eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.5هزار دنبال‌کننده
11.5هزار عکس
3هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ کسر مال خمس داده شده از حساب آخر سال 📝 سؤال : اگر مالی که #خمس آن داده شده یا مالی مثل #هدیه که خمس ندارد را در #مایحتاج زندگی مصرف کنیم ، آیا سر #سال_خمسی می توانیم به همان مقدار کسر نموده و خمس بقیه درآمد را بپردازیم ؟ 📖 جواب : در صورتی که هزینه کردن در مایحتاج و ضروریات زندگی ، بعد از وصول درآمد باشد ، اشکال ندارد .
﷽؛ 📝 چرا سگ نجس است و نمی‌توان آن را درخانه نگه داشت ؟ 1⃣ سگ حیوان نجس العین است ونجاست سگ ذاتی است یعنی خلقت سگ ازآغاز به همین گونه بوده است . ذاتی هرچیزی را نمی توان از آن چیز جدا کرد و اصطلاحا گفته میشود : الذاتی لایعلل . امرذاتی قابل تعلیل و علت داشتن نیست . 2⃣ خداوند حکیم است و احکام الهی بر اساس مصالح و مفاسد ، تشریع شده اند یعنی در آن چه خداوند به انجام آن دستور داده ، فواید و مصلحت هایی وجود دارد که با توجه به آن ها ، به انجام آن دستور داده شده است ؛ و درآن چه ممنوع و حرام شده ، مفسده و مضراتی وجود داشته که خداوند با توجه به آن ها ، آن را ممنوع و حرام کرده است . 🔻سگ یکی از نجاسات و نجس العین است یعنی تمام اجزاء بدنش حتی آب دهان او نجس است . حکم نجس بودن آن هم در احادیث معصومین بیان شده است و قبول احادیث معصومین هم به حکم آیات قرآن واجب است . در اسلام چیزی بنام سگ خانگی نیست و نگهداری سگ در خانه جایز نمی باشد . 🔻نگهداری سگ مشکلاتی را برای زندگی ایجاد میکند . در روایت از امام صادق (ع) از نوشیدن و وضو گرفتن با پس مانده آبی که بعضی از حیوانات ( گوسفند ، گاو ، شتر ، الاغ ، اسب ، استر وسنورو درندگان ) نوشیده اند ، سوال کرد . امام فرمود : بنوش و وضو بگیر . سپس از سگ سوال کردم . امام فرمود : نه . پرسیدم : آیا او یک درنده (مثل دیگر درندگان ) نیست ؟ فرمود : نه به خدا ، او نجس است . نه به خدا ، او نجس است . 🔻امام صادق (ع) می فرماید : همانا خداوند نیافرید موجودی را که نجس تر از سگ باشد . فرمود : هرگاه سگ از ظرفی آب خورد ، آن آب را دور بریز . فرمود : هرگاه رطوبتی از سگ به لباس شما برخورد کرد ، پس آنرا بشویید . 3⃣ اما ازنظر علمی و پزشکی در نجاست سگ آلودگی زیاد است و موجب مضرات زیادی برای انسان می شود ، مفید بودن و منفعت داشتن و یا وفادار بودن سگ ، دلیل بر حلیت و پاک بودن نیست ، چرا که خون ، با آنکه از هر چیزی فوائد بیشتری دارد و زندگی انسان به آن بستگی دارد ، دلیل بر این نشده تا پاک باشد . همچنین نجاست او یعنی با آب و خاک هم پاک نمی شود و خوردن گوشت او حرام است زیرا با پیشرفت های علمی ، بعضی ازفلسفه های آن کشف گردیده است . سگ بیولوژیکی ضعیف دارد و بسیار مستعد ابتلا به عفونت های انگلی است . 🔻علاوه بر این مصرف گوشت سگ با هشت نوع بیماری در ارتباط است و کرم تریشن از طریق سگها نیز قابل انتقال است و بافت های سگ نیز به راحتی آلوده می شوند . در روده سگ کِرم کوچکی به طول چهار میلی متر به نام «تینیا ایکینوسکوس» است . وقتی از سگ مدفوع بیرون می آید ، تخم های زیادی از این کِرم همراه مدفوع بیرون می آید و به اطراف مقعد سگ می چسبد . سگ به وسیله زبانش آن تخم ها را به قسمت های دیگر بدنش منتقل نموده و همه جا را آلوده می کند . اگر یکی از این تخم ها به معده انسان وارد شود ، مرض های گوناگونی تولید می کند که احیاناً منجر به مرگ می شود . 🔻وهمچنین براساس پژوهش های جدید درراههای انتقال ویروس ایدز ازحیوانات به انسان برروی جنس سگ و میمون همزیستی باآنها سبب ابتلای انسان به ویروس ایدز میشود . و بهداشتی بودن یا مراقبت از سگ و تمیزی او هیچ تاثیری دردفع میکروب و ابتلا به ایدز ندارد.این یکی از حکمت هایی است که اسلام سگ را نجس العین دانسته تا بدین وسیله مضرّات آن را از انسان دفع کند، اما ممکن است ، علت های دیگری از نظر زیست شناسی وجود داشته باشد که هنوز از آن آگاهی نداریم . 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 🔹أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🔹
﷽؛ " تسبیحات حضرت فاطمة زهرا 'سلام الله علیها' برای من از هزار رکعت نماز (مستحبی) در هر روز محبوب تر است ". (( علیه السلام )) 34 الله اکبر 33 الحمدالله 33 سبحان الله
﷽؛ 🔻عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ أَخِيهِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ قَالَ: رَأَيْتُ أُمِّي فَاطِمَةَ قَامَتْ فِي مِحْرَابِهَا لَيْلَةَ جُمُعَتِهَا فَلَمْ تَزَلْ رَاكِعَةً سَاجِدَةً حَتَّى اتَّضَحَ عَمُودُ الصُّبْحِ وَ سَمِعْتُهَا تَدْعُو لِلْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ وَ تُسَمِّيهِمْ وَ تُكْثِرُ الدُّعَاءَ لَهُمْ وَ لَا تَدْعُو لِنَفْسِهَا بِشَيْءٍ فَقُلْتُ لَهَا يَا أُمَّاهْ لِمَ لَا تَدْعِينَ لِنَفْسِكِ كَمَا تَدْعِينَ لِغَيْرِكِ فَقَالَتْ يَا بُنَيَّ الْجَارَ ثُمَّ الدَّارَ. 🌱(بحارالانوار، ج٨۶، ص٣١٣)🌱 🔺از حضرت امام حسن مجتبی علیه‌السلام روایت است که فرمود: شب‌های جمعه مادرم فاطمه را می‌دیدم تا طلوع صبح در محراب خود مشغول رکوع و سجود بود، می‌شنیدم که مادرم برای مؤمنین و مؤمنات دعا می‌کرد و نام ایشان را می‌برد و مکرر برای آنان دعا می‌کرد، ولی برای خویشتن دعا نمی‌کرد. من به مادرم می‌گفتم: پس چرا برای خود دعا نمی‌کنی، همچنان که برای دیگران دعا می‌کنی!؟ گفت: ای پسر عزیزم، اول همسایه، سپس اهل خانه. https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆
• دعای حضرت زهرا «سلام الله علیها» حضرت امام کاظم "علیه السلام" فرمودند: 🔸 «كَانَتْ فَاطِمَةُ علیهاالسلام إِذَا دَعَتْ تَدْعُو لِلْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ وَ لَا تَدْعُو لِنَفْسِهَا فَقِيلَ لَهَا يَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله إِنَّكِ تَدْعِينَ لِلنَّاسِ وَ لَا تَدْعِينَ لِنَفْسِكِ فَقَالَتِ الْجَارَ ثُمَّ الدَّار» 🔹 هر گاه فاطمه "عليها السلام" دعا مي نمود، براي مردان و زنان مؤمن دعا كرده و براي خود دعايی نمي کرد. به ايشان عرض شد: اي دختر رسول خدا "صلي الله عليه و آله"، شما برای مردم دعا مي كنيد، چرا براي خويش دعا نمي کنید؟ فرمودند: ابتدا همسايه سپس اهل خانه. 📚 علل الشرائع؛ ج1؛ ص182 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
📝 قالَ أَبُو عَبْدِاللهِ (علیه السلام) : " صِلَةُ الرَّحِمِ وَحُسْنُ الْجِوَارِ يَعْمُرَانِ الدِّيَارَ ، وَيَزِيدَانِ فِي الاَْعْمَارِ " 📖 امام صادق(علیه السلام) فرمود : " صله رحم و خوش رفتارى با همسايه ، شهرها را آباد و عمرها را زياد مى كنند ".
#اخلاق_همسایه‌داری 🔹پيامبر خدا (صلی الله علیه و آله) : " جبرئيل پيوسته مرا درباره همسايه سفارش مى كرد تا جايى كه گمان بردم بزودى او را ارث بَر [ از همسايه اش ] خواهد كرد ". 📚 ميزان الحكمه ، ج2 ، ص396 . #جوانمردےلنگرودے
﷽؛ " از ما نیست کسی که همسایه اش از شرّ او در امان نباشد ". علیه السلام
﷽؛ سلام الله علیها " از مؤمنین نیست کسی که همسایه اش از شر و آزار او در امان نباشد ".