در محضر قرآن
🌷سلام علیکم ؛ عزیزان سفر کرده مان دستشان از دنیا کوتاه است به امید ما نشسته اند در این پنجشنبه و در
🌸🍃سلام علیکم ؛ اَلحَمـدُلِلـهِ الْذی جَعَلنامِنَ الْمُتِمَسِکیـــنِ بِوِلایَةِ اَمیرالْمؤمِنین عَلیِ بـنِ اَبی طالـب وَالْاَئـِمةِ الْمَعصومین(ع).
سـالـروز عـیـدالله اکبر، عید اکمال دین و اتمام نعمت و هنگامه اعلان وصایت و ولایت امیرالمؤمنین، عـیـد سـعـید غدیر خـــم بر شما تبریک و تهنیت باد🍃🌸
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
✍از مهمترین آیات اثبات کننده زعامت و خلافت بلافصل امیرالمؤمنین علی(علیه اسلام)، آیات نازل شده در روز #غدیر است که بر اساس مقاله آیت الله مکارم شیرازی در #دهه_ولایت به بررسی آنها خواهیم پرداخت.
۲- آیه تبلیغ؛ سوره مائده آیه۶۷
قسمت سوم:
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠يَآ أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَآ أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ...
🔰تفسير آيه تبليغ در سايه روايات
عدّه زيادى از محدّثان صدر اسلام معتقدند كه آيه فوق در شأن امير مؤمنان على(عليه السلام) نازل شده است. از جمله اين دانشمندان:
«ابن عبّاس» راوى، مفسّر معروف و كاتب وحى، «جابر بن عبد الله انصارى»، «ابو سعيد خدرى» از بزرگان اصحاب پيامبر، «عبد الله بن مسعود» يكى از نويسندگان وحى و از مفسّران قرآن كريم، «أبو هريره» از راويان پركار مورد قبول اهل سنّت، «حذيفه» و «براء بن عازب» دو تن از معاريف اصحاب پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله) و جمعی دیگر از صحابه.
در بين مفسّران اهل سنّت نيز عدّه اى دیگر روايت مربوط به ولايت امير مؤمنان(عليه السلام) را نقل كرده اند، كه مى توان به «سيوطى» در «الدّرّ المنثور، جلد دوم، صفحه 298» و «أبو الحسن واحدى نيشابورى» در «اسباب النّزول، صفحه 150» و «شيخ محمّد عبده» در «المنار، جلد ششم، صفحه 120» و «فخر رازى» در «تفسير كبير» و ساير تفاسير اشاره كرد.
براى نمونه فقط قسمتى از كلام فخر رازى كه در ميان مفسّران اهل سنّت دارای تفسيری قوى و مشروحى است (هر چند تعصّب زيادى نيز دارد، كه بعضاً حجابى براى او شده است) پس از بيان نُه احتمال در تفسير آيه فوق، ولايت امير مؤمنان را به عنوان دهمين احتمال مطرح مى سازد را نقل می کنیم:
✍اين آيه در مورد علىّ بن أبي طالب نازل شده است. هنگامى كه اين آيه شريفه نازل شد، پيامبر اكرم(صلى الله عليه و آله) دست على(عليه السلام) را گرفت (و بلند كرد) و فرمود: «هر كس كه من مولاى او هستم پس اين على هم مولى و رهبر اوست. پروردگارا! كسانى كه ولايت على را پذيرفته اند دوست بدار و كسانى كه با او به دشمنى برخاسته اند، دشمن بدار!» سپس عمر با على(عليه السلام) ملاقات كرد و به آن حضرت عرض كرد: «اى فرزند ابو طالب! اين فضيلت و مقام بر تو مبارك باشد. تو از امروز مولا و رهبر من و همه مردان و زنان مسلمان شدى!».
✅از بحث گذشه بطور اجمال استفاده شد كه اين آيه مطابق شواهد بي شمار درباره على عليه السلام نازل شده است و رواياتى كه در اين زمينه در كتب معروف اهل سنّت - تا چه رسد به كتب شيعه - نقل شده بيش از آن است كه كسى بتواند آنها را انكار كند تا آنجا كه محقّق بزرگ «علّامه امينى» در كتاب «الغدير»، حديث غدير را از ۱۱۰ نفر از صحابه و ياران پيامبر(صلى الله عليه و آله) با اسناد و مدارك زنده نقل مى كند و همچنين از ۸۴ نفر از تابعين و ۳۶۰ دانشمند و مؤلّف معروف اسلامى.
❇️براى هر شخص بى نظر، با نگاهى به مجموعه اين اسناد و مدارك، يقين پيدا مى شود كه حديث غدير از قطعى ترين روايات اسلامى و مصداق روشنى از حديث متواتر است و براستى اگر كسى در تواتر آن شك كند، بايد به هيچ حديث متواترى اعتقاد نداشته باشد.
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌟 عید غدیر #بزرگترین_عید مبارک باد
🔻 #استوری | رهبر انقلاب: عید شما مبارک؛ انشاءالله که خداوند متعال به برکت این عید بزرگ و به برکت یاد مولا، دلهای شما را همواره با الطاف خود و سکینه و آرامش و لطف خود نورانی کند و توفیق بدهد که از این مناسبت و امثال این مناسبت انشاءالله به نحو مناسبی و به نحو مطلوبی حقیقتاً استفاده کنیم.
💻 KHAMENEI.IR
در محضر قرآن
🌸🍃سلام علیکم ؛ اَلحَمـدُلِلـهِ الْذی جَعَلنامِنَ الْمُتِمَسِکیـــنِ بِوِلایَةِ اَمیرالْمؤمِنین عَلیِ
🌺سلام علیکم؛ شروع هفته تون زیبا و شاد، الهے قشنگترین لحظه ها در انتظارتون باشه به برکت صلوات بر حضرت محمد و خاندان پاک و مطهرشان
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
✍از مهمترین آیات اثبات کننده زعامت و خلافت بلافصل امیرالمؤمنین علی(علیه اسلام)، آیات نازل شده در روز #غدیر است که به بررسی آنها خواهیم پرداخت.
۲- آیه تبلیغ؛ سوره مائده آیه۶۷
قسمت چهارم:
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠يَآ أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَآ أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ...
🔰این آیه به دلایلی كه ذکر شد مربوط به جانشینی حضرت علی علیه السلام و نصب او به ولایت در غدیر خم به هنگام برگشت پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله از سفر حج در سال دهم هجری است. جالب اینكه این آیه در میان دو آیهای قرار گرفته كه مربوط به اقامهی كتاب آسمانی است و شاید اشاره به این باشد كه میان رهبر معصوم و اقامهی كتاب آسمانی، پیوند محكمی برقرار است. آری، امام است كه میتواند كتاب آسمانی را به پا دارد و این كتاب خداست كه میتواند امام واقعی را معرّفی كند.
همهی مفسّران شیعه به اتكای روایات اهل بیت علیهم السلام و نیز بعضی از مفسّران اهلسنت به عنوان یكی از مصادیق، آیه را مربوط به نصب حضرت علی علیه السلام در غدیر خم به ولایت و امامت دانستهاند. جالب آنكه صاحب تفسیر المنار از مُسند احمد و ترمذی و نسائی و ابن ماجه، حدیثِ «مَن كنتُ مولاه فعلیّ مولاه» را با سند صحیح و موثّق بیان كرده است و سپس با دو جمله به خیال خود در آن تشكیك نموده است: اوّل اینكه مراد از ولایت، دوستی است. (غافل از آنكه دوستی نیاز به بیعت گرفتن و تبریك گفتن و آن همه تشریفات در غدیر خم نداشت) دوم آنكه اگر حضرت علی علیه السلام امام و رهبر بعد از رسول اكرم صلی الله علیه و آله بود، چرا فریاد نزد و ماجرای نصب خود را در غدیر نگفت؟! (غافل از آنكه در سراسر نهجالبلاغه و كلمات حضرت علی علیه السلام نالهها و فریادها مطرح است؛ ولی صاحب المنار گویا آن نالهها و فریادها را نشنیده است).
روایات میگوید: آیه مربوط به هجدهم ذیحجه سال دهمهجری در سفر حجةالوداع پیامبر اسلام است، كه آن حضرت در بازگشت به سوی مدینه، در مكانی به نام «غدیر خم» به امر الهی فرمان توقّف داد و همه در این منطقه جمع شدند. مكانی كه هم آب و درخت داشت و در گرمای حجاز، كارساز بود و هم محلّ جداشدن كاروانهای زائران مكّه بود و اهل یمن، عراق، شام، مدینه و حبشه از هم جدا میشدند.
در آنجا، پیامبر خدا در میان انبوه یاران، بر فراز منبری از جهاز شتران قرار گرفت و خطبهای طولانی خواند. ابتدای خطبه، توحید، نبوّت و معاد بود كه تازگی نداشت. سخن تازهای كه بود این بود كه پیامبر، خبر از رحلت خود داد و نظر مسلمانان را نسبت به خود جویا شد. همه نسبت به كرامت و عظمت و خدمت و رسالت او در حد اعلا اقرار كردند. وقتی مطمئن شد كه صدایش به همهی مردم، در چهار طرف میرسد، پیام مهم خود را نسبت به آینده بیان كرد. و فرمود: «مَن كنتُ مولاه فهذا فعلیّ مولاه» هر كه من مولای اویم، علیّ مولای اوست و بدین وسیله جانشینی حضرت علی علیه السلام را برای پس از خود به صراحت اعلام داشت.
امّا پس از وفاتش، وقتی حضرت زهرا علیها السلام به در خانههای مردم میرفت و میگفت: مگر نبودید و نشنیدید كه رسول خدا در غدیر خم چه فرمود؟ میگفتند: ما در غدیر خم، در فاصله دوری بودیم و صدای پیامبر را نمیشنیدیم!! اللّه اكبر از كتمان، از ترس، از بیوفایی و از دروغ گفتن به دختر پیامبر خدا.
آری، مردم با دو شاهد، حقّ خود را میگیرند، ولی حضرت علی علیه السلام با وجود دهها هزار شاهد، نتوانست حقّ خود را بگیرد. امان از حبّ دنیا، حسادت و كینههای بدر و خیبر و حنین كه نسبت به حضرت علیّ علیه السلام در دل داشتند.
📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
از شاهکارهای فوقالعاده #امام_هادی زیارت غدیریه است که از اقدامات استراتژیک آن حضرت برای مقابله با تحریف واقعیت و تاریخ است.
محتوای زیارت غدیریه:
۱.استفاده از ۳۲ آیه قرآن که شأن نزول آنها فضائل #امیرالمومنین است.
۲.شرح تاریخ مثل واقعه غدیرخم، غصب فدک و...
۳.بیان فضائل امیرالمومنین
🗣️روح الله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥آزادی عین بندگی و بندگی عین آزادی است.
حتما بشنوید .
عظمت #امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام در یک نگاه .
هدایت شده از شراب و ابریشم...
رفقا در جریان هستید که غدیر سه روزه و هر سه روز باید تکریم و تجلیل بشه؟
اتراق در غدیر خم جهت ابلاغ پیام و بعد بیعت گرفتن برای امیرالمؤمنین سه شبانه روز به طول انجامیده.
تک به تکِ اون صد و بیست هزار از زن و مرد با امیرالمؤمنین بیعت کردن و برای همین سه شبانه روز طول کشیده.
هووووف
بقول آقای قرائتی توی تمام دادگاههای دنیا اگه هر کسی فقط دو تا شاهد بیاره میتونه حقشو بگیره، تنها کسی تو عالم که ۱۲۰هزااار شاهد داشت و حقشو خوردن امیرالمؤمنین بود...
@sharaboabrisham
در محضر قرآن
🌺سلام علیکم؛ شروع هفته تون زیبا و شاد، الهے قشنگترین لحظه ها در انتظارتون باشه به برکت صلوات بر حضرت
🦋وارث مُلک تبسم، کاظم است
عشق عالمتاب هفتم، کاظم است
آفرینش، سوره ای از مهر او
بر لب هستی، تبسّم کاظم است
🌸🍃 سلام علیکم؛ بیستم ذی الحجه سالروز ولادت با سعادت حضرت حلم و شکیبایی، باب الحوائج، اباالرضا(ع)، امام موسی کاظم علیه السلام مبارک باد🍃🌸
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
✍به مناسبت ایام بیعت در #غدیر که سه روز به طول انجامید و ۱۲۰ هزار نفر با #امیرالمؤمنین بیعت کردند؛ پس از بررسی آیات نازل شده در آن روز به تلاوت و بررسی در آیات متضمن این مهم خواهیم پرداخت.
۳- سوره مائده آیه۶۹
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠لَقَدْ أَخَذْنَا مِيثَاقَ بَنِيٓ إِسْرَآئِيلَ وَأَرْسَلْنَآ إِلَيْهِمْ رُسُلًا كُلَّمَا جَآءَهُمْ رَسُولٌ بِمَا لَا تَهْوَىٰٓ أَنْفُسُهُمْ فَرِيقًا كَذَّبُوا وَفَرِيقًا يَقْتُلُونَ
🌿البته ما از بنیاسرائیل [بر اطاعت از خدا و پیروی از موسی] پیمان گرفتیم و پیامبرانی به سوی ایشان فرستادیم؛ هرگاه پیامبری احكام و قوانینی كه دلخواهشان نبود برای آنان میآورد، گروهی را تكذیب كرده و گروهی را میكشتند.
✅نكتهها:
شاید مراد از میثاقِ بنیاسرائیل، همان محتوای آیهی قبل یعنی ایمان به خدا و معاد و عمل صالح باشد و شاید مراد پیروی از انبیایی باشد كه در خود این آیه با كلمه «رُسُلًا» مطرح شده و شاید همان پیمانی باشد كه در آیات ۹۳ سورهی بقره و آیهی 81 سورهی آلعمران گذشت. یعنی عمل به آنچه خدا بر آنها نازل كرده بود.
اینكه این سوره با جملهی «أَوْفُوا بِالْعُقُودِ» آغاز شده و ماجرای غدیر در آیه ۶۷ مطرح شده و در این آیه پیمانشكنی و كشتن اولیای خدا و تكذیب آنان مطرح شده، میتواند ضمن افشاگری از حالات بنیاسرائیل، مایهی عبرت و زنگ خطری برای مسلمانان باشد تا پیام و پیمان #غدیر خم را نادیده نگیرند.
❇️پیامها:
۱- بنیاسرائیل، علاوه بر حضرت موسی، پیامبران دیگری نیز داشتند. «أَرْسَلْنا إِلَیْهِمْ رُسُلًا»
۲- راه انبیا مطابق با تمایلات نفسانی نیست. «جاءَهُمْ رَسُولٌ بِما لا تَهْوی أَنْفُسُهُمْ»
۳- ریشهی تكذیب و كشتن انبیا، هوای نفس بنیاسرائیل است. «بِما لا تَهْوی أَنْفُسُهُمْ فَرِیقاً كَذَّبُوا»
۴- در جامعهی فاسد، یا شخصیّت مردان خدا ترور میشود (تكذیب)، یا شخص آنان (قتل). «فَرِیقاً كَذَّبُوا وَ فَرِیقاً یَقْتُلُونَ»
📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
عمری زدیم از دل صدا
باب الحوائج را
خواندیم بعد از ربنا
باب الحوائج را..♥️
امام کاظم(علیه السلام):
بهترین عبادت بعد از شناخت خداوند ، انتظار فرج و گشایش است...
در محضر قرآن
🦋وارث مُلک تبسم، کاظم است عشق عالمتاب هفتم، کاظم است آفرینش، سوره ای از مهر او بر لب هستی، تبسّم کا
🌺سلام علیکم؛ الهے خوشبختی مثل سایه همراهتون باشه و امروزتون پر باشه از خبرای خوب و اتفاقای زیبا به برکت صلوات بر حضرت محمد و آل طاهرینشان
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
✍به مناسبت ایام بیعت در #غدیر که سه روز به طول انجامید و ۱۲۰ هزار نفر با #امیرالمؤمنین بیعت کردند؛ به تلاوت و بررسی آیات متضمن این مهم خواهیم پرداخت.
۴- سوره معارج آیه۱
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠 سَأَلَ سَآئِلٌ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ
🌿تقاضاكنندهای تقاضای عذابی كرد كه واقع شد
✅نکته ها:
مرحوم علامه امینی قدس سره در كتاب شریف الغدیر نام سی نفر از بزرگان مفسّرین و محدّثین، از قرن سوم هجری تا قرن چهاردهم را نقل كرده كه گفتهاند: شأن نزول آیه «سَأَلَ سائِلٌ» مربوط به شخصی میباشد كه به پیغمبر گفت: نصب #امیرالمؤمنین به خلافت در روز #غدیر از طرف خودت بود یا از طرف خدا؟! ما را به حج و روزه و زكات فرمان دادی و ما قبول كردیم، امّا راضی نشدی، تا آن كه پسر عموی خودت را بر ما حاكم كردی! سپس گفت: خدایا اگر این امر حق است از آسمان سنگی بباران (تا نابود شویم و شاهد چنین روزی نباشیم). سنگی فرود آمد و او نابود شد و این آیه نازل شد. «سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ»
❇️پیامها:
۱- یادآوری برخی حوادث جزئی و فردی، برای عبرت دیگران لازم است و باید حفظ شود. (سائل یك نفر بود كه قهر خدا او را نابود كرد، ولی این ماجرا در متن قرآن مطرح میشود تا تمام انسانها در طول تاریخ بخوانند.) «سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ»
۲- تقاضای نابجا، مغرضانه و لجوجانه میتواند حادثه آفرین باشد. «سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ»
📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
هدایت شده از تخریب چی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حس و حال حاجیان آمریکایی بعد از بازدید مکان واقعۀ غدیر
🌏 #تخریبچی👇
🆔 @takhribchi110
🌼سلام علیکم؛ ان شاءالله زندگی تون به کام و آوای دلتون شاد به برکت صلوات بر حضرت محمد و آل طاهرینشان
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
✍در آستانه ۲۱ تیرماه سالروز حمله به مسجد گوهرشاد و کشتار مردم به دست رضا خان و روز #عفاف و #حجاب ، به تلاوت و بررسی آیات متضمن این دستور الهی خواهیم پرداخت.
۱- سوره احزاب آیه۵۹
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠 يَآ أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَآءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰٓ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا
🌿ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: «جلبابها [= روسریهای بلند] خود را بر خویش فروافكنند، این كار برای اینكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است؛ (و اگر تاكنون خطا و كوتاهی از آنها سر زده توبه كنند) خداوند همواره آمرزنده رحیم است.
✅نكتهها:
«جلابیب» جمع «جلباب»، به معنای مقنعهای است كه سر و گردن را بپوشاند، و یا پارچه بلندی كه تمام بدن و سر و گردن را میپوشاند.
این آیه میفرماید: برای آنكه زنان مؤمن مورد آزار افراد هرزه قرار نگیرند، به گونهای خود را بپوشانند كه زمینهای برای بیحرمتی آنان فراهم نشود.
بر اساس این آیه، نوعی روسری مورد استفادهی زنان آن زمان بوده، لیكن زنان در پوشاندن خود از نامحرم دقّت نمیكردهاند. لذا سفارش این آیه، نزدیك كردن جِلباب به خود است، نه اصل جلباب كه امری مرسوم بوده است.
این آیه كه فرمان #حجاب میدهد، با تهدید مطرح نشده، بلكه فلسفهی #حجاب را چنین تبیین میكند: زنان و دختران، اگر بخواهند از متلكها، تهمتها، تهاجمها و تهدیدهای افراد آلوده و هرزه در امان باشند باید خود را بپوشانند.
❇️پیامها:
۱- در امر به معروف، اوّل از خودیها شروع كنیم سپس دیگران. «قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ»
۲- در احكام الهی، تفاوتی میان همسران و دختران پیامبر با دیگر زنان نیست. «لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ»
۳- پوشیدن لباسی كه معرّف شخصیّت زن برای تأمین عفّت و آبرو باشد، لازم است. «یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ»
۴- در امر به معروف و نهی از منكر، دلیل امر و نهی خود را بیان كنید. «فَلا یُؤْذَیْنَ»
۵- نوع لباس مردم در جامعه، میتواند معرّف شخصیّت، مكتب و هدف آنها باشد. «یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ»
۶- سرچشمهی بسیاری از مزاحمتهای هوسبازان نسبت به زنان و دختران، نوع لباس خود آنهاست. «یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ»
۷- زنان با حجاب باید با حضور خود در صحنه، جوّ عمومیِ عفاف و پاكدامنی را حفظ كنند و فرصت مانور را از هوسبازان بگیرند. «یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ»
۸- بد حجابیهای گذشته قابل عفو است. «غَفُوراً رَحِیماً»
📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
هدایت شده از سعداء/حجت الاسلام راجی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نکتهای ناب در رابطه با #فرزند_آوری امام حسین علیه السلام!
⁉️ امام حسین علیه السلام در چه سنی صاحب اولاد شدند؟
‼️ موضوعی در رابطه با فرزند آوری که نشنیدهاید!
__
🔶 برشی از سخنرانی #حجت_الاسلام_راجی به بهانه ۲۰تیر روز جهانی #جمعیت
💠 اندیشکده راهبردی #سعداء
🆔 @soada_ir
در محضر قرآن
🌼سلام علیکم؛ ان شاءالله زندگی تون به کام و آوای دلتون شاد به برکت صلوات بر حضرت محمد و آل طاهرینشان
💞دلها که آرزوی امام رضا کنند
گویا زیارت علی مرتضی کنند
در سینه میتپد دلهای عاشقان
هر دم که آرزوی زیارت امام رضا کنند
🍀سلام علیکم؛ صبح #چهارشنبه_امام_رضایی شما بخیر و پربرکت
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
✍به مناسبت ۲۱ تیرماه سالروز حمله به مسجد گوهرشاد و کشتار مردم مدافع حجاب به دست رضا خان و روز #عفاف و #حجاب ، به تلاوت و بررسی آیات متضمن این دستور الهی خواهیم پرداخت.
۲- سوره نور آیه۳۱ قسمت اول
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ...
🌿و به زنان با ایمان بگو چشمهای خود را (از نگاه هوسآلود) فروگیرند، و دامان خویش را حفظ كنند و زینت خود را -جز آن مقدار كه نمایان است- آشكار ننمایند و (اطراف) روسریهای خود را بر سینه خود افكنند (تا گردن و سینه با آن پوشانده شود)...
✅نكتهها:
با اینكه خداوند در قرآن به جزئیات احكام نماز و زكات اشاره نكرده و بیان آنها و بسیاری از مسائل دیگر را به عهدهی پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله گزارده، ولی در بیان مسائل خانوادگی و تربیتی به ریزترین مسائل پرداخته است.
همچون مردان كه باید از نگاه آلوده به زنان بپرهیزند، زنان نیز نباید از روی شهوت به مردان نامحرم بنگرند، بلكه باید نگاه خود را كنترل كنند و زینت و زیبایی خود را از نامحرم بپوشانند، جز صورت و دستها كه به طور طبیعی ظاهر است و پوشش آنها، موجب مشكلاتی در انجام امور زندگی میشود.
«خمر» جمع «خمار» یعنی روسری و «جیوب» جمع «جیب» به معنای گردن وسینه است.
🔰حفظ حجاب و ترك جلوهگری، ثمرات بسیاری دارد كه برخی از آنها عبارت است از:
آرامش روحی، استحكام پیوند خانوادگی، حفظ نسل، جلوگیری از سوء قصد و تجاوز، پیشگیری از امراض مقاربتی و روانی، پائین آمدن آمار طلاق، خودكشی، فرزندان نامشروع و سقط جنین، از بین رفتن رقابتهای منفی، حفظ شخصیّت و انسانیّت زن، و نجات از چشمها و دلهای هوسبازی كه امروز غرب و شرق را در خود فرو برده است.
❇️پیامها:
۱- در لزوم عفّت و پاكدامنی و ترك نگاه حرام، بین زن و مرد فرقی نیست. «یَغُضُّوا- یَغْضُضْنَ- یَحْفَظُوا- یَحْفَظْنَ»
۲- جلوهگری زنان، در جامعه ممنوع است. «وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ»
۳- ظاهر بودن قسمتهایی از بدن كه به طور طبیعی پیداست، (صورت، دست یا پا) مانعی ندارد. «إِلَّا ما ظَهَرَ مِنْها»
۴- در این آیه، در میان انواع پوششها، نام مقنعه و روسری آمده و این دلیل بر اهمیّت پوشش سر و گردن و سینه است. «وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلی جُیُوبِهِنَّ»
۵- در وضع قانون باید به ضرورتها، واقعیّتها و نیازها توجّه شود. (اگر پوشاندن صورت و دستها تا مچ، واجب میشد، برای عموم زنان مشكل بود) «إِلَّا ما ظَهَرَ مِنْها»
در محضر قرآن
💞دلها که آرزوی امام رضا کنند گویا زیارت علی مرتضی کنند در سینه میتپد دلهای عاشقان هر دم که آرزوی
سلام مجدد
به نیابت از همه ارادتمندان و عاشقان حضرتش بالاخص اعضاء محترم در محضر قرآن
هدایت شده از ایتا توییت
دیکتاتور کی بود؟
در ۲۱ تیرماه ۱۳۱۴، مردم معترض به سیاست کشف حجاب رضاخان درمسجد گوهرشاد تحصن کردن، رضاشاه ملعون درهای مسجد رو بست و دستور داد تحصنکنندگان رو به رگبار ببندن! بعد شهدا و زخمیها رو داخل کامیونها ریختن و در گورهای دسته جمعی دفن کردن!
🗣مهدی حاجی پور
➺ @Twitter_eita [عضویت]
🌷سلام علیکم؛ پنجـشنبه است یاد میکنیم از آنها که وقتـشان و مکانشان از ما جـداست. یاد میکنیـم از آنها که دلتـنگشان میـشویم. یاد میکنیم از همه درگذشتـگانمان بالاخص استاد علی صفایی حائری با فاتحه و صلواتی بر حضرت محمد و آل پاکشان
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
✍به مناسبت بیست و چهارم ذی الحجه سالروز وقوع و نزول آيه #مباهله به تلاوت و بررسی این آیه خواهیم پرداخت
سوره آل عمران آیه ۶۱ قسمت اول
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠فَمَنْ حَآجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَآءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَآءَنَا وَأَبْنَآءَكُمْ وَنِسَآءَنَا وَنِسَآءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ
🌿هرگاه بعد از علم و دانشی كه (در باره مسیح) به تو رسیده، (باز) كسانی با تو به محاجّه و ستیز برخیزند، به آنها بگو: «بیایید ما فرزندان خود را دعوت كنیم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما هم زنان خود را؛ ما از نفوس خود دعوت كنیم، شما هم از نفوس خود؛ آنگاه مباهله كنیم؛ و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.
✅نكتهها:
واژهی «نَبتَهل» از ریشهی «ابتهال» به معنای بازكردن دستها و آرنجها برای دعا، به سوی آسمان است. این آیه، به آیهی مباهله معروف گشته است. مباهله، یعنی توجّه و تضرّع دو گروه مخالف یكدیگر، به درگاه خدا و تقاضای لعنت و هلاكت برای طرف مقابل كه از نظر او اهل باطل است.
در تفاسیر شیعه و سنی و برخی كتب حدیث و تاریخ میخوانیم كه در سال دهم هجری، افرادی از سوی رسول خدا صلی الله علیه و آله مأمور تبلیغ اسلام در منطقه نجران شدند. مسیحیانِ نجران نیز نمایندگانی را برای گفتگو با پیامبراسلام صلی الله علیه و آله به مدینه گسیل داشتند. با وجود گفتگوهایی كه میان آنان و پیامبر صلی الله علیه و آله ردّ وبدل شد، باز هم آنان بهانهجویی كرده و در حقّانیّت اسلام ابراز تردید میكردند. این آیه نازل شد و خطاب به پیامبر فرمود: به آنها بگو:
بیایید با فراخواندن فرزندان و زنان و عزیزانمان، خدا را بخوانیم و با حالت تضرّع و ابتهال بر دروغگویان نفرین كنیم و هر نفرینی كه دامن گروه مقابل را گرفت، معلوم میشود كه راه او باطل است و با این وسیله به این گفتگو و جدال پایان دهیم.
هنگامی كه نمایندگان مسیحیان نجران، پیشنهاد مباهله را از رسول اكرم صلی الله علیه و آله شنیدند، به یكدیگر نگاه كرده و متحیّر ماندند. آنان مهلت خواستند تا در این باره فكر و اندیشه و مشورت كنند. بزرگِ نصارا به آنها گفت: شما پیشنهاد را بپذیرید و اگر دیدید كه پیامبر با سر وصدا و جمعیّتی انبوه برای نفرین میآید، نگران نباشید و بدانید كه خبری نیست، ولی اگر با افراد معدودی به میدان آمد، از انجام مباهله صرفنظر و با او مصالحه كنید.
روز مباهله، آنها دیدند كه پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله همراه با دو كودك و یك جوان و یك زن بیرون آمدند. آن دو كودك، حسن و حسین علیهما السلام و آن جوان، علیّبن ابیطالب علیهما السلام و آن زن فاطمهی زهرا علیها السلام- دختر پیامبر صلی الله علیه و آله- بودند.
اسقف مسیحیان گفت: من چهرههایی را میبینم كه اگر از خداوند بخواهند كوه از جا كنده شود، كنده میشود. اگر این افراد نفرین كنند، یك نفر مسیحی روی زمین باقی نمیماند. لذا از مباهله انصراف داده، حاضر به مصالحه شدند. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: سوگند به كسی كه مرا پیامبر حقّ قرار داد، اگر مباهله انجام میگرفت، آن وادی آتش را بر آنان فرو میریخت.
در كتاب احقاقالحق جلد سوّم صفحه ۴۶ نام شصت نفر از بزرگان اهل سنّت را آورده است كه همگی گفتهاند: این آیه در عظمت پیامبر و اهلبیت علیهم السلام اوست.
مباهله، در بیرون شهر مدینه بود كه اكنون داخل شهر قرار دارد و در آن محل، مسجدی به نام «مسجد الاجابة» ساخته شده است. فاصلهی این مسجد تا مسجدالنّبی تقریباً حدود پانصد متر است.
✍ادامه دارد...
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 مباهله؛ صحنه تمایز حق و باطل
🔻 حضرت آیتالله خامنهای: روز #مباهله، روزی است که پیامبر مکرم اسلام، عزیزترین عناصر انسانی خود را به صحنه میآورد.
🔹️ نکتهی مهم در باب مباهله این است: «و انفسنا و انفسکم» در آن هست؛ «و نسانا و نساکم»در آن هست؛ عزیزترین انسانها را پیغمبر اکرم انتخاب میکند و به صحنه میآورد برای محاجهای که در آن باید تمایز بین حق و باطل و شاخص روشنگر در معرض دید همه قرار بگیرد.
🔹 هیچ سابقه نداشته است که در راه تبلیغ دین و بیان حقیقت، پیغمبر دست عزیزان خود، فرزندان خود و دختر خود و امیرالمومنین را - که برادر و جانشین خود هست - بگیرد و بیاورد وسط میدان؛ استثنائی بودن روز مباهله به این شکل است.
🔺️ یعنی نشان دهندهی این است که بیان حقیقت، ابلاغ حقیقت، چقدر مهم است؛ میآورد به میدان با این داعیه که میگوید بیائیم مباهله کنیم؛ هر کدام بر حق بودیم، بماند، هر کدام بر خلاف حق بودیم، ریشهکن بشود با عذاب الهی.١٣٨٨/٠٩/٢٢
💻 @khamenei_ir
در محضر قرآن
🌷سلام علیکم؛ پنجـشنبه است یاد میکنیم از آنها که وقتـشان و مکانشان از ما جـداست. یاد میکنیـم از آنها
گل نرگس چه شود بوسه به پایت بزنم
تا به کی خسته دل از دور صدایت بزنم
گل نرگس نکند مهر، زمن برداری
داغ دیدار رخت را به دلم بگذاری
#سلام_امام_زمانم
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
✍به مناسبت بیست و چهارم ذی الحجه سالروز وقوع و نزول آيه #مباهله به تلاوت و بررسی این آیه خواهیم پرداخت
سوره آل عمران آیه ۶۱ قسمت دوم
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠فَمَنْ حَآجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَآءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَآءَنَا وَأَبْنَآءَكُمْ وَنِسَآءَنَا وَنِسَآءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ
🔰سؤال: اگر در این ماجرا تنها فاطمه زهرا علیها السلام حضور داشت، پس چرا قرآن كلمهی «نسائنا» را به صورت جمع بكار برده است؟
پاسخ: در قرآن مواردی است كه خداوند به دلیل اهمیت مورد از یك نفر به صورت «جمع» یاد میكند، مانند آیه ۱۸۱ سوره آلعمران كه یك نفر از روی توهین گفت: خدا فقیر است، ولی آیه به صورت جمع میفرماید: «الَّذِینَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ فَقِیرٌ» چنانكه قرآن درباره حضرت ابراهیم علیه السلام میفرماید: ابراهیم یك امّت بود، با آنكه یكنفر بیشتر نبود.
گرچه پیامبر میتوانست خود شخصاً نفرین كند وكاری به علیّ، فاطمه، حسن و حسین علیهم السلام نداشته باشد، ولی خدا و رسول، با این عمل به ما فهماندند كه این افراد، یاران و شریكان رسول خدا در دعوت به حقّ و هدف او هستند و همراه او آمادهی استقبال از خطر بوده و تداومگر حركت او میباشند.
❇️پیامها:
۱- اگر انسان ایمان به هدف داشته باشد، حاضر است خود و نزدیكترین بستگانش را در معرض خطر قرار دهد. «مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ»
۲- آخرین برگ برنده و سلاح برنده مؤمن، دعاست. «فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ»
۳- فرزند دختری، همچون فرزند پسری، فرزند خود انسان است. «أَبْناءَنا» بنابراین امام حسن وامام حسین علیهما السلام فرزندان پیامبرند.
۴- در دعا، كیفیت و حالات اهل دعا مهم است، نه تعداد آنها. گروه مباهله كننده پنج نفر بیشتر نبودند. «ابنائنا، نسائنا، أنفسنا»
۵- علیّبن ابیطالب(ع)، جان رسول اللَّه(ص) است. «أنفسنا»
۶- در مجالس دعا، كودكان را نیز با خود ببریم. «أبنائنا»
۷- اگر مؤمنان محكم بایستند، دشمن به دلیل باطل بودنش عقب نشینی میكند. «ندع ... نبتهل»
۸- استدلال را باید با استدلال پاسخ داد، ولی مجادله و لجاجت باید سركوب شود. «لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْكاذِبِینَ»
در محضر قرآن
💞دلها که آرزوی امام رضا کنند گویا زیارت علی مرتضی کنند در سینه میتپد دلهای عاشقان هر دم که آرزوی
🌸ســـــــلام علیکم؛ شروع هفته تون بخیــــــر و شـادی، آرزوهاتون مستجاب و کانون خانواده تون گرم گرم به برکت صلوات بر حضرت ختمی مرتبت و خاندان مطهرشان
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
✍به مناسبت ۲۱ تیرماه سالروز حمله به مسجد گوهرشاد و کشتار مردم مدافع حجاب به دست رضا خان و روز #عفاف و #حجاب ، به تلاوت و بررسی آیات متضمن این دستور الهی خواهیم پرداخت.
۲- سوره نور آیه ۳۱ قسمت دوم
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠... وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَآئِهِنَّ أَوْ آبَآءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَآئِهِنَّ أَوْ أَبْنَآءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِيٓ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِيٓ أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَآئِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَىٰ عَوْرَاتِ النِّسَآءِ...
🌿و به زنان با ایمان بگو ... زینت خود را آشكار نسازند مگر برای شوهرانشان، یا پدرانشان، یا پدر شوهرانشان، یا پسرانشان، یا پسران همسرانشان، یا برادرانشان، یا پسران برادرانشان، یا پسران خواهرانشان، یا زنان همكیششان، یا بردگانشان [=كنیزانشان]، یا افراد سفیه كه تمایلی به زن ندارند، یا كودكانی كه از امور جنسی مربوط به زنان آگاه نیستند...
✅نكتهها:
پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله در تفسیر جملهی «إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ» فرمود: خداوند آن دسته از زنان را كه روی و موی خود را برای شوهر آرایش نمیكنند و نیازهای شوهر را برآورده نمیسازند، لعنت كرده است.
پیامها:
۶- اسلام به نیازهای غریزی انسان پاسخ مثبت میدهد. «إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ»
۷- زن، حقّ مالكیّت دارد. «مَلَكَتْ أَیْمانُهُنَّ»
۸- زن، میتواند زینت خود را به زنان مسلمان نشان دهد ولی نزد زنان كفّار خود را بپوشاند. «نِسائِهِنَّ» (زیرا ممكن است آنها نزد شوهرانشان یا مردان بیگانه، آنچه را از زن مسلمان دیدهاند توصیف كنند.)
۹- حجاب و پوشش زن به خاطر تمایلات جنسی مردان است. لذا در برابر مردانی كه میل به همسر ندارند پوشش لازم نیست. «غَیْرِ أُولِی الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ»
۱۰- حجاب وپوشش، واجب است. «وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ»
۱۱- با حفظ حجاب، حضور زن در جامعه مانعی ندارد. «وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ» همان گونه كه شركت زن در نمازجماعت بلامانع است.
✍ادامه دارد...
در محضر قرآن
🌸ســـــــلام علیکم؛ شروع هفته تون بخیــــــر و شـادی، آرزوهاتون مستجاب و کانون خانواده تون گرم گرم ب
🪴ســـــــلام علیکم؛ امیدوارم دلتون مثل روز روشن، مثل برکه آروم، شادی قلبتون مداوم و نفستون گرم به برکت صلوات بر حضرت ختمی مرتب و آل طاهرینشان
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
✍به مناسبت ۲۱ تیرماه سالروز حمله به مسجد گوهرشاد و کشتار مردم مدافع حجاب به دست رضا خان و روز #عفاف و #حجاب ، به تلاوت و بررسی آیات متضمن این دستور الهی خواهیم پرداخت.
۲- سوره نور آیه ۳۱ قسمت سوم
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠...وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوٓا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
🌿و زنان نباید پاهایشان را [هنگام راه رفتن آن گونه] به زمین بزنند تا آنچه از زینتهایشان پنهان میدارند [به وسیله نامحرمان] شناخته شود. و [شما] ای مؤمنان! همگی به سوی خدا بازگردید تا [بر مشكلات دنیا و آخرت] پیروز شوید.
✅نكتهها:
توبه، گاهی در مورد یك گناه فردی و گاهی برای تغییر دادن یك فرهنگ فاسد عمومی است، كه آیه ظاهراً دربارهی نوع دوم است. زیرا در جاهلیّت گردن وسینهی زنان باز بود.
❇️پیامها:
۱- پوشیدن هرگونه كفش و لباسی كه هنگام راهرفتن، سبب آشكار شدن زیور و زیباییهای زن شود، جایز نیست. «وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ»
۲- هركاری كه زینت زن را آشكار كند یا دیگران را از آن آگاه سازد ممنوع است. «لِیُعْلَمَ ما یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ»
۳- مقتضای ایمان، توبه به درگاه خداوند است. «تُوبُوا إِلَی اللَّهِ جَمِیعاً أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ»
۴- راه رستگاری، توبه و بازگشت از مسیرهای انحرافی است. تُوبُوا ... تُفْلِحُونَ
📚 برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
🌴ســـــــلام علیکم؛ امـیدوارم دراین روز زیبـا، روزگارتون پر از امیـد و دنیاتون پر از محبت و دوستی و رزقتون پر از خیر به برکت صلوات بر حضرت محمد و آل طاهرینشان
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
✍به مناسبت ۲۱ تیرماه سالروز حمله به مسجد گوهرشاد و کشتار مردم مدافع حجاب به دست رضا خان و روز #عفاف و #حجاب ، به تلاوت و بررسی آیات متضمن این دستور الهی خواهیم پرداخت.
۳- سوره احزاب آیه ۳۲
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠يَا نِسَآءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّسَآءِ إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفًا
🌿ای همسران پیامبر! شما همچون یكی از زنان معمولی نیستید اگر تقوا پیشه كنید؛ پس به گونهای هوسانگیز سخن نگویید كه بیماردلان در شما طمع كنند، و سخن شایسته بگویید.
❇️پیامها:
۱- وقتی به زنان پیامبر كه بیشترشان پیر و سالخورده بوده و زندگی سادهای داشتند هشدار داده میشود كه با كرشمه و ناز سخن نگویند، زنان جوان و زیبا باید حساب كار خود را بكنند. یا نِساءَ النَّبِیِ ... فَلا تَخْضَعْنَ ...
۲- با كرشمه سخن گفتن زن، بی تقوایی است. «إِنِ اتَّقَیْتُنَّ فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ»
۳- افراد آلوده، از مقدّسات نیز دست طمع بر نمیدارند. یا نِساءَ النَّبِیِ ... فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ
۴- نباید گفتار و رفتار زن تحریك كننده باشد. «فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ»
۵- در جامعهی نبوی نیز همهی افراد سالم نیستند. «فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ»
۶- نباید كاری كنیم كه حتّی یك نفر دچار گناه و فساد شود. «الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ» و نفرمود «الذین فی قلوبهم»
۷- چشم چرانی و هوسبازی یك بیماری روحی است. «فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ»
۸- گرچه كسی كه بیمار دل است مشكل دارد، «فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ» امّا من نباید كاری كنم كه او را تحریك كند. فَلا تَخْضَعْنَ ... فَیَطْمَعَ
۹- طوری سخن بگویید كه هم محتوا خوب باشد «قَوْلًا مَعْرُوفاً» و هم شیوه، سالم باشد. «فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ»
دم شهرداری کرمانشاه گرم....
دهان مدعیان #ایرانیگری و #ماایرانیهستیم رو بست.
🌾ســـــــلام علیکم؛ امـیدوارم خداوند مهربان خوشبختی و آرامش رو سر راهتون قرار بده به برکت صلوات بر حضرت محمد و آل طاهرینشان
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
✍به مناسبت ۲۱ تیرماه سالروز حمله به مسجد گوهرشاد و کشتار مردم مدافع حجاب به دست رضاخان و روز #عفاف و #حجاب ، به تلاوت و بررسی آیات متضمن این دستور الهی خواهیم پرداخت.
۴- سوره احزاب آیه ۳۳
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَىٰ...
🌿و در خانههای خود بمانید، و همچون دوران جاهلیّت نخستین (در میان مردم) ظاهر نشوید ...
✅نكتهها:
«قَرْنَ» از «وقار» یا «قرار» است، و نتیجهی هر دو معنا یكی است. یعنی برای خودنمایی از خانههای خود خارج نشوید.
«تَبَرُّجَ» از «برج» به معنای خودنمایی است، همان گونه كه برج در میان ساختمانهای دیگر جلوهی خاصّی دارد.
جاهلیّتِ اولی نشان دهندهی ظهور جاهلیّت اخری است كه ما امروز شاهد آنیم. در حدیث نیز آمده است: «ستكون الجاهلیة الاخری» به زودی جاهلیّت دیگری فرا میرسد.
اگر در جاهلیّت آن روز دختر را زنده به گور میكردند، امروز با #سقط_جنین، هم دختر را نابود میكنند، هم پسر را.
جاهلیّت آن روز مدرسه نبود و جنایت انجام میگرفت، امروز با وجود هزاران دانشگاه، مهمترین حقوق انسانها پایمال میشود.
در جاهلیّت آن روز فساد و زنا جرم بود؛ امّا امروز در مترقّیترین كشورهای جهان همجنس بازی قانونی است.
❇️پیامها:
۱- جایگاه زن یا خانه است یا بیرون خانه بدون خود نمایی. «قَرْنَ- لا تَبَرَّجْنَ»
۲- ارتجاع و عقب گرد به دوران جاهلی ممنوع است. «لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّةِ الْأُولی»
۳- خودنمایی نشانهی تمّدن نیست، نشانهی جاهلیّت است. «تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّةِ الْأُولی»