🦋 #شرح_دعای_عهد(27)
🍃
صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْهِ وَعَلَىٰ آبائِهِ الطَّاهِرِينَ
(درودهای خدا بر او و بر پدران پاکش باد)
🍃
✅ از وظایف و تکالیف بندگان دربارهی حضرت مهدی (عج)، درود فرستادن بر آن حضرت است.
با توجه به آیه شریفه «إِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیما»
چند نکته برداشت میشود:
الف) خداوند متعال بر پیامبرش صلوات میفرستد. این صلوات که جمع صلوة است، هر گاه به خداوند متعال نسبت داده شود، به معنای فرستادن رحمت و هرگاه به فرشتگان و مؤمنان منسوب گردد، به معنای طلب رحمت است.
ب) از تعبیر یصلون که فعل مضارع و دلیل بر استمرار است، فهمیده میشود که خداوند متعال، همیشه و پیوسته رحمت و درود میفرستد.
ج) رابطهی مردم و رهبر در حکومت الهی، صلوات و سلام است. (علاقه قلبی کافی نیست، بلکه اظهار علاقه لازم است)
✅خداوند در قرآن به پیامبرش میفرماید:
«به زکات دهندگان صلوات فرست.»
در این آیه هم به مردم سفارش میکند که بر پیامبر صلوات فرستاده شود. آری در اسلام رابطه مردم و رهبر، رابطه صلوات و درود است.
بنابراین، صلوات بر امام مهدی (عج)، به معنای فرستادن رحمت و برکت بیکران است که در ادعیه فراوان به چشم میآید.
📌از مرحوم علامه طباطبایی سوال کردند:
معصوم به درود و صلوات نیازی ندارد، پس چرا صلوات میفرستیم؟
آن عالم فرزانه فرمود:
«صلواتی که ما میفرستیم، اولاً از خودمان چیزی اهدا نمیکنیم، بلکه به خدا عرض میکنیم و از او میخواهیم که بر پیامبر و خاندانش رحمت ویژه بفرستد، ثانیا گرچه این خاندان نسبت به ما محتاج نیستند، ولی به ذات اقدس الهی که نیازمندند و باید دائما فیض الهی بر آنان نازل شود. ما با این صلوات، خود را به این خاندان نزدیک کردهایم، مانند آنکه اگر باغبانی در باغی که همه گلها و میوههایش مِلک صاحب باغ است، کار کند و از صاحب باغ حقوق بگیرد، در روز عید یک دسته گل از باغ تهیه کند و به حضور صاحب باغ ببرد، آیا عمل او موجب تقرب به صاحب باغ هست یا نه؟ مسلما هست. این عمل، نشانه ادب باغبان است.
صلوات هم ادب ما را ثابت میکند، و الاّ ما که از خودمان چیزی نداریم، بلکه از ذات اقدس الهی مسئلت میکنیم به مراتب و درجات این بزرگواران بیفزاید و همین عرض ادب، برای ما تقرب است.»
🔸 زندگی مهدوی در سایه دعای عهد
ادامه دارد...
#دعای_عهد 🍃
یا صاحب الزمان ادرکنی:
#اعمال_روز_مباهله
🔆 روز ۲۴ ذی الحجه (امروز)
✅ روز مباهله- نزول آیه تطهیر- نزول آیه ولایت
⬅️ روزی اسٺ ڪہ رسول خدا صَلَّی اللَّهِ عَلِیهِ وَاله با نصارای نجران مُباهلہ ڪرد.
✨پیش از آنکه خواسٺ مُباهلہ کند عبا بر دوش مبارڪ گرفت و حضرت علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام را داخل در زیر عبا نمود و گفت پروردگارا هر پیغمبری را اهل بیتی بوده است که مخصوص ترین خلق بوده اند به او، خداوندا اینها اهل بیت منند پس ایشان را کاملا پاک گردان و از آنها هر گونه شک و گناه را برطرف کن.
💫 پس جبرئیل نازل شد و آیه تطهیر در شأن ایشان آورد:
“إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَكُمْ تَطْهِیرًا” سوره احزاب، آیه۳۳
(خدا می خواهد پلیدی را از شما دورکند و شما را چنان که باید پاک دارد.)
🔸پس حضرت رسول صَلَّی اللَّهِ عَلِیهِ وَ اله آن چهار بزرگوار را بیرون برد از برای مباهله چون نگاه نصاری بر ایشان افتاد و حقّیّت آن حضرٺ و آثار نزول عذاب مشاهده ڪردند جرأت مُباهله ننمودند و استدعای مصالحه و قبول جزیه نمودند.
⬅️ همچنین در این روز نیز حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام در حال رڪوع انگشتری خود را به سائل داد
و آیه ولایت"اِنَّما وَلِیُّكُمُ اللّه" در شأن ایشان نازل شد.
✅ اعمال این روز:
اوّل: غسل
دوّم: روزه
سوّم: دو رڪعت نماز و آن مثل روز عید غدیر اسٺ
(دو رڪعٺ اسٺ؛ در هر رڪعٺ، یڪ مرتبہ حمد و ده مرتبہ توحید، ده مرتبہ آیةالڪرسے و ده مرتبہ سوره قدر خوانده مےشود و بهتر اسٺ پیش از اذان ظهر خوانده شود.)
و نیز روایٺ شده اسٺ بعد از نماز هفتاد مرتبہ استغفار ڪند.
چهارم: خواندن دعاے مباهلہ ڪہ شبیہ بہ دعاے سحرهای ماه رمضان اسٺ: اللهم انی اسئلك من بهائك بابهاء ...
پنجم: شایسته است در این روز صدقه بر فقراء به جهٺ تَأسّی به مولای متقیان امیرالمؤمنین علی علیه السلام و زیارت ڪردن آن حضرت و بهتر اسٺ زیارت جامعه خوانده شود.
👈 متن و شرح کامل دعاها و اعمال در مفاتیح الجنان
«171بقره» وَ مَثَلُ الَّذِينَ كَفَرُوا كَمَثَلِ الَّذِي يَنْعِقُ بِما لا يَسْمَعُ إِلَّا دُعاءً وَ نِداءً صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لا يَعْقِلُونَ
و مَثل كافران، چنان است كه كسى به حيوانى كه جز صدايى (از نزديك) ويا ندايى (از دور) نمىشنود بانگ زند، اينان كران، لالان و كورانند و از اينروست كه نمىانديشند.
🔸«دعا» به معناى خواندن از نزديك و «نداء» براى خواندن از راه دور است.
در اين آيه دو تشبيه است:
🔸 يكى تشبيه دعوت كنندهى حقّ، به چوپان.
🔸و ديگرى تشبيه كافران، به حيواناتى كه از كلام چوپان چيزى جز فرياد نمىفهمند.
🍃 يعنى اى پيامبر! مثال تو در دعوت اين قومِ بىايمان به سوى حقّ و شكستن سدهاى تقليد كوركورانه، همچون كسى است كه گوسفندان و حيوانات را براى نجات از خطر صدا مىزند و آنها اين پيام را درك نمىكنند. زيرا چشم و گوش دل آنها بسته شده و در واقع كرو لال و نابينا هستند
#درسهای_قرآنی صفحه26
➖➖➖
🔸استاد قرائتی
🆔@onsbaghorankarim
1- ارزش چشم و گوش و زبان، به آن است كه مقدّمهى تعقّل باشد، و گرنه حيوانات نيز چشم و گوش دارند. «صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لا يَعْقِلُونَ»
#درسهای_قرآنی صفحه26
➖➖➖
🔸استاد قرائتی
🆔@onsbaghorankarim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفسیر آیه 171بقره استاد قرائتی
«171» وَ مَثَلُ الَّذِينَ كَفَرُوا كَمَثَلِ الَّذِي يَنْعِقُ بِما لا يَسْمَعُ إِلَّا دُعاءً وَ نِداءً صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لا يَعْقِلُونَ
و مَثل كافران، چنان است كه كسى به حيوانى كه جز صدايى (از نزديك) ويا ندايى (از دور) نمىشنود بانگ زند، اينان كران، لالان و كورانند و از اينروست كه نمىانديشند.
🍃تشبیه دعوت کننده ی حق به چوپان و کافران به گوسفندان
🔸اين گوسفندها در اين رمهها يك كاري كه يك گوسفند كرد ديگران هم ميكنند؛ از يك نهر كوتاهي كه پريد ديگران هم ميپرند بدون اينكه بفهمند آن چرا پريد، آيا درست رفت يا نه، اگر خطر است براي همه است و اگر جاي خوبي هم بود براي همه است. اين دنبالهروها عادتشان تقليد است چون تحقيق ندارند، نميدانند كه چرا او از اين راه رفته است، لذا فرمود: ﴿صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لاَ يَعْقِلُونَ﴾. اگر عاقل بودند از كسي تقليد ميكردند كه عاقل و مهتدي باشد و چون عاقل نيستند از كساني تقليد ميكنند كه ﴿لاَ يَعْقِلُونَ شَيْئاً وَلاَ يَهْتَدُونَ﴾.
#درسهای_قرآنی صفحه26
➖➖➖
🔸استاد جوادی آملی
🆔@onsbaghorankarim