📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت سی و ششم
🔰 اومانیسم در دوره رنسانس
نهضت روشنگری ماهیت و تعریف انسان را مجددا باز تعریف نمود تا انسان باستان را که حضرت مسیح برای نجات او به زمین آمده بود، کشف کنند و ارزش هایش را مجددا احیا نمایند. انسان جدید اگرچه جزئی از جامعه و نظم طبیعی بود ولی هدف او در همین دنیا محدود می شد. غایت اندیشی و آخرت گرایی او کنار گذاشته و تکالیف از پیش تعیین شده برای او بی اعتبار شد. محرک های انسان، آخرت، سعادت و رضایت خداوند نبود بلکه خواست ها و امیال او بودند که به عنوان کمال مطلوب به جای اصول مذهبی و الهیات استوار شد.
پیش فرض های الهی این تعریف، خلاصه کردن زندگی انسان در دنیا، زمینی کردن دین و تحقق بهشت موعود در جهان کنونی بود. در لایه دوم انسان جدید، معنویات، ارزش ها و اعتقادات او شخصی، فردی و آزاد تلقی می شد که به طبع و سلیقه خودش بستگی داشت.
♦️در مسلک اومانیسم، انسان جای خداوند مینشیند. اومانیسم محور اصلی را بر ارزش های انسانی قرار می دهد و به بشری کردن امور سخت پایبند است و احکام انسانی را به جای احکام الهی قرار می دهد. و با نفی عبودیت و انکار غیب، به تشکیل اجتماعی می اندیشد که خدای آن انسان است.
روشنفکران بهتدریج در این راستا کوشیدند که انسان از حالت تبعیّت، فرمانبرداری، عبودیت و به طور کلّی از هرگونه حدّ و قیدی که از بیرون به او تحمیل میشود، درآمده، موجودی مستقل، آزاد و محور همه حقوقها و برنامهها فرض شود. اینک انسان، این قربانی معبدها و دربارها، با یک انقلاب بهدست روشن اندیشان، بر تخت اصالت نشسته، کعبه آمال و اندیشهها میگردد.
🔸انسان عصر جدید، یک انسان تجربی و مادّی بود با نیازهای محسوس و عینی و مشکلات گوناگون زندگی.
بر این اساس، هدفِ قانون و حاکمیت هم چیزی جز تأمین منافع و رفع نیازها و حلّ مشکلات زندگی دنیوی او نیست. بهشت انسان این عصر هم در دنیای دیگر و آسمانها نبوده؛ بلکه در همین دنیا در دسترس زندگی دنیوی اوست. دانش، اخلاق، قانون و دولت، متعهّد و مسئولند که در تدارک همین بهشت نقد بکوشند و بس.
اومانیسم، همان تفرعن و فرعونیت نفس است. آنگونه که حتی فرعون نیز از آن پرهیز داشت؛ زیرا فرعون آنگاه که از حاکمیت نفس خود بر قوم خویش سخن میگفت، آن را در نقاب ربوبیت و الوهیت که از صفات آسمانی و الهی است، مخفی و مستور میداشت، درحالیکه انسان غربی پس از گمان بر مرگِ خدایان که نیچه به صراحت از آن خبر میداد، نفسانیت خود را بیپرده ستایش میکند.
🔹اومانیسم با گریز ازدیانت، به دنیایی روی آورد که به همه ی اصول و باورهای پیشین شک کرد و پس از آن با قرار دادن عقل به منزله ی «مبانی هستی» و اعلام اینکه حقیقت انسان خود اوست، آغازگر عصر روشنفکری شد. در اومانیسم انسان تعیین کننده ی ارزش ها، خوب ها، بدها، بایدها و نبایدهاست. ادامه دارد...
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
📚 فراماسونری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت چهاردهم
🔰سازمانهای وابسته به فراماسونری
♦️کلوپ روتاری:
نخستین باشگاه روتاری در سال ۱۹۰۵ میلادی توسط یک حقوق دان به نام پل هریس در شیکاگو به وجود آمد. پل هریس به همراه سه تن از بازرگانان شیکاگو به نام های سیلوسترایل، پیرام شوری و گوستاو لوپر، اولین جلسه رسمی روتاری را در روز ۲۳ فوریه سال ۱۹۰۵ میلادی تشکیل دادند و موجودیت تشکیلاتی به نام «کلوپ روتاری» را اعلام داشتند.
🔸روتاری بنا به تعریف موسسان آن به مفهوم چرخ های دوار یک کارخانه به هم پیوسته است که با چزخش هر دنده چرخ دنده دیگر نیز به حرکت در می آید و در نتیجه کل سیستم متحرک می شود. با این تعبیر کلوپ روتاری بین المللی به دنبال ایجاد یک نظام به هم پیوسته و متشکل جهانی است که با اراده و حرکت دندانه های کلوپ مادر تمام این سیستم جهانی در جهت منافع غرب به حرکت درآید.
اعضای کلوپ روتاری در هر جامعه، از فعالان و نیروهای موثر و کیفی آن جامعه انتخاب می شوند و ماموریت اصلی آنها ایجاد حلقه ی اتصال با قدرت های غربی از طریق نظام بین المللی با کمک رجال سیاسی و کلان سرمایه داران می باشد.
🔹شرایط عضویت در کلوپ روتاری
جان مینو یکی از استادان برجسته علوم سیاسی در کتاب خود در مورد تعداد اعضای روتاری متذکر می شود:
«ما نباید سازمان های روتاری را که در سال ۱۹۰۵ تشکیل شده اند و در پی تاسیس یک حکومت جهانی هستند، فراموش کنیم. تعداد اعضای این گروه بیش از ۴۵۰ هزار نفر است که در متجاوز از صد کشور پراکنده هستند.»
چگونگی عضویت و ورود به باشگاه های روتاری مانند عضویت در لژهای فراماسونری، مستلزم انتخاب فرد از سوی تشکیلات می باشد و برای هیچکس مقدور نیست که به میل و رغبت خود به عضویت این تشکیلات درآید و یا برای عضو شدن در کلوپ های روتاری تقاضانامه ارسال دارد. بر اساس اساسنامه «روتاری بین الملل» تمام کلوپ ها موظفند اعضای خود را از میان ثروتمندان، افسران عالی رتبه، مقامات دانشگاهی و مقامات اداری انتخاب کنند، بنابراین کارمندان ساده ی دولت و کارگران از عضویت در کلوپ و حتی در جلسات سخنرانی آن محرومند. ادامه دارد...
#فراماسونری_در_غرب_و_ایران
🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت سی و هفتم
🔰 ادامه بحث...
اومانیسم یک نظام فکری منسجم است که دعاوی وجودشناختی، معرفت شناختی، تربیتی، زیبایی شناختی، اخلاقی و سیاسی خاصِ خود را مطرح میکند.
متفکران و نویسندگان بعدی رنسانس نیز واژه "humanista" را به کار برده و از آن معنایی موسعتر را اراده می کردند.
به تدریج، متفکران شاخص این دوران به کمک ذهن برای کشف و دریافت حقایق، ارج بسیاری نهادند؛ میکلآنژ، اِراسموس، لئوناردو، میکل سروانتس و بسیاری دیگر طالب جست و جو از «حقیقت نامقیّد» بودند و بر توان فردی انسانها برای دریافت حقایق تأکید فراوان داشتند.
♦️متفکران و روشنفکرانِ عصر روشنگری (قرنهای ۱۷ و ۱۸) تفکّر اومانیستی را ادامه و گسترش دادند. اومانیسم که تا این زمان جنبه ای ادبی داشت، به تدریج در این عصر معنایی به خود گرفت که با معنای امروزین آن بسیار نزدیک است. اومانیسم در این زمان به اصحاب ادب، علم و فلسفه اشاره داشت که فکر می کردند دغدغه اصلی انسان نه کشف خواست خدا، بلکه شکل دادن به زندگی و جامعه براساسِ عقل است. مسیحیتْ دینی فشارآور و محدودیت زا بود،
پس آنان که در جستجوی بنیانی استوار بودند، مسیحیت را از میان حذف کرده به روم و یونان باستان علاقه ای مفرط نشان دادند.
🔸نهضت بازگشت به یونان و رم باستان جزو شاخصه های اومانیستها شد. آثار کلاسیک احیا شد و مورد مطالعه قرار گرفت، به ویژه برای سقراط که همّش مطالعه انسان بود، حرمتی فراوان قائل شدند. یونانیان و رومیانِ باستان مشرک بودند و طبیعت را میان خدایان تقسیم کردند، برای هریک حوزه ای درنظر می گرفتند.
از نظر اومانیستها این نوع معتقدات کهن جذابیتی نداشت، بلکه یونانیان و رومیان از آن رو برای اومانیستها جذاب بودند که «اجازه نمی دادند خدایان در عرصه فکر و اندیشه بشر دخالت کرده و مانع بالیدن یک سیستم اخلاقی شوند.» این دو عرصه را یونانیان برای خود محفوظ نگاه داشته بودند. این بود که تفکّر و اندیشه برای آنان حدّی نمی شناخت، از این رو، در حوزه های ریاضیات، فیزیک، معماری، سیاست و اخلاق دستآوردهای بزرگی داشتند. این بود که اومانیسم بر آزادی اندیشه و فکر، تأکید می کرد، تا جایی که برخی اومانیسم را معادل پژوهش آزاد می دانند.
🔹در قرن نوزدهم مطالعه آثار یونان و لاتین سکولاریزه شد. ماتیو آرنولد (۱۸۲۲ـ۱۸۸۸) ارزشهای اومانیستیِ حاصل از ادبیات کهن را به جای مسیحیت نشاند؛ لودویک فویرباخ (۱۷۰۴ـ۱۷۸۲) نیز واژه اومانیسم را برای سکولاریزه کردن مسیحیت به کار بست و به دنبال انتقادات وی کارل مارکس (۱۸۱۸ـ۱۸۸۳) آنچه را او اومانیسم مسیحی خوانده می شد، از ریشه درآورد. ادامه دارد...
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
11.mp3
7.33M
🔰#کتاب_صوتی🔰
🎙عنوان : اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا
✍اثر : مرحوم محمد آیتی
📼 قسمت یازدهم
#کتاب_صوتی
#اندلس_یا_تاریخ_حکومت_مسلمین_در_اروپا
🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
📚 فراماسونری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت پانزدهم
🔰 ادامه بحث...
در هر کلوپ روتاری و به هنگام انتخاب عضو، کمیته مخصوص عضو جدید را در خصوص مسائلی که درپی می آید تحت نظز و مراقبت کامل قرار می دهد:
الف) میزان نقش متقاضی و چگونگی نفوذ و تاثیرش در ادارات و سازمان های محلی
ب) میزان حرف شنوی و بررسی روحیه فرمانبرداری و میزان تمایل او نسبت به قبول اصول و قوانین روتاری و اجرای ماموریت هایی که کلوپ محلی یا روتاری بین المللی به وی محول می سازد.
♦️تاکید روتاری بر نفوذ در ادارات، میزان حرف شنوی، روحیه فرمانبرداری، پذیرش قوانین روتاری و بالاخره ماموریت های محوله، برای رسیدن به این نتیجه است که عضو جدید در راستای دستورات روتاری مرکز باید پیرو اصل تساهل و تسامح لژهای فراماسونری باشد.
در آئین نامه ی کلوپ های روتاری آمده است که هزینه های کلوپ ها و تشکیلات بین المللی روتاری از محل حق عضویت اعضاء تامین می شود و سازمان جهانی روتاری از هیچ سازمان یا دولت خاصی کمک نمی پذیرد.
🔸اعضاء در کلوپ های روتاری به گروه های متفاوتی تقسیم می شوند و هر یک از اعضاء با توجه به این تقسیم بندی در جریان برنامه ها و فعالیت های کلوپ قرار می گیرند.
کلوپ های روتاری تابع نظم و انضباط خاصی هستند و کلیه ی اعضای آنها بدون استثناء مکلف به رعایت این نظم و تشریفات و شرکت در جلسات می باشند و در صورتی که هر عضو، کوچکترین تخلفی از مفاد آئین نامه ی انضباطی کلوپ داشته باشد فورا و بدون هیچ گونه چشم پوشی اخراج خواهد شد.
🔹در لژهای فراماسونری زنان از حق عضویت محرومند و تنها به عنوان زینت المجالس می توانند در میهمانی های خاص(وایت پارتی)، (میمهانی سفید) شرکت کنند. در کلوپ های روتاری نیز همین وضعیت حاکم بود. و تا سال ۱۹۸۵ تنها مردان حق عضویت در این کلوپ ها را داشتند، اما از این سال به بعد بر اساس حکم دیوان عالی آمریکا عضویت زنان نیز در این کلوپ ها مجاز شناخته شد. پس از صدور این حکم، کنوانسیون بین المللی روتاری تشکیل شد و مساله ی عضویت زنان در کلوپ های روتاری را تصویب کرد. ادامه دارد...
#فراماسونری_در_غرب_و_ایران
🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت سی و هشتم
🔰 ادامه بحث...
♦️گونه های اومانیسم
بدین ترتیب، اصطلاح اومانیسم کم کم در عرصه های مختلف علمی، دینی، فرهنگی و غیره به کار رفت تا جایی که این کلمه امروزه همواره با قیودی همراه است و کمتر به تنهایی به کار می رود.
برخی از این قیود، ناظر به مراحل تاریخی ظهور و تطوّر اومانیسم اند، مثل اومانیسمِ رنسانس، اومانیسمِ عصر روشنگری و اومانیسمِ مدرن. به لحاظ تاریخی، اومانیسم هرچه جلوتر آمده در برابر دین موضعی تندتر و ستیزه جویانه تر اتخاذ کرده است.
🔹مقایسه مانیفستِ اول اومانیستها که در سال ۱۹۳۳ نوشته شده با مانیفستِ دوم که چهل سال بعد به سال ۱۹۷۳ تنظیم شده، به خوبی نشان دهنده این مسئله است.
برخی از قیود، ناظر به وجه یا وجوهی از تفکّر اومانیستی است و آن را برجسته می کند. اومانیسم علمی اشاره به تکیه و تأکید تفکّر غالب اومانیستی بر متد علمی دارد.
اومانیسم ادبی، علاقه و دلبستگی اومانیستها را به علوم انسانی، مثل زبان، ادبیات، فلسفه و تاریخ نشان می دهد.
اومانیسم فرهنگی، اشاره به این دارد که معرفت تنها از طریق روش عقلانی حاصل می شود و ریشه در یونان و روم قدیم دارد.
اومانیسم فلسفی نظر به فلسفه ای دارد که بر حوایج و نیازهای انسان متمرکز است.
گاهی هم اومانیسم با نام فرد یا مکتبی خاص همراه است، مثل اومانیسم مارکسیستی، پراگماتیستی، اگزیستانسیالیستی و هایدگری.
🔸اومانیسم پراگماتیستی ریشه در فلسفه متفکران پراگماتیست آمریکا، مثل چارلز پیرس، جان دیوئی، ویلیام جیمز و شیلر دارد. آنان چیزی به نام ذات و ماهیت انسانی را نمی پذیرند، عقل انسانی را ارج می نهند، اما آزادی و اختیار او را برنمی تابند و می گویند: شخص، آن چیزی است که در عملِ خود ظاهر می شود.
اومانیسم اگزیستانسیالیستی که بر عقل و توان آن کمتر تأکید می کند، بیشترین تأکیدش بر اختیار و آزادی انسان است؛
در اومانیسم مارکسیستی، فرد بیشتر ساخته و پرداخته ارتباطات اجتماعی و شرایط خاص تاریخی است. مارکسیستها منکر ماهیتِ مستقل انسان هستند و بیشتر بر روابط اجتماعی وی اصرار دارند. همچنین به جای اختیارِ انسان به نوعی جبر تاریخی تأکید دارند.
امانیسم هایدگری، بیشتر به انسان از منظری وجودی می نگرد. هایدگر معتقد است که اومانیسمِ عصر روشنگری راه خطا پیموده و در تبیین ماهیت انسان بر طبیعت عقلانی وی تأکید گذارده و نتوانسته دریابد که تنها منشأ ماهیت انسان در وجود و ارتباط اصیل انسان با وجود نهفته است.
وجه مشترک همه این گرایشهای اومانیستی تکیه بر انسان و شأن و منزلت او در هستی و تأکید بر توانمندی ها و قابلیتهای وی در فهم طبیعت و کوشش برای سامان دادن زندگی است. ادامه دارد...
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
📚 فراماسونری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت شانزدهم
🔰 ادامه بحث...
در اجلاس ۱۹۷۸ که در شهر شیکاگو آمریکا برگزار شد، سازمان جهانی روتاری تصمیم گرفت که به طور رسمی به فراماسونری متصل شود. در آمریکا فراماسونرها نفوذ فراوانی دارند. در یکی از جراید آمریکا مقاله ای درباره ی یک شرکت مهم تجاری بین المللی نوشته و طی آن اشاره کرده است که این شرکت به طور غیر مستقیم جزو عوامل فراماسونری جهان است. شرکت مذکور «روتاری» نام دارد و مدیر آن یک میلیونر آمریکایی به نام «هربرت جی تایلور» است.
♦️اخیرا شصت و یکمین سال تاسیس این شرکت در شیکاگو جشن گرفته شد و ۸۵۰۹ نفر در پایان آن یک جلسه ی مخفیانه ی چند ساعته داشتند.
کمپانی روتاری دارای ۴۰۲ هزار نفر عضو رسمی است که در سراسر جهان پراکنده اند.
از طرف بسیاری از مشاهیر جهان که می گویند عضو فراماسونری هستند و نتوانستند در مراسم جشن شرکت کنند، برای تایلور رئیس کمپانی کارت تبریک فرستاده شد که از میان آنها نام اشخاص زیر فاش شده است:
چیان کای چک رئیس جمهور چین ملی، آیزنهاور رئیس جمهور سابق آمریکا، پادشاه سوئد و شیخ الازهر.
منظور اصلی از انعقاد این جشن، تبادل افکار و اخذ تعلیمات برای پیشرفت کارها بود.
🔸تشکیلات مذکور برای اولین بار در سال ۱۹۲۳ علنی شد و تا آن سال کسی نمی دانست چنین تشکیلاتی در آمریکا وجود دارد. در آن سال «سیکلر لوئیس» یکی از روزنامه نگاران آمریکایی پی به تشکیلات مخفی فراماسونرها برد و مقاله ای نوشت و بعد از آن اعضای روتاری فعالیت های عادی خود را ظاهر و آشکار ساختند.
این روزنامه نگار نوشت: برنارد شاو نویسنده ی انگلیسی جزو روتارین ها بود و او باعث شد که بسیاری از صاحبان صنایع انگلیس که فابل اعتماد بودند وارد تشکیلات روتاری شوند.
🔹اکنون روتارین ها بودجه هنگفتی در اختیار دارند و برای نشر عقایدی که می توانند ظاهر سازند و جنبه کلی دارد، پول های گزاف خرج می کنند. ادامه دارد...
#فراماسونری_در_غرب_و_ایران
🆔 @Jarianshenasi
12.mp3
7.37M
🔰#کتاب_صوتی🔰
🎙عنوان : اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا
✍اثر : مرحوم محمد آیتی
📼 قسمت دوازدهم
#کتاب_صوتی
#اندلس_یا_تاریخ_حکومت_مسلمین_در_اروپا
🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت سی ونهم
🔰 ادامه بحث...
اما در یک دسته بندی فراگیرتر، اومانیسم یا دینی است یا سکولار، که در این مقاله توجه ما معطوف به این دو نوع امانیسم خواهد بود.
این تقسیم بندی ناظر به باورهای مابعدالطبیعی اومانیستهاست که شاخص ترین آن، اعتقاد به خداوند، روح و جاودانگی است.
اومانیسم سکولار، به این امور بی اعتقاد است و اومانیسم دینی یا اومانیسم مسیحی، اومانیسمی است که با قبول شأن و مقام والای انسان، باور خویش را به این معتقدات مابعدالطبیعی حفظ کرده است. از اومانیستهای مسیحی که بگذریم تقریبا تمامی اومانیستها سکولار هستند.
♦️«اومانیسم سکولار یک جهان بینی است؛ یعنی مجموعه ای از باورهاست که شخص به کمک آن جهان را تفسیر می کند.
البته برخی اصرار دارند که حتی اومانیسم سکولار را یک دین بنامند.
آنان به ویژه به این جمله که در مانیفست آنها آمده، اشاره می کنند که اومانیسم یک دیدگاه فلسفی، دینی و اخلاقی است، اما غرض عمده این افراد، به ویژه در آمریکا این است که به استناد قانون، اومانیستها را از تدریس و ترویج دیدگاههایشان در نظام آموزش محروم کنند، چرا که مطابق قانون اساسی آمریکا، تدریس دین در نظام آموزشی دولتی ممنوع است.
اما اومانیستهای سکولار حاضر به قبول این عنوان نیستند؛ یکی به دلیل از دست دادن این موقعیت و دیگری به دلیل بار منفی که به نظر آنان دین در طول تاریخ داشته است.
🔹پول کورتز که جزو امضاکنندگانِ مانیفست دوم و ناشر انتشارات پرومته است و برای ترویج اومانیسم سکولار مجله ای به نام مجله پژوهش آزاد را منتشر می کند، می نویسد: «نمی توان به معنای درست کلمه، هیچ کسی را که هنوز به خداوند به عنوان خالق و منشأ جهان اعتقاد دارد، اومانیسم نامید.»
به طور خلاصه، می توان گفت که اومانیسم سکولار به لحاظ فلسفی طبیعت گراست. کارلسگان می گوید: «کل آنچه بوده، هست و خواهد بود، کیهان است.» و سلاّر می گوید: «اومانیسم طبیعتگراست» به لحاظ الهیاتی، اومانیسم سکولار تفکّری الحادی است که معتقد است دین و خدایان، ساخته انسانند.
🔸به لحاظ اخلاقی هم اومانیسم نوعی نسبت اخلاقی را می پذیرد. دیوید نوبل اومانیسم را در ده عرصه به تفصیل بررسی می کند: کلام، فلسفه، اخلاق، زیست شناسی، روانشناسی، جامعه شناسی، حقوق، سیاست، اقتصاد و تاریخ.
اومانیستهای سکولار بر سر مواردی، توافق دارند، هرچند میزان تأکید و نحوه تفسیر برخی موارد، آنان را از یکدیگر متمایز می کند. این موارد به طور فشرده حاصل آن چیزی است که در مانیفست اوّل و دوم آنها آمده است. به این معنا می توان این نوع اومانیسم را با سکولاریسم یکی دانست، جز اینکه واژه اومانیسم اشاره به تأکید بر شأن انسان دارد و واژه سکولاریسم اشاره به طرد و نفی دین و مابعدالطبیعه از عرصه فکر و جامعه می کند.
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
13.mp3
7.3M
🔰#کتاب_صوتی🔰
🎙عنوان : اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا
✍اثر : مرحوم محمد آیتی
📼 قسمت سیزدهم
#کتاب_صوتی
#اندلس_یا_تاریخ_حکومت_مسلمین_در_اروپا
🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
📚 فراماسونری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت هفدهم
🔰 ادامه بحث...
در سال ۱۹۲۶ دو مدرسه در بالتیمور و در سال ۱۹۴۷ یک مدرسه در سائوپولو از طرف جمعیت دایر شد. در سایر نقاط جهان نیز اعضای جمعیت به طور مستقیم یا غیر مستقیم، مدارس و آموزشگاه های عالیه دارند که به نشر عقاید می پردازند.
البته در این مدارس اصول عقاید فراماسونری تدریس نمی شود بلکه شاگردان و ذهن آنان را برای اصول و کلیاتی آماده می کنند و بعدا در صورتی که واجد کلیه شرایط شدند و به سن حداقل رشد قانونی از لحاظ فراماسونری (۲۱ سال) رسیدند (در این سن به آنان بچه گرگ گفته می شود)، می توانند «فرم فراماسونری» را پر کنند و وارد فعالیت شوند.
♦️عضویت و حضور زنان در باشگاه روتاری بر خلاف لژهای ماسونی آزاد بود و حتی باشگاه های روتاری ویژه زنان نیز در کنار باشگاه های مردان به تکاپوی خود ادامه دادند و حتی هرچند ماه یا چند هفته یکبار، جلسات مشترک به منظور تحکیم مودت و دوستی و تبادل افکار در جهان تشکیل می شد.
حضور زنان در صحنه ی مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی که ویژگی تحولات قرن بیستم است، در وجود باشگاه های روتاری تجلی خاص پیدا کرده است.
تفاوت دیگر فراماسونری با باشگاه های روتاری در پایگاه و نقش اعضای آنها می باشد. فراماسون ها بیشتر از میان قشر روشنفکر و تحصیل کرده ودارای مبانی فکری و ایدئولوژیک انتخاب می شدند در حالی که در باشگاه های روتاری غیر از افراد تحصیل کرده، مدیر کل ها و صاحبان شرکت ها و تکنوکرات ها نیز عضو می شدند.
🔸می توان گفت که نظام سرمایه داری غرب حوزه فعالیت فراماسونری را به مسائل سیاسی و حوزه فعالیت باشگاه های روتاری را به مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی محدود کرده است.
در دائره المعارف بریتانیا چاپ ۱۹۶۱ درباره کلوپ روتاری چنین آمده است:
«روتاری سازمانی است که از بازرگانان و صاحبان تخصص تشکیل شده و ارمانش خدمت به دیگران در همه ی زمینه ها و پیوندهاست. به گفته ی آنان، این انجمن به ویژه می خواهد آشنایی را که وسیله ای برای خدمت است، همراه با موازین عالی اخلاقی در کار و کارشناسی گسترش دهد. تفاهم بین المللی، حسن نیت و آشتی گرایی از راه همکاری مردان کار و کارشناس که در زمینه ی کمال مطلوب خدمت همساز شده باشند نیز از آرمان های روتاری است».
🔹روتاری بیشتر یک سازمان آمریکایی است، ولی شاخه هایش در کشورهای دیگر در تکاپو می باشد. رایموند تیفانی که خود یکی از بلند پایگان «روتاری بین المللی» است می نویسد که این سازمان نه پنهانی است م نه مذهبی. اجلاس جهانی روتاری سالی یکبار تشکیل می شود و رئیسی نو همراه با ۱۴ مدیر که بیش از ۷ تن آنان آمریکایی نیستند، از میان اعضای خود بر می گزیند. دبیرخانه ثابت روتاری در شهر شیکاگو جای دارد و شاخه هایی نیز در زوریخ، بمبئی و لندن بدان وابسته است. روتاری بین المللی با حکومت آمریکا و سازمان ملل متحد نیز پیوندی مستقیم دارد تا جائیکه رایزنان وزارت خارجه آمریکا به نمایندگی از سوی «روتاری بین المللی» در کنفرانس سازمان ملل متحد در سانفرانسیسکو شرکت جستند. ادامه دارد...
#فراماسونری_در_غرب_و_ایران
🆔 @Jarianshenasi
🔰 خطر انقراض مساجد و روحانیت / مساجد بايد در وضع خودشان تجديد نظر كنند. روحانيين بايد در وضع خودشان تجديد نظر كنند
🎙 استاد شهید #مرتضی_مطهری
♦️ تا آنجا كه اطلاع داريم بعد از اين انقلاب اغلب مساجد خلوت شده، چرا خلوت شده؟
با اين كه آدم فكر مى كرد بعد از انقلاب بايد مردم بيشتر به مساجد هجوم بياورند.
علتش اين است: قبل از پيروزى انقلاب يك سلسله مسائل براى مردم مطرح بود و آن مسائل در مساجد مطرح بود، مردم هم جمع مى شدند،بعد از پيروزى انقلاب يك سلسله مسائل ديگر بايد مطرح شود.
🔹#مساجد خودشان را براى آن مسائل آماده نكرده اند و بايد آماده كنند و مساجد بايد احيا شود.
🔸راديو تلويزيون ضرورت دارد برنامه مذهبی داشته باشد، حزب اسلامى بايد وجود داشته باشد، بايد مردم تمرين سياسى در احزاب ببينند، بايد حزب رشد سياسى مردم را زياد كند و بايد در حزب هاى اسلامى و كانون هاى حزبى تعليمات اسلامى هم داده شود، همه اينها لازم و ضرورى است
♦️اما يك وقت راديو تلويزيون و كانونهاى حزبى جاى مساجد را نگيرد، اگر جاى مساجد را بگيرد فاجعه به وجود آمده است.
راهش اين نيست كه بگوييم راديو يا تلويزيون حق ندارد برنامه مذهبى داشته باشد! احزاب حق ندارند در كانون هاى سياسى خودشان بحثهاى مذهبى بكنند! اين، مبارزه منفى و اشتباه است.
مساجد بايد در وضع خودشان تجديد نظر كنند. روحانيين بايد در وضع خودشان تجديد نظر كنند.
🔹چون آينده انقلاب هم اگر بخواهد انشاء الله پيروزتر بماند و به نتايج نهايى برسد باز بايد روى دوش #روحانيت و روحانيين باشد.
اگر اين پرچمدارى از روحانيت گرفته شود و به دست به اصطلاح طبقه #روشنفكر بيفتد، به عقيده من يك نسل بگذرد اسلام بكلى مسخ مى شود، چرا؟
✅ براى اين كه حامل فرهنگ اسلامى باز هم همين طبقه هستند. همين روحانيت را بايد اصلاح كرد نه اين كه اين را محو كنيم يك چيز ديگر به جايش بنشانيم، و نه اين كه اين را به همين وضعى كه هست ثابت نگه داريم. اگر به اين وضع ثابت بماند منقرض شده است.
#خطر_انقراض #حوزه #مصلح_بیدار #آسیب_شناسی_اجتماعی
📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت چهلم
🔰باورهای اومانیسم
♦️نفی باور به خدا یا خدایان متشخص: خدایان آفریننده انسان نیستند، بلکه آفریده اویند.
🔹نفی خلقت: خلقت محصول فرایند طولانی مدت تکامل، تشکّل و به هم پیوستگی اتمهاست؛ تکامل خود تابعِ قوانین ذاتی ماده است.
اینگونه نیست که خدا یا خدایان از روی طرح و تدبیر، جهان طبیعت را ایجاد کرده باشند.
🔸جهان یک ساحتی است، غیر از ساحت ماده، ساحتِ دیگری در کار نیست و اعتقاد به وجود موجودات مجرد، حاصل جولان ذهن و خیال است.
♦️فرشتگان، شیاطین، اجنه، عقول مجرد و همه موجودات فوق مادی که در ادیان و یا فلسفه های متافیزیکیِ سابق آمده، موجواتی موهومند.
🔹انسان نیز یک ساحتی است، چیزی به نام روح وجود ندارد. جاودانگی و بقای شخصی در کار نیست، انسان به عنوان یک شخص، پس از مرگ پایان می پذیرد.
🔸بهشت و جهنم و ثواب و عقابی در کار نیست.
♦️مقررات سیاسی، اجتماعی و اخلاقی که ریشه در جهان ماورایی دارند، همه ساخته انسانهایند.
🔹حقیقت را نمی توان از طریق دین (روش وحیانی) و فلسفه محض (قبول ادراکات فطری و پذیرش روشهای عقلی غیرتجربی) دریافت کرد.
🔸شأن و مقام انسان دارای ارزش اصلی و محوری است. نظام فکری اومانیستها انسان محور است نه خدامحور. در این رویکرد انسان جای خدا را اشغال میکند.
♦️زندگیِ دنیوی و زندگیِ اینک و هم اکنونی مهم است و بایستی آن را پاس داشت. غایت انسان بایستی آبادساختن این جهان باشد نه دیگر جهان ها.
🔹مسئولیت کامل جهان به عهده انسان است.
🔸پیشرفتهای علمیِ شگفت آورِ چهار قرن اخیر معلول طرد روشهای سنّتی تفکّر و کاربست متد علمی است.
♦️قوانین اخلاقی را انسان تأسیس کرده و حاصل توافق افراد بر سر منافع مشترک است. ارزشها نیز ساخته انسانند. و دوام آنها به دلیل خدمت به حفظ نوع انسانی در تنازع بقاست.
🔹در مسائل اخلاقی، ملاک، دفاع از حقوق فردی افراد تا سرحدّ ممکن است، پس در مسائل مورد اختلاف، مثل تنبیه بدنی کودکان، مجازات مرگ، عبادت تحمیلی در مدراس، خودکشی مؤید به تأیید پزشک و روابط جنسی موافق و مخالف،
از مواضعی دفاع می کنند که طی آن حقوق فردی افراد هرچه بیشتر پاس داشته شود. پایان بحث اومانیسم
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
14.mp3
7.36M
🔰#کتاب_صوتی🔰
🎙عنوان : اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا
✍اثر : مرحوم محمد آیتی
📼 قسمت چهاردهم
#کتاب_صوتی
#اندلس_یا_تاریخ_حکومت_مسلمین_در_اروپا
🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
📚 فراماسونری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت هجدهم
🔰 سازمانهای وابسته به فراماسونری
♦️باشگاه های لاینز (L.I.O.N.S)
باشگاه لاینز در سال ۱۹۱۷ توسط یکی از فراماسونرهای آمریکایی به نام «ملوین جونز»
در شهر شیکاگو تاسیس شد. هدف ظاهری باشگاه های لاینز گسترش نوعدوستی و حمایت
از حقوق بشر و کمک به انسانهای ستم کشیده و از این قبیل می باشد ولی در خفا اهدافشان همانند لژهای فراماسونری و کلوپ های روتاری است و آن برقراری جامعه جهانی و حکومت جهانی می باشد.
بسیاری از اعضای این باشگاه ها همزمان عضو لژهای فراماسونری و کلوپ های روتاری هم بودند. می توان گفت که فعالیت باشگاه های لاینز به صورت نیمه علنی بود.
🔸باشگاه های لاینز فعالیت زیادی در میان جوانان و دانشجویان داشتند و سعی می کردند آنها را به سوی خود کشیده و کنترل کند. یکی از برنامه های آنها نفوذ در اردوهای عمران ملی دانشجویان بود که سرانجام موفق شدند مسئولیت هماهنگی اردوهای عمران ملی دانشجویان را به دست گیرند.
🔹اعضای باشگاه های لاینز همچون روتارین ها و فراماسون ها ادعای عدم مداخله در امور سیاسی را دارند و حوزه فعالیت آنها مسائل اجتماعی، اقتصادی، خدماتی و فرهنگی است.
باشگاه های لاینز برخلاف روتاری سخت گیری چندانی در عضویت چند نفر از مدیران و اشخاص برجسته ی یک شغل و صنف ندارند. از این رو در این نوع باشگاه ها ممکن است از یک صنف چند نفر عضویت پیدا کند.
♦️انجمن تسلیح اخلاقی
مرکز تسلیح اخلاقی در سهر مونتروی سوئیس است. هدف ظاهری این انجمن، گسترش اصول اخلاقی و پاک کردن اخلاق از هر عنصری است که منجر به ناپاکی گردد.
این اخلاق باید جهانی شود و همه ی مردم مجهز به این اخلاق شوند. ارزش های اخلاقی باید برای همه یکسان شود تا آدمیان اختلافات خود را کنار بگذارند. چگونگی برگزاری جلسات این انجمن از طریق مطبوعات به اطلاع مردم می رسید بنابراین حالت نیمه مخفیانه داشت.
ادامه دارد...
#فراماسونری_در_غرب_و_ایران
🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت چهل و یکم
🔰 سکولاریسم
از نظر لغوی سکولاریزم از واژه انگلیسی seculum به معنی دنیا و گیتی گرفته شده و گاهی آنرا از واژه secularis به معنی غیرمقدس و غیر روحانی دانسته اند. سکولاریسم در فرهنگ آکسفورد، صفت امری است که دنیایی و این جهانی، و منقطع از کلیسا و دین باشد.
در فرهنگ تفکر اجتماعی آمده است: سکولاریسم(secularism) مکتبی است است که می کوشد تا مجموعه اصولی برای رفتار انسانی مبتنی بر تجربه و معرفت عقلانی، در برابر رفتار مبتنی بر ماوراء الطبیعه و الاهیات ایجاد کند.
♦️سکولاریسم به معنای اعتقاد به حاکم کردن قوانین، نظام آموزش و مقررات اجتماعی برپایه عقل اومانیستی بشر و خارج کردن آنها از مدار دین است؛ به عبارت دیگر سکولاریسم به معنای غیر دینی کردن امور یا حاکم کردن نظام قوانین و ارزشها و مقررات اجتماعی غیر دینی به جای نظام دینی است.
سکولاریسم را به معنای اعتقاد به دنیوی کردن امور یا غیر دینی کردن آن نیز تعریف کرده اند. سکولاریسم به معنای قُدس زدایی از امور نیز هست.
🔹برای تدارک پدیده سکولاریسم به عنوان مثال به صور تفکر قرون وسطایی و مسیحی و یا اسلامی توجه کنید که در چارچوب آنها همه امور وجهی مقدس و الهی دارند و مبنای آنها به نحوی به فعل یا تعلیم انبیاء بر میگردد؛
مثلا ازدواج در قرون وسطای مسیحی امری مقدس است و مکان عقد ازدواج نیز کلیسا است، اما در عصر مدرن با سیطره سکولاریسم و قُدس زدایی از امور ازدواج نیز به امری غرفی و غیر مقدس بدل میگردد؛ امری که در چارچوب و حدود آن را عقل ناسوتی بشر تعیین کرده است و مکان اجرای آن نیز اغلب در ساختمان شهرداری یا دفتر ثبت اسناد است.
این یک نمونه ساده از قُدس زدایی از امور دنیوی و عرفی کردن یک پدیده است. نظایر آن را میتوان در قلمرو حقوق قضایی و نظام قانون گذاری یا امر تعلیم و تربیت و یا حدود و چارچوبهای اخلاقی مشاهده کرد.
🔸در هر صورت سکولاریسم به معنای اعتقاد داشتن به قُدس زدایی از امور و غیر دینی کردن آنها و تعیین یک چارچوب و کادر مشخص و محدود برای امور دینی و عدم تسرّی دین به حوزههای دیگر است.
با سکولاریسم دین مرکزیت خود را نسبت به امور اجتماعی و سیاسی از دست میدهد و شئون غیر فردی تفکر دینی نادیده گرفته و یا انکار میشود.
ادامه دارد...
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
15.mp3
7.31M
🔰#کتاب_صوتی🔰
🎙عنوان : اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا
✍اثر : مرحوم محمد آیتی
📼 قسمت پانزدهم
#کتاب_صوتی
#اندلس_یا_تاریخ_حکومت_مسلمین_در_اروپا
🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
📚 فراماسونری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت نوزدهم
🔰 سازمانهای وابسته به فراماسونری
♦️جمعیت برادری جهانی
این جمعیت در سال ۱۹۵۰ به وسیله دکنر کلینچی و پروفسور کامپتون در کاخ یونسکو شکل گرفت. دکتر کلینچی استاد اعظم لژهای فراماسونری آمریکا می باشد. و پروفسور کامپتون یکی از طراحان بمب اتمی بود.
هدف این جمعیت ایجاد برادری بین پیروان مذاهب مختلف از جمله یهودیت، مسیحیت و اسلام بود، آنها همچنین تلاش می کردند که اختلاف بین فرقه های وابسته به ادیان را حل کنند.
یکی دیگر از اهداف آنها ایجاد حکومت جهانی بود، که مافوق حکومت های ملی باشد ونیز خواهان این بودند که اعلامیه حقوق بشر به صورت قانونی در همه جوامع اجرا شود.
🔸اساس طرفداری از حکومت متحده جهانی یعنی حکومتی که سلطه ی آن فوق سلطه ی ملتها باشد بر این اندیشه استوار است که برخی شکل جامعه انسانی را در قالب اقوام و ملل نادیده می گیرند و به جای آن که اصالت ملتها را درک کنند و افراد را اجزایی از وجود ملتها در نظر آورند، فرد را اصیل می پندارند و سازمان های ملی را زاید می دانند و چنین گمان می کنند که جنگ ها ناشی از وجود سازمان های ملی است و لذا عقیده دارند که بهتر است نوع انسان حکومت واحدی را تشکیل دهند تا دیگر جنگ و جدال از میان برود.
🔹طرفداران حکومت جهانی در شرایط کنونی و برای خالی نبودن عریضه می گویند که ما به استقلال ملی عقیده داریم منتهی می خواهیم یک سازمان بین المللی کامل تر از سازمان ملل متحد به وجود اید تا بتواند ضامن صلح باشد و اختلافات ملل را حل کند.
آنها برای رسیدن به هدف خود پیشنهاد زیر را مطرح می کنند:
طرح گرنویل کلارک(یکی از اعضای طرفدار حکومت جهانی) – بر اساس این طرح وضع کنونی سازمان ملل متحد که در آن هر دولت یک رای دارد صحیح نیست. بنابراین ما باید عامل جمعیت را در نظر بگیریم و به کشورهای عضو شورای امنیت یعنی آمریکا، شوروی و چین که پر جمعیت هستند ۳۰ رای و به انگلیس و فرانسه ۱۵ رای و به کشورهای متوسط ۱۰ رای و به کشورهای کوچک یک رای بدهیم.
♦️اگر به طرح فوق به دقت بنگریم متوجه می شویم که طرفداران حکومت متحد جهانی چگونه زمینه را برای افزایش قدرت کشورهای بزرگ فراهم می کنند و عجیب است که در دهه چهل در ایران بعضی از اساتید دانشگاه و رجال، با تشکیل یک فراماسونری جدید و با استفاده از محل مجلس سنا و دانشگاه تهران درصدد برآمدند تا با اصل رای مساوی ملتها در سازمان ملل مبارزه کنند و بلکه بتوانند برای آمریکا و شوروی ۳۰ رای و برای انگلستان و فرانسه ۱۵ رای در برابر یک رای ایران دست و پا کنند.
🔹طرح دیگری که مورد علاقه ی جمعیت طرفداران حکومت متحده جهانی است، طرح رالی کلبراستوم است. به موجب این طرح کشورهای جهان ابتدا باید تشکیل فدراسیون هایی را بدهند و سپس فدراسیون ها از میان خود هیات عامله ی جهانی را انتخاب کنند. آنچه که در این طرح جالب است ترکیب فدراسیون هاست. این فدراسیون ها عبارتند از:
۱) آمریکا ۲) شوروی ۳) انگلستان وممالک مشترک المنافع ۴) چین کمونیست
۵) فرانسه. ادامه دارد...
#فراماسونری_در_غرب_و_ایران
🆔 @Jarianshenasi
🌹🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🍃🌹
✅ یک دوره کامل در تنها کانال
جریان شناسی در پیام رسان ایتا
🔰 سلسله مباحثی که به طور
اختصاصی ارائه خواهد شد 👇🏼
📔 سیر روشنفکری در ادوار غرب
📘 نقد کلیسای کاتولیک
📕 پروتستان، لوتر و کالوین
📙 عقل گرایی و تجربه گرایی
📗 مکاتب و ایسم های غرب
📔 اومانیسم، سکولاریسم
📘 لیبرالیسم، اگزیستانسیالیسم
📕 فراماسونری درغرب و ایران
📙 سیر روشنفکری در ایران
📗 روشنفکران دوره مشروطه
📔 روشنفکران دوره پهلوی
📘 روشنفکران دوره انقلاب
📕 جریانهای سیاسی در ایران
📙 جریان بابیت و بهائیت
📗 چپ مارکسیست وحزب توده
📔 جبهه ملی و نهضت آزادی
📘 حزب موتلفه، فدائیان اسلام
📕 افکار و عقاید دکتر شریعتی
📙 سازمان مجاهدین خلق
📗 احزاب دوره انقلاب اسلامی
📔 گروهک فرقان و ترورها
📘 مجاهدین انقلاب اسلامی
📕 حزب جمهوری اسلامی
📙 جامعه روحانیت مبارز
📗 مجمع روحانیون مبارز
📔 بررسی جریانات سال ۱۳۶۰
📘 منتظری و مهدی هاشمی
📕 بررسی جریانات دهه هفتاد
📙 دوره سازندگی و هاشمی
📗 حلقه کیان و دگراندیشان
📔 حزب کارگزاران سازندگی
📘 بررسی دوره اصلاحات
📕 حزب مشارکت ایران اسلامی
📙 ریزش ها و در راه ماندگان
💠 لطفا با ما همراه باشید. و ما را به دوستان خود و علاقمندان این مباحث معرفی نمائید.
🌹🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🍃🌹
🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت چهل و دوم
🔰 ادامه بحث سکولاریسم...
این مکتب اساسا می کوشد تا وضع انسانی را فقط با ابزار و وسایل مادی بهبود بخشد وبزرگ ترین کامیابی آن در قرن نوزدهم، در بریتانیا به دنبال تصویب لایحه ی اصلاحات (Reform Bill) در سال ۱۸۳۲ میلادی به دست آمده است. این توفیق همان جنبش پروتستانی بود که از نظر نظریه اثباتی معرفت( البته مرتبط با فلسفه سودمندی) حمایت می کرد و در برابر تسلط ثروت های فئودال ها و استیلای تشکیلات دینی در دهه های میانی آن قرن(نوزدهم) واکنش نشان داد.
♦️از نظر جنبه نظری سکولاریسم با نهضت اصلاح دینی ارتباط نزدیک دارد، چرا که اساسی ترین بحث ها درباره جدا کردن قلمرو دین از سیاست به مارتین لوتر بر می گردد که نظریه ای با عنوان نظریه دو پادشاهی ارائه کرد. بر اساس این نظریه، انجیل خدا باید در قلمرو کلیسا و قانون در قلمرو جامعه حکومت کند.
اگر بخواهیم کلیسا را توسط قانون مذهبی و جامعه را با انجیل اداره کنیم، مردم مجبور خواهند شد تا قانون و مقررات را به قلمرو لطف الهی درآمیزند که در این صورت خداوند از تخت سلطنت خویش محروم و شیطان به جای او سلطنت خواهد کرد. کالوین، دیگر رهبر نهضت اصلاح دینی در سال ۱۵۴۱ میلادی پیش نویس قانونی برای کلیسای ژنو تهیه کرد که بر اساس آن قلمرو و سیطره حکام غیر مذهبی و کلیسا کاملا مشخص و تفکیک شده بود. کالوین معتقد بود که حکومت مذهبی یک حکم الهی است و برای مسیحیان نفع اساسی به دنبال دارد، اما حوزه آن باید محدود به کلیسا و علمای دینی باشد.
🔹سکولاریسم مفهومی بالذّات غربی و به ویژه مدرن است و ریشههای کلامی وتئوریک پیدایش آن نیز به تطورات تفکر فلسفی غرب پس از رنسانس و سیطره اومانیسم بستگی دارد.
در واقع با غلبه اومانیسم بی تردید سکولاریسم سیطره خواهد یافت؛ زیرا اومانیسم به معنای بشر انگاری و اصالت بشر خود بنیاد است و مبنای اندیشه این بشر اومانیست نیز طبعاً ناسوتی، غیر دینی و غیر مقدس است.
بشر مدرن یا به تعبیری انسان بورژوا، ذاتاً سکولاریست است و سکولاریسم جزء لاینفک مجموعه تفکر مدرن است.
🔸آنچه مسلم است سکولاریسم به معنی اصطلاحی آن، به معنای دنیوی کردن دین، طرفداری از اصول عرفی و رها شدن از قید تکالیف دینی می باشد. در ترجمه این کلمه به فارسی همچنین از اصطلاحات جدایی دین از سیاست، اعتقاد به اصالت امور دنیوی، غیر دین گرایی، دنیویت، دنیا پرستی، دین جهانی و لادینی استفاده شده است. جدایی دین از سیاست یکی از تبعات سکولاریسم و از لوازم ذاتی آن است.
سکولاریسم به معنای غیر دینی کردن امور یا دنیوی و عرفی کردن امور، صفت ذاتی تفکر اومانیستی مدرن غربی است. اساساً امر دنیویی یا عرفی یا غیر قدسی در مقابل امر مقدس و دینی قرار می گیرد. ادامه دارد...
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
16.mp3
7.37M
🔰#کتاب_صوتی🔰
🎙عنوان : اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا
✍اثر : مرحوم محمد آیتی
📼 قسمت شانزدهم
#کتاب_صوتی
#اندلس_یا_تاریخ_حکومت_مسلمین_در_اروپا
🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
📚 فراماسونری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت بیستم
🔰چگونگی ورود فراماسونری به ایران
اقدامات فراماسونرها در ایران با سفر غیر رسمی سر هارد فوردجونز در سال ۱۸۰۴ میلادی به ایران، آغاز شد. او در سال ۱۸۰۸ میلادی رسما نماینده دولت انگلیس در ایران شد و بعد از او جیمز موریه و فریزر، مبلغان لژهای فراماسونری انگلستان بودند که برای تاسیس فراماسونری در ایران تلاش کردند ولی فعالیت آنان رسمی نبود.
در سال ۱۸۰۸ میلادی عسکر خان افشار، نماینده وقت فتحعلی شاه که برای جلب همکاری ناپلئون به فرانسه سفر کرده بود، به یکی از لژهای وابسته به انگلیس پیوست و در مدتی کوتاه و به شکل بی سابقه ای به درجه استادی رسید!
♦️در آن زمان، روس و ایران درگیر جنگ بودند وبر اساس قرارداد فین کنشتاین که بین ایران و فرانسه به امضا رسیده بود، قرار بود فرانسه در جنگ با روسیه به ایران کمک کند. هنگامی که در سال ۱۸۰۷ میلادی بدون اطلاع ایران، قرارداد دوستی (تیلسیت) بین آلکساندر تزار روسیه و ناپلئون امپراطور فرانسه در کنار رود نیمن در لهستان به امضا رسید، خبر امضای این قرارداد توسط انگلیس به اطلاع فتحعلی شاه رسید و انگلیس با افشای ماهیت فرانسه از موقعیت استفاده کرده و بر نفوذ خود در ایران افزود.
🔸دومین فراماسونر ایرانی میرزا ابوالحسن خان ایلچی وزیر خارجه فتحعلی شاه بود که مدت ۳۵ سال از انگلستان مقرری دریافت می کرد. او توسط سرگور اوزلی وارد لژ فراماسونری انگلیس شد و به سمت ریاست فراماسونری ایران تعیین گردید. وی با امضای قرارداد مفصلی با انگلیس، ایران را به طور غیر مستقیم مستعمره ی آن کشور کرد و نیز با همکاری اوزلی که واسطه ایران و روسیه شده بود، با امضای قرار داد انگلستان ۱۷ شهر قفقاز را از ایران جدا کرد.
آنچه که باید مورد توجه قرار گیرد اصرار اوزلی به وارد کردن درباریان ایران در جرگه فراماسون هاست که به منظور نفوذ در سازمان های کشور و ایجاد هسته های اولیه تشکیلات فراماسونری صورت می گرفت.
🔹در سال ۱۸۱۵ میلادی میرزا صالح شیرازی دانشجوی اعزامی به خارج از کشور، توسط سر گور اوزلی به لژ فراماسونری پیوست. او بعدها واسطه گفتگو های محرمانه ی خانواده سلطنتی قاجار با انگلیس بود و طرفین به او اعتماد کامل داشتند.ادامه دارد...
#فراماسونری_در_غرب_و_ایران
🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت چهل و سوم
🔰 ادامه بحث سکولاریسم
ماکیاول(۱۴۶۹-۱۵۲۷.م) یکی از اولین کسانی بود که استدلال های قابل توجهی در جدا ساختن امور دینی از دنیوی ارائه کرد. او براساس مصلحت سیاسی و اجتماعی جامعه رفتار و اخلاق سیاسی را الزاما از امور دینی جدا می دانست. سیاست مدار بر اساس مصالح جامعه و مردم به تصمیم گیری می پردازد و نه تنها ملزم به رعایت احکام و ارزش های دینی نیست بلکه گاه باید بر خلاف آنها عمل کند. او علاوه بر استفاده از مصلحت جامعه برای استدلال در جدا دانستن امور دنیوی و دینی از استدلال دیگری بر مبنای اهمیت دادن به انسان استفاده کرد.
♦️ماکیاول به پیروی از کلیسا هدف سیاست را رضایت خداوند دانست، اما به دنبال آن این سوال را مطرح می کند که رضایت خداوند چگونه کسب و مشخص می شود او بر خلاف آیین کلیسایی پیشنهاد می کند که هر سیاستی که مردم را خشنود کند، خداوند را نیز خشنود کرده است و خشنودی خداوند نه در خشنودی کلیسا، بلکه در خشنودی مردم است. بر این اساس به جای محور بودن کلیسا و اینکه کلیسا باید تعیین کند که کدام سیاست یا برنامه مورد رضایت خداوند است، ماکیاول مردم را به جای کلیسا قرار داد و خدا محوری را زیر نظر کلیسا به انسان محوری تبدیل کرد.
🔹دو عامل دیگری که در عمومیت یافتن سکولاریسم و غلبه آن بر دین مداری موثر بودند، تعریف جدید از انسان بر معنای عقل گرایی و غلبه روش های تجربی بر سایر روش های معرفت شناختی بود. بر اساس عقل گرایی انسان، نیاز به اهداف و غایات از پیش تعیین شده برای او منتفی و محدودیت ها و قیود ارزشی و دینی برایش حذف شد، حتی عنصر غیر قابل انکار فطرت درونی انسان ها هم محدود به تعیین خود انسان شد.
دین بر این اساس امری سلیقه ای و شخصی است که همانند سایر سلیقه ها و علایق تابع افراد است. هرکسی حق دارد از روی طبع و علاقه خود از دین یا بخش هایی از آن خوشش بیاید یا بدش بیاید. انسان ها به عنوان افراد مستقل و خردمند، جدا از آیین های دینی، خود تصمیم گیرنده و ملاک خوبی و بدی می شوند. لازمه این جدایی ملاک و معیار شدن انسان، شخصی شدن دین و دنیوی کردن آن بود.
🔸رشد علوم تجربی و روش های کسب معرفت از راه تجربه (مشاهده و آزمایش) در تضعیف و به حاشیه رفتن دین به عنوان اموری غیر قابل تجربه، سهم زیادی داشت. با توجه به اینکه شناخت و فهم افراد از دین متفاوت و غیر قابل تجربه و اندازه گیری است، نمی توان به آن به عنوان اموری مطلق و دقیق نگاه کرد. وقتی مجموعه قابل تجربه علوم بشری در دسترس است دیگر بشر چه نیازی به احکام و دستورات دینی دارد. ادامه دارد...
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
17.mp3
7.3M
🔰#کتاب_صوتی🔰
🎙عنوان : اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا
✍اثر : مرحوم محمد آیتی
📼 قسمت هفدهم
#کتاب_صوتی
#اندلس_یا_تاریخ_حکومت_مسلمین_در_اروپا
🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
📚 فراماسونری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت بیست و یکم
🔰 ادامه بحث...
یکی دیگر از فراماسونر های معروف این زمان میرزاخان قمی ملقب به مشاور الملک بود او برای تحصیل به فرانسه رفت وارد لژ (سنسر امیتیه) گردید و در دانشگاه سوربن پاریس زیر نظر پروفوسور لودیه کاشف سیاره نپتون به تحصیل ادامه داد. وی خود موفق به کشف یکی از اقمار مشتری گردید که به نام او ستاره محمودی شهرت یافت. در متن دیپلم ماسونری او آمده است:(ما استادان کرسی و افسران صاحب مقام لژماسونی این یک رمز آنهاست I'm in st... بیست و نهم ماه دوم سال حقیقی ۵۸۶۵ (سال یهودی) و با حضور اعضای شورای عالی تصدیق می کنیم که برادر خیلی ارجمند و عزیزمان میرزا محمود منجم متولد قم در ایران ۲۹ ساله، در میان ما پذیرفته شد.
♦️قابل ذکر است که فراموشخانه ملکم بعد از چهار سال فعالیت و وارد کردن تعداد قابل توجهی از اعضای دربار به جرگه فراماسونری به فرمان ناصرالدین شاه تعطیل شد اما بعدها مجمع آدمیت بر اساس تعالیم ملکم تاسیس شد که رئیس آن عباسقلی آدمیت بود.
نخستین تعهدی که از اعضای انجمن آدمیت گرفته می شد سکوت بود. اعضای انجمن به سه دسته تقسیم می شدند:
(هادی، امین و آدم)
هادی کسی بود که امور داخلی و خارجی مجموعه را اداره می کرد و سیاست کلی با نظر او تعیین می شد. امین به کسی گفته می شد که ۱۲ نفر واجد شرایط را عضو کند و در این صورت او می توانست با اجازه مدیر، مجمعی را در شهر خود تاسیس کند. آدم نام همه اعضا بود که ۳ تکلیف بر عهده داشتند:
نخست آن که با امین ارتباط برقرار کنند دوم آن که به ورود خود در جامعه اقرار داشته باشند و سوم آن که دستورات را اجرا کنند
🔸مجمع آدمیت در زمان محمدعلی شاه تلاش می کرد که اعضای سرشناس خود را افزایش دهد و سرانجام موفق شد دکتر محمد مصدق و سالار الدوله شاهزاده را به عضویت خود در آورد.
در سال ۱۲۷۵ شمسی مظفرالدین شاه به سلطنت رسید. در این زمان مهمترین فراماسونرها عبارت بودند از شیخ حسن خان مشیر الدوله که سفیر ایران در عثمانی بود و همانجا به لژ فراماسونری پیوست.
🔹بعد از او نوبت به میرزا نصر الله خان مشیر الدوله می رسد. وی که ابتدا وزیر خارجه و سپس وزیر لشگر شد، از عواملی بود که امتیاز نفت را به ویلیام ناکس دارسی واگذار کرد و نیز با واگذاری گمرکات شمال برای مسافرت شاه به اروپا از روسیه وام دریافت نمود.
یکی دیگر از اقدامات او تاسیس مدرسه سیاسی در تهران بود در سال ۱۸۹۹ میلادی مدرسه سیاسی تهران تاسیس شد. تا فراماسونرها شاگردانی را تربیت کنند که آینده ایران را به دست گیرند.
خان ملک ساسانی که خود مدت کمی در این مدرسه بود، ولی به زودی بیرون رفت و برای ادامه تحصیلاتش رهسپار فرانسه شد می نویسد: (مدیران و معلمین آن اکثرا فراماسونر بودند از معلمین آنها برای نمونه اردشیر جی که فراماسون معروف است در ایران نفوذ فوق العاده داشت.
بعدها پسرش به شاپور جی که فراماسونر بود و از ملکه انگلیس لقب (سر) گرفت در انتخاب شاگردان این مدرسه فعالیت تمام داشت. ادامه دارد...
#فراماسونری_در_غرب_و_ایران
🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت چهل و چهارم
🔰 اصطلاح سکولاریزاسیون
سکولاریزاسیون عبارت از فرآیندی اجتماعی است که سکولاریسم را حاکم میگرداند. در واقع سکولاریسم یک امر فکری و مفهومی است، اما سکولاریزاسیون یک فرایند اجتماعی و عینی جهت برقراری سکولاریسم است.
گفته میشود که تعبیر سکولاریزاسیون در زبانهای اروپایی برای اولین بار در پیمان صلح معروف به «پیمان وستفالی» به سال ۱۶۴۸ میلادی به کار رفته است. «پیمان وستفالی» معاهدهای بود که به جنگهای سی ساله مذهبی در مناطق آلمانی نشین پایان داد و موجب برقراری اقتدار غیر کلیسایی در پارهای مناطق گردید.
♦️برخی فرهنگها، سکولاریسم را به معنای تنظیم امور معاش از قبیل تعلیم و تربیت، سیاست، اخلاق و جنبه های دیگر زندگی انسانی، بدون در نظرگرفتن خداوند و دین تفسیر کرده اند.
سکولاریسم با توجه به مبانی، اهداف و ویژگیها، از معنای اصطلاحی یکسانی برخوردار نیست و در یک طیف گستردهای بین الحاد و دینداری، معانی گوناگونی یافته است. برخی از طرفداران این اندیشه به حضور دین به عنوان نهادی مستقل از سایر نهادهای اجتماعی، تمایل نشان داده و نقش دین را در حد تنظیم رابطه انسان با خدا تنزّل میدهند. گروهی دیگر به شدت با دین به مخالفت پرداخته و درصدد محو کلی آن از صحنه حیات بشریاند.
🔹مارکس، فروید، راسل و کسانی که دین را افیون ملتها و منشأ بیماریهای روانی و اجتماعی میدانند؛ به این رویکرد گرایش دارند. این دو نگرش، سکولاریسم را به دو دسته خشن و ملایم تقسیم کرده است. سکولاریسم خشن و افراطی با راهبرد دینستیزی پیش میرود و حذف دین از صحنه حیات بشری را انگیزه اصلی خویش میسازد. سکولاریسم ملایم به محدود ساختن دین در عرصه فردی و شخصی قناعت می ورزد و دین را از حیات اجتماعی تفکیک میسازد.
🔰 اصول سکولاریسم
۱) توجه به علم و عقلانیت: اهتمام بر علم پس از رنسانس سبب شد همهی امور، تنها از زاویه علم تحلیل شود. عقلانیت رنسانس، دین و اعتقاد دینی را به طور مطلق مخالف عقلانیت دانسته و باطل اعلام کرد.
۲) جدایی نهاد دین از حکومت: به اعتقاد سکولاریسم، رسالت دین، رستگاری روح بشر و تامین سعادت اخروی اوست، بنابراین دین نباید مبنای فعالیتهای اجتماعی واقع شود. از این رو همواره از حکومت غیر دینی دفاع میکند.
۳) حاکمیت مردم به جای حاکمیت الهی: پس از چند قرن حکومت آباء کلیسا و مشاهده تضاد و تعارض در این شکل حکومت، سکولارها بر بینیازی انسان از حکومت الهی حکم کردند. ناسازگاری دین با جامعه مدنی، قداست زدایی از فعالیت دولت و حاکمان، توجه به آزادیهای اجتماعی و حقوق اصیل افراد، مبتنی کردن نظام حقوقی جامعه بر حقوق طبیعی و نه حقوق دینی از سایر اصول سکولاریسم است. پایان بحث سکولاریسم
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
18.mp3
7.36M
🔰#کتاب_صوتی🔰
🎙عنوان : اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا
✍اثر : مرحوم محمد آیتی
📼 قسمت هجدهم
#کتاب_صوتی
#اندلس_یا_تاریخ_حکومت_مسلمین_در_اروپا
🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
📚 فراماسونری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت بیست و دوم
🔰 ادامه بحث...
در سال ۱۸۱۷ میلادی مهندس میرزا جعفرخان فراهانی ملقب به مشیر الدوله که وی نیز از دانشجویان اعزامی به خارج از کشور بود، به فراماسونری ملحق شد و نقش مهمی در ترویج آیین فراماسونری در عهد ناصری داشت.
ابوطالب پسر میرزا مهدی کاشی یکی دیگر از پیشگامان فراماسونری در ایران است. او در سال ۱۸۵۷ میلادی برای انجام ماموریتی سیاسی به فرانسه رفت، ولی در همان ابتدای ورود با همه ی همراهانش که یکی از آنان میرزا ملکم خان بود،
به عضویت لژ گراند اوریان فرانسه درآمد.
در اثبات وابستگی ملکم خان به اهداف فراماسونری همین بس که پیمان پاریس را در سال ۱۸۵۷ میلادی با انگلیس به امضا رسانید و افغانستان را به انگلیس واگذار کرد.
♦️در زمان محمد شاه سه شاهزاده فراری ایرانی (رضا قلی میرزا، تیمور میرزا و نجفقلی میرزا پسران حسنعلی میرزا فرمانروای فارس) که پدرشان در جنگ با علیخان معروف به عادل شاه که از بزرگان قاجار بود، شکست خورده بود، از شیراز گریختند و سر از لندن در آوردند و در لندن فریزر مامور انگلیس آنها را به لژ های فراماسونری راهنمایی کرد.
در سال ۱۸۶۳ میلادی و در زمان ناصرالدین شاه، میرزا فتحعلی آخوند زاده که دارای افکار سکولاریستی بود، اعلام می کرد که تنها راه رهایی ایرانیان از قید استبداد، ایجاد انجمن های سری فراماسونری و آموختن دانشهاست.
او که سعی می کرد با نوشته های خود، زمینه تعصب دینی و ملی را به شدت تضعیف کند، تز پروتستانیزم اسلامی را مطرح کرد تا اسلام را با اومانیسم فراماسونری منطبق سازد.
🔸دومین فراماسونر معروف عهد ناصری میرزا یوسف خان مستشار الدوله صاحب کتاب «یک کلمه» است او که در سال ۱۸۶۹ میلادی وارد لژ کلمانیه فرانسه شد، خواهان جدایی دین از سیاست و مانند آخوند زاده و ملکم خواستار تغییر حروف الفبا در ایران بود. او چنان هواخواه غرب بود که در آن شرایط نابسامان اقتصادی ایران، از دولت می خواهد که به انگلیس اجازه دهد که راه آهن را در ایران برپا کند.
در سال ۱۸۵۷ میلادی میرزا ملکم خان (ناظم الدوله) وارد لژ فراماسونری شد. او از موثرترین افراد برای ترویج اندیشه تقلید از غرب در همه ی زمینه های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی بود.
وی با همکاری صدراعظم فراماسونر یعنی میرزا حسین خان سپهسالار، امتیاز بهره برداری از مراتع و معادن وجنگلها و گمرکات جنوب و احداث راه آهن و کشیدن مخابرات را به یک یهودی تبعه انگلیس به نام رویتر واگذار کرد.
فراماسونر معروف دیگر میرزا حسن خان مشیرالدوله است که در پاریس به لژ گراند اوریان پیوست. او پس از بازگشت به ایران وزیرخارجه شد و در همین زمان بود که روس و انگلیس قرارداد ۱۹۰۷ را بین خود امضا کرده و ایران را تقسیم کردند. ادامه دارد...
#فراماسونری_در_غرب_و_ایران
🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت چهل و پنجم
🔰 لیبرالیسم
لیبرالیسم حرکت تاریخی و مشخصی از اندیشه های عصر جدید است که با جریان رنسانس و اصلاح گری آغاز می شود و در اغلب موارد آن را ارزش آزادی فردی دانسته اند. لیبرالیسم از شعارهای اجتماعی دیگری است که هم زمان با ظهور اومانیسم به عنوان یک اصل بدیهی در ذهنیت جامعه غربی مطرح شد. و به معنای اباحیت و آزاد انگاری بشر است.
♦️لیبرالیسم از واژه لیبرال مشتق شده و دارای ریشه فرانسوی لیبر (liber) بهمعنای آزاد است. برتراند راسل درباره پیدایش لیبرالیسم مینویسد: «لیبرالیسم قدیم، محصول انگلستان و هلند بود و وجوه بارزی داشت ... صفت مشخّصه این مکتب (لیبرالیسم) به یک معنی خاص، فردیت است ... از دکارت به بعد قسمت اعظم فلسفه به درجات، کم و بیش دارای این جنبه فردیت فکری بودهاند».
این مسلک زندگی انسان را فقط در همین دنیا میداند و میگوید: آزادی انسان نامحدود است و هیچ نیرو و منبعی نمیتواند او را مقیّد کند و بایدها و نبایدهایی را برای او تعیین کند.
بهعبارت دیگر، چیزی بهعنوان دین نمیتواند برای بشر تعیین سرنوشت کند.
🔹لیبرالیسم در حوزه اجتماع و در روابط فرد با همنوعانش معنای اصلی خود را باز می یابد.
از همین رو در سطوح گوناگون زندگی اجتماعی، ما با انواع مختلف لیبرالیسم، همچون لیبرالیسم سیاسی، اقتصادی، دینی و اخلاقی سر و کار داریم. لیبرالیسم را میتوان همان اومانیسم عقلگرا یا خودمختاری اومانیستی نامید که در آن انسان خودمختار است. در واقع لیبرالیسم همان اندیشه انسانمحوری میباشد که نتیجه عملی اش نیز اباحهگری به معنای نفی حلال و حرام الهی و پایبند نبودن به دستور دین در زندگی فردی و اجتماعی است. این فکر در راستای نشر بیدینی و ترویج بیبندوباری در میان مردم قدم برمیدارد.
🔸در تفکّر لیبرالیستی صحّت و سقم تمام قوانین از طریق خواستها و گرایشهای انسان تعیین میشود و بایدها و نبایدها و واجب و حرام و تمام قضایای ارزشی از ناحیه اعتبار آدمی ارج و منزلت خود را بازمییابد و پس از گزینش و گرایش یا گریز و نفرت انسان به امری خاص، آن امر، ضرورتِ وجود و یا عدم پیدا میکند؛ به بیان دیگر، هر ارزش عملی یا رفتاری که ارزش قدسی و آسمانی دارد و انسان الزاماً از راه آن به باطن و حقیقت هستی راه مییابد، نفی میشود. ادامه دارد... #روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
19.mp3
7.32M
🔰#کتاب_صوتی🔰
🎙عنوان : اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا
✍اثر : مرحوم محمد آیتی
📼 قسمت نوزدهم
#کتاب_صوتی
#اندلس_یا_تاریخ_حکومت_مسلمین_در_اروپا
🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c