مشهورترین و بافضیلتترین آیه این سوره آیه 255 آن است كه به «آیة الكرسى» شهرت یافته است. جامعیت آیةالكرسى در بیان صفات الهى و ترسیم رابطه خداوند با آفریدگانش به ویژه انسان، موجب امتیاز این آیه بر دیگر آیات شده است
درباره فضیلت و منزلت این آیه از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل شده كه آیة الكرسى برترین آیه قرآن و دربردارنده همه خیرهاى دنیا و آخرت است و از گنجینه رحمت در زیر عرش الهى نازل و به پیامبر اعطا شده است
از حضرت امام صادق علیهالسلام نیز نقل شده كه آیة الكرسى قله بلند قرآن است
#متن_آیه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ الم
#متن_ترجمه
الم (از رموز قرآن است).
#تفسیر
29 سوره آن با حروف مقطّعه شروع مىشود
دربارهى حروف مقطّعه، اقوال مختلفى بيان شده است، از جمله:
1. قرآن، معجزهى الهى از همين حروف الفبا تأليف يافته كه در اختيار همه است، اگر مىتوانيد شما نيز از اين حروف، كلام معجزهآميز بياوريد.
2. اين حروف، نام همان سورهاى است كه در ابتدايش آمده است.
3. اين حروف، اشاره به اسم اعظم الهى دارد.
4. اين حروف، نوعى سوگند و قسم خداوند است.
5. اين حروف، از اسرار بين خداوند و پيامبر است. ومطابق بعضى روايات رموزى است كه كسى جز خداوند نمىداند.
۶ - در نظر بعضى جزء متشابهات قرآن و علم آنها نزد پيغمبر و ائمه عليهم السلام است.
۷ - در معانى الاخبار ابن بابويه صدوق (رحمه الله) از حضرت صادق عليه السلام روايت نمود كه فرمود: الم حرفى است از حروف اسم اعظم مقطعه در قرآن كه مركب نمايد آن را پيغمبر يا امام، و دعا نمايد به آن كه مستجاب شود .
۸ - ابن عباس و جماعتى گفتهاند: «الف» اشاره به «اللّه» و «لام» اشاره به «جبرئيل» و «ميم» اشاره به «حضرت محمد» صلّى اللّه عليه و آله و سلّم است يعنى اين قرآن از طرف خدا به توسط جبرئيل بر حضرت محمد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم نازل شده.
۹ - برخى گفتهاند: «الف» آلاء عميم الهى و «لام» بقاء رحمت سبحانى و «ميم» محبت يا ملك لم يزلى است.
۱۰- علم الهدى سيد مرتضى (رحمه الله) فرموده: اينها اسامى سورهها باشند، و تسميه سورهها به اين كلمات مشعر است به اينكه اين قرآن كه شما عاجز از آوردن مثلش هستيد، از جنس همين حروف مستعمله در محاوره و مكالمه مىباشد؛ پس چون عاجزيد بدانيد كلام خدا و وحى منزل است.
جالب اینکه در هیچ یک از تواریخ ندیدهایم که عرب جاهلی و مشرکان وجود حروف مقطعه را در آغاز بسیاری از سورههای قرآن بر پیغمبر صلّی اللّه علیه و اله خرده بگیرند، و آن را وسیلهای برای استهزاء و سخریه قرار دهند و این میرساند که گویا آنها نیز از اسرار وجود حروف مقطعه کاملا بیخبر نبودهاند.
#متن_آیه
ذَٰلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ ۛ فِيهِ ۛ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ
#متن_ترجمه
آن کتاب با عظمتی است که شک در آن راه ندارد؛ و مایه هدایت پرهیزکاران است.
#تفسیر
عده اى گويند: اين آيات براى مؤمنين عرب نازل شده و مقصود آن ساير مؤمنين اهل كتاب كه بعد ایمان آورده اند نمى باشد و دليل آن را آيه چهارم گفته اند و گويند عرب قبل از اين كه قرآن بر رسول اكرم صلى الله عليه و آله نازل شود. داراى كتاب نبوده است و البته چنين موضوعى درست نيست زيرا ميتوان گفت آيه سوم براى تمام مؤمنين نازل شده و آيه چهارم به قوم مخصوصى از مؤمنين مزبور اختصاص داشته باشد زيرا تخصيص آيه چهارم مستلزم تخصيص آيه سوم نخواهد بود
«لا رَيْبَ فِيهِ» يعنى در اينكه قرآن از سوى خداست، شكّى نيست. زيرا مطالب آن به گونهاى است كه جايى براى اين شكّ وترديد باقى نمىگذارد واگر شكّى در كار باشد، بخاطر سوءظن وروحيّه لجاجت افراد است.
تنها كسانى از آن بهره مىبرند كه فطرتِ پاك داشته و در برابر حقّ خاضع باشند؛ «هُدىً لِلْمُتَّقِينَ» همچنان كه نور خورشيد، تنها از شيشهى تميز عبور مىكند، نه از خشت وگِل.
عياشى از حضرت صادق عليه السلام روايت نموده كه فرمود: كتاب على لا ريب فيه يعنى: كتابى كه على عليه السلام است شكى در او نمىباشد؛ زيرا كمالات آن سرور مشاهده از سيره او و فضايلش منصوب از خدا و رسول است. و اطلاق كتاب بر انسان كامل شايع است؛
کلمه «هدایت» در قرآن به دو معنی بازگشت میکند:
1- «هدایت تکوینی»
و منظور از آن رهبری موجودات به وسیله پروردگار زیر پوشش نظام آفرینش و قانونمندیهای حساب شده جهان هستی است.
2- «هدایت تشریعی»
که به وسیله پیامبران و کتابهای آسمانی انجام میگیرد و انسانها با تعلیم و تربیت آنها در مسیر تکامل پیش میروند.
مسلما قرآن برای هدایت همه جهانیان نازل شده، ولی چرا در آیه فوق هدایت قرآن مخصوص پرهیزکاران معرفی گردیده؟ علت آن این است که تا مرحلهای از تقوا در وجود انسان نباشد (مرحله تسلیم در مقابل حق و پذیرش آنچه هماهنگ با عقل و فطرت است) محال است انسان از هدایت کتابهای آسمانی و دعوت انبیاء بهره بگیرد. «زمین شورهزار هرگز سنبل برنیارد، اگر چه هزاران مرتبه باران بر آن ببارد».
🌹🍃•♧۰۰﷽۰۰♧•🍃🌹
🌧#تفسیرسوره_بقره_آیه3🌧
#جزء1صفحه🖍2
» الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ
(متّقين) كسانى هستند كه به غيب ايمان دارند و نماز را به پاى مىدارند و از آنچه به آنان روزى دادهايم، انفاق مىكنند۰
🌹🍃رزق به معنای بخشش مستمری است که در اوقات معین می رسد و گاه به نصیب و بهره نیز گفته می شود۰
🔻 بعضی نیز گفته اند که رزق به معنای انعام و بخشش مخصوصی است که مطابق مقتضای حال طرف و بر طبق حاجت او باشد تا حیات و زندگیش تداوم یابد۰
✍ جالب توجه اینکه معادل لغت رزق در فارسی واژه روزی است یعنی انعام و بخششی که هر روز می رسد و شامل حال افراد می شود باید توجه داشت که رزق و روزی به مادیات آب و نان خلاصه نمیشود۰
📚پیام قرآن ج۴،ص۳۰۷
••••••••••••••••••••
❌ بلکه هر آنچه که انسان برای کمال خویش به آن نیاز داشته باشد #رزق است به همین دلیل در دعاهایی که از معصومین به ما رسیده است چیزهایی مانند:
عقل کامل، علم سودمند، مال فراوان وحلال ، شخصیت والا ،
فرزند صالح ،ایمان ثابت ،خیر دنیا و آخرت ، زندگی پاکیزه ، شفاعت ، حج خانه خدا ، زیارت قبور معصومین ، دفن شدن در کنار مزار ایشان و محشور شدن با آنان به عنوان #رزق از خدا طلب شده است۰
👇تفسیر روایتی
امام صادق #علم را یکی از رزق های الهی میداند و در ذیل این آیه می فرماید : یعنی از آنچه که به آنها یاد داده ایم بین مردم #نشر می دهند بنابراین #تعلیم نیز نوعی #انفاق است۰
📚اطیب البیان ج۱،ص۲۱۰
#سوره_بقره
@onsbaghorankarim
🍃••🍃••🍃🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفسیر آیه 3 سوره بقره
🔻تفسیراستادقرائتی
💢بهترین رزق دردودنیا💢
اَللّهُمَّ الرْزُقْنی شَفاعَةَ الْحُسَیْنِ یَوْمَ الْوُرُودِ
خدایا روزیم گردان شفاعت حسین علیه السلام را در #روز_ورود به صحرای قیامت
🔴 تلنگری قرآنی!
انسانی که اسیر مَنیّت و اِنیّت است، در خود هيچ احساس نقص نمیكند! اگر #قرآن هم برمیدارد و مطالعه ميكند؛ جايگاهِ خودش محفوظ است! فقط ميخواهد نكته ای در آن پيدا كند و الّا اصلاً احساس نقص نميكند! و مانند مریضی که مریض بودن خود را قبول کرده و دنبال درمان خود است، سراغ قرآن نمیرود!!
حجّت_الاسلام_و_المسلمین
#حاج_شیخ_جعفر_ناصری
🆔@onsbaghorankarim