هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
Ey Haramat.mp3
4.46M
#ای_حرمت
با نوای #حضرت_استاد_کریمخانی
https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
🌱أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌱
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
🚨 وقایع اربعین حسینی از منظر حضرت آیت الله مکارم شیرازی
#قسمت_اول
✅ بیستم صفر ؛ روز اربعین حسینی
✨ بيستم ماه صفر روز اربعين امام حسين عليه السلام است.
🔸با توجه به آنكه امام حسين در عصر عاشورا به شهادت رسيد، بايد ابتداى اربعين را از روز يازدهم حساب كرد ولذا بيستم صفر، اربعين آن حضرت است.
🔹معمول شيعه آن است كه عزادارى امام حسين عليه السلام را تا اربعين ادامه مى دهد، و در پايان ماه صفر نيز وفاتهاى متعدّدى است؛ به خاطر اين جهات مختلف، كلّ دو ماه محرّم و صفر در عرف پيروان مكتب اهل بيت عليهم السلام به عنوان دو ماه سوگوارى معروف شده است.
🔸علاوه بر اين، در بعضى روايات نيز آمده كه بعد از واقعه كربلا تا چهل روز آثار عزاى آن حضرت در طبيعت نيز بوده است.
✅ جابربن عبدالله انصاری؛ اولین زائر اربعین حسینی
🔹از شيخ مفيد است كه مى نويسد:
«روز بيستم صفر روزى است كه جابر بن عبداللَّه انصارى به كربلا براى زيارت قبر امام حسين عليه السلام آمد و او نخستين كسى است كه قبر آن حضرت را زيارت كرد».
🔸بنابر نقل جمعى از بزرگان مانند شيخ مفيد، شيخ طوسى و كفعمى، جابر بن عبداللَّه انصارى در اين روز براى زيارت امام حسين عليه السلام به كربلا آمد
🔹مرحوم «علّامه مجلسى» از «سيّد بن طاووس» نقل مى كند كه يكى از دوستان جابر بن عبدالله به نام عطا (عطيّه) مى گويد: روز بيستم ماه صفر با جابر بن عبداللَّه انصارى بودم، وقتى به «كربلا» رسيديم در آب فرات غسل كرد و پيراهن پاك و تميزى كه با خود داشت پوشيد و به من گفت: آيا از بوى خوش چيزى به همراه دارى؟ گفتم: آرى! قدرى از آن بر سر و بدن پاشيد و پا برهنه روانه شد، تا به مزار حضرت رسيد، نزد سر مبارك امام حسين عليه السلام ايستاد و سه مرتبه اللَّه اكبر گفت و افتاد و بى هوش شد.وقتى به هوش آمد شنيدم كه گفت «السَّلامُ عَلَيْكُمْ يا آلَ اللَّه ...»
🔸هم چنین در داستان «جابر بن عبد اللّه انصارى» كه روز اربعين شهادت امام حسين (علیه السلام) به زيارت قبر مباركش آمد و غوغايى در آن جا بر پا كرد مى خوانيم كه او ضمن زيارتنامه پر سوز و پر محتوايش در برابر قبر امام حسين و يارانش، خطاب به قبر ياران كرده و مى گويد: من گواهى مى دهم شما نماز را بر پا داشتيد و زكات را ادا كرديد و امر به معروف و نهى از منكر نموديد با اهل الحاد پيكار كرديد و خدا را تا آخرين نفس پرستش كرديد، سپس افزود: «و الّذى بعث محمّدا بالحقّ لقد شاركناكم فيما دخلتم فيه، سوگند به خدايى كه محمّد را به حق مبعوث ساخته ما با شما در آنچه از نعمتها و پاداش الهى وارد شديد شريك و سهيم هستيم».
🔹اين سخن چنان بود كه حتّى دوست با معرفت «جابر»، «عطيّه» را در شگفتى فرو برد تا آن جا كه زبان به اعتراض گشود و گفت: اى جابر ما چه كرده ايم كه باآنها شريك باشيم، نه از درّه اى پايين رفتيم و نه از كوهى بر آمديم و نه شمشير زديم در حالى كه ياران حسين (علیه السلام) ميان سرها و بدنهايشان جدايى افتاد و فرزندانشان يتيم و همسرانشان بيوه شدند! جابر، با استناد به حديثى از پيامبر اكرم (صلی الله علیه وآله) اصلی را به «عطيّه» يادآور شد و گفت: من از حبيب خدا رسول خدا شنيدم كه مى فرمود: «من احبّ قوما حشر معهم و من احبّ عمل قوم اشرك في عملهم، كسى كه قومى را دوست دارد با آنها محشور مى شود و كسى كه عمل قومى را دوست دارد در عملشان شريك است».
✅ بازگشت کاروان اهل بیت امام حسین(علیه السلام) از شام به کربلا
🔸مطابق نقل سيد بن طاووس كاروان اهل بيت عليهم السلام در كربلا با جابر و يارانش ملاقات كردند و با گريه و ناله و زارى به استقبال يكديگر شتافتند و چند روزى را در كربلا به اقامه عزا پرداختند.
🔹کاروانی كه چهل روز پيش، پرپر شدن عزيزان خود رامشاهده كردند و با چشمان خود غربت پدران و برادران و عموها و عموزادگان خود را ديدند. اینک بار ديگر به كربلا آمدند،اينان به مكانى قدم گذاشته اند كه با کاروانی که خاطرات تلخ و كوهى از اندوه و غم آنجا را ترك گفتند.
🔸لذا كاروان اهل بیت(علیهم السلام) قبل از رفتن به مدينه بار ديگر به كربلا رفتند و با قبور شهدا تجديد ديدار نمايند.
✅ اربعین؛ روز الحاق سرهای شهدا به بدن ها
🔹در بيستم صفر سر مطهّر امام حسين عليه السلام به پيكرش بازگردانده شد و همراه آن به خاك سپرده شد.
🔸علّامه مجلسى در زادالمعاد مى نويسد: «مشهور آن است كه سبب تأكيد زيارت آن حضرت در اين روز، آن است كه امام زين العابدين عليه السلام با ساير اهل بيت در اين روز بعد از مراجعت از شام به كربلاى معلّى وارد شدند و سرهاى مطهّر شهداء را به بدن هاى ايشان ملحق كردند».
#ادامه_دارد 👇
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆
https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
🚨 وقایع اربعین حسینی از منظر حضرت آیت الله مکارم شیرازی
#قسمت_دوم
✨ شیخ صدوق (متوفاى 381 ق) مى نويسد: «امام سجاد عليه السلام با اهل بيت عليهم السلام به همراه سرهاى مبارك شهيدان (از دمشق) خارج شدند و سرهاى مقدس را به كربلا باز گردانند و (به خاك سپردند)».
🔹فتّال نيشابورى (متوفاى 508 ق) نيز مى نويسد: «خَرَجَ عَليُّ بْنُ الْحُسَيْنِ عليه السلام بِالنِّسْوَةِ، وَرَدَّ رَأْسَ الْحُسَيْنِ إلى كَرْبَلاءَ؛ امام على بن الحسين عليه السلام همراه با زنان، سر امام حسين عليه السلام را به كربلا بازگرداند».
🔸ابن شهر آشوب (متوفاى 588 ق) نيز در مناقب، اعاده سر مطهر امام حسين عليه السلام را به بدنش ذكر كرده است.
🔹عالم بزرگ اهل سنّت سبط بن جوزى (متوفاى 654 ق) نيز مى نويسد:«أَلْأَشْهَرُ أَنَّهُ رُدَّ إلى كَرْبِلاءَ فَدُفِنَ مَعَ الْجَسَدِ؛ قول مشهورتر آن است كه سر مبارك آن حضرت به كربلا آورده شد و در كنار پيكر مطهرش دفن گرديد».
🔸علّامه مجلسى نيز مى نويسد:
«مشهور ميان علماى اماميه آن است كه سر مبارك آن حضرت كنار پيكر شريفش به خاك سپرده شد و اين كار توسط امام على بن الحسين عليه السلام انجام گرفت».
🔹شبلنجى عالم بزرگ اهل سنت نيز مى نويسد: «اماميه معتقد است بعد از چهل روز از شهادت امام حسين عليه السلام سر مطهر آن حضرت به بدنش در كربلا ملحق شد».
✅ سخنی در باب زمان ورود کاروان حسینی به کربلا با استناد به یک واقعۀ تاریخی
🔸با توجّه به اين نكته كه سرهاى شهدا به كربلا بازگردانده شد و آن هم توسط امام سجّاد عليه السلام صورت گرفت و در كنار بدن هاى مطهّر به خاك سپرده شد و از سوى ديگر نقل نشده است كه آن حضرت پس از ورود به مدينه، سرها را به كربلا آورده باشد و يا كاروان را به مدينه فرستاده و خود به تنهايى به كربلا آمده باشد؛ مى توان از آن استفاده كرد كه امام سجّاد عليه السلام همراه خواهران و عمه ها و ديگر بازماندگان حادثه عاشورا به كربلا آمده است و ضمن دفن سرهاى شهيدان، بار ديگر با شهداى كربلا تجديد خاطره نمودند؛ هرچند در پاره اى از اين نقل ها نيامده است كه آن روز، بيستم صفر و يا با روز ورود جابر بن عبداللَّه همراه بوده است، امّا در پاره اى ديگر از نقل ها به آن تصريح شده است مانند سخن ابوريحان بيرونى (متوفاى 440 ق) که مى نويسد: «در بيستم ماه صفر بعد از خروج اهل بيت از شام، سرهاى مبارك شهدا به كربلا آورده شد و كنار بدن ها دفن گرديد»
🔹هم چنین آنها كه انتقال سرها را به كربلا آورده اند، نيز تاريخ ديگرى ذكر نكرده اند؛ لذا با توجه به سخن كسانى كه معتقدند ورود اهل بيت عليهم السلام به كربلا در بيستم صفر بوده، مى توان نتيجه گرفت كه الحاق سرها توسط امام سجاد عليه السلام همراه ديگر اعضاى كاروان در همان روز اتفاق افتاده است.
📝 دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی
#پایان
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆
https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
Hashemi-Nezhad--Rasol-Turk.mp3
3.89M
#بسیار_ویژه_شنیدنی
🌷 توبه رسول ترک
https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
﷽؛
#تأثیرلقمةحرام
👈 یک لقمه حرام درون شکم رود ، چهل روز نمازش قبول نمیشود .
#پیامبر صلیاللهعلیهوآله میفرماید :
روی عن #رسولالله صلیاللهعلیهوآلهوسلم :
« مَنْ أَکَلَ لُقْمَةَ حَرَامٍ لَمْ تُقْبَلْ لَهُ صَلَاةٌ أَرْبَعِینَ لَیْلَة
اگر کسی یک لقمة حرام بخورد ، نمازش تا چهل روز قبول نمیشود » .
✅ حالا گستردهتر از این هم از #پیغمبر صلیاللهعلیهوآله نقل شده است که #حضرت فرمودند :
روی عن #رسولالله صلیاللهعلیهوآلهوسلم :
« الْعِبَادَةُ مَعَ أَکْلِ الْحَرَامِ کَالْبِنَاءِ عَلَى الرَّمْل
عبادت همراه حرام خواری مانند بنا کردن بنا روی شن روان است » .
✅ روایت از #امامباقر علیهالسلام است که فرمودند :
« إِنَّ الرَّجُلَ إِذَا أَصَابَ مَالًا مِنْ حَرَامٍ لَمْ یُقْبَلْ مِنْهُ حَجٌّ وَ لَا عُمْرَةٌ وَ لَا صِلَةُ رَحِمٍ حَتَّى أَنَّهُ یَفْسُدُ فِیهِ الْفَرْجُ
کسی که مال حرام به دستش آمده است ، نه مکهاش ، نه عمرهاش ، نه صلة رحماش ، هیچ کدام از آنها مقبول نیست و این لقمه ، حتی روی نطفهاش اثر میگذارد » .
@Javanmardi_langarudi
🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
✅ غسل زیارت امام حسین (علیه السلام )
📝 سؤال : آیا برای ورود به حرم سیدالشهداء (علیه السلام) باید غسل کرد یا با گرد وغبار راه وارد حرم شد ؟
📖 جواب : برای سفر زیارتی امام حسین (علیه السلام) غسل مستحب است و برای ورود به حرم رجائاً انجام شود .
#رهبر_معظم_انقلاب_اسلامے
﷽؛
🌧 حضرت استاد انصاریان
" در راه #حج_واجب اگر احتمال خطر بدهید #مستطیع_نیستید ، اما در روایات پیرامون #زیارت_امام_حسین (علیه السلام) آمده ، حتی اگر #یقین_به_خطر داشتید باز هم بروید نگذارید #مراسم_اربعین سرد شود ".
﷽؛
" أَشْهَدُ أَنَّكَ أَمِينُ اللَّهِ وَ ابْنُ أَمِينِهِ عِشْتَ سَعِيداً وَ مَضَيْتَ حَمِيداً وَ مُتَّ فَقِيداً مَظْلُوماً شَهِيداً
شهادت ميدهم كه تو امين خدا و فرزند امين اويى ، خوشبخت زيستى ، و ستوده درگذشتى ، و از دنيا رفتى گم گشته ، و مظلوم و شهيد ".
#فرازیاززیارتاربعین
#ترجمهحضرتاستادانصاریان
﷽؛
✨ باقی مانده چای روضه
⚡️ حضرت آیت الله العظمی مجتهدی تهرانی :
" علت موفقیت من ، همین مجالس توسل و روضه خوانی و سینه زنی در کنار درس های طلبگی است . از زمانی که طلبه بودم ، پنج شنبه ها در منزلمان روضه برقرار می کردم . وقتی هم که به قم رفتیم ، مجلس روضه مان در قم برپا بود . وقتی هم نزد استادمان حاج شیخ علی اکبر برهان در مسجد لرزاده تهران بودیم ، ایشان هفته ای یک شب ، سینه زنی می کردند و می فرمودند : من هر چه دارم از همان روضه ها و سینه زنی هایی است که برای اهل بیت گرفته ام ".
( مرحوم مجتهدی در مجالس روضه خوانی چای بازمانده در استکان را که دیگری خورده بود ، به عنوان تبرک می خورد ).
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆
@Javanmardi_langarudi
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
✅ بررسی مذهب شهدای کربلا
📝 آیا همه شهدای کربلا شیعه بودند؟
📖 حبُ اهل بیت شیعه و سنی نمی شناسد . این محبت آنقدر زیاد است که تا پای بذل جان نیز می رسد . در کربلا بودند کسانی که شیعه نبودند ولی مالامال از عشق حسین بوده و جان خود را در راه ایشان فدا کردند .
📖 همه کسانی که همراه حضرت سیدالشهدا (ع) در کربلا به شهادت رسیدند شیعه نبودند . هرچند اکثر قاطع آنان از شیعیان بودند ، اما شماری از غیر شیعیان هم در میان آنان دیده میشود . کسانی هم که از کوفه برای جنگ با امام حسین (ع) آمدند شیعه نبودند. ابن زیاد با شناختی که از مردم کوفه داشت ، به شیعیانی که بر اثر ارعاب او به یاری امام حسین نیامدند ، الزام نکرد که حتما باید به کربلا بروند و با پسر پیامبر بجنگند .
📖 چون می ترسید که اگر اینها را در سپاه خود جای دهد ، حتما در کربلا به امام می پیوندند . ولی اهل تسنن را مجبور به جنگ با ابی عبدالله کرد . هرچند برخی از اهل سنت میخواستند با بهانه و تمارض ، از این جنایت بزرگ بگریزند اما ابن زیاد عذر آنان را نپذیرفت و همه آنان را اعزام کرد .
📖 اولین فردی که با قطعیت میشود گفت از شیعیان نبوده و به امام حسین (ع) پیوسته ، «زهیر بن قین بجلی» است . زهیر نه تنها شیعه نبود بلکه عثمانی بود . عثمانی ها نسبت به حضرت امیر (ع) بدبین بوده و حتی کینه می ورزیدند . بر اثر تنبّهی که همسر زهیر در او ایجاد کرد ، متحول شده و به امام پیوست ، ولی هیچ دلیل و نقلی وجود ندارد که نشان دهد زهیر شیعه شده باشد. حتی وقتی میخواهد همسر خود را طلاق بدهد، بر اساس فقه اهل تسنن او را طلاق میدهد نه فقه شیعه .
📖 لذا در تاریخ و مقاتل هیچ نکته ای که دلالت بر شیعه شدن او بکند پیدا نمیشود . البته تنها جایی که اشاره به نام مقدس حضرت علی (ع) میکند ، در رجزهایی است که در صحرای کربلا خوانده و به یاری فرزند رسول خدا و علی مرتضی افتخار کرده است .
📖 دومین فرد «حر بن یزید ریاحی» است . او نه تنها شیعه نیست که حتی یزید را امام خود دانسته و راه را بر امام حسین (ع) بست . او با احتجاجات امام (ع) فهمید که اشراف کوفه چه خیانتی کرده اند . لذا متحول شد و چون بهره ای از جوانمردی داشت ، مقابله با فرزند رسول خدا که مظلوم واقع شده است را روا ندانست و به یاری امام حسین (ع) آمد .
📖 فرد دیگر «یزید بن زیاد بن مُهاصر کِندی»، معروف به «ابوالشعثا کندی» است . وی در لشکر عمر بن سعد بود . احتجاجات امام (ع) هم تاثیری در او نکرد. اما همین که دید جنگ در آستانه شروع است و گروهی اندک به خاطر حفظ آرمانهای خود از جانشان دست شستند و در برابر لشگر ۳۰ هزار نفری ایستاده اند ، این جنگ را ناجوانمردانه دانست و نخواست در این جنایت حضور پیدا کند و به یاران امام حسین (ع) پیوست .
📖 نزد امام آمد و گفت تصمیم گرفته ام به یاری شما بیایم . هیچ بحثی از اینکه شما امام حق و رهبر الهی و پیشوای سوم هستید در میان نیست. فقط بحث این است که ایستادن در برابر مرد بزرگ و مظلومی چون حسین بن علی جایز نیست .
📖 دو برادر دیگر وجود دارند به نامهای «سعد بن حارث» و «ابوالحَتوف بن حارث» که نه تنها شیعه نبودند ، بلکه تصریح شده که از خوارج بوده اند . این افراد تا عصر عاشورا هم تا با امام (ع) جنگیدند ، ولی متحول شده و گفتند چگونه فرزند رسول خدا را بکُشیم و در روز قیامت از رسول خدا بخواهیم که ما را شفاعت کند ؟! لذا به سپاه امام حسین (ع) پیوستند . حتی هنگامی که صفوف دشمن را می شکستند و به جبهه حق می پیوستند، شعارشان همان شعار خوارج بود: «لاحکم الّا للّه و لا طاعه لمن عصی » .
📖 فرد دیگر که بعید است شیعه باشد ، «عبدالله بن عمیر کلبی» است . اگر وی ارادتی به امام (ع) نشان میدهد نه از باب اینکه ایشان را امام خود بداند ، بلکه به عنوان فرزند رسول خدا برای ایشان حرمت قائل است . وی میخواست تحت امر ابن زیاد به جهاد با کفار برود. اما وقتی دید ابن زیاد با لشگری انبوه قصد جنگ با فرزند رسول خدا را دارد ، تکان خورد و تصمیم به یاری امام (ع) گرفت . معتقد بود که یاری امام ثوابی کمتر از جهاد با مشرکان ندارد .
📖 ۳۲ نفر از لشگریان عمر سعد نیز شبِ عاشورا گریختند و خود را به امام (ع) پیوستند . با توجه به اینکه گفتیم ابن زیاد برای جنگ با امام به شیعیان فشاری وارد نکرده بود، چه بسا این افراد از اهل سنت بوده و یا اینکه شیعه بوده و تقیه کرده اند . از میان آنها از افرادی مانند «جُبیل بن مالک تمیمی» ، «حارث بن امرء القیس کندی» ، «عبدالرحمن بن مسعود» ، «عبدالله بن بشیر خَثعمی» و «عمرو بن ضُبَیعه» ، در تاریخ نام برده شده است .
📖 البته اگر تحقیقات دقیق تری در تواریخ و مقاتل انجام بشود ، چه بسا که بیش از این افراد هم از اهل تسنن در سپاه امام حسین (ع) یافت شود .
#منابع
مقتل ابی مخنف ، تاریخ طبری ، ارشاد شیخ مفید ، الاخبار الطوال دینوری ، کامل ابن اثیر ، اعیان الشیعه .