eitaa logo
اخلاق اسلامی
266 دنبال‌کننده
976 عکس
551 ویدیو
6 فایل
🌸وَ قُلْ لِعِبادی یَقُولُوا الَّتی هِیَ أَحْسَنُ 🌸 خادمان کانال: @javad_ak @Azad_46 کپی : با سه صلوات جهت سلامتی امام زمان(عج)حلال🌷 گروه مشاوره دینی: https://eitaa.com/joinchat/1524432945C2c45b48369
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 کوری باطنی 🔹 علی بن ابی ‌طالب (سلام الله علیه) فرمود دنیا، منتها دیدِ افرادی است که نابینا هستند. در فرهنگ قرآن و نهج ‌البلاغه به معنای است. انسان، مسافری است که دنیا اول، و برزخ و آخرت، وسط و پایان راه اوست تا از «دار الفرار» به «دار القرار» برسد. حرکت، دائمی نخواهد بود، حرکتِ دائم یعنی بی‌ هدف و بی ‌مقصد؛ دنیا دار حرکت است و حتماً به می ‌رسد. آن ‌که محور حرکت را می ‌بیند و را نمی ‌نگرد، در فرهنگ دین، کور است. 🔹 دنیا، منتها دیدِ اعمیٰ است؛ کسی که فقط دنیا را می ‌بیند، زرق و برق دنیا را، لوازم دنیا را، آسایش و آرامش دنیا را، رفاه دنیا را می ‌نگرد و مرگ را پوسیدن می ‌پندارد نه و نابودی می‌ داند نه به بودِ مطلق پناهنده شدن، چنین کسی را فرهنگ نهج ‌البلاغه کور می ‌داند که «إِنَّمَا الدُّنْیا مُنْتَهَی بَصَرِ الْأَعْمَی‏»، چون دور را نمی ‌بیند (یک) و باطن را نمی ‌بیند (دو). 📚 پیام به کنگره مسلمانان آمریکا ایالت میشیگان تاریخ: 1399/03/25 کانال اخلاق اسلامی https://eitaa.com/joinchat/99156003C82f20b3a62
🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂 🔆همنشين عاشقان ❄️عيسى (ع) به قومى بگذشت . آنان را نزار و ضعيف ديد . گفت: شما را چه رسيده است كه چنين آشفته‏ايد؟ ❄️گفتند: از بيم عذاب خداى‏تعالى بگداختيم . ❄️گفت: حق است بر خداى تعالى كه شما را از عذاب خود ايمن كند. و به قومى ديگر بگذشت نزارتر و ضعيف‏تر . ❄️گفت:شما را چه رسيده است؟ ❄️گفتند:آرزوى بهشت ما را بگداخت . ❄️ گفت: حق است بر خداى تعالى كه شما را به آرزوى خويش رساند. و به قومى ديگر بگذشت از اين هر دو قوم، ضعيف‏تر و نزارتر و روى ايشان از نور مى‏تافت. گفت: شما را چه رسيده است؟ ❄️ گفتند: ما را دوستى خداى تعالى بگداخت . با ايشان نشست و گفت: شماييد مقربان. خداوند مرا به همنشينى با شما فرمان داده است. 📚حكايت پارسايان، رضا بابايى کانال اخلاق اسلامی https://eitaa.com/joinchat/99156003C82f20b3a62
12.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اگر کسی نمیشناسد ، بداند: این دشمن وحشی یی ست که ما داریم. کانال اخلاق اسلامی https://eitaa.com/joinchat/99156003C82f20b3a62
💠 ولایتِ الله 🔹 اول كسی كه در حوزه اسلام بعد از وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) راه را باز كرد وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) بود، برای اینكه خیلی ‌ها عبادت می ‌كردند؛ اما حضرت فرمود شما می‌ خواهید عابد شوید راه دارد, زاهد شوید راه دارد, از جهنم نجات پیدا كنید راه دارد, وارد بهشت شوید راه دارد؛ اما هیچ كدام از اینها كسی را نمی ‌كند! 🔹 یعنی كسی كه «الله» سرپرستی او را به عهده بگیرد؛ نه اینکه «الله» ناصر او باشد، نه اینکه «الله» محبّ او باشد! نصرت معنایش این است كه انسان یك مقدار از كارها را خودش انجام می ‌دهد و كمك به او به وسیله لطف الهی ترمیم می ‌شود. می ‌بینید جوان وقتی یك مقدار كار را خودش انجام بدهد و كمبود آن را پدر و مادر تأمین كنند، می ‌گویند پدر و مادر، او را یاری كردند و نصرت دادند؛ اما نوزاد تحت ولایت پدر و مادر است و كاری نمی‌ تواند انجام بدهد تا بگوییم پدر او را كمك می ‌كند یا مادر او را كمك می ‌كند؛ مادر تمام كارهای كودك را انجام می‌ دهد، چون ولی اوست یعنی سرپرست اوست، این‌ چنین نیست كه مادر، او را یاری كند. 🔹 افرادی كه تحت هستند، طرزی از توفیق الهی برخوردارند كه همه كارهای آنها را ذات اقدس الهی انجام می‌ دهد؛ نه اینکه خدا آنها را یاری كند! هر مؤمنی به این مقام نمی ‌رسد؛ اگر بخواهید شوید فقط یك راه دارد و آن این است كه نه «خَوْفاً مِنَ‏ النَّارِ» عبادت كنید نه «شَوْقاً إِلَی الْجَنَّةِ»، بلکه فقط و فقط «حُبّاً لله» عبادت كنید! 🔹 وقتی انسان چیزی غیر از خدا نخواست، كم كم ﴿اللَّهُ وَلِی الَّذینَ آمَنُوا﴾ می ‌شود و خدا تمام كارهای او را به عهده می ‌گیرد. اگر یك وقت او بخواهد بلغزد، فوراً خدا توجه می‌ دهد؛ بخواهد اشتباه كند، توجه می‌دهد؛ بخواهد خطا و خطیئه ‌ای داشته باشد، توجه می ‌دهد؛ این شخص تحت ولایت «الله» است. 📚 سوره مبارکه صافات جلسه 28 تاریخ: 1393/02/01 کانال اخلاق اسلامی https://eitaa.com/joinchat/99156003C82f20b3a62
💠 گوهر گران بها 🔹 حضرت امیر (سلام الله علیه) فرمود: «فَإِذَا حَضَرَتْ بَلِیةٌ فَاجْعَلُوا أَمْوَالَكُمْ دُونَ أَنْفُسِكُمْ وَ إِذَا نَزَلَتْ نَازِلَةٌ فَاجْعَلُوا أَنْفُسَكُمْ دُونَ دِینِكُم‏»؛ فرمود شما سه دایره حلقه وار ترسیم بکنید 1️⃣ مال را سنگر اوّل قرار بدهید 2️⃣ جان را سنگر دوم قرار بدهید 3️⃣ را در آن هسته مرکزی قرار بدهید. 🔹 فرمود مال را برای حفظ جانتان می‌ خواهید، آبرویتان تأمین است زندگی‌تان تأمین است: «فَاجْعَلُوا أَمْوَالَكُمْ دُونَ أَنْفُسِكُمْ»؛ مال را سنگر قرار بدهید که جانتان محفوظ باشد و اگر آن حادثه و رخداد تلخ جلوتر آمد، «فَاجْعَلُوا أَنْفُسَكُمْ دُونَ دِینِكُم‏»؛ که جانتان فداکاری کند و دینتان که پشت این سنگر هست محفوظ بماند و اگر شهید شدید، دیگر کسی نمی ‌تواند دین را از شما بگیرد، آن وقت اوّل فوز و راحتی شماست! تمام ناراحتی ‌ها برای این طرف است، بعد احساس حیات می ‌کنید. 📚 سوره مبارکه مجادله جلسه 15 تاریخ: 1396/11/21 کانال اخلاق اسلامی https://eitaa.com/joinchat/99156003C82f20b3a62
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیک یا فاطمه الزهرا سلام الله علیها شهادت بی بی دو عالم حضرت زهرا سلام الله علیها تسلیت https://eitaa.com/joinchat/99156003C82f20b3a62
💠 مرگ انسانیت 🔹آنچه بشر را گرفتار کرده است همین است که «النَّاسِ نِیَامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا»؛ خوابیده هستند، شما هرچه هم بگویید بیدار نمی شوند. نه آن جنگ جهانی اول آنها را هدایت کرد، نه جنگ جهانی دوم، نه این جنگ نیابتی نه جریان ، برای اینکه هیچ اثری از انسانیت در این صهیونیست نیست. شما چه می خواهید به او بگویید، بگویید این بد است؟ این بد و خوب نمی فهمد! آن فهم اولیه ای که ذات اقدس الهی به اینها داد آن دیگر تعطیل شد. 🔹 این بیان نورانی نورافکن اسلامی علی ابن ابی طالب(صلوات الله علیه) است، فرمود: «نَعوذُ بِاللّهِ مِن سُباتِ العَقلِ»، «سُباتِ» با سین یعنی تعطیلی، «یوم سبت» که می گویند همین است؛ پناه می برم به خدا از اینکه عقل یک ملت تعطیل بشود. اصلاً به این فکر نیستند که بد است، عاطفه وجود دارد، زن ها کارشان چیست؟ کودکان جرمشان چیست؟ هیچ! یک اظهار تأسفی، هیچ خبری نیست! 🔹 این بیان نورانی حضرت است که فرمود من پناه می برم از اینکه عقل مردم بخوابد. خب خوابیدن همین است دیگر! شما می بینید هیچ خبری از محکوم کردن و علیه او حرف زدن و دست او را کوتاه کردن نیست. این جور آدم کشی؟! شما کدام گرگ را می بینید که این کار را می کنید؟ بارها به عرضتان رسید، همین آقایان خودشان نشان می دهند، اگر گرگی یک گوسفندی را بدرد بعد ببیند این مادر است و بچه دارد، یک مقداری به او رحم می کند! فرمود «نَعوذُ بِاللّهِ مِن سُباتِ العَقلِ»؛ اگر عقل مردم بخوابد ـ تعطیل بشود ـ دیگر هیچ نمی شود با آن زندگی کرد. 📚 درس علوم القرآن جلسه 43 تاریخ: 1402/09/15 کانال اخلاق اسلامی https://eitaa.com/joinchat/99156003C82f20b3a62
💠 محرمان نماز 🔹 یك وقت انسان می ‌گوید من نماز می ‌خوانم و با نماز از خدا مدد می ‌گیرم و بر مشكلات پیروز می ‌شوم؛ اما نماز می‌ خواند و موفّق نمی ‌شود! خدای سبحان فرمود : ﴿وَإِنَّهَا لَكَبِیرَةٌ﴾؛ خیلی كار سختی است و فقط هستند كه از عهده نماز بر می ‌آیند. معلوم می ‌شود آن نمازی كه به وسیله آن نماز، انسان از خدا مدد دریافت می ‌كند، است نه نماز غیر خاشع. 🔹 در این كریمه فرمود: ﴿وَ اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ وَ إِنَّها لَكَبِیرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخاشِعِینَ‌﴾؛ یعنی اثر نماز زیاد است ولی جز ، كسی نمی ‌تواند این سلاح سنگین را حمل كند. فرمود كه بهترین وسیله ظفر‌مندی شما در مشكلات است، یك انسان می‌تواند این سلاح را حمل كند. تا انسان خاشع نشد نمی ‌تواند به صلات، مسلّح باشد. 🔹 نماز بسیار سنگین است و كسی نمی ‌تواند این نماز سنگین را حمل كند مگر یك ! فرمود: ﴿وَ إِنَّها لَكَبِیرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخاشِعِینَ‌﴾؛ خاشع به آن انسان خاكسار زمین افتاده متواضع می‌ گویند. فرمود یك انسان می ‌تواند نماز بخواند؛ آن نماز البتّه سلاح قوی است. 📚 سوره مبارکه بقره جلسه 121 کانال اخلاق اسلامی https://eitaa.com/joinchat/99156003C82f20b3a62
💠 راه خدا 🔹 فردی در حضور پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) عبور می ‌کرد اصحاب هم همراه حضرت بودند، فرد برومندی بود، بعضی ‌ها گفتند ای کاش این مجاهدِ راه خدا بود، حضرت فرمود که تنها جهاد نیست! «إِنْ كَانَ خرج یسْعَی عَلَی وَلَدِهِ صِغَارًا فَهُوَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ إِنْ كَانَ خَرَجَ یسْعَی عَلَی أَبَوَینِ شَیخَینِ كَبِیرَینِ فَهو فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ إِنْ كَانَ خَرَجَ یسْعَی عَلَی نَفْسِهِ یعفّهَا فَهو فی سَبِیلِ اللَّهِ»؛ اگر رفته تا بچه‌ هایش را اداره کند، «فِی سَبِیلِ اللَّهِ» است، اگر رفته تا پدر و مادرش را اداره کند، «فِی سَبِیلِ اللَّهِ» است، اگر رفته تا آبروی خودش را حفظ کند، «فِی سَبِیلِ اللَّهِ» است. کسی می ‌خواهد آقای خودش باشد، این «فِی سَبِیلِ اللَّهِ» است. 🔹 البته جهاد هم «فِی سَبِیلِ اللَّهِ» است، آن یا عینی است یا کفایی است و در موقع لزوم هم باید بروند. حالا این انسان برومندی است، دارد می ‌رود به دنبال کار؛ «فِی سَبِیلِ اللَّهِ» که تنها جنگ نیست. اگر کسی رفته برای که دستش در کنار سفره دیگری دراز نشود، «فِی سَبِیلِ اللَّهِ» است. 🔹 بعضی از امور است، بعضی از امور است، حالا اگر انسان می ‌خواهد ثواب ببرد قصد قربت هم می ‌کند، وگرنه راه خداست. اگر گفتند شما دستتان که نجس است باید بشویید، این «فِی سَبِیلِ اللَّهِ» است، چون حکم خداست؛ ولو واجب توصلی است ولی او گفته است. او گفته اگر بخواهید وضو بگیرید، قصد قربت می‌خواهد، اگر می ‌خواهید غَسل کنید، دست خونی را بشویید، باید این کار را بکنید؛ هر دو را او گفته است، حالا یکی عبادی است و یکی غیر عبادی ولی هر دو می‌ شود «فِی سَبِیلِ اللَّهِ». فرمود اگر برای پدر و مادر است، برای بچه هایش است، برای خودش است، اینها «فِی سَبِیلِ اللَّهِ» است. 📚 سوره مبارکه نوح جلسه 28 تاریخ: 1397/11/15 کانال اخلاق اسلامی https://eitaa.com/joinchat/99156003C82f20b3a62
💠 دوست راستگو 🔹 انسان هرگز با دشمن خلق نشده است، این بیان نورانی پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) که فرمود: «أَعْدَی عَدُوِّكَ نَفْسُكَ الَّتِی بَینَ جَنْبَیكَ»؛ یعنی خودت دشمن ساختی! 🔹 فرمود من شما را بی سواد که خلق نکردم، آنچه که لازمه سعادت شماست در درون شما من نهادینه کردم همه فجور را همه تقوا را در درون شما گذاشتم، یا با زندگی کنید مثل مؤمنین عادی، یا اگر رفتید حوزه و دانشگاه درسی خواندید درسی بخوانید که با صاحبخانه درگیر نشود، یک درسی بخوانید که با ﴿فَأَلْهَمَها﴾ بسازد. 🔹 شما می بینید هیچ میوه ای در درون آن کِرم نیست مگر اینکه حرف باغبان را گوش ندهد، آن میوه ای که تحت تدبیر باغبان صحیح نیست حرف باغبان را گوش نمی دهد از آب خوب استفاده نمی کند، از کود خوب استفاده نمی کند، از هوای خوب استفاده نمی کند، در درون خودش کِرم می سازد، وگرنه میوه که در درونش کِرم نبود. 🔹 در درون ما ذات اقدس الهی فرمود ﴿أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ﴾، وگرنه «أَعْدَی عَدُوِّ» را که خلق نمی کرد. بنابراین مائیم که دشمن می سازیم، مائیم در درون خودمان دشمن می تراشیم، ما می توانیم در درون خودمان بسازیم، «صَدِیقُ كُلِّ امْرِئٍ عَقْلُه» ‏این بیان نورانی امام رضا (سلام الله علیه) است. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/9jh7E ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/6ONIXO0oKBo 📚 درس تفسیر سوره مبارکه جاثیه جلسه 7 تاریخ: 1394/12/16 کانال اخلاق اسلامی https://eitaa.com/joinchat/99156003C82f20b3a62
8.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تا آخر ببینید خیلی قشنگه 💢 یا امام رضا ع نظر لطفی آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند آیا شود گوشه چشمی بما کنند کانال اخلاق اسلامی https://eitaa.com/joinchat/99156003C82f20b3a62
💠 ظهور اسرار 🔹 فرمود هر کسی در درون او خصوصیتی باشد به هر حال بیرون می‌‌آید؛ چه بهتر که درونش باشد که اگر برون آمد باشد فضا را معطّر کند، چه بهتر از این! ما موظّف هستیم که تظاهر نکنیم؛ اما موظّف هستیم آدم خوبی باشیم، این خوبی خودش ظهور می‌ کند؛ چه ما بخواهیم چه نخواهیم. ما که داعی نداریم خودمان را نشان بدهیم. آدم خوب ﴿وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً یمْشی‏ بِهِ فِی النَّاسِ﴾؛ «نوراً یمشی به فی الأرض» او که قصد نشان دادن ندارد. ذات اقدس الهی هوشی به مردم داد که از قیام و قعود این شخص، می‌فهمد. 🔹 اگر کسی ـ خدای ناکرده ـ به نظام، به جامعه، به مردم، قصد خیانت دارد، فرمود این طور نیست که ما او را رها بکنیم: ﴿أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَرَضٌ أَن لَن یخْرِجَ اللَّهُ أَضْغَانَهُمْ﴾؛ آنها که در درونشان یک بیماری هست خیال می‌کنند همیشه می‌توانند کتمان کنند ما آن را اظهار نمی ‌کنیم! نه، ما اظهار می ‌کنیم. 🔹 بنابراین ما باید آبروی خودمان را حفظ بکنیم. آبروی ما، اوّلین راه آن است. اگر ـ خدای ناکرده ـ باطن طاهر و طیب نبود، از راهی خودش را نشان می ‌دهد؛ یا گفتار ما، یا رفتار ما، یا نوشتار ما؛ انسان بدون سهو و نسیان نیست، در حال سهو و نسیان، آن حادثه خودش را نشان می ‌دهد. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/12/24 کانال اخلاق اسلامی https://eitaa.com/joinchat/99156003C82f20b3a62