eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.3هزار دنبال‌کننده
11.2هزار عکس
2.9هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽؛ ✅ دست دادن بعد از نماز 📝 سوال : آیا دست دادن مامومین با یکدیگر بعد از نماز مستحب است ؟ 📖 پاسخ : استحباب آن معلوم نیست و ثابت نشده است ؛ البته به طور کلی مصافحه مومنین با یکدیگر مستحب است و از این بابت اشکالی ندارد و بهتر هم هست که بعد از ذکر تسبیحات حضرت زهرا سلام ‌لله‌علیها باشد . استفتائات امام، ج1، س149، استفتائات تبریزی، س413، جامع المسائل فاضل، ج1، س431، جامع الاحکام صافی، ج1، س347، استفتائات کتبی از رهبر، سیستانی، بهجت، محفوظی، مکارم، نوری @Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
﷽؛ 💎 اگر نماز اين همه اهميت دارد ، چرا در اديان ديگر نيامده است ؟ ❄️ اتفاقاً یکی از عبادت هایی كه در همه دين‌ها ديده مي‌شود نماز است . شايد تعجب كنيد كه اولين عبادت حضرت آدم و حوا عليهما السلام بعد از خلق شدن نماز بود و بعد از آن که به زمین آمدند باز هم اولین عمل آن‌ها خواندن نماز بود . ❄️ حضرت ابراهيم به مكه هجرت كرد تا نماز را به پا دارد يا حضرت موسي همين كه به پيامبري رسيد مأمور شد كه نماز بخواند و پس از بردن بني اسرائيل به مصر ، آن‌ها را به نماز دعوت كرد . ❄️ حضرت عیسی آن هنگام که در گهواره بود و مادرش مورد تهمت قرار گرفت لب به سخن گشود و پس از معرفی خود گفت : ‌خدا به من سفارش كرده تا زنده‌ام به اقامه نماز بپردازم . در بقیه ادیان نیز نماز بوده ، ولی ما به همین بسنده می‌کنیم . ❄️ البته شکل و کیفیت نماز در بقیه ي ادیان با نمازی که در اسلام وجود دارد تفاوت دارد . 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعے حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردے لنگرودے @Javanmardi_langarudi شبهات احکام و مسائل شرعے را از این کانال به دست آورید 🌐
📝 پرسش : کیفر کسانى که با اسلحه به جان و مال مردم تجاوز مى کنند چیست ؟ 📖 پاسخ : پاسخ این سؤال در آیه 33 سوره «مائده» آمده است ؛ در این آیه جزاى افراد متجاوزى که اسلحه بر روى مسلمانان مى کشند و با تهدید به مرگ و حتى کشتن ، اموالشان را به غارت مى برند ، با شدت هر چه تمام تر بیان شده است ، مى فرماید : (کیفر کسانى که با خدا و پیامبر به جنگ بر مى خیزند ، و در روى زمین دست به فساد مى زنند ، این است که کشته شوند ، یا به دار آویخته شوند ، یا این که دست و پاى آنها به طور مخالف (دست راست با پاى چپ) بریده شود و یا این که از زمینى که در آن زندگى دارند تبعید گردند)؛ « إِنَّما جَزاءُ الَّذینَ یُحارِبُونَ اللهَ وَ رَسُولَهُ وَ یَسْعَوْنَ فِی الأَرْضِ فَساداً أَنْ یُـقَتَّلُوا أَوْ یُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَیْدیهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلاف أَوْ یُنْفَوْا مِنَ الأَرْضِ » . چنان که ملاحظه شد ، کیفر کسانى که با خدا و رسول او به محاربه بر مى خیزند ، یا در زمین فساد به راه مى اندازند چهار گونه است : قتل ، به دار آویختن ، بریدن دست و پا به طور مخالف و تبعید . با توجه به این بیان توضیح ذیل براى رفع ابهام لازم به نظر مى رسد : منظور از « محاربه با خدا و پیامبر » آن چنان که در احادیث اهل بیت (علیهم السلام) وارد شده و شأن نزول آیه نیز کم و بیش به آن گواهى مى دهد این است که کسى با تهدید به وسیله اسلحه به جان یا مال مردم تجاوز کند ، اعم از این که به صورت دزدان گردنه ها در بیرون شهرها چنین کارى کند و یا در داخل شهر . بنابراین ، افراد چاقوکشى که به جان و مال و نوامیس مردم حمله مى کنند نیز مشمول آن هستند. جالب توجه است که محاربه و ستیز با بندگان خدا در این آیه ، به عنوان محاربه با خدا معرفى شده و این ، تأکید فوق العاده اسلام درباره حقوق انسان ها و رعایت امنیت آنان را ثابت مى کند . و منظور از « قطع دست و پا » طبق آنچه در کتب فقهى اشاره شده ، همان مقدارى است که در مورد سرقت بیان گردیده ، یعنى تنها بریدن چهار انگشت از دست یا پا مى باشد . (1) اما آیا مجازات هاى چهارگانه فوق ، جنبه تخییرى دارد ؟ یعنى حکومت اسلامى هر کدام از آنها را درباره هر کسى صلاح ببیند اجراء مى کند ، و یا متناسب با چگونگىِ جرم و جنایتى است که از آنها سر زده است ؟ یعنى اگر افراد محارب دست به کشتن انسان هاى بى گناهى زده اند ، مجازات قتل براى آنها انتخاب مى شود . اگر اموال مردم را با تهدید به اسلحه برده اند ، انگشتان دست و پاى آنها قطع مى شود . اگر هم دست به آدم کشى و هم سرقت اموال زده باشند اعدام مى شوند و جسد آنها براى عبرتِ مردم ، مدتى به دار آویخته مى شود . و اگر تنها اسلحه به روى مردم کشیده اند بدون این که خونى ریخته شود و یا سرقتى انجام گیرد ، به شهر دیگرى تبعید خواهند شد ؟ شک نیست که معنى دوم ، به حقیقت نزدیک تر است ، و این مضمون در چند حدیث که از ائمه اهل بیت (علیهم السلام) نقل شده ، به چشم مى خورد .(2) درست است که در پاره اى از احادیث اشاره به مخیّر بودن حکومت اسلامى در این زمینه شده است ولى با توجه به احادیث سابق منظور از تخییر ، این نیست که حکومت اسلامى از پیش خود یکى از این چهار مجازات را انتخاب نماید و چگونگى جنایت را در نظر نگیرد ؛ زیرا بسیار بعید به نظر مى رسد که مسأله کشتن و به دار آویختن ، هم ردیف تبعید بوده باشد ، و همه در یک سطح . اتفاقاً در بسیارى از قوانین جنائى و جزائى دنیاى امروز نیز این مطلب به وضوح دیده مى شود که براى یک نوع جنایت چند مجازات را در نظر مى گیرند ، مثلاً در پاره اى از جرائم ، در قانون مجازات مجرم، حبس از سه سال تا 10 سال تعیین شده و دست قاضى را در این باره باز گذاشته اند ، مفهوم آن این نیست که قاضى مطابق میل خود سال هاى زندان را تعیین نماید ، بلکه منظور این است که چگونگى وقوع مجازات را که گاهى با «جهات مخفّفه» و گاهى با « جهات مشدّده » همراه است در نظر بگیرد و کیفر مناسبى انتخاب نماید . در این قانون مهم اسلامى که درباره محاربان وارد شده ، چون نحوه این جرم و جنایت بسیار متفاوت است و همه محاربان مسلماً یکسان عمل نمى کنند و یکسان نیستند، طرز مجازات آنها نیز متفاوت ذکر شده است . ناگفته پیدا است شدّتِ عمل فوق العاده اى که اسلام در مورد محاربان به خرج داده ، براى حفظِ خون هاى بى گناهان و جلوگیرى از حملات و تجاوزهاى افراد قلدر ، زورمند ، جانى ، چاقوکش و آدمکش، به جان و مال و نوامیسِ مردم بى گناه است . (3) در پایان آیه مى فرماید : (این مجازات و رسوائى آنها در دنیا است و تنها به این مجازات قناعت نخواهد شد ، بلکه در آخرت نیز کیفر سخت و عظیمى خواهند داشت) ؛ « ذلِکَ لَهُمْ خِزْیٌ فِی الدُّنْیا وَ لَهُمْ فِی الآخِرَةِ عَذابٌ عَظیمٌ » . از این جمله استفاده مى شود که حتى اجراى حدود و مجازات هاى اسلامى مانع از کیفرهاى آخرت نخواهد گردید .(4)
 (1). «كنز العرفان»، جلد 2، صفحات 349 و 352، المكتبة المرتضویه لاحياء الآثار الجعفریه، 1384 ه ق؛ «مجمع البيان»، جلد 3، صفحه 325، ذيل آيه مورد بحث، مؤسسة الاعلمى للمطبوعات بيروت، طبع اول، 1415 ه ق؛ تفسير «على بن ابراهيم قمى»، جلد 1، صفحه 168، مؤسسه دار الكتاب قم، 2 طبع سوم، 1404 ه ق؛ «نور الثقلين»، جلد 1، صفحه 623، موسسه اسماعيليان قم، طبع چهارم، 1412 ه ق؛ تفسير «عياشى»، جلد 1، صفحه 317، چاپخانه علميه تهران، 1380 ه ق؛ تفسير «قرطبى»، جلد 6، صفحه 151، مؤسسة التاريخ العربى بيروت، 1405 ه ق؛ «جواهر الكلام»، جلد 41، صفحه 573، دار الكتب الاسلامیه، چاپخانه حيدرى، طبع ششم، 1363 ه ش (و امّا حدّ المحارب و هو كتاباً و سنةً و اجماعاً بقسميه، القتل، او الصلب، او القطع مخالفاً، بأن تقطع اليد اليمنى‏ و الرجل اليسرى‏ كما فى السارق). (2). «نور الثقلين»، جلد 1، صفحه 622، مؤسسه اسماعيليان قم، طبع چهارم، 1412 ه ق؛ «كافى»، جلد 7، صفحات 246 و 247، دار الكتب الاسلامیه؛ «وسائل الشيعه»، جلد 28، صفحه 309، چاپ آل البيت؛ «الميزان»، جلد 5، صفحه 331، انتشارات جامعه مدرسين قم. (3). احكامى كه در بالا گفته شد به عنوان يك بحث تفسيرى و به طور فشرده و خلاصه بود، تفصيل و شرايط اين قانون اسلامى را بايد در كتب فقهى مطالعه كرد. (4). گردآوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دارالکتب الإسلامیه، چاپ سی و ششم، ج 4، ص 457.  « 1401/09/03 » ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعے حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردے لنگرودے 🌐
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ 💥 ازتوصیه های حضرت آیت ا... العظمی وحید خراسانی 💥 1⃣ در همه حال خداوند متعال را در نظر داشته با
﷽؛ 💎 هر روز بخشی از وقت خود را برای قرار دهید . 💎 انسانی که در طول روز در اثر ناملایمات ها خسته می شود و روحش کسالت پیدا می کند اگر با قرآن مانوس شود همانطوری که نسیم بهار زمین مرده را زنده می کند ، آیات قرآن هم روح مرده را احیا می کند . 💎 آن را هم هدیه کنید به خود ، که دست شما را می گیرد . از بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعے حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردے لنگرودے @Javanmardi_langarudi شبهات احکام و مسائل شرعے را از این کانال به دست آورید 🌐
،، احکام و مسائل شرعی ،،
🗞 #مقاله 📚 ويژگى زمان ظهور امام زمان عليه السلام 📚 🔸روزى كه حكومت عدل جهانى برپا شود، يك وجب كوير
﷽؛ 🌤 ظهور علیه‌السلام به روايتى كه عامّه و خاصّه نقل كرده‏اند از كنار خانه خداست ، و از يمين او و از يسار اوست . 🔑 و چون مَلَكى كه واسطه‌ی افاضه‌ی علوم و معارف الهيّه كه انسان است جبرائيل است ، و مَلَكى كه واسطه‌ی افاضه‌ی ارزاق و آدمى است ميكائيل است ، كليد خزينه‌ی علوم و ارزاق در اختيار آن حضرت است . 🌟 و با صورتى ظهور مى‏كند كه در روايات عامّه و خاصّه ، آن رخساره به تشبيه شده است . ❇️ و « له هيبة موسى و بهاء عيسى وحكم داوود و صبر أيوب » ؛ براى اوست هيبت موسى و بهاء عيسى و حُكم داوود و صبر ايوب . ✨ و با پوششى كه به تعبير عليه‏السلام : « عليه جيوب النور تتوقد من شعاع ضياء القدس » ؛ بر اوست جامه‏هاى نور كه روشن مى‏شود به ضياى قدس . عقد الدرر، ص۶۵ و الأمالى للمفيد، ص۴۵، و فيض القدير، ج۶، ص۳۲۶، و بحار الانوار، ج۳۶، ص۲۱۷ و ۲۲۲، و بحار الانوار، ج۳۶، ص۳۰۳. به از کتاب آشنایی با اصول دین 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعے حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردے لنگرودے @Javanmardi_langarudi شبهات احکام و مسائل شرعے را از این کانال به دست آورید 🌐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽؛ ... بعد از اقامۀ نماز ، حضرت نگاهى به او كرد و فرمود : « این روزها حال خوشی نداشتی ، با خود گفتى كارى بهتر از اين نيست كه غسلى كنى و در مسجد حاضر شوى و با ما نماز جمعه بخوانى ، بعد هم كمى احساس سبكى كردى ، و وقتى من به منبر رفتم ، بيماريت عود كرد » از غیب‌گویی امام مبهوت شده بود ، فقط توانست یک جمله بگوید : « مولای من ! به خدا سوگند ، از داستان من يك حرف هم كم و زياد نكردى !» ... ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 💎 آداب پاکیزگی در جمعه علیه‌السلام فرمودند : « تَقْلِيمُ الْأَظْفَارِ وَ قَصُّ الشَّارِبِ وَ غَسْلُ الرَّأْسِ بِالْخِطْمِيِّ كُلَّ جُمُعَةٍ يَنْفِي الْفَقْرَ وَ يَزِيدُ فِي الرِّزْق » " گرفتن ناخنها و کوتاه کردن سبیل و شستن سر با خطمی در هر جمعه سبب جلوگیری از فقر و افزایش روزی است ". @Javanmardi_langarudi { أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ }
﷽؛ 📝 سوال : آیا می شود با غسل جمعه ، نماز خواند ، یا باید وضو هم بگیریم ؟ 📖 جواب : تبریزی ، سیستانی ، خویی ، مکارم شیرازی ، وحیدخراسانی ، شبیری زنجانی : با غسل جمعه میشود نماز خواند و اعمالی که به طهارت احتیاج دارد ، میشود با غسل جمعه انجام داد . امام ، رهبر ، صافی ، بهجت ، محفوظی ، فاضل ، گلپایگانی : با غسل جمعه نمیشود نماز خواند . باید وضو بگیرد . 📚 استفتائات و توضیح المسائل مراجع 💢احڪام و مسائل شرعے💢 🎇کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی🎇 @Javanmardi_langarudi 🌷 أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌷
﷽؛ ✅ فضيلت غسل جمعه در روايات 1⃣ نقل شده از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در وصیتی به أمیرمؤمنان علی (علیه السلام) فرمودند : " در هر جمعه غسل آن را بجا آور اگر چه که هزینه خوراکت را صرف آن کنی ، زیرا سنتی (عمل مستحبي) از این بزرگتر وجود ندارد ". ¹ 2⃣ در روایتی نقل شده که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : " هرکس که بر غسل روز جمعه مداومت داشته باشد بدنش درون قبر پوسیده نخواهد شد ". ² 3⃣ روایت شده که امام صادق (علیه السلام) فرمودند : " غسل روز جمعه باعث طهارت و کفاره گناهانی است که از این جمعه تا جمعه قبل أنجام داده است ". ³ 4⃣ نقل است که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : " هر کس که غسل روز جمعه کند گناهان و خطاهایش محو می شود ". ⁴ " ترک غسل جمعه کراهت دارد و شایسته است که تارک آن استغفار نماید ". 5 در اهمیت این غسل همین بس که تعدادی از مراجع بزرگوار ، قائل به وجوب عینی این غسل می شدند، از جمله : شیخ کلینی، شیخ صدوق، شیخ بهایی 6 ☄[1] جمال الأسبوع بكمال العمل المشروع ص۳۶۶ . ☄[2] الصحيح من سيره النبي الاعظم ص ٨٩ . ☄[3] من لا يحضره الفقيه ج‏١ ص١١۲ . ☄[4] بحار الأنوار ج ٧٨ ص١۲٧ . ☄[5] العروة الوثقی، ج1، فصل فی الاغسال المندوبة، ص 366، م 5 ☄[6] العروة الوثقی، ج1، فصل فی الاغسال المندوبة، ص 365، قبل از م 1 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌧
﷽؛ 📝 پرسش : را در چه می توان انجام داد ؟ 📖 پاسخ : وقت غسل جمعه از است تا ، اگر در این زمان انجام نشود می توان در (به قصد قضا) يا در روز (عصر پنج شنبه یا بعد از غروب آفتاب در صورتي که احتمال قابل توجهي بدهد روز جمعه موفق به غسل کردن نمي شود) آن را بجا آورد ؛ البته يا تا نيز مي توان غسل جمعه را به نيت بجا آورد . 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi ❄️ أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ❄️
﷽؛ ◻ آداب روز جمعه – غسل جمعه 🔳 از مستحبات مؤكد است و از اول صبح تا ظهر ، و برای کسی که در این زمان موفق به انجام آن نشود ، از ظهر تا غروب جمعه ، بنابر احتیاط مستحب بدون نیت و و از اول صبح شنبه تا مغرب به نیت قضاء است .
﷽؛ علیه‌السلام فرمودند : ❄️ ما مِنْ عَمَلٍ أفْضَل يَومَ الجُمُعَةِ مِن الصَّلاةِ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِهِ هیچ عملی در روز جمعه برتر و با فضیلت‌تر از صلوات بر محمّد و آل محمّد نیست ❄️ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ 📝 سوال : آیا می شود با غسل جمعه ، نماز خواند ، یا باید وضو هم بگیریم ؟ 📖 جواب : #حضرات‌آیات
﷽؛ ، و بعد از اذان صبح است ، تا ظهر ، و بهتر آن است كه نزديك ظهر به جا آورده شود ، و اگر تا ظهر انجام ندهد بهتر است كه بدون نيّت ادا و قضا تا غروب به جا آورد ، و اگر در روز جمعه غسل نكند مستحبّ است از صبح شنبه تا غروب قضاى آن را به جا آورد ، و كسى كه مى داند در روز جمعه آب پيدا نخواهد كرد مى تواند روز پنجشنبه غسل را رجاءً انجام دهد . و مستحبّ است انسان در موقع غسل جمعه بگويد : « اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ وَ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُه ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّد وَ اجْعَلْنِي مِنَ التَّوابِيْنَ وَ اجْعَلْنِي مِنَ المُتَطَهِّرِينَ » 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعے حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردے لنگرودے @Javanmardi_langarudi شبهات احکام و مسائل شرعے را از این کانال به دست آورید 🌐
﷽؛ ✅ دستها را بلند كردن 📝 امام حسین علیه السّلام می فرماید : « رسول خدا هنگام دعا دستانش را بالا می برد همچون مسكینی كه غذا طلب می كند ». 📝 از حضرت علی علیه السّلام پرسیدند : " چرا باید دستها را به سوی آسمان بلند كرد در حالیكه خداوند همه جا هست . حضرت فرمودند : به دلیل آیه ی وَ فِی السَّمآءِ رِزْقُكُمْ وَ ما توعَدونَ چون رزق و روزی انسان از آسمان نازل می شود ". @Javanmardi_langarudi 🔎💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🔍
﷽؛ 💎 حضرت علی (علیه‌السّلام) می فرمایند : « ای دعا كننده هیچ گاه امر نشدنی و یا گناه درخواست مكن » 1⃣ امام علی (علیه‌السلام) می فرماید : « هر وقت از نماز فارغ شدید دستهاى خود را به سوى آسمان بلند نمایید براى دعا کردن »، شخصی از آن حضرت پرسید : اى مولاى من ! آیا خداوند در هر مکان و جهتى نیست ؟ امام (علیه‌السلام) فرمود : «بله». پرسید : پس چرا باید دست هاى خود را به طرف آسمان بلند کنیم ؟ امام (علیه‌السلام) فرمود : « مگر آیه "وَ فِی السَّماءِ رِزْقُکُمْ وَ ما تُوعَدُونَ " را قرائت نکرده اى ! روزى باید از محلش طلب شود و محل آن آسمان است که خداوند بیان فرموده ؛ چه باران از آسمان نازل می شود و به سبب آن از زمین قوت خلایق روئیده و بیرون می آید ». 2⃣ وقتی انسان دست به دعا برداشت ، مستحب است آن را بر سر و صورت خود بکشد ، برای این که لطف خدا شامل این دست می شود و دستی که عطای الهی را دریافت کند، گرامی است، بنابراین، خوب است آن را به سر و صورت بکشد . 💎 چنانکه در این زمینه امام صادق (علیه‌السلام) فرمود : « هیچ بنده اى دست به درگاه خداى عزیز جبار نگشاید جز این که خداى عزّ و جلّ شرم کند که آن را تهى بازگرداند تا این که به مصلحت خود چیزی از فضل رحمتش در آن بنهد، پس هرگاه یکى از شماها دعا کرد تا دستش را به سر و روى خود نکشید، آن را پس نکشد ». 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعے حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردے لنگرودے @Javanmardi_langarudi شبهات احکام و مسائل شرعے را از این کانال به دست آورید 🌐
﷽؛ 📝 سوال106 : بر آمدگی روی پا که هنگام مسح ، دست باید تا آن جا کشیده شود ، کدام است ؟ 📖 جواب : باید مسح پا را تا مفصل بکشند . 📝 سوال111 : آیا شخصی که وضو می گیرد ، مستحبّ است هنگام مسح قسمت پایین انگشتان پا یعنی جایی را که موقع راه رفتن با زمین تماس پیدا می کند ، مسح نماید ؟ 📖 جواب : محل مسح پا عبارت است از روی پا از سر یکی از انگشتان تا مفصل ساق ، و استحباب مسح پایین انگشتان پا ثابت نشده است . 📝 سوال127 : ایجاد فاصله زمانی در شستن اعضا هنگام وضو یا غسل ، چه حکمی دارد ؟   📖 جواب : فاصله زمانی (عدم موالات) در غسل اشکال ندارد . ولی در وضو اگر فاصله به مقداری باشد که اعضای قبلی خشک شوند ، وضو باطل است . 📝 سوال131 : آیا کودک نابالغ، محدث به حدث اصغر می شود ؟ آیا می توان قرآن را در دسترس او قرارداد تا آن را مسّ کند ؟ 📖 جواب : بله ، با عارض شدن مبطلات وضو ، کودک نابالغ هم محدث می شود ، ولی مس کتابت قرآن بر او حرام نیست و بر مکلّف واجب نیست او را از دست زدن به نوشته قرآن باز دارد . 📝 سوال141 : آیا جوهر از موانعی است که وجود آن بر روی دست باعث بطلان وضو می شود ؟ 📖 جواب : اگر جوهر دارای جرم بوده و مانع از رسیدن آب به پوست شود ، وضو باطل است ، و تشخیص این موضوع بر عهده مکلّف می باشد . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🌐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽؛ ✅ برداشتن اعضاي سجده از روي زمين در حال سجده 📝 سؤال : اگر يکي از از زمين برداشته شود ، نماز باطل است ؟ 📖 جواب : اگر هنگامی که گفته می شود ، يکی از عمداً از زمين بلند شود ، نماز باطل می‌شود . ولی موقعی که ذکر گفته نمی شود ، اگر ـ غیر از پیشانی ـ عضوی از زمين بلند شود ، اشکال ندارد . اگر پيش از تمام شدن ذکر ، سهواً از مهر بلند شود ، نباید دوباره بر گذاشته شود و بايد آن را يک سجده حساب کند . ولی اگر عضو دیگری غیر از پیشانی سهواً از زمين بلند شود ، بايد دو مرتبه بر زمين گذاشته شود و ذکر گفته شود . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ ✅ برداشتن یکی از هفت عضو هنگام سجده 📝 پرسش : آیا می توان در هنگام سجده بعضی از اعضا مانند پیشانی یا دست ها را عمدا از زمین برداشت ؟ 📖 پاسخ : اگر موقعى که ذکر سجده را مى گوید ، یکى از هفت عضو را عمداً از زمین بردارد ، نماز او باطل مى شود ، ولى موقعى که مشغول گفتن ذکر نیست ، اگر غیر از پیشانى ، جاهاى دیگر را از زمین بردارد و دوباره بگذارد ، اشکال ندارد . 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعے حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردے لنگرودے @Javanmardi_langarudi شبهات احکام و مسائل شرعے را از این کانال به دست آورید 🌐
،، احکام و مسائل شرعی ،،
🚨 #ویژه 🌸🌼 تجارت بی سود !! 🍃 در تعجب بودم اين همه سود ، اين همه خوشي ، ديدن مناظر زيبا ، همسفران ب
﷽؛ 💎 در تعجب بودم اين همه سود ، اين همه خوشي ، ديدن مناظر زيبا ، همسفران باصفا ، با اين همه چرا وقتي از علیه‌السلام براي اين سفر استخاره گرفتم جواب ايشان منفي بود . به هر حال به ما كه خوش گذشت . سود بسياري هم نصيبمان شد ، تا حالا در هيچ سفري اين همه سود به دست نياورده بودم . 💎 به مدينه كه رسيدم ، به منزل رفتم و گفتم : اي فرزند پيامبر با اين كه شما فرموديد جواب استخاره بد است ، اما در اين سفر خيلي به ما خوش گذشت و سود فراواني نيز به دست آورديم . 💎 علیه‌السلام لبخندي زد و فرمود : به ياد داري در يكي از استراحتگاه ها ، از شدت خستگي خوابت برد ، وقتي بيدار شدي ، ديدي آفتاب طلوع كرده و نماز صبحت قضا شده است . با اين صحبت جا خوردم و گفتم ، بله كاملاً درست است ، گويي شما همراه ما بوده ايد . 💎 سپس علیه‌السلام فرمود : اگر آنچه خداوند به تو داده است را در راه او صدقه دهي ، جبران آن دو ركعت نماز قضاي تو نمی شود . ؛ اصغر آیتی و حسن محمودی ؛ صفحه 14 به نقل از ، جلد 2 ، صفحه 76 . @Javanmardi_langarudi 🌐{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی }🌐
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ ✅ پاسخ به برخی سوالات پیرامون متن #زیارت‌عاشورا 📝 زیارت عاشورا از کلام کدام امام معصوم صادر شده
﷽؛ 💎 در به {علیه‌آلاف‌التحیةوالثناء} فرمود : « هر کسی یک دینار برای {علیه‌آلاف‌التحیةوالثناء} هزینه کند ، من تا هفتاد برابر پول خرج شده را به خرج کننده برنگردانم را دنبالش نمی‌فرستم » . ‌👈 بخشی‌ از سخنرانی در حسینیه آیت‌الله علوی بروجردی 'ره' صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ @Javanmardi_langarudi ستاد ملی ترویج احکام دین 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ ✅ منظور از دختر رشیده در امر ازدواج 📝 پرسش : منظور از دختر رشیده در امر ازدواج که نیاز به اذن پدر ندارد ، دقیقاً چه کسی است ؟ 📖 پاسخ : معمولاً دخترهای بالای سی سال در مسائل ازدواج رشیده هستند . ✅ ازدواج دختر باکره 📝 پرسش : ازدواج دختر باکره بدون اذن پدر چه حکمی دارد ؟ 📖 پاسخ : ازدواج دختر باکره (موقت يا دائم) بدون کسب اجازه ولي دختر جايز نيست . و منظور از باکره دختري است که قبلا شوهر نکرده است ، خواه عضو بکارت موجود باشد ، يا نه . ✅ مخالفت پدر با ازدواج موقّت دختر باکره 📝 پرسش : در رساله ذکر شده است : « اگر دختر عاقله بالغه رشیده نیاز به شوهر داشته باشد ، و پدر او را از ازدواج با مردى که شرعاً و عرفاً کفو او است منع کند ، اجازه پدر در این جا شرط نیست ». آیا منظور ، ازدواج دائم است یا شامل موقّت هم مى شود ؟ اگر شامل ازدواج موقّت مى شود ، هم کفو بودن در آن به چه معنایى است ؟ 📖 پاسخ : تفاوتى نمى کند ، ولى معمولاً ازدواج موقّت به مصلحت دختران باکره نیست ، و مخالفت پدر بجاست . @Javanmardi_langarudi 🔎💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🔍
﷽؛ 📝 سؤال : برای تقسیم سود در پایان یک قرارداد تجاری ، قرار گذاشتیم که معادل ده درصدِ اصل سرمایه از مجموع سودها ، متعلق به سرمایه گذار بوده و بقیه به کارگزار داده شود و اگر سود حاصل ، کمتر از ده درصدِ اصل سرمایه بود ، همۀ سود به سرمایه گذار تعلق گیرد و اگر سودی حاصل نشد ، مبلغی داده نخواهد شد ؛ آیا این شکل از قرارداد صحیح می باشد ؟ 📖 جواب : اگر قرارداد ، ضمن عقد وکالت باشد ، اشکال ندارد بدین صورت که کارگزار از طرف سرمایه گذار وکیل شود که مبلغ را صرف تجارت کرده و مقداری از سود را به شیوه یاد شده به سرمایه گذار بدهد و باقی را به عنوان اجرت بردارد . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعے حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردے لنگرودے 🌐
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ 💗 ماجرای ولادت #حضرت‌زینب‌کبری سلام الله علیها: "هنگام ولادت آن حضرت، پیامبر صلّی الله علیه و آ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽؛ از نگاه 👈 وقتی صلےالله‌علیه‌وآله برای اولبن بار سلام‌الله‌علیها را می‌بیند ... 👈 روایتی شنیدنی از صلےالله‌علیه‌وآله در عظمت شخصیت سلام‌الله‌علیها 👈 ثواب گریه بر علیه‌السلام صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعے حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردے لنگرودے 🌐