eitaa logo
در محضر قرآن
118 دنبال‌کننده
51 عکس
206 ویدیو
1 فایل
این کانال بمنظور انس روزانه با معارف قرآن و عترت و بيشتر بر اساس تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی ایجاد شده است. استفاده و بازنشر مطالب به کانال ها و گروههای دیگر با هدف گسترش معارف قرآن و عترت کاملا آزاد و مجاز است. ارادتمند هادی فرخنده
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام علیکم 💐صبح سه شنبه مهدوی شما بخیر و شادی ✍ دیروز مصادف با تغییر قبله مسلمین از بیت المقدس به سمت کعبه در سال دوم هجری بود؛ به همین مناسبت و در هفتمین روز از دهه مبارک فجر، و در ادامه در این ایام، در بررسی آیات آیه ۱۴۲ را تلاوت خواهیم کرد: 💠سَيَقُولُ السُّفَهَآءُ مِنَ النَّاسِ مَا وَلَّاهُمْ عَنْ قِبْلَتِهِمُ الَّتِي كَانُوا عَلَيْهَا قُلْ لِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ يَهْدِي مَنْ يَشَآءُ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ 🌿به زودی سبك‌مغزان از مردم می‌گویند: «چه چیز آنها [= مسلمانان‌] را، از قبله‌ای كه بر آن بودند، بازگردانید؟!» بگو: «مشرق و مغرب، از آن خداست؛ خدا هر كس را بخواهد، به راه راست هدایت می‌كند.» ✅نكته‌ها: پیامبر اكرم و مسلمانان، سیزده سالی را كه بعد از در مكّه بودند، به سوی كعبه نماز نمی‌خواندند، امّا بعد از هجرت به مدینه، چند ماهی نگذشته بود كه زبان به اعتراض گشوده و مسلمانان را تحقیر كردند و گفتند: شما رو به ما می‌خوانید، بنابراین پیرو و دنباله رو ما هستید و از خود ندارید. پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله از این اهانت ناراحت شد و هنگام دعا به آسمان نگاه می‌كرد، گویا منتظر نزول وحی بود تا آنكه دستور تغییر قبله صادر شد. پیامبر دو ركعت نماز ظهر را به سوی بیت‌المقدّس خوانده بود كه جبرئیل مأمور شد، بازوی پیامبر را گرفته و روی او را به سوی كعبه بگرداند. در نتیجه پیامبر صلی الله علیه و آله یك نماز را به دو قبله خواند و اكنون نیز در مدینه نام آن محلّ به مسجدِ قبلتَین معروف است. بعداز این ماجرا، ناراحت شده وطبق عادت خود شروع به خرده‌گیری كردند. آنها كه تا دیروز می‌گفتند: مسلمانان استقلال ندارند و پیرو ما هستند، اكنون می‌پرسیدند، چرا اینها از قبله‌ی پیامبران پیشین اعراض كرده‌اند؟ پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله مأمور شد در جواب آنها پاسخ دهد: مشرق و مغرب از آنِ خداست و خداوند مكان خاصّی ندارد. خداوند در همه جا حضور دارد و شرق و غرب عالم از آن اوست. پس جهت‌گیری بدن به سوی كعبه، رمز جهت‌گیری دل به سوی خداست. چه بسا افرادی به سوی كعبه نماز بگزارند، ولی قبله آنان چیز دیگری باشد. ❇️پیام‌ها: 1- افرادی كه هر روز دنبال بهانه‌ای هستند تا از پذیرش حقّ طفره روند، سفیه هستند. ‌همانگونه كه در روایات به كسی كه آخرت خویش را فدای دنیا كند مجنون، و به پیروان رهبر فاسد فقیر، و آن كس كه دین خود را از دست بدهد، غارت زده گفته شده است. «سَیَقُولُ السُّفَهاءُ» 2- كسی كه دست خدا را در وضع یا تغییر احكام بسته بداند، سفیه و سبك مغز است. اعتراض به خدای حكیم ودانا، نشانه‌ی سفاهت است. «سَیَقُولُ السُّفَهاءُ» 3- مسلمانان باید توطئه‌ها و وسؤالات بهانه‌جویانه‌ی دشمن را پیش‌بینی كرده وبا پاسخ به آنها، از وگسترش آن پیشگیری نمایند. «سَیَقُولُ ... قُلْ» 4- اصل سؤال كردن مورد انتقاد نیست، روحیّه سؤال كننده مورد انتقاد است كه از روی اعتراض و اشكال‌تراشی می‌پرسد. «ما وَلَّاهُمْ عَنْ قِبْلَتِهِمُ» 5- قداست و كرامت مكان‌ها و زمان‌ها، وابسته به عنایت پروردگار است، نه چیز دیگر. «لِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَ الْمَغْرِبُ» 6- ، یكی از نشانه‌های پیامبر اسلام در كتب آسمانی بود، لذا برای بعضی وسیله‌ی هدایت شد. «یَهْدِی مَنْ یَشاءُ» 📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
سلام علیکم 💐چهارشنبه امام رضایی شما بخیر و شادی ✍ در هشتمین روز از دهه مبارک فجر که مزین به روز نیروی هوایی است و در ادامه در این ایام در بررسی آیات آیه یکم را تلاوت خواهیم کرد: 💠بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَعَدُوَّكُمِّ ... (١) 🌿به نام خداوند بخشنده بخشایشگر. ای كسانی كه ایمان آورده‌اید! دشمن من و دشمن خودتان را دوست نگیرید! ... ✅نكته‌ها: از میان یكصد و چهارده سوره‌ی قرآن كریم، در آغاز نُه سوره به مسئله دشمن‌شناسی توجّه شده است؛ سوره‌های برائت، احزاب، محمّد، ممتحنه، منافقون، معارج، بیّنه، كافرون و مسد. در قرآن، آیات دشمن‌شناسی بیش از آیات الاحكام است. یكصد و نود و یك مرتبه واژه‌ی «ضَلَّ»، پانصد و بیست و یك مرتبه واژه‌ی «كفر»، سی و هفت مرتبه واژه‌ی «نفاق» و چهل و پنج مرتبه واژه‌ی «صدّ» آمده است. در تفاسیر می‌خوانیم: یكی از یاران پیامبر صلی الله علیه و آله، نامه‌ای را به زنی داد تا برای مشركان مكّه ببرد و آنان را از تصمیم پیامبر صلی الله علیه و آله مبنی بر فتح مكّه آگاه كند. جبرئیل، موضوع را به رسول اكرم خبر داد و پیامبر صلی الله علیه و آله، حضرت علی علیه السلام، و جمع دیگری را برای پس گرفتن نامه از آن زن، به سوی مكّه فرستاد و فرمود: «در فلان منطقه آن زن را خواهید یافت». گروه اعزامی حركت كردند و در همان نقطه‌ای كه پیامبر فرموده بود، آن زن را یافتند و سراغ نامه را از او گرفتند. زن از وجود چنین نامه‌ای اظهار بی اطلاعی كرد. بعضی از اصحاب، سخنان زن را باور كردند و خواستند به مدینه برگردند، امّا حضرت علی علیه السلام فرمود: «نه جبرئیل به پیامبر دروغ گفته و نه آن حضرت به ما، بنابراین قطعاً نامه‌ی مورد نظر در نزد این زن است». سپس شمشیر كشید كه نامه را بگیرد. زن كه مسئله را جدّی دید، نامه را از میان موهای سرش بیرون آورد و آن را تحویل داد. نامه را نزد پیامبر صلی الله علیه و آله آوردند. حضرت، نویسنده‌ی نامه- حاطب بن ابی بلتعه- را احضار و او را توبیخ كرد. حاطب گفت: من خائن نیستم ولی از آنجا كه بستگانم در مكّه و در میان مشركان به سر می‌برند، خواستم دل مشركان را به دست بیاورم تا بستگانم در آسایش به سر برند. پیامبر صلی الله علیه و آله او را بخشیدند و این آیات نازل شد. از این ماجرا معلوم می‌شود كه حفظ اسرار نظامی به قدری لازم است كه حضرت علی علیه السلام حامل نامه را به كشتن تهدید كرد و فرمود: سرت را برای رسول خدا می‌فرستم! ❇️پیام‌ها: 1- جامعه ایمانی حق ندارد با دشمنان خدا، رابطه دوستانه و صمیمانه داشته باشد. «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّی وَ عَدُوَّكُمْ أَوْلِیاءَ» 2- ایمان به خداوند با برقراری پیوند دوستی با دشمن خدا سازگار نیست. یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّی‌ ... أَوْلِیاءَ 3- دشمن خدا در حقیقت دشمن مؤمنان نیز هست. «عَدُوِّی وَ عَدُوَّكُمْ» 4- گرچه كفّار دشمن ما هستند، ولی دلیل اصلی متاركه‌ی ما با آنان، دشمنی آنها با خداست. كلمه‌ی‌ «عَدُوِّی» قبل از «عَدُوَّكُمْ» آمده است. 📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی 🇮🇷 شادی ارواح طیبه شهدا، بالاخص شهدای نیروی هوایی و شهید عباس دوران صلوات
هم اکنون؛ بارش زیبای باران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم 💐صبح پنج شنبه شما بخیر و شادی؛ یاد و گرامی می داریم خاطره فجر آفرینان انقلاب اسلامی و شادی روح مطهرشان و درگذشتگان فاتحه و صلوات نثار می کنیم ✍ در نهمین روز از دهه مبارک فجر و در ادامه ، در این ایام در بررسی آیات بخش دوم آیه یکم را تلاوت خواهیم کرد: 💠بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَعَدُوَّكُمْ أَوْلِيَآءَ تُلْقُونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَقَدْ كَفَرُوا بِمَا جَآءَكُمْ مِنَ الْحَقِّ يُخْرِجُونَ الرَّسُولَ وَإِيَّاكُمْ أَنْ تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ رَبِّكُمْ إِنْ كُنْتُمْ خَرَجْتُمْ جِهَادًا فِي سَبِيلِي وَابْتِغَآءَ مَرْضَاتِي تُسِرُّونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَأَنَا أَعْلَمُ بِمَآ أَخْفَيْتُمْ وَمَآ أَعْلَنْتُمْ وَمَنْ يَفْعَلْهُ مِنْكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَوَآءَ السَّبِيلِ 🌿به نام خداوند بخشنده بخشایشگر. ای كسانی كه ایمان آورده‌اید! دشمن من و دشمن خودتان را دوست نگیرید! شما نسبت به آنان اظهار محبّت می‌كنید، در حالی كه آنها به آنچه از حقّ برای شما آمده كافر شده‌اند و رسول اللّه و شما را به خاطر ایمان به خداوندی كه پروردگار همه شماست از شهر و دیارتان بیرون می‌رانند؛ اگر شما برای جهاد در راه من و جلب خشنودیم هجرت كرده‌اید؛ (پیوند دوستی با آنان برقرار نسازید!) شما مخفیانه با آنها رابطه دوستی برقرار می‌كنید در حالی كه من به آنچه پنهان یا آشكار می‌سازید از همه داناترم! و هر كس از شما چنین كاری كند، از راه راست گمراه شده است! ❇️پیام ها: 5- القای مودّت و ابراز دوستی با دشمنان، جرأت آنان را در برابر مؤمنان بیشتر می‌كند. «تُلْقُونَ إِلَیْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَ قَدْ كَفَرُوا بِما جاءَكُمْ مِنَ الْحَقِّ» 6- اوامر و نواهی خود را به طور مستدل بیان كنید. لا تَتَّخِذُوا ... قَدْ كَفَرُوا ... یُخْرِجُونَ الرَّسُولَ وَ إِیَّاكُمْ‌ 7- در ، برقراری رابطه و قطع روابط باید بر اساس ملاك‌های دینی باشد. «لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّی وَ عَدُوَّكُمْ أَوْلِیاءَ» 8- از جدا نیست. (فرمان قطع رابطه با دشمنان یك دستور سیاسی است كه در متن قرآن آمده است). «لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّی وَ عَدُوَّكُمْ أَوْلِیاءَ» 9- كفّار تنها در عقیده مخالف شما نیستند، بلكه كمر به حذف شما بسته‌اند. كَفَرُوا ... یُخْرِجُونَ الرَّسُولَ وَ إِیَّاكُمْ‌ 10- دشمنی كفّار با شما به خاطر شما به خداست. «أَنْ تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ رَبِّكُمْ» 11- برقراری با در صورتی جایز است كه آنها به ارزشهای شما احترام بگذارند و در صدد نباشند. لا تَتَّخِذُوا ... قَدْ كَفَرُوا ... یُخْرِجُونَ الرَّسُولَ‌ 12- اسلام خواهان مسلمانان است. (اظهار مودّت به گروهی كه به مكتب شما كافرند و بر ضدّ شما توطئه می‌كنند، ذلّت است). «تُلْقُونَ إِلَیْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَ قَدْ كَفَرُوا بِما جاءَكُمْ مِنَ الْحَقِّ» 13- یك دل، دو دوستی بر نمی‌دارد. «إِنْ كُنْتُمْ خَرَجْتُمْ جِهاداً فِی سَبِیلِی وَ ابْتِغاءَ مَرْضاتِی تُسِرُّونَ إِلَیْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ» 14- باید خالصانه و برای خدا باشد. «جِهاداً فِی سَبِیلِی وَ ابْتِغاءَ مَرْضاتِی» 15- خداوند از ارتباطات مخفیانه با كفّار آگاه است. «أَنَا أَعْلَمُ بِما أَخْفَیْتُمْ» 16- توجّه به علم خداوند، سبب كاهش گناهان است. «أَنَا أَعْلَمُ بِما أَخْفَیْتُمْ» 17- در ، هم امر و هم نهی، «لا تَتَّخِذُوا» هم استدلال، «عَدُوِّی وَ عَدُوَّكُمْ» هم انگیزه. «یُخْرِجُونَ الرَّسُولَ وَ إِیَّاكُمْ» و هم تهدید. «وَ أَنَا أَعْلَمُ بِما أَخْفَیْتُمْ» 18- چه بسیارند مؤمنانی كه بد عاقبت می‌شوند. الَّذِینَ آمَنُوا ... ضَلَّ سَواءَ السَّبِیلِ‌ 19- چه بسیارند افرادی كه در آغاز بودند، ولی در اثر رابطه با دشمنان، شدند. خَرَجْتُمْ جِهاداً فِی سَبِیلِی وَ ابْتِغاءَ مَرْضاتِی‌ ... ضَلَّ سَواءَ السَّبِیلِ‌ 20- فكر تأمین منافع از طریق روابط سرّی با دشمنان دین، بیراهه رفتن و حركتی بی‌فرجام است. «وَ مَنْ یَفْعَلْهُ مِنْكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَواءَ السَّبِیلِ» 📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
سلام علیکم 💐صبح آدینه شما بخیر و پر از نور امید و روزتون ختم به زیباترین خیرها. تعجیل در فرج اقا امام زمان صلوات ✍ در دهمین روز از دهه مبارک فجر و در ادامه ، در این ایام در بررسی آیات و آیه ۱۲ را تلاوت خواهیم کرد: 💠قُلْ لِلَّذِينَ كَفَرُوا سَتُغْلَبُونَ وَتُحْشَرُونَ إِلَىٰ جَهَنَّمَ وَبِئْسَ الْمِهَادُ 🌿به آنها كه كافر شدند بگو: «(از پیروزی موقت خود در جنگ اُحُد، شاد نباشید!) بزودی مغلوب خواهید شد؛ (و سپس در رستاخیز) به سوی جهنم، محشور خواهید شد. و چه بد جایگاهی است! ✅نكته‌ها: چنانكه در تفاسیر، مجمع‌البیان وكبیر ومراغی آمده است وقتی مسلمانان در سال دوم هجری در جنگ بدر پیروز شدند، گروهی از یهود گفتند: این پیروزی نشانه‌ی صداقت محمّد صلی الله علیه و آله است، چون در تورات آمده است، او كسی است كه بر دشمنانش پیروز می‌شود. گروهی دیگر از یهود گفتند: عجله نكنید! شاید در جنگ‌های دیگر شكست بخورد. وقتی در سال سوم، جنگ احد پیش آمد و مسلمانان شكست خوردند، این گروه از یهودیان خوشحال شدند. آیه نازل شد كه زود قضاوت نكنید، در آینده‌ی نزدیك شما شكست می‌خورید. طولی نكشید كه مسلمانان، بنی‌قریظه و بنی‌نضیر مدینه را درهم شكستند و در فتح مكّه نیز مشركان را از بین بردند؛ شاید آیه اشاره به شكست تمام كفار جهان یا باشد. ❇️پیام‌ها: 1- دلداری مؤمنان و تهدید كفّار، نشانه صحیح و به هدف است. «قُلْ لِلَّذِینَ كَفَرُوا سَتُغْلَبُونَ» 2- یكی از ، پیشگویی‌های صادق آن است. «سَتُغْلَبُونَ» 3- حق، پیروز و كفر، محكوم به شكست است. «سَتُغْلَبُونَ» 4- با شایعات وتبلیغات دشمن، مقابله كنید. «ستغلبون» 5- از شكست‌هایی نگران باشید كه به جهنّم منتهی می‌شود، والّا در هر جنگی احتمال شكست وجود دارد. «سَتُغْلَبُونَ وَ تُحْشَرُونَ إِلی‌ جَهَنَّمَ» 📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم 💐صبح شنبه شما بخیر و خوشی و سلامتی. امیدوارم با کمک خدای رب العالمین و یاری پیامبر اکرم صلوات الله علیه که امروز میهمانش هستیم روز و هفته خوبی را آغاز کرده باشید🇮🇷🇮🇷🇮🇷 ✍ در ۲۲ بهمن ماه و چهل و چهارمین سالگرد پیروزی شكوهمند انقلاب اسلامی ایران عزیزمان، در ادامه ، در این ایام در بررسی آیات آیه ۱۲۰ را تلاوت خواهیم کرد: 💠مَا كَانَ لِأَهْلِ الْمَدِينَةِ وَمَنْ حَوْلَهُمْ مِنَ الْأَعْرَابِ أَنْ يَتَخَلَّفُوا عَنْ رَسُولِ اللَّهِ وَلَا يَرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَنْ نَفْسِهِ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ لَا يُصِيبُهُمْ ظَمَأٌ وَلَا نَصَبٌ وَلَا مَخْمَصَةٌ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَطَئُونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَلَا يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَيْلًا إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ إِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ 🌿سزاوار نیست كه اهل مدینه، و بادیه‌نشینانی كه اطراف آنها هستند، از رسول خدا تخلّف جویند؛ و برای حفظ جان خویش، از جان او چشم بپوشند! این بخاطر آن است كه هیچ تشنگی و خستگی، و گرسنگی در راه خدا به آنها نمی‌رسد و هیچ گامی كه موجب خشم كافران می‌شود برنمی‌دارند، و ضربه‌ای از دشمن نمی‌خورند، مگر اینكه به خاطر آن، عمل صالحی برای آنها نوشته می‌شود؛ زیرا خداوند پاداش نیكوكاران را تباه نمی‌كند! ❇️پیام‌ها: 1- اصحاب و اطرافیان كه از علم و امكانات بیشتری برخوردارند، مسئولیّت بیشتری دارند. ما كانَ لِأَهْلِ الْمَدِینَةِ ... أَنْ یَتَخَلَّفُوا 2- در دفاع از اسلام، شهر و روستا مطرح نیست. «لِأَهْلِ الْمَدِینَةِ وَ مَنْ حَوْلَهُمْ» 3- اطاعت بی‌چون و چرا از پیامبر لازم است و كسی حقّ تخلّف از فرمانِ حكومتی رسول خدا صلی الله علیه و آله را ندارد. ما كانَ لِأَهْلِ الْمَدِینَةِ ... أَنْ یَتَخَلَّفُوا 4- یكی از شئون رسالت، فرماندهیِ كلّ قوا در جنگ است. «یَتَخَلَّفُوا عَنْ رَسُولِ اللَّهِ» 5- حفظ جان پیامبر، ضروری‌تر از حفظ جان مسلمانان است. مسلمانان باید پیشمرگ رهبر آسمانی باشند. لا یَرْغَبُوا ... 6- مسلمان باید در راه عقیده، آماده‌ی تحمّل هر سختی و فشاری باشند. ظَمَأٌ، نَصَبٌ، مَخْمَصَةٌ ... 7- باید باشد. «یَغِیظُ الْكُفَّارَ» 8- و حركات دسته جمعی مسلمانان كه موجب خشم و هراس كفّار می‌گردد، در نزد خدا دارد. «مَوْطِئاً یَغِیظُ الْكُفَّارَ» 9- نه تنها دفاع ورزم، بلكه همه‌ی حركات، تلاش‌ها ورنجهای جبهه نزد خدا ثبت شده وموجب است. لا یُصِیبُهُمْ ظَمَأٌ وَ لا نَصَبٌ وَ لا مَخْمَصَةٌ ... عَمَلٌ صالِحٌ‌ 10- مقدّمات و آمادگی رزمی نیز عمل صالح و عبادت است. لا یَطَؤُنَ مَوْطِئاً ... عَمَلٌ صالِحٌ‌ 11- واقعی، انقلابی و اهل است. «أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ» (جان فشانی، نشانه‌ی كمال نیكوكاری است) 12- دریافت اجر الهی، در سایه‌ی تحمّل رنج‌هاست. نابرده رنج، گنج میسّر نمی‌شود. ظَمَأٌ، نَصَبٌ‌، مَخْمَصَةٌ، ... أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ‌ 13- به رضایت وپاداش الهی، مشكلات را آسان می‌كند. «إِنَّ اللَّهَ لا یُضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ» 📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم 💐صبح یکشنبه علوی شما بخیر و توأم با موفقیت ✍ در ادامه ، آیات ۱ و ۲ را تلاوت خواهیم کرد: 💠بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ (١)الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ (٢) 🌿به نام خداوند بخشنده بخشایشگر. مؤمنان رستگار شدند؛ آنها كه در نمازشان خشوع دارند؛ ✅نكته‌ها: در قرآن، یازده مورد كلمه‌ی فلاح (رستگاری) با كلمه‌ی‌ «لَعَلَّ»(شاید) همراه است: «لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» لكن در سه مورد بدون این كلمه و به طور حتمی مطرح شده است، یكی در همین سوره ویكی در سوره‌ی شمس: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها» ودیگری در سوره‌ی اعلی: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّی». از مقایسه این سه مورد با یكدیگر، روشن می‌شود كه ایمان و تزكیه دارای جوهر واحدی هستند. برترین و آخرین هدف تمام برنامه‌های اسلام، فلاح و رستگاری است. در بسیاری از آیات قرآن از تقوا سخن گفته شده و هدف از احكام دین هم رسیدن به تقواست: «لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» ‌و آخرین هدف تقوا نیز فلاح است: «وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» جالب است كه مهم‌ترین و آخرین هدف دین اسلام در اوّلین شعار آن آمده است: «قولوا لا اله الا الله تفلحوا» به یگانگی خداوند ایمان آورید و «لا اله الا الله» بگویید تا رستگار شوید. هر شبانه روز، در اذان و اقامه‌ی نمازهای یومیّه جمله‌ی «حی علی الفلاح» را بیست بار بر زبان می‌آوریم و هدف نهائی را با فریاد رسا اعلام می‌كنیم، تا راه را گم نكنیم. اسلام می‌گوید: «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ»، «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّی» اعلی، 14 كسانی رستگارند كه ایمان و تزكیه‌ی نفس داشته باشند، ولی كفر می‌گوید: «قَدْ أَفْلَحَ الْیَوْمَ مَنِ اسْتَعْلی‌» ‌طه 64 فرعون می‌گفت: امروز هر كس زور و برتری دارد رستگار است. شخصی در حال نماز با ریش خود بازی می‌كرد، پیامبراكرم صلی الله علیه و آله فرمود: اگر او در دل خشوع داشت، در عمل این گونه نماز نمی‌خواند. امام صادق علیه السلام فرمود: مراد از در نماز، فرونهادن چشم است. ❇️پیام‌ها: 1- مؤمنان حتمی است. «قَدْ أَفْلَحَ» 2- ، شرایط و نشانه‌هایی دارد. الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ‌ ... 3- ، در رأس برنامه‌های اسلامی است. «فِی صَلاتِهِمْ» 4- در نماز، حالت وكیفیّت مهم است. «خاشِعُونَ» 📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
سلام علیکم 💐صبح دوشنبه شما بخیر؛ ان شاءالله روزی همراه با الطاف واسعه الهی و لحظه های خوش زندگی داشته باشید. ✍ در ادامه ، آیه ۳ را تلاوت و بررسی خواهیم کرد: 💠وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ (٣) 🌿و آنها كه از لغو و بیهودگی روی‌گردانند؛ ✅نكته‌ها: «لغو»، به كار و سخن بیهوده می‌گویند. دوری و پرهیز از لغو، مخصوص مسلمانان نیست، قرآن درباره‌ی خوبان اهل كتاب نیز می‌فرماید: وَ إِذا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ‌ ... ‌قصص، 52- 55. اهل كتاب با ایمان، از لغو گریزانند. دوری از لغو در دنیا، بهره‌اش، محفوظ ماندن از لغو در قیامت است. «عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ»، «لا تَسْمَعُ فِیها لاغِیَةً» غاشیه، 11. اعراض از لغو، نباید با بدگویی و تندخویی همراه باشد، زیرا در آیه‌ی دیگر می‌فرماید: «وَ إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِراماً» فرقان، 72. در روایات برای لغو، نمونه‌هایی آمده است از جمله: سخنی كه در آن یاد خدا نباشد و یا غنا و لهویّات باشد. ‌تفسیر نورالثقلین. ❇️پیام‌ها: 1- نشانه‌ی ، دوری از است. «وَ الَّذِینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ» (مؤمن باید در تمام كارها و سخنان خود هدف صحیح داشته باشد) 2- دوری از لغو، به اندازه‌ای مهم است كه بین نماز و زكات ذكر شده است. «خاشِعُونَ‌- مُعْرِضُونَ‌- لِلزَّكاةِ فاعِلُونَ» 📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
