🔅السّلام علیکَ ایُّها المقدَّمُ المأمول...
🌱سلام بر تو ای مولایی که آرزوی آمدنت بهترین آرزوهاست و آرزومندان و منتظرانت، برترین مردم تاریخ...
🌱سلام بر تو و بر روز آمدنت...
💐سلام علیکم
صبح آخرین جمعه سال تون بخیر و نیکی؛
✍در ادامه بررسی آیات در شأن #امیرالمؤمنین و #اهل_بیت علیهم السلام در این ماه پر فضیلت #شعبان المعظم ، آیه معروف به صلوات را تلاوت و بررسی خواهیم کرد :
💎 ۲۳) آیه صلوات: #سوره_احزاب آیه۵۶
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠إِنَّ اللَّهَ وَمَلَآئِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا
🌿خدا و فرشتگانش بر پیامبر درود میفرستند؛ ای كسانی كه ایمان آوردهاید، بر او درود فرستید و سلام گویید و كاملاً تسلیم (فرمان او) باشید.
✅نكتهها:
در كتابهای ششگانهی اهل سنّت روایاتی آمده كه از پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله پرسیدند: چگونه صلوات بفرستیم؟ فرمودند: بگویید: «اللهم صل علی محمد و آل محمد»
در صحیح بخاری، حدیث 5880 (باب چگونگی صلوات بر پیامبر) وقتی این حدیث را نقل میكند، در همان نقل حدیث، كلمهی «آل محمد» را حذف كرده، چنین مینویسد: از محمّد «صلّی اللّه علیه و سلّم» پرسیدند: چگونه صلوات بفرستیم؟ فرمود: بگویید: «اللهم صل علی محمد و علی آل محمد»!؟
در كنار نام پیامبر، ذكر صلوات مهم است. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: «هركه دركتاب ونوشتهای بر من صلوات فرستد تا آن صلوات در آن نوشته باقی است، برای او پاداش خواهد بود»
در حدیث میخوانیم: «هركس بر حضرت محمّد صلی الله علیه و آله یك صلوات فرستد، خداوند ده صلوات بر او میفرستد و ده لغزش او را میپوشاند».
امام صادق علیه السلام فرمود: «درود خداوند به معنای رحمت، درود ملائكه به معنای به پاكی یاد كردن و درود مردم به معنای دعاست».
❇️پیامها:
1- هرگاه خواستید دیگران را به كار خیری دعوت كنید، اوّل خود و دست اندركاران شروع كنید. (خداوند برای فرمان صلوات به مردم، اوّل از صلوات خود و فرشتگان نام میبرد.) «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ یُصَلُّونَ»
2- صلوات خدا و فرشتگان دایمی است. «یُصَلُّونَ»
3- صلوات بر پیامبر، لازمه ایمان و از وظائف مؤمنان است. «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا»
4- درود لفظی كافی نیست، تسلیم عملی نیز لازم است. «صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا»
5- رابطهی مردم و رهبر در حكومت الهی، صلوات و سلام است. (علاقهی قلبی كافی نیست، اظهار علاقه لازم است.) «صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا»
📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
🍃🌸 سلام علیکم
اخرین شنبه اسفندماهتون عالی. به امید خداوند منان اول هفته تون پرنشاط، خونه هاتون پر از مهر و صفا، وجودتون سلامت و لباتون پر خنده. روزمان را پُر برکت و معطر میکنیم با ذکر شریف صلوات بر حضرت محمد (ص) و خاندان مطهرش 🌸 🍃
✍در ادامه بررسی آیات در شأن #امیرالمؤمنین و #اهل_بیت علیهم السلام در این ماه پر فضیلت #شعبان المعظم ، آیه معروف به محبت را تلاوت و بررسی خواهیم کرد :
💎 ۲۴) آیه محبت: #سوره_مریم آیه۹۶
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠اِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصّالحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدّاً
🌿به یقین کسانى که ایمان آورده، و کارهاى شایسته انجام داده اند، به زودى خداوند رحمان محبّتى براى آنان (در دل ها) قرار مى دهد
✅این آیه به خوبى دلالت دارد که ایمان و عمل صالح سرچشمه محبوبیت در میان توده هاى مردم است.
در تفسیر این آیه شریفه روایات زیادى در منابع معروف اهل سنّت به وسیله راویان متعدّد از شخص پیامبر اکرم(ص) نقل شده که این آیه درباره على بن ابى طالب(ع) است. و نزول آیه در شأن کسى به معنى آن است که مصداق اتمّ و اکمل آن آیه، او است، و این مسأله منافاتى با گستردگى مفهوم آیه ندارد.
در حدیثى از ابوسعید خدرى آمده است که پیامبر اکرم(ص) به على(ع) فرمودند: « یا اَبَا الْحَسَن! قُلْ الّلهُمَّ اجْعَلْ لى عِنْدَکَ عَهْداً وَاجْعَلْ لى فى صُدُورِ الْمُؤمِنینَ مَوَدَّة »: «اى ابوالحسن! بگو خداوندا! براى من نزد خودت عهد و پیمانى (1) قرار ده،و محبت مرا در دل هاى مؤمنان بیفکن».
در این هنگام آیه: (اِنَّ الَّذیْنَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدّاً )نازل شد، سپس افزودند: «لاتَلْقى رَجُلا مُؤْمِناً اِلاّ فى قَلْبِهِ حُبٌّ لِعَلِىِّ بن اَبى طالِب »:
«به همین جهت فرد با ایمانى را ملاقات نمى کنیم مگر اینکه در دل او محبت على بن ابى طالب(ع) است». (2)
و نیز همین معنى از محمد بن حنفیه (به چند طریق) نقل شده با این تفاوت که در این روایات محبت، ذرّیه و اهل بیت(علیهم السلام) نیز در کنار محبّت او قرار گرفته است. (3)
زمخشرى در تفسیر کشّاف این روایت را در ذیل آیه شریفه نقل کرده است که پیامبر(ص) به على(ع) فرمود: «از خداوند بخواه که در نزد خودش عهد و پیمانى براى تو (جهت شفاعت) قرار دهد و براى تو در سینه مؤمنان مودّت و محبّت بیفکند، و در اینجا بود که آیه فوق نازل شد» (4)
عین همین مضمون را قرطبى مفسّر معروف اهل سنّت در تفسیرش آورده، و همچنین کشّاف، ایرادى هم بر آن وارد نکرده است. (5)
به تعبیر دیگر آنچه در این روایات درباره امیرالمؤمنین(ع) آمده و اینکه محبت او را خداوند در دل هاى جمیع مؤمنان قرار داده، درباره هیچ یک از امّت محمّد(ص)دیده نمى شود; و این فضیلتى والا براى امیرمؤمنان على(ع) است که احدى با او در این فضیلت برابرى ندارد.
📚1. این تعبیر اشاره به آیه 87 همین سوره است که درباره مسأله شفاعت سخن مى گوید: «آنها مالک شفاعت نیستند مگر کسى که نزد خداوند عهد و پیمانى دارد».
2. شواهد التنزیل، ج1، ص365، ح504.
3. همان، ص 366 و 367 (احادیث 505 تا 509).
4. کشّاف، ج3، ص47.
5. تفسیر قرطبى، ج6، ص4200 (ذیل آیه مورد بحث).
🍃🌸 سلام علیکم
صبحتون بخیر، روزتون متبرك به نگاه خدا، دلتون گرم از آفتاب امید، ذهنتون پراز افڪار ناب، دست تون سرشار از بخشندگی و دعاهاتون مستجاب. روزمان را پُر برکت و معطر میکنیم با ذکر شریف صلوات بر حضرت محمد(ص) و خاندان مطهرش 🌸 🍃
✍در ادامه بررسی آیات در شأن #امیرالمؤمنین و #اهل_بیت علیهم السلام در این ماه پر فضیلت #شعبان المعظم ، آیه معروف به اذن واعیه را تلاوت و بررسی خواهیم کرد :
💎 ۲۵) آیه اُذُنٌ واعِیَةٌ : #سوره_حاقه آیه۱۲
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠لِنَجْعَلَها لَکُمْ تَذْکِرَةً و تَعِیَها اُذُنٌ واعِیَةٌ
🌿تا آن را وسیله تذکّرى براى شما قرار دهیم و گوش هاى شنوا آن را دریابد (و درک کند
❇️زمخشری، فخررازی، مراغی، قرطبی، از مفسّران اهل سنّت و شیخ طبرسی، ابوالفتوح رازی و علامه طباطبایی از مفسّران شیعه، روایاتی را نقل كردهاند كه بر اساس آن، «أُذُنٌ واعِیَةٌ» به حضرت علی علیه السلام تطبیق شده است. و مفرد بودن كلمه «أُذُنٌ» تأیید همین نكته است كه آن كه تمام حقایق را حفظ كرده یك گوش بیشتر نبوده است.
✅سیوطى از علمای اهل سنت در الدّرّالمنثور جلد۶ صفحه ۲۶۰، از شش طریق از بریده صحابى معروف، از رسول خدا(ص)نقل مى کند که به على(ع) فرمودند: «اِنَّ اللهَ اَمَرَنى اَنْ اُدْنیَکَ ولااُقْصیَکَ، وَاَنْ اُعَلِّمَکَ وَ اَنْ تَعِىَ، و حَقٌّ لَکَ اَنْ تَعِىَ، فَنَزَلَتْ هذِهِ الآیَةُ : وَ تَعیَها اُذُنٌ واعِیَةُ »: «خداوند به من امر فرموده که تو را به خود نزدیک سازم و دور نکنم، و تو را تعلیم دهم، و تو نگهدارى کنى، و شایسته تو است که چنین باشى، در این هنگام این آیه نازل شد: (وَ تَعِیَها اُذُنٌ واعِیَة ): «گوش هاى شنوا آن را دریابد (درک کند)».
در همان کتاب از ابونعیم اصفهانى در حلیة الاولیاء از على(ع) نقل مى کند که پیامبر(ص) به او این چنین فرمود. (سپس همان مضمون حدیث بریده را ذکر مى کند و در پایان آن مى افزاید «فَاَنْتَ اُذُنٌ واعِیَةٌ لِعِلْمى »: «تو گوش هاى نگهدارنده علم و دانش منى».
و باز در همان کتاب از پنج طریق از مَکْحُولْ (یکى از خدمت کاران پیامبر(ص)نقل مى کند، هنگامى که آیه (وَتَعِیَها اُذُنٌ واعِیَةٌ ) نازل شد، پیامبر(ص) فرمود: «از پروردگارم تقاضا کرده ام که این گوش شنوا و نگهدارنده را گوش على(ع) قرار دهد»، مکحول مى گوید: پس از آن على(ع) مى فرمود: «سخنى از رسول خدا(ص) نشنیدم که آن را فراموش کنم».
🍃🌸 سلام علیکم
در آستانه سال نو دعا می کنم: زندگیتون پر از بهترينها وغــرق خوشبختی؛
الهی بی دلیل دلتون شاد بشه؛
الهی رزق زیاد و سلامتی و موفقیت روزی هر روزتون باشه.
سال نو پیشاپیش مبارک 🌸 🍃
✍در ادامه بررسی آیات در فضائل #امیرالمؤمنین و #اهل_بیت علیهم السلام در این ماه پر فضیلت #شعبان المعظم ، آیه شناخت منافقان را تلاوت و بررسی خواهیم کرد :
💎 ۲۶) آیه منافقان: #سوره_محمد آیه ۳۰
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠أَمْ حَسِبَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ أَنْ لَنْ يُخْرِجَ اللَّهُ أَضْغَانَهُمْ (٢٩) وَلَوْ نَشَآءُ لَأَرَيْنَاكَهُمْ فَلَعَرَفْتَهُمْ بِسِيمَاهُمْ وَلَتَعْرِفَنَّهُمْ فِي لَحْنِ الْقَوْلِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ أَعْمَالَكُمْ (٣٠)
🌿آیا كسانی كه در دلهایشان بیماری است گمان كردند خدا كینههایشان را آشكار نمیكند؟!(۲۹) و اگر ما بخواهیم آنها را به تو نشان میدهیم تا آنان را با قیافههایشان بشناسی، هر چند میتوانی آنها را از طرز سخنانشان بشناسی؛ و خداوند اعمال شما را میداند!
🌿این آیه درباره منافقان و نشانه هاى آنها است و مى گوید که اگر بخواهیم آنها را به تو نشان مى دهیم و حتّى در چهره هاى آنها علامت مى گذاریم تا با مشاهده آن، آنها را بشناسى.
سپس مى افزاید هر چند هم اکنون نیز مى توانى آنان را از طرز سخنانشان بشناسى; چرا که هر جا سخن از جهاد است آنها سعى در کناره گیرى از آن و تضعیف روحیه مردم دارند; و آنجا که سخن از نیکان و پاکان و پیشگامان در اسلام است، سعى در لکه دار نمودن شخصیت آنها دارند.
هنگامی كه رسول خدا(ص) در غدیر خم، حضرت علی(ع) را به جانشینی خود منصوب كرد، بعضی گفتند: محمّد در بالا بردن بازوی پسر عمویش (از تعصّب فامیلی و فامیل مداری) كوتاهی نمیكند. آنگاه این آیات نازل شد. تفسیر برهان
در حدیث مشهورى از ابوسعید خدرى مى خوانیم که در تفسیر جمله: (وَلَتَعْرِفَنَّهُمْ فى لَحْنِ الْقُولِ ) مى گوید: «آنها را از طریق عداوت با على بن ابى طالب ـ و سخنان کینه توزانه اى که نسبت به آن حضرت دارند ـ مى توان شناخت»!
ابن مسعود مى گفت: «ما در زمان رسول خدا(ص)منافقان را تنها به وسیله بغض و عداوتشان با على بن ابى طالب(ع) مى شناختیم. (۱)
محبّ الدّین طبرى در الرِّیاضُ النَّضِرَةُ از ابوذر چنین نقل مى کند: «در زمان پیامبر(ص) منافقان را تنها به سه چیز مى شناختیم: تکذیب خدا و پیامبر(ص)، و تخلف از نماز (جماعت) و بغض و عداوت نسبت به على بن ابیطالب(ع)». (۲)
در صحیح ترمذى که از منابع دست اوّل اهل سنّت است نیز این حدیث از دو طریق از ابوسیعد خدرى و أُمّ سلمه(با تفاوت مختصری) نقل شده است. (۳)
در حدیث عبادة ابن صامت آمده است: «ما وضع فرزندان خود را با محبت على بن ابیطالب(ع) روشن مى ساختیم; هنگامى که کسى را مى دیدیم على ابن ابیطالب(ع) را دوست ندارد، مى دانستیم از ما نیست». و در حدیث محبوب بن ابى الزناد از زبان طائفه انصار آمده است: «هرگاه کسى بغض و عداوت على(ع)را داشت مى فهمیدیم فرزند پدر خود نیست». (۴)
روز خیبر پیامبر اکرم(ص) بیان مفصّلى درباره على(ع) کردند و در ضمن آن فرمودند: اى مردم فرزندان خود را با محبّت او بیازمائید; زیرا على دعوت به گمراهى نمى کند، و از هدایت دور نمى شود، کسى که او را دوست دارد از شما است، و کسى که بغض و عداوت او را داشته باشد از شما نیست». (۵)
۱. الدر المنثور، ج6، ص 66.
۲. الرِّیاضُ النضرة، ص 214.
۳. صحیح ترمذى، ج 5، ص 635، ح3717.
۴. مختصر تاریخ دمشق، ج 17، ص 370 و 371، (طبع دارالفکر دمشق).
۵. مختصر تاریخ ابن عساکر، ج17، ص371.
🌺🍃 السَّلَامُ عَلَى رَبِيعِ الْأَنَامِ وَ نَضْرَةِ الْأَيَّام...
🌱 سلام بر تو ای مولایی که صفای آمدنت، زمستان دلها را بهار خواهد کرد و طراوت مهربانیت روزگار را نو.
🌱سلام برتو و بر بهار آمدنت
🌸عرض سلام و تقدیم بهاریترین احترام خدمت شما بزرگواران ...
در اوان سال جدید، سال مهار تورم و رشد تولید که مقارن با بهار معنویّت، ماه رمضان است از خالق متعالی که، مُقَلِّب کننده ی قُلُوبِ وَ الْأَبْصَار است دگرگونی و بصیرتی کامل همراه با تدبیر روزگار برایتان آرزو نموده و از تنها مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَال، حال و احوالی را مسئلت دارم که پر از نگاه ویژه ی حضرت حجت ( ارواحنافداه) باشد.
هادی فرخنده نژاد
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
✍در ادامه بررسی آیات در شأن #امیرالمؤمنین و #اهل_بیت علیهم السلام در این ماه پر فضیلت #شعبان المعظم ، آیه معروف به وزارت را تلاوت و بررسی خواهیم کرد :
💎 ۲۷) آیه وزارت: #سوره_طه آیات۳۲_۲۹
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠وَاجْعَلْ لِي وَزِيرًا مِنْ أَهْلِي (٢٩)هَارُونَ أَخِي (٣٠)اشْدُدْ بِهِٓ أَزْرِي (٣١)وَأَشْرِكْهُ فِيٓ أَمْرِي.
🌿و وزیری از خاندانم برای من قرار ده...(۲۹)برادرم هارون را!(۳۰)با او پشتم را محكم كن؛(۳۱)و او را در كارم شریك ساز؛
❇️در ذیل این آیه روایات متعددى در منابع معروف اهل سنت دیده مى شود; که حکایت از این دارد که پیامبر اسلام(ص) براى پیشبرد اهداف رسالتش خواسته حضرت موسی(ع) را از خداوند تقاضا کرد; با این تفاوت که به جاى نام هارون نام على(ع) را گذاشتند.
۱ـ در شواهد التنزیل از حذیفة بن اُسید چنین نقل شده است که پیامبر اکرم(ص)دست امیرمؤمنان على بن ابى طالب را گرفت و فرمود: «اَبْشِرْ وَ اَبْشِر، اِنَّ مُوسى دَعا رَبَّه اَنْ یَجْعَلَ لَهُ وَزیراً مِنْ اَهلِهِ هارُونَ، وَ اِنّى اَدعُوا رَبّى اَن یَجْعَلَ لى وَزیراً مِنْ اَهلى عَلِىّ اَخى، اُشّدُد بِهِ ظَهرى وَ اَشْرِکْهُ فى اَمْرى »:
«بشارت باد بر تو! (باز هم) بشارت باد بر تو (اى على)! موسى از پروردگارش تقاضا کرد که براى او وزیرى از خاندانش (هارون) را قرار دهد و من از پروردگارم خواسته ام که وزیرى براى من از خاندانم قرار دهد، على برادرم را. خداوندا به وسیله او پشت مرا محکم کن، و او را در کار من شریک فرما».۱
بدیهى است منظور از شرکت در کار پیامبر اسلام(ص)، به معنى شرکت در نبوت نیست، بلکه منظور شرکت در امر رهبرى مردم است.
۲ـ فخر رازى در تفسیر کبیر خود، این حدیث را به شکل مبسوط ترى از ابوذر غفارى از رسول خدا(ص) نقل مى کند تا آنجا که مى گوید: هنگامى که على(ع)انگشتر خود را به سائل داد و پیامبر(ص) این صحنه را مشاهد کرد، عرضه داشت: «خداوندا! برادرم موسى از تو تقاضا کرد که سینه ام را گشاده کن...و وزیرى از خاندانم براى من قرار ده ... و او را در کار من شریک گردان، تو قرآن نازل فرمودى که قبول دعاى او را از جانب تو بازگو مى کند، خداوندا! من، محمد(ص)، پیامبر و برگزیده توام، سینه ام را گشاده فرما و کار را بر من آسان ساز، و از خاندانم على(ع) را وزیر من گردان، و پشتم را به وسیله او قوى و محکم کن».
ابوذر مى گوید: هنوز دعاى پیامبر(ص) پایان نیافته بود که جبرئیل نازل شد و آیه (اِنَّما وَلِیُّکُمُ اللهُ وَ رَسُولُهُ) را بر پیامبر(ص) نازل کرد.۲
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
۱. شواهد التنزیل، ج1، ص368، ح510.
۲. تفسیر فخر رازى، ج12، ص26 (ذیل آیه 55 سوره مائده).
🌸🍃سلام علیکم
صبح چهارشنبه امام رضایی شما بخیر و پر برکت؛
❤️امام رضا جان که بهترین سلام ها بر او باد فرمودند در روزهای منتهی به رمضان الکریم این جمله را زیاد تکرار کنید.
🔸اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِي مَا مَضَىٰ مِنْ شَعْبَانَ، فَاغْفِرْ لَنَا فِيمَا بَقِيَ مِنْهُ🍃🌸
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
✍در ادامه بررسی آیات در شأن #امیرالمؤمنین و #اهل_بیت علیهم السلام در این ماه پر فضیلت #شعبان المعظم ، آیه معروف به بیّنه و شاهد را تلاوت و بررسی خواهیم کرد :
💎 ۲۸) آیه بیّنه و شاهد: #سوره_هود آیات۱۷
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠اَفَمَنْ کانَ عَلى بَیِّنَة مِنْ رَبِّهِ وَ یَتْلُوهُ شاهِدٌ مِنْهُ وَ مِنْ قَبْلِهِ کِتابُ مُوسى اِماماً وَ رَحْمَةً اُولئکَ یُؤمِنُونَ بِهِ...
🌿آیا آن کس که دلیل آشکارى از پروردگار خویش دارد، و به دنبال آن شاهدى از سوى (خدا) آمده، و پیش از آن، کتاب موسى که پیشوا و رحمت بوده (گواهى بر آن مى دهد، همچون کسى است که چنین نباشد)؟! آنها (حق طلبان) به او ایمان مى آورند... .
حاکم حسکانى بالغ بر 16 روایت در ذیل این آیه آورده است و گواهى مى دهد که منظور از شاهد در آیه فوق حضرت على(ع)است. از جمله از انس بن مالک نقل مى کند که منظور از جمله: (اَفَمَنْ کانَ عَلى بَیِّنَة مِنْ رَبِّهِ )، محمد(ص)است، و منظور از جمله: ( وَیَتْلُوُهُ شاهِد مِنْهُ ) على بن ابى طالب(ع)مى باشد، او بود که زبان رسول خدا(ص) به سوى اهل مکه به هنگام شکستن پیمان آنها شد. (1)
در حدیث دیگرى از ابن عباس نقل مى کند که در تفسیر (وَ یَتْلُوهُ شاهِد مِنْهُ )گفت: «هُوَ عَلِىٌّ خاصَّة »: «او فقط على بن ابى طالب (ع)است». (2)
همچنین از زاذان (یکى از اصحاب و یاران خاص على(ع)) از على(ع) نقل مى کند که آن حضرت فرمود: «اگر مسند قضاوت براى من فراهم شود و من بر آن بنشیم، در میان اهل تورات به توراتشان، و در میان اهل انجیل به انجیلشان، و در میان اهل زبور به زبورشان، و بین اهل قرآن به قرآن داورى خواهم کرد; آن چنان قضاوتى که به سوى خدا صعود کند! به خدا سوگند! آیه اى در شب یا روز، در بیابان یا کوه، در صحرا یا دریا نازل نشده مگر اینکه من مى دانم که در چه ساعتى نازل شد! و درباره چه کسى نازل گردید...» کسى سؤال کرد: «چه آیه اى درباره تو نازل شده است اى امیر مؤمنان؟» فرمود:
«(اَفَمَنْ کانَ على بَیِّنَة مِنْ رَبِّهِ وَ یَتْلُوُهُ شاهِد مِنهُ )، محمد(ص) بر بینه پروردگارش بود و من شاهد و گواهى او بودم که به دنبال او گام بر مى دارم». (3)
آلوسى در تفسیر روح المعانى بعد از آنکه حدیث ابن ابى حاتم و ابن مردویه را از على(ع)درباره نزول این آیه نقل مى کند، همین معنى را در حدیث دیگرى از پیامبر اسلام(ص) روایت مى کند، که فرمود: ( اَفَمَنْ کانَ عَلى بَیِّنَة مِنْ رَبِّهِ ) من هستم، ( وَ یَتْلُوهُ شاهِد ) على(ع) است.
