سلام علیکم
ضمن عرض تبریک میلاد بهانه خلقت، یگانه دخت نبی اکرم(ص)، امّ الأئمه خانم حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها و روز مادر، ان شاءالله به برکت تلاوت آیه ۲۴ سوره مبارکه یونس از منتظرین واقعی حضرت مهدی (عج) باشیم صلوات محضر حضرتش هدیه بفرمایید
💠 إِنَّمَا مَثَلُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا كَمَآءٍ أَنْزَلْنَاهُ مِنَ السَّمَآءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَبَاتُ الْأَرْضِ مِمَّا يَأْكُلُ النَّاسُ وَالْأَنْعَامُ حَتَّىٰٓ إِذَآ أَخَذَتِ الْأَرْضُ زُخْرُفَهَا وَازَّيَّنَتْ وَظَنَّ أَهْلُهَآ أَنَّهُمْ قَادِرُونَ عَلَيْهَآ أَتَاهَآ أَمْرُنَا لَيْلًا أَوْ نَهَارًا فَجَعَلْنَاهَا حَصِيدًا كَأَنْ لَمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ كَذَٰلِكَ نُفَصِّلُ الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ
🌿 مثل زندگی دنیا، همانند آبی است كه از آسمان نازل كردهایم؛ كه در پی آن، گیاهان (گوناگون) زمین -كه مردم و چهارپایان از آن میخورند- میروید؛ تا زمانی كه زمین، زیبایی خود را یافته و آراسته میگردد، و اهل آن مطمئن میشوند كه میتوانند از آن بهرهمند گردند، (ناگهان) فرمان ما، شبهنگام یا در روز، (برای نابودی آن) فرامیرسد؛ (سرما یا صاعقهای را بر آن مسلّط میسازیم؛) و آنچنان آن را درو میكنیم كه گویی دیروز هرگز (چنین كشتزاری) نبوده است! این گونه، آیات خود را برای گروهی كه میاندیشند، شرح میدهیم!
❇️ نكتهها:
در برخی روایات، این آیه رمز ظهور حضرت مهدی علیه السلام به شمار آمده است كه هرگاه زمین غرق در زرق، برق و مادیّات شد، با امر الهی و انقلاب مكتبی همه چیز عوض میشود.تفسیر نورالثقلین.
بهترین مثالها آن است كه از طبیعت گرفته شود و زمین و زمان آن را كهنه نسازد. «إِنَّما مَثَلُ الْحَیاةِ الدُّنْیا كَماءٍ»
❇️ پیامها:
1- مثال، از بهترین شیوههای تبلیغ و آموزش است. «إِنَّما مَثَلُ الْحَیاةِ الدُّنْیا»
2- در بهرهگیری از مواهب مادّی طبیعت، انسان و حیوان یكسانند، ولی ارزش انسان به بهرهگیری از معنویّات است. «یَأْكُلُ النَّاسُ وَ الْأَنْعامُ»
3- تناسب داشتن سبزهها با نیازهای انسان و حیوانات، از الطاف الهی است. «نَباتُ الْأَرْضِ مِمَّا یَأْكُلُ النَّاسُ وَ الْأَنْعامُ»
4- زینت انسان، ایمان است «حَبَّبَ إِلَیْكُمُ الْإِیمانَ وَ زَیَّنَهُ فِی قُلُوبِكُمْ» حجرات، 7. وزینت زمین، گیاهان هستند. «ازَّیَّنَتْ»
5- دنیا، انسان را فریب داده و به خیال و گمان وامیدارد. «ظَنَّ أَهْلُها أَنَّهُمْ قادِرُونَ»
6- همان گونه كه رویاندن گیاهان به دست خداست، «ءَانتم تزرعونه ام نحن الزارعون» واقعه، 64.خشكاندن و نابود كردن آن هم به دست اوست. «فَجَعَلْناها حَصِیداً»
7- دنیا وجلوههای آن، در معرض انواع حوادث است. ازَّیَّنَتْ ... حَصِیداً
8- عمر انسان در دنیا همچون عمر سبزهها وگلها كوتاه وگذراست. مَثَلُ الْحَیاةِ الدُّنْیا ... كَأَنْ لَمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ
9- قهر خدا گاه چنان شدید است كه هیچ اثری را باقی نمیگذارد. «لَمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ»
10- مثالهای قرآن، زمینهی تفكّر است، پس آنها را ساده نگیریم. «لِقَوْمٍ یَتَفَكَّرُونَ»
11- دلبستگی و مغرور شدن به دنیا، نشانهی كوتهفكری و مغرور نشدن، نشانهی اندیشه وفكر است. «لِقَوْمٍ یَتَفَكَّرُونَ»
📚 تفسیر نور - حجت الاسلام قرائتی
#قرآن
#سوره_یونس
#امام_زمان (عج)
سلام علیکم
صبح روز شنبه شما بخیر و شادی
هفته ای سرشار از موفیت برايتان آرزو دارم به برکت تلاوت آیه ۶ سوره مبارکه زمر و دعای مستجاب صلوات
💠 خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَأَنْزَلَ لَكُمْ مِنَ الْأَنْعَامِ ثَمَانِيَةَ أَزْوَاجٍ يَخْلُقُكُمْ فِي بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ خَلْقًا مِنْ بَعْدِ خَلْقٍ فِي ظُلُمَاتٍ ثَلَاثٍ ذَٰلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ لَهُ الْمُلْكُ لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ فَأَنَّىٰ تُصْرَفُونَ
🌿 او شما را از یك نفس آفرید، و همسرش را از (باقیمانده گِل) او خلق كرد؛ و برای شما هشت زوج از چهارپایان ایجاد كرد؛ او شما را در شكم مادرانتان آفرینشی بعد از آفرینش دیگر، در میان تاریكیهای سه گانه، میبخشد! این است خداوند، پروردگار شما كه حكومت (عالم هستی) از آن اوست؛ هیچ معبودی جز او نیست؛ پس چگونه از راه حق منحرف میشوید؟!
❇️ نكتهها:
مراد از «ثَمانِیَةَ أَزْواجٍ» در این جا به دلیل آیهی 143 و 144 سورهی انعام كه میفرماید: «مِنَ الضَّأْنِ اثْنَیْنِ وَ مِنَ الْمَعْزِ اثْنَیْنِ»، «وَ مِنَ الْإِبِلِ اثْنَیْنِ وَ مِنَ الْبَقَرِ اثْنَیْنِ» نر و ماده از چهار نوع حیوان است: گوسفند، بز، شتر و گاو.
مراد از «ظلمات سه گانه» به گفتهی امام حسین علیه السلام در دعای عرفه، گوشت و پوست و خون است.
❇️ پیامها:
1- جنس همهی انسانها، از مرد و زن و از سفید وسیاه، یكی است. «نَفْسٍ واحِدَةٍ»
2- گرچه مرد و زن از نظر جسمی تفاوتهایی دارند، امّا روح آنها یكی است. «نَفْسٍ واحِدَةٍ»
3- زوجیّت نعمتی است علاوه بر خلقت كه خداوند به انسان عطا كرده است. خَلَقَكُمْ ... ثُمَّ جَعَلَ ... زَوْجَها
4- انسان برای بقای نوع، به همسر نیازمند است. خَلَقَكُمْ ... ثُمَّ جَعَلَ مِنْها زَوْجَها
5- شكم و شهوت، نیازهای اولیه انسان هستند كه خداوند به آنها توجّه نموده است. جَعَلَ مِنْها زَوْجَها وَ أَنْزَلَ ... الْأَنْعامِ
6- در میان انواع حیوانات، چهار حیوان (گوسفند، بز، گاو و شتر) نقش ویژهای در خوراك انسان دارند. «ثَمانِیَةَ أَزْواجٍ»
7- آفرینش انسان در چند مرحله انجام میگیرد. «خَلْقاً مِنْ بَعْدِ خَلْقٍ» (در آیهی 12 و 13 سورهی مؤمنون از این مراحل به «نُطْفَةً، عَلَقَةً، مُضْغَةً» یاد شده است.)
8- انسان در تاریكی فلج است ولی خداوند در تاریكیهای متراكم فعال است. «یَخْلُقُكُمْ .. فِی ظُلُماتٍ ثَلاثٍ»
9- نعمتهای زندگی را از خدا بدانیم كه او هم خالق است و هم مالك، هم ربّ است و هم معبود. خَلَقَكُمْ ... رَبُّكُمْ لَهُ الْمُلْكُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ
📚 برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
#قرآن
#سوره_زمر
#آفرینش
سلام علیکم
صبح روز یکشنبه شما بخیر و شادی
ان شاءالله از امروز به بعد به برخی از صفات عباد الرحمن که در مصحف شریف به آن اشاره شده است خواهیم پرداخت:
👌 ۱-۲) انسان مؤمن می بایست....
وَعِبَادُ الرَّحْمَٰنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا
📖 سوره مبارکه فرقان آیه۶۳
بندگان (خاص خداوند) رحمان، كسانی هستند كه با آرامش و بیتكبّر بر زمین راه میروند؛ و هنگامی كه جاهلان آنها را مخاطب سازند (و سخنان نابخردانه گویند)، به آنها سلام میگویند (و با بیاعتنایی و بزرگواری میگذرند)
❇️ نكتهها:
شاید مراد از «مشی» و حركت آرام در زمین، تنها نحوهی راه رفتن نباشد، بلكه شیوهی زندگی متعادل را هم شامل شود.
«هون» هم به معنای تواضع و مدارا و نرمخویی است و هم به معنای سكینه ووقار.
امام صادق علیه السلام فرمود: مراد از «هَوْناً» زندگی كردن بر اساس فطرت و هماهنگ با روحیهای است كه خداوند آفریده است. یعنی بندگان خدا، خود را به تكلّف و رنج و تعب نمیاندازند.
كلمهی «سلام» در این جا به معنای سلامِ وداع با یاوهها و برخورد مسالمتآمیز است.
❇️ پیامها:
1- بالاترین مدال برای انسان، مدال بندگی خداست. «وَ عِبادُ الرَّحْمنِ» زیرا انتساب به بینهایت، انسان را بالا میبرد.
2- رفتار هر كس، نشان دهندهی شخصیّت اوست. عِبادُ الرَّحْمنِ ... یَمْشُونَ عَلَی الْأَرْضِ هَوْناً (بندگان خاص خداوند، مظهر تواضع هستند.)
3- اسلام، دین جامعی است كه حتّی برای چگونه راه رفتن برنامه دارد. «یَمْشُونَ عَلَی الْأَرْضِ هَوْناً»
4- ایمان واعتقاد انسان، در رفتار شخصی او مؤثّر است. عِبادُ الرَّحْمنِ ... یَمْشُونَ
5- تواضع، ثمرهی بندگی و نخستین نشانهی آن است. «هَوْناً»
6- سرچشمهی مدارا و نرمخویی بندگان خدا، ایمان است، نه ترس و ضعف آنان. عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذِینَ یَمْشُونَ ...
7- وقار و نرمی از بارزترین صفات مؤمن است. یَمْشُونَ ... هَوْناً
8- تواضع نسبت به همهی مردم لازم است. (نسبت به زن و مرد، كوچك وبزرگ، دانا و نادان). یَمْشُونَ ... هَوْناً ... قالُوا سَلاماً
9- با جاهلان مقابله به مثل نكنید. «إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً»
10- مُدارا و حلم و حوصله، از صفات بارز مؤمنان است. «قالُوا سَلاماً»
11- تواضع باید هم در عمل باشد، یَمْشُونَ ... هَوْناً، هم در كلام، «قالُوا سَلاماً» و هم در عبادت. «سُجَّداً وَ قِیاماً»
12- با افراد نادان و فرومایه مجادله نكنید. «قالُوا سَلاماً» (آنان سخنی در شأن خود میگویند، ولی شما سخنی عالمانه و كریمانه بگویید)
📚 برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
#قرآن
#سوره_فرقان
#شاخصه_مؤمن
سلام علیکم
صبح شما بخیر و شادی
امروز مصادف است با فرار شاه معدوم از کشور عزيزمان در سال ۱۳۵۷؛ لذا در راستای وظايف مؤمن امروز آیه ۷ سوره مبارکه محمد(ص) را تلاوت می کنیم:
👌۳) انسان مؤمن می بایست....
💠 يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوٓا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ
🌿 ای كسانی كه ایمان آوردهاید! اگر (آیین) خدا را یاری كنید، شما را یاری میكند و گامهایتان را استوار میدارد.
❇️ نكتهها:
انسان، موجودی محدود است و نصرت و یاری او از راه خدا نیز محدود؛ ولی خداوند بی نهایت است و نصرت او برخاسته از قدرت نامحدود.
