eitaa logo
جریان شناسی فکری، فرهنگی، سیاسی
3.1هزار دنبال‌کننده
844 عکس
1.2هزار ویدیو
1 فایل
این کانال بمنظور آشنایی و تبیین جریانات فکری، فرهنگی، سیاسی ویژه کادرهای فعالین دانشگاه و مربیان مساجد راه اندازی گردیده است. ارتباط با ادمین : https://eitaa.com/Srfm50
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت سی و هشتم 🔰 ادامه بحث... ♦️گونه‏ های اومانیسم بدین‏ ترتیب، اصطلاح اومانیسم کم‏ کم در عرصه‏ های مختلف علمی، دینی، فرهنگی و غیره به‏ کار رفت تا جایی که این کلمه امروزه همواره با قیودی همراه است و کمتر به تنهایی به‏ کار می‏ رود. برخی از این قیود، ناظر به مراحل تاریخی ظهور و تطوّر اومانیسم‏ اند، مثل اومانیسمِ رنسانس، اومانیسمِ عصر روشن‏گری و اومانیسمِ مدرن. به لحاظ تاریخی، اومانیسم هرچه جلوتر آمده در برابر دین موضعی تندتر و ستیزه‏ جویانه‏ تر اتخاذ کرده است. 🔹مقایسه مانیفستِ اول اومانیست‏ها که در سال ۱۹۳۳ نوشته شده با مانیفستِ دوم که چهل سال بعد به سال ۱۹۷۳ تنظیم شده، به خوبی نشان‏ دهنده این مسئله است. برخی از قیود، ناظر به وجه یا وجوهی از تفکّر اومانیستی است و آن را برجسته می‏ کند. اومانیسم علمی اشاره به تکیه و تأکید تفکّر غالب اومانیستی بر متد علمی دارد. اومانیسم ادبی، علاقه و دل‏بستگی اومانیست‏ها را به علوم انسانی، مثل زبان، ادبیات، فلسفه و تاریخ نشان می‏ دهد. اومانیسم فرهنگی، اشاره به این دارد که معرفت تنها از طریق روش عقلانی حاصل می‏ شود و ریشه در یونان و روم قدیم دارد. اومانیسم فلسفی نظر به فلسفه‏ ای دارد که بر حوایج و نیازهای انسان متمرکز است. گاهی هم اومانیسم با نام فرد یا مکتبی خاص همراه است، مثل اومانیسم مارکسیستی، پراگماتیستی، اگزیستانسیالیستی و هایدگری. 🔸اومانیسم پراگماتیستی ریشه در فلسفه متفکران پراگماتیست آمریکا، مثل چارلز پیرس، جان دیوئی، ویلیام جیمز و شیلر دارد. آنان چیزی به نام ذات و ماهیت انسانی را نمی‏ پذیرند، عقل انسانی را ارج می‏ نهند، اما آزادی و اختیار او را برنمی‏ تابند و می‏ گویند: شخص، آن چیزی است که در عملِ خود ظاهر می‏ شود. اومانیسم اگزیستانسیالیستی که بر عقل و توان آن کمتر تأکید می‏ کند، بیشترین تأکیدش بر اختیار و آزادی انسان است؛ در اومانیسم مارکسیستی، فرد بیشتر ساخته و پرداخته ارتباطات اجتماعی و شرایط خاص تاریخی است. مارکسیست‏ها منکر ماهیتِ مستقل انسان هستند و بیشتر بر روابط اجتماعی وی اصرار دارند. هم‏چنین به جای اختیارِ انسان به نوعی جبر تاریخی تأکید دارند. امانیسم هایدگری، بیشتر به انسان از منظری وجودی می‏ نگرد. هایدگر معتقد است که اومانیسمِ عصر روشن‏گری راه خطا پیموده و در تبیین ماهیت انسان بر طبیعت عقلانی وی تأکید گذارده و نتوانسته دریابد که تنها منشأ ماهیت انسان در وجود و ارتباط اصیل انسان با وجود نهفته است.  وجه مشترک همه این گرایش‏های اومانیستی تکیه بر انسان و شأن و منزلت او در هستی و تأکید بر توان‏مندی‏ ها و قابلیت‏های وی در فهم طبیعت و کوشش برای سامان‏ دادن زندگی است. ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
📚 فراماسونری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت شانزدهم 🔰 ادامه بحث... در اجلاس ۱۹۷۸ که در شهر شیکاگو آمریکا برگزار شد، سازمان جهانی روتاری تصمیم گرفت که به طور رسمی به فراماسونری متصل شود. در آمریکا فراماسونرها نفوذ فراوانی دارند. در یکی از جراید آمریکا مقاله ای درباره ی یک شرکت مهم تجاری بین المللی نوشته و طی آن اشاره کرده است که این شرکت به طور غیر مستقیم جزو عوامل فراماسونری جهان است. شرکت مذکور «روتاری» نام دارد و مدیر آن یک میلیونر آمریکایی به نام «هربرت جی تایلور» است. ♦️اخیرا شصت و یکمین سال تاسیس این شرکت در شیکاگو جشن گرفته شد و ۸۵۰۹ نفر در پایان آن یک جلسه ی مخفیانه ی چند ساعته داشتند. کمپانی روتاری دارای ۴۰۲ هزار نفر عضو رسمی است که در سراسر جهان پراکنده اند. از طرف بسیاری از مشاهیر جهان که می گویند عضو فراماسونری هستند و نتوانستند در مراسم جشن شرکت کنند، برای تایلور رئیس کمپانی کارت تبریک فرستاده شد که از میان آنها نام اشخاص زیر فاش شده است: چیان کای چک رئیس جمهور چین ملی، آیزنهاور رئیس جمهور سابق آمریکا، پادشاه سوئد و شیخ الازهر. منظور اصلی از انعقاد این جشن، تبادل افکار و اخذ تعلیمات برای پیشرفت کارها بود. 🔸تشکیلات مذکور برای اولین بار در سال ۱۹۲۳ علنی شد و تا آن سال کسی نمی دانست چنین تشکیلاتی در آمریکا وجود دارد. در آن سال «سیکلر لوئیس» یکی از روزنامه نگاران آمریکایی پی به تشکیلات مخفی فراماسونرها برد و مقاله ای نوشت و بعد از آن اعضای روتاری فعالیت های عادی خود را ظاهر و آشکار ساختند. این روزنامه نگار نوشت: برنارد شاو نویسنده ی انگلیسی جزو روتارین ها بود و او باعث شد که بسیاری از صاحبان صنایع انگلیس که فابل اعتماد بودند وارد تشکیلات روتاری شوند. 🔹اکنون روتارین ها بودجه هنگفتی در اختیار دارند و برای نشر عقایدی که می توانند ظاهر سازند و جنبه کلی دارد، پول های گزاف خرج می کنند. ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
12.mp3
7.37M
🔰🔰 🎙عنوان : اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا ✍اثر : مرحوم محمد آیتی 📼 قسمت دوازدهم 🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت سی ونهم 🔰 ادامه بحث... اما در یک دسته‏ بندی فراگیرتر، اومانیسم یا دینی است یا سکولار، که در این مقاله توجه ما معطوف به این دو نوع امانیسم خواهد بود. این تقسیم‏ بندی ناظر به باورهای مابعدالطبیعی اومانیست‏هاست که شاخص‏ ترین آن، اعتقاد به خداوند، روح و جاودانگی است. اومانیسم سکولار، به این امور بی اعتقاد است و اومانیسم دینی یا اومانیسم مسیحی، اومانیسمی است که با قبول شأن و مقام والای انسان، باور خویش را به این معتقدات مابعدالطبیعی حفظ کرده است. از اومانیست‏های مسیحی که بگذریم تقریبا تمامی اومانیست‏ها سکولار هستند. ♦️«اومانیسم سکولار یک جهان‏ بینی است؛ یعنی مجموعه‏ ای از باورهاست که شخص به کمک آن جهان را تفسیر می‏ کند. البته برخی اصرار دارند که حتی اومانیسم سکولار را یک دین بنامند. آنان به‏ ویژه به این جمله که در مانیفست آنها آمده، اشاره می‏ کنند که اومانیسم یک دیدگاه فلسفی، دینی و اخلاقی است، اما غرض عمده این افراد، به‏ ویژه در آمریکا این است که به استناد قانون، اومانیست‏ها را از تدریس و ترویج دیدگاه‏هایشان در نظام آموزش محروم کنند، چرا که مطابق قانون اساسی آمریکا، تدریس دین در نظام آموزشی دولتی ممنوع است. اما اومانیست‏های سکولار حاضر به قبول این عنوان نیستند؛ یکی به دلیل از دست دادن این موقعیت و دیگری به دلیل بار منفی که به نظر آنان دین در طول تاریخ داشته است. 🔹پول کورتز که جزو امضاکنندگانِ مانیفست دوم و ناشر انتشارات پرومته است و برای ترویج اومانیسم سکولار مجله‏ ای به نام مجله پژوهش آزاد را منتشر می‏ کند، می‏ نویسد: «نمی‏ توان به معنای درست کلمه، هیچ کسی را که هنوز به خداوند به عنوان خالق و منشأ جهان اعتقاد دارد، اومانیسم نامید.» به طور خلاصه، می‏ توان گفت که اومانیسم سکولار به لحاظ فلسفی طبیعت‏ گراست.  کارل‏سگان می‏ گوید: «کل آنچه بوده، هست و خواهد بود، کیهان است.» و سلاّر می‏ گوید: «اومانیسم طبیعت‏گراست» به لحاظ الهیاتی، اومانیسم سکولار تفکّری الحادی است که معتقد است دین و خدایان، ساخته انسانند. 🔸به لحاظ اخلاقی هم اومانیسم نوعی نسبت اخلاقی را می‏ پذیرد. دیوید نوبل اومانیسم را در ده عرصه به تفصیل بررسی می‏ کند: کلام، فلسفه، اخلاق، زیست‏ شناسی، روان‏شناسی، جامعه‏ شناسی، حقوق، سیاست، اقتصاد و تاریخ. اومانیست‏های سکولار بر سر مواردی، توافق دارند، هرچند میزان تأکید و نحوه تفسیر برخی موارد، آنان را از یکدیگر متمایز می‏ کند. این موارد به طور فشرده حاصل آن چیزی است که در مانیفست اوّل و دوم آنها آمده است. به این معنا می‏ توان این نوع اومانیسم را با سکولاریسم یکی دانست، جز این‏که واژه اومانیسم اشاره به تأکید بر شأن انسان دارد و واژه سکولاریسم اشاره به طرد و نفی دین و مابعدالطبیعه از عرصه فکر و جامعه می‏ کند. 🆔 @Jarianshenasi  
13.mp3
7.3M
🔰🔰 🎙عنوان : اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا ✍اثر : مرحوم محمد آیتی 📼 قسمت سیزدهم 🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
📚 فراماسونری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت هفدهم 🔰 ادامه بحث... در سال ۱۹۲۶ دو مدرسه در بالتیمور و در سال ۱۹۴۷ یک مدرسه در سائوپولو از طرف جمعیت دایر شد. در سایر نقاط جهان نیز اعضای جمعیت به طور مستقیم یا غیر مستقیم، مدارس و آموزشگاه های عالیه دارند که به نشر عقاید می پردازند. البته در این مدارس اصول عقاید فراماسونری تدریس نمی شود بلکه شاگردان و ذهن آنان را برای اصول و کلیاتی آماده می کنند و بعدا در صورتی که واجد کلیه شرایط شدند و به سن حداقل رشد قانونی از لحاظ فراماسونری (۲۱ سال) رسیدند (در این سن به آنان بچه گرگ گفته می شود)، می توانند «فرم فراماسونری» را پر کنند و وارد فعالیت شوند. ♦️عضویت و حضور زنان در باشگاه روتاری بر خلاف لژهای ماسونی آزاد بود و حتی باشگاه های روتاری ویژه زنان نیز در کنار باشگاه های مردان به تکاپوی خود ادامه دادند و حتی هرچند ماه یا چند هفته یکبار، جلسات مشترک به منظور تحکیم مودت و دوستی و تبادل افکار در جهان تشکیل می شد. حضور زنان در صحنه ی مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی که ویژگی تحولات قرن بیستم است، در وجود باشگاه های روتاری تجلی خاص پیدا کرده است. تفاوت دیگر فراماسونری با باشگاه های روتاری در پایگاه و نقش اعضای آنها می باشد. فراماسون ها بیشتر از میان قشر روشنفکر و تحصیل کرده ودارای مبانی فکری و ایدئولوژیک انتخاب می شدند در حالی که در باشگاه های روتاری غیر از افراد تحصیل کرده، مدیر کل ها و صاحبان شرکت ها و تکنوکرات ها نیز عضو می شدند. 🔸می توان گفت که نظام سرمایه داری غرب حوزه فعالیت فراماسونری را به مسائل سیاسی و حوزه فعالیت باشگاه های روتاری را به مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی محدود کرده است. در دائره المعارف بریتانیا چاپ ۱۹۶۱ درباره کلوپ روتاری چنین آمده است: «روتاری سازمانی است که از بازرگانان و صاحبان تخصص تشکیل شده و ارمانش خدمت به دیگران در همه ی زمینه ها و پیوندهاست. به گفته ی آنان، این انجمن به ویژه می خواهد آشنایی را که وسیله ای برای خدمت است، همراه با موازین عالی اخلاقی در کار و کارشناسی گسترش دهد. تفاهم بین المللی، حسن نیت و آشتی گرایی از راه همکاری مردان کار و کارشناس که در زمینه ی کمال مطلوب خدمت همساز شده باشند نیز از آرمان های روتاری است». 🔹روتاری بیشتر یک سازمان آمریکایی است، ولی شاخه هایش در کشورهای دیگر در تکاپو می باشد. رایموند تیفانی که خود یکی از بلند پایگان «روتاری بین المللی» است می نویسد که این سازمان نه پنهانی است م نه مذهبی. اجلاس جهانی روتاری سالی یکبار تشکیل می شود و رئیسی نو همراه با ۱۴ مدیر که بیش از ۷ تن آنان آمریکایی نیستند، از میان اعضای خود بر می گزیند. دبیرخانه ثابت روتاری در شهر شیکاگو جای دارد و شاخه هایی نیز در زوریخ، بمبئی و لندن بدان وابسته است. روتاری بین المللی با حکومت آمریکا و سازمان ملل متحد نیز پیوندی مستقیم دارد تا جائیکه رایزنان وزارت خارجه آمریکا به نمایندگی از سوی «روتاری بین المللی» در کنفرانس سازمان ملل متحد در سانفرانسیسکو شرکت جستند. ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
🔰 خطر انقراض مساجد و روحانیت / مساجد بايد در وضع خودشان تجديد نظر كنند. روحانيين بايد در وضع خودشان تجديد نظر كنند 🎙 استاد شهید ♦️ تا آنجا كه اطلاع داريم بعد از اين انقلاب اغلب مساجد خلوت شده، چرا خلوت شده؟ با اين كه آدم فكر مى‏ كرد بعد از انقلاب بايد مردم بيشتر به مساجد هجوم بياورند. علتش اين است: قبل از پيروزى انقلاب يك سلسله مسائل براى مردم مطرح بود و آن مسائل در مساجد مطرح بود، مردم هم جمع مى‏ شدند،بعد از پيروزى انقلاب يك سلسله مسائل ديگر بايد مطرح شود. 🔹 خودشان را براى آن مسائل آماده نكرده‏ اند و بايد آماده كنند و مساجد بايد احيا شود. 🔸راديو تلويزيون ضرورت دارد برنامه مذهبی داشته باشد، حزب اسلامى بايد وجود داشته باشد، بايد مردم تمرين سياسى در احزاب ببينند، بايد حزب رشد سياسى مردم را زياد كند و بايد در حزب هاى اسلامى و كانون هاى حزبى تعليمات اسلامى هم داده شود، همه اينها لازم و ضرورى است ♦️اما يك وقت راديو تلويزيون و كانونهاى حزبى جاى مساجد را نگيرد، اگر جاى مساجد را بگيرد فاجعه به وجود آمده است. راهش اين نيست كه بگوييم راديو يا تلويزيون حق ندارد برنامه مذهبى داشته باشد! احزاب حق ندارند در كانون هاى سياسى خودشان بحثهاى مذهبى بكنند! اين، مبارزه منفى و اشتباه است. مساجد بايد در وضع خودشان تجديد نظر كنند. روحانيين بايد در وضع خودشان تجديد نظر كنند. 🔹چون آينده انقلاب هم اگر بخواهد ان‏شاء الله پيروزتر بماند و به نتايج نهايى برسد باز بايد روى دوش و روحانيين باشد. اگر اين پرچمدارى از روحانيت گرفته شود و به دست به اصطلاح طبقه بيفتد، به عقيده من يك نسل بگذرد اسلام بكلى مسخ مى‏ شود، چرا؟ ✅ براى اين كه حامل فرهنگ اسلامى باز هم همين طبقه هستند. همين روحانيت را بايد اصلاح كرد نه اين كه اين را محو كنيم يك چيز ديگر به جايش بنشانيم، و نه اين كه اين را به همين وضعى كه هست ثابت نگه داريم. اگر به اين وضع ثابت بماند منقرض شده است.
📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت چهلم 🔰باورهای اومانیسم ♦️نفی باور به خدا یا خدایان متشخص: خدایان آفریننده انسان نیستند، بلکه آفریده اویند.  🔹نفی خلقت: خلقت محصول فرایند طولانی مدت تکامل، تشکّل و به‏ هم پیوستگی اتم‏هاست؛ تکامل خود تابعِ قوانین ذاتی ماده است. این‏گونه نیست که خدا یا خدایان از روی طرح و تدبیر، جهان طبیعت را ایجاد کرده باشند. 🔸جهان یک ساحتی است، غیر از ساحت ماده، ساحتِ دیگری در کار نیست و اعتقاد به وجود موجودات مجرد، حاصل جولان ذهن و خیال است. ♦️فرشتگان، شیاطین، اجنه، عقول مجرد و همه موجودات فوق مادی که در ادیان و یا فلسفه‏ های متافیزیکیِ سابق آمده، موجواتی موهومند. 🔹انسان نیز یک ساحتی است، چیزی به نام روح وجود ندارد. جاودانگی و بقای شخصی در کار نیست، انسان به عنوان یک شخص، پس از مرگ پایان می‏ پذیرد. 🔸بهشت و جهنم و ثواب و عقابی در کار نیست. ♦️مقررات سیاسی، اجتماعی و اخلاقی که ریشه در جهان ماورایی دارند، همه ساخته انسان‏هایند. 🔹حقیقت را نمی‏ توان از طریق دین (روش وحیانی) و فلسفه محض (قبول ادراکات فطری و پذیرش روش‏های عقلی غیرتجربی) دریافت کرد. 🔸شأن و مقام انسان دارای ارزش اصلی و محوری است. نظام فکری اومانیست‏ها انسان‏ محور است نه خدامحور. در این رویکرد انسان جای خدا را اشغال می‏کند. ♦️زندگیِ دنیوی و زندگیِ اینک و هم‏ اکنونی مهم است و بایستی آن را پاس داشت. غایت انسان بایستی آبادساختن این جهان باشد نه دیگر جهان‏ ها. 🔹مسئولیت کامل جهان به عهده انسان است. 🔸پیش‏رفت‏های علمیِ شگفت‏ آورِ چهار قرن اخیر معلول طرد روش‏های سنّتی تفکّر و کاربست متد علمی است. ♦️قوانین اخلاقی را انسان تأسیس کرده و حاصل توافق افراد بر سر منافع مشترک است. ارزش‏ها نیز ساخته انسانند. و دوام آنها به دلیل خدمت به حفظ نوع انسانی در تنازع بقاست. 🔹در مسائل اخلاقی، ملاک، دفاع از حقوق فردی افراد تا سرحدّ ممکن است، پس در مسائل مورد اختلاف، مثل تنبیه بدنی کودکان، مجازات مرگ، عبادت تحمیلی در مدراس، خودکشی مؤید به تأیید پزشک و روابط جنسی موافق و مخالف، از مواضعی دفاع می‏ کنند که طی آن حقوق فردی افراد هرچه بیشتر پاس داشته شود. پایان بحث اومانیسم 🆔 @Jarianshenasi
14.mp3
7.36M
🔰🔰 🎙عنوان : اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا ✍اثر : مرحوم محمد آیتی 📼 قسمت چهاردهم 🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
📚 فراماسونری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت هجدهم 🔰 سازمانهای وابسته به فراماسونری ♦️باشگاه های لاینز (L.I.O.N.S) باشگاه لاینز در سال ۱۹۱۷ توسط یکی از فراماسونرهای آمریکایی به نام «ملوین جونز» در شهر شیکاگو تاسیس شد. هدف ظاهری باشگاه های لاینز گسترش نوعدوستی و حمایت از حقوق بشر و کمک به انسانهای ستم کشیده و از این قبیل می باشد ولی در خفا اهدافشان همانند لژهای فراماسونری و کلوپ های روتاری است و آن برقراری جامعه جهانی و حکومت جهانی می باشد. بسیاری از اعضای این باشگاه ها همزمان عضو لژهای فراماسونری و کلوپ های روتاری هم بودند. می توان گفت که فعالیت باشگاه های لاینز به صورت نیمه علنی بود. 🔸باشگاه های لاینز فعالیت زیادی در میان جوانان و دانشجویان داشتند و سعی می کردند آنها را به سوی خود کشیده و کنترل کند. یکی از برنامه های آنها نفوذ در اردوهای عمران ملی دانشجویان بود که سرانجام موفق شدند مسئولیت هماهنگی اردوهای عمران ملی دانشجویان را به دست گیرند. 🔹اعضای باشگاه های لاینز همچون روتارین ها و فراماسون ها ادعای عدم مداخله در امور سیاسی را دارند و حوزه فعالیت آنها مسائل اجتماعی، اقتصادی، خدماتی و فرهنگی است. باشگاه های لاینز برخلاف روتاری سخت گیری چندانی در عضویت چند نفر از مدیران و اشخاص برجسته ی یک شغل و صنف ندارند. از این رو در این نوع باشگاه ها ممکن است از یک صنف چند نفر عضویت پیدا کند. ♦️انجمن تسلیح اخلاقی مرکز تسلیح اخلاقی در سهر مونتروی سوئیس است. هدف ظاهری این انجمن، گسترش اصول اخلاقی و پاک کردن اخلاق از هر عنصری است که منجر به ناپاکی گردد. این اخلاق باید جهانی شود و همه ی مردم مجهز به این اخلاق شوند. ارزش های اخلاقی باید برای همه یکسان شود تا آدمیان اختلافات خود را کنار بگذارند. چگونگی برگزاری جلسات این انجمن از طریق مطبوعات به اطلاع مردم می رسید بنابراین حالت نیمه مخفیانه داشت. ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت چهل و یکم 🔰 سکولاریسم از نظر لغوی سکولاریزم از واژه انگلیسی seculum به معنی دنیا و گیتی گرفته شده و گاهی آنرا از واژه secularis به معنی غیرمقدس و غیر روحانی دانسته اند. سکولاریسم در فرهنگ آکسفورد، صفت امری است که دنیایی و این جهانی، و منقطع از کلیسا و دین باشد. در فرهنگ تفکر اجتماعی آمده است: سکولاریسم(secularism) مکتبی است است که می کوشد تا مجموعه اصولی برای رفتار انسانی مبتنی بر تجربه و معرفت عقلانی، در برابر رفتار مبتنی بر ماوراء الطبیعه و الاهیات ایجاد کند. ♦️سکولاریسم به معنای اعتقاد به حاکم کردن قوانین، نظام آموزش و مقررات اجتماعی برپایه عقل اومانیستی بشر و خارج کردن آن‌ها از مدار دین است؛ به عبارت دیگر سکولاریسم به معنای غیر دینی کردن امور یا حاکم کردن نظام قوانین و ارزش‌ها و مقررات اجتماعی غیر دینی به جای نظام دینی است. سکولاریسم را به معنای اعتقاد به دنیوی کردن امور یا غیر دینی کردن آن نیز تعریف کرده اند. سکولاریسم به معنای قُدس زدایی از امور نیز هست. 🔹برای تدارک پدیده سکولاریسم به عنوان مثال به صور تفکر قرون وسطایی و مسیحی و یا اسلامی توجه کنید که در چارچوب آن‌ها همه امور وجهی مقدس و الهی دارند و مبنای آن‌ها به نحوی به فعل یا تعلیم انبیاء بر می‌گردد؛ مثلا ازدواج در قرون وسطای مسیحی امری مقدس است و مکان عقد ازدواج نیز کلیسا است، اما در عصر مدرن با سیطره سکولاریسم و قُدس زدایی از امور ازدواج نیز به امری غرفی و غیر مقدس بدل می‌گردد؛ امری که در چارچوب و حدود آن را عقل ناسوتی بشر تعیین کرده است و مکان اجرای آن نیز اغلب در ساختمان شهرداری یا دفتر ثبت اسناد است. این یک نمونه ساده از قُدس زدایی از امور دنیوی و عرفی کردن یک پدیده است. نظایر آن را می‌توان در قلمرو حقوق قضایی و نظام قانون گذاری یا امر تعلیم و تربیت و یا حدود و چارچوب‌های اخلاقی مشاهده کرد. 🔸در هر صورت سکولاریسم به معنای اعتقاد داشتن به قُدس زدایی از امور و غیر دینی کردن آن‌ها و تعیین یک چارچوب و کادر مشخص و محدود برای امور دینی و عدم تسرّی دین به حوزه‌های دیگر است. با سکولاریسم دین مرکزیت خود را نسبت به امور اجتماعی و سیاسی از دست می‌دهد و شئون غیر فردی تفکر دینی نادیده گرفته و یا انکار می‌شود. ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
15.mp3
7.31M
🔰🔰 🎙عنوان : اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا ✍اثر : مرحوم محمد آیتی 📼 قسمت پانزدهم 🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c