بنابراین اگر بخواهیم تکلفات را کنار بگذاریم، بیّنه در آیه فوق به معنى قرآن است که معجزه جاویدان پیامبر اسلام(ص) مى باشد، و شاهد به معنى شخصى غیر از پیامبر(ص) است که گواهى بر حقانّیت آن بدهد; امّا آنها که وحشت دارند از این که تفسیر این آیه به حقانیّت مذهب شیعه منتهى مى شود، حاضراند هر گونه تکلّف و حق پوشى را براى نفى این تفسیر مرتکب شوند، تا پیش داورى هاى آنها خلاف از آب در نیاید.
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
1. شواهد التنزیل، ج1، ص280، ح 383.
2. همان، ص282، ح387.
3. همان، ج1، ص280، ح384.
💐🍃سلام علیکم
حلول ماه صیام، ماه مبارک رمضان بر شما میهمانان ضیافت الله تبریک و تهنیت باد.
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
✍در قرآن کریم آیاتی درباره #روزه و ماه مبارک #رمضان و #احکام آن نازل شده است. در ادامه این آیات را تلاوت و بررسی خواهیم کرد:
💎 ۱) #سوره_بقره آیه۱۸۳
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ.
🌿ای افرادی كه ایمان آوردهاید! روزه بر شما نوشته شده، همانگونه كه بر كسانی كه قبل از شما بودند نوشته شد؛ تا پرهیزكار شوید.
✅نكتهها:
به نظر مفسّران و دانشمندان علوم قرآنی، آیاتی كه با خطاب «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا» شروع شدهاند، در مدینه نازل شده و جزء آیات مدنی میباشند. فرمان روزه نیز در سال دوّم هجری صادر گردیده است.
در حدیث قدسی آمده است كه خداوند میفرماید: «الصوم لی و انا اجزی به» روزه برای من است و من آن را پاداش میدهم. تفسیر مراغی
روزه بر امّتهای پیشین نیز واجب بوده، ولی روزهی ماه رمضان، مخصوص انبیا بوده است و در امّت اسلامی، روزه رمضان بر همه واجب شده است. تفسیر نورالثقلین.
❇️پیامها:
1- خطابِ زیبا، گامی برای تأثیر گذاری پیام است. «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا» در حدیثی از تفسیر مجمعالبیان میخوانیم: لذّت خطاب «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا» سختی روزه را آسان میكند. اگر والدین بخواهند كه فرزندشان به سخنانشان گوش دهند، باید آنان را زیبا صدا زنند.
2- از شیوههای تبلیغ آن است كه دستورات مشكل، آسان جلوه داده شود. این آیه میفرماید: فرمان روزه مختص شما مسلمانان نیست، در امّتهای پیشین نیز این قانون بوده است. و عمل به دستوری كه برای همه امّتها بوده، آسانتر از دستوری است كه تنها برای یك گروه باشد. «كَما كُتِبَ عَلَی الَّذِینَ مِنْ قَبْلِكُمْ»
3- قرآن، فلسفه بعضی احكام همچون روزه را بیان داشته است. زیرا اگر مردم نتیجهی كاری را بدانند، در انجام آن نشاط بیشتری از خود نشان میدهند. «لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ»
📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 بشنويد | تلاوت سوره حمد توسط حضرت آیتالله خامنهای
⚡️ در ماه مبارک رمضان، روزانه بخشی از تلاوت قرآن توسط رهبر انقلاب منتشر خواهد شد.
✨ #بهار_معنویت
🌙 Farsi.Khamenei.ir
🏝خدا کند این رمضان،
پایان دلتنگیها باشد و آغاز دیدارها و بهار منتظران...🏝
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا نُورَ اللّٰهِ الَّذِى يَهْتَدِى بِهِ الْمُهْتَدُونَ ، وَيُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
✍در قرآن کریم آیاتی درباره #روزه و ماه مبارک #رمضان و #احکام آن نازل شده است. در ادامه این آیات را تلاوت و بررسی خواهیم کرد:
💎 ۲) #سوره_بقره آیه۱۸۴
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠أَيَّامًا مَعْدُودَاتٍ فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ وَأَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ.
🌿چند روز معدودی را (باید روزه بدارید!) و هر كس از شما بیمار یا مسافر باشد تعدادی از روزهای دیگر را (روزه بدارد) و بر كسانی كه روزه برای آنها طاقتفرساست؛ (همچون بیماران مزمن، و پیرمردان و پیرزنان،) لازم است كفّاره بدهند: مسكینی را اطعام كنند؛ و كسی كه كارِ خیری انجام دهد، برای او بهتر است؛ و روزه داشتن برای شما بهتر است اگر بدانید.
✅نكتهها:
تسلیم فرمان خدا بودن، ارزش است. اگر دستور روزه گرفتن داد، باید روزه گرفت و اگر حكم به افطار كرد، باید روزه را شكست.
اگر مسافر یا مریضی روزه گرفت، روزهاش باطل و باید قضای آنرا به جا آورد.
امام صادق علیه السلام فرمودند: حتّی اگر مادری نسبت به شیر كودك یا جنین نگرانی داشت، باید روزه خود را افطار نماید و این نشانهی رأفت خداوند است.
❇️پیامها:
1- اسلام برای هر فرد در هر شرایطی، قانون مناسب دارد. در این آیه، حكم مسافران، بیماران و سالمندان بیان شده است. «فَمَنْ كانَ مِنْكُمْ مَرِیضاً أَوْ عَلی سَفَرٍ»
2- شرایط نباید فلسفه كلّی حكم و آثار و منافع آنرا تماماً از بین ببرد. اگر انسان مریض یا مسافر در شرایطی نمیتواند روزه بگیرد، باید در ایام دیگری قضا كند تا از منافع روزه برخوردار شود. «فَعِدَّةٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ»
3- قصد سفر، به تنهایی مانع روزه نیست، در سفر بودن لازم است. «عَلی سَفَرٍ»
4- تغذیهی فقرا، در متن احكام جاسازی شده است. «طَعامُ مِسْكِینٍ»
5- عباداتی سبب رشد و قرب بیشتر است كه با علاقه و رغبت باشد. «فَمَنْ تَطَوَّعَ»
6- دستورات الهی حداقل را بر همه واجب كرده است و بیش از آن را به اختیار انسان میگذارد. در این آیه سیر كردن یك گرسنه واجب، ولی بیش از آن به عنوان عمل مستحبّی در اختیار خود انسان است. «فَمَنْ تَطَوَّعَ خَیْراً فَهُوَ خَیْرٌ لَهُ»
7- انجام دستورات خداوند، آثار خوبی دارد كه به خود انسان باز میگردد نه خدا. «أَنْ تَصُومُوا خَیْرٌ لَكُمْ»
🌺سلام علیکم
پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله
در خصوص ماه مبارک رمضان فرمودند: اى مردم! ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به سوى شما رو کرده است. ماهى که نزد خدا، بهترين ماههاست و روزهايش بهترين روزها و شبهايش بهترين شبها و ساعتهايش بهترين ساعتهاست.
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
✍در قرآن کریم آیاتی درباره #روزه و ماه مبارک #رمضان و #احکام آن نازل شده است. در ادامه این آیات را تلاوت و بررسی خواهیم کرد:
💎 ۳) #سوره_بقره آیه۱۸۵
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيٓ أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَنْ كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ.
🌿[این است] ماه رمضان كه قرآن در آن نازل شده، قرآنی كه سراسرش هدایتگر مردم است و دارای دلایلی روشن از هدایت میباشد، و مایه جدایی [حق از باطل] است. پس كسی كه در این ماه [در وطنش] حاضر باشد باید آن را روزه بدارد، و آنكه بیمار یا در سفر است، تعدادی از روزهای غیر ماه رمضان را [به تعداد روزههای قضا شده، روزه بدارد]. خدا آسانی و راحت شما را میخواهد نه مشقت شما را. و [قضای روزه] برای این است كه: شما روزههایی را [كه به خاطر عذر شرعی افطار كردهاید] كامل كنید، و خدا را بر اینكه شما را هدایت فرموده بزرگ شمارید، و نیز برای این كه سپاسگزاری كنید.
❇️پیامها:
۱- ارزش رمضان، به نزول قرآن است. ارزش انسانها نیز میتواند به مقداری باشد كه قرآن در آنها نفوذ كرده باشد. «الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ»
۲- قضای روزه بر مریض و مسافر واجب است. «فَعِدَّةٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ»
۳- روزهی قضا، مشروط به زمان خاصّی نیست. «أَیَّامٍ أُخَرَ»
۴- احكام خداوند بر اساس آسانی و مطابق طاقت انسان است. «یُرِیدُ اللَّهُ بِكُمُ الْیُسْرَ»
۵- عسر وحرج، واجبات را از دوش انسان برمیدارد. «لا یُرِیدُ بِكُمُ الْعُسْرَ»
۶- روزهی قضا باید به تعداد روزهایی باشد كه عذر داشته است. «لِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ»
۷- هدایت و توفیق انجام عبادات، از طرف خداست. تكبیر، نشان بزرگداشت خدا و عدم توجّه به خود و دیگران است. «لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلی ما هَداكُمْ»
۸- روزه، زمینهساز هدایت انسان و سپاسگزاری اوست. «لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلی ما هَداكُمْ وَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ»
🌸سلام علیکم
ضمن آرزوی قبولی طاعات شما در ماه صیام و ماه ضیافت الله ؛
✍در قرآن کریم آیاتی درباره #روزه و ماه مبارک #رمضان و #احکام آن نازل شده است. در ادامه این آیات را تلاوت و بررسی خواهیم کرد:
💎 ۴) #سوره_بقره آیه۱۸۷ بخش اول
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الصِّيَامِ الرَّفَثُ إِلَىٰ نِسَآئِكُمْ هُنَّ لِبَاسٌ لَكُمْ وَأَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ عَلِمَ اللَّهُ أَنَّكُمْ كُنْتُمْ تَخْتَانُونَ أَنْفُسَكُمْ فَتَابَ عَلَيْكُمْ وَعَفَا عَنْكُمْ فَالْآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَابْتَغُوا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ ... .
🌿در شبِ روزهایی كه روزهدار هستید، آمیزش با زنانتان برای شما حلال شد. آنان برای شما پوشش [معنوی] و شما هم برای آنان پوشش [معنوی] هستید، خدا میدانست كه شما [پیش از حلال شدن این كار] به خود خیانت میكردید، پس توبه شما را پذیرفت و از شما در گذشت. اكنون [آزاد هستید كه] با آنان آمیزش كنید و آنچه را خدا [در این كار] برای شما مقرّر داشته [از ثواب، پاكدامنی از آلودگی و فرزند شایسته] از او بخواهید...
✅نكتهها:
در آغاز اسلام، در شب و روز ماه رمضان، آمیزش با همسر ممنوع بود و همچنین در ساعت معیّنی از شب میتوانستند افطار كنند و اگر روزهدار خوابش میگرفت بعد از بیداری حقّ غذا خوردن نداشت. برخی مسلمانان علیرغم ممنوع بودن آمیزش جنسی این كار را انجام میدادند، ولی برخی دیگر با وجود زحمت و سختی، از خوردن در شب بعد از بیداری خودداری میكردند. یكی از یاران پیامبر به نام مطعمبن جبیر هنگام افطار به علّت دیر حاضر شدن غذا خوابش برد، وقتی بیدار شد گفت: من دیگر حقّ غذا خوردن ندارم و فردا را بدون غذا روزه گرفت و برای كندن خندق اطراف مدینه حاضر شد. در بین كار به علّت شدّت ضعف از حال رفت و بیهوش شد. پیامبر صلی الله علیه و آله بسیار متأثّر شد و این آیه نازل گردید كه غذا خوردن تا طلوع فجر آزاد است و آمیزش با همسران در شبهای ماه رمضان مانع ندارد.
خداوند متعال میداند كه شما به خویشتن خیانت میكردید و قدرت صبر و خودداری نداشته و ندارید، به همین دلیل تكلیف را بر شما آسان و گذشتهی شما را عفو نمود.
✍ادامه دارد...
در محضر قرآن
🌸سلام علیکم ضمن آرزوی قبولی طاعات شما در ماه صیام و ماه ضیافت الله ؛ ✍در قرآن کریم آیاتی درباره #رو
🌸سلام علیکم
پیامبر گرامی اسلام در خطبه ای درباره ماه مبارک رمضان فرمودند: ماهى که در آن شما را به مهمانى خدا دعوت کرده اند و شما در آن از اهل کرامت خدا شده ايد. نفسهاى شما در آن ثواب تسبيح و ذکر خدا دارد و خواب شما ثواب عبادت.
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
✍در قرآن کریم آیاتی درباره #روزه و ماه مبارک #رمضان و #احکام آن نازل شده است. در ادامه این آیات را تلاوت و بررسی خواهیم کرد:
💎 ۴) #سوره_بقره آیه۱۸۷ بخش دوم
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الصِّيَامِ الرَّفَثُ إِلَىٰ نِسَآئِكُمْ هُنَّ لِبَاسٌ لَكُمْ وَأَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ عَلِمَ اللَّهُ أَنَّكُمْ كُنْتُمْ تَخْتَانُونَ أَنْفُسَكُمْ فَتَابَ عَلَيْكُمْ وَعَفَا عَنْكُمْ فَالْآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَابْتَغُوا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ... .
✅در تشبیه همسر به لباس، نكات و لطایف بسیاری نهفته است:
* لباس باید در طرح و رنگ و جنس مناسب انسان باشد، همسر نیز باید كفو انسان و متناسب با فكر و فرهنگ و شخصیّت انسان باشد.
* لباس مایهی زینت و آرامش است، همسر وفرزند نیز مایهی زینت و آرامش خانوادهاند.
* لباس عیوب انسان را میپوشاند، هریك از زن و مرد نیز باید عیوب و نارساییهای یكدیگر را بپوشانند.
* لباس انسان را از سرما و گرما حفظ میكند، وجود همسر نیز كانون خانواده را گرم و زندگی را از سردی میرهاند.
* دوری از لباس، مایهی رسوایی است، دوری از ازدواج و همسر نیز گاهی سبب انحراف و رسوایی انسان میگردد.
* انسان باید لباس خود را از آلودگی حفظ كند، هر یك از دو همسر نیز باید دیگری را از آلوده شدن به گناه حفظ نماید.
❇️پیامها:
1- تخفیف وآسانگیری در احكام، از ویژگیهای دین اسلام است. «أُحِلَّ لَكُمْ»
2- رعایت ادب در سخن، از ویژگیهای قرآن است. «رفث» به معنای سخن گفتن پیرامون مسائل زناشویی است كه در آیه به كنایه از آمیزش آمده است.
3- هر كجا خواستید راهی را ببندید، یك راه مشروع را باز بگذارید. چون خداوند در روز رمضان، آمیزش را ممنوع میكند، لذا در شب آنرا مجاز میشمرد. با اینكه آمیزش جنسی، در اوّل هر ماه مكروه است، لكن در اوّل ماه رمضان مستحبّ است و شاید به خاطر این است كه باید به نحوی مردم را تأمین نمود، سپس از آنان تكلیف خواست. «أُحِلَّ لَكُمْ لَیْلَةَ الصِّیامِ الرَّفَثُ»
۴- عبادتِ روز و لذّت مشروع شب، نشانهی جامعیّت دین است. در یك آیه، هم احكام روزه وهم مسائل زناشویی آمده است. «أُحِلَّ لَكُمْ لَیْلَةَ الصِّیامِ الرَّفَثُ إِلی نِسائِكُمْ»
۵- نیاز زن و مرد به یكدیگر، دو طرفه است و هریك برای پوشش نیازهای طبیعی خود به دیگری نیازمند است. «هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ»
۶- انسان، جایزالخطا وغریزه جنسی در او قوی است. «كُنْتُمْ تَخْتانُونَ أَنْفُسَكُمْ»
۷- ترك فرمان خدا، خیانت و ظلمی است به خود ما. «تَخْتانُونَ أَنْفُسَكُمْ»
۸- در آمیزش و فرزند خواهی، برای خداوند تكلیف معیّن نكنید كه پسر باشد یا دختر. «وَ ابْتَغُوا ما كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ»
۹- حتّی آمیزش جنسی باید هدفدار باشد. «وَ ابْتَغُوا ما كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ»
✍ادامه دارد... .
در محضر قرآن
🌸سلام علیکم پیامبر گرامی اسلام در خطبه ای درباره ماه مبارک رمضان فرمودند: ماهى که در آن شما را به مه
🌸سلام علیکم
پیامبر گرامی اسلام(ص) در خطبه ای درباره ماه مبارک رمضان فرمودند: اعمال شما در این ماه پذيرفته است و دعاهاى شما مستجاب، پس، از پروردگار خويش با نيت هاى راستين و دلهاى پاک، بخواهيد که توفيق روزه اين ماه و تلاوت قرآن در آن را به شما عنايت فرمايد.
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
✍در قرآن کریم آیاتی درباره #روزه و ماه مبارک #رمضان و #احکام آن نازل شده است. در ادامه این آیات را تلاوت و بررسی خواهیم کرد:
💎 ۴) #سوره_بقره آیه۱۸۷ بخش سوم
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠... وَكُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّيَامَ إِلَى اللَّيْلِ وَلَا تُبَاشِرُوهُنَّ وَأَنْتُمْ عَاكِفُونَ فِي الْمَسَاجِدِ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَقْرَبُوهَا كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ آيَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ.
🌿...و بخورید و بیاشامید تا رشته سپید صبح از رشته سیاه شب برای شما آشكار شود؛ سپس روزه را تا شب به پایان برید. و در حالی كه در مساجد معتكف هستید با زنان آمیزش نكنید. اینها حدود خداست، به آنها نزدیك نشوید. خدا این گونه آیاتش را برای مردم بیان میكند تا [از مخالفت اوامر و نواهی او] بپرهیزند. (۱۸۷)
✅نکته ها:
اعتكاف، به معنای بریدن از دنیا و پناهنده شدن به خداست. پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله با گرفتاریها و مشكلاتی كه داشتند، گاهی در مسجد برای چند روز معتكف میشدند و بدین وسیله روح خود را صفا و آرامش بیشتر میدادند. از آنجا كه در غیر حال اعتكاف نیز آمیزش در مسجد ممنوع است. به نظر میرسد مراد از كلمه «عاكفون» همان سكونت در مسجد باشد، نه اعتكاف به معنای عبادت مخصوص.
❇️پیام ها:
۱۰- معیار احكام اسلامی، معیارهای عمومی، طبیعی و ساده است. پیدا شدن سپیدهی صبح یا تاریكی شب را، هركس در هر كجا باشد میتواند بفهمد. «یَتَبَیَّنَ لَكُمُ الْخَیْطُ الْأَبْیَضُ مِنَ الْخَیْطِ الْأَسْوَدِ»
۱۱- اعتكاف، سكونت در مسجد است، مشروط به روزه گرفتن. «عاكِفُونَ فِی الْمَساجِدِ»
۱۲- پیشگیری از گناه لازم است. قرآن میفرماید: به گناه نزدیك نشوید. چون نزدیك شدن به گناه همان و افتادن در آن همان. «فَلا تَقْرَبُوها»
۱۳- تقوا، فلسفهی احكام الهی است. روزه برای تقواست، آمیزش جنسی مشروع نیز برای تقواست. این سوره كه با جملهی «هُدیً لِلْمُتَّقِینَ» آغاز گردیده است، در آیات مختلف تقوا را به عنوان هدف دستورات الهی مطرح میكند. «لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ»
۱۴- عمل به دستورات الهی، بستر رشد و تقوا میباشد. «لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ»
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 تلاوت سوره توحید توسط حضرت آیتالله خامنهای
⚡️ در ماه مبارک رمضان، روزانه بخشی از تلاوت قرآن توسط رهبر انقلاب منتشر خواهد شد.
✨ #بهار_معنویت
🌙 Farsi.Khamenei.ir
💐سلام علیکم
پیامبر گرامی اسلام در خطبه ای درباره ماه مبارک رمضان فرمودند: پس شقى و بدبخت، آن کسى است که در اين ماه بزرگ، از آمرزش خدا بى بهره شود.
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
✍در قرآن کریم آیاتی درباره #روزه نازل شده است. در ادامه این آیات را تلاوت و بررسی خواهیم کرد:
💎 ۵) #سوره_بقره آیه۱۹۶
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠وَأَتِمُّوا الْحَجَّ وَالْعُمْرَةَ لِلَّهِ فَإِنْ أُحْصِرْتُمْ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ وَلَا تَحْلِقُوا رُءُوسَكُمْ حَتَّىٰ يَبْلُغَ الْهَدْيُ مَحِلَّهُ فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مَرِيضًا أَوْ بِهِٓ أَذًى مِنْ رَأْسِهِ فَفِدْيَةٌ مِنْ صِيَامٍ أَوْ صَدَقَةٍ أَوْ نُسُكٍ فَإِذَآ أَمِنْتُمْ فَمَنْ تَمَتَّعَ بِالْعُمْرَةِ إِلَى الْحَجِّ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيَامُ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ فِي الْحَجِّ وَسَبْعَةٍ إِذَا رَجَعْتُمْ تِلْكَ عَشَرَةٌ كَامِلَةٌ ذَٰلِكَ لِمَنْ لَمْ يَكُنْ أَهْلُهُ حَاضِرِي الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوٓا أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ.
❇️در این آیه احكام زیادی از حج بیان شده است. در ابتدا یك دستور كلّی برای انجام فریضه حج و عمره به طور كامل و برای اطاعت فرمان خدا داده؛ بعد به سراغ كسانی میرود كه پس از بستن احرام، به خاطر وجود مانعی مانند بیماری شدید و ترس از دشمن، موفق به انجام حجّ عمره نمیشوند.
سپس به دستور دیگری اشاره كرده میفرماید: «و سرهای خود را نتراشید، تا قربانی به محلّش برسد» و در قربانگاه ذبح شود. سپس میفرماید: «و اگر كسی از شما بیمار بود، و یا ناراحتی در سر داشت، (و ناچار بود سر خود را بتراشد،) باید فدیه و كفّارهای از قبیل #روزه یا صدقه یا گوسفندی بدهد». در واقع، شخص مخیّر در میان این سه كفّاره (#روزه; صدقه; ذبح گوسفند) میباشد.
سپس میافزاید: «و هنگامی كه (از بیماری و دشمن) در امان بودید، هركس با ختم عمره، حج را آغاز كند، آنچه از قربانی برای او میسّر است» ذبح كند.
سپس به بیان حكم كسانی میپردازد كه در حال حجّ تمتع قادر به قربانی نیستند. میفرماید: «و هر كه نیافت، سه روز در ایّام حج، و هفت روز هنگامی كه بازمی گردید، #روزه بدارد. این، ده روز كامل است»
بنابراین، اگر قربانی یافت نشود یا وضع مالی انسان اجازه ندهد جبران آن ده روز #روزه است.
تعبیر به «كاملة» اشاره به این است كه #روزه ده روز میتواند به طور كامل جانشین قربانی شود و زوّار خانه خدا نباید از این بابت نگران باشند.
📚 برگرفته از برگزیده تفسیر نمونه آیت الله مکارم
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 تلاوت سوره قارعه توسط حضرت آیتالله خامنهای
📢 در ماه مبارک رمضان، روزانه بخشی از تلاوت قرآن توسط رهبر انقلاب منتشر خواهد شد.
⭐️ #بهار_معنویت
💻 Farsi.Khamenei.ir
🌸سلام علیکم
به بهانه هشتمین روز ماه رمضان به یاد امام مهربانی ها:
مَنڪِہآهونیستَماَمـٰاپُراَزدِلتَنگیَم
ضـٰامِنچَشمـٰانآهوهابِدادَممیرِسے
پیامبر گرامی اسلام در خطبه ای درباره ماه مبارک #رمضان فرمودند: در اين ماه باگرسنگى و تشنگى خود، گرسنگى و تشنگى روز قيامت را بياد آوريد.
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
✍در قرآن کریم آیاتی درباره #روزه و #احکام آن نازل شده است. در ادامه این آیات را تلاوت و بررسی خواهیم کرد:
💎 ۶) #سوره_نساء آیه۹۲
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ أَنْ يَقْتُلَ مُؤْمِنًا إِلَّا خَطَأً وَمَنْ قَتَلَ مُؤْمِنًا خَطَأً فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُؤْمِنَةٍ وَدِيَةٌ مُسَلَّمَةٌ إِلَىٰٓ أَهْلِهِٓ إِلَّآ أَنْ يَصَّدَّقُوا فَإِنْ كَانَ مِنْ قَوْمٍ عَدُوٍّ لَكُمْ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُؤْمِنَةٍ وَإِنْ كَانَ مِنْ قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُمْ مِيثَاقٌ فَدِيَةٌ مُسَلَّمَةٌ إِلَىٰٓ أَهْلِهِ وَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُؤْمِنَةٍ فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيَامُ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْنِ تَوْبَةً مِنَ اللَّهِ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا (٩٢)
✅احكام قتل خطا
چون در آیات گذشته به مسلمانان آزادی عمل برای درهم كوبیدن منافقان و دشمنان خطرناك داخلی داده شده، برای اینكه كسانی از این قانون سوءاستفاده نكنند و با افرادی كه دشمنی دارند به نام منافق بودن تصفیه حساب خصوصی ننمایند، در این آیه و آیه بعد احكام قتل خطا و قتل عمد بیان شده است. نخست میفرماید: «برای هیچ فرد باایمانی مجاز نیست كه مؤمنی را به قتل برساند، مگر اینكه این كار از روی خطا و اشتباه از او سر زند»
سپس جریمه و كفاره قتل خطا را در سه مرحله بیان میكند:
1. اگر فرد بی گناهی كه از روی اشتباه كشته شده متعلّق به خانواده مسلمانی باشد، در این صورت قاتل باید دو كار كند: یكی اینكه برده مسلمانی را آزاد نماید و دیگر اینكه خون بهای مقتول را به صاحبان او بپردازد.
2. «و اگر مقتول، از گروهی باشد كه با دشمنان شما هستند (و كافرند)، ولی متقول باایمان بوده، (تنها) باید یك برده مؤمن را آزاد كند» و پرداختن خون بها لازم نیست»
3. «و اگر از جمعیّتی باشد كه میان شما و آنها پیمانی برقرار است، باید خون بهای او را به كسان او بپردازد، و یك برده مؤمن (نیز) آزاد كند»
منظور از مقتول در اینجا، مقتول مؤمن است.
سپس در مورد كسانی كه دسترسی به آزاد كردن برده ندارند، یعنی قدرت مالی ندارند یا بردهای برای آزاد كردن نمییابند، میفرماید: «و آن كس كه دسترسی (به آزاد كردن برده) ندارد، دو ماه پی درپی #روزه میگیرد»
و در پایان آیه میگوید: «این، (تبدیل شدن آزاد كردن برده به دو ماه #روزه گرفتن، یك نوع تخفیف، و) توبه الهی است. و خداوند، دانا و حكیم است»
📚برگرفته از برگزیده تفسیر نمونه آیت الله مکارم
🌸سلام علیکم
پیامبر گرامی اسلام در خطبه ای درباره ماه مبارک #رمضان فرمودند: به فقيران و درماندگان کمک وياری کنيد. به پيران و کهنسالان احترام و به کودکانتان ملاطفت و مهربانى نموده و با خويشاوندان رفت و آمد داشته باشيد.
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
✍در قرآن کریم آیاتی درباره #روزه و #احکام آن نازل شده است. در ادامه این آیات را تلاوت و بررسی خواهیم کرد:
💎 ۷) #سوره_مائده آیه۸۹
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠لَا يُؤَاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فِيٓ أَيْمَانِكُمْ وَلَٰكِنْ يُؤَاخِذُكُمْ بِمَا عَقَّدْتُمُ الْأَيْمَانَ فَكَفَّارَتُهُٓ إِطْعَامُ عَشَرَةِ مَسَاكِينَ مِنْ أَوْسَطِ مَا تُطْعِمُونَ أَهْلِيكُمْ أَوْ كِسْوَتُهُمْ أَوْ تَحْرِيرُ رَقَبَةٍ فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيَامُ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ ذَٰلِكَ كَفَّارَةُ أَيْمَانِكُمْ إِذَا حَلَفْتُمْ وَاحْفَظُوٓا أَيْمَانَكُمْ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ (٨٩)
✅سوگند و كفّاره سوگند
در این آیه درباره سوگندهایی كه در زمینه تحریم حلال و غیر آن یاد میشود بحث كرده و قَسَمها را به دو بخش تقسیم میكند:
۱- سوگند لغو، چنانكه مفسّران و فقها گفته اند، سوگندهایی است كه دارای هدف مشخص نیست و از روی اراده و تصمیم سر نمیزند.
۲-سوگندهایی است كه از روی اراده و تصمیم و به طور جدّی یاد میشود. آیه میگوید: «ولی در برابر سوگندهایی كه (از روی اراده) محكم كرده اید، مؤاخذه مینماید»
البته جدّی بودن سوگند به تنهایی برای صحّت آن كافی نیست، بلكه باید محتوای سوگند یك امر مباح بوده باشد. همچنین باید دانست كه سوگند جز به نام خدا معتبر نیست.
بنابراین اگر كسی به نام خدا سوگند یاد كند واجب است به آن عمل كند و اگر آن را شكست كفّاره دارد: «كفّاره این گونه قَسَمها (یكی از سه چیز است: نخست) اطعام ده نفر مستمند و تصریح میكند: «از غذاهای معمولی كه به خانواده خود میدهید» «یا پوشاندن لباس بر آن ده نفر»، «و یا آزاد كردن یك برده»
امّا ممكن است كسانی باشند كه قدرت بر هیچ یك از اینها نداشته باشند، بدین جهت بعد از بیان این دستور میفرماید: «و كسی كه هیچ یك از اینها را نیابد، سه روز #روزه میگیرد»
سپس برای تأكید میگوید: «این، كفاره سوگندهای شماست به هنگامی كه سوگند یاد میكنید» و مخالفت مینمایید
و برای اینكه كسی تصوّر نكند با دادن كفّاره، شكستن سوگندهای صحیح حرام نیست میگوید: «و سوگندهای خود را حفظ كنید» و نشكنید
در پایان آیه میفرماید: «خداوند آیات خود را این چنین برای شما بیان میكند، شاید شكر او را به جا آورید» و در برابر این احكام و دستورها كه ضامن سعادت و سلامت فرد و اجتماع است، او را سپاس گویید.
📚برگرفته از برگزیده تفسیر نمونه - آیت الله مکارم
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 تلاوت سوره کوثر توسط حضرت آیتالله خامنهای
📢 در ماه مبارک رمضان، روزانه بخشی از تلاوت قرآن توسط رهبر انقلاب منتشر خواهد شد.
⭐️ #بهار_معنویت
💻 Farsi.Khamenei.ir
سلام علیکم
🏴فرا رسیدن سالروز رحلتِ جانسوزِ بزرگ بانوی جهان اسلام، حضرت ام المؤمنین، ام الزهراء، یار و حامی و همسر وفادار پیامبر گرامی اسلام حضرت خدیجه سلام الله علیها را محضر مبارک و نورانی حضرت بقیه الله الاعظم روحی و ارواحنا فدا و تمامی مسلمانان و ارادتمندان به خاندان وحی و شما تسلیت و تعزیت عرض می نمایم.
پیامبر گرامی اسلام در خطبه ای درباره ماه مبارک #رمضان فرمودند: زبان خود را از گفتار ناشايست نگاه داريد. ديدگان خود را از ديدن ناروا و حرام بپوشانيد و گوشهاى خود را از شنيدن آنچه نادرست است، باز داريد
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
✍در قرآن کریم آیاتی درباره #روزه و #احکام آن نازل شده است. در ادامه این آیات را تلاوت و بررسی خواهیم کرد:
💎 ۸) #سوره_مائده آیه۹۵
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقْتُلُوا الصَّيْدَ وَأَنْتُمْ حُرُمٌ وَمَنْ قَتَلَهُ مِنْكُمْ مُتَعَمِّدًا فَجَزَآءٌ مِثْلُ مَا قَتَلَ مِنَ النَّعَمِ يَحْكُمُ بِهِ ذَوَا عَدْلٍ مِنْكُمْ هَدْيًا بَالِغَ الْكَعْبَةِ أَوْ كَفَّارَةٌ طَعَامُ مَسَاكِينَ أَوْ عَدْلُ ذَٰلِكَ صِيَامًا لِيَذُوقَ وَبَالَ أَمْرِهِ عَفَا اللَّهُ عَمَّا سَلَفَ وَمَنْ عَادَ فَيَنْتَقِمُ اللَّهُ مِنْهُ وَاللَّهُ عَزِيزٌ ذُو انْتِقَامٍ
در این آیه فرمان تحریم صید در حال احرام را صادر كرده میگوید: «ای كسانی كه ایمان آورده اید! در حال احرام، شكار نكنید»
سپس به كفّاره صید در حال احرام اشاره كرده میگوید: «و هركس از شما عمداً آن را به قتل برساند، باید كفّارهای معادل آن از چهارپایان بدهد» یعنی آن را قربانی كرده و گوشتش را به مستمندان بدهد. در اینجا منظور از «مِثْل» همانندی در شكل و اندازه حیوان است به این معنی كه مثلا اگر كسی حیوان وحشی بزرگی را ـ همانند شترمرغ ـ صید كند، باید كفّاره آن را شتر انتخاب كند، یا اگر آهو صید كند باید گوسفند كه تقریباً به اندازه آن است، قربانی نماید.
و از آنجا كه ممكن است مسأله همانندی برای بعضی مورد شك و تردید واقع شود، قرآن در این زمینه دستور داده است: «كه دو نفر عادل از شما، معادل بودن آن را تصدیق كنند».
و درباره اینكه كفّاره در كجا باید ذبح شود، دستور میدهد: «و به صورت قربانی به (حریم) كعبه برسد»
سپس میافزاید: لازم نیست حتماً كفّاره به صورت قربانی باشد، بلكه دو چیز دیگر نیز هریك میتوانند جانشین آن شوند; نخست اینكه معادل آن «یا اطعام مستمندان كند»، «یا معادل آن، #روزه بگیرد»
این كفارّهها به خاطر آن است «تا كیفر كار خود را بچشد» و از آنجا كه معمولا هیچ حكمی شامل گذشته نمیشود، تصریح میكند: «خداوند گذشته را عفو كرده».
«و هركس (به این اخطارها و حكم كفّاره اعتنا نكند، و) تكرار كند، خدا از او انتقام میگیرد; و خداوند، توانا و صاحب انتقام است».
📚برگرفته از برگزیده تفسیر نمونه آیت الله مکارم
💐سلام علیکم
پیامبر گرامی اسلام در خطبه ای درباره ماه مبارک #رمضان فرمودند: با يتيمان مردم مهربانى کنيد تا بعد از شما با يتيمان شما مهربانى کنند.
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
✍در قرآن کریم آیاتی درباره #روزه و #احکام آن نازل شده است. در ادامه این آیات را تلاوت و بررسی خواهیم کرد:
💎 ۹) #سوره_توبه آیه۱۱۲
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠التَّآئِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّآئِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ.
🌿ترجمه استاد حسین انصاریان
[آن مؤمنان، همان] توبهكنندگان، عبادت كنندگان، سپاسگزاران، روزهداران، ركوع كنندگان، سجدهكنندگان، فرماندهندگان به معروف و بازدارندگان از منكر و پاسداران حدود و مقرّرات خدایند؛ و مؤمنان را [به رحمت و رضوان خدا] مژده ده.
✅نكتهها:
در این آیه، نُه صفت برای مؤمنانِ مجاهد بیان شده است
عُبّاد بصری در راه مكّه امام سجاد علیه السلام را دید، به حضرت گفت: جهاد و سختی آن را رها كردهای، به حج وآسانی آن روی آوردهای؟ آنگاه آیهی إِنَّ اللَّهَ اشْتَری ... را خواند! حضرت فرمودند: ادامهی آن را هم بخوان! عبّاد آیهی التَّائِبُونَ ... را خواند. حضرت فرمود: اگر یاران ما این صفات و كمالات را دارا میبودند، بر ما واجب بود، قیام كنیم و در آن صورت، جهاد از حجّ برتر بود. وسائل، ج 15، ص 46.
در روایتی آمده است كه مراد از «السَّائِحُونَ» #روزه داران میباشد.
✅پیامها:
۱- جهاد اكبر و خود سازی، لازمهی جهاد اصغر در جبهههاست. یُقاتِلُونَ ... التَّائِبُونَ ...
۲- اسلام دینی جامع است، اشك را در كنار شمشیر و عبادت را در كنارِ سیاحت قرار داده است. یُقاتِلُونَ ... التَّائِبُونَ الْعابِدُونَ ... السَّائِحُونَ
۳- تقویت روحیهی رزمندگان اسلام، با ذكر و یاد خدا و عبادت است، نه شراب و موسیقی و ... كه در جبههی دشمن است. یُقاتِلُونَ، التَّائِبُونَ الْعابِدُونَ، ...
۴- تحرّك، تلاش، سیاحت، هجرت و خودسازی، در راه كسب كمال و قربالهی ارزش است. «السَّائِحُونَ» (مردان خدا، راكد و زمینگیر نیستند)
۵- در مسیر كمال، اوّل خودسازی است، بعد جامعهسازی. التَّائِبُونَ الْعابِدُونَ ... الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ ...
۶- درگیری با دشمن در مرزها، ما را از مفاسد و منكرات داخلی غافل نسازد. یُقاتِلُونَ، الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ ...
۷- برای حفظ حدود الهی، باید هم با دشمن خارجی جنگید، هم با مفاسد داخلی مبارزه كرد. «یُقاتِلُونَ، النَّاهُونَ عَنِ الْمُنْكَرِ، الْحافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ»
📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی