eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.3هزار دنبال‌کننده
11.2هزار عکس
2.9هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽؛ یاد گرفتن واجب است ✅ روبه‌قبله نشستن یا نشانیدن بچه هنگام تخلی 📝 سوال : آیا نشاندن بچه هنگام تخلی به‌طرف قبله ، توسط بزرگ‌ترهای او اشکالی دارد ؟ و اگر بچه چنین کاری کرد واجب است او را منع کرد ؟ 📖 جواب : احتياط واجب آن است كه بزرگ‌ترها بچه‌ها را در موقع تخلّى روبه‌قبله يا پشت به قبله ننشانند امّا اگر خود بچه بنشيند جلوگيرى او واجب نيست هرچند بهتر است . ✅ تقسیم ارث بین نوه‌های میت 📝 سوال : نوه‌‌ها چه موقع ارث می‌برند و نحوه تقسیم ارث نوه‌ها چگونه است ؟ 📖 جواب : هرگاه ميّت اولاد نداشته باشد نوه پسرى او (هرچند دختر باشد) سهم پسر ميّت را مى‏‌برد و نوه دخترى او (هر چند پسر باشد) سهم دختر ميّت را مى‌برد . ✅ مسئله : 👈 در چند محل تخلّى كردن حرام است خواه بول يا غائط : در كوچه‏ها و جادّه‏هايى كه مسير مردم است . در جايى كه براى عدّه خاصى وقف شده ، مانند مدرسه‏هايى كه مخصوص طلّاب است يا مساجدى كه آبريز آن فقط براى نمازگزاران مى‏باشد . روى قبر مؤمن يا هر محلّ ديگرى كه موجب بى‏احترامى نسبت به مؤمن يا يكى از مقدّسات شود . ✅ اماکنی که توالت آن رو یا پشت به قبله ساخته شده { در منزلهايى‏كه مستراح آن رو به قبله يا پشت به قبله ساخته شده (خواه از روى عمد باشد ، يا اشتباه ، يا ندانستن مسأله) بايد طورى بنشينند كه رو به قبله يا پشت به قبله نباشد و الّا حرام است } . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ ✅ وطن‌ کجاست ، جایی است كه انسان آن را براى اقامت و زندگى خود انتخاب كرده ، خواه در آنجا بدنیا آمده يا نه و خواه وطن پدر و مادرش باشد يا خودش آنجا را انتخاب كرده‏ است . پس بدنیا آمدن در جایی یا وطن والدین یا همسر بودن ، دلیل بر وطن شدن آن جا نیست. ✅ ماندن هفته‌ای چند روز چنانچه هفته‌اى حداقل سه روز در جایی بماند و این کار حداقل دو سال طول بکشد ، آنجا در حكم وطن است و نيازى به قصد ده روز ندارد و نماز در آن محل کامل و در بین راه شکسته است . ولی اگر کمتر از دو سال باشد حکم کثیر السفر را دارد و نماز و روزه در بین راه و در آن محل کامل است. ✅ رفت و آمد هفته‌ای چند روز در یکی از این چهار حالت ، کثیر السفر می‌شود و نماز و روزه‌اش در بین راه و مقصد کامل است : 1⃣ در مدت زمان یک ماه ، هر روز (هرچند بدون جمعه ها) رفت و آمد کند . 2⃣ در مدت زمان 45 روز ، 5 روز در هفته رفت و آمد کند . 3⃣ در مدت زمان دو ماه و بیشتر ، حداقل سه روز در هفته (یا 12 روز در ماه) رفت و آمد کند . 4⃣ در مدت حداقل دو ماه و کمتر از دو سال ، حداقل سه روز در هفته در جایی بماند. ✅ تا چند وطن ممكن است كسى در دو محل زندگى كند ، مثلا شش ماه در شهرى و شش ماه در شهر ديگر که هر دو وطنش هستند و حتى ممكن است انسان داراى سه وطن باشد مشروط به اینکه در هر کدام چهار ماه از سال هرچند بصورت پراکنده بماند. صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ ✅ پایان تحصیل تا اتمام کار ، آن محل در حکم وطن اوست ( مانند دانشجو تا اتمام تسویه حساب ) مگر این که رفت و آمد بسیار کم شود ( مثلا هر ماه یک بار) که در این صورت اعراض حاصل شده است و نماز و روزه در آن جا شکسته است . ✅ نماز زن در وطن سابق چنانچه زن قصد تبعیت از شوهر را در محل سکونت داشته باشد و زوج قصد رفتن به وطن زوجه را جهت سکونت مستمر نداشته باشد ، نماز زوجه در وطن سابقش شکسته است ؛ مگر اینکه پس از ازدواج بطور متوسط سالانه 3 یا 4 ماه در آنجا سکونت داشته باشد . ✅ سرباز هرگاه قصد اقامت ده روز در آن محل کرده نماز و روزه او تمام است و هرگاه لااقل هفته ای سه روز و حداقل برای مدت دو ماه رفت و آمد می‌کند نیز نماز و روزه او تمام است و اگر در محلی یک سال یا بیشتر بماند در آن محل نیز نماز و روزه تمام است . ✅ ماندن یک ماه اگر مسافر در محلى توقف كند ولى نداند مدت توقف او چند روز است بايد نماز را شكسته بخواند ، اما بعد از گذشتن 30 روز بايد نماز را تمام بخواند ، هرچند مقدار كمى بعد از آن در آنجا بماند . ✅ مواردی که وصیت کردن واجب است 📝 سوال : نوشتن وصیت و وصیت کردن در چه مواردی واجب است ؟ 📖 جواب : 1⃣ اگر خمس و زكات و مظالم بدهكار است 2⃣ اگر نماز و روزه قضا دارد بنا بر احتياط واجب بايد وصيّت كند 3⃣ مالى نزد كسى دارد يا در جايى پنهان كرده كه ورثه نمى‏دانند که اگر به واسطه ندانستن ، و وصیت نکردن به آن ، حقّشان از بين برود . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ ✅ ماندن ده روز و مسافرت به اطراف 1⃣ فاصله دو محل ، 3 الي 4 کيلومتر باشد : نماز و روزه در هر دو محل ، تمام است . 2⃣ فاصله دو محل ، بين 4 تا کمتر از 21.5 کيلومتر است : الف) اگر روزي يکي دو ساعت برود و برگردد نماز و روزه تمام است ، حتي اگر از ابتدا ، اين گونه قصد کند. ب) اگر بيشتر از يکي دو ساعت برود : چنانچه از ابتدا چنين تصميمي داشته ، نماز شکسته است و روزه نيز نمي تواند بگيرد ولي اگر از ابتدا چنين تصميمي نداشت و بعد از گذشتن ده روز يا بعد از خواندن يک نماز چهار رکعتي قصد کرد به اين فاصله برود و به محل اقامه خود بازگردد ، نماز و روزه تمام است. 3⃣ فاصله بيشتر از 21.5 کيلومتر است : قصد ده روز به هم می خورد. ✅ ملاک محاسبه روزها از ساعت ورود روز اول تا روز بعد در همان ساعت ، یک روز محسوب می­‌شود (ایام تلفیقی) و باید با قصد اقامت تا همان ساعت ، در روز یازدهم بماند و حتی یک ساعت کمتر هم کافی نیست. و چنانچه مردد در ماندن باشد مسافر است تا 30 روز ولی بعد از آن نمازهایش کامل است. 📝 سوال : نماز با انگشتر غصبي چه حکمي دارد؟ 📖 جواب : مرتکب کار حرامي شده اما نمازش باطل نيست. 📝 سوال : نگهداری صلیب و نماز خواندن با صلیب یا لباسی که آرم صلیب روی آن حک شده است چه حکمی دارد؟ 📖 جواب : نگهداری صلیب جایز نیست و نماز خواندن با صلیب یا با لباسی که آرم صلیب دارد اشکال دارد. صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ ✅ رعایت ترتیب در غسل { رعایت ترتیب در غسل به این صورت که بعد از نیت ، نخست سر و گردن ، سپس نیمه راست و پس از آن نیمه چپ را بشوید مستحب است . بنابراین اگر همه بدن به هر صورتی شسته شود غسل صحیح است ؛ هر چند توصیه ما این است که در حد توان این ترتیب را رعایت نمایند }. ✅ اندازه مانع { اگر مانع بسیار کوچک باشد مثلا در حد دو سه میلیمتر ، وضو و غسل صحیح است }. ✅ کرم و جوهر خودکار { چنانچه کرم ، مانع رسيدن آب نباشد ، اشكالى ندارد و كرم‌هاى معمولى مانع نيست . همچنین جوهر خودكارهاى معمولى مانع رسيدن آب نيست }. ✅ کاشت ناخن مصنوعی { در صورتي که ضرورتي براي اين کار نباشد آن را ترک کنند ، و چنانچه ضرورتي وجود داشته باشد و امکان جداسازي آن ، به هنگام غسل و وضو نباشد ، به صورت عادی ، وضو یا غسل را انجام می دهد }. ✅ عوامل جنابت { انسان با دو چيز جُنُب مى شود : اوّل جماع (از پشت یا جلو) دوم بيرون آمدن منى (در خواب باشد يا بيدارى) . و در صورت جنب شدن به واسطه هر کدام از این دو باید برای نماز و کارهائی که طهارت در آن شرط است غسل کند }. ✅ تاتو { اين كار در صورتى كه آرايش تند محسوب نشود و منشأ فسادى نگردد جايز است ؛ و در هر حال براى وضو و غسل اشكالى ندارد ، زيرا چيزى نيست كه روى پوست را بپوشاند . و اگر روی پوست باشد ، باید در صورت امکان به هنگام غسل و وضو برطرف گردد }. صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ یاد گرفتن واجب است ✅ خالکوبی { خالکوبی اگر همراه با تصاویر مبتذل و انحرافی نباشد و برای بدن ضرر قابل توجهی نداشته باشد حرام نیست و در هر حال وضو و غسل با آن اشکالی ندارد اما سزاوار است از این کار پرهیز شود }. ✅ غسلهای جانشین وضو { تمام غسلهاى واجب و همچنين غسلهاى مستحبى كه با دليل معتبر ثابت شده مثل غسل جمعه ، غسل احرام ، غسل شبهاى قدر و مانند آن كفايت از وضو مى كند و وضو بعد از غسل جنابت بدعت و حرام است }. ✅ طریقه تیمم کردن { بايد اول نيت كند، بعد تمام دو كف دست را با هم بر چيزى كه تيمم بر آن صحيح است بزند، سپس هر دو دست را بنابر احتياط واجب به تمام پيشانى و دو طرف آن از جايى كه موى سر مى‏رويد تا ابروها و بالاى بينى بكشد و روى ابروها را نيز مسح كند سپس كف دست چپ را بر تمام پشت دست راست مى‏كشد و بعد از آن ، كف دست راست را بر تمام پشت دست چپ }. ✅ تفاوت تیمم بدل از غسل و وضو { تيمّم بدل از وضو و بدل از غسل فرقى باهم ندارند ولى احتياط مستحب آن است كه در تيمّم بدل از غسل يك بار ديگر دستها را بر زمين زند و مجدداً با آن پشت دست راست و سپس پشت دست چپ را مسح كند }. ✅ لاک { در غسل باید تمام موانع برطرف شود و در وضو انگشتان دست باید از لاک پاک شود ولی در انگشتان پا اگر یک انگشت خالی از لاک باشد غیر از انگشت کوچک و بر روی آن مسح بکشند صحیح است }. صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ اللهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ ۚ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۗ مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ ۚ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ ۚ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ ۖ وَلَا يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود : { هر كس را در هنگام خواب قرائت كند ، خدا او را و خانه‌اش و خانه‌همسایگانش را ، ایمن خواهد كرد } . صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ @Javanmardi_langarudi ستاد ملی ترویج احکام دین 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ 👈 در کتاب داستانی توجه مرا جلب کرد که (که از علمای بزرگ زمان خودش بوده است) نقل می‌فرمود : { یک شب در قبرستان بودم . دیدم چهار نفر بطرف قبرستان می‌آیند و یک جنازه‌ای روی دوششان است . من جلو رفته و از آوردن جنازه در آن وقت شب اعتراض کردم و گفتم این عمل شما به من اینطور می‌رساند که شما انسانی را کشته‌اید و نیمه شب قصد دفن آن جنازه را دارید که کسی از راز و اسرارتان سر در نیاورد . گفتند : ای مرد خیال بد نکن زیرا مادرش با ماست . دیدم پیرزنی جلو آمد . من گفتم ای مادر چرا نیمه شب جوانت را به قبرستان آورده‌ای ؟ گفت : چون جوان من معصیت‌کار بوده خودش چند وصیت کرده ، چون من از دنیا رفتم طنابی بگردنم بینداز و مرا از در خانه بکش و بگو خدایا این همان بنده گریز پا و معصیت‌کاری است که بدست سلطان اجل گرفتار شده او را بسته و نزد تو آوردم به او رحم کن . جنازه‌ام را شبانه دفن کن که کسی بدن مرا نبیند و از جنایات من یاد کند و معذب شوم . بدنم را خودت دفن کن و لحد بگذار که خداوند موهای سفید تو را ببیند و به من عنایتی فرماید و مرا بیامرزد ، درست است که من توبه کرده‌ام و از کرده‌هایم پشیمانم ولی تو این وصیت‌های مرا انجام بده . وقتی که جوانم از دنیا رفت ریسمانی به گردنش بستم و او را کشیدم ناگهان صدائی بلند شد و گفت : « اَلا اِنَّ اَوْلِیاء اللَّه هُمُ الْفائِزُون » با بنده گنه‌کار ما اینطور رفتار نکن ما خود می‌دانیم با او چه کنیم . خوشحال شدم (که توبه او پذیرفته شده) و او را بطرف قبرستان آوردم . من از پیرزن خواهش کردم که دفن پسرش را به من واگذار کند . او هم اجازه داد بدن را در قبر گذاشتم همینکه خواستم لحد را بچینم آیه‌ای را شنیدم که بگوشم رسید « الا ان اولیاء اللّه هم الفائزون » از این داستان اینطور نتیجه می‌گیریم که توبه شخص گنه‌کار مورد قبول واقع شده و خدا دوست ندارد بنده گنهکارش که توبه کرده مورد اهانت قرار گیرد } . صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ 🚨 حکم قسم خوردن حکم قسم خوردن (سوگند) در اسلام چیست ؟ قَسَم یاد کردن از نظر اسلام کار خوبى نیست ، مگر اینکه به خاطر هدف‌هاى مهم تربیتى و اجتماعى و اصلاحى انجام گیرد که در اینجا ممکن است واجب یا مستحب گردد . برخی از سوگندها از نظر اسلام به کلى بى اعتبار است . مانند سوگند به غیر نام خدا و سوگند براى انجام کار حرام یا مکروه ، یا ترک واجب و مستحب . ولی قَسَم‌هائى که به نام خدا باشد ، و موضوع آن کار خوب یا لااقل کار مباحى است ، وفا کردن به آن واجب است و کفاره مخالفت با آن اطعام یا لباس پوشاندن بر ده نفر نیازمند و یا آزاد کردن یک برده است . قَسَم یاد کردن از نظر اسلام کار خوبى نیست ، ولى در عین حال حرام نمى‌باشد ، و اگر به خاطر هدف‌هاى مهم تربیتى و اجتماعى و اصلاحى انجام گیرد ممکن است واجب یا مستحب گردد ، اما با این حال یک سلسله از سوگندهاست که از نظر اسلام به کلى بى اعتبار است ، از جمله : 1⃣ سوگندهایى که به غیر نام خدا باشد ، حتى قسم خوردن به نام پیامبر صلى‌الله‌علیه‌وآله و ائمه هدى علیهم‌السلام واجب العمل نیست ، یعنى اگر کسى به غیر نام خداقَسَم یاد کند ملزم به انجام آن نمى‌باشد و مخالفت آن کفاره ندارد . 2⃣ سوگندهایى که براى انجام کار حرام یا مکروه ، یا ترک واجب و مستحب باشد آن هم اعتبارى ندارد ، مثل این که کسى سوگند یاد کند دَین خود را نپردازد یا با بستگان خویش ترک رابطه کند ، یا از اصلاح «ذاتُ البَیْن» خوددارى نماید همان گونه که کراراً دیده شده ، بعضى از اشخاص به سبب خاطره بدى که از یک اصلاح ذات البین پیدا مى‌کنند ، قَسَم یاد مى‌کنند که هرگز سراغ چنین کارى نروند ، به این گونه سوگندها نباید اعتنا کرد ، هر چند با نام خدا باشد و یکى از تفسیرهاى «لا یُواخِذُکُمُ اللّهُ بِاللَّغْوِ فی اَیْمانِکُم» ، (1) همین است ، ولى قَسَم هایى که به نام خدا باشد ، و موضوع آن کار خوب یا لااقل کار مباحى است ، وفا کردن به آن واجب است ، و اگر کسى با آن مخالفت کند کفاره دارد . (2) کفاره آن اطعام ده مسکین یا لباس پوشاندن بر ده نفر نیازمند و یا آزاد کردن یک برده است (این معنى در آیه89 سوره«مائده» آمده است) و اکنون که برده وجود ندارد باید یکى از دو کار اول را انجام داد . (3) (1). سوره بقره، آیه 225. (2). رساله توضیح المسائل، حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، مساله 2302ـ هرگاه عمداً با قسم خود مخالفت کند باید کفّاره دهد، ده فقیر را سیر کند، یا بر آنها لباس بپوشاند، یا یک بنده را آزاد نماید (و در زمان ما که بنده آزاد کردن موضوعیّت ندارد میان دو چیز دیگر مخیّر است) و اگر توانایى بر اینها نداشته باشد باید سه روز روزه بگیرد. (3). گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دار الکتب الإسلامیه، چاپ چهل و هفتم، ج 2، ص 179. @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ 📝 سوال : در چه مواردی استخاره کردن جایز است ؟    📖 جواب : استخاره به معناي طلب خير و مشورت كردن با خدا مي‌باشد و در اصل براي اموري تجويز شده است كه انسان مؤمن در حالت تحيّر و دو دلي مي‌باشد بعنوان مثال شخصي تصميم به انجام معامله و يا رفتن به سفر و يا ازدواج با فردي را مي‌گيرد ولي از عاقبت كار مطلع نيست و به خوبي نمي‌داند آيا اين كار او نتيجه مثبت و خوبي خواهد داشت يا نه؟ در چنين موردي ابتدا بايد با عقل و فكر خودش مسئله را كاملاً بررسي كند و نتايج آن را حساب كند و در مرحله بعد بايد با صاحبان عقل و تجربه كه انسانهاي متدين نيز هستند مشورت شود و اگر باز هم به حالت دو دلي باقي ماند در اينجا امامان معصوم ما در روايات متعددي ما را تشويق به انجام دادن استخاره نموده‌اند كه البته استخاره هم راههاي مختلفي دارد و بهترين آن استخاره با قرآن مجيد است. بنابراين شرعيت استخاره از زمان امامان معصوم ما مي‌باشد و بسياري از انسانهاي مؤمن و معتقد تاكنون نتيجه‌‌هاي بسيار خوبي از عمل به استخاره گرفته‌اند . استخاره براى رفع حيرت و ترديد در انجام كارهاى مباح  وجایز و حلال است ، اعم از اينكه ترديد در اصل عمل باشد يا در چگونگى آن، بنابراين در كارهاى خير كه سرگردانى و تحير در آنها وجود ندارد ، استخاره لازم نيست و شايسته است انسان در امورى كه مى خواهد راجع به آنها تصميم بگيرد ، ابتدا فکر و دقت كند و يا با افراد با تجربه و مورد اطمينان مشورت نمايد و در صورتى كه ترديد او برطرف نشد ، مى تواند استخاره كند . استخاره گرفتن با قرآن كار هر كسي نيست و نيازمند آمادگي روحي و علمي مي‌باشد . @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ یاد گرفتن واجب است ✅ برگرداندن در قنوت 📝 پرسش : آیا برگرداندن در قنوت مستحب است ؟ 📖 پاسخ : چرخاندن در قنوت دلیلی ندارد . و چنین چیزی در دستورات شرع وارده نشده است ولی نماز را باطل نمی‌کند ، بهتر است آن را ترک کنید . 📝 پرسش : آیا چرخاندن و نگاه به در حال قنوت استحباب دارد ؟ 📖 پاسخ : به دست كردن برای نماز و نیز نگاه كردن به كف دست در قنوت استحباب دارد ؛ ولی برای استحباب چرخانیدن و به آن دلیلی نیافتیم . 📝 سوال : آیا در حال قنوت ، چرخاندن و رو به صورت کردن آن مستحب است ؟ 📖 جواب : مستحب نیست ؛ بلکه وجاهت (نیکو بودن ) چنین عملی از نظر شرعی ثابت نیست . صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ #وظیفه کسانی که تاکنون #مرجع‌تقلید نداشته اند . " وظیفه آنان این است که اکنون مطابق آنچه در ابت
﷽؛ یاد گرفتن واجب است 📝 پرسش : شخصی چند سال از سنّ تکلیف او گذشته ولی ندارد ، آیا همه‌ی اعمال گذشته‌ی او باطل است ؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽؛ 👈 سبک زندگی { حضرت عبدالعظیم علیه آلاف التحیة و الثناء پیش امام هادی علیه آلاف التحیة و الثناء آمد و گفت : من دینم ، مذهبم ، روشم و فکرم را به شما ارائه بدهم ، شما ببینید درست است یا غلط . امام فرمودند : ارائه بده ! امام هادی از ابتدای حرف‌زدن حضرت عبدالعظیم تا انتهای سخنش ساکت بود ، تمام که شد ، گفت : این سبک من بود ، این روش من بود ، این دین من بود ، این اعتقاد من بود ، این اندیشهٔ من بود ، این فکر من بود ؛ حالا شما چه می‌فرمایید ؟ امام هادی فرمودند : آنچه برای من گفتی ، روش من و تمام پدرانم تا زمان پیغمبر است }. ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 💎 امام هادی علیه‌السلام : زیارت در شهر ری همانند زیارت علیه‌السلام در کربلاست ... ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ ✅ هشدار علیه‌السلام به همدیگر را نکنید ! { يَا عَبْدَ الْعَظِيمِ أَبْلِغْ عَنِّي أَوْلِيَائِيَ السَّلَامَ وَ قُلْ لَهُمْ أَنْ لَا يَجْعَلُوا لِلشَّيْطَانِ عَلَى أَنْفُسِهِمْ سَبِيلًا وَ مُرْهُمْ بِالصِّدْقِ فِي الْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ وَ مُرْهُمْ بِالسُّكُوتِ وَ تَرْكِ الْجِدَالِ فِيمَا لَا يَعْنِيهِمْ وَ إِقْبَالِ بَعْضِهِمْ عَلَى بَعْضٍ وَ الْمُزَاوَرَةِ فَإِنَّ ذَلِكَ قُرْبَةٌ إِلَيَّ وَ لَا يَشْتَغِلُوا أَنْفُسَهُمْ بِتَمْزِيقِ بَعْضِهِمْ بَعْضاً فَإِنِّي آلَيْتُ عَلَى نَفْسِي إِنَّهُ مَنْ فَعَلَ ذَلِكَ وَ أَسْخَطَ وَلِيّاً مِنْ أَوْلِيَائِي دَعَوْتُ اللَّهَ لِيُعَذِّبَهُ فِي الدُّنْيَا أَشَدَّ الْعَذَابِ وَ كَانَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرِينَ 👈 در روایتی از جناب آمده که علیه‌السلام فرموده‌اند : ! به یاران من سلام برسان و بگو مبادا به شیطان راه بدهند که بر آنها مسلط شود و آنها را به راست‌گویی و امانت‌داری و سکوت فرا بخوان و بگو با یکدیگر بیهوده جدل نکنند . به آنها بگو به همدیگر روی بیاورند و با هم رابطه اجتماعی داشته باشند و به جان همدیگر نیافتند و یکدیگر را تخریب نکنند . به جان خودم سوگند که اگر کسی چنین کاری بکند و یکی از یاران مرا به خشم بیاورد از خدا خواهم خواست که او را به بدترین صورت در دنیا عذاب کند و در آخرت نیز از زیانکاران باشد } . (طبع دار الاحیاء التراث) ، ج 71 ، ص 230 @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ 👈🏻 علیه‌السلام مقامی دارد که گفتنی نیست ... 👈🏻 او شخصیتی است که علیه‌السلام او را تصدیق کرد .¹ 👈🏻 او همان کسی است که در روایات زیارتش برابر زیارت معرفی شده است .² ۱. امالی صدوق، ص۴۱۹. ۲. مستدرک الوسائل، ج۳، ص۶۱۶. از بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ علیه‌السلام به مردى از اهالى رى كه به زيارت علیه‌السلام رفته بود ، فرمودند : { اگر قبر را در شهر خود زيارت كنى ، چنان است كه گويى علیه‌السلام را زيارت كرده‌اى } . صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ 💎 فضیلت زیارت علیه‌السلام 👈 شخصی خدمت علیه‌السلام شرفياب شد ، علیه‌السلام از او پرسيدند : « أَيْنَ كُنْتَ ؟ » ؛ « كجا بودی ؟ ». جواب داد : { زُرْتُ الْحُسَيْنَ عَلَيْهِ‌‌السَّلَامُ علیه‌السلام را زيارت كرده‎ام به زيارت او رفته بودم } . علیه‌السلام فرمود : { أَمَا إِنَّكَ لَوْ زُرْتَ قَبْرَ عَبْدِ الْعَظيمِ عِنْدَكُمْ لَكُنْتَ كَمَنْ زَارَ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ عَلَيْهِمَا‌ السَّلَامُ ! اگر قبر را زيارت كرده بودی ، كه نزد شماست ، هر آينه مثل كسی بودی كه علیه‌السلام را زيارت كرده باشد } . صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ (حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام) ، حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی ، ص ٤۸ . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ { مَن زارَ عَبدالعَظیمِ الحَسَنی علیه‌السلام بِرِی کَمَن زارَ الحُسَین علیه‌السلام بِکَربَلا } این است ! چه مقامی است ؟! علیه‌السلام در مقامش فرمود : مَن زارَ عَبدالعَظیمِ الحَسَنی علیه‌السلام بِرِی کَمَن زارَ الحُسَین علیه‌السلام بِکَربَلا } بس است برابر با . صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
✅ چندین چراغ داریم و بی‌راهه می‌رویم ! 👈 راه اهل‌بیت علیهم‌السلام ، راه نجات و سعادت در آمده است که صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمود : { أَهْلُ بَیتی أَمانٌ لأَهْلِ الأرْضِ ، کما أَنّ النجُومَ أَمانٌ لأَهْلِ السماواتِ اهل‌بیت من ، مایه‌ی امنیت زمینیان هستند ، همان‌گونه که ستارگان مایه‌ی امنیت آسمانیان هستند } . [۱] آیا امکان دارد در شداید و گرفتاری‌ها به آنها پناهنده شویم و آنها چاره نکنند و پناه ندهند و بلا را از ما مرتفع نکنند ؟! راه اهل‌بیت علیهم‌السلام ، راه نجات و سعادت و امان و مایه‌ی سلامت دارَین دنیا و آخرت است . گویا در مورد در روایت آمده است که ، در مورد علیه‌السلام است که : ؛ و شاید در مورد وارد شده باشد که : ؛ چندین چراغ داریم و بی‌راهه می‌رویم ! همه‌ی اینها را داریم ، ولی نمی‌خواهیم متابعت کنیم ! به بعضی از اطبا که برای احوالپرسی از تهران به اینجا می‌آمدند، گفتم : شما با کسی که خودش نمی‌خواهد مراعات حفظ صحت کند، چه می‌کنید ؟ من می‌دانم پیاده‌روی، شرط صحت است ، یا فلان چیز مخالف سلامتی و صحت است، ولی باز آن را به جا می‌آوریم ، یا افراط و تفریط می‌نماییم ! ما خود نمی‌خواهیم این راه را ، که راه خدا و رسول و اولیای اوست طی کنیم ، بلکه راهی را می‌خواهیم که در آن استغفار و ذکر و گریه نباشد. نظیر اینکه نزد شخصی رفتند و گفتند : ذکری به ما دستور بدهید . وی می‌گوید که گفتم : نماز بخوانید . گفتند : می‌خواهیم ذکری بدهید که نماز نخوانیم . دَواؤُک مِنْک وَ لاتُبْصِرُ / وَ داؤُک فیک وَ لا تَشْعُر ؛ درمان تو از توست ، ولی تو آن را نمی‌بینی ، و درد تو نیز در توست ، ولی تو بدان آگاه نیستی . خود را مریض نمی‌دانیم ، وگرنه علاج آن آسان است . هر کس راهی برای رسیدن به سعادت و امان یافت و به دست آورد ، باید به دوستان و اهل امانت و وثاقت و دیانت برساند .  صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ [۱]. ر.ک: علل‌الشرائع، ج۱، ص۱۲۳؛ عیون اخبار الرضا، ج۱، ص۳۰؛ کمال‌الدین، ص۲۰۵؛ نظم دررالسمطین، ص۲۳۴؛ الجامع‌الصغیر، ج۲، ص۶۸۰؛ کنزالعمال، ج۱۲، ص۹۶. [۲]. شرح الاسماءالحسنی، سبزواری، ج۱، ص۱۲؛ ج۲، ص۸۰؛ کتاب‌الاربعین، ماحوزی، ص۲۸۱. @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عَمَّ رَسُولِ اللّهِ صَلَّى‌اللّهُ‌عَلَيْهِ‌وَآلِه صلی‌الله‌علیه‌وآله { أَحَبُّ إِخْوَانِي إِلَيَّ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ علیه‌السلام وَ أَحَبُّ أَعْمَامِي إِلَيَّ حَمْزَةُ محبوب‌ترین برادرانم علیه‌السلام و محبوب‌ترینِ عموهایم علیه‌السلام است } . صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ 💎 ذکر گفتن با که از تربت علیه‌السلام ساخته شده باشد و حتی همراه داشتن آن است ، حال که سخن از به میان آمد ، بجاست مختصر آن نیز گفته شود : * پس از آنکه صلی‌الله‌‌علیه‌وآله‌وسلم ذکرهای معروف را به دخترشان سلام‌الله‌علیها آموختند ، ایشان برای شمارش آن ذکرها ، از نخ پشمین ساختند که به آن گره‌های متعدد زده بودند ، پس از شهادت علیه‌السلام در ، سلام‌الله‌علیها از تربت ایشان تسبیحی ساخته و به نخ کرده بودند و با آن ، را می‌شمردند ، مردم نیز از آن پس همین گونه عمل کردند . چون علیه‌السلام در به شهادت رسید ، به خاطر فضیلت تربت او ، این کار درباره تربت قبر آن انجام گرفت *. علیه‌السلام فرمود : { من کانت معه سبحة من طين قبر الحسين عليه‌السلام كتب مسبحا و ان لم يسبح بها ۱ هرکه تسبیحی از علیه‌السلام داشته باشد ، تسبیح گوی نوشته می‌شود ، هر چند با آن تسبیح نگوید }. و علیه‌السلام فرمود : ما از بی‌نیاز نیست : ، ، ، ، . ۲ ۱. بحار الانوار، ج ۸۳، ص ۳۳۲. ۲. همان، ص ۳۳۴. احکام حسینی علیه‌السلام ، صفحات ۲۳ و ۲۴. ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ 👈 بیان صلی‌الله‌علیه‌و‌آله درباره‌ی او این است : و عَلى قائمةِ العَرشِ مَكتوبٌ حَمزةُ أسَدُ اللّه ِ و أسَدُ رسولِهِ هم شیرخدا و هم شیر رسولش ! این است مقام او ؛ لایدرک ولا یوصف ! صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم به دختر گرامی‌اش سلام‌الله‌علیها فرمود : { شهید ما بهترین شهداء است و او عموی پدر تو یعنی حمزه است } . صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ علیه السلام ، جلد 2 ، صفحه 128 ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ علیهاالسلام ، قبر عمويش را هر جمعه زيارت مى‌کرد و در نزد آن نماز مى‌خواند و گريه مى‏‌کرد . . . ، تألیف آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی رضوان‌الله‌علیه ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi