eitaa logo
ایران آینده🇮🇷
2هزار دنبال‌کننده
770 عکس
71 ویدیو
115 فایل
کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده باقرالعلوم ع @safari_67 https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
مشاهده در ایتا
دانلود
۶. طبعاً دشمن بی کار نمی‌نشیند. شهریور ۱۴۰۱ دشمن با ضربه قدرتمند و چند وجهی خود وارد میدان شد. او از سرمایه گذاری‌های خود در دوگانه‌های رسانه‌ای _ میدانی خرده روایت سازی چون دختر آبی و آزادی‌های یواشکی و دختران انقلاب بهره برد. در نهایت سوار بر نارضایتی‌های اقتصادی توانست روایت کلان خود را از زن، زندگی و آزادی بر خیابان‌ها و فضای مجازی مان تحمیل کند. عملیاتی بسیار هوشمندانه، صبورانه و حرفه‌ای. جبهه انقلاب هم با فهم درست خود از مقوله هویت سازی دارای قدرت توسعه عمومی (و نه هویت سازی تقابلی) به دنبال تعریف پروژه‌ای رسانه‌ای _میدانی هویت بخش بود. این بار نیز پروژه با محوریت دهه نودی ها جشن فرشته‌ها کلید خورد. اما به جای یک سرود، یک رویداد مذهبی حجاب محور در مرکزیت کنش جمعی محلی و شهری قرار گرفت و در اوج خود به دیدار جذاب و دیدنی فرشته‌های دهه نودی با رهبر معظم انقلاب رسید. این پروژه نیز سرودی را انتخاب کرد که البته قدرت هویتی توسعه به فضای عمومی را نداشت. خلأ فقدان محتوای محوری هویت بخش را معنای پیچیده در پدیده تاریخی «جشن تکلیف» تا حدی پر می‌کرد. ۷. در این میان رویدادهایی چون راهپیمایی جاماندگان اربعین، تا میهمانی ده کیلومتری غدیر توانست شکلی دیگر از این تجربه را محقق سازد. این شکل از سطح محلی و خرد آغاز نمی‌شد. یکراست وارد فضای عمومی شده بود و از این رو قدرت توسعه محلی را نداشت اما مشارکت عمومی مردم در میزبانی این دست میهمانی ها، خود فناوری جدیدی را پدید آورده بود. از این مهمتر فناوری یکپارچه سازی و هماهنگی میان سازمان‌های فرهنگی دولتی و بدنه گسترده مجموعه‌های مردمی بود. به هر حال هویت بخشی مذهبی با محوریت امام حسین و امام علی علیهماالسلام هم به قشر مذهبی انقلابی مرجعیت می‌دهد و هم عموم توده مردم را همراه می‌سازد. از این رو دشمن با کینه ورزی به دنبال تخریب این شکل از مناسک بود اما تمایلات عمیق مذهبی فضای عمومی به سهولت وارد این مسیر می‌شود. ۸. سوی دیگر این تجربه در فضای رسانه‌ای در حسینیه معلا و محفل رقم خورد. معنای حسینیه و محفل قرآنی توسعه‌ای گسترده برای فراگیری همه ذائقه‌ها را داشت. این پدیده نیز همچنان متمرکز بر یک بازیگر بزرگ بود. از این رو نیازمند گوشواره‌هایی برای توسعه هویتی خود در سطح محله بود. اما قدرت پای رسانه آوردن گستره عظیمی از مخاطب و در نهایت مانور میدانی توانست گونه‌ای دیگر از تجربه را رقم بزند. جمعیت گردهم آمده محفل امام حسنی‌ها یک پویش میدانی برآمده از یک برنامه تلویزیونی مذهبی است. این جنس از تجربه هویت بخش نیر پدیده‌ای بی نظیر را در تجربه ما ثبت کرد. جبهه انقلاب در حال دستیابی به فناوری روایت سازی میدانی_ رسانه‌ای با قابلیت هویت بخشی است و برای رسیدن به قله‌های بالاتر هنوز نیازمند طی مسیر است. ما باید توان هویت بخشی خود را وارد کنش‌گری محلی، محله‌ای، خانوادگی و حتی انفرادی تک تک نیروهای مذهبی انقلابی کنیم. باید هویت مذهبی و انقلابی به شکل افتخارآمیزی، فضای شهر را «به شکل چشم نواز و مقبولی» پر کند. الگوی رسانه‌ای_ میدانی نیازمند خلق الگو و مسیر پیاده سازی توسط هر مجموعه کوچک و محلی و حتی تک کنش‌های فردی است تا بتواند همه سطوح اجتماعی را فرابگیرد. این الگو باید بر محور محتوایی قدرتمند و هویت ساز ساخته شده باشد. تعلق عمیق و گسترده ای را نمایندگی کند. در عین حال تمایز از دیگری دست ساز دشمن را نیز حمل کند ۹. تنها راه حضور پر افتخار بانوی محجبه در فضای خیابان این است. در حال حاضر زن مکشفه است که با افتخار در خیابان قدم می‌زند و بانوی محجبه گاه با ترس و گاه زیر فشار اجتماعی با احساس ناامنی و حتی گاه جوان محجبه با شرمندگی در خیابان قدم میزند و در مدرسه و دانشگاه و محل کار. و محله و در جمع فامیل و دوست و آشنا حاضر می‌شود. تجربه‌های موفق قبلی تبدیل به کلیشه می‌شوند و شهر هنوز در اشغال هویت رقیب است. ما برای رسیدن به عمق فناوری خلق «روایت رسانه‌ای _میدانی هویت بخش»، نیازمند عبور از کلیشه‌ها و زدن رکوردهای جدید هستیم. شگفتی آفرینی تجربه دو سال اخیر نوید بخش فتوحات بعدی است. انشا الله. 👇🏻 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
💡چرا تمرکز بر موضوع انتقام، ایستادن در نقطه اشتباه تحولات است؟ 🖊مهدی افراز 🔸احتمالا ساعت های پیشرو، بستر اولین رخداد نظامی رسمی ایران بر علیه رژیم صهیونیستی و البته یکی از هزارمین مورد غیررسمی آن خواهد بود. این اتفاق در عین این که از حساسیت برخودار است اما پرداختن به آن و به طورکلی تمرکز بر مقولاتی چون حضور مستقیم ایران، انتقام، تقاص، سیلی و ... ایستادن در نقطه غیراساسی‌ و اشتباه تحولات منطقه است. 🔹امروز جمهوری اسلامی امیر حوادث غزه است و رقیبانش همگی اسیر. این برتری در وهله نخست به حمایت تسلیحاتی، مالی، سیاسی و رسانه ای ایران از مقاومت مرتبط نیست. طوفان الاقصی و حوادث پیرامون آن مظهر غلبه منطق جمهوری اسلامی در مناسبات قدرت و اثبات حقانیت آن در الهیات سیاسی معاصر بوده است. 🔸حجم مصیبت در غزه معلول شکاف میان منطق انسان و جهان انقلاب اسلامی با انسان و جهان مدرن است و هیچ چیز این فاصله را جز همین حجم خشونت پر نمی‌کند. هیچ حد واسط مشترکی برای ما دیگر وجود نخواهد داشت، اگر بود هیچگاه عالم غربی زیر بار هزینه های این جنایات نمی رفت. امروز عالم مدرن هیچ ابزار دیگری جز کشتار جمعی برای تعامل با عالم انقلاب اسلامی ندارد. 🔹زلزله امروز غزه و طوفان الاقصی معلول برخورد دو سازه تمدنی و تاریخی است. بر شالوده این دو سازه هیچ پدیده واحدی استوار نخواهد ماند. خون های مقدسی که بر زمین آسمانی غزه ریخته می شود، خون بهای از جاکندگی و وارستگی انسان انقلاب اسلامی از رویای آمریکایی است. 🔸این خون ها امروز بیداری آفریده و به برکت آن، گفتار ۴۵ ساله جمهوری اسلامی در موضوع فلسطین، اسرائیل و غرب تبدیل به نجوای درونی میلیون ها انسان و پیش نویس قطعنامه های بین المللی شده است. حماسه غزه به همه فهماند، منطقی که ۴۵ سال جمهوری اسلامی برمبنای آن همه سیاست های منطقه ای خود را بنا کرده و برای پایداری بر آن زخم ها خورده، حرف ها شنیده، فشارها کشیده و بهترین انسان های خود را تقدیم نموده، سنت تغییر ناپذیر هستی است که هیچ مفری از آن وجود ندارد. به رسمیت نشناختن رژیم و سفارش به مقاومت خونین اگر روزی یک داعی داشت امروز یک جهان حامی آن است. 🔹غلبه منطق جدید نوید دهنده شکل گیری نظم جدید خواهد بود. تغییر موازنه مابین عقلانیت ها و الهیات هاست که تغییرات سیاسی، نظامی، اقتصادی و جغرافیایی را پی ریزی می کند.کوچک‌ترین حوادث معرکه حتی به اندازه یک آه که از زبان یک مادر غزاوی خارج می‌شود تقویت کننده منطق جمهوری اسلامی و تضعیف کننده طرح های معارض اوست. 🔸وقتی یک منطق در حال غلبه پیدا کردن است دیگر نمی شود تحولات را بر اساس کلیشه‌های سابق تحلیل نمود و ارزش گذاری کرد. مفاهیمی همچون انتقام، تقاص یا بازدارندگی پیش از ۷ اکتبر، کلیشه‌های مناسبی برای تعیین وضعیت ایران در قبال اقدامات رژیم صهیونیستی و طرح های آمریکایی بود اما امروز کل صحنه با همه جزئیات و اضلاعش‌ دگرگون شده است. انتقام اختصاص به معرکه ای دارد که در آن تعادلی مابین قدرت‌ها وجود داشته باشد، طوفان الاقصی هیچ توازنی مابین ما و استکبار باقی نگذاشته است. کل صحنه نموداری از مجازات و تنبیه تاریخی ارزش های آمریکایی توسط منطق انقلاب اسلامی است. 🔹وقتی در تحلیل مناسبات، همچنان تمرکز بر ادبیات انتقام است معنایش آن است که هنوز درک درستی از تحولات صورت نگرفته است. در نظم جدید اساسا واژگانی همچون انتقام و بازدارندگی دیگر برای ما بی‌معناست. طوفان الاقصی و من تبع آن این مفاهیم را از معنای سابق تخلیه کرده است. تا زمانی که طرح واره نوینی از حوادث غزه شکل نگرفته باشد ما همچنان گرفتار کلیشه های سابق خواهیم ماند. روایت فتح آوینی طرح واره ای برای سامان دادن به خرده گزارشات میدانی از دفاع مقدس بود و ما امروز بیش از هر چیز از فقدان آوینی غزه در رنج راهبردی هستیم. 🔸ممکن است جمهوری اسلامی در پاسخ به ترور دمشق یا بقیه حوادث مشابه، تل آویو و حیفا را با خاک یکسان و یا تصمیم بسیار محدودتری بگیرد که اساساً ممکن است این تصمیمات در نقطه خود بهترین تصمیم هم نباشد اما زوم کردن لنزها در این موضوع ناشی از ایستادن در نقطه اشتباه تحولات است.
📚 پرونده ویژه روزنامه همشهری و پاسخ به ابهامات مختلف درباره تعطیلی شنبه و پنجشنبه 📍شنبه را قرمز نکنید (دلایلی در تأیید تعطیلی پنج‌شنبه‌ها و منتفی‌شدن تعطیلی شنبه‌ها) 🔻🔻🔻🔻 پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام) 👇🏻 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🔖گزارش تحلیلی 📍دستاوردهای تعطیلی شنبه از افسانه تا واقعیت 🔹پاسخ به 30 پرسش افکار عمومی در رابطه با تعطیلات کشور🔽🔽🔽 https://eitaa.com/Iran_of_the_future/1490 👇🏻 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🔴 رصد ارزش‌های اخلاقی در جامعه ایران 🔹این گزارش که به بررسی روند تغییر ارزش‌های اخلاقی طی پنج دهه اخیر می‌پردازد، تلاش می‌کند با بررسی داده‌ها، اطلاعات و نتایج پیمایش‌ها به این سوالات پاسخ دهد که روند تغییر ارزش‌های اخلاقی ایران در گذر زمان‌ به چه شکل بوده است؟ اخلاق در چه حیطه‌هایی کم‌رنگ‌تر شده است؟ 🔹مطابق گزارش، در بحث اخلاق حرفه‌ای، "معلمی" در درجه اول و پزشکی در درجه دوم از اصنافی هستند که در سالیان متوالی، مردم نسبت به آن‌ها بیشترین اعتماد را داشته‌اند و گفته‌اند نسبتاً زیاد وظیفه‌شان را به‌درستی انجام می‌دهند. 🔺بیشتر:https://www.ricac.ac.ir/book/534 👇🏻 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
رصد_ارزش‌های_اخلاقی_در_جامعه_ایران.pdf
3.03M
🔴 متن کامل گزارش رصد ارزش‌های اخلاقی در جامعه ایران 👇🏻 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🔴 *کتاب «میدان شهرت در ایران»* (برگزیده شانزدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی-۱) 🔹پژوهشگر:احسان شاه‌قاسمی (عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشگاه تهران) 🔸ناشر: پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی 🔹این پژوهش به بررسی نقش سلبریتی‌ها در جامعه ایران می‌پردازد و به جنبه‌هایی از این صنعت نوپدید در کشورمان اشاره دارد که تاکنون دیده نشده‌ است. 🔹سه فصل اول کتاب به توضیح تاریخچه شهرت در ایران، شالوده‌های شهرت، نقش صنعت شهرت در سلبریتی‌سازی و . . . اختصاص دارد. 🔹در سه فصل دوم، به مسائلی همچون فمنیسم شهرت، نیکوکاری سلبریتی‌ها و شهرت و دین پرداخته شده است. 🔹در فصل ششم نشان داده می‌شود صنعت شهرت چگونه از عناصر دینی برای سلبریتی‌سازی استفاده می‌کند و چگونه مخاطبان و کاربران به مسیری کشانده می‌شوند که احساس کنند با سلبریتی‌ها روابط صمیمانه شخصی و دوسویه دارند. 🔹در فصل هفتم، نویسنده به مسأله مصرف‌گرایی و رابطه آن با شهرت پرداخته و نشان می‌دهد چگونه سلبریتی‌ها به‌صورت آشکار و نهان، مصرف‌گرایی را تبلیغ می‌کنند و چگونه این کار آن‌ها در تضاد با ادعاهای زیست محیطی آن‌ها قرار می‌گیرد. 🔹فصل هشتم این کتاب به توصیه‌هایی برای مدیریت فرهنگ شهرت اختصاص یافته است. 🔸این کتاب تلاش دارد به این سوالات پاسخ گوید: فرهنگ شهرت از کجا پیدا شد و در ایران چه روندی را طی کرده است؟ رابطه شهرت و پول چیست؟ فضای مجازی چه کمکی به سلبریتی‌ها کرده است؟ چرا نیکوکاری سلبریتی‌ها زیانبار است؟ شهرت چه ارتباطی با فمنیسم پیدا می‌کند؟ 🔺بیشتر: https://www.ricac.ac.ir/news/5106 👇🏻 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a