eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.3هزار دنبال‌کننده
11.2هزار عکس
2.9هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽؛ مدظله‌الوارف می‌فرمودند : { اگر می‌خواهید نمازتان قیمت بیشتری پیدا کند ، کار علیه‌السلام را انجام دهید و آن اینکه حضرت نمازهایش را روی علیه‌السلام سجده می‌کردند }. ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🌐
767_658_2.mp3
2.37M
﷽؛ 👈 زیارت‌ أئمه‌ بقیع علیهم‌السلام صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
41.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽؛ 👈 سر عزیز فاطمه سلام‌الله‌علیها رو هدیه میدن ! صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
داستان حضیفه- انصاریان-........mp3
1.06M
﷽؛ 👈 داستان و علیه‌السلام @Javanmardi_langarudi أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
﷽؛ « سپاهیان یزید نمی‌دانستند که علیه‌السلام هرگز در برابر فتنه و مکر و نیرنگ آن‌ها دچار کوچک‌ترین قصور و کوتاهی در محضر نخواهد شد بلکه با تمام قدرت ، جان و مال و دارائیش را به میدان ‌آورد » . صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
﷽؛ علیه‌السلام در آخرین ساعات زندگی خود ، درحالی که با بدن مجروح بر روی خاک‌های سوزان افتاده بود ، خطاب به عرضه داشت : در برابر قضای تو صبر می‌کنم . صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
﷽؛ 👈 شیوۀ صحیح نذر شرعی 📝 سؤال : مردم (به ویژه در ایام محرم و سوگواری اهل بیت علیهم‌السلام) ، نذرهای زیادی می‌کنند ، نذر شرعی باید چه شرایطی داشته باشد ؟ 📖 جواب : برای انعقاد نذر شرعی لازم است که شرایط ذیل مراعات شود : 1⃣ صیغۀ نذر (به زبان عربی یا ترجمۀ آن) را به زبان جاری کند ، مثلا بگوید « برای خدا بر عهدۀ من است که اگر فلان حاجتم برآورده شد ، روز عاشورا، مجلس روضه برپا کنم » . 2⃣ چیزی را که نذر می­‌کند انجام دهد یا ترک کند ، باید از جهتی رجحان (برتری) داشته باشد ، پس چنانچه بجا آوردن و ترک آن مساوی باشد ، نذر صحیح نیست . 3⃣ کاری را نذر کند که انجام آن برایش ممکن باشد . 4⃣ نذر کننده باید مکلف و عاقل باشد و با اختیار نذر کند . 5⃣ در صورت حضور شوهر ، نذر زن (گرچه در اموال خود) بنا بر احتياط واجب باید با اجازه او باشد . صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽؛ علیه‌السلام 👈 تمام اهل‌بیت علیه‌السلام دو گریه داشتند ! 👈 چیزی در این عالم نیست که برای ابی‌عبدالله علیه‌السلام گریه نکند ... ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽؛ 👈 حسین جان! پدر و مادرم به فدات ... 👈 آغوشِ همیشه بازِ امیرالمومنین علیه‌السلام برای سیدالشهداء علیه‌السلام ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ #صلےالله‌علیک‌یااباعبدالله #امیرالمؤمنین علیه‌آلاف‌التحیةوالثناء هر وقت مےخواستند #ح
﷽؛ ✅ تاختن اسب بر پیکر شهیدان برابر فرمانى كه صادر كرده بود ، مأمور بود پس از شهادت عليه‌السلام بدن مباركش را زير سمّ اسبان قرار دهد ؛ وى كه به خاطر تقرّب به و در خيال خامش براى رسيدن به از هيچ جنايتى خوددارى نمى‌‏كرد ، در ميان اصحابش فرياد زد : « مَنْ يَنْتَدِبُ لِلْحُسَيْن عليه السلام فَيُوطِيَ الْخَيْلَ صَدْرَهُ وَ ظَهْرَهُ‏ ؛ كيست كه داوطلبانه بر پيكر اسب بتازد تا سينه و پشت وى را زير سم اسبان پايمال كند ؟! ». كه قساوت فوق ‏العاده‏‌اى داشت با شنيدن اين فرمان ، پيشقدم شد و بر بدن پاك زاده عليهاالسلام اسب تاخت . ديگر نيز از وى تبعيت كردند . ✅ ارسال سر مقدس امام حسین علیه‌السلام به کوفه براى اينكه خبر پيروزى ظاهرى خويش را هر چه زودتر به برساند در عصر همان روز عاشورا سر عليه‌السلام را توسط و به كوفه فرستاد . صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ ✅ پس از شهادت امام حسین علیه‌السلام « دشمنان علیهم‌السلام پس از شهادت جان سوز علیه‌السلام و یارانش ، دست از جنایات خویش برنداشتند ، بلکه در این روز غم آلود جنایت‌هاى دیگرى مرتکب شدند » . ✅ غارت لباس و سلاح امام حسین علیه‌السلام « سپاه غارتگر ، پس از شهادت عليه‌السلام براى غارت لباس‌ها و سلاح عليه‌السلام هجوم آوردند . حتى برخى آنقدر رذالت و پستى به خرج دادند كه پيش از شهادت عليه‌السلام به اين كار اقدام نمودند » . ✅ غارت خیمه‌ها « سپاه روسياه كوفه به فرماندهى خيمه ‌گاه را محاصره كرد . دستور داد وارد خيمه‌ها شوند ، و هر چه به دستشان مى‏‌رسد غارت كنند . هم چنین با گروهى از پياده نظام به خيمه عليه‌السلام آمد ، از شدت بيمارى در بسترى آرميده بود ، همراهان گفتند : آيا اين بيمار را نمى‌‏كشى ؟ واقعه‏ نگار روز عاشورا گفت : ! آيا نوجوان بيمار هم كشته مى‌شود ؟! او را همين بيمارى بس است . پس اصرار كرد تا آنان را از كشتن بازداشت » . صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ ✅ آغاز نبرد و شهادت گروهی از سپاه امام حسین (علیه السلام) 💕 روز عاشورا عمر بن سعد تير را بر كما
﷽؛ ✅ آتش زدن خيمه‏‌ها « از حوادث بسيار تكان‌دهنده در ، سوزاندن خيمه‏‌هاى آل رسول الله صلى‌الله‌عليه‌وآله بود . اين صحنه جانسوز در شرايطى اتفاق مى‌افتاد كه بدن‌هاى پاره پاره امام مظلومان و ياران ايثارگر و شهيدش در بيابان رها شده و قبل از آن خيمه‏‌ها غارت شده بود و جامه‏‌ها و زيورها از زنان پاك دامن هاشمى ربوده شده بود و آفتاب آن روز كه شاهد شگفت ‏آورترين حادثه تاريخ بود به سرعت رو به غروب مى‏شتافت و شب سياه از راه مى‏ رسيد . در چنين وضعيت اسفبارى كه غم و اندوه از هر طرف بر ذريه رسول خدا احاطه كرده بود ، دشمن به قصد آتش زدن آشيانه‏ هاى آن زنان مصيبت ديده ، با شعله‌‏هايى از آتش به خيمه ‌ها يورش بردند » . صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ #صلےالله‌علیک‌یااباعبدالله #عظمت‌ابی‌عبدالله علیه‌السلام بقدرے است که آسمان‌ها و زمین گریه
﷽؛ ✅ آغاز نبرد و شهادت گروهی از سپاه امام حسین علیه‌السلام « روز عاشورا تير را بر كمان نهاد و به سوى هدف گرفت و رها ساخت و گفت : همگى نزد امير گواهى دهيد اوّل كسى كه به سوى آنان تير انداخت من بودم ! به دنبال او لشكرش را تيرباران كردند . پس اصحاب آن حضرت شجاعانه با دشمن درگير شدند و بخشى از روز را پيكار كردند تا آن كه گروهى از ياران امام عليه‌السلام شربت شهادت نوشيدند » . ✅ شهداى حمله اول واقعه عاشورا « مورّخين تعداد شهداى حمله اوّل را تا چهل نفر ثبت كرده ‏اند . در نام 28 تن از اين شهدا آمده است‏ . اينان ياران فداكار و از جان گذشته‌اى بودند كه دفاع از عليه‌السلام و صلى‌الله‌عليه‌وآله را وظيفه خود مى‌دانستند و با آگاهى و شناخت كامل از خطراتى كه در اين مسير بود جان بر كف در اين راه قدم نهاده بودند » . صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ ✅ تربت امام حسین{علیه السلام} 🌺 به پاس فداکاری امام حسین {علیه السلام} و شهادت ایشان در راه اح
﷽؛ ✅ آغاز نبرد تن به تن و شهادت اصحاب امام حسین « باقی‌مانده سپاه تک تک عازم میدان شده و پس از مبارزه به شهادت رسیدند . یکى از چهره‌های کربلا است، او مردى عابد و زاهد و باوقار و از عليه‌السلام بود. وى بزرگ بود كه در مسجد كوفه مى‌‏نشست و به ديگران قرآن مى‌آموخت!  در روز عاشورا به سپاه دشمن حمله‏ور شد و بر سينه يكى از دشمنان نشست و مى‏‌خواست او را بكشد كه مردى از پشت نيزه‏اش را بر پشت وى فرو كرد و در اثر ضربات پى در پى به فيض عظيم شهادت نائل آمد. هم چنین كه در ميسره لشكر قرار داشت، بر ميمنه سپاه كه فرماندهى آن را به عهده داشت حمله‏‌ور شد. در اين درگيرىِ سخت حضور داشت . چون تب جنگ فروكش كرد حاضران ديدند كه با تن خون‏ آلود بر روى خاك افتاده است، و به اتفاق به بالين وى حاضر شده است. و یا که به ميدان شتافت و جنگ نمايانى كرد تا آنكه در اثر جراحات زياد به زمين افتاد و به شهادت رسيد. نبرد ادامه یافت . یک یک به شهادت می‌رسیدند و هر کدام که شهید می‌شدند، نبود آنان کاملا احساس می‌شد؛ در حالى که کشته‌هاى دشمن به دلیل فراوانى آنان، نمودى نداشت . این حوادث تا ظهر عاشورا ادامه یافت. نزدیکى ظهر بود که که افتخار فرماندهى جناح چپ سپاه توسط به ايشان اعطا گرديد به شهادت رسید. 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ از یاران علیه‌السلام از خواهند بود : 1⃣ علیه‌السلام 2⃣ علیه‌السلام 3⃣ علیه‌السلام 4⃣ علیه‌السلام که نامشان در متن فوق ذکر شده ، هنوز هستند . { أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ } ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ علیه‌السلام بقدرے است که آسمان‌ها و زمین گریه کردند ، بر قاتلش لعنت فرستادند ، علیه‌السلام وقتے ایشان را مےدید مےگفت : پدرم و مادرم فدایت شوند . { کارشناس احکام و مسائل شرعے حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردے لنگرودے }
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ #یااباعبدالله ! در مصیبت تو از آسمان #خون بارید ؛ از زمین ، زیر هر سنگ ، خون تازه جوشید . پیغ
﷽؛ علیه‌آلاف‌التحیةوالثناء هر وقت مےخواستند علیه‌السلام را صدا بزنند ، اول از جا بلند مےشدند ، بعد هم با اسم صدا نمےزدند بلکه مےفرمودند « کارشناس احکام و مسائل شرعے حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردے لنگرودے »
﷽؛ خلاف ! 📝 پرسش : چرا در بر خلاف دستهایش را از می‌شوید، در حالی می‌گوید : « فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَ أَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرافِق و را تا بشویید »؟! 📖 پاسخ اجمالی : كلمه در # إِلَى‌الْمَرافِقِ تنها براى بيان است نه و درباره اينكه از کدام جهت شسته شوند است . دلیل در از ، روايات است که طبق باید از آنها اطاعت کرد و آنها در روایات فراوانی بر از به تصریح کرده‌اند. 📖 پاسخ تفصیلی : در  می‌خوانیم : « يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ‏ وَ أَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرافِقِ وَ امْسَحُوا بِرُؤُسِكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ اى كسانى كه آورده‌ايد هنگامى كه‏ براى برمى‌خيزيد ، ‏ها و ‏هايتان را تا بشوييد و چيزى از و را كنيد ». در اینکه منظور از  » چیست و در چگونه باید باشد بین و اختلاف است . می‌گوید: واجب است از به انجام شود ، ولی از تا را به هر کیفیتی صحیح می‌دانند.(1) در ابتدا ممکن است چنین تصوّر شود که تعبیر  با دیدگاه که معتقد است باید از شسته شود منافات دارد ، زیرا معنی آیه است نه . اما با کمی تأمل در  و استعانت از به خوبی می‌توان فهمید که اين آيه تنها درصدد بیان در که است می‌باشد و به این نکته که از کجا شروع به شود اشاره‌ای ندارد. جمع  و به معناى است ؛ چون هنگامى که گفته شود را بشوئيد ممكن است به ذهن چنين برسد كه را تا بشوئيد زيرا غالبا اين مقدار شسته مي‌شود ، براى رفع اين توهم مى‌فرمايد : ؛  . با اين توضيح روشن مى‌شود كلمه در آيه فوق قید می‌باشد و تنها براى بيان است نه كه بعضى توهم كرده‌اند و چنين پنداشته‌اند كه منظور این است که: بايد را از به طرف بشوئيد ( آن چنان كه در ميان جمعى از رائج است ) . اين درست به آن مى‌ماند كه انسان به كارگرى سفارش مى‌كند را از تا رنگ كند . بديهى است منظور اين نيست كه از به رنگ شود بلكه منظور اين است كه اين مقدار بايد شود نه و نه .(2) حتی بر فرضِ اینکه قیدِ باشد چنین نیست که انتهاى شستن را برساند بلکه احتمال دارد به معناى باشد یعنی به معناى باشد. یعنى را همراه با بشویید.(3) اینگونه کاربردهاى لفظى در قرآن و ادبیات عرب نیز وجود دارد.(4) در عرف نیز چنین است که وقتى گفته مى شود فلانى تا را برعهده دارد یعنى با . چنین تعبیراتى در اشعار عرب هم به کار رفته است.(5) بنابراين  از اينكه از شسته شود يا بالعكس است و اگر فقط از می‌خواستیم حکم را بدست آوریم می‌گفتیم : هر دو است. اما اینکه مي‌گويد : بايد در از به شسته شود دليل شان است، نه . نيز كه از به مي‌شويند در اين عمل به استناد نمي‌كنند ، بلكه از امثال و روايت مي‌كنند.(6) حتی درر روایتی که از نقل می‌کند آمده است: « أَخْذُ غُرْفَةً مِنْ مَاءٍ فَغَسَلَ بِهَا يَدَهُ الْيُمْنَى ثُمَّ أَخَذَ غُرْفَةً مِنْ مَاءٍ فَغَسَلَ بِهَا يَدَهُ الْيُسْرَى...(7) مقداری آب برداشته و با آن را می‌شوید سپس مقداری آب برداشته و با آن را می‌شوید ». در این روایت هرگز بیان نشده که از به شسته شود یا برعکس اما همان طور که در غیر وضو وقتی عضوی از بدن می‌خواهد شسته شود آب بر روی آن عضو ریخته می شود و با دست به تمام سطح عضو هدایت می شود برای شستن دستها در وضو نیز آب از بالا ریخته شده و با دست دیگر به تمام سطح دست هدایت می‌شود. در روایات با توجه به اینکه روایات زیادی از مبنی بر پیروی از ذکر شده است، مانند   و و ...، در مورد نیز که طبق می‌باشد ، هرگز ایرادی بر شیعه وارد نخواهد شد ؛ زیرا روایات زیادی از در این باره نقل شده و در آن به در تصریح شده است ، به عنوان نمونه : 👇👇👇
👆👆👆 علیه‌السلام کیفیت را در صلی‌الله‌علیه‌وآله ، اینگونه توصیف کرده و می‌فرماید : « غَمَسَ يَدَهُ الْيُسْرَى فَغَرَفَ بِهَا مِلْأَهَا ثُمَّ وَضَعَهُ عَلَى مِرْفَقِهِ‏ الْيُمْنَى فَأَمَرَّ كَفَّهُ عَلَى سَاعِدِهِ حَتَّى جَرَى الْمَاءُ عَلَى أَطْرَافِ أَصَابِعِهِ ثُمَّ غَرَفَ بِيَمِينِهِ مِلْأَهَا فَوَضَعَهُ عَلَى مِرْفَقِهِ الْأَيْسَرِ فَأَمَرَّ كَفَّهُ عَلَى سَاعِدِهِ حَتَّى جَرَى‏ الْمَاءُ عَلَى أَطْرَافِ أَصَابِعِه (8) خود را در فرو برد و يك كف پر آب برگرفت و بر نهاد و كف دست خويش را بر آن كشيد تا اينكه آب از تا ‏‌دست‌راست همه را كاملا فرا گرفت ، آنگاه را در آب برده و كفى پر كرد و بر نهاد و چنان كف خود را بر آن كشيد كه آب تا ‏ جارى شد » . از علیه‌السلام نیز درباره و سؤال شد و ایشان در پاسخ فرمودند : « هِيَ «فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَ أَيْدِيَكُمْ‏ مِنَ الْمَرَافِقِ »‏ ثُمَّ أَمَرَّ يَدَهُ مِنْ مِرْفَقِهِ إِلَى أَصَابِعِهِ (9) آن این است که و را تا بشوييد ، سپس دست خود را از آرنج تا انگشتان کشید » . با این  روشن می‌شود که هرگز مخالف و عمل نکرده است . حتی هم نگفته‌اند كه اگر كسى از بشويد است و از در است نه كه عكس آن مبطل باشد .(10) حتی قائل شدن به از را دانسته است چراکه هیچ به این مسأله اشاره نکرده است .(11) در پایان لازم به ذکر است که اگر مخالفتی با در مسأله صورت گرفته باشد از طرف# اهل‌سنت بوده ؛ چرا که آنها که بر خلاف ، پاهای خود را می‌شویند بی آنکه دلیل شرعی صحیحی برای این کار وجود داشته باشد . قرار گرفتن  در كنار  در آیه مورد بحث گواه بر اين است كه نيز بايد مسح شوند نه اينكه آن را بشويند و اگر ملاحظه مى‌كنيم » بفتح لام قرائت شده به خاطر آن است كه عطف بر محل  است نه عطف بر  .(12) (1). الفقه علی المذاهب الخمسة، مغنیه، محمد جواد‌، دارالتیار الجدید/ دار الجواد، بیروت، 1421هـ ق، چاپ دهم، ج 1، ص 36 – 38. (2). تفسير نمونه، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه‏، تهران‏، 1374 هـ ش‏، چاپ سى و دوم‏، ج ‏4، ص 286. (3). تحفة الفقهاء، علاء الدين السمرقندي، دار الكتب العلمية، بيروت، 1405 - 1984م، چاپ اول، ج 1، ص 9. (4). مثل آیه 2 سوره نساء: «وَلا تَأْکُلُوا أَمْوالَهُمْ إِلى أَمْوالِکُمْ» که به معناى مَعَ است، یعنى اموال آنان را با اموال خود نخورید، یا آیه 52 آل عمران «مَنْ أَنْصارِی إِلَى اللهِ» که به معناى مع الله است. ر.ک: الكشف و البيان (تفسير الثعلبي)، أبو إسحاق أحمد بن محمد بن إبراهيم الثعلبي، دار إحياء التراث العربي، بيروت، 1422هـ ق-2002 م، چاپ اول، ج 4، ص 26. (5). سیماى عقاید شیعه، آیت الله جعفر سبحانی، مترجم: جواد محدثی، نشر مشعر، چاپ دارالحدیث، بهار 1386هـ ش، ص 357. (6). سنن ابی داود، أبو داود سليمان بن الأشعث السجستاني، دار الكتاب العربي، بيروت، ج 1، ص 39، ح 106؛ قاموس قرآن، قرشى بنايى، على اكبر، دار الكتب الاسلامية، تهران، 1412هـ ق، چاپ ششم، ج‏ 3، ص 111. (7). صحیح بخاری، محمد بن إسماعيل أبو عبدالله البخاري، دار ابن كثير، بيروت، 1407 – 1987م، چاپ دوم، ج 1، ص 65، ح 140. (8). من لا يحضره الفقيه، ابن بابويه، محمد بن على، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم، قم، 1413 هـ ق، چاپ دوم، ج‏ 1، ص 36. (9). الكافي، كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، دار الكتب الإسلامية، تهران، 1407 هـ ق، چاپ چهارم، ج ‏3، ص 28. (10). الفقه علی المذاهب الخمسة، همان؛ قاموس قرآن، همان، ج‏ 3، ص 112. (11). الإحكام في أصول الأحكام، علي بن أحمد بن حزم الأندلسي، دار الحديث، القاهرة، 1404هـ ق، چاپ اول، ج 7، ص 405. (12). شك نيست كه در ميان «وجوهكم» و «ارجلكم» فاصله نسبتا بسيار است و لذا عطف بر آن بعيد به نظر مى رسد، به علاوه جمع كثيرى از قراء نيز «ارجلكم» را با كسره خوانده اند؛ ر.ک: تفسير نمونه، همان، ج ‏4، ص 287. صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ « مايُرى ما لايرى بر او گريست جن و انس ، ارض و سماء بر او گريست » 👈 بیان این است : و همۀ و هرچه در آن‌ها هست و هرچه بین آن‌ها هست برای عزای گریه کردند . برای این گریه کردند . گریه کردند . صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ « مايُرى ما لايرى بر او گريست جن و انس ، ارض و سماء بر او گريست » 👈 بیان #امام‌ششم این است :
﷽؛ « مايُرى ما لايرى بر او گريست جن و انس ، ارض و سماء بر او گريست » بَكَى‌ لَهُ جَمِيعُ‌ الْخَلَائِقِ وَ بَكَتْ لَهُ‌ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَ الْأَرَضُونَ‌ السَّبْعُ وَ مَا‌ فِيهِنَّ وَ مَا بَيْنَهُنَّ وَ مَنْ يَتَقَلَّبُ فِي‌ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ مِنْ خَلْقِ رَبِّنَا وَ مَايُرَى وَ مَا لَا يُرَى ... ۱   🩸خون از قوس صعود تا قوس نزول را منقلب نمود .  عقل مبهوت است ! 🌧 هفت آسمان گریست ... 🌌 تمام این کهکشان‌ها ، همه در آسمان‌اوّل است ، ‌متن این است : وَ زَيَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ ۲ ⁉️ میلیاردها کهکشان‌ که در این فضا منتشر هستند ، همه در آسمان اول هستند ، حال در هفت آسمان چه خبر است ؟ 🔰 بیان امام ششم این است : سماوات هفت گانه و همۀ زمین‌ها و هرچه درآن‌ها هست و هرچه بین آن‌ها هست برای عزای گریه کردند . 🌳 اهل بهشت برای این خون گریه کردند . 🔥 اهل جهنّم گریه کردند . یعنی خون سیدالشهداء هم صعود را منقلب کرد و هم نزول را . از نقطۀ صعود ، اعلی الوجود تا نازل ترین نقطۀ وجود همه در مقابل این خون ، خودشان را باختند . ⁉️ چه غوغایی است !؟ امام‌ تنها به این قناعت نکرده است ، دنبال آن کلمه‌ای آورده که هر که را خدا روزی کند، باید بفهمد چه خبر است ؟ 🔰 امام‌ فرمود : وَ مَا يُرَى وَ مَا لَا يُرَى‏ هر آنچه که دیدنی است و هر آنچه که نادیدنی است برای خون تو گریه کرد . ⁉️مگر می‌شود فهمید‌ عاشورا چه واقعه‌ای بود ؟ ۱. کافی ج۴ ص ۵۷۵ " ... و آسمانهاى هفت‏گانه و طبقات هفت‏گانه زمين و آنچه از موجودات که در آنها و بين آنها هستند بر او گريستند ، و تمام مخلوقات پروردگار كه در بهشت و جهنّم قرار دارند بر او گريه كردند ، آنچه از موجودات ديده شده و آنچه ديده نمى‏شود بر او اشک ريختند ،..." ۲.فصلت ۱۲ صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