eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.3هزار دنبال‌کننده
11.2هزار عکس
2.9هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 منظور از «سؤال قبر» چيست ؟ 📖 در منابع اسلامى روايات فراوانى آمده که می گوید : " هنگامى كه انسان را در قبر مى گذارند ، دو فرشته به سراغ او مى آيند و از او درباره اصول عقايد ، توحيد ، نبوّت و ولايت امامان (علیهماالسلام) پرسش مى كنند و حتّى مطابق بعضى از اين روايات از چگونگى صرف عمر و یا طريقه كسب اموال و صرف آنها نيز سوال مى كنند . حال اگر او از مؤمنان راستين باشد ، به خوبى از عهده پاسخ بر مى آيد و مشمول رحمت الهى مى شود و اگر از گنهكارانِ منحرف باشد در پاسخ دادن درمانده مى شود و گرفتار عذاب دردناك برزخى مى گردد ". 📖 مسأله سؤال قبر ، هم در روايات اسلامى بازتاب گسترده اى دارد و هم در كلمات علماى عقايد . 📖 محقّق خويى در «منهاج البراعة» (شرح نهج البلاغه) مى گويد : « مسلمانان اتفاق نظر دارند كه سؤال قبر ، حق است ؛ بلكه مى توان آن را از ضروريّات دين شمرد ؛ تنها گروه اندكى از مُلحدان به مخالفت با آن برخاسته اند ... 📖 در حديثى از امام صادق (عليه السلام) آمده است :  « لَيْسَ مِنْ شِيعَتِنَا مَنْ أَنْكَرَ ثَلَاثَةً: اَلْمِعْرَاجَ وَ سُؤالَ الْقَبْرِ وَ الشَّفَاعَةَ »؛ ( كسى كه را انكار كند از پيروان ما نيست : ، و ) ». 📖 روايات فراوان ديگرى نيز در منابع اسلامى در اين زمينه وارد شده و در آنها آمده است : " هنگامى كه انسان را در قبر مى گذارند ، دو فرشته به سراغ او مى آيند و از اصول عقايد او ، توحيد و نبوّت و ولايت امامان (عليهم السلام) پرسش مى كنند و حتّى مطابق بعضى از اين روايات ، از چگونگى صرف عمر و طريق كسب اموال و صرف آنها نيز پرسش مى كنند ؛ چنانچه او از مؤمنان راستين باشد ، به خوبى از عهده پاسخ بر مى آيد و مشمول رحمت و عنايات الهى مى شود و اگر از گنهكارانِ منحرف باشد در پاسخ اين سؤالات در مى ماند و گرفتار عذاب دردناك برزخى مى شود ". 📖 اين نكته قابل توجّه است كه از قراين موجود در روايات استفاده مى شود كه سؤال و جواب قبر ، يك سؤال و جواب ساده معمولى نيست كه انسان ، مطابق ميل خود پاسخ گويد و خود را نجات دهد ؛ بلكه سؤالى است كه پاسخ آن از درون جان انسان و متن عقايد و اعمال او بر مى خيزد . گويى جوابى است از عمق تكوين و باطن انسان ؛ و در حقيقت اين نخستين دادگاه عدل الهى است كه در آغاز ورود او به عالم برزخ ، انجام مى گيرد . " حادثه سنگين مرگ ، به قدرى عظيم است كه انسان را به كلّى از خود بى خود مى كند و روح او گويى محتوايش را از دست مى دهد ؛ مگر اين كه در چيزى ، آن چنان ثابت قدم باشد كه در برابر چنين حادثه اى نيز به فراموشى سپرده نشود ". 📖 مرحوم علاّمه مجلسى مى گويد : « مشهور در ميان متكلّمان اماميّه اين است كه سؤالِ قبر ، جنبه عمومى ندارد ؛ بلكه مربوط به كسانى است كه در درجات بالاى ايمان يا كفر قرار داشته باشند ؛ ولى مستضعفين و كودكان و ديوانگان سؤال قبر ندارند ». 📖 مرحوم «علاّمه خويى» بعد از نقل اين كلام مى گويد : «اخبار متعدّدى در كتاب «كافى» و غير آن وارد شده كه گواهى بر اين معنا مى دهد». 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌧
🌴🌱🌴🌱🌴🌱🌴🌱🌴🌱🌴🌱 ﷽؛ ● پرسش‌های قبر... امام صادق علیه‌السلام فرمودند: 🔹 «يُسألُ المَيِّتُ في قَبرِهِ عن خَمسٍ: عن صَلاتِهِ، وزَكاتِهِ، وحَجِّهِ، وصيامِهِ، ووَلايَتِهِ إيّانا أهلَ البَيتِ، فتَقولُ الوَلايةُ مِن جانِبِ القَبرِ للأربَعِ: ما دَخَلَ فِيكُنَّ مِن نَقصٍ فَعلَيَّ تَمامُهُ» 🔸 از میت در گورش درباره پنج چيز سؤال مى شود: از نمازش، زكاتش، حجّش، روزهاش و ولايتش نسبت به ما اهل‌بیت علیهم‌السلام. پس ولايت از گوشه قبر به آن چهار چيز گويد: هر يك از شما كم و كاستى داشتيد، كامل كردن آن به عهده من است. 📚 كافي؛ ج3؛ ص241؛ ح15 💢احڪام و مسائل شرعے💢 🎇کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی🎇 @Javanmardi_langarudi 🌧 أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌧 🌴🌱🌴🌱🌴🌱🌴🌱🌴🌱🌴🌱
﷽؛ 🚨 حقیقت «فشار قبر» 📝 پرسش : آیا مسئله «فشار قبر» حقیقت دارد؟ مسأله «فشار قبر» در احاديث فراوانى تاكيد شده است. از برخی روايات استفاده مى شود كه «فشار قبر» براى همه انسان ها وجود دارد، منتهى در بعضى انسان ها شديد است تا كيفر اعمال شان شود و در بعضى ملايم تر است تا به منزله كفّاره گناهان و جبران كوتاهى هاي شان باشد. طبق برخی روایات هم بعضی از مؤمنان فشار قبر ندارند. مساله «فشار قبر» در احادیث فراوانى آمده است، حتّى استفاده مى شود که فشار قبر براى همه بدون استثناء وجود دارد، منتهى در بعضى شدید است و کیفر اعمال محسوب مى شود و در بعضى ملایم تر و به منزله کفّاره گناهان و جبران کوتاهى ها است. در حدیثى از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم) مى خوانیم: هنگام دفن صحابى معروف «سعد بن معاذ» فرمود: «اِنَّهُ لَیْسَ مِنْ مُوْمِن اِلاّ وَ لَهُ ضَمَّهٌ»(1)؛ (هیچ مومنى نیست مگر اینکه فشارى در قبر دارد!). در حدیث دیگرى از امام صادق(علیه السلام) از رسول الله(صلى الله علیه وآله وسلم) آمده است: «ضَغْطَهُ الْقَبْرِ لِلْمُوْمِنِ کَفّارَهٌ لِما کانَ مِنْهُ مِنْ تَضییعِ النّعمِ»(2)؛ (فشار قبر براى مومن، کفّاره ضایع کردن نعمت ها از ناحیه او است!). ولى از حدیث دیگرى استفاه مى شود که بعضى از مومنان مطلقا فشار قبر ندارند و حتّى در روایت آمده که فشار قبر سعدبن معاذ به خاطر کج خلقى او با خانواده اش بود: «اِنَّهُ کانَ فى خُلْقِهِ مَعَ اَهْلِهِ سُوْءٌ».(3) در آخر یادآور می شویم که در اخبار و روایات اسلامی آمده است کسانى که بعضى از اعمال خیر مانند انجام چند حج یا مداومت بر بعضى از سوره قرآن یا بعضى اذکار و ... داشته باشند از فشار قبر در امانند.(4)،(5) 🍃 (1). الزهد، كوفى اهوازى، حسين بن سعيد، محقق / مصحح: عرفانيان يزدى، غلامرضا، المطبعة العلمية، قم، 1402 قمری، چاپ:دوم، ص 88، 16 باب (المسألة في القبر و عذاب القبر و البرزخ)؛ بحار الأنوار، مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، محقق / مصحح: جمعى از محققان، دار إحياء التراث العربي، بيروت، 1403 قمری، چاپ: دوم، ج 6، ص 221، باب 8 (أحوال البرزخ و القبر و عذابه و سؤاله و سائر ما يتعلق بذلك). 🍃 (2). الأمالي، ابن بابويه، محمد بن على،كتابچى، تهران، 1376 شمسی، چاپ ششم، ص 540، المجلس الثمانون؛ ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ابن بابويه، محمد بن على، دار الشريف الرضي، قم، 1406 قمری، چاپ دوم، ص 197؛ ثواب ضغطة القبر للمؤمن؛ علل الشرائع، ابن بابويه، محمد بن على، كتاب فروشى داورى، قم، 1385 شمسی / 1966 میلادی، چاپ اول، ج 1، ص 309، 262 باب (العلة التي من أجلها يكون عذاب القبر)؛ بحار الأنوار، مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، محقق / مصحح: جمعى از محققان، دار إحياء التراث العربي، بيروت، 1403 قمری، چاپ دوم، ج 6، ص 221، باب 8 (أحوال البرزخ و القبر و عذابه و سؤاله و سائر ما يتعلق بذلك). 🍃 (3). علل الشرائع، ابن بابويه، محمد بن على، كتاب فروشى داورى، قم، 1385 شمسی / 1966 میلادی، چاپ اول، ج 1، ص 310، 262 باب (العلة التي من أجلها يكون عذاب القبر)؛ الأمالي، طوسى، محمد بن الحسن، دار الثقافة، قم، 1414 قمری، چاپ اول، ص 428، 15 المجلس الخامس عشر؛ بحار الأنوار، مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، محقق / مصحح: جمعى از محققان، دار إحياء التراث العربي، بيروت، 1403 قمری، چاپ دوم، ج 6، ص 220، باب 8 (أحوال البرزخ و القبر و عذابه و سؤاله و سائر ما يتعلق بذلك). 🍃 (4). براى توضيح بيشتر به مستدرك سفينه البحار، نمازى شاهرودى، على، جامعه مدرسين، قم، 1418 قمری، چاپ اول، ج 8، ص 364، ماده: قبر مراجعه فرماييد. 🍃 (5). گردآوري از كتاب: پيام قرآن، حضرت آیت الله مكارم شيرازى، تهيه و تنظيم: جمعى از فضلاء، دار الكتب الاسلاميه، تهران، 1386 شمسی، چاپ نهم، ج 5، ص 374. 💦 @Javanmardi_langarudi 🎆🌺{کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی}🌺🎆
🌷 امام صادق علیه السلام می فرماید : " مردمی که بر صراط می گذرند بر چند دسته اند : 🍃 بعضی از آنها مثل برق می گذرند 🍃 بعضی مثل دویدن اسب 🍃 بعضی به صورت خزیده ( بر دست و شکم ) 🍃 بعضی به صورت معمولی راه می روند 🍃 بعضی به صورت معلّق و آویزان به طوری که آتش به قسمتی از آنها می رسد و قسمت دیگر از آتش در امان می ماند ". . /4 @Javanmardi_langarudi
jaigah badazmarg.kafi-p.mp3
2.94M
📝 جایگاه روح بعد از مرگ 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi
hesab.kafi-p.mp3
4.01M
🌷 فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ 🌷 🌸هر چه کنی به خود کنی گر همه نیک و بد کنی🌸
donya.kafi-p.mp3
3.74M
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi
1_12742604.mp3
2.81M
🌷 سختی شب اول قبر 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi
فاطمه بنت اسد.mp3
563.8K
🚨 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆 @Javanmardi_langarudi
bi etebari doonya.hasheminejad.mp3
4.12M
🌷 بی اعتباری دنیا 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 🌼🌸 چرا هر رکعت نماز دو سجده دارد؟ 🌾 از اميرالمؤمنين امام على(عليه السلام) از فلسفه سجده اول سؤال شد، حضرت فرمود: 🌿 سجده اول به اين معنا است که خدايا اصل ما از خاک است. 🌿 و معناى سربرداشتن از سجده اين است که خدايا ما را از خاک خارج کردى. 🌿 و معناى سجده دوم، اين است که خدايا دو باره ما را به خاک برمى گردانى. 🌿 و سربرداشتن از سجده دوم به معناى اين است که خدايا يک بار ديگر در قيامت از خاک بيرونمان خواهى آورد. 📚 علل الشرايع، شيخ صدوق، ج ۱، ص ۲۶۲ 📚 مجلسي، محمد باقر، بحار الأنوار، ج ۸۲، ص ۱۳۹ 🔺کانال احکام و مسائل شرعی🔺 @Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆
079001.mp3
55.4K
🌷 سوره نازعات ، آیه 1 ( بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ وَالنَّازِعَاتِ غَرْقًا )
079001(2).mp3
34.8K
🌷 سوره نازعات ، ترجمه آیه 1 " بنام خداوند بخشنده بخشايشگر سوگند به فرشتگانى كه جان مجرمان را به شدت از بدنهايشان بر مى كشند! "
079002.mp3
32.9K
🌷 سوره نازعات ، آیه 2 ( وَالنَّاشِطَاتِ نَشْطًا )
079002(2).mp3
22.5K
🌷 سوره نازعات ، ترجمه آیه 2 " و فرشتگانى كه روح مؤ منان را با مدارا و نشاط جدا مى سازند "
rafiei-9.mp3
3.44M
﷽؛ 🌷 طولانی ترین آیه قرآن درباره حق الناس @Javanmardi_langarudi «شهیدی که نمی توانست وارد بهشت شود»
﷽؛ 🚨 قبض روح مؤمن ✨ مرحوم شیخ علی قرنی در کتاب اسرار معراج چنین می فرماید : 🔹خداوند ( برای اینکه مؤمن به مرگ راضی شود و با اجازه خود قبض روح گردد ) به عزرائيل می فرماید : " مثل بنده ای که در جلوی آقای خود حاضر شود ، جلو بندهٔ من که در حال احتضار است ، حاضر شو و از من به او سلام برسان و بگو خدا منتظر ملاقات روح تو می باشد . اگر بندهٔ من راضی به مرگ شد و اجازه داد ، او را قبض روح کن و اگر نه برگرد تا وسیلهٔ دیگری از برای رضایت او فراهم نمایم." 🔸چون عزرائيل به بالین محتضر می آید و سلام حق را به او می رساند و از او اجازه قبض روح می خواهد ، مؤمن می گوید : می خواهم در دنیا بمانم و به عبادت خدای خود مشغول باشم . عزرائيل برمی گردد و آنچه محتضر گفته به خدا عرض می کند ، خداوند می فرماید : به بهشت می روی و از باغستان بهشتی او یک دسته گل چیده و به دست او می دهی تا بو کند و پرده از نظر او برمی داری تا اینکه مقام خود را در بهشت مشاهده نماید . 🔹اگر به مشاهده کردن مقام خود و بوئيدن گل از گلستان بهشتی راضی به مرگ شد ، او را قبض روح کن و اگر نه برگرد تا اینکه وسیله دیگری برای رضایت او فراهم نماییم . 🔸چون عزرائيل به تمام دستورات عمل کرد و مؤمن مقامات خود را در بهشت مشاهده کرد و از آن گلها بویید ، راضی به قبض روح خود می شود . ولکن بعضی از مؤمنان باز هم با مشاهده تمام این مقامات اجازه قبض روح خود را نمی دهند چه بسا مایل هستند که در دنیا بمانند و برای آخرت خود توشه تهیه نمایند زیرا می دانند آنچه از قصرها و جویبارها و گلهای بهشتی به نظر آنها می رسند ، در عوض آن عباداتی است که به جا آورده اند و به واسطه مرگ ، دست آنها از عمل کوتاه می شود و لذا راضی به مرگ خویش نمی شوند . 🔹چون عزرائيل برمی گردد و در محضر حق می گوید : بنده تو راضی به مرگ خویش نگردید خداوند او را امر می کند ، برگرد. در این نوبت راضی خواهد شد و اجازه قبض روح را خواهد داد . 🔸چون عزرائيل در مرتبه سوم به بالین مؤمن می آید ، می بیند که پیامبر خاتم در طرف راست و حضرت علی طرف چپ او قرار گرفته اند ، و امام حسن و حسین از طرف پاها نشسته اند و فاطمه زهراء با سایر ائمه هدی در اطراف محتضر صف زده اند . عزرائيل می گوید : خوش به حال تو ای مؤمن که پیامبر و اوصیای او به دیدنت آمده اند . آیا اجازه می دهی تو را قبض روح کنم که با آنان به سوی بهشت پرواز کنی ؟ 🔹محتضر میگوید : زود مرا قبض روح نما ، زیرا با تشریف فرمایی موالیان خود مرگ بر من گواراست . 🔸پس عزرائيل او را در کمال آسانی قبض روح میکند و خداوند به مقام مؤمن اشاره نموده ، می فرماید : " کسانی که گفتند پروردگار ما خداوند یگانه است ‌، سپس استقامت کردند ‌، فرشتگان بر آنها نازل میشوند که نترسید و غمگین مباشید و بشارت باد بر شما به آن بهشتی که به شما وعده داده شده است ". 🌱سوره فصلت ، آیه30🌱 🌴 البته معلوم است اگر کسی را در موقع جان دادن از طرف خدا مژده بهشت بدهند هرگز از مرگ و ما بعد مرگ وحشتی نخواهد داشت ؛ پس ، خوشا به سعادت آنان که این چنین مردمانی هستند .🌴 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌼شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید🌼
﷽؛ 🚨 چهره عزرائیل برای مؤمن و غیر مؤمن هنگام مرگ ✅ حضرت ابراهیم روزی شخصی را دید از او پرسید : تو کیستی ؟ او گفت : عزرائیل هستم . ابراهیم گفت : از تو می خواهم خودت را به آن صورتی که مومنین را قبض روح می کنی به من بنمایی . به دستور او ابراهیم روی خود را برگردانید سپس باز به او نگاه کرد این بار جوانی بسیار زیبا و خوشرو وشاد را دید گفت : " اگر مومن پس از مرگ چیزی یا پاداشی غیر از این چهره زیبا نگیرد همین دیدار برای او کافی است و پاداش خوبی برای کارهای نیکش خواهد بود" سپس به عزرائیل گفت: " اگر می توانی خودت را در آن چهره که گمراهان را با آن قبض روح می کنی به من بنمایان " عزرائیل گفت : ای ابراهیم ! تو طاقت این چهره را نداری . ابراهیم خواسته اش را تکرار کرد . عزرائیل گفت : روی خود را بر گردان . ابراهیم روی خود را گردانید وسپس به او نگاه کرد . این بار مردی سیاه دید که موهای بدنش راست شده بوی بسیار بدی دارد و از سوراخ های بینی اش دود وآتش بیرون می آید . حضرت ابراهیم نتوانست ان چهره را مشاهده کند و بر اثر شدت ناراحتی بی هوش شد . وقتی به هوش آمد عزرائیل را به صورت اول دید به او فرمود : " ای فرشته مرگ اگر انسان گنهکار جز دیدن همین چهره کیفر دیگری نبیند همین نگاه برای عذاب و کیفر او کفایت می کند ". ✍ برگرفته از کتاب عالم برزخ در چند قدمی ما نوشته محمد مهدی اشتهاردی    @Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
💠🔷🔹 🔷 🔹 💢 گفتگوى حضرت موسى (ع) و عزرائيل (ع) ⭕️ هشام بن حكم گويد: امام صادق (ع) برايم تعريف كرد: عزرائيل نزد موسى (ع) آمد، موسى به او گفت : تو كيستى ، او گفت من فرشته مرگم ، موسى گفت : به من چه حاجتى دارى ؟ او گفت : آمده ام روح تو را قبض كنم. موسى - از كجاى بدنم ، روحم را قبض مى كنى ؟ عزرائيل - از ناحيه دهانت . موسى - چرا ، با اينكه با اين زبان و دهان با خدايم ، سخن گفته ام . عرزائيل - از ناحيه دستهايت . موسى - چرا ، با اينكه با دستهايم كتاب آسمانى تورات را حمل كرده ام . عزرائيل - از ناحيه پاهايت . موسى - چرا ، با اينكه با پاهايم به (طور سينا) براى مناجات با خدا رفته ام . گفتگوى موسى و عزرائيل ادامه يافت ، تا اينكه عزرائيل گفت : (من دستور دارم كه تو را واگذارم تا هر وقت كه خودت مرگ را خواستى به سراغت آيم ). از آن پس ، موسى مدتى زنده ماند، تا اينكه روزى در بيابان عبور مى كرد، مردى را ديد كه قبر مى كند، به او گفت : مى خواهى تو را در كندن قبر كمك كنم ، آن مرد گفت : آرى ، موسى (ع) او را كمك كرد تا قبر كاملا آماده شد، در اين هنگام ، آنمرد خواست به ميان قبر برود بخوابد تا ببيند قبر چگونه است ؟ موسى گفت : من داخل قبر مى شوم تا ببينم چگونه است ؟، موسى داخل قبر شد و در ميان قبر خوابيد و هماندم مقام خود را در بهشت ديد، گفت : خدايا مرا به سوى خود بخوان ، عزرائيل ، بى درنگ روح موسى (ع) را قبض كرد و همان قبر موسى (ع) گرديد، و آن كسى كه قبر را مى كند، خود عزرائيل به صورت انسان بود، از اين رو قبر موسى (ع) شناخته نشد. به اين ترتيب خداوند خواست ، بنده شايسته اش موسى (ع) با رضايت و خشنودى به لقاءالله بپيوندد. _________________________ علل الشرايع ص 70. داستانها و پندها جلد پنجم//محمد محمدى اشتهاردى 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌼شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید🌼 🔹 🔷 💠🔷🔹
﷽؛ 🌷 اجل لحظه ای به تأخیر نخواهد افتاد. ✅ استاد انصاریان جریان مرگ حضرت موسی را بیان نمودند که ایشان برای مناجات به کوه طور رفت و برگشت و در راه مصر بود. یک مرد باوقاری دید که مشغول کندن قبر بود و زیبا این کار را انجام میداد. کار که تمام شد به موسی گفت برای یک لحظه در قبر بخواب تا ببینم اندازة شخصی که می خواهد در آن دفن شود، شده است. آن شخص ملک الموت بود و همان لحظه که حضرت موسی در قبر خوابید، جانش را گرفت. خداوند هم در سوره مبارکه اعراف این نکته را بیان می کند که اجل شما لحظه ای به تأخیر نخواهد افتاد. 💦 @Javanmardi_langarudi 🌱أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌱
محیط برزخ چگونه است؟ چرا قبل از بهشت و جهنم بزرخ می رویم؟ 👈 در مورد فلسفه وجود عالم برزخ و ضرورت آن چند نکته وجود دارد: 1⃣ انسان تا دوران تکامل برزخ را سپری نکند ورود به عالم دیگر برای او میسر نمی شود آدمی برای نیل به بهشت و جهنم ابدی باید شرایط برزخی را بگذراند تا در سایه تکامل ذاتی و جوهری جسم و روح مناسب با ابدیت را احراز نماید. 2⃣ عالم برزخ فوایدی دارد که یکی از آنها جبران اعمالی است که از انسان فوت شده اگر کسی مدیون خدا و خلق باشد می تواند وصیت کند تا ورثه انجام دهند و از این طریق رفع عقاب از متوفی خواهد شد و عالمی نو ایجاد گردد و حیات نوین انسانها در آن عالم جدید صورت گیرد. با این حال راهی جز این نیست که در میان دنیا و آخرت برزخی باشد و ارواح بعد از جدا شدن بدنهای مادی عنصری به برزخ منتقل گردند و در آنجا بمانند و پس از پایان دنیا و آغاز قیامت همه با هم محشور شوند. زیرا ممکن نیست هر انسان برای خود مستقلاً قیامتی داشته باش چرا که قیامت بعد از فناء دنیا و تبدیل زمین و آسمانها به زمین و آسمانهای دیگر است. 3⃣ از روایاتی استفاده می شود که در برزخ پاره ای از کمبودهای تعلیم و تربیت افراد مومن جبران می گردد درست است که آنجا جای انجام عمل صالح نیست ولی چه مانعی دارد که محل معرفت بیشتر و آگاهی افزونتر باشد؟ حدیثی از امام موسی بن جعفر (ع) است: هر کس از دوستان و پیروان ما بمیرد و قرآن را بطور کامل فرا نگرفته باشد در قبرش به او تعلیم داده می شود تا خداوند به این وسیله درجاتش را بالا ببرد چون درجات بهشت به اندازه آیات قرآن است به اوگفته می شود بخوان و بالا رو او می خواند و بالا می رود. ادامه دارد...👇 http://yon.ir/PgUbJ
4⃣ خداوند در سوره کهف آیه 19 قرآن مجید می فرماید: هنگامی که قیامت برپا می شود و با نفخ صور اول همگی می میرند و با صور دوم زنده می شوند وقتی ملائکه از مدت اقامت در برزخ از آنها می پرسند: چه مقدار در عالم برزخ اقامت نمودید؟ می گویند: گویا یک روز یا نصف روز در آنجا مقیم بودیم بنابراین اگر با دیدگاه عمیقی نگاه کنیم تمام عالم برزخ نسبت به قیامت خواب است ولی روایات آمده که بعضی از ارواح ضعیف و مستضعف که نه از عذاب برزخ برخوردارند و نه از نعمتهای آن بهره مندند در عالم برزخ به صورت انسان خوابیده بسر می برند و از برزخ جز یک ترسیم خواب آلودی بیش ندارند. بسیاری از افراد علاقه دارند که از زندگی انسان در برزخ و حقیقت این عالم آگاهی کامل بدست آورند ولی باید توجه داشت که آگاهی کامل از جهان برزخ برای ما امکان پذیر نیست و تا انسان گام در آن جهان نگذارد نمی تواند به کیفیت آن پی ببرد.  👈 به قول یکی از بزرگان عالم برزخ نسبت به این دنیا مانند همین دنیا نسبت به شکم مادر است اگر به بچه در شکم مادر بگویند در ورای این محل تو عالمی است که بسیار بزرگتر از شکم مادر است نمی تواند ادارک کند و بفهمد با این حال می توان صورتی ناقص و شبحی مبهم از آن جهان را ترسیم کرد از این رو بدن برزخی و عذاب و نعمتهای آنجا را به لذت و یا نعمتهای موقع خواب تشبیه کرده اند اگر آن چه را در جهان رویا و در عالم تصور از خود مشاهده می کنیم با واقعیتی بیشتر و حقیقتی روشن تر تجلی کند باید نام آن را زندگی برزخی بگذاریم. موجوداتی که در عالم برزخ هستند ماده ندارند اما شکل و صورت و حد دارند. آنجا عالم مجردات است لکن به صراحت آخرت هم نیست در جهان برزخ آثار ماده مثل گرمی و سردی و شیرینی و تلخی و شادمانی و غمگینی وجود دارد هر چند خود ماده وجود ندارد. بدن ما در برزخ بدن مثالی است. یعنی از لحاظ شکل به عین همین بدن است ولی دیگر جسم و ماده نیست بلکه لطیف است. ادامه دارد...👇 http://yon.ir/PgUbJ