سلام علیکم 💐صبح سه شنبه زمستانی شما بخیر ونیکی و سلامتی، وجودتون سرشار از الطاف الهی و انرژی مثبت،طاعات و عباداتتون قبول و زندگیتون مهدوی ✍ در ادامه ، آیه ۴ را تلاوت و بررسی خواهیم کرد: 💠وَالَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَاةِ فَاعِلُونَ (٤) 🌿و آنها كه زكات را انجام می‌دهند؛ ✅اهمیّت زكات‌ زكات، یكی از پنج چیزی است كه بنای اسلام بر آن استوار است. در قرآن 32 بار كلمه «زكات» و 32 بار واژه «برك» آمده، گویا زكات مساوی با بركت است. پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله افرادی را كه زكات نمی‌دادند، از مسجد بیرون كرد. حضرت مهدی علیه السلام در انقلاب بزرگ خود، با تاركین زكات می‌جنگد. كسی كه زكات ندهد، هنگام مرگش به او گفته می‌شود: یهودی بمیر یا مسیحی. تارك زكات در لحظه‌ی مرگ از خداوند می‌خواهد كه او را به دنیا باز گرداند تا كار نیك انجام دهد، امّا مهلت او پایان یافته است. امام صادق علیه السلام فرمود: اگر مردم زكات بدهند، هیچ فقیری در زمین باقی نمی‌ماند. ❇️پیام‌ها: ۱- اهمیّت مانند اهمیّت است. (در 28 آیه، نماز و زكات در كنار هم آمده است) «فِی صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ‌، لِلزَّكاةِ فاعِلُونَ» ۲- اعتقاد به تنهایی كافی نیست، هم لازم است. الْمُؤْمِنُونَ‌ ... فاعِلُونَ‌ 📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم 💐صبح چهارشنبه امام رضایی شما بخیر و دلتون خالی از غم و غصه و روزتون پر از رحمت الهی و زندگیتون سرشار از برکت و موفقیت ✍ در ادامه ، آیات ۵ تا ۷ را تلاوت و بررسی خواهیم کرد: 💠وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ (٥)إِلَّا عَلَىٰٓ أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ (٦)فَمَنِ ابْتَغَىٰ وَرَآءَ ذَٰلِكَ فَأُولَٰٓئِكَ هُمُ الْعَادُونَ (٧) 🌿و آنها كه دامان خود را (از آلوده‌شدن به بی‌عفتی) حفظ می‌كنند؛(۵) تنها آمیزش جنسی با همسران و كنیزانشان دارند، كه در بهره‌گیری از آنان ملامت نمی‌شوند؛(۶) و كسانی كه غیر از این طریق را طلب كنند، تجاوزگرند! ✅نكته‌ها: در روایات می‌خوانیم: جز با زن عفیفه ازدواج نكنید و با كسی كه در مال خود او را امین نمی‌دانید، هم‌بستر نشوید. ❇️پیام‌ها: ۱- ، شرط است. «لِفُرُوجِهِمْ حافِظُونَ» (آلودگی جنسی، نشانه‌ی ضعف ایمان است) ۲- ، طغیانگر است و به كنترل و حفاظت نیاز دارد. «حافِظُونَ» ۳- در ارضای ، محدودیّت لازم است ولی ممنوعیّت خلاف است. «إِلَّا عَلی‌ أَزْواجِهِمْ» ۴- ممنوع. همین كه اسلام، انجام كاری را اجازه داد، همه‌ی سنّت‌ها و عادت‌ها و سلیقه‌های شخصی و مخالف دین، محكوم است. «غَیْرُ مَلُومِینَ» ۵- ، تجاوز به حدودی كه خداوند تعیین نموده می‌باشد. «العادُونَ» ۶- به سراغ رفتن نیز گناه است. «ابْتَغی‌- العادُونَ» 📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم 🏴 سالروز شهادت مظلومانه هفتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، اباالرضا(علیهما السلام)، باب الحوائج، امام موسی کاظم (علیه السلام) تسلیت و تعزیت باد ✍ در ادامه ، آیه ۴ را تلاوت و بررسی خواهیم کرد: 💠إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُمْ بُنْيَانٌ مَرْصُوصٌ (٤) 🌿خداوند كسانی را دوست می‌دارد كه در راه او پیكار می‌كنند گوئی بنایی آهنین‌اند!(۴) ✅نكته‌ها: شاید آیه قبل، انتقاد از كسانی باشد كه شعار جهاد و پیكار دادند، ولی به آن شعارها عمل نكردند، لذا خداوند فرمود: كسانی كه عمل نكردند مورد غضب هستند، «كَبُرَ مَقْتاً» امّا در این آیه از كسانی كه به شعار و وعده خود عمل كردند، تمجید كرده و محبوب خدا دانسته‌ است. «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذِینَ یُقاتِلُونَ» در تاریخ آمده است كه در حضرت امیر علیه السلام برای بالا بردن انگیزه یاران خود، این آیه را تلاوت فرمودند. ❇️پیام‌ها: 1- در ، قهر و مهر هر دو لازم است. (در آیه قبل سخن از قهر الهی بود و در اینجا سخن از مهر الهی است). إِنَّ اللَّهَ یُحِبُ‌ ... 2- برای بازداشتن از كار ناپسند لازم است، لِمَ تَقُولُونَ‌ ... كَبُرَ مَقْتاً ولی واداشتن به كار نیك، لازم دارد. «یُحِبُّ الَّذِینَ یُقاتِلُونَ» 3- جلب رضایت و محبت خداوند، بالاترین برای مؤمنان است، حتّی برتر از و امثال آن. إِنَّ اللَّهَ یُحِبُ‌ ... 4- كارهای سخت، انگیزه قوی لازم دارد و بالاترین انگیزه‌ها، محبوب خدا شدن است. «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذِینَ یُقاتِلُونَ» 5- مؤمنانِ ، دوستداران خداوند هستند و در راه او جهاد می‌كنند، «یُقاتِلُونَ فِی سَبِیلِهِ» خداوند هم آنها را دوست دارد. «یُحِبُّ الَّذِینَ یُقاتِلُونَ» 6- در شرایط عادّی، و و دوری از لازم است ولی در برابر ، صفوف مؤمنان باید متّحدتر و نفوذناپذیر و مستحكم‌تر باشد. «صَفًّا كَأَنَّهُمْ بُنْیانٌ مَرْصُوصٌ» 📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم 💐صبح شما بخیر؛ روزی پر از نگاه خـدا یه صبح خـوب و زیبـا و یه آغاز پر انرژی و یه دنیا خوشبختی براتون آرزو دارم. در پناه لطف خـدا جمعه تون مهدوی ✍ در ادامه ، و آیات آیه ۸۱ را تلاوت و بررسی خواهیم کرد: 💠وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَاقَ النَّبِيِّينَ لَمَآ آتَيْتُكُمْ مِنْ كِتَابٍ وَحِكْمَةٍ ثُمَّ جَآءَكُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَلَتَنْصُرُنَّهُ قَالَ أَأَقْرَرْتُمْ وَأَخَذْتُمْ عَلَىٰ ذَٰلِكُمْ إِصْرِي قَالُوٓا أَقْرَرْنَا قَالَ فَاشْهَدُوا وَأَنَا مَعَكُمْ مِنَ الشَّاهِدِينَ 🌿و (به خاطر بیاورید) هنگامی را كه خداوند، از پیامبران (و پیروان آنها)، پیمان مؤكّد گرفت، كه هرگاه كتاب و دانش به شما دادم، سپس پیامبری به سوی شما آمد كه آنچه را با شماست تصدیق می‌كند، به او ایمان بیاورید و او را یاری كنید! سپس (خداوند) به آنها گفت: «آیا به این موضوع، اقرار دارید؟ و بر آن، پیمان مؤكّد بستید؟» گفتند: «(آری) اقرار داریم!» (خداوند به آنها) گفت: «پس گواه باشید! و من نیز با شما از گواهانم.»(۸۱) ✅نكته‌ها: تفاوت مكتب انبیا، مانند تفاوت برنامه‌ی دو استاد یا دو استاندار است كه در اصول مسائل علمی و سیاسی، دارای جهت واحدی هستند، ولی در مسائل جزئی، به جهت تفاوت‌های فردی دانش آموزان یا شرایط منطقه‌ای، برنامه‌های گوناگون ارائه می‌دهند. حضرت علی علیه السلام فرمود: «خداوند از انبیای پیشین پیمان گرفت كه مردم را به بعثت پیامبر اسلام و صفات او خبر و بشارت دهند و به آنان فرمان تصدیق آن حضرت را بدهند». آنچه مهم است داشتن روحیه اطاعت و تسلیم فرمان خدا بودن است، گرچه میدانی برای عمل نباشد. مثلًا شهید شدن یك مسأله است و آمادگی برای شهادت مسأله‌ای دیگر. چنانكه خداوند نمی‌خواهد خون اسماعیل ریخته شود، ولی می‌خواهد ابراهیم آمادگی كامل برای قربانی كردن فرزند داشته باشد. یا ممكن است ما زمان ظهور علیه السلام را درك نكنیم، ولی انتظار ظهور، و عشق و علاقه و انس و آمادگی برای حضورش، مسأله‌ای است كه در دهها آیه و روایت سفارش شده است. بنابراین پیامبران گرچه عصر پیامبر اسلام را درك نكرده‌اند، ولی آنان مطیع و تسلیم فرمان خدا بوده و در آرزوی رسالت و یاری او بودند. «لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ» ❇️پیام‌ها: 1- در ، لازمه‌ی سپردن مسئولیّت‌ها، و گرفتن است. «أَخَذَ اللَّهُ مِیثاقَ النَّبِیِّینَ» 2- هر جا كار سخت است، پیمان گرفتن لازم است. دست برداشتن از آئین و سنّت موجود، و و حمایت از شخص نوظهور، ساده نیست. لذا خداوند تعهد شدید می‌گیرد. «أَخَذَ اللَّهُ مِیثاقَ ...» 3- آمدن پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله قطعی است، لذا از همه‌ی انبیا گرفته شده، نه بعضی از آنها. «مِیثاقَ النَّبِیِّینَ ... جاءَكُمْ رَسُولٌ» 4- جریان نبوّت، مایه‌ی است، نه اسباب تفرقه و انشعاب. «رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِما مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ» 5- انبیا دارای هدفی مشترك هستند. لذا پیامبران قبلی، آمدن انبیای بعدی را بشارت می‌دادند ونسبت به آنان پیمانِ ایمان ونصرت دارند، وپیامبران بعدی، انبیای قبل را تصدیق می‌كردند. «مُصَدِّقٌ لِما مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ» 6- قدیمی‌ها، جدیدی‌ها را تحویل بگیرند، آنها را به مردم معرّفی كنند و زمینه‌ی رشد بعدی‌ها را فراهم آورند. «لَتُؤْمِنُنَّ ... لَتَنْصُرُنَّهُ» 7- ایمان به تنهایی كفایت نمی‌كند، بلكه یاری و نیز لازم است. «لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ» 8- در میان ، سلسله مراتب است و اشرف آنهاست، زیرا همه‌ی‌ انبیا باید به او و حامی او باشند. «لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ» 9- وقتی انبیای پیشین موظّف به وحمایت از پیامبر اسلام هستند، پس پیروان آنها نیز باید به او ایمان آورده و از او كنند. «لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ» 10- حمایتی ارزشمند است كه از سرچشمه گرفته باشد. «لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ» 11- مهم، داشتن روح تسلیم و پذیرفتن حقّ است، چه بسا شرایط لازم برای عمل به وجود نیاید. انبیای قبل، زمان پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله را درك نكردند، ولی این روحیه را داشتند. «لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ» 📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم 🌺فرا رسیدن عید سعید مبعثِ اشرفِ کائنات، اسوه ی حسنه ی انسانیت، پیام آورِ بزرگِ توحید، عدالت و وحدت و خاتم پیامبران، عید اعطای ردای رسالت به اسوه‌ی صبر و استقامت و روز برانگیختن والاترین و بزرگ ترین معلم اخلاق و رستگاری را خدمت شما پیروان راستین آن حضرت تبریک و تهنیت عرض می نمایم ✍ در ادامه ، آیه ۱۴۶ را تلاوت و بررسی خواهیم کرد: الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَعْرِفُونَهُ كَمَا يَعْرِفُونَ أَبْنَآءَهُمْ وَإِنَّ فَرِيقًا مِنْهُمْ لَيَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَهُمْ يَعْلَمُونَ (١٤٦) 🌿كسانی كه كتاب آسمانی به آنان داده‌ایم، او [= پیامبر] را همچون فرزندان خود می‌شناسند؛ (ولی) جمعی از آنان، حق را آگاهانه كتمان می‌كنند! ✅نكته‌ها: در قرآن چندین مرتبه این واقعیّت بازگو شده است كه اهل كتاب، به خاطر بشارت تورات و انجیل به ظهور و پیامبر اسلام، در انتظار او بودند و ویژگی‌های پیامبر چنان به آنها توضیح داده شده بود كه همچون فرزندان خویش به او شناخت پیدا كرده بودند. ولی با این همه، گروهی از آنان حقیقت را كتمان می‌كردند. قرآن در جای دیگر می‌فرماید: آنها نه تنها از پیامبر، بلكه از جامعه‌ای كه او تشكیل می‌دهد و یارانش نیز خبر داشتند: «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَی الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ تَراهُمْ رُكَّعاً سُجَّداً یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَ رِضْواناً سِیماهُمْ فِی وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذلِكَ مَثَلُهُمْ فِی التَّوْراةِ وَ مَثَلُهُمْ فِی الْإِنْجِیلِ» ‌فتح، 29. محمّد فرستاده خداست و كسانی كه با او هستند، در برابر كفّار سرسخت و شدید، و در میان خود مهربانند. پیوسته آنان را در حال ركوع و سجود می‌بینی، آنها همواره فضل خدا و رضای او را می‌طلبند. نشانه‌ی آنها در صورتشان از اثر سجده نمایان است، این توصیف آنها در تورات و انجیل است. قرآن برای شناخت دقیق اهل كتاب از پیامبر، آنرا به شناخت پدر از پسر تشبیه می‌كند كه روشن‌ترین شناخت‌هاست. زیرا: از ابتدای تولّد و حتّی قبل از آن شكل می‌گیرد. شناختِ چیزی است كه انتظار بهمراه دارد. شناختی است كه در آن شكّ راه ندارد. كتمان علم، بزرگترین گناه است. قرآن درباره‌ی كتمان كنندگان می‌فرماید: «یَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَ یَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ» ‌بقره، 159.خداوند وتمام فرشتگان و انس وجنّ وهر با شعوری، برای همیشه آنان را لعنت ونفرین می‌كنند. آری، كتمان حقّ، همچون كتمان فرزند خویش است و چه ناجوانمردانه است كه پدری به خاطر لذّت‌های دنیوی، كودك خود را منكر شود! ❇️پیام‌ها: 1- اگر روحیّه‌ی نباشد، به تنهایی كافی نیست. با آن شناخت عمیق از رسول خدا، باز هم او را نپذیرفتند. «یَعْرِفُونَ ... لَیَكْتُمُونَ» 2- حتّی درباره‌ی دشمنان، را مراعات كنیم. قرآن، كتمان را به همه‌ی اهل‌كتاب نسبت نمی‌دهد. «فَرِیقاً مِنْهُمْ لَیَكْتُمُونَ» 📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
سلام علیکم 💐صبح آخرین یکشنبه بهمن ماه شما بخیر و پر برکت ✍ در ادامه ، آیات ۴۵ و ۴۶ را تلاوت و بررسی خواهیم کرد: يَآ أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّآ أَرْسَلْنَاكَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِيرًا (٤٥)وَدَاعِيًا إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَسِرَاجًا مُنِيرًا (٤٦) ای پیامبر! ما تو را گواه فرستادیم و بشارت‌دهنده و انذاركننده!(۴۵) و تو را دعوت‌كننده بسوی خدا به فرمان او قرار دادیم، و چراغی روشنی‌بخش!(۴۶) ✅نكته‌ها: در این دو آیه، نقش پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله در جامعه بیان شده است. او مردم را به سوی خدا دعوت می‌كند و شیوه‌ی او در این دعوت، بشارت و انذار است، امّا نه فقط با زبان، بلكه عمل او نیز حجّت بر مردم و الگویی برای آنان است. ❇️پیام‌ها: 1- باید نقش و افراد را به آنان و جامعه اعلام كرد. یا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِنَّا أَرْسَلْناكَ‌ ... 2- در برابر نیش‌ها و آزار دشمن، لازم است. أَرْسَلْناكَ شاهِداً وَ ... (در آیه‌ی بعد می‌خوانیم: «وَ دَعْ أَذاهُمْ») 3- پیامبر بر اعمال مردم گواه است. «شاهِداً» 4- كسی می‌تواند بشارت و هشدار دهد كه بر اعمال و رفتار مردم شاهد و در صحنه حاضر باشد. «شاهِداً وَ مُبَشِّراً» 5- در و ، بشارت و انذار هر دو لازم است. «مُبَشِّراً وَ نَذِیراً» 6- و ، وسیله‌ی دعوت انبیاست. «مُبَشِّراً وَ نَذِیراً وَ داعِیاً» 7- انبیا مردم را به سوی خدا دعوت می‌كنند، نه خود. «داعِیاً إِلَی اللَّهِ» 8- انبیا نیز در برابر خداوند از خود استقلالی ندارند و موفقیّت و دعوت آنان با اذن الهی است. «بِإِذْنِهِ» 9- پیامبر در جامعه، چراغ هدایتی است كه نور آن سبب رشد، حركت و تشخیص‌ است. «سِراجاً مُنِیراً» 📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم 💐صبح اولین روز اسفند شما سرشار از اتفاق های خوب و خوش، همراه با سلامتی برای همه؛ بهترینها را براتون آرزومندم و در پناه یگانه خدای مهربون باشید ✍ در ادامه ، آیات ۱۱ را تلاوت و بررسی خواهیم کرد: 💠يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسَىٰٓ أَنْ يَكُونُوا خَيْرًا مِنْهُمْ وَلَا نِسَآءٌ مِنْ نِسَآءٍ عَسَىٰٓ أَنْ يَكُنَّ خَيْرًا مِنْهُنَّ و...(١١) 🌿ای كسانی كه ایمان آورده‌اید! نباید گروهی از مردان شما گروه دیگر را مسخره كنند، شاید آنها از اینها بهتر باشند؛ و نه زنانی زنان دیگر را، شاید آنان بهتر از اینان باشند؛ و ... (۱۱) ✅نكته‌ها: یكی از بركات عمل به دستورات اسلام، سالم‌سازی محیط و جلوگیری از درگیری‌های اجتماعی است. شاید بتوان گفت كه عنوان تمسخر و تحقیر كه در این آیه مطرح شده، از باب نمونه است و هر سخن یا حركتی كه اخوّت و برادری اسلامی را خدشه‌دار كند، ممنوع است. با آنكه زنان در واژه «قوم» داخل بودند، امّا ذكر آنان به صورت جداگانه، بیانگر خطر بیشتر تمسخر و تحقیر در میان آنان است. ❇️پیام‌ها: 1- ، با مسخره‌كردن بندگان خدا سازگار نیست. «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا یَسْخَرْ» 2- كسی كه مردم را از توهین به دیگران باز می‌دارد نباید در شیوه‌ی سخنش توهین باشد. «لا یَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ» (نفرمود: «لا تسخروا» یعنی شما كه مسخره‌كننده هستید.) 3- مسخره، كلید ، كینه و دشمنی است. لا یَسْخَرْ قَوْمٌ‌ ... (بعد از بیان برادری و صلح و آشتی در آیات قبل، از مسخره كردن نهی شده است) 4- در شیوه‌ی ، آنجا كه مسئله‌ای مهم است یا مخاطبان متنوّع هستند، باید مطالب تكرار شود. قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ‌ ... وَ لا نِساءٌ مِنْ نِساءٍ 5- ریشه‌ی كردن، احساس خودبرتربینی است كه قرآن این ریشه را می‌خشكاند و می‌فرماید: نباید خود را بهتر از دیگران بدانید، شاید او بهتر از شما باشد. «عَسی‌ أَنْ یَكُونُوا خَیْراً» 📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی ✍ادامه دارد...
سلام علیکم 💐صبح سه شنبه زیبای مهدوی شما بخیر؛ الهی آفتاب زندگی تون پرنـور باشه و همیشه شـاد باشید ✍ در ادامه ، بخش دوم آیه۱۱ را تلاوت و بررسی خواهیم کرد: 💠يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسَىٰٓ أَنْ يَكُونُوا خَيْرًا مِنْهُمْ وَلَا نِسَآءٌ مِنْ نِسَآءٍ عَسَىٰٓ أَنْ يَكُنَّ خَيْرًا مِنْهُنَّ و... (١١) 🌿ای كسانی كه ایمان آورده‌اید! نباید گروهی از مردان شما گروه دیگر را مسخره كنند، شاید آنها از اینها بهتر باشند؛ و نه زنانی زنان دیگر را، شاید آنان بهتر از اینان باشند؛ و ...(۱۱) ✅نكته‌ها: تمسخر و استهزای دیگران‌ استهزا و مسخره كردن، در ظاهر یك گناه، ولی در باطن چند گناه است؛ گناهانی مانند: تحقیر، خوار كردن، كشف عیوب، اختلاف افكنی، غیبت، كینه، فتنه، تحریك، انتقام و طعنه به دیگران در آن نهفته است. ✅ریشه‌های تمسخر 1. گاهی مسخره كردن برخاسته از ثروت است كه قرآن می‌فرماید: «وَیْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ، الَّذِی جَمَعَ مالًا وَ عَدَّدَهُ» همزه، 1- 2. وای بر كسی كه به خاطر ثروتی كه اندوخته است، در پیش رو یا پشت‌سر، از دیگران عیب‌جویی می‌كند. 2. گاهی ریشه‌ی استهزا، علم و مدرك تحصیلی است كه قرآن درباره این گروه می‌فرماید: «فَرِحُوا بِما عِنْدَهُمْ مِنَ الْعِلْمِ وَ حاقَ بِهِمْ ما كانُوا بِهِ یَسْتَهْزِؤُنَ» غافر، 83 آنان به علمی كه دارند شادند و كیفر آنچه را مسخره می‌كردند، ایشان را فرا گرفت. 3. گاهی ریشه‌ی مسخره، توانایی جسمی است. كفّار می‌گفتند: «مَنْ أَشَدُّ مِنَّا قُوَّةً» فصّلت، 15.كیست كه قدرت و توانایی او از ما بیشتر باشد؟ 4. گاهی انگیزه‌ی مسخره كردن دیگران، عناوین و القاب دهان پر كن اجتماعی است. كفّار فقرایی را كه همراه انبیا بودند تحقیر می‌كردند و می‌گفتند: «ما نَراكَ اتَّبَعَكَ إِلَّا الَّذِینَ هُمْ أَراذِلُنا» هود، 27.ما پیروان تو را جز افراد اراذل نمی‌بینیم. 5. گاهی به بهانه تفریح و سرگرمی، دیگران به تمسخر گرفته می‌شوند. 6. گاهی طمع به مال و مقام، سبب انتقاد همراه با تمسخر از دیگران می‌شود. گروهی، از پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله درباره‌ی زكات عیب‌جویی می‌كردند، قرآن می‌فرماید: «وَ مِنْهُمْ مَنْ یَلْمِزُكَ فِی الصَّدَقاتِ فَإِنْ أُعْطُوا مِنْها رَضُوا وَ إِنْ لَمْ یُعْطَوْا مِنْها إِذا هُمْ یَسْخَطُونَ» توبه، 58.ریشه‌ی این انتقاد طمع است، اگر از همان زكات به خود آنان بدهی راضی می‌شوند، ولی اگر ندهی همچنان عصبانی شده و عیب‌جویی می‌نمایند. 7. گاهی ریشه‌ی مسخره، جهل و نادانی است. هنگامی كه حضرت موسی برای حل اختلاف و درگیری دستور كشتن گاو را داد، بنی‌اسرائیل گفتند: آیا ما را مسخره می‌كنی؟ موسی علیه السلام گفت: «أَعُوذُ بِاللَّهِ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْجاهِلِینَ» ‌بقره، 67 به خدا پناه می‌برم كه از جاهلان باشم. یعنی مسخره برخاسته از جهل و نادانی است و من جاهل نیستم. 8. گاهی سرچشمه تمسخر، ریاكاری و بهانه‌گیری و شخصیت‌شكنی است. «یَلْمِزُونَ الْمُطَّوِّعِینَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ فِی الصَّدَقاتِ وَ الَّذِینَ لا یَجِدُونَ إِلَّا جُهْدَهُمْ فَیَسْخَرُونَ مِنْهُمْ» ‌توبه، 79. یكی از كارهای مبارك رسول خدا صلی الله علیه و آله پس از بعثت تغییر نام افراد و مناطقی بود كه دارای نام زشت بودند. ‌زیرا نام بد، وسیله‌ای برای تمسخر و تحقیر است. عقیل، برادر حضرت علی علیه السلام بر معاویه وارد شد، معاویه برای تحقیر او گفت: درود بر كسی كه عمویش ابولهب، لعنت شده‌ی خداوند است و خواند: «تَبَّتْ یَدا أَبِی لَهَبٍ» عقیل فوری پاسخ داد: درود بر كسی كه عمّه ‌ی او چنین است و خواند: «وَ امْرَأَتُهُ حَمَّالَةَ الْحَطَبِ» (زن ابولهب، دختر عمّه‌ی معاویه بود.) 📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی ✍ادامه دارد...
سلام علیکم 🌸 حلول ماه مبارک شعبان المعظم و چهارشنبه امام رضایی شما بخیر و شادی 🌸💫 براتون روزے پر از نشاط 🍃💫 شادے و خوشبختے آرزو میکنم ✍ در ادامه ، بخش سوم آیه۱۱ را تلاوت و بررسی خواهیم کرد: 💠يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسَىٰٓ أَنْ يَكُونُوا خَيْرًا مِنْهُمْ وَلَا نِسَآءٌ مِنْ نِسَآءٍ عَسَىٰٓ أَنْ يَكُنَّ خَيْرًا مِنْهُنَّ وَلَا تَلْمِزُوٓا أَنْفُسَكُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ بِئْسَ الِاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمَانِ وَمَنْ لَمْ يَتُبْ فَأُولَٰٓئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ (١١) 🌿.... و یكدیگر را مورد طعن و عیبجویی قرار ندهید و با القاب زشت و ناپسند یكدیگر را یاد نكنید، بسیار بد است كه بر كسی پس از ایمان نام كفرآمیز بگذارید؛ و آنها كه توبه نكنند، ظالم و ستمگرند! ✅نكته‌ها: «لمز» عیب‌جویی در روبرو و «همز» عیب‌جویی در پشت سر است‌ ‌و «تنابز» نام بردن و صدازدن دیگران با لقب بد است. ❇️پیام‌ها: 6- ما از باطن و سرانجام مردم آگاه نیستیم، پس نباید ظاهربین، سطحی‌نگر وامروزبین باشیم. عَسی‌ أَنْ یَكُونُوا خَیْراً ... 7- از مردم، در حقیقت عیب‌جویی از خود است. «وَ لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ» 8- نقل عیب دیگران، عامل كشف عیوب خود است. «وَ لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ» 9- بد صدا زدن، یك طرفه باقی نمی‌ماند، دیر یا زود مسئله به دو طرف كشیده می‌شود. «لا تَنابَزُوا بِالْأَلْقابِ» ( «تَنابَزُوا» برای كار طرفینی است) 10- كردن و بدنام بردن، گناه است و توبه لازم دارد. «وَ مَنْ لَمْ یَتُبْ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ» (البتّه توبه تنها به زبان نیست، بلكه توبه‌ی تحقیر كردن، تكریم نمودن است.) 11- مسخره، تجاوز به حریم افراد است و اگر مسخره كننده نكند، ظالم‌ است. «فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ» 📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی