eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.5هزار دنبال‌کننده
11.6هزار عکس
3هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
👆👆👆 📝 به نظر می رسد روز اربعین روزی است که اهل بیت امام حسین (ع) از شام به قصد مدینه حرکت کرده اند .به جز " لهوف " [25] که جریان ورود اهل بیت امام حسین را در این روز به کربلا نقل کرده والبته در کتابهای دیگرش هم ان را تایید نکرده است ، در منابع دست اول مطلبی در خصوص ورود اسرای کربلا در روز ار بعین به کربلا وجود ندارد .  ☄[1]" و واعدنا موسی اربعین لیله " قران کریم، سوره بقره، آیه 15 ☄[2] مقاله "اربعین حسینی"برگرفته از سخنرانی آیت الله جوادی آملی ،نشریه انتخاب 1/2/81 ☄[3] محمد بن محمد بن نعمان؛ (شیخ مفید )المزار ،قم، مدرسه الامام االهادی ،چاپ اول ،ص53 ☄[4] طوسی، محمد بن حسن؛مصباح المتهجد ،بیروت موسسه الفقه الشیعه ،1411ص 788 ☄[5] همان ☄[6] آیت الله جوادی آملی، پیشین ☄[7] محمد بن محمد بن نعمان؛ (شیخ مفید ) مسار الشیعه ،بیروت ،دار المفید ،1414 چاپ دوم ص46 ☄[8] طوسی، محمد بن حسن؛پیشین ص787 ☄[9] ابن اعثم کوفی ،احمد ؛ الفتوح ترجمه محمد بن احمد مستوفی هروی تهران ،انتشارات آموزش و انقلاب اسلامی ،1372 ص 916 ☄[10] النوری ، میرزا حسین ؛لولؤ والمرجان ،تهران فراهانی 1364 ص154 ☄[11] حسنی ،سید بن طاووس ؛اللهوف فی قتلی الطفوف ،بی جا مهر ،1417 ص114 ☄[12] حلی ،ابن نما ؛ مثیر الاحزان، نجف ، مطبعه الحیدریه 1369 ص86 ☄[13] النوری ، میرزا حسین ؛پیشین ،ص152 ☄[14] قاضی طبا طبا یی ،ایت الله سید محمد علی ،تحقیقی درباره اول اربعین حضرت سید الشهدا (ع) ،قم 1368 ☄[15] جعفریان رسول ؛تاملی در نهضت عاشورا ،قم ،نشر مورخ 1386ش چاپ هشتم ص 216 -217 ☄[16] آیتی، محمد ابراهیم ؛ برسی تاریخ عاشورا ،تهران ،صدوق ،1372 ه ش ،چاپ هشتم ص139 ☄[17] مطهری، مرتضی ؛حماسه حسینی ،تهران، صدرا ،1373 ،چاپ 21 ج1 ص 30 ☄[18] قمی، شیخ عباس؛ منتهی الامال، بی جا، مطبو عاتی حسینی 1370 ج1ص525 ☄[19] طو سی، محمدبن حسن؛ پیشین ص231-230 ☄[20] آیتی، محمد ابراهیم ؛پیشین ،ص230-231 ☄[21] همان ص 231 -232 ☄[22] همان ص 231-232 ☄[23] برخی نقل کرده اند که جابر در این زمان تقریبا نابینا بوده است . ☄[24] طبری ،محمد بن علی ؛بشاره المصطفی ،قم موسسه النشر الاسلامی ،1420 ،چاپ اول ص126 ☄[25] به این نکته نیز باید توجه داشت که لهوف از منابع دست اول نیست این کتاب در قرن هفتم هجری نوشته شده است 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌧
﷽؛ ✅ بقا بر تقلید از میّت و مسائل مستحدثه 📝 پرسش : آیا بقا بر تقلید از مجتهدی که از دنیا رفته ، جایز است ؟ در صورت جواز ، نسبت به مسائل مستحدثه که نمی‌توان نظر ایشان را به دست آورد چگونه باید عمل کنیم ؟ 📖 پاسخ : باید در همۀ مسائل از مجتهد اعلم تقلید کرد . به طور کلّی ، اگر تقلید قبل بر اساس ضوابط شرعی بوده ، باید بر تقلید از مرجع متوفی در تمام مسائل باقی بمانید ، مگر اعلمیت مجتهد دیگر در تمام یا برخی ابواب فقه برایتان احراز شود که در این صورت باید در تمام یا ابوابی که مجتهد دوم اعلم است ، از ایشان تقلید شود . راه‌های شناخت اعلم در رساله آمده است . نسبت به مسائلی که فتوای مجتهد متوفی معلوم نیست ، به فالأعلم از زمان تمییز به بعد مراجعه کنید . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌧 شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید 🌧
5.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽؛ 💕 مصیبتی که چشم امام هشتم را مجروح کرده... ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌧 شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید 🌧
﷽؛ ‍ ✅ گوشه ای از مصائب اهلبیت علیهم السلام در شام در بیان حضرت زین العابدین علیه‌السلام علیه‌السلام به نعمان بن منذر فرمودند : مصائب اسارت در بسیار سنگین بود ... پرسید آن مصائب چه بود ؟ فرمودند : از طلوع آفتاب تا نزدیک غروب در کوچه و بازار با و ما را در برابر تماشای مردم در کوچه و بازار گردش دادند و می‌گفتند : ای مردم بکشید آن ها را که در اسلام هیچ گونه احترامی ندارند ! ما را به یک بستند و با این حال ما را از در خانه‌ی و عبور دادند . ما را به بازار بردند و خواستند ما را به جای غلام و کنیز بفروشند ولی خداوند این موضوع را برای آن‌ها مقدور نساخت . ما را در مکانی جای دادند که سقف نداشت و روزها از گرما و شب‌ها از سرما آرامش نداشتیم و از تشنگی و گرسنگی و خوف کشته شدن همواره در وحشت و اضطراب به سر می‌بردیم... از کتاب تذکره الشهداء، ج۲، ص۳۲۳. ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌧 شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید 🌧
﷽؛ " حضرت رقیه با آن دستان کوچک سر را برداشت و بر سینه گرفت . مرتب می گفت : پدر ! چه کسی محاسنت را به خون سرت خضاب کرده است ؟ چه کسی رگ هایت را بریده است ؟ چه کسی مرا در کودکی یتیم کرد ؟ پدر ! چه کسی به فریاد یتیمان برسد ؟ چه کسی از این غصه دارها پرستاری کند ؟ از کتاب مروری بر مقتل سید الشهدا (ع) صفحه 118 استاد حسین انصاریان
✅ روز هفتم صفر به قول شهید و کفعمى و دیگران و از طرفى به قول شیخ کلینى و شیخ طوسى : در روز بیست و هشتم در سال پنجاهم شهادت حضرت مجتبى علیه السّلام واقع شد . [و در این روز در سال 128 ولادت حضرت موسى بن جعفر (ع) در «ابوا» (منزلى بین مکه و مدینه) اتفاق افتاد .
﷽؛ 📝 در زیارت اربعین منظور از قتیل العبرات چیست ؟ 📖 قتیل العبرات صفتی که از امام حسین (علیه السلام) نقل شده و ایشان به خود استناد داده اند ، از جمله فرمود : أَنَا قَتِیلُ الْعَبْرَةِ لَا یَذْکُرُنِی مُؤْمِنٌ إلا استعبر ، من کشته شده اشک هستم ؛ هیچ مؤمنی مرا یاد نمی کند ، مگر این که در مصیبتم اشک می ریزد . 📖 کلمه استعبر به معنای جاری شدن اشک است . اما به کار گیری العبرة به صورت جمع ؛ یعنی «أنا قتیل العبرات» در منابع حدیثی از امام حسین (علیه السلام) یافت نشد ، بلکه امامان (علیهماالسلام) به ایشان لقب قتیل العبرات را داده اند . به عنوان نمونه ، در زیارت اربعین از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است : « السَّلَامُ عَلَى ... وَ قَتِیلِ الْعَبَرَاتِ» . 📖 همچنین در روایت دیگری به صورت مفرد نیز به ایشان خطاب شده است ؛ امیر المؤمنین علی (علیه السلام) خطاب به امام حسین (علیه السلام) فرموده اند : «یا عبرة کل مؤمن» ؛ ای اشک هر مؤمن . اما در باب معنای کشته شده اشک ها ؛ معنای این تعبیر اینست که ؛ امام کشته شده ای است که مؤمن یا هر شخص آزاده ای این مصیبت را بشنود ، محزون و گریان شود و اشک هایش جاری گردد . عالمان نیز چنین معنایی را برای این تعبیر آورده اند ؛ مانند طریحی می گوید : معنای أنا قتیل العبره این است که این مصیبت وقتی بر کسی ذکر شود ، آن شخص حالت حزن و اندوه را به خود می گیرد و اشک می ریزد . علامه مجلسی می گوید : قتیل العبرات ؛ یعنی کشته ای که اشک ها برای آن جاری می شود .  @Javanmardi_langarudi ✍ پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت استاد حسین انصاریان
✍ چرا پیامبر اسلام در خانه خود به خاک سپرده شد ؟ 👈 پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام (ص) ، مسلمانان در تعیین محل دفن بدن مقدّس آن حضرت ، اختلاف نظر پیدا کردند . گروهى گفتند : در مسجدش دفن شود ، گروهى گفتند : با اصحابش دفن شود . تا این که امیرالمؤمنین علی (ع) فرمود : 👈 خداوند ، پیامبر را در پاک ترین نقاط قبض روح کرده است ، پس سزاوار است در همان اتاقی که در آن رحلت نموده اند ، دفن شود . اطرافیان سخن علی (ع) را پذیرفتند ، بدن مطهّر در منزل خود رسول خدا (ص) ، مدفون گردید در آن نقطه‌ای که آن حضرت خدا را یاد می ‌کرد و ستایش می ‌نمود ، مدفون گردید . ✍ پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت استاد انصاریان 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆 @Javanmardi_langarudi
﷽؛ ✅ قال العسکری علیه السلام : 🔹عَلٰامٰاتُ الْمُؤْمِنِ ( الْمُؤمِنِینَ ) خَمْسٌ : " صَلٰاةُ الْإِحْدیٰ وَ الْخَمْسِینَ ، وَ زِیٰارَةُ الْأَرْبَعِینِ ، وَالتَّخَتُّمُ فِی الْیَمِینِ ، وَ تَعْفِیرُ الْجَبِینِ ، وَ الْجَهْرُ بِبِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیمِ ". ✅ از حضرت امام حسن عسکری علیه السلام روایت شده که فرمودند : 🔹علامات مؤمن ( شیعه ) پنج چیز است : 1⃣ اقامه ی پنجاه و یک رکعت نماز فریضه و نافله در شبانه روز . 2⃣ زیارت اربعین . 3⃣ انگشتر به دست راست کردن . 4⃣ جبین را در سجده بر خاک گذاشتن . 5⃣ بسم الله الرحمن الرحیم را بلند گفتن . @Javanmardi_langarudi 🌱أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌱
📚 کتاب تفسير حكيم ج‌3         ✍ نوشتہ  استاد حسین انصاریان 📝 اهل معرفت ، و صاحبدلان پاك طينت ، و روشن ضميران با بصيرت با تكيه بر آيات قرآن مجيد و روايات براى عدد چهل خصوصيت و ويژگى قائلند ، و مى‌گويند : امورى معنوى و حالاتى الهى را مى‌توان پس از چهل شبانه روز خلوص يا پس از چهل شبانه روز خلوت با حق ، يا پس از گفتن ذكرى به چهل بار و .... به دست آورد . فَتَمَّ مِيقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً: «1» " پس براى موسى ميعادگاه پروردگارش به چهل شب پايان يافت ". حَتَّى إِذا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَ بَلَغَ أَرْبَعِينَ سَنَةً قالَ رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ ....: «2» " تا زمانى كه انسان به رشد و نيرومندى جسمى و باطنى رسد و به مرحله چهل سالگى قدم بگذارد و بگويد : پروردگارا به من الهام كن تا نعمتت را كه بر من عطا كردى شكرگزارى كنم ..." 📝 در منابع حديث قدسى روايت شده كه حضرت حق فرموده : «خمرت طينة آدم بيدى اربعين صباحاً:» «3» " طينت و گل آدم را در چهل روز به دست قدرت و كرامتم سرشتم ". 📝 و از حضرت مولى‌الموحدين على (ع) روايت شده : «فخلق الله آدم (ع) و بقى اربعين سنة مصوراً .... ثم نفخ فيه الروح:» «4» " خدا آدم را به وجود آورد و چهل سال به صورت پيكر و جسم محض باقى ماند ، سپس در آن روح دميد ". 📝 از حضرت صادق (ع) روايت شده : «ان آدم هبط على الصفا و حواء على المروة فمكث آدم اربعين صباحاً ساجداً يبكى على خطيئة و فراقه للجنة:» «5» " آدم بر صفا و حواء بر مروه فرود آمدند ، و آدم چهل روز در حال سجده بر خطايش و به خاطر فراق بهشت گريه كرد ". 📝 از پيامبر بزرگوار اسلام به سندهاى گوناگون در كتاب‌هاى معتبر روايت شده : «من اخلص لله اربعين يوما فجر الله ينابيع الحكمة من قلبه على لسانه:» «6» " كسى كه چهل روز براى خدا خالصانه زندگى كند و از هر گناه ظاهرى و باطنى پاك بماند و همه لحظاتش به بندگى خدا بگذرد ، از قلبش بر زبانش چشمه‌هاى حكمت جارى شود ". 📝 در روايت مهمى از رسول خدا روايت شده : «من حفظ على امتى اربعين حديثاً ينتفعون بها بعثه الله يوم القيامة فقيها عالما:» «7» " كسى كه به خاطر هدايت امت من چهل حديث حفظ كند (كه با بيان آن چه از طريق ابلاغ چه از جهت اجرا و عمل) امت من از آن بهره‌مند شوند خداوند او را در قيامت دينشناس و آگاه برانگيزد ". 📝 زمان بندى ميقات موسى به چهل شب شايد به خاطر اين است كه چهل روز عزلت كامل ، و چهل شب عبادت و تهجد و راز و نياز با بى‌نياز آئينه باطن را به اوج صيقل يافتن مى‌رساند و ظرف با عظمت قلب را آماده دريافت وحى مى‌نمايد و سفر «من الحق الى الخلق» را تمام و كامل مى‌كند ، و گيرنده وحى را براى هدايت بندگان به درجه ايثار و فداكارى در راه خدا و براى خدا ميرساند ، و او را براى تحمل انواع شدايد در راه ابلاغ فرهنگ الهى آماده مى‌سازد ، آرى بيدارى شب، و مناجات در آن، و ناليدن عاشقانه و دردمندانه در سحر آن هم به خلوصى كه مركب معنوى رساننده انسان به اوج قرب حق است زمينه افاضه فيوضات الهيه و عنايات ربانيه را به انسان فراهم مى‌آورد و او را تا مقام دريافت وحى كه از اعظم نعمت‌هاى الهى به گيرنده آن و به مردم و ملت و امت اوست بالا مى‌برد ، روى اين حساب هنگام شب از بهترين نعمت‌هاى حق و از بهترين الطاف پروردگار به همه انسان‌هاست و اين انسان است كه بايد در همه عمر قدر همه شب‌ها را بداند و ساعات آن را با خواب خوشى بيجا و بخصوص نعوذ بالله با گناه و معصيت نابود نكند و آن را ظرف آتش و عذاب ابدى دوزخ قرار ندهد . 📝 شب موقعيت زمانى بسيار مهمى است كه بايد گفت در ميان نعمت‌ها از نعمت‌هاى عظيم حق است و اگر نبود هيچ جاندارى زنده نمى‌ماند و كره‌ى زمين جز گوى آتشينى كه هر چه در آن بود جز به صورت مذاب نبود رخ نمى‌نمود . 📝 شب در قرآن مجيد و روايات از جايگاه ويژه و خاصى برخوردار است ، تا جائى كه كمتر زمانى را ميتوان به قدر و قيمت آن پيدا كرد . 📝 شب زمان مناجات انبياء ، و ساعات بهره‌گيرى اولياء از فيوضات حق ، و هنگام راز و نياز عاشقان ، و ظرف ذكر ذاكران ، و خلوت‌گاه عارفان ، و بهترين فرصت‌ براى مطالعه دانشمندان ، و لحظات پرقيمت بينايان براى راه يافتن به اسرار هستى و حقايق ملكوتى است . 📝 ساعاتى از شب كه در قرآن مجيد از آن تعبير به سحر شده از پربهاترين اوقات روزگار ، و وسيله قرب به حق ، و هنگام سوز و گداز ، و عبادت و تهجد و استغفار و توبه و نردبان رسيدن به كمالات معنوى و منور شدن به نور الهى و دست يافتن به عفو و مغفرت است . 📝 شب نشانه قدرت و حكمت و رحمت و لطف و عنايت حضرت رب‌العزه براى صاحبان مغز و خرد است : إِنَّ فِي خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّيْلِ وَ النَّهارِ لَآياتٍ لِأُولِي الْأَلْبابِ: «8» 👇👇👇