✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
#حکمت1:
در فتنه ها مانند بچه شتر نر دو ساله باش که نه کمرمحکمی دارد که از او سواری بگیرند و نه سینه شیردهی تا او را بدوشند.
🌹شرح: ممکن از تصور شود که مقصود این حکمت این است که در آشوبهای اجتماعی که در آن حق و باطل به راحتی قابل تشخیص نیستند(فتنه) ، مجاز هستیم که کناره گیری کنیم و به هیچکدام از دو گروه کمک نکنیم، در حالی که این برداشت با منطق امیرالمومنین در نهج البلاغه صد درصد در تعارض است و مخالف است.
اولین فتنه ای که در حکومت خود امیرالمومنین رخ داد فتنه جمل بود. در فتنه جمل، طلحه و زبیر و همسر پیامبر و عده ای دیگر، شهر بصره را به آشوب کشیدند. فرماندار را کشتند و فتنه به پا کردند. امیرالمومنین برای حفظ امنیت مردم و حفظ نظام اسلامی دستور مقابله با فتنه را دادند ، همه مردم آماده شدند تا به سمت بصره بروند اما چهار نفر از بزرگان سرشناس عمدا نشستند و برای کمک بلند نشدند (سعد بن وقاص – محمد بن مسلمه – اسامه بن زید و عبدالله بن عمر پسر خلیفه دوم) وقتی امیرالمومنین از اینها پرسیدند چرا برای جنگ آماده نمیشوید به دروغ گفتند:(( ما از اینکه مسلمانی را بکشیم نگرانیم)) امیرالمومنین از آنها پرسیدند: آیا بر بیعت من وفادارید؟ گفتند: بله . امیرالمومنین فرمودند: پس به خانه هایتان بروید.
وقتی که اینها رفتند مولا حکمت15 را فرمودند:( هرفریب خورده ای را نمیشود سرزنش کرد.) اینها میخواستند با این حرف و حرکت خودشان، ته دل یاران امیرالمومنین را خالی کنند و شک بیندازند که شما چطور به اطمینان رسیدید که بروید با مسلمان در بصره بجنگید؟
خوب اگر منظور امیرالمومنین این بود که شما در فتنه ها اگر واقعا در تردید هستید و ندانستید که چه کنید، بروید خانه نشین شوید، پس در هیچ جای تاریخ نباید این چهار نفر را توبیخ کنند، در حالی که وقتی امیرالمومنین مردم را برای مبارزه با فتنه گران بصره حرکت دادند یک نفر دیگر به نام حارث بن حوط به امیرالمومنین گفت که من هم مخالف جنگ جمل هستم ومثل آن چهار نفر شرکت نمیکنم. اونجا بود که امیرالمومنین در مورد آن چهار نفرحمکت18 را بیان فرمودند (درباره کسانی که از جنگ کناره گرفتند فرمود: آنها حق را خوار کردند اگرچه باطل را هم یاری نرساندند.)
بنابراین در فتنه ها حق نداریم به بهانه اینکه حق را تشخیص نمیدهیم ساکت باشیم بلکه تکلیف داریم بصیرت و علم و صبرمان را بالا ببریم تا به درستی حق را از مواضع ونشانه های آن بشناسیم.
🎙🌸 حجت الاسلام 🌱مهدوی ارفع
🌺محفل انس باقرآن کریم
@onsbaghorankarim
🔴 نهج البلاغه، کتاب روشنگر در تاریکیهای فتنه های آخر الزمان ‼️
@onsbaghorankarim
وظیفه ما در مقابل فتنها- شرح حکمت1.mp3
3.1M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت1
🔺وظیفه ما در مقابل فتنه ها
🎙🌸حجت الاسلام🌱مهدوی_ارفع
@onsbaghorankarim
🚨برای دنیایتان هم که شده
سحر بیدار باشید :
☘✨آیت اله نصرالله شاه آبادی نقل می کنند :
موضوعی که مرحوم والد به آن عنایت ویژه ای داشتند و آن را در قرب به حق مؤثر می دانستند، بیداری شب و سحر خیزی بود...
می فرمودند:
« اگر برای نافله ی شب بیدار شدید برای نافله خواندن آمادگی روحی ندارید، بیدار بمانید. بنشینید، حتی چای☕️ بخورید. انسان بر اثر همین بیداری، آمادگی برای عبادت را پیدا می کند.»
همچنین می فرمودند:
« بیداری سحر🌙، هم برای مزاج مادی مفید است و هم برای مزاج معنوی.»
در منبرهایشان مکررا" می فرمودند:
« برای دنیایتان هم که شده، سحرها🌌 بیدار شوید.
🔶چون بیداری سحر،
🔸وسعت رزق
🔸زیبایی چهره
🔸 و خوش اخلاقی می آورد.»
📚 حکایت صالحین
#سفارش_بزرگان_به_نماز_شب
📗📙احکام نماز شب:
هرگاه کسی بترسد از اینکه نتواند برای نماز شب بیدار شود دو راه دارد قبل از نیمه شب نماز شب را بخواند که اصطلاحا به آن تقدیم می گویند یا این که فردا قضای آن را به جا آورد
🚨قضاى نماز شب را بر تقديم آن (يعنى پيش از نيمه شب خواندن) ارجحیت دارد.
بنابر اين اگر مىداند كه می تواند قضای نماز شب را به جا آورد ،به جا آوردن قضا بر زودتر از نیمه شب خواندن، اولويت دارد.
#احکام_نماز_شب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┏━✨❇️✨🔰✨❇️━┓
@kamptarkgonah
┗━✨❇️✨🔰✨❇️━┛
کانال کمپ ترک گناه
#سلام_امام_زمانم ♥️
° چہ شود فرصٺ ديدار بہ ما هم بدهند؟
فيض هم صحبٺے يار بہ ما هم بدهند؟
° آن قَدر بر در ايـن خانہ گدا مےمانيم
لقب نوڪرِ دربـار بہ ما هم بدهند !
#اللهمعجللولیکالفرج
تعجیل در فرج آقا صلوات🌷
💠•💠•💠•💠•💠•💠•💠
#دعای_عهد میخوانم و عهد میکنم،
هر روز که میگذردعاشقانه تر از قبل چشم به راهتان باشم...🌺
18.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☀در شروع روزهای انتظارمان
با قرائت دعای عهد،
با امام زمانمان،
(عجل الله تعالی فرجه الشریف)
تجدید بیعت می کنیم☀
آن عهد این است🤝
#متن_دعای_عهد
#شرح_دعای_عهد
🗂 قسمت ۳۱
🔶 «کلمة الله» که در دعا آمده چیست؟ در قرآن به این موارد اشاره شده است:
١-نعمتهای خداوند:
«قُلْ لَوْ كَانَ الْبَحْرُ مِدَادًا لِكَلِمَاتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ» (کهف/١٠٩)
٢-سنتهای الهی:
«وَلَقَدْ سَبَقَت کَلِمَتُنا لِعِبادِنَا الْمُرْسَلِینَ». (صافات/١٧١)
«إِنَّهُمْ لَهُمُ الْمَنْصُورُونَ» (صافات/١٧٢)
«وَلَوْلَا کَلِمَةُ الْفَصْلِ لَقُضِىَ بَیْنَهُمْ» (شوری/٢١)
٣-آفریدههای ویژه خداوند:
«إِنَّمَا الْمَسیحُ عیسَى ابْنُ مَرْیَمَ رَسُولُ اللّهِ وَ کَلِمَتُهُ» (نساء/١٧١)
۴- حوادثی که انسان با آنها آزمایش میشود:
«وَإِذِ ابْتَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ» (بقره/١٢۴)
۵- آیات الهی.
درباره حضرت مریم میخوانیم:
«و صدقت بکلمات ربها» (تحریم/١٢)
۶- اسباب پیروزی حق بر باطل:
«وَ یُریدُ اللّهُ أَنْ یُحِقَّ الْحَقَّ بِکَلِماتِهِ وَ یَقْطَعَ دابِرَ الْکافِرینَ» (انفال/٧)
«وَ یَمْحُ اللّهُ الْباطِلَ وَ یُحِقُّ الْحَقَّ بِکَلِماتِهِ» (شوری/٢۴).
بنابراین اگر همه درختان، قلم شوند و همه دریاها مرکب شوند نمیتوانند کلمات الهی را بنویسند، یعنی نمیتوانند آفریدههای خدا، الطاف الهی و سنتهایی را که در طول تاریخ برای انسانها و همه موجودات وجود داشته است بنویسند.
✅ امام کاظم (علیهالسلام) در روایتی میفرمایند:
مصداق کلمات الله ما هستیم که فضایل ما قابل ادراک و شمارش نیست.
آری اولیای خدا از طرف ذات مقدس او واسطه فیض هستند و هر لطف و کمالی، از طریق آن بزرگواران به دیگران میرسد.
🗂 اصلاحیه قسمت ۳۱
۵- و مداد کلماته(وبه اندازه وسعت کلمات خداوند)
خداوند متعال در سوره لقمان، آیه ٢٧می فرماید:
"وَلَوْ أَنَّمَا فِى الْأَرْضِ مِن شَجَرَةٍ أَقْلاَمٌ وَالْبَحْرُ یَمُدُّهُ مِن بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبْحُرٍ مَّا نَفِدَتْ کَلِمَاتُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ"(لقمان/٢٧)
و اگر آنچه درخت در زمین است، قلم شوند، و دریا و از پسِ آن هفت دریا به کمک آیند[و مرکب شوند تا کلمات خدا را بنویسند] کلمات خدا به پایان نمی رسد. قطعا خدا شکست ناپذیر و حکیم است.
شاید مراد از" سبعة ابحر" در این آیه، کثرت باشد و عدد خصوصیتی نداشته باشد. یعنی اگر آب همه دریاها هم مرکب شود، باز هم نمی توانند همه کلمات الهی را بنویسند.
در آیه ١٠٩ سوره کهف نیز می خوانیم:
"قُلْ لَوْ كَانَ الْبَحْرُ مِدَادًا لِكَلِمَاتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَنْ تَنْفَدَ كَلِمَاتُ رَبِّي وَلَوْ جِئْنَا بِمِثْلِهِ مَدَدًا"
بگو اگر دریا برای نوشتن کلمات پروردگارم مرکب شود، دریا پایان می گیرد، پیش از آن که کلمات پروردگارم تمام شود، هر چند همانند آن را کمک قرار دهیم.
🔶 «کلمة الله» که در دعا آمده چیست؟ در قرآن به این موارد اشاره شده است:
١-نعمتهای خداوند:
«قُلْ لَوْ كَانَ الْبَحْرُ مِدَادًا لِكَلِمَاتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ» (کهف/١٠٩)
٢-سنتهای الهی:
«وَلَقَدْ سَبَقَت کَلِمَتُنا لِعِبادِنَا الْمُرْسَلِینَ». (صافات/١٧١)
«إِنَّهُمْ لَهُمُ الْمَنْصُورُونَ» (صافات/١٧٢)
«وَلَوْلَا کَلِمَةُ الْفَصْلِ لَقُضِىَ بَیْنَهُمْ» (شوری/٢١)
٣-آفریدههای ویژه خداوند:
«إِنَّمَا الْمَسیحُ عیسَى ابْنُ مَرْیَمَ رَسُولُ اللّهِ وَ کَلِمَتُهُ» (نساء/١٧١)
۴- حوادثی که انسان با آنها آزمایش میشود:
«وَإِذِ ابْتَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ» (بقره/١٢۴)
۵- آیات الهی.
درباره حضرت مریم میخوانیم:
«و صدقت بکلمات ربها» (تحریم/١٢)
۶- اسباب پیروزی حق بر باطل:
«وَ یُریدُ اللّهُ أَنْ یُحِقَّ الْحَقَّ بِکَلِماتِهِ وَ یَقْطَعَ دابِرَ الْکافِرینَ» (انفال/٧)
«وَ یَمْحُ اللّهُ الْباطِلَ وَ یُحِقُّ الْحَقَّ بِکَلِماتِهِ» (شوری/٢۴).
بنابراین اگر همه درختان، قلم شوند و همه دریاها مرکب شوند نمیتوانند کلمات الهی را بنویسند، یعنی نمیتوانند آفریدههای خدا، الطاف الهی و سنتهایی را که در طول تاریخ برای انسانها و همه موجودات وجود داشته است بنویسند.
✅ امام کاظم (علیهالسلام) در روایتی میفرمایند:
مصداق کلمات الله ما هستیم که فضایل ما قابل ادراک و شمارش نیست.
آری اولیای خدا از طرف ذات مقدس او واسطه فیض هستند و هر لطف و کمالی، از طریق آن بزرگواران به دیگران میرسد.