خداوند چند چیز را در گرو چند چیز بر خود لازم كرده است:
- توجّه و یادكردش را در گرو یادكرد انسان. «فَاذْكُرُونِی أَذْكُرْكُمْ»
- نصرت ویاریش را در گرو یاری انسان.
- بركت و ازدیاد را در گرو سپاسگزاری انسان.
- وفای به عهدش را در گرو وفاداری انسان.
حضرت علی علیه السلام میفرمایند: خداوند از شما یاری خواسته در حالی كه خود عزیز و حكیم است و سپاهیان آسمانها و زمین به فرمان او هستند. نصرت خواهی و استقراض الهی برای آن است كه شما را بیازماید و بهترین عامل به نیكیها را مشخص سازد. نهجالبلاغه، خطبه 183.
❇️ پیامها:
1- لازمهی ایمان، اقدام عملی در جهت نشر و گسترش دین الهی است. یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ ...
2- جهاد با كفّار محارب، یكی از مصادیق یاری دین خداوند است. فَضَرْبَ الرِّقابِ ... إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ ...
3- پاداش و كیفر الهی، با عملكرد انسان همگون است. «تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْكُمْ»
4- هركس با فكر، زبان و عمل خویش، دین اسلام را یاری كند، خداوند نیز او را حمایت میكند. «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْكُمْ»
5- دریافت الطاف الهی، به تلاش انسان بستگی دارد. «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْكُمْ» (انتظار نصرت خداوند بدون تلاش و كوشش، توقّعی نابجاست.)
6- در میان امدادهای الهی، ثابت قدم بودن، برجستهترین آنهاست. (بعد از نصرت الهی نام پایداری آمده است.) «یَنْصُرْكُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدامَكُمْ»
7- پاداشهای الهی بیش از عملكرد ما است. «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْكُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدامَكُمْ»
📚 برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
#قرآن
#سوره_محمد
#شاخصه_مؤمن
سلام علیکم
صبح سه شنبه مهدوی شما بخیر و شادی
در ادامه وظايف مؤمن آیه ۶ #سوره_تحریم را تلاوت می کنیم:
👌۴) انسان مؤمن می بایست....
💠 يآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوٓا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَآئِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَآ أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ
🌿 ای كسانی كه ایمان آوردهاید خود و خانواده خویش را از آتشی كه هیزم آن انسانها و سنگهاست نگه دارید؛ آتشی كه فرشتگانی بر آن گمارده شده كه خشن و سختگیرند و هرگز فرمان خدا را مخالفت نمیكنند و آنچه را فرمان داده شدهاند (به طور كامل) اجرا مینمایند!
❇️ نكتهها:
در روایات میخوانیم كه شیوه حفظ بستگان از آتش دوزخ، #امر_به_معروف_و_نهی_از_منكر آنان است كه اگر قبول كردند، آنان را از آتش حفظ كردهای و اگر نپذیرفتند، تو به وظیفهات عمل كردهای.
در روایتی میخوانیم: رحمت خدا بر كسیكه به خانوادهاش هشدار دهد كه مراقب نماز و روزه و زكات و فقرا و ایتام و همسایگانتان باشید.
شاید «وَقُودُهَا النَّاسُ»، اشاره به تجسّم عمل انسان در قیامت باشد كه خصلتها و اعمال زشت او در دنیا، در آن روز آتشگیره میشود.
مسئولیّت انسان در برابر #خانواده
در آیات متعدّدی از قرآن به رسالت انسان در برابر خانوادهاش اشاره شده است، از جمله:
«قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلِیكُمْ ناراً»
«وَ أْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَیْها»
«وَ أَنْذِرْ عَشِیرَتَكَ الْأَقْرَبِینَ»
«یا بُنَیَّ أَقِمِ الصَّلاةَ وَ أْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ»
«قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ»
«إِنَّ الْخاسِرِینَ الَّذِینَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَ أَهْلِیهِمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ»
«إِنَّا كُنَّا قَبْلُ فِی أَهْلِنا مُشْفِقِینَ»
«وَ كانَ یَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلاةِ»
در روایات نیز توجّه بسیاری به این موضوع شده كه چند نمونهای ذكر میشود:
پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله فرمودند: همه شما نسبت به زیر دست خود مسئول هستید. مرد، مسئول خانوادهاش، زن مسئول شوهر و فرزندش است.
و نیز میفرمایند: همین كه فرزندتان به هفت سالگی رسید، آنان را به #نماز فرمان دهید و همین كه نه ساله شدند، سختگیری تا مرز تنبیه بدنی مانعی ندارد و بستر و رختخواب آنان را در ده سالگی جدا كنید.
امام علی(ع) میفرمایند: به خود و خانوادهتان خیر بیاموزید و آنان را ادب كنید.
❇️ پیامها:
1- ایمان داشتن كافی نیست، حفظ آن از خطرات و آسیبها مهم است. پس باید مراقبت كرد. «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ»
2- اولین گام در اصلاحات، اصلاح خود و بستگان و سپس اصلاح جامعه است. در این آیه، اصلاح خود و بستگان و سپس در آیه نهم، اصلاح جامعه از طریق #جهاد با كفّار و منافقان آمده است. «قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلِیكُمْ»
3- ایمان به معاد و دوزخ، نقش مهمی در ایجاد تقوا و اصلاح خود و دیگران دارد. «قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلِیكُمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ»
4- تربیت دینی فرزندان، بر عهده مدیر خانواده است. «قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلِیكُمْ ناراً»
5- نفس انسان، سركش است و نیاز به حفاظت دارد. «قُوا أَنْفُسَكُمْ»
6- اولیترین فرد به حفظ انسان، خود انسان است. «قُوا أَنْفُسَكُمْ»
7- تا زنجیر از پای خود باز نكنیم، نمیتوانیم دیگران را آزاد كنیم. خودسازی شرط موفقیّت در ساختن خانواده و جامعه است. «قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلِیكُمْ»
8- كیفر رها كردن خانواده و نزدیكان، هیزم آتش دوزخ شدن است. «وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ»
9- كسانی كه در دنیا سنگدل باشند، «فَهِیَ كَالْحِجارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً» بقره، 74.در آن روز نیز در ردیف سنگ قرار میگیرند. «وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ»
10- در مدیریّت، مسئول هر كار باید با آن كار سنخیّت داشته باشد. اگر مسئول دوزخ، غلاظ و شداد نباشد، یا خودش اذیّت میشود و یا به رسالت خود درست عمل نمیكند. «عَلَیْها مَلائِكَةٌ غِلاظٌ شِدادٌ»
11- گرچه انسانِ معصیت كار به دوزخ میرود، امّا فرشتگان دوزخ، در عذاب كردن او معصیت خدا را نخواهند كرد. «لا یَعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ»
12- فرشتگان، نه دستورات گذشته را تمرّد كرده و میكنند، «ما أَمَرَهُمْ» نه دستوراتی كه بعداً به آنان داده میشود. «ما یُؤْمَرُونَ»
📚 برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
#شاخصه_مؤمن
سلام علیکم
💐 صبح چهارشنبه امام رضایی شما بخیر و شادی
✍ در ادامه بررسی آیات #شاخصه_مؤمن، امروز آیه ۶۴ #سوره_فرقان را تلاوت می کنیم:
👌۵) انسان مؤمن می بایست...
💠 وَعِبَادُ الرَّحْمَٰنِ... (٦٣)وَالَّذِينَ يَبِيتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّدًا وَقِيَامًا (٦٤)
🌿 بندگان (خاص خداوند) رحمان، كسانی هستند كه شبانگاه برای پروردگارشان سجده و قیام میكنند؛
✅ نكتهها:
«بیتوته» به معنای شبزندهداری است، خواه تمام شب یا نیمی یا بخشی از آن. چنانكه یكی از اعمال حج، بیتوتهی زائران و حاجیان در شب یازدهم و شب دوازدهم ذیالحجه در سرزمین منی است و فقها مقدار بیتوته در آن مكان را نیمی از شب دانستهاند.
حضرت علی علیه السلام در وصف پارسایان میفرمایند: آنان شبها در حال قیام و شب زندهداریاند، آنان عابدان شب، و شیران روزند. #نهج_البلاغه، خطبه همام.
❇️ پیامها:
11- تواضع باید هم در عمل باشد، یَمْشُونَ ... هَوْناً، هم در كلام، «قالُوا سَلاماً» و هم در عبادت. «سُجَّداً وَ قِیاماً»
13- بهترین وقت عبادت، شب است و بین شب ونماز ومناجات، رابطه محكمی است. «یَبِیتُونَ لِرَبِّهِمْ» (فضای آرام، دوری از ریا، تمركز فكر، از بركات شب است)
14- شب زندهداری و استمرار و تداوم عبادت، نشانهی بندگان خاصّ خداوند است. (فعل مضارع «یَبِیتُونَ» نشانهی استمرار است)
15- آنچه به عبادت ارزش میدهد، اخلاص است. «لِرَبِّهِمْ»
📚 برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم
💐صبح آخرین پنجشنبه دی ماه شما بخیر و شادی
✍ضمن بررسی دیگر #شاخصه_مؤمن در #سوره_فرقان آیه ۶۷، جهت شادی ارواح مطهر شهدا و درگذشتگان فاتحه و صلوات نثار بفرماييد:
👌 ۶) انسان مؤمن می بایست...
💠 وَالَّذِينَ إِذَآ أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَلَمْ يَقْتُرُوا وَكَانَ بَيْنَ ذَٰلِكَ قَوَامًا
🌿 و كسانی كه هرگاه انفاق كنند، نه اسراف مینمایند و نه سختگیری؛ بلكه در میان این دو، حدّ اعتدالی دارند.
✅ نكتهها:
امام رضا علیه السلام مقدار هزینه و انفاق معتدل را همان مقدار معروفی دانستند كه در سوره بقره آمده: «عَلَی الْمُوسِعِ قَدَرُهُ وَ عَلَی الْمُقْتِرِ قَدَرُهُ مَتاعاً بِالْمَعْرُوفِ» یعنی توانگر در شأن توانمندی خود و تهیدست در حدّ توان خود مطابق عُرف پسندیده و شأن خود بدهد.
امام صادق علیه السلام فرمود: بخشش در راه باطل، اسراف است (گرچه كم باشد) و بخل در راه حقّ، اقتار است.
آن حضرت مقداری سنگریزه از زمین برداشت و مشت خود را بست و فرمود: این اقتار (سختگیری و بخل ورزیدن) است، سپس مشت دیگری برداشت و دست خود را چنان گشود كه همهی سنگریزهها به زمین ریخت، آن گاه فرمود: این اسراف است. بار سوّم مشت دیگری برداشت و دست خود را كمی باز كرد به طوری كه مقداری از سنگریزهها ریخت و مقداری در دستش باقی ماند، سپس فرمود: این، قَوام و اعتدال و حد وسط است.
❇️ پیامها:
1- انفاق برای عبادالرحمن، یك وظیفه ومسألهی قطعی است. إِذا أَنْفَقُوا ...
2- نماز شب و ترس از جهنّم و خوف الهی، باید در كنار رسیدگی به محرومان جامعه باشد. «یَبِیتُونَ لِرَبِّهِمْ- أَنْفَقُوا»
3- انسان مالك است، ولی در خرج كردن محدودیّت دارد. «لَمْ یُسْرِفُوا»
4- اسراف جایز نیست، حتّی در انفاق. «إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا»
5- بندگان خاصّ خداوند، از بخل بدورند. «لَمْ یَقْتُرُوا»
6- امّت میانه ووسط، باید برنامههای معتدل داشته باشد. «وَ كانَ بَیْنَ ذلِكَ قَواماً»
7- میانهروی در عبادت و انفاق، ارزش است. «قَواماً»
📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
سلام علیکم
💐صبح جمعه مهدوی شما بخیر و شادی
✍در ادامه بیان #شاخصه_مؤمن آیه ۳ #سوره_بقره را بررسی می کنیم:
👌۷_۹) انسان مؤمن می بایست...
💠الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ
🌿(پرهیزكاران) كسانی هستند كه به #غیب [=آنچه از حس پوشیده و پنهان است] ایمان میآورند؛ و #نماز را برپا میدارند؛ و از تمام نعمتها و مواهبی كه به آنان روزی دادهایم، #انفاق میكنند.
✅نكتهها:
قرآن، هستی را به دو بخش تقسیم میكند: عالم غیب (غیب به خداوند متعال، فرشتگان، معاد و حضرت مهدی علیه السلام اطلاق شده است.) و عالم شهود. متّقین به كلّ هستی ایمان دارند، ولی دیگران تنها آنچه را قبول میكنند كه برایشان محسوس باشد.
حتّی توقّع دارند كه خدا را با چشم ببینند و چون نمیبینند، به او ایمان نمیآورند. چنانكه برخی به حضرت موسی گفتند: «لَنْ نُؤْمِنَ لَكَ حَتَّی نَرَی اللَّهَ جَهْرَةً» بقره، 55. ما هرگز به تو ایمان نمیآوریم، مگر آنكه خداوند را آشكارا مشاهده كنیم.
این افراد دربارهی قیامت نیز میگویند: «ما هِیَ إِلَّا حَیاتُنَا الدُّنْیا نَمُوتُ وَ نَحْیا وَ ما یُهْلِكُنا إِلَّا الدَّهْرُ» جاثیه، 24. جز این دنیا كه ما در آن زندگی میكنیم، جهان دیگری نیست، میمیریم و زنده میشویم و این روزگار است كه ما را از بین میبرد.
چنین افرادی هنوز از مدار حیوانات نگذشتهاند و راه شناخت را منحصر به محسوسات میدانند و میخواهند همه چیز را از طریق حواسّ درك كنند.
متّقین نسبت به جهان غیب ایمان دارند، كه برتر از علم و فراتر از آن است. در درونِ ایمان، عشق، علاقه، تعظیم، تقدیس و ارتباط نهفته است، ولی در علم، این مسائل نیست.
❇️پیامها:
1- #ایمان، از عمل جدا نیست. در كنار ایمان به غیب، وظایف و تكالیف عملی مؤمن بازگو شده است. «یؤمنون ... یقیمون ... ینفقون»
2- اساسیترین اصل در جهانبینی الهی آن است كه هستی، منحصر به محسوسات نیست. «یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ»
3- پس از اصل ایمان، اقامهی نماز و انفاق از مهمترین اعمال است. «یُؤْمِنُونَ ... یُقِیمُونَ ... یُنْفِقُونَ»
4- برگزاری نماز، باید مستمر باشد نه موسمی و مقطعی. «یُقِیمُونَ الصَّلاةَ» (فعل مضارع بر استمرار و دوام دلالت دارد.)
5- در انفاق نیز باید میانهرو باشیم. «مِمَّا»، (مِن ما) است و یكی از معانی «من» بعض است. یعنی بعضی از آنچه روزی كردهایم- نه همه را- انفاق میكنند. «مِمَّا رَزَقْناهُمْ»
6- از هرچه خداوند عطا كرده (علم، آبرو، ثروت، هنر و ...) به دیگران انفاق كنیم. «مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ» در اینگونه موارد كلمه «ما» به معنای هر چیز است. امام صادق علیه السلام میفرماید: از آنچه به آنان تعلیم دادهایم در جامعه نشر میدهند.
7- انفاق باید از مال حلال باشد، چون خداوند رزق هر كس را از حلال مقدّر میكند. «رَزَقْناهُمْ»
8- اگر باور كنیم آنچه داریم از خداست، با انفاق كردن مغرور نمیشویم. بهتر میتوانیم قسمتی از آن را انفاق كنیم. «مِمَّا رَزَقْناهُمْ»
📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
سلام علیکم
💐شنبه اولین روز بهمن ماه شما بخیر و شادی و ان شاءالله تحت عنایت و توجه حضرت حجت باشیم ان شاءالله به برکت صلوات بر حضرت محمد (ص) و آل حضرتش
✍در ادامه بیان #شاخصه_مؤمن، آیات ۶۵ و ۶۶ #سوره_فرقان بررسی خواهیم کرد:
👌 ۱۰) انسان مؤمن می بایست...
💠وَالَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذَابَ جَهَنَّمَ إِنَّ عَذَابَهَا كَانَ غَرَامًا (٦٥)إِنَّهَا سَآءَتْ مُسْتَقَرًّا وَمُقَامًا (٦٦)
🌿و كسانی كه میگویند: «پروردگارا! عذاب جهنم را از ما برطرف گردان، كه عذابش سخت و پر دوام است! مسلّماً آن (جهنم)، بد جایگاه و بد محلّ اقامتی است!»
✅نكتهها:
فكر نجات از آتش هم باید از طریق عبادت باشد و هم از طریق دیگر اعمال نیك. حضرت علی علیه السلام آن گاه كه اموالی را در راه خدا وقف میكردند، در وقفنامهی خود مینوشتند: این اموال را وقف كردم، تا بدین وسیله از آتش دوزخ درامان باشم وآتش دوزخ نیز از من دور باشد.
❇️پیامها:
1- اگر شب زندهدار هم هستید، مغرور نشوید. وَ الَّذِینَ یَقُولُونَ ...
2- #یاد_معاد از ویژگیهای بندگان خاصّ خداست. «رَبَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذابَ جَهَنَّمَ»
3- بندگان خاصّ خداوند، بیش از آنكه طمع بهشت داشته باشند، از آتش دوزخ خوف دارند. یَبِیتُونَ ... یَقُولُونَ رَبَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذابَ جَهَنَّمَ
📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم
💐صبح شما بخیر و شادی
✍در ادامه بیان #شاخصه_مؤمن، آیه ۶۸ #سوره_فرقان را بررسی خواهیم کرد:
👌۱۱_۱۳) انسان مؤمن می بایست...
💠وَالَّذِينَ لَا يَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلَٰهًا آخَرَ وَلَا يَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَلَا يَزْنُونَ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَٰلِكَ يَلْقَ أَثَامًا
🌿و كسانی كه معبود دیگری را با خداوند نمیخوانند؛ و انسانی را كه خداوند خونش را حرام شمرده، جز بحق نمیكشند؛ و زنا نمیكنند؛ و هر كس چنین كند، مجازات سختی خواهد دید!
✅نكتهها:
«اثم» گناه و «اثام» كیفر گناه است.
در این آیات در كنار كارهای مثبتِ بندگان ویژهی خدا، كارهای منفی كه از آن دوری میكنند نیز ذكر شده است.
در این آیه #شرك، #قتل و #زنا مطرح شده است كه در روایات از بزرگترین گناهان شمرده شدهاند.
قتل نفس، از گناهان كبیره است، ولی جملهی «إِلَّا بِالْحَقِّ» میگوید: قتل، در مواردی لازم و حقّ است از جمله: 1. قصاص قاتل. 2. زنای با محارم. 3. زنای كافر با زن مسلمان. 4. زناكاری كه زن را مجبور كند. 5. زنای كسی كه همسر دارد. 6. مدعی نبوّت. 7. سَبّ و توهین و دشنام به پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام. 8. مسلمان ساحر. 9. مُفسد و محارب. 10- مرتد. 11. كسی كه بر امام عادل زمان خروج كند. 12. مشركِ محارب.
❇️پیامها:
1- خطرناكترین غریزهای كه انسان را به گناه وادار میكند، غریزه غضب و شهوت است ومؤمن باید بر غرائز خود مسلط باشد. «لا یَقْتُلُونَ- لا یَزْنُونَ»
2- خداوند در برخی از موارد به قتل و كشته شدن بعضی از انسانها راضی است. «إِلَّا بِالْحَقِّ» ولی به هیچ عنوان و در هیچ شرایطی رضایت نمیدهد كه فردی به شرك و زنا آلوده شود. «لا یَزْنُونَ»
3- دستور قرآن در زمینهی دوری از شرك، زنا وقتل، تنها یك موعظه نیست، قانونی است كه تخلّف از آن كیفری شدید دارد. «وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِكَ یَلْقَ أَثاماً»
4- كیفرهای الهی استثنابردار نیست، هر كس تخلّف كند كیفر میشود. «وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِكَ یَلْقَ أَثاماً»
📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
سلام علیکم
💐ميلاد با سعادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام و حلول ماه رجب بر شما بخیر و شادی
✍در ادامه بیان #شاخصه_مؤمن، آیه ۲ #سوره_مائده را بررسی خواهیم کرد:
👌 ۱۴) انسان مؤمن می بایست...
💠يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُحِلُّوا شَعَآئِرَ اللَّهِ وَلَا الشَّهْرَ الْحَرَامَ وَلَا الْهَدْيَ...
ای كسانی كه ایمان آوردهاید! شعائر و حدود الهی (و مراسم حج را محترم بشمرید! و مخالفت با آنها) را حلال ندانید! و نه ماه حرام را، و نه قربانیهای بینشان و نشاندار را...
✅نكتهها:
«هدی»، حیوان بینشانی است كه برای قربانی در حج هدیه میشود، و «قلائد» حیواناتی هستند كه پیش از مراسم حج، با آویختن چیزی به گردن آنها یا داغ زدن، علامتدار میشوند تا در مناسك حج، قربانی شوند.
خداوند در ابتدای این آیه، احترام به همه شعائر را واجب و هتك حرمت آنها را حرام كرده است؛ ولی در میان شعائر، چند مورد را به خصوص ذكر كرده است از جمله ماههای: رجب، ذیقعده، ذیحجّه و محرّم كه جنگ در آنها حرام است و ماه ذیحجّه كه حج در آن انجام میشود، هَدْی كه قربانی بینشان است و قلائد كه قربانی نشاندار است.
❇️پیامها:
1- خداوند از مؤمنان، انتظار ویژهای دارد. یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تُحِلُّوا ...
2- احترام گذاردن به شعائر الهی، وظیفهی اهل ایمان است. «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تُحِلُّوا شَعائِرَ اللَّهِ»
3- هتك حرمت و قداست شعائرالهی، حرام است. «لا تُحِلُّوا شَعائِرَ اللَّهِ»
4- همهی زمانها یكسان نیستند. برخی روزها مثل ایّاماللّه و برخی ماهها مثل ماهِ حرام، احترام ویژهای دارند. «وَ لَا الشَّهْرَ الْحَرامَ»
5- حیوانی هم كه در مسیر هدف الهی قرار گیرد، احترام دارد. «وَ لَا الْهَدْیَ وَ لَا الْقَلائِدَ»
📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
✍ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم
💐صبح سه شنبه مهدوی شما بخیر قرین موفقیت و خوشبختی
✍در بیان #شاخصه_مؤمن، ادامه آیه ۲ #سوره_مائده را بررسی خواهیم کرد:
👌 ۱۷_۱۵) انسان مؤمن می بایست...
💠يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُحِلُّوا شَعَآئِرَ اللَّهِ وَلَا الشَّهْرَ الْحَرَامَ وَلَا الْهَدْيَ وَلَا الْقَلَآئِدَ وَلَآ آٓمِّينَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنْ رَبِّهِمْ وَرِضْوَانًا وَإِذَا حَلَلْتُمْ فَاصْطَادُوا وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ أَنْ صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ أَنْ تَعْتَدُوا .... (٢)
🌿ای كسانی كه ایمان آوردهاید! شعائر و حدود الهی را حلال ندانید! و نه ماه حرام را،.... و نه آنها را كه به قصد خانه خدا برای به دست آوردن فضل پروردگار و خشنودی او میآیند! اما هنگامی كه از احرام بیرون آمدید، صیدكردن برای شما مانعی ندارد. و خصومت با جمعیّتی كه شما را از آمدن به مسجد الحرام (در سال حدیبیه) بازداشتند، نباید شما را وادار به تعدّی و تجاوز كند!
✅نكتهها:
در سال ششم هجری، مسلمانان با پیمودن هشتاد فرسخ راه از مدینه به مكّه آمده بودند تا حج بگذارند؛ ولی كافران مانع شدند و صلح حدیبیه پیش آمد. اكنون كه مكّه فتح شده، نباید دست به تجاوز بزنند. «صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ»
❇️پیامها:
6- راهیان خانهی خدا باید مورد احترام قرار گیرند. «وَ لَا آمِّینَ الْبَیْتَ الْحَرامَ» (هر برنامهای كه به احترام و #امنیّت_زائران_خانه_خدا ضربه بزند، حرام است، خواه در سفر حج باشد یا عمره.)
7- هدف اصلی در حج، زیارت كعبه است. «آمِّینَ الْبَیْتَ»
8- حج و عمره، راهی برای تحصیل دنیا وآخرت است. «یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنْ رَبِّهِمْ وَ رِضْواناً»
9- سراغ #سود_حلال رفتن یك ارزش است. قرآن، فضل پروردگار را كه همان سودِ كسب و كار است، در كنار رضوان وقرب الهی قرار داده است. «یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنْ رَبِّهِمْ وَ رِضْواناً»
10- هر نوع فعّالیّت اقتصادی و تجاری در مكّه، برای كشورهای اسلامی آزاد است. «یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنْ رَبِّهِمْ»
11- بهرههای مادّی، تفضّل الهی به انسان و از شئون ربوبیّت اوست. «فَضْلًا مِنْ رَبِّهِمْ»
12- دشمنیهای دیگران در یك زمان، مجوّز ظلم و تجاوز ما در زمانی دیگر نمیشود. وَ لا یَجْرِمَنَّكُمْ ... أَنْ تَعْتَدُوا
13- #بیعدالتی و #تجاوز_از_حدّ، حرام است حتّی نسبت به دشمنان. شَنَآنُ قَوْمٍ ... أَنْ تَعْتَدُوا (در انتقام نیز عدالت را رعایت كنید.)
14- احساسات دینی، بهانهی ظلم نشود. «صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ أَنْ تَعْتَدُوا»
📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
✍ادامه دارد....
سلام علیکم
🏴سالروز شهادت حضرت ابن الرضای ثانی، امام علی النقی الهادی علیه السلام تسلیت و تعزیت باد
✍در بیان #شاخصه_مؤمن، ادامه آیه ۲ #سوره_مائده را بررسی خواهیم کرد:
👌 ۱۸ و ۱۹) انسان مؤمن می بایست...
💠يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُحِلُّوا شَعَآئِرَ اللَّهِ وَلَا الشَّهْرَ الْحَرَامَ وَلَا الْهَدْيَ وَلَا الْقَلَآئِدَ وَلَآ آٓمِّينَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنْ رَبِّهِمْ وَرِضْوَانًا وَإِذَا حَلَلْتُمْ فَاصْطَادُوا وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ أَنْ صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ أَنْ تَعْتَدُوا وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ (٢)
🌿...و (همواره) در راه نیكی و پرهیزگاری با هم تعاون كنید! و (هرگز) در راه گناه و تعدّی همكاری ننمایید! و از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید كه مجازات خدا شدید است!(۲)
✅نكتهها:
اگر تحصیل علم یك «بِرّ» است، زمینههای آن چون: تأمین مدرسه، كتاب، كتابخانه، آزمایشگاه، وسیله نقلیّه، استاد و ... همه «تعاون بر بِرّ» است. و در آیهی 177 سورهی بقره، مواردی از «برّ» را بیان كرده است.
امام صادق علیه السلام فرمود: «هر كس برای یاری رساندن به دیگران گامی بردارد، پاداش مجاهد و رزمنده را دارد». وسائل، ج 8، ص 602.
«یاری كردن مسلمان، از یك ماه روزهی مستحبّی واعتكاف بهتر است» وسائل، ج 11، ص 345.
❇️پیامها:
15- وفای به پیمانها وحفظ حرمت و قداست شعائر الهی نیاز به همیاری و #تعاون دارد. لا تُحِلُّوا شَعائِرَ اللَّهِ ... وَ تَعاوَنُوا
16- چشمپوشی از خطای دیگران، یكی از راههای تعاون بر نیكی است. لا یَجْرِمَنَّكُمْ ... تَعاوَنُوا
17- حكومت و جامعهی اسلامی، باید در صحنهی بینالمللی، از مظلوم و كارهای خیر حمایت و ظالم و بدیها را محكوم كند. «تَعاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَ التَّقْوی وَ لا تَعاوَنُوا عَلَی الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ»
18- برای رشد همه جانبهی فضایل باید زمینهها را آماده ساخت و در راه رسیدن به آن هدف، تعاون داشت. «تَعاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ»
19- به جای حمایت از قبیله، منطقه، نژاد و زبان، باید از «حقّ» حمایت كرد و به «بِرّ» یاری رساند. «تَعاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ»
20- كسانی كه قداست شعائر الهی را میشكنند و به بدیها كمك میكنند، باید خود را برای عقاب شدید الهی آماده كنند. «وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقابِ»
📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم
💐در اولین پنج شنبه ماه رجب ، که به شب لیله الرغائب، شب آرزوها معروف است، ضمن التماس دعا از درگاه ایزد متعال بهترین ها را برایتان آرزو دارم
✍در بیان #شاخصه_مؤمن، آیه ۶۰ #سوره_غافر را بررسی خواهیم کرد:
👌 ۲۰) انسان مؤمن می بایست...
💠وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِيٓ أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ
🌿پروردگار شما گفته است: «مرا بخوانید تا (دعای) شما را بپذیرم! كسانی كه از عبادت من تكبّر میورزند به زودی با ذلّت وارد دوزخ میشوند!»
✅نكتهها:
سؤال: با این كه خداوند وعدهی استجابت داده است، چرا برخی دعاهای ما مستجاب نمیشود؟
پاسخ: الف) بعضی اعمال نظیر گناه و ظلم و خوردن لقمهی حرام و عفو نكردنِ كسانی كه از ما عذرخواهی میكنند، مانع استجابت دعا میشود.
ب) گاهی مستجاب شدن دعای ما نظام آفرینش را به هم میریزد، نظیر دانش آموزی كه در امتحان جغرافیا در پاسخ این سؤال كه آیا سطح دریاها بالاتر است یا كوهها؟ چون به اشتباه نوشته بود «سطح دریاها بالاتر است!» از خداوند خواسته بود كه این دو را جا به جا كند تا او نمرهی قبولی بگیرد!
ج) گاهی آن دعا مستجاب نمیشود، ولی مشابه آن مستجاب میشود.
د) گاهی اثر دعا در آیندهی خود انسان یا خانواده و نسل او یا در قیامت نتیجه میدهد و فوری مستجاب نمیشود.
هر دعایی كه مستجاب نشود در حقیقت دعا نیست، چون دعا به معنای طلب خیر است و بسیاری از خواستههای ما شرّ است نه خیر.
✅آداب دعا در قرآن
1. دعا همراه ایمان و عمل صالح باشد. «یَسْتَجِیبُ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ»
2. با اخلاص باشد. «فَادْعُوا اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ»
3. با تضرّع و مخفیانه باشد. «ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعاً وَ خُفْیَةً»
4. با بیم و امید باشد. «وَ ادْعُوهُ خَوْفاً وَ طَمَعاً»
5. در ساعاتی خاص باشد. «یَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداةِ وَ الْعَشِیِّ»
❇️پیامها:
1- گفتگو با خداوند، كلید رشد و تربیت انسان است. «قالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِی»
2- میان دعای انسان و ربوبیّت خداوند، رابطهای تنگاتنگ است. (اكثر دعاهای قرآن همراه «رَبَّنا»* آمده است). «رَبُّكُمُ ادْعُونِی»
3- خداوند، از ما خواسته كه به درگاه او #دعا كنیم. «قالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِی»
4- در دعا فقط خدا را بخوانیم، نه خدا و دیگران را در كنار هم. «ادْعُونِی»
5- خداوند نیازهای ما را میداند، ولی دستور دعا نشانهی آن است كه درخواست ما آثاری دارد. «ادْعُونِی»
6- بین دعا و استجابت هیچ فاصلهای نیست. «ادْعُونِی أَسْتَجِبْ»
7- در دعا و اجابت واسطهای در كار نیست. «ادْعُونِی أَسْتَجِبْ»
8- استجابت دعا وعده الهی است. «ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَكُمْ»
9- اگر دعایی مستجاب نشد لابد به سود ما نبوده است، چون فرمود: «أَسْتَجِبْ لَكُمْ» آنچه را به نفع شما باشد مستجاب میكنم.
10- دعا نكردن، نشانهی تكبّر است. «یَسْتَكْبِرُونَ»
11- دعا، درمان تكبّر است. «یَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِی»
12- دعا، خود عبادت است. «یَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِی»
13- دعا عبادتی مخصوص و الهی است. «عِبادَتِی»
14- مجازات خداوند عادلانه و متناسب با نوع رفتار و كردار آدمی است. استكبار امروز، سرافكندگی فردا را به دنبال دارد. «یَسْتَكْبِرُونَ- داخِرِینَ»
📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم
💐صبح جمعه شما بخیر و شادی ؛ ان شاءالله به برکت تلاوت آیه امروز و صلوات ما نیز در زمره منتظرین واقعی حضرت مهدی(عج) قرار بگیریم ؛ ان شاءالله:
✍در بیان #شاخصه_مؤمن، ادامه آیه ۸۱ #سوره_آل_عمران را بررسی خواهیم کرد:
👌۲۱) انسان مؤمن می بایست...
💠وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَاقَ النَّبِيِّينَ لَمَآ آتَيْتُكُمْ مِنْ كِتَابٍ وَحِكْمَةٍ ثُمَّ جَآءَكُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَلَتَنْصُرُنَّهُ قَالَ أَأَقْرَرْتُمْ وَأَخَذْتُمْ عَلَىٰ ذَٰلِكُمْ إِصْرِي قَالُوٓا أَقْرَرْنَا قَالَ فَاشْهَدُوا وَأَنَا مَعَكُمْ مِنَ الشَّاهِدِينَ
🌿و (به خاطر بیاورید) هنگامی را كه خداوند، از پیامبران (و پیروان آنها)، پیمان مؤكّد گرفت، كه هرگاه كتاب و دانش به شما دادم، سپس پیامبری به سوی شما آمد كه آنچه را با شماست تصدیق میكند، به او ایمان بیاورید و او را یاری كنید! سپس (خداوند) به آنها گفت: «آیا به این موضوع، اقرار دارید؟ و بر آن، پیمان مؤكّد بستید؟» گفتند: «(آری) اقرار داریم!» (خداوند به آنها) گفت: «پس گواه باشید! و من نیز با شما از گواهانم.»(۸۱)
✅نكتهها:
تفاوت مكتب انبیا، مانند تفاوت برنامهی دو استاد یا دو استاندار است كه در اصول مسائل علمی و سیاسی، دارای جهت واحدی هستند، ولی در مسائل جزئی، به جهت تفاوتهای فردی دانش آموزان یا شرایط منطقهای، برنامههای گوناگون ارائه میدهند.
آنچه مهم است داشتن روحیه اطاعت و تسلیم فرمان خدا بودن است، گرچه میدانی برای عمل نباشد. مثلًا شهید شدن یك مسأله است و آمادگی برای شهادت مسألهای دیگر.
چنانكه خداوند نمیخواهد خون اسماعیل ریخته شود، ولی میخواهد ابراهیم آمادگی كامل برای قربانی كردن فرزند داشته باشد. یا ممكن است ما زمان ظهور #حضرت_مهدی علیه السلام را درك نكنیم، ولی #انتظار #ظهور، و عشق و علاقه و انس و آمادگی برای حضورش، مسألهای است كه در دهها آیه و روایت سفارش شده است.
بنابراین پیامبران گرچه عصر پیامبر اسلام را درك نكردهاند، ولی آنان مطیع و تسلیم فرمان خدا بوده و در آرزوی رسالت و یاری او بودند.
❇️پیامها:
1- در مدیریّت الهی، لازمهی سپردن مسئولیّتها، تعهد و پیمان گرفتن است. «أَخَذَ اللَّهُ مِیثاقَ النَّبِیِّینَ»
2- هر جا كار سخت است، پیمان گرفتن لازم است. دست برداشتن از آئین و سنّت موجود، و ایمان و حمایت از شخص نوظهور، ساده نیست. لذا خداوند تعهد شدید میگیرد. «أَخَذَ اللَّهُ مِیثاقَ ...»
3- آمدن #پیامبر_خاتم صلی الله علیه و آله قطعی است، لذا از همهی انبیا #پیمان گرفته شده، نه بعضی از آنها. «مِیثاقَ النَّبِیِّینَ ... جاءَكُمْ رَسُولٌ»
4- جریان نبوّت، مایهی #وحدت است، نه اسباب تفرقه و انشعاب. «رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِما مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ»
5- انبیا دارای هدفی مشترك هستند. لذا پیامبران قبلی، آمدن انبیای بعدی را بشارت میدادند ونسبت به آنان پیمانِ ایمان و #نصرت دارند، وپیامبران بعدی، انبیای قبل را تصدیق میكردند. «مُصَدِّقٌ لِما مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ»
6- قدیمیها، جدیدیها را تحویل بگیرند، آنها را به مردم معرّفی كنند و زمینهی رشد بعدیها را فراهم آورند. «لَتُؤْمِنُنَّ ... لَتَنْصُرُنَّهُ»
7- ایمان به تنهایی كفایت نمیكند، بلكه #یاری و #حمایت نیز لازم است. «لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ»
8- در میان انبیا، سلسله مراتب است و خاتمالنّبیّین اشرف آنهاست، زیرا همهی انبیا باید مؤمن به او و حامی او باشند. «لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ»
9- وقتی انبیای پیشین موظّف به ایمان وحمایت از پیامبر اسلام هستند، پس پیروان آنها نیز باید به او ایمان آورده و از او اطاعت كنند. «لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ»
10- حمایتی ارزشمند است كه از ایمان سرچشمه گرفته باشد. «لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ»
11- مهم، داشتن روح تسلیم و پذیرفتن حقّ است، چه بسا شرایط لازم برای عمل به وجود نیاید. انبیای قبل، زمان پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله را درك نكردند، ولی این روحیه را داشتند. «لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ»
📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی