ابن ابی الحدید سنی این را میگوید.
وقتی خدا به موسی (علیه السلام) گفت که
«وَ اجْعَل لىِّ وَزِیرًا مِّنْ أَهْلىِ، هَارُونَ أَخِى» (طه/29 و30)
خدا به موسی گفت: نزد فرعون برو. گفت: هارون بیاید، دو تایی برویم. حدیث داریم که
«أَنْتَ مِنِّی بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَى» (بحارالانوار/ج5/ص69)
همینطور که هارون برای موسی بازو بود، یا علی تو هم برای پیغمبر بازو هستی.
یکی از آیات قرآن این است که موسی(علیه السلام) وقتی برگشت دید مردم سراغ گوساله رفتند. چون بنا بود سی روز بماند، سی روزش چهل روز شد، یک هنرمند مجسمهساز به نام سامری طلاها را گرفت، یک گوسالهی طلایی ساخت، طوری هم ساخت مثل سوتهایی که در زمین ورزش میزنند، هوا که وارد میشد صدا میکرد. گفت:
«هذا إِلهُکُم» (طه/88)
خدای شما همین است. مردم هم از خداپرستی سراغ گوساله رفتند. موسی (علیه السلام) برگشت .گفتند:
«لَنْ نَبْرَحَ عَلَیْهِ عاکِفینَ حَتَّى یَرْجِعَ إِلَیْنا مُوسى» (طه/91)
ما دست از این گوساله برنمیداریم تا موسی برگردد. بعد میگوید:
«وَ کَذَلِکَ أَنْتَ لَمَّا رُفِعَتِ الْمَصَاحِفُ» (بحارالانوار/ج97/ص367)
علی جان تو هم همینطور.
وقتی قرآنها را در صفین سر نیزه کردند، مردم گفتند: نه ما دست از قرآن برنمیداریم. همینطور که موسی (علیه السلام) را رها کردند، رفتند سراغ گوساله، همینطور در جنگ صفین امام علی (علیه السلام) را رها کردند، چشمشان به نیزهها بود. هرچه حضرت علی(علیه السلام) گفت: من قرآن واقعی هستم. قرآن ناطق من هستم. گفتند: نه قرآن سر نیزه!
«رُفِعَتِ الْمَصَاحِفُ»
هدایت شده از مهدی یاوران
8.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎊🎉
عَلۍِبَرعَرشِبالاٰبۍِنَظیِراَست
عَلۍِبَرآدَموٌعاٰلَماَمیِراَست
بہِعِشقِناٰمِموُلاٰیَمنِوِشتَم
چہِعِیدےِبِهتَراَزعیِدغَدیِراَست
#عیدغدیر ♥️!
#فقطبهعشقعلۍ🌱
ـــــ۪ــ͜͡͡߷ًًًًٍٍٍٖٓٓ͜͡🍀ــہـ۸ـــــہـــ۸ـــ
❥
«بِسم الله الرحمن الرحیم»
❤️ سلام امام مهربان زمانم
صبحتان بخیر ❤️
به رسم شروع روزهای انتظارمان می خوانیم:
💠يا اللّٰهُ یا رَحْمَانُ یا رَحیم،يَا مُقَلِّبَ القُلُوب ثَبِّتْ قَلبی عَلی دینِک
💠دعای زمان غیبت؛
▫️اللَّهُمَّ عَرِّفْنی نَفْسَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی نَفْسَكَ لَمْ اَعْرِف نَبِيَّك
▫️اللَّهُمَّ عَرِّفْنی رَسُولَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی رَسُولَكَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَك
▫️اللَّهُمَّ عَرِّفْنی حُجَّتَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دینی
💠توسل به امام زمان(عج)؛
يا وَصِيَّ الْحَسَن وَ الْخَلَفَ الْحُجَّهَ أَيُّهَا الْقَائِمُ الْمُنْتَظَرُ الْمَهْدِيُّ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّه، يَا حُجَّهَ اللَّهِ عَلَي خَلْقِه يَا سَيِّدَنا وَمَولانا،
إِنَّا تَوَجَّهْنا وَ اسْتَشْفَعْنا وَ تَوَسَّلْنا بِكَ إلَي اللَّه و قَدَّمْنَاكَ بَيْنَ يَدَیْ حَاجَاتِنا،یا وَجِيهاً عِنْدَاللَّهِ اشْفَعْ لَنَا عِنْدَاللَّه
🌀به امید آنکه امروز را آنگونه بگذرانیم که شایسته ی نام "منتظر مهدی(عج)" باشیم🌀
دعایعهد🎼حسینحقیقی 64 .mp3
3.14M
📜 #دعای_عهد🌸
🎙 با صدای حسین حقیقی🍀
#قرار_عاشقی😍
✅تقدیر مقدارت الهی با مداومت برخواندن دعای عهد😍😍😍
ان شالله هر روزه صبح قرار میدیم تو کانال 👌👌👌👌
🦋 #شرح_دعای_عهد(22)
⏪ ادامه فراز:
یا مُحییَ المَوتی وَ مُمیتَ الأحیاء:
✴️همچنین در شرح این فراز می توان گفت که منظور از زنده کردن و میراندن، آشکار کردن باطن های مردم است؛ خواه آنکه منظور ایجاد حیات و مرگ ظاهری، در آنها باشد، که در این صورت به آن حیات، موجود و ممتاز می شوند و در صورت مرگ، درجات و مراتب خود را در عالم برزخ و قیامت می یابند.
و خواه آنکه آشکار ساختن احوالات باطنی آنها در زمان حیات ظاهری آنها باشد، زیرا به وسیله این آشکار کردن شرف و مرتبه بعضی نسبت به بعضی دیگر مشخص می شود و آنچنانکه گویی بعضی زنده اند و بعضی دیگر نسبت به آنها مرده اند.
بنابراین آشکار کردن باطن حالات آنها، به منزله زنده کردن یا میراندن آنهاست.
✴️و یا ممکن است منظور از حیات و موت، در این فراز، ایمان و عدم ایمان باشد؛
زیرا که زندگی حقیقی انسان در حقیقت، به ایمان است و مردگی او به کفر.
🔅و خلاصه آنکه می توان گفت که خدا و یا امام، به واسطه امتحانات، که عمده آن امتحانات به وسیله ظهور امام است، باعث می شود که بعضی از مردم، مؤمن و زنده و بعضی از آنها کافر و مرده باشند.
🔸شرح دعای عهد میرزا محمد هرندی
ادامه دارد...
@onsbaghorankarim
#دعای_عهد 💌
🤔 هدف از خلقت انسان چیست؟
✅قرآن به ما پاسخ می دهد...
🔹خداوند در آیه ۱۱۵ سوره مومنون میفرماید؛ آیا چنین پنداشتید که ما شما را به عبث و بازیچه آفریدهایم و هرگز به سوی ما بازگردانده نمیشوید، که میتوانید تفسیر مرتبط با این آیه و پیامهای آن درباره هدف از خلقت انسان را در متن زیر بخوانید:
👈 آیه ۱۱۵ سوره مومنون:
◽️بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاکُمْ عَبَثًا وَأَنَّکُمْ إِلَیْنَا لَا تُرْجَعُونَ
▫️آیا چنین پنداشتید که ما شما را به عبث و بازیچه آفریدهایم و هرگز به سوی ما بازگردانده نمیشوید؟!
💢تفسیر آیه ۱۱۵ سوره مومنون
قرآن برای آفرینش انسان اهدافی را بیان کرده است از جمله:
۱. عبادت. «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاّ لِیَعْبُدُونِ»؛ من جن و انس را نیافریدم جز برای این که عبادتم کنند (و از این راه تکامل یابند و به من نزدیک شوند).
۲. آزمایش. «خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَیاهَ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً» (خداوند) مرگ و حیات را آفرید تا شما را بیازماید، که کدام یک از شما بهتر عمل میکنید.
۳. برای دریافت رحمت الهی. «إِلاّ مَنْ رَحِمَ رَبُّکَ وَ لِذلِکَ خَلَقَهُمْ»؛ مگر کسی که پروردگارت به او رحم کند و (خداوند) برای همین (رحمت) مردم را آفرید.
حضرت علی (ع) فرمودند: «رحم الله امرء عرف قدره»؛ خداوند رحمت کند کسی را که ارزش و اعتبار خود را بشناسد و بداند از کجا آمده، اکنون در کجاست وسپس به کجا میرود.
امام حسین (ع) فرمودند: «ان الله ما خلق العباد الا لیعرفوه فاذا عرفوه عبدوه فاذا عبدوه استغنوا بعبادته عن عباده من سواه»؛ خداوند متعال بندگانش را نیافریده است مگر برای این که او را بشناسند آن گاه که او را شناختند، عبادتش کنند و، چون خدا را عبادت کردند با پرستش و عبادت او از پرستش غیر او بی نیاز شوند.
حضرت علی (ع) فرمودند: «الدنیا خلقت لغیرها و لم تخلق لنفسها»؛ دنیا برای دیگری آفریده شده و برای خود آفریده نشده است. (دنیا وسیلهای است برای رسیدن به آخرت) . آری، کسانی که همه هدفهای خود را در درون دنیا جستجو میکنند، زمین گرا و زمین گیر میشوند.
🔽پیامهای آیه ۱۱۵ سوره مومنون:
۱- آفرینش انسان، هدفدار است. «أَ فَحَسِبْتُمْ أَنَّما خَلَقْناکُمْ عَبَثاً»
۲- همه محاسبات انسان، واقع بینانه نیست. «أَ فَحَسِبْتُمْ»
۳- در کار خداوند عبث و بیهودگی راه ندارد. «أَ فَحَسِبْتُمْ ... عَبَثاً»
۴- زندگی دنیا بدون آخرت، بیهوده ولغو است. «عَبَثاً»
۵-انسان مسئول و متعهّد است. (باید خود را برای پاسخ گویی در قیامت آماده کنیم). «أَ فَحَسِبْتُمْ ... لا تُرْجَعُونَ»
۶- هدف آفرینش انسان، در این جهان خلاصه نمیشود. «أَ فَحَسِبْتُمْ ... لا تُرْجَعُونَ»
#قرآن_پاسخ_میدهد
@onsbaghorankarim
🌹قرار جمعه های انتظارمان🌹
قرائت دعای ندبه
جهت قرائت به کتاب مفاتیح،
باب سوم(زیارت ها)مراجعه فرمایید.
با هم زمزمه می کنیم...
#دعای_ندبه