#متن_آیه
إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ
#متن_ترجمه
(پروردگارا!) تنها تو را میپرستیم؛ و تنها از تو یاری میجوییم.
#تفسیر
عقل حكم مىكند كه تنها بايد او را پرستيد و از او كمك خواست. نه بنده هوى و هوس خود بود و نه بنده زر و زور ديگران.
در نماز، گويا شخص نمازگزار به نمايندگى از تمام خداپرستان مىگويد: خدايا! نه فقط من كه همهى ما بنده توايم، ونه تنها من كه همهى ما محتاج و نيازمند لطف توايم.
جمله «نَعْبُدُ» هم اشاره به اين دارد كه نماز به جماعت خوانده شود و هم بيانگر اين است كه مسلمانان همگى برادر و در يك خط هستند.
در واقع آیات گذشته سخن از توحید ذات و صفات میگفت و در اینجا سخن از توحید عبادت، و توحید افعال است
توحید عبادت آن است که هیچ کس و هیچ چیز را شایسته پرستش جز ذات خدا ندانیم تنها به فرمان او گردن نهیم، و از بندگی و تسلیم در برابر غیر ذات او بپرهیزیم،
، توحید افعال آن است که تنها مؤثر حقیقی را در عالم او بدانیم، نه اینکه دنبال سبب نرویم بلکه معتقد باشیم هر سببی هر تأثیری دارد به فرمان خداست. این تفکر و اعتقاد انسان را از همه کس و همه موجودات بریده و تنها به خدا پیوند میدهد.
@onsbaghorankarim
#متن_آیه
اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ
#متن_ترجمه
ما را به راه راست هدایت کن...
#تفسیر
كلمهى «صراط» بيش از چهل مرتبه در قرآن آمده است.
راه مستقيم، راه خداست. «إِنَّ رَبِّي عَلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ»
راه مستقيم، راه انبياست. «إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ عَلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ»
راه مستقيم، راه بندگى خداست. «وَ أَنِ اعْبُدُونِي هذا صِراطٌ مُسْتَقِيمٌ»
راه مستقيم، توكّل وتكيه بر خداست. «مَنْ يَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِيَ إِلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ»
راه مستقيم، يكتاپرستى و تنها يارى خواستن از اوست.
راه مستقيم، كتاب خداوند است.
راه مستقيم، راه فطرت سالم است.
راه مستقيم بودن، تنها خواستهاى است كه هر مسلمان، در هر نماز از خداوند طلب مىكند، حتّى رسولاللَّه صلى الله عليه و آله و ائمّه اطهار عليهم السلام از خداوند ثابت ماندن در راه مستقيم را مىخواهند.
. حتّى كسانى كه در راه حقّ هستند، مانند اولياى خداوند، لازم است براى ماندن در راه و زيادشدن نورِ هدايت، دعا كنند.
حضرت امير المؤمنين عليه السلام در اين آيه فرمايد: آدم لنا توفيقك الّذى به اطعنا فيما مضى من ايّامنا حتّى نطيعك كذلك فى مستقبل اعمارنا. يعنى: دوام بدار براى ما توفيق خود را كه به آن اطاعت نموديم تو را در ايام گذشته، تا اطاعت نمائيم تو را همچنين در آتيه عمر و زمان آينده.
صراط مستقيم، محمد و آل محمد عليهم السلام است و شكى نيست كه طريق اهل بيت- عليهم السلام- صراط مستقيم است كه تمسك و سلوك در آن موجب نجات و رستگارى دنيا و آخرت، و اختيار غير آن سبب خسران و زيانكارى است.
امام صادق (ع) فرموده كه صراط راه است بشناسائى خداوند و دو صراط است يكى در دنيا و ديگر در آخرت اما صراط دنيا او امام است كه طاعتش بر مردم واجب است كسيكه بشناسد او را در دنيا و پيروى كند او را عبور ميكند از صراطى كه پل جهنم است در آخرت و كسيكه نشناسد او را در دنيا مىلغزد پايش در وقت گذشتن از صراط آخرت و مىافتد در آتش جهنم
در بعضى از روايات وارد شده است كه صراط معرفت بامير المؤمنين (ع) است و در بعضى ديگر بمعرفت امام تفسير شده است
چرا ما همواره درخواست هدایت به صراط مستقیم از خدا میکنیم مگر ما گمراهیم! مطرح میشود. وانگهی این سخن از پیامبر و امامان که نمونه انسان کامل بودند چه معنی دارد؟!
پاسخ: انسان در مسیر هدایت هر لحظه بیم لغزش و انحراف در باره او میرود، به همین دلیل باید خود را در اختیار پروردگار بگذارد و تقاضا کند که او را بر راه راست ثابت نگهدارد.
دوم اینکه، هدایت همان پیمودن طریق تکامل است که انسان تدریجا مراحل نقصان را پشت سر بگذارد و به مراحل بالاتر برسد. بنابراین جای تعجب نیست که حتی پیامبران و امامان از خدا تقاضای هدایت «صراط مستقیم» کنند، چه اینکه کمال مطلق تنها خدا است، و همه بدون استثناء در مسیر تکاملند، چه مانعی دارد که آنها نیز تقاضای درجات بالاتری را از خدا بنمایند.
#متن_آیه
صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ
#متن_ترجمه
راه کسانی که آنان را مشمول نعمت خود ساختی؛ نه کسانی که بر آنان غضب کردهای؛ و نه گمراهان.
#تفسیر
كسانى كه مورد نعمت الهى واقع شدهاند ، عبارتند از: انبيا، صدّيقين، شهدا وصالحين.
بعد از اين درخواست، از خداوند تقاضا دارد كه او را در مسير غضبشدگان وگمراهان قرار ندهد. زيرا بنىاسرائيل نيز به گفته قرآن، مورد نعمت قرار گرفتند، ولى در اثر ناسپاسى ولجاجت گرفتار غضب شدند.
در معانى الاخبار از حضرت امير المؤمنين عليه السلام، فرمود: بگوئيد هدايت فرما ما را راه آنانكه انعام فرمودى برايشان به توفيق يافتن به دين تو و طاعت تو، نه به مال و صحبت؛ به درستى كه صاحبان مال و صحت گاهى كفار و فاسق باشند.
در معانى الاخبار از حضرت امير المؤمنين عليه السلام، فرمود: بگوئيد هدايت فرما ما را راه آنانكه انعام فرمودى برايشان به توفيق يافتن به دين تو و طاعت تو، نه به مال و صحبت؛ به درستى كه صاحبان مال و صحت گاهى كفار و فاسق باشند.
از حضرت پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم مروى است كه فرمود: الّذين انعمت عليهم شيعيان على عليه السلام هستند يعنى انعام فرموده برايشان به ولايت على بن ابى طالب عليه السلام، غضب نكرده برايشان و گمراه نشدند
@onsbaghorankarim
4_6001078539632249324.mp3
10.25M
خـدا پـاداش مـارو میـده چـرا ریـا⁉️
🔺حجت الاسلام #انصاریان
#پیشنهاددانلودونشر ✅
#محفل انس با قرآن کریم💚
#صوتیزیبا 📢
✾✨•🖤•✾•🖤•✨✾
🔘 به ما بپیوندید
🏴 @onsbaghorankarim
✨صراط مستقیم یعنی راه خود شناسی
✳️حضرت علامه حسن زاده آملی: "معرفت نفس ، همان روان شناسی وخود شناسی است که اقرب طرق به ماورای طبیعت و صراط مستقيم خدا شناسی است"
💠« آن گاه که به نماز می ایستیم و خداوند متعال را مخاطب خویش قرار می دهیم و میگوییم : اهدنا الصّراط المستقیم . هدایت بر همین معرفت نفس را از او طلب می کنیم .آری هر شخصی صراط مستقیم خویش است واز طریق خود باید به اسرار وجودی عالم سفر کند.... انسان را چه می شود که به دنبال حیوانات وجمادات راه می افتد ، اما خودش را فراموش می کند ؟! سالیانی خود را به زحمت می اندازد و کار می کند تا مثلا ً ماشینی بخرد و از اینجا خود را با فلان سرعت به فلان نقطه زمین برساند ، اما ماشین نفس خود را رها می کند وتوجهی به آن ندارد ! در حالی که می توانست خود را تقویت کند وبا جان خویش در حقایق دار وجود سفرها کند که معراج نبی اکرم یکی از همین سفر های نفس ناطقه انسانی بوده است .»
بیرون زتو نیست هر آنچه در عالم هست
در خود بطلب هر آنچه خواهی که تویی...
استاد #صمدی_آملی
📚 شرح معرفت نفس، ج1، ص37
🕋 @onsbaghorankarim
مهمترین اعمال ماه ذی الحجه الحرام👇👇👇👇👇
بدان كه اين ماه ازماههاي شريفه است و چون اين ماه داخل مي شد صُلَحاي صَحابه و تابِعين اهتمام عظيم در عبادت مي كردند و دهه اوّل آن اَيّامَش اَيّامِ مَعْلُومات است كه در قرآن مجيد ذكر آن شده است و در نهايت فضيلت و بركت است و از رسول خدا(صلي الله عليه وآله) مروي است كه عمل خير و عبادت در هيچ ايّامي نزد حق تعالي محبوبتر نيست از اين دهه و از براي اين دهه اعمالي است اوّل : روزه گرفتن نُه روز اوّل اين دهه كه ثواب روزه تمام عُمر دارد . دوّم : خواندن دو ركعت نماز مابين مغرب و عشاء در تمام شبهاي اين دهه در هر ركعت بعد از حمد بخواند يك مرتبه توحيد و آيه : وَواعَدْنا مُوسي ثَلـثينَ لَيْلَةً، وَاَتْمَمْناها بِعَشْر فَتَمَّ ميقاتُ رَبِّهِ اَرْبَعينَ لَيْلَةً، وَ قالَ مُوسي لاَِخيهِ هرُونَ اخْلُفني في قَوْمي، وَاَصْلِحْ وَلا تَتَّبِـعْ سَبيلَ الْمُفْسِدينَ. تا با ثواب حاجيان شريك شود. سوم : از روز اوّل تا عصر روز عرفه در عقب نماز صبح و پيش از مغرب بخواند اين دعا را كه شيخ و سيد ازحضرت صادق ( عليه السلام ) روايت كرده اند : اَللَّـهُمَّ هذِهِ الاَْيّامُ الَّتي فَضَّلْتَها عَلَي الاَْيّامِ وَشَرَّفْتَها، ]وَ[ قَدْ بَلَّغْتَنيها بِمَنِّكَ وَرَحْمَتِكَ، فَاَنْزِلْ عَلَيْنا مِنْ بَرَكاتِكَ، وَاَوْسِعْ عَلَيْنا فيها مِنْ نَعْمآئِكَ، اَللَّـهُمَّ اِنّي اَسْئَلُكَ اَنْ تُصَلِّيَ عَلي مُحَمَّد وَ الَ مُحَمَّد، وَاَنْ تَهْدِيَنا فيها لِسَبيلِ الْهُدي، وَالْعَفافِ وَالْغِني، وَالْعَمَلِ فيها بِما تُحِبُّ وَتَرْضي، اَللَّـهُمَّ اِنّي اَسْئَلُكَ يا مَوْضِعَ كُلِّ شَكْوي، وَيا سامِعَ كُلِّ نَجْوي، وَيا شاهِدَ كُلِّ مَلاَ، وَيا عالِمَ كُلِّ خَفِيَّة اَنْ تُصَلِّيَ عَلي مُحَمَّد وَ الَ مُحَمَّد، وَاَنْ تَكْشِفَ عَنّا فيهَا الْبَلاءَ وَتَسْتَجيبَ لَنا فيهَا الدُّعآءَ، وَتُقَوِّيَنا فيها وَتُعينَنا وَتُوَفِّقَنا فيها لِما تُحِبُّ رَبَّنا وَتَرْضي، وَعَلي مَا افْتَرَضْتَ عَلَيْنا مِنْ طـاعَتِكَ وَطـاعَةِ رَسوُلِكَ وَاَهْلِ وِلايَتِكَ، اَللَّـهُمَّ اِنّي اَسْئَلُكَ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ، اَنْ تُصَلِّيَ عَلي مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّد، وَاَنْ تَهَبَ لَنا فيهَا الرِّضا، اِنَّكَ سَميعُ الدُّعآءِ، وَلا تَحْرِمْنا خَيْرَ ما تُنْزِلُ فيها مِنَ السَّمآءِ، وَطَهِّرْنا مِنَ الذُّنوُبِ يا عَلاّمَ الْغُيوُبِ، وَاَوْجِبْ لَنا فيها دارَ الْخُلوُدِ، اَللّهمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّد، وَلا تَتْرُكْ لَنا فيها ذَنْباً اِلاّ غَفَرْتَهُ، وَلا هَمّاً اِلاّ فَرَّجْتَهُ، وَلا دَيْناً اِلاّ قَضَيْتَهُ، وَلا غائِباً اِلاّ اَدَّيْتَهُ، وَلا حاجَةً مِنْ حَوائِجِ الدُّنْيا وَالاْخِرَةِ اِلاّ سَهَّلْتَها وَيَسَّرْتَها، اِنَّكَ عَلي كُلِّشَيْء قَديرٌ، اَللَّـهُمَّ يا عالِمَ الْخَفِيّاتِ، يا راحِمَ الْعَبَراتِ، يا مُجيبَ الدَّعَواتِ، يا رَبَّ الاَْرَضينَ وَالسَّمواتِ، يا مَنْ لا تَتَشابَهُ عَلَيْهِ الاَْصْواتُ صَلِّ عَلي مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّد وَاجْعَلْنا فيها مِنْ عُتَقآئِكَ وَطُلَقآئِكَ مِنَ النّارِ، وَالْفائِزينَ بِجَنَّتِكَ، وَالنّاجينَ بِرَحْمَتِكَ يااَرْحَمَ الرّاحِمينَ، وَصَلَّي اللهُ عَلي سَيِّدِنا مُحَمَّد وَ الِهِ اَجْمَعينَ. در هر روز از دهه بخواند پنج دعائي را كه حضرت جبرئيل براي حضرت عيسي ( عليه السلام ) از جانب حقّ تعالي هديّه آورده كه در ايّام اين دهه بخواند و آن پنج دعا اين است : (1) اَشْهَدُ اَنْ لااِلهَ اِلاَّ اللهُ، وَحْدَهُ لا شَريكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ، بِيَدِهِ الْخَيْرُ، وَهُوَ عَلي كُلِّشَيْء قَديرٌ (2) اَشْهَدُ اَنْ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، وَحْدَهُ لا شَريكَ لَهُ، اَحَداً صَمَداً، لَمْ يَتَّخِذْ صاحِبَةً وَلا وَلَداً (3) اَشْهَدُ اَنْ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، وَحْدَهُ لا شَريكَ لَهُ، اَحَداً صَمَداً لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ، وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً اَحَدٌ (4) اَشْهَدُ اَنْ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، وَحْدَهُ لا شَريكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ، يُحْيي وَيُميتُ، وَهُوَ حَيٌّ لا يَمُوتُ، بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَهُوَ عَلي كُلِّشَيْء قَديرٌ (5) حَسْبِيَ اللهُ وَكَفي، سَمِعَ اللهُ لِمَنْ دَعا، لَيْسَ وَرآءَ اللهِ مُنْتَهي، اَشْهَدُ للهِِ بِما دَعا، وَاَنَّهُ بَريءٌ مِمَّنْ تَبَرَّءَ، وَاَنَّ لِلّهِ الاْخِرَةَوَالاُْولي. پس حضرت عيسي(عليه السلام) ثواب بسياري نقل كرد براي خواندن هر يك از اين پنج دعا را صد مرتبه و دور نيست چنانكه علامه مجلسي(رحمه الله) فرموده اگر كسي هر روز هر يك از اين دعاها را ده مرتبه بخواند عمل به روايت كرده باشدو اگر هر روز هر يك را صد مرتبه بخواند بهتر خواهد بود.
بخواند در هر روز اين دهه اين تَهْليلات را كه از اميرالمؤمنين ( عليه السلام ) منقولست با ثواب بسيار و اگر روزي ده مرتبه بخواند بهتر است لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الّلَيالي وَالدُّهُورِ، لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ اَمْواجِ الْبُحُورِ، لااِلـهَ اِلاَّ اللهُ و رَحْمَتُهُ خَيْرٌ مِما يَجْمَعُونَ، لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الشَّوْكِ وَالشَّجَرِ، لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الشَّعْرِ وَالْوَبَرِ، لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الْحَجَرِ وَ الْمَدَرِ، لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ لَمْحِ الْعُيُونِ، لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ فِي الّلَيْلِ اِذا عَسْعَسَ، وَالصُّبْحِ اِذا تَنَفَّسَ، لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الرِّياحِ فِي الْبَراري وَ الصُّخُـورِ، لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ مِـنَ الْيَـوْمِ اِلـي يَـوْمِ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ.