eitaa logo
استاد فیاض بخش
16.6هزار دنبال‌کننده
370 عکس
210 ویدیو
36 فایل
🔹پاسخ به سوالات: @JelvehnoorAdmin 🔹ادمین موسسه و امور کلاس‌ها: @JelvehAdmin 🔸بخش فروش: @JelvehAdmin ▫️سایت موسسه جلوه نور علوی: www.jelveh.org ▫️تلگرام: https://t.me/Jelvehnooralavi ▫️بله: https://ble.ir/Jelvehnooralavi
مشاهده در ایتا
دانلود
📍معرفی کتاب 📚 ملاحظاتی درباره منطق سنجش حدیث تاملاتی حول شیوه اعتبارسنجی رجالی در مواجهه با احادیث توحیدی و اخلاقی 🔸 نحوه مواجهه با احادیث یکی از مسائلی است که علمای اسلام همواره بر سر آن مناقشات و مطارحاتی داشته‌اند. خصوصا درباره احادیث اخلاقی و سلوکی که بسیاری از آن‌ها فاقد اسناد صحیح‌اند، شیوه مواجهه و نحوه اعتبارسنجی همواره محل پرسش بوده است. کتاب منطق سنجش حدیث کوشیده است با تاکید بر مضمون احادیث اخلاقی و با استناد به تاریخ احادیث شیعه و نیز سیره علمای سلف در برخورد با احادیث، راهی به حلّ این مسئله باز کند. این پژوهش با مقدمه نسبتا مفصلی از استاد محمدتقی فیاض‌بخش درباره همین موضوع عرضه شده است. ▫️نویسنده: حمیدرضا میررکنی بنادکی ▫️تعداد صفحات: ۱۳۹ ▫️قطع: پالتویی ▫️نوبت چاپ: اول، سال ۱۴۰۰ ▫️تیراژ: ۱۰۰۰ نسخه 🌐 لینک آشنایی بیشتر و خرید کتاب ☑️ کانال جلوه نور علوی @jelvehnooralavi
استاد فیاض بخش
📚 معرفی کتاب «ملاحظاتی درباره منطق سنجش حدیث؛ تاملاتی حول شیوه اعتبارسنجی رجالی در مواجهه با احادیث توحیدی و اخلاقی» 🔸 نحوه مواجهه با احادیث یکی از مسائلی است که علمای اسلام همواره بر سر آن مناقشات و مطارحاتی داشته اند. خصوصا درباره احادیث اخلاقی و سلوکی که بسیاری از آن ها فاقد اسناد صحیح اند، شیوه مواجهه و نحوه اعتبارسنجی همواره محل پرسش بوده است. کتاب منطق سنجش حدیث کوشیده است با تاکید بر مضمون احادیث اخلاقی و با استناد به تاریخ احادیث شیعه و نیز سیره علمای سلف در برخورد با احادیث، راهی به حلّ این مسئله بازکند. این پژوهش با مقدمه نسبتا مفصلی از استاد محمدتقی فیاض بخش درباره همین موضوع عرضه شده است. 🔸 در قسمت‌هایی از مقدمه مولف چنین می‌خوانیم: «روش مواجهه ما با احادیث فقهی به جهت اشتمال این احادیث بر احکام ظاهری، نمی‌تواند عین روش ما در مواجهه با احادیث باطنی و توحیدی باشد؛ چراکه مورد دومی از مسیر دشوارتر و با محدودیت‌های بیشتری به دست ما رسیده‌است؛ از این رو، باید بر آن میراث خدشه‌ها و ضعف‌های شدیدتری نسبت به میراث فقهی وارد شده باشد. پرسش این بود که با وجود این محدودیت‌ها -که جزو واقعیات حتمی میراث حدیثی شیعه است- آیا شیوه برخورد رجالیون در اعتبارسنجی احادیث می‌تواند شیوه‌ای بسنده و کافی باشد؟ به‌ نظر می‌رسد با عطف توجه به آن محدودیت‌ها، شیوه رجالی شیوه‌ای بسنده و کافی نیست و لازم است در مواجهه با احادیث به شیوه‌ای محکم‌تر اتّکا کنیم. به‌نظر می‌رسد این شیوه محکم‌تر هرچه باشد می‌باید در پرتو توجّه به «مضمون» حدیث صورت بندد.» (بریده‌ای از نتیجه‌گیری) 🔸 در مقدمه استاد فیاض‌بخش بر این کتاب، پس از مرور مقدماتی، چنین آمده است: «همه این مطالب لازم می‌آورد تا در خصوص منطق سنجش حدیث یک‌بازنگری انجام گیرد و مضمون حدیث نقش اساسی در آن سنجش ایفا کند؛ به عبارتی، اعتبار حدیث در سند آن خلاصه نشود و آنچه ماهیت اصلی حدیث بر آن متکّی است -یعنی مضمون آن- مورد اهتمام بیشتر قرار گیرد. تحقیق پیش رو قدمی -هرچند کوچک- در راستای این بازنگری است؛ و به دنبال پیشنهاد راهی است که در عین حفظ ضوابط علمی و عقلانی در مطالعه حدیث، از این گنجینه پُر رمز و راز ولایی نهایت استفاده را به عمل آوریم و از مطاوی آن بی‌بهره نمانیم.» ▪️نویسنده: حمیدرضا میررکنی بنادکی ▫️تعداد صفحات: ۱۳۹ ▫️قطع: پالتویی ▫️نوبت چاپ: اول ▫️تیراژ: ۱۰۰۰ نسخه 🌐 لینک خرید کتاب ☑️ کانال جلوه نور علوی @jelvehnooralavi
هدایت شده از استاد فیاض بخش
42.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید| این چهل شب خوشه‌ای از خرمن معارف اربعین موسوی، به بیان استاد محمدتقی فیاض‌بخش 🌙 ذی‌قعده و ذی‌حجه ۱۴۴۲ 🔸 قسمت دوم: قدم‌ در راه بگذار... ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@JelvehNoorAlavi
هدایت شده از استاد فیاض بخش
In 40 Shab-002.mp3
5.63M
🔉 بشنوید| فایل صوتی کامل برنامه این چهل شب خوشه‌ای از خرمن معارف اربعین موسوی، به بیان استاد محمدتقی فیاض‌بخش 🌙 ذی‌قعده و ذی‌حجه ۱۴۴۲ 🔸 قسمت دوم: قدم در راه بگذار ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌‌@jelvehnooralavi
استاد فیاض بخش
📹 ببینید| این چهل شب خوشه‌ای از خرمن معارف اربعین موسوی، به بیان استاد محمدتقی فیاض‌بخش 🌙 ذی‌قعده و
📝 خلاصه مطالب برنامه دوم: 🔺بحث در مورد لوازم جدی برای بهره‌مندی بیشتر از اربعین موسوی ▫️حضرت موسی(ع) همواره انتظار لقای الهی را میکشید و از خداوند متعال درخواست لقاء می‌کرد تا اینکه وعده لقاء در اربعین موسوی به او داده شد: (وَوَاعَدْنَا مُوسَىٰ ثَلَاثِينَ لَيْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً وَقَالَ مُوسَىٰ لِأَخِيهِ هَارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَأَصْلِحْ وَلَا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ) (اعراف، 142) ▫️نکته مهم این است که در همین دوران کوتاه عمر باید انسان بهره کافی ببرد وگرنه اگر انسان بهره ای نبرد و یا بهره کمی ببرد برای او در روز حساب حسرت ابدی در پی خواهد داشت و همین امر هم همواره باعث دلشوره اولیای الهی بوده است. از رباط تن چو بگذشتی دگر معموره نیست زاد راهی بر نمی‌داری ازین منزل چرا ▫️حضرت امیرالمومنین(ع) با بعضی از اصحاب خاص خود مانند نوف بکالی برخی از اسرار الهی را در میان می‌گذاشتند و در بیانی به او فرمودند: برای علاج آرزوها، انانیت‌ها، شهوات و صفات رذیله‌ای که مانع حرکتت می‌شود به پناهگاه و کهف خوف پناهنده شو. وبه او خواندن این دعا را سفارش فرمودند: (إِلَهِي إِنَّهُ مَنْ لَمْ يَشْغَلْهُ الْوُلُوعُ بِذِكْرِكَ وَ لَمْ يَزْوِهِ السَّفَرُ بِقُرْبِكَ كَانَتْ حَيَاتُهُ عَلَيْهِ مِيتَةً وَ مِيتَتُهُ عَلَيْهِ حَسْرَة) ▫️اولین قدم در رسیدن به میقات موسوی، اراده جدی است، زیرا اموری مانند نماز شب، مراقبه، ذکر و ... اراده جدی می‌خواهد و این اراده زمانی محقق خواهد شد که شخص ارزش هدف را بداند و چه هدفی بالاتر از لقاء محبوب کل و محبوب عالم. ▫️در مکتب مولی حسینقلی همدانی(ره) و به تبع ایشان علامه طباطبایی(ره) و استاد سعادت‌پرور(ره) سیر به سوی محبوب از طریق معرفت‌النفس است و عبد در درجه اول باید بداند محبوب درون اوست و نزدیک تر از هر کس به اوست و مهم این است که او را بیابد: سال‌ها دل طلب جام جم از ما می‌کرد و آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد ▫️یکی از نکات مهم دیگر این است که این لقاء برای هرکس متناسب با مرتبه او رخ ‌می‌دهد و قطعا مشاهده حسی نیست کما اینکه ابابصیر به طور مادرزاد نابینا بود و از امام صادق(ع) در مورد رویت خداوند در قیامت پرسید: که حضرت فرمودند نه تنها در قیامت بلکه برای برخی قبل از قیامت هم حاصل می‌شود. و پس از اندکی تأمل فرمودند: ابابصیر؛ آیا تو خدا را نمی‌بینی؟ 📍البته در اینجا سخن در لقاء عقل و دل و چشم باطن است ... ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌‌‌‌@jelvehnooralavi
هدایت شده از استاد فیاض بخش
34.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید| این چهل شب 🌙ویژه برنامه اربعین موسوی ۱۴۴۲ استاد فیاض‌بخش 🔸 قسمت سوم: یا امام رضا(علیه‌السلام) مدد ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@JelvehNoorAlavi
هدایت شده از استاد فیاض بخش
In 40 Shab-003.mp3
12.98M
🔉 بشنوید| فایل صوتی کامل برنامه این چهل شب خوشه‌ای از خرمن معارف اربعین موسوی، به بیان استاد محمدتقی فیاض‌بخش 🌙 ذی‌قعده و ذی‌حجه ۱۴۴۲ 🔸 قسمت سوم: یا امام رضا(علیه‌السلام) مدد ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@jelvehnooralavi
استاد فیاض بخش
📹 ببینید| این چهل شب 🌙ویژه برنامه اربعین موسوی ۱۴۴۲ استاد فیاض‌بخش 🔸 قسمت سوم: یا امام رضا(علیه‌ال
📝 این چهل شب خوشه‌ای از خرمن معارف اربعین موسوی 🌙ذی‌قعده و ذی‌حجه ۱۴۴۲ استاد فیاض‌بخش 🔸 خلاصه قسمت سوم: یا امام رضا (علیه‌السلام) مدد ▫️اولین چیزی که در کتاب‌های اخلاقی و بیانات اهل‌بیت علیهم السلام وجود دارد این است که کسی تصور نکند خودش می‌تواند راهی به لقاء الهی پیدا کند؛ بلکه محبوب است که میل به هر که داشته باشد؛ به او اجازه ورود می‌دهد. ▫️امیرالمومنین(ع) نیز متذکر این نکته می‌شوند که کسی گمان نکند خود توفیق ذکر و توجه به باری متعال پیدا می‌کند بلکه محبوب است که او را متوجه خود کرده و اذن ورود می‌دهد. ▫️بنابراین سالک همانند کسی است که آماده مهمانی می‌شود تا به محضر مولا برسد. ▫️مرحوم علامه می‌فرمایند: تو مپندار که مجنون سر خود مجنون گشت از سَمَک تا به سُهایش کشش لیلی برد من به سرچشمه خورشید نه خود بردم راه ذرّه‌ای بودم و مِهــــر تو مــرا بالا برد من خَسی بی سر و پایم که به سیل افتادم او که می‌رفت مرا هـــم به دل دریا برد ▫️بنابراین اولین قدم سالک این است که خود را مستعد و لایق تشرف به حضور محبوب کند تا حضرت حق او را به حضور بپذیرد. ▫️در این ایام که مصادف با ولادت حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) شده بهترین فرصت است تا با توسل به ایشان و پیشکش کردن هدایایی به محضرشان و جلب توجه حضرت که به عنوان میانبر و تاجی بر سر سالکین در اربعین موسوی است، بیشترین بهره را برد. ▫️جناب سیدبن طاووس در کتاب اقبال‌الاعمال در لطیفه‌ای ماه رمضان را اول سال سلوکی می‌داند؛ به همین مبنا ماه ذی‌القعده اولین ماه حرام است که مومن می‌بایست به گونه‌ای باشد که گویا در این ماه به میقات الهی و حرم امن الهی وارد شده است و در نتیجه اول دستور سلوکی و اولین قدم سیر به سوی محبوب در اربعین موسوی اعلان آتش بس به محبوب می‌باشد. ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌‌‌‌‌@jelvehnooralavi
‍ ‍ ‍ 📍توجه ویژه اساتید اخلاق به غسل و نماز توبه روز یکشنبه ماه ذی قعده 🔹 مرحوم سید بن طاووس در کتاب اقبال، غسل و نمازی را ذکر نموده که در میان اساتید اخلاق به «غسل و نماز توبه» معروف شد، که مناسب است هر کس در آغاز منزلی از منازل سلوک و یا ایام خاص -مثل آغاز ورود به ماه رجب و یا شعبان و ماه رمضان- این نحو توبه را انجام دهد. در اربعین موسوی نیز بهتر است در همه یکشنبه‌های ماه ذی‌القعده غسل و نماز توبه انجام شود. 🔹اما دلیل این توجه ویژه چیست؟ متن کامل روایت را نقل می‌کنیم: 👈 «رسول خدا(ص) در یكشنبه ماه ذی‏‌القعده میان مردم آمد و فرمود: ای مردم، كدام‏یك از شما می‏‌خواهد توبه كند؟ عرض كردیم: همه می‏‌خواهیم توبه كنیم. فرمود: غسل كنید و وضو بگیرید و چهار ركعت نماز - در هر ركعت یک بار «فاتحة الكتاب»، سه بار «قل هو الله أحد» و هر كدام از دو سوره‏ «معوّذتین» (سوره ‏های ناس و فلق) را یک بار - بخوانید، سپس هفتاد بار استغفار كنید و آن را به «لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إلّا بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیم» ختم كنید، آن گاه دست‏‌ها را بالا آورید و بگویید: «یا عَزِیزُ یَا غَفَّارُ، اِغْفِرْ لِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمِیعِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِناتِ، فَإِنَّهُ لا یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاّ أَنْتَ.» سپس فرمود: هر بنده‏‌ای از امت من این عمل را انجام دهد، از آسمان به او ندا می‏‌شود: «ای بنده خدا، عمل خود را از نو آغاز كن؛ زیرا توبه‏ تو پذیرفته و گناه تو آمرزیده شد.» و فرشته‌ای از زیر عرش به او خطاب می‏‌كند: «ای بنده، خجسته باد بر تو و خاندان و فرزندان تو!» و فرشته‏‌ای دیگر ندا می‏‌كند: «ای بنده، دشمنان تو در روز قیامت از تو راضی خواهند گردید.» و فرشته‏‌ای دیگر ندا می‏‌كند: «ای بنده، تو مؤمن از دنیا می‏‌روی و دین تو از تو گرفته نمی‏‌شود و قبر تو گشوده و نورانی می‏‌شود.» و فرشته‏‌ای دیگر ندا می‏‌كند: «ای بنده، پدر و مادر تو از تو راضی خواهند گردید، اگر چه از تو ناخشنود باشند و پدر و مادر و فرزندان تو آمرزیده شدند و روزی تو در دنیا و آخرت گسترده و فراوان خواهد بود.» و جبرئیل ندا می‏‌كند: «من همراه با فرشته‏ مرگ می‏‌آیم و به او سفارش می‏‌كنم كه با تو به نرمی رفتار كند و اثر مرگ حتی خراشی در تو ایجاد نخواهد كرد، و فقط روح تو به آرامی از بدنت خارج خواهد شد.» عرض كردیم: ای رسول خدا، اگر بنده‏‌ای این عمل را در غیر این ماه انجام دهد، چه اثری خواهد داشت؟ فرمود: «همانند آن‏چه توصیف كردم برای او خواهد بود و این سخنان را جبرئیل آن گاه كه خداوند مرا به آسمان [معراج] برد، به من آموخت.» کیفیت این نماز در مفاتیح‌الجنان، ذیل اعمال ماه ذی‌قعده آمده است. ☑️ کانال جلوه نور علوی @jelvehnooralavi
❇️ نقش شب در اربعينيّات 🔻در آيات ميقات موسوی(ع)، سخن از مواعده الهی در چهل شبانه روز است؛ ولی خداوند در اين ايام، بر شب‌های آن تأکيد می‌کند: «وَ إِذْ واعَدْنا مُوسى‏ أَرْبَعينَ لَيْلَةً» «وَ واعَدْنا مُوسى‏ ثَلاثينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ ميقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعينَ لَيْلَةً» ▫️با توجه به معنای «ليل»، برخی از اسرار ديگر اربعينيّات در قرآن روشن می‌گردد. «ليل» به معنای سياهی و ظلمت، مقابل «نهار» به معنای روشن و نورانی بودن است. اين در حالی است که «يوم» اعم از نهار است و به معنای زمان طلوع تا غروب خورشيد است و برخی معنای آن را کلّی‌تر دانسته و به مجموعه‌ شبانه‌روز و يا دوره‌ای معين معنا کرده‌اند. ▫️ بنابراين، در معنای ليل، بر تاريکی تکيه می‌شود. به همين دليل، از اين واژه افعالی ساخته شده که به تاريکی اشاره دارد؛ مثلاً هنگامی که شب در تاريکی مطلق فرو می‌رود، گفته می‌شود: «اللَّيْلُ‏ يَليلُ‏» و ‏يا به شب بسيار ظلمانی و يا طولانی و سخت «ليلٌ‏ أَلْيَلُ» و «ليلةٌ لَيْلَاءُ» و «ليْلٌ‏ لائل‏» می‌گويند. ▫️غرض آنکه، هرچند اصل در واژه‌ ليل تاريکی است، ولی لوازم آن از يک سو به آرامش و سکون و سکوت و خلوت شبانه و در نتيجه، تحقق زمينه‌ انس و مناجات خالصانه با پروردگار اشاره دارد و از سوی ديگر، به اسرار پنهان فراوانی که در دل شب واقع می‌شود، توجه می‌دهد. ▫️به همین دلیل است که خداوند از ظرف نزول قرآن به شب یاد می‌کند: «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ» «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُبَارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنْذِرِينَ» خداوند دهه‌ اوّل ذی‌الحجه -که دهه‌ آخر اربعین موسوی است- را نیز «لیالی عشر» می‌نامد: «وَالْفَجْرِ، وَلَيَالٍ عَشْرٍ» معراج رسول خدا(ص) نیز در شب بود: «سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلًا...» ▫️همچنین خداوند در روزگار پرمشغله‌ آغاز رسالت نبوی، به رسول خویش(ص) امر فرمود که برای تحمل بار سنگین كتاب الهی، به شب‌خیزی و زنده نگاه داشتن اوقات شب بپردازد: «قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا... إِنَّا سَنُلْقِي عَلَيْكَ قَوْلًا ثَقِيلاً» ▫️خداوند دلیل این امر را شکوفایی روح و استعدادهای فطری سالک در انس شبانه با خداوند یکتا بیان می‌دارد: «إِنَّ نَاشِئَةَ اللَّيْلِ هِيَ أَشَدُّ وَطْئًا وَأَقْوَمُ قِيلاً» ▫️زیرا برای تطهیر درون و خالص شدن دل، فرصتی بهتر از شب نیست؛ چون غبارروبی ‏دل نیاز به خلوت و آرامش دارد كه تحصیل آن در روز، بر اثر تلاش مستمر و طولانی و مشاغل فراوان طی آن دشوار است: «إِنَّ لَكَ فِي النَّهَارِ سَبْحًا طَوِيلاً» ▫️به همين ترتيب، از ايام اربعين موسوی نيز که چهل شبانه‌روز بود، بر شب‌های آن تأکيد می‌شود: «وَ إِذْ واعَدْنا مُوسى‏ أَرْبَعينَ لَيْلَةً» ▫️بنابراين، سالک در اربعينيّات بايد بيشترين اهتمام را بر شب‌های آن بنهد؛ که هر آنچه از علم و حکمت و اسرار توحيد نصيب کسی می‌شود، از برکت احيای شبانه و نماز شب است. ▫️«أَمَّنْ هُوَ قانِتٌ آناءَ اللَّيْلِ ساجِداً وَ قائِماً يَحْذَرُ الْآخِرَةَ وَ يَرْجُوا رَحْمَةَ رَبِّهِ قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذينَ لا يَعْلَمُونَ إِنَّما يَتَذَكَّرُ أُولُوا الْأَلْبابِ» 🔺نتيجه آنکه، در ميقات موسوی نيز خداوند با ارزش نهادن بر شب‌های آن، به اهميت تهجّد و شب‌خيزی در عبادت و مناجات با محبوب عالم تأکيد می‌نمايد. 👈 به نقل از ادب حضور (دفتر چهارم)؛ اسرار اربعین موسوی، ص۲۳. ➖➖➖ 🌐 لینک‌های آشنایی بیشتر با کتاب ادب حضور (دفتر چهارم) «اسرار اربعین موسوی»: نسخه چاپی دفتر چهارم| نسخه چاپی دوره ۵جلدی| دانلود نسخه الکترونیکی (رایگان). ☑️ کانال جلوه نور علوی @Jelvehnooralavi