24.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹اللهُ اکبرُ، سبحانَ الله!
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#معارف_اسلامی 👈 عضوشوید
@Islamimaaref
#تحلیل
چند پرسش درباره متن جدید لایحه عفاف
متن لایحه موسوم به «حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب» از سوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی منتشر شده است.
آقای محمدتقی نقدعلی، عضو محترم کمیسیون یادشده به خبرگزاری فارس گفت «گزارش نهایی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس درباره لایحه عفاف و حجاب تهیه و تدوین شده که پس از تقدیم به هیئت رئیسه مجلس، جهت بررسی و تصویب نهایی، در دستور کار نمایندگان مجلس قرار خواهد گرفت».
درباره این لایحه که در۷۰ ماده تهیه و تنظیم شده، #پرسشها و #ابهاماتی هست که پاسخ مسئولان محترم میتواند برطرفکننده و یا اصلاحکننده آنها باشد.
و اما در این وجیزه تنها به طرح چند پرسش کوتاه بسنده میکنیم. بخوانید!
۱- در حالی که در دو ماده ۶۳۸ و ۶۳۹ #قانون مجازات اسلامی و قانون نحوه رسیدگی به تخلفات و مجازات فروشندگان لباسهایی که عفت عمومی را جریحهدار میکند، تکلیف قانونی مراجع ذیربط به وضوح و با صراحت مطرح شده است، تهیه و تدوین لایحه جدید چه #ضرورتی داشته است؟!
۲- ممکن است گفته شود که پیدایش پدیده پلشت کشف حجاب در ماههای اخیر، تهیه لایحه جدید را ضروری کرده است! که به عنوان دومین سؤال باید پرسید چرا نمیفرمائید پدیده کشف حجاب به علت بیتوجهی #مسئولان دستاندرکار به قوانین موجود بوده است؟! مگر در قوانین موجود برای مقابله با بیحجابی احکام مشخص و روشنی وجود ندارد؟!
آیا به این قانون عمل شده است و نتیجه نداده است؟! بدیهی است که بیتوجهی به قانون، با هنجارشکنی نیز همراه خواهد بود. ضمن آن که مسئولان و مراکز یاد شده با خودداری از اجرای قوانین موجود، مرتکب « ترک فعل» نیز شدهاند!
۳- اگر چه مواردی از لایحه بهگونهای مثبت اصلاح شده است ولی برخی از مفاد لایحه کماکان مبهم است و به نظر نمیرسد از بازدارندگی لازم برخوردار باشد، از جمله اینکه لایحه درخصوص #پیشگیری از کشف حجاب بعد از تذکرات اول و دوم و... یا درباره چگونگی ابلاغ تذکر و... ساکت است!
۴- کاش تهیهکنندگان لایحه عفاف و حجاب به این پرسش اساسی پاسخ میدادند که لایحه اخیر نسبت به قوانین موجود و در مقایسه با آن چه امتیاز و مزیت ویژهای دارد که تهیه و تدوین آن را ضروری دانستهاند؟!
۵- نقش بسیج و سپاه به عنوان ضابطان قانونی دستگاه قضائی در کجای لایحه آمده است؟! و آیا آنگونه که در لایحه آمده است، وظیفه بسیج در آموزش عمومی امر به معروف و نهی از منکر خلاصه میشود و یا مقابله با منکرات و هنجارشکنیها؟!
۶- و بالاخره با عرض پوزش باید گفت؛ متن #طولانی و ۷۰ مادهای لایحه میتواند، نوعی سردرگمی درپی داشته باشد....☝️
از طولانینویسی «متن مطول» در تدوین قراردادها و متون رسمی به عنوان یک لغزشگاه خطرناک یاد میکنند. چرا که وقتی متن یک قرارداد و یا یک لایحه طولانی و پُر کلمه باشد، میتواند مراجعهکننده را با خطا در برداشت -و حتی سوءاستفاده از متن- مواجه کند.
از حضرت امیر علیهالسلام است که «إِذَا ازْدَحَمَ آلْجَوَابُ خَفِیَ الصَّوَابُ.... هنگامى که جوابها انبوه و فراوان باشد، حق مخفى میشود».
💥به عنوان مثال میتوان به متن #برجام اشاره کرد که ۵۴۴۲ کلمه بود و جناب آقای ظریف که اصلیترین عضو مذاکرهکننده و ریاست مذاکرات را بر عهده داشت متوجه کلمه SUSPENSION (تعلیق) در متن برجام نشده است و ابراز میدارد «من در مجلس گفتم که کلمه SUSPENSION در برجام نیست و این اشتباه از من بود»!
حالا به متن لایحه عفاف و حجاب مراجعه کنید. موضوع این لایحه در مقایسه با برجام، کم دامنهتر است ولی در ۷۰ ماده و ۸۸۳۶ کلمه (یعنی نزدیک به دو برابر متن برجام) تهیه و نگاشته شده است... تعجبآور نیست؟ هست! حسین #شریعتمداری
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#معارف_اسلامی 👈 عضوشوید
@Islamimaaref
🟢علوم انسانیِ بیگانه با «انسان ایرانی»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«علوم انسانی مُقَفَّل»، «علوم انسانی مُعَطّل»، «علوم انسانی مُسَخّر»، «علوم انسانی مُحتضَر»، «مرگ علوم انسانی» از جمله اصطلاحاتی است که مدتهاست، با نگرانی و ناامیدی در بیان و بنان عدهای از دغدغهمندان و متخصصان «علوم انسانی وارداتی» در کشور ما مطرح شده و میشود. دائماً و به هر بهانهای از بیمهری و بیاعتنایی مردم و مدیران به علوم انسانی مینالند. و همین بیمهری و بیتوجهی به دادههای علوم انسانی و به عالمان علوم انسانی را دلیل احتضار و بلکه مرگ علوم انسانی در ایران میدانند!
🔸بنده هرگز چنین نگاهی به «علوم انسانی» ندارم. بلکه اهمیت و ضرورت آنها را برای مدیریت فرهنگی، علمی، اقتصادی و سیاسی کشور به مراتب بیش از علوم طبیعی میدانم. و به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، علوم انسانی را «هوای تنفسی» مجموعههای نخبه و «عهدهدار هدایت جامعه» و «نرمافزار» فردسازی، جامعهپردازی و تمدنسازی میدانم. و معتقدم نه مردم و نه مدیران جامعه اسلامی نمیتوانند به علوم انسانی بیاعتنا و بیتوجه باشند. مگر کسی میتواند خود را بینیاز از هوا برای تنفس بداند؟ و مگر جامعه را بدون نرمافزار میتوان اداره کرد؟!
در عین حال، واقعیت این است که هم مردم و هم مسؤولان آگاه در جامعه ما، به حق، به «علوم انسانی موجود» بیاعتماد و درنتیجه بیاعتنایند. و نرمافزار موجود را «نرمافزاری ویروسی» و بلکه یک «بدافزار معرفتی» برای اداره جامعه میدانند.
پیشنهاد بنده به دغدغهمندان این است که به جای گلایه نسبت به این بیمهریها، بهتر است درباره چرایی آن، تحلیل و تحقیقی جامع صورت دهند.
به راستی وقتی مدعیان علوم انسانی به مسائل واقعی مردم و باورها و ارزشهای آنان بیتوجهی میکنند و هیچ ابزار و روش و واژگانی برای توصیف و تفسیر و تبیین و تقویت یا اصلاح آنها در اختیار ندارد، چرا باید مورد توجه مردم و مسئولان (که آنها نیز از جنس همین مردماند و دغدغه مسائل همین مردم را دارند)، قرار گیرند؟
وقتی مدعیان روانشناسی و جامعهشناسی در کشور ما با عینک «فکر غربی» و با «فرهنگ انسان غربی» و با تکیه بر «انسانشناسی داروینیستی و اگوستکنتی» و «نظام ارزشی لیبرالی» به تحلیل کنشهای فردی و اجتماعیِ «انسان ایرانی اسلامی» میپردازند، نه تنها از نگاه مردم، که از نگاه فرهیختگان جامعه اسلامی نیز «همان به که بمیرد.»
وقتی مردم میبییند که با انتشار کوچکترین خبری درباره یک ناهنجاری اخلاقی در گوشهای از کشور، همه باورها و ارزشهای آنان توسط عدهای از مدعیان روانشناسی و جامعهشناسی و مردمشناسی به سخره گرفته میشود، چرا باید آنها را باور کنند؟
وقتی مردم میبینند که بزرگترین و مهمترین عنصر هویتبخش و انسجامبخش اجتماعیشان یعنی «محرم و صفر» هیچ جایگاهی در تحلیلهای اقتصادی و اجتماعی و روانشناختی و سیاسی مدعیان علوم انسانی ندارد، چرا باید به آنها اعتنایی کنند؟
وقتی مردم میبینند که فلان دانشمند بزرگ روانشناسی با برافروختن رگهای گردن و با حالتی عصبانی و دور از منطق علمی و با عینک روانشناسی غربی و لیبرالی علیه حکم الهی #حجاب و علیه فرهنگ چند هزارساله پوشش ایرانیان، موضعگیری میکند، آیا میتوانند باور کنند که چنین نگاهی، از روی علم و تحقیق بیان میشود؟!
#علوم_انسانی
#روانشناسی
https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#معارف_اسلامی 👈 عضوشوید
@Islamimaaref
معناشناسی جمله: ما رأیتُ إلّا جَمیلاً
سؤال: معنای دقیق جمله «ما رأیت إلا جمیلا» چیست؟ لطفا توضیح دهید.
جواب: پیبردن به معنای دقیق این جمله در گرو مداقه در سیاق و فضای صدور آن است. ابن زیاد با هدف زخم زبان زدن خطاب به عقیله بنی هاشم زینب کبری سلام الله علیها گفت: «كَيْفَ رَأَيْتِ صُنْعَ اللَّهِ بِأَخِيكِ وَ أَهْلِ بَيْتِكِ؟». یعنی کار خدا با برادر و خاندانت را چگونه دیدی؟ حضرت زینب فرمود: «مَا رَأَيْتُ إِلَّا جَمِيلًا»؛ [بحار الأنوار، ج ۴۵، ص ١١۶].
برخی این جمله را چنین معنا میکنند: «جز زیبایی چیزی ندیدم» و حال آنکه جمیل وصف است نه مصدر؛ اگر این معنا مراد بود باید ما رأیت إلا جمالا گفته میشد نه جمیلا.
برخی دیگر _با توجه به اشکال پیشین_ چنین معنا میکنند: «جز زیبا چیزی ندیدم» و حال آنکه این معنا هم با چالش دیگری روبروست و آن اینکه برداشت مذکور با سؤال ابن زیاد تناسبی ندارد؛ ابن زیاد با این سؤال میخواهد از کیفیت و حال و وصف شهادت امام در نظر حضرت زینب بپرسد نه از متعلَّق رؤیت آن حضرت. به دیگر بیان، سؤال طعنهآمیز ابن زیاد درباره چگونگیِ مرئی است نه چیستیِ مرئی.
بدین روی «ما رأيت إلا جميلا» _به قرینه تناسب سؤال و جواب_ به تقدیر «ما رأيت إلا صنعا جميلا» است و جمیلا مفعول رأیت نیست بلکه صفت برای مفعول محذوف است. یعنی «ندیدم جز اتفاقی پسندیده را» به این معنا که تمام اتفاقات و حوادث کربلاء خوشایند و پسندیده بود و گله و شکایتی از خدا ندارم.
نکته: جمیل در مانند صنعا جمیلا و هجرا جمیلا و صبر جمیل و أمر جمیل و تراکیبی از این دست به معنای نیکو و پسندیده هست نه به معنای زیبا به معنای حقیقی کلمه.
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#معارف_اسلامی 👈 عضوشوید
@Islamimaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رساترین و جامعترین #نقد بر نگاه #اسلام_رحمانی از سوی امام_خمینی رضوان الله علیه
چرا برای مردم آیه قتال را نمیخوانید؟
دست بردارید از این رحمت هایی که شما توهم میکنید!
اینها رحمت نیست اینها مخالفت با خداست!
https://eitaa.com/joinchat/1345388748C7b0dc74120
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#معارف_اسلامی 👈 عضوشوید
@Islamimaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥روایت امام جمعه بروجرد از ماجرای زن هتاک به امام رضا علیه السلام در پارک فدک
این ماجرا برای چند هفته پیش است که زن هتاک بعد از بازداشت گفته که مشکل روانی دارم.
👇
@passdar
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#معارف_اسلامی 👈 عضوشوید
@Islamimaaref
9.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
واکنش جوانان #کره_ایی به #حجاب
https://eitaa.com/darolmomeninamol
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#معارف_اسلامی 👈 عضوشوید
@Islamimaaref
8.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚫️چقدر لذت بردم خدایا بهش عزت بده در این دوران افتضاحی که سلبریتی ها درست کردن اینطور وارد میدان شده.
🔺خداوکیلی جاداره ازش حمایت بشه.
🔹تا می تونید این ویدئو رو همه جا پخش کنید.
#مهران_رجبی
💢 پژوهش خبر با مجوز رسمی از وزارت ارشاد اسلامی
https://eitaa.com/pajoheshhabar
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#معارف_اسلامی 👈 عضوشوید
@Islamimaaref
11.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥سخنرانی ۲۰ سال پیش رهبر انقلاب:
رابطه بیحجابی و ترویج فاحشهگری و نقشه حمله نظامی به ایران
@BisimchiMedia
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#معارف_اسلامی 👈 عضوشوید
@Islamimaaref
16.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 رأفت های گزینشی سران سه قوه!
🔰در ماجرای فوت مهسا امینی، وقتی رئیس جمهور در اجلاس سران شانگهای بود، از ازبکستان دستور پیگیری مسأله را داد و بعد از آن هم با خانواده مهسا امینی به صورت تلفنی سخن گفت.
رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه نیز هر کدام به سهم خود وارد قضیه شدند.
⚠️ برخی اعتقاد دارند که نوع رفتار رئیس جمهور، رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه اتفاقاً موجب شد که نظرات همه به موضوع جلب شود و با برجسته شدن و ضریب پیدا کردن این موضوع، در واقع، بر آتش فتنه دمیده شد و دشمنان و فتنه گران داخلی نیز سوء استفاده کرده و آن را به یک بحران تبدیل کردند.
👈 حال از هر سه رئیس قوه سوال داریم که چگونه این روزها نوامیس شیعه، مورد ضرب و شتم قرار می گیرند، فحش و ناسزا می شنوند، لگد و سیلی می خورند و اینگونه دل های مردم جریحه دار می شود و شما سکوت کرده اید؟!
این افراد در واقع، چوب #کم_کاری و #ترک_فعل همین سه قوه را می خورند!
چرا رأفت های گزینشی دارید؟!
✨🕋🚩#جهاد_تبیین 🇮🇷👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/863436966Cf69e52cb78
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#معارف_اسلامی 👈 عضوشوید
@Islamimaaref
🌹تحکیمبنیانخانواده🌹
👈👈تربیتفرزند
👈وقتی از فردی عکس میگیرند، طبیعی و شبیه خودش است. اما وقتی از فردی تصویر کاریکاتور میکشند، ضمن اینکه شبیه خودش است؛ خیلی خنده دار نیز است؛ زیرا بعضی از اعضا بزرگتر از حد طبیعی و بعضی دیگر کوچکتر از حد طبیعی است.
👈تربیتِ فرزند یک امر گسترده و همه جانبه است. یعنی کودک باید در همه ابعاد و در هر بُعد به اندازهی خودش تربیت شود تا تربیتش کامل شود. در غیر این صورت، تربیت کودک مانند تصویر کاریکاتور میشود.
👈در تربیت باید به نیازهای فرزندان توجه شود.
👈نیازها دو گونه هستند:
👈نیازهای کاذب؛ یعنی نیازهایی که والدین یا محیط برای فرزند بوجود میآورند. مانند پیراهن قرمز یا آبی. شکل اصلاح مو.
👈 نیازهای واقعی؛ که کودک بدون آنها با مشکل مواجه میشود. مانند نیازهای جسمی، روحی و عاطفی، معنوی.
👈نیازهای جسمی بوسیله والدین تامین میشود.
👈نیازهای معنوی با اتصال به منبع خلقت یعنی خدای متعال تامین میشود.
👈نیازهای روحی و عاطفی توسط اطرافیان تامین میشود که بخش عمده و اصلی آن توسط همبازیهایی که وابستگی عاطفی دارند تامین میشود؛ مانند برادر و خواهرها.
👈👈متخصصین تربیت میگویند فرزندانی که از برادر و خواهرها محروم هستند، حتما دچار نقص در تربیت میشوند. زیرا ممکن است در صحبت کردن ادب بالایی داشته باشند، اما ارضای کامل عاطفی نمیشوند، زیاده طلب میشوند، زیر فشارِ انتظاراتِ بالای والدین هستند، میزان سازگاری آنها با جامعه متعادل نیست. و....
نیکومنش
@nicu222
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#معارف_اسلامی 👈 عضوشوید
@Islamimaaref