؤال ديگر: گفته شده كه این آيه، آخرين آيه ‏اى بود كه بر پيامبر اكرم(ص) نازل گشت و با نزول اين آيه، دين كامل شد و مجموعه مقرّرات و قوانين لازم بطور كامل بر پيامبر نازل گشت؛ اگر چنين است پس چرا پس از آيه مورد بحث و در ذيل همان آيه، حكم «اضطرار و ضرورت» مطرح شده است؟ ✅پاسخ: از اين اشكال به دو صورت مى‏ توان پاسخ گفت: 🔰جواب اوّل: اين كه مسأله اضطرار در قحطى يا گرسنگى، كه در ذيل آيه مورد بحث آمده حكم تازه و جديدى نيست؛ بلكه يك حكم تأكيدى است. زيرا اين حكم قبل از نزول آيه فوق، در سه آيه ۱۴۵ سوره انعام، ۱۱۵ سوره نحل و ۱۷۳ سوره بقره نیز آمده است بنابراين آنچه در آيه مزبور آمده حكم جديدى نيست و منافاتى با آيه اكمال دين ندارد و پس از آيه اكمال دين هيچ قانون جديدى بر پيامبر اكرم(صلى الله عليه و آله) نازل نشد. 🔰جواب دوم: آيات قرآن به ترتيب نزول جمع ‏آورى نشده است بلكه طبق دستور پيامبر اسلام(صلى الله عليه و آله) به سبك خاصّى تدوين شده است، به عنوان مثال آيه ۶۷ سوره مائده: «يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ...» به يقين قبل از آيه سوم سوره مائده نازل شده است، ولى به هنگام تدوين پس از آن ثبت گرديده است؛ بنابراين، مانعى ندارد كه حكم اضطرار هم قبل از آيه اكمال دين نازل شده باشد، ولى به هنگام تدوين، پس از آن آيه شريفه ثبت گرديده باشد.
🦋یا ایها الرئوف دلم را جلا بده عید آمده‌ ست تذکره‌ی کربلا بده سلام علیکم؛ صبح شما بخیر، دلی شـادِ شـاد از خـداونـد منان براتون آرزومندم به برکت صلوات بر حضرت محمد و خاندان پاک و مطهرشان ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄ ✍‌از مهمترین آیات اثبات کننده زعامت و خلافت بلافصل امیرالمؤمنین علی(علیه اسلام)، آیات نازل شده در روز است که بر اساس مقاله آیت الله مکارم شیرازی در به بررسی آنها خواهیم پرداخت. ۲- آیه تبلیغ؛ سوره مائده آیه۶۷ قسمت اول: •┄❁بِـسْـم‌‌ِاللّٰه‌ِالࢪَّحمن‌ِالࢪَّحیمْ❁┄• 💠يَآ أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَآ أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ 🌿ای پیامبر! آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است، كاملاً (به مردم) برسان! و اگر نكنی، رسالت او را انجام نداده‌ای! خداوند تو را از (خطرات احتمالی) مردم، نگاه می‌دارد؛ و خداوند، جمعیّت كافران (لجوج) را هدایت نمی‌كند. ✅با تأمّل در مضمون و محتواى آيه فوق، در مى‏ يابيم كه اين آيه از مطلب بسيار مهمّى خبر مى‏ دهد؛ زيرا: 🔰۱. آيه با خطاب‏ «يا أَيُّهَا الرَّسُولُ» شروع مى‏ شود، و اين خطاب نشانگر اهمّيّت و ويژگى خاصّ مطلب و موضوعى است كه پيامبر(صلى الله عليه و آله) به خاطر آن مورد خطاب واقع شده است. 🔰۲.كلمه‏ «بَلِّغْ» نشانه ديگرى بر ويژگى خاصّ مضمون آيه فوق است، زيرا: اوّلًا: اين كلمه منحصر به فرداست و در سراسر قرآن فقط در اين آيه به كار رفته است. ثانياً: به گفته «راغب» اين كلمه علاوه بر تأكيد، تكرار نيز نهفته است. يعنى اين مطلب آن قدر مهم است كه بايد حتماً آن را به مردم برسانى و براى آنها تكرار كنى. 🔰۳. جمله‏ «وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ»، اساس و ستون رسالت و نبوّت است؛ چرا كه اگر پيامبر(صلى الله عليه و آله) آن را به انجام نرساند، گوئيا نبوّت خويش را به انجام نرسانيده است! 🔰۴. تضمينى كه خداوند در اين آيه شريفه براى حفظ جان پيامبر(صلى الله عليه و آله) كرده و به او وعده محافظت در مقابل خطرات احتمالى داده، نشانه ديگرى بر بزرگى و اهمّيّت مضمون اين آيه مباركه است. 🤔راستى مطلب مهمّى كه آيه تبليغ از آن خبر مى‏ دهد چيست؟ ✍ادامه دارد...
42.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلیپشو ببینید کیف کنید😉😍👏👏 به فرزندانتون هم نشون بدید روح روانشون جووووون می گیره❤️❤️❤️https://eitaa.com/women92
در محضر قرآن
🦋یا ایها الرئوف دلم را جلا بده عید آمده‌ ست تذکره‌ی کربلا بده سلام علیکم؛ صبح #چهارشنبه_امام_رضای
🌷سلام علیکم ؛ عزیزان سفر کرده مان دستشان از دنیا کوتاه است به امید ما نشسته اند در این پنجشنبه و در آستانه عید سعید غدیر برایشان طلب آمرزش کنیم با خواندن فاتحه و صلوات ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄ ✍‌از مهمترین آیات اثبات کننده زعامت و خلافت بلافصل امیرالمؤمنین علی(علیه اسلام)، آیات نازل شده در روز است که بر اساس مقاله آیت الله مکارم شیرازی در به بررسی آنها خواهیم پرداخت. ۲- آیه تبلیغ؛ سوره مائده آیه۶۷ قسمت دوم: •┄❁بِـسْـم‌‌ِاللّٰه‌ِالࢪَّحمن‌ِالࢪَّحیمْ❁┄• 💠يَآ أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَآ أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ... 🤔مطلب مهمّى كه آيه تبليغ از آن خبر مى‏ دهد چيست؟ 🤔مأموريّت مهمّ پيامبر اسلام كه احتياج به تضمين صريح الهى دارد كدام است؟ 🤔پيامبر(صلى الله عليه و آله) بايد چه مطلبى را به مردم بگويد كه مساوى با تمام رسالت اوست؟ 🤔خداوند از پيامبرش(صلى الله عليه و آله) چه چيزى را مى‏ خواهد كه از سويى او را تهديد و از سوى ديگر وعده حفظ جانش را مى‏ دهد؟ ✅با تفكّر و تعمّق و دقّت در خود آيه شريفه و بدون كمك گرفتن از امور ديگر، پاسخ همه سؤالات روشن مى‏ شود؛ به شرط آن كه منصفانه و به دور از تعصّب قضاوت كنيم؛ زيرا: 🔰اوّلًا: مى ‏دانيم كه سوره مائده آخرين سوره‏ يا از آخرين سوره‏ هايى است كه بر پيامبر اكرم(صلى الله عليه و آله) و بعد از ۲۳ سال تبليغ نازل شده است. حال چه چيزى پس از ۲۳ سال و تا آخرين سالهاى عمر پيامبر(صلى الله عليه و آله) هنوز بطور رسمى مطرح نشده است؟ آيا اين مسأله مهم مربوط به نماز است، در حالى كه مسلمانان بيش از ۲۰ سال نماز مى ‏خواندند؟ آيا مربوط به روزه است، در حالى كه روزه پس از هجرت واجب شد و قريب به ۱۳ سال از تشريع آن مى‏ گذشت؟ آيا مربوط به تشريع جهاد است، جهادى كه از سال دوم هجرت شروع شده بود؟ آيا در رابطه با حجّ است؟ انصاف اين است كه مربوط به هيچ يك از امور مذكور نيست! 🔰ثانياً: از آيه شريفه استفاده مى ‏شود كه اين مأموريّت پيامبر(صلى الله عليه و آله) بقدرى مهم و خطير است كه همسنگ و همطراز نبوّت است. 🔰ثالثاً: ويژگى ديگر اين مأموريّت اين است كه عدّه ‏اى با آن مخالفت مى‏ كنند و مخالفت آنها بقدرى جدّى و شديد است كه حاضرند پيامبر اسلام(صلى الله عليه و آله) را از سر راه بردارند، مسلمانان كه با نماز و روزه و حجّ و جهاد و مانند آن مخالفتى نداشته‏ اند، پس حتماً اين مأموريّت، يك مسأله سياسى است. 💠و هنگامى كه تمام اين جهات را در نظر مى‏ گيريم و بي طرفانه و منصفانه بر روى آن مطالعه مى‏ كنيم و بدور از تعصّب و لجاجت به قضاوت مى ‏نشينيم، به چيزى جز مسأله ولايت و جانشينى پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله) ، كه در غدير خم به صورت رسمى مطرح شد نمى ‏رسيم. 💠هر چند پيامبر اكرم(صلى الله عليه و آله) مسأله ولايت على(عليه السلام) را بارها مطرح كرده بود ولى به صورت رسمى و در حضور مسلمانان سراسر جهان بيان نشده بود؛ بدين جهت، اين مأموريّت عظيم و بزرگ به هنگام بازگشت آن حضرت از حجّة الوداع و در صحراى غدير خم به بهترين شكلى انجام شد و پيامبر(صلى الله عليه و آله) با معرفى على(عليه السلام) به عنوان جانشين خويش، رسالتش را تكميل كرد. ✍ادامه دارد....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در محضر قرآن
🌷سلام علیکم ؛ عزیزان سفر کرده مان دستشان از دنیا کوتاه است به امید ما نشسته اند در این پنجشنبه و در
🌸🍃سلام علیکم ؛ اَلحَمـدُلِلـهِ الْذی جَعَلنامِنَ الْمُتِمَسِکیـــنِ بِوِلایَةِ اَمیرالْمؤمِنین عَلیِ بـنِ اَبی طالـب وَالْاَئـِمةِ الْمَعصومین(ع). سـالـروز عـیـدالله اکبر، عید اکمال دین و اتمام نعمت و هنگامه اعلان وصایت و ولایت امیرالمؤمنین، عـیـد سـعـید غدیر خـــم بر شما تبریک و تهنیت باد🍃🌸 ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄ ✍‌از مهمترین آیات اثبات کننده زعامت و خلافت بلافصل امیرالمؤمنین علی(علیه اسلام)، آیات نازل شده در روز است که بر اساس مقاله آیت الله مکارم شیرازی در به بررسی آنها خواهیم پرداخت. ۲- آیه تبلیغ؛ سوره مائده آیه۶۷ قسمت سوم: •┄❁بِـسْـم‌‌ِاللّٰه‌ِالࢪَّحمن‌ِالࢪَّحیمْ❁┄• 💠يَآ أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَآ أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ... 🔰تفسير آيه تبليغ در سايه روايات‏ عدّه زيادى از محدّثان صدر اسلام معتقدند كه آيه فوق در شأن امير مؤمنان على(عليه السلام) نازل شده است. از جمله اين دانشمندان: «ابن عبّاس» راوى، مفسّر معروف و كاتب وحى، «جابر بن عبد الله انصارى»، «ابو سعيد خدرى» از بزرگان اصحاب پيامبر، «عبد الله بن مسعود» يكى از نويسندگان وحى و از مفسّران قرآن كريم، «أبو هريره» از راويان پركار مورد قبول اهل سنّت، «حذيفه» و «براء بن عازب» دو تن از معاريف اصحاب پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله) و جمعی دیگر از صحابه. در بين مفسّران اهل سنّت نيز عدّه ‏اى دیگر روايت مربوط به ولايت امير مؤمنان(عليه السلام) را نقل كرده‏ اند، كه مى ‏توان به «سيوطى» در «الدّرّ المنثور، جلد دوم، صفحه 298» و «أبو الحسن واحدى نيشابورى» در «اسباب النّزول‏، صفحه 150» و «شيخ محمّد عبده» در «المنار، جلد ششم، صفحه 120» و «فخر رازى» در «تفسير كبير» و ساير تفاسير اشاره كرد. براى نمونه فقط قسمتى از كلام فخر رازى كه در ميان مفسّران اهل سنّت دارای تفسيری قوى و مشروحى است (هر چند تعصّب زيادى نيز دارد، كه بعضاً حجابى براى او شده است) پس از بيان نُه احتمال در تفسير آيه فوق، ولايت امير مؤمنان را به عنوان دهمين احتمال مطرح مى‏ سازد را نقل می کنیم: ✍اين آيه در مورد علىّ بن أبي طالب نازل شده است. هنگامى كه اين آيه شريفه نازل شد، پيامبر اكرم(صلى الله عليه و آله) دست على(عليه السلام) را گرفت (و بلند كرد) و فرمود: «هر كس كه من مولاى او هستم پس اين على هم مولى و رهبر اوست. پروردگارا! كسانى كه ولايت على را پذيرفته ‏اند دوست بدار و كسانى كه با او به دشمنى‏ برخاسته‏ اند، دشمن بدار!» سپس عمر با على(عليه السلام) ملاقات كرد و به آن حضرت عرض كرد: «اى فرزند ابو طالب! اين فضيلت و مقام بر تو مبارك باشد. تو از امروز مولا و رهبر من و همه مردان و زنان مسلمان شدى!». ✅از بحث گذشه بطور اجمال استفاده شد كه اين آيه مطابق شواهد بي شمار درباره على عليه السلام نازل شده است و رواياتى كه در اين زمينه در كتب معروف اهل سنّت - تا چه رسد به كتب شيعه - نقل شده بيش از آن است كه كسى بتواند آنها را انكار كند تا آنجا كه محقّق بزرگ «علّامه امينى» در كتاب‏ «الغدير»، حديث غدير را از ۱۱۰ نفر از صحابه و ياران پيامبر(صلى الله عليه و آله) با اسناد و مدارك زنده نقل مى ‏كند و همچنين از ۸۴ نفر از تابعين‏ و ۳۶۰ دانشمند و مؤلّف معروف اسلامى. ❇️براى هر شخص بى ‏نظر، با نگاهى به مجموعه اين اسناد و مدارك، يقين پيدا مى‏ شود كه حديث غدير از قطعى ترين روايات اسلامى و مصداق روشنى از حديث متواتر است و براستى اگر كسى در تواتر آن شك كند، بايد به هيچ حديث متواترى اعتقاد نداشته باشد.
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌟 عید غدیر مبارک باد 🔻 | رهبر انقلاب: عید شما مبارک؛ ان‌شاءالله که خداوند متعال به برکت این عید بزرگ و به برکت یاد مولا، دلهای شما را همواره با الطاف خود و سکینه و آرامش و لطف خود نورانی کند و توفیق بدهد که از این مناسبت و امثال این مناسبت ان‌شاءالله به نحو مناسبی و به نحو مطلوبی حقیقتاً استفاده کنیم. 💻 KHAMENEI.IR
در محضر قرآن
🌸🍃سلام علیکم ؛ اَلحَمـدُلِلـهِ الْذی جَعَلنامِنَ الْمُتِمَسِکیـــنِ بِوِلایَةِ اَمیرالْمؤمِنین عَلیِ
🌺سلام علیکم؛ شروع هفته تون زیبا و شاد، الهے قشنگترین لحظه ها در انتظارتون باشه به برکت صلوات بر حضرت محمد و خاندان پاک و مطهرشان ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄ ✍‌از مهمترین آیات اثبات کننده زعامت و خلافت بلافصل امیرالمؤمنین علی(علیه اسلام)، آیات نازل شده در روز است که به بررسی آنها خواهیم پرداخت. ۲- آیه تبلیغ؛ سوره مائده آیه۶۷ قسمت چهارم: •┄❁بِـسْـم‌‌ِاللّٰه‌ِالࢪَّحمن‌ِالࢪَّحیمْ❁┄• 💠يَآ أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَآ أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ... 🔰این آیه به دلایلی كه ذکر شد مربوط به جانشینی حضرت علی علیه السلام و نصب او به ولایت در غدیر خم به هنگام برگشت پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله از سفر حج در سال دهم هجری است. جالب اینكه این آیه در میان دو آیه‌ای قرار گرفته كه مربوط به اقامه‌ی كتاب آسمانی است و شاید اشاره به این باشد كه میان رهبر معصوم و اقامه‌ی كتاب آسمانی، پیوند محكمی برقرار است. آری، امام است كه می‌تواند كتاب آسمانی را به پا دارد و این كتاب خداست كه می‌تواند امام واقعی را معرّفی كند. همه‌ی مفسّران شیعه به اتكای روایات اهل بیت علیهم السلام و نیز بعضی از مفسّران اهل‌سنت به عنوان یكی از مصادیق، آیه را مربوط به نصب حضرت علی علیه السلام در غدیر خم به ولایت و امامت دانسته‌اند. جالب آنكه صاحب تفسیر المنار از مُسند احمد و ترمذی و نسائی و ابن ماجه، حدیثِ «مَن كنتُ مولاه فعلیّ مولاه» را با سند صحیح و موثّق بیان كرده است و سپس با دو جمله به خیال خود در آن تشكیك نموده است: اوّل این‌كه مراد از ولایت، دوستی است. (غافل از آنكه دوستی نیاز به بیعت گرفتن و تبریك گفتن و آن همه تشریفات در غدیر خم نداشت) دوم آنكه اگر حضرت علی علیه السلام امام و رهبر بعد از رسول اكرم صلی الله علیه و آله بود، چرا فریاد نزد و ماجرای نصب خود را در غدیر نگفت؟! (غافل از آنكه در سراسر نهج‌البلاغه و كلمات حضرت علی علیه السلام ناله‌ها و فریادها مطرح است؛ ولی صاحب المنار گویا آن ناله‌ها و فریادها را نشنیده است). روایات می‌گوید: آیه مربوط به هجدهم ذیحجه سال دهم‌هجری در سفر حجةالوداع پیامبر اسلام است، كه آن حضرت در بازگشت به سوی مدینه، در مكانی به نام «غدیر خم» به امر الهی فرمان توقّف داد و همه در این منطقه جمع شدند. مكانی كه هم آب و درخت داشت و در گرمای حجاز، كارساز بود و هم محلّ جداشدن كاروان‌های زائران مكّه بود و اهل یمن، عراق، شام، مدینه و حبشه از هم جدا می‌شدند. در آنجا، پیامبر خدا در میان انبوه یاران، بر فراز منبری از جهاز شتران قرار گرفت و خطبه‌ای طولانی خواند. ابتدای خطبه، توحید، نبوّت و معاد بود كه تازگی نداشت. سخن تازه‌ای كه بود این بود كه پیامبر، خبر از رحلت خود داد و نظر مسلمانان را نسبت به خود جویا شد. همه نسبت به كرامت و عظمت و خدمت و رسالت او در حد اعلا اقرار كردند. وقتی مطمئن شد كه صدایش به همه‌ی مردم، در چهار طرف می‌رسد، پیام مهم خود را نسبت به آینده بیان كرد. و فرمود: «مَن كنتُ مولاه فهذا فعلیّ مولاه» هر كه من مولای اویم، علیّ مولای اوست و بدین وسیله جانشینی حضرت علی علیه السلام را برای پس از خود به صراحت اعلام داشت. امّا پس از وفاتش، وقتی حضرت زهرا علیها السلام به در خانه‌های مردم می‌رفت و می‌گفت: مگر نبودید و نشنیدید كه رسول خدا در غدیر خم چه فرمود؟ می‌گفتند: ما در غدیر خم، در فاصله دوری بودیم و صدای پیامبر را نمی‌شنیدیم!! اللّه اكبر از كتمان، از ترس، از بی‌وفایی و از دروغ گفتن به دختر پیامبر خدا. آری، مردم با دو شاهد، حقّ خود را می‌گیرند، ولی حضرت علی علیه السلام با وجود ده‌ها هزار شاهد، نتوانست حقّ خود را بگیرد. امان از حبّ دنیا، حسادت و كینه‌های بدر و خیبر و حنین كه نسبت به حضرت علیّ علیه السلام در دل داشتند. 📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
از شاهکارهای فوق‌العاده ‌ ⁩ زیارت غدیریه است که از اقدامات استراتژیک آن حضرت برای مقابله با تحریف واقعیت و تاریخ است. ‏محتوای زیارت غدیریه: ‏۱.استفاده از ۳۲ آیه قرآن که شأن نزول آنها فضائل ‌ ⁩ است. ‏۲.شرح تاریخ مثل واقعه غدیرخم، غصب فدک و... ‏۳.بیان فضائل امیرالمومنین 🗣️روح الله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥آزادی عین بندگی و بندگی عین آزادی است. حتما بشنوید . عظمت حضرت علی علیه السلام در یک نگاه .
هدایت شده از  شراب و ابریشم...
رفقا در جریان هستید که غدیر سه روزه و هر سه روز باید تکریم و تجلیل بشه؟ اتراق در غدیر خم جهت ابلاغ پیام و بعد بیعت گرفتن برای امیرالمؤمنین سه شبانه روز به طول انجامیده. تک به تکِ اون صد و بیست هزار از زن و مرد با امیرالمؤمنین بیعت کردن و برای همین سه شبانه روز طول کشیده. هووووف بقول آقای قرائتی توی تمام دادگاههای دنیا اگه هر کسی فقط دو تا شاهد بیاره میتونه حقشو بگیره، تنها کسی تو عالم که ۱۲۰هزااار شاهد داشت و حقشو خوردن امیرالمؤمنین بود... @sharaboabrisham
در محضر قرآن
🌺سلام علیکم؛ شروع هفته تون زیبا و شاد، الهے قشنگترین لحظه ها در انتظارتون باشه به برکت صلوات بر حضرت
🦋وارث مُلک تبسم، کاظم است عشق عالمتاب هفتم، کاظم است آفرینش، سوره ای از مهر او بر لب هستی، تبسّم کاظم است 🌸🍃 سلام علیکم؛ بیستم ذی الحجه سالروز ولادت با سعادت حضرت حلم و شکیبایی، باب الحوائج، اباالرضا(ع)، امام موسی کاظم علیه السلام مبارک باد🍃🌸 ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄ ✍‌به مناسبت ایام بیعت در که سه روز به طول انجامید و ۱۲۰ هزار نفر با بیعت کردند؛ پس از بررسی آیات نازل شده در آن روز به تلاوت و بررسی در آیات متضمن این مهم خواهیم پرداخت. ۳- سوره مائده آیه۶۹ •┄❁بِـسْـم‌‌ِاللّٰه‌ِالࢪَّحمن‌ِالࢪَّحیمْ❁┄• 💠لَقَدْ أَخَذْنَا مِيثَاقَ بَنِيٓ إِسْرَآئِيلَ وَأَرْسَلْنَآ إِلَيْهِمْ رُسُلًا كُلَّمَا جَآءَهُمْ رَسُولٌ بِمَا لَا تَهْوَىٰٓ أَنْفُسُهُمْ فَرِيقًا كَذَّبُوا وَفَرِيقًا يَقْتُلُونَ 🌿البته ما از بنی‌اسرائیل [بر اطاعت از خدا و پیروی از موسی‌] پیمان گرفتیم و پیامبرانی به سوی ایشان فرستادیم؛ هرگاه پیامبری احكام و قوانینی كه دلخواهشان نبود برای آنان می‌آورد، گروهی را تكذیب كرده و گروهی را می‌كشتند. ✅نكته‌ها: شاید مراد از میثاقِ بنی‌اسرائیل، همان محتوای آیه‌ی قبل یعنی ایمان به خدا و معاد و عمل صالح باشد و شاید مراد پیروی از انبیایی باشد كه در خود این آیه با كلمه‌ «رُسُلًا» مطرح شده و شاید همان پیمانی باشد كه در آیات ۹۳ سوره‌ی بقره و آیه‌ی 81 سوره‌ی آل‌عمران گذشت. یعنی عمل به آنچه خدا بر آنها نازل كرده بود. این‌كه این سوره با جمله‌ی‌ «أَوْفُوا بِالْعُقُودِ» آغاز شده و ماجرای غدیر در آیه‌ ۶۷ مطرح شده و در این آیه پیمان‌شكنی و كشتن اولیای خدا و تكذیب آنان مطرح شده، می‌تواند ضمن افشاگری از حالات بنی‌اسرائیل، مایه‌ی عبرت و زنگ خطری برای مسلمانان باشد تا پیام و پیمان خم را نادیده نگیرند. ❇️پیام‌ها: ۱- بنی‌اسرائیل، علاوه بر حضرت موسی، پیامبران دیگری نیز داشتند. «أَرْسَلْنا إِلَیْهِمْ رُسُلًا» ۲- راه انبیا مطابق با تمایلات نفسانی نیست. «جاءَهُمْ رَسُولٌ بِما لا تَهْوی‌ أَنْفُسُهُمْ» ۳- ریشه‌ی تكذیب و كشتن انبیا، هوای نفس بنی‌اسرائیل است. «بِما لا تَهْوی‌ أَنْفُسُهُمْ فَرِیقاً كَذَّبُوا» ۴- در جامعه‌ی فاسد، یا شخصیّت مردان خدا ترور می‌شود (تكذیب)، یا شخص آنان (قتل). «فَرِیقاً كَذَّبُوا وَ فَرِیقاً یَقْتُلُونَ» 📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ عمری زدیم از دل صدا باب الحوائج را خواندیم بعد از ربنا باب الحوائج را..♥️ امام کاظم(علیه السلام): بهترین عبادت بعد از شناخت خداوند ، انتظار فرج و گشایش است...
در محضر قرآن
🦋وارث مُلک تبسم، کاظم است عشق عالمتاب هفتم، کاظم است آفرینش، سوره ای از مهر او بر لب هستی، تبسّم کا
🌺سلام علیکم؛ الهے خوشبختی مثل سایه همراهتون باشه و امروزتون پر باشه از خبرای خوب و اتفاقای زیبا به برکت صلوات بر حضرت محمد و آل طاهرینشان ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄ ✍‌به مناسبت ایام بیعت در که سه روز به طول انجامید و ۱۲۰ هزار نفر با بیعت کردند؛ به تلاوت و بررسی آیات متضمن این مهم خواهیم پرداخت. ۴- سوره معارج آیه۱ •┄❁بِـسْـم‌‌ِاللّٰه‌ِالࢪَّحمن‌ِالࢪَّحیمْ❁┄• 💠 سَأَلَ سَآئِلٌ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ 🌿تقاضاكننده‌ای تقاضای عذابی كرد كه واقع شد ✅نکته ها: مرحوم علامه امینی قدس سره در كتاب شریف الغدیر نام سی نفر از بزرگان مفسّرین و محدّثین، از قرن سوم هجری تا قرن چهاردهم را نقل كرده كه گفته‌اند: شأن نزول آیه‌ «سَأَلَ سائِلٌ» مربوط به شخصی می‌باشد كه به پیغمبر گفت: نصب به خلافت در روز از طرف خودت بود یا از طرف خدا؟! ما را به حج و روزه و زكات فرمان دادی و ما قبول كردیم، امّا راضی نشدی، تا آن كه پسر عموی خودت را بر ما حاكم كردی! سپس گفت: خدایا اگر این امر حق است از آسمان سنگی بباران (تا نابود شویم و شاهد چنین روزی نباشیم). سنگی فرود آمد و او نابود شد و این آیه نازل شد. «سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ» ❇️پیام‌ها: ۱- یادآوری برخی حوادث جزئی و فردی، برای عبرت دیگران لازم است و باید حفظ شود. (سائل یك نفر بود كه قهر خدا او را نابود كرد، ولی این ماجرا در متن قرآن مطرح می‌شود تا تمام انسان‌ها در طول تاریخ بخوانند.) «سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ» ۲- تقاضای نابجا، مغرضانه و لجوجانه می‌تواند حادثه آفرین باشد. «سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ» 📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
هدایت شده از تخریب‌ چی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حس و حال حاجیان آمریکایی بعد از بازدید مکان واقعۀ غدیر 🌏 👇 🆔 @takhribchi110
🌼سلام علیکم؛ ان شاءالله زندگی تون به کام و آوای دلتون شاد به برکت صلوات بر حضرت محمد و آل طاهرینشان ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄ ✍‌در آستانه ۲۱ تیرماه سالروز حمله به مسجد گوهرشاد و کشتار مردم به دست رضا خان و روز و ، به تلاوت و بررسی آیات متضمن این دستور الهی خواهیم پرداخت. ۱- سوره احزاب آیه۵۹ •┄❁بِـسْـم‌‌ِاللّٰه‌ِالࢪَّحمن‌ِالࢪَّحیمْ❁┄• 💠 يَآ أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَآءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰٓ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا 🌿ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: «جلبابها [= روسری‌های بلند] خود را بر خویش فروافكنند، این كار برای اینكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است؛ (و اگر تاكنون خطا و كوتاهی از آنها سر زده توبه كنند) خداوند همواره آمرزنده رحیم است. ✅نكته‌ها: «جلابیب» جمع «جلباب»، به معنای مقنعه‌ای است كه سر و گردن را بپوشاند، و یا پارچه بلندی كه تمام بدن و سر و گردن را می‌پوشاند. این آیه می‌فرماید: برای آنكه زنان مؤمن مورد آزار افراد هرزه قرار نگیرند، به گونه‌ای خود را بپوشانند كه زمینه‌ای برای بی‌حرمتی آنان فراهم نشود. بر اساس این آیه، نوعی روسری مورد استفاده‌ی زنان آن زمان بوده، لیكن زنان در پوشاندن خود از نامحرم دقّت نمی‌كرده‌اند. لذا سفارش این آیه، نزدیك كردن جِلباب به خود است، نه اصل جلباب كه امری مرسوم بوده است. این آیه كه فرمان می‌دهد، با تهدید مطرح نشده، بلكه فلسفه‌ی را چنین تبیین می‌كند: زنان و دختران، اگر بخواهند از متلك‌ها، تهمت‌ها، تهاجم‌ها و تهدیدهای افراد آلوده و هرزه در امان باشند باید خود را بپوشانند. ❇️پیام‌ها: ۱- در امر به معروف، اوّل از خودی‌ها شروع كنیم سپس دیگران. «قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ» ۲- در احكام الهی، تفاوتی میان همسران و دختران پیامبر با دیگر زنان نیست. «لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ» ۳- پوشیدن لباسی كه معرّف شخصیّت زن برای تأمین عفّت و آبرو باشد، لازم است. «یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ» ۴- در امر به معروف و نهی از منكر، دلیل امر و نهی خود را بیان كنید. «فَلا یُؤْذَیْنَ» ۵- نوع لباس مردم در جامعه، می‌تواند معرّف شخصیّت، مكتب و هدف آنها باشد. «یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ» ۶- سرچشمه‌ی بسیاری از مزاحمت‌های هوسبازان نسبت به زنان و دختران، نوع لباس خود آنهاست. «یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ» ۷- زنان با حجاب باید با حضور خود در صحنه، جوّ عمومیِ عفاف و پاكدامنی را حفظ كنند و فرصت مانور را از هوسبازان بگیرند. «یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ» ۸- بد حجابی‌های گذشته قابل عفو است. «غَفُوراً رَحِیماً» 📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا