import_1_2732236336(2).m4a
30.86M
❇️#تدریس_کتب❇️
💠 تدریس کتاب وسائل الشیعه ، جلد اول ادامه باب پنجم و شروع باب ششم
✳️جلسه یازدهم
#وسائل_الشیعه
#احکام
#باب_پنجم_و_ششم
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️#روش_شناسی❇️
[ #سیره_علماء_در_استفاده_از_رجال ]:
🔷از جمله ادله مثبتین نیاز به علم رجال سیره علمای سلف امامیه است ، که مرحوم شیخ طوسی رحمه الله در کتاب «العده» آن را بیان کرده است:
🔶«و مما یدل أیضا على صحه ما ذهبنا إلیه، أنا وجدنا الطائفه میزت الرّجال الناقله لهذه الأخبار، و وثقت الثقات منهم، و ضعفت الضعفاء، و فرقوا بین من یعتمد على حدیثه و روایته، و من لا یعتمد على خبره، و مدحوا الممدوح منهم و ذموا المذموم، و قالوا فلان متهم فی حدیثه، و فلان کذاب، و فلان مخلط، و فلان مخالف فی المذهب و الاعتقاد، و فلان واقفی، و فلان فطحی، و غیر ذلک من الطعون التی ذکروها، و صنفوا فی ذلک الکتب، و استثنوا الرّجال من جمله ما رووه من التصانیف فی فهارسهم، حتى إن واحدا منهم إذا أنکر حدیثا نظر فی إسناده و ضعفه برواته هذه عادتهم على قدیم الوقت و حدیثه لا تنخرم، فلو لا أن العمل بما یسلم من الطعن و یرویه من هو موثوق به جائز، لما کان بینه و بین غیره فرق، و کان یکون خبره مطروحا مثل خبر غیره، فلا یکون فائده لشروعهم فیما شرعوا فیه من التضعیف و التوثیق و ترجیح الأخبار بعضها على بعض، و فی ثبوت ذلک دلیل على صحه ما اخترنا.»[۱]
💠مرحوم شیخ طوسی در تأئید نظر خودشان پیرامون عمل به روایات، میفرماید: مؤید نظری که اختیار کردیم این است که مشاهده میکینم که علمای شیعه همواره به توثیق و تضعیف روات پرداختهاند، همواره بین روایانی که قابل اعتماد هستند و کسانی که قابل اعتماد نیستند، فرق گذاشتهاند و تألیفات متعددی در زمینه صفات روات و مذهب روات داشتهاند. جدای از این استفادهای مرحوم شیخ طوسی از این بیان داشتهاند، همین مطلب نشان میدهد که سیره علمای شیعه استفاده از علم رجال است. در همین مساله مرحوم آیت الله خویی رحمه الله در معجم رجال الحدیث میفرماید: «از زمان جناب حسن بن محبوب (۲۲۵ هـ) تا زمان شیخ الطائفه (۴۶۰هـ) بیش از ۱۰۰ کتاب رجالی نوشته شده است که مرحوم حاجآقابزرگ تهرانی در کتاب مصفی المقال اسامی آنها را جمع کرده است.»[۲]
[۱] – العده فی أصول الفقه، ج۱، ص: ۱۴۲٫
[۲]– «و قد بلغ عدد الکتب الرجالیه من زمان الحسن بن محبوب إلى زمان الشیخ نیفا و مائه کتاب على ما یظهر من النجاشی و الشیخ و غیرهما. و قد جمع ذلک البحاثه الشهیر المعاصر الشیخ آقا بزرگ الطهرانی فی کتابه مصفى المقال.» معجم رجال الحدیث، ج ۱، ص ۴۱٫
#شیخ_طوسی
#معجم_رجال_الحدیث
#آقا_بزرگ_تهرانی
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
شرائع الاسلام 39.mp3
6.72M
❇️#تدریس_کتب❇️
🎧تدریس کتاب [شرائع الاسلام]، ج39
طهارت
(: با تدریس استاد رضا حسینی •
⚫از کتب فقهی{ مرحوم محقق حلی} رحمة الله علیه
#شرائع_الاسلام
#محقق_حلی
#کشکول
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
شرائع الاسلام 40.mp3
9.23M
❇️#تدریس_کتب❇️
🎧تدریس کتاب [شرائع الاسلام]، ج40
طهارت
(: با تدریس استاد رضا حسینی •
⚫از کتب فقهی{ مرحوم محقق حلی} رحمة الله علیه
#شرائع_الاسلام
#محقق_حلی
#کشکول
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️#شخصیت_شناسی❇️
[علامه مجلسی]: 7️⃣
بسوی نور
علامه راه استادش فیض را در پیش گرفت و با رها کردن علوم عقلی با کوله باری از تعبـد بسوی نوری که از قله بلند روایات و احادیث می تابید شتافت و در اولین قدم كتب اربعه را به صحنه درس و بحث کشاند .
« ضمن نگاشتن شـرح بر اصول کافی و تهذیب ، از شرح من لا يحضره الفقیه که پدرش بر آن شرحی نگاشته بود ، خودداری کرد و یکی از شاگردانش را به نوشتن شرح بر استبصار تشویق نمود . »(۱)
وی طلاب را که مدتها از روایات و احادیث جدا بودند به مطالعه و تحقیق در روایات تشویق کرد و برای حفظ و نگهداری کتب اربعه از گزند حوادث روزگار و تحویل دادن آنها به نسل فردا ـــ بدون هیچگونه کم و کاست و تحـريـف ـ اعلام کرد : « اگر هر یک از طلاب کتب اربعه را بنویسند به دریافت یک اجازه از او نائل خواهند شد .
طلاب با شوق تمام به نوشتن کتب اربعه پرداختند و نسخه ها را نزد علامه می بردند و او با خط خود در پشت نسخه های آنها اجازه آنانرا می نوشت . »(۲)
طلاب و روحانیون ، اجازه علامه را بر پشت نسخه های نوشته شده توسط خود را مایه افتخار و مباهات می دانستند .
بیش از پیش در حفظ نسخه ها میکوشیدند و آنها را به عنوان یادگار به فرزندان خود می سپردند.
📙(۱): الامل الآمل، ج2،ص248
📙(۲): یادنامه علامه مجلسی، ص26
#علامه_مجلسی
#کتب_اربعه
#اجازه
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️#روش_شناسی❇️
✔️ ان المايز بين #المسئلة_الأصولية و #القاعدة_الفقهية بعد اشتراكها في ان كلا منها يقع كبرى لقياس الأستنباط ، هو ان المستنتج من المسئلة الأصولية لايكون الأحكما كليا ، بخلاف المستنتج من القاعدة الفقهية ، فانه يكون حكما جزئياً و ان صلحت في بعض الموارد لأستنتاج الحكم الكلى ايضاً الا ان صلاحيتها لأستنتاج الحكم الجزئى هو المايز بينها و بين المسئلة الأصولية ، حيث انها لا تصلح الا لأستنتاج حکم کلی ، کما پاتي تفصيله في اوايل مباحث الأستصحاب انشاء الله ، ويأتى هناك ايضا ان المسئلة الأصولية قد تقع ايضاً صغرى لقياس الأستنباط و تكون كبراه مسئلة اخرى من مسائل علم الأصول ، الا انه مع وقوعها صغرى لقياس الأستنباط تقع في مورد اخر كبرى للقياس .(۱)
💠قاعده فقهی با قاعده اصولی ومسائل فقه، تفاوت بنیادین دارد.
🔹درقاعده اصولی، سخن از روشهای استنباط احکام شرعی است.
🔸ودرمسائل فقه، سخن از تطبیق احکام کلیه بر موضوعات جزئی است.(۲)
📙(۱): فوائد الاصول، ج1،ص19.
📙(۲): شناخت نامه آخوند خراسانی، ج3،ص459.
#قواعد_فقهیه
#میرزا_ی_نائینی
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️#روش_شناسی❇️
(المحمّدون الثلاث)
🔶 إذا جاء هذا الاسم «المحمّدون الثلاث» مقیّداً بالاُوّل، فالمقصود بهم أصحاب الکتب الأربعة، أی أصحاب الجوامع الأولیّة للشیعة وهم:
1️⃣محمّد بن یعقوب الکلینی (ت ۳۲۸)، صاحب کتاب الکافی.
2️⃣محمد بن علی بن الحسین بن موسی بن بابویه القمّی (ت ۳۸۱)، صاحب کتاب من لا یحضره الفقیه.
3️⃣محمد بن الحسن الطوسی (ت ۴۶۰)، صاحب کتاب تهذیب الأحکام، الاستبصار فیما اختلف من الأخبار.
🔶أمّا إذا ورد هذا اللّقب مقیّداً ب-«الأواخر أو الأُخَر» فالمقصود بهم أصحاب الجوامع الحدیثیّة الثانویة للشیعة وهم:
1️⃣محمّد المحسن الملقّب بالفیض الکاشانی (ت ۱۰۹۱)، صاحب کتاب الوافی.
2️⃣محمّد بن الحسن الحرّ العاملی (ت ۱۱۰۴)، صاحب کتاب تفصیل وسائل الشیعة.
3️⃣محمّد باقر بن محمّد تقی المجلسی (ت ۱۱۱۰)، صاحب کتاب بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمّة الأطهار.
📗دروس فی علم الدرایه|سید رضا مؤدب|ص185
#کتب_اربعه
#جوامع_حدیثی_شیعه
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
CamScanner ۰۱-۱۸-۲۰۲۳ ۱۳.۰۴.pdf
2.21M
❇️#معرفی_کتاب❇️
📘رسالة فی المواریث
(مشتمل بر هشت مسئله)
✍️شیخ مرتضی انصاری(رحمة الله علیه)
#نسخه_خطی
#دریا_ی_فقاهت
#شیخ_مرتضی_انصاری
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️#اصول_کاربردی❇️
✔️الأمارة:
- كل شيء اعتبره الشارع لأجل أن يكون سببا للظن، كخبر الواحد و الظواهر.
(المظفر)
- و هي المجعول في حق الجاهل بالواقع بلحاظ الكاشفية الذاتية عن الواقع، كاشفية ناقصة.
(المشكيني)
- و هي الحكم الظاهري المرتبط بدليل ظني معين على نحو يكون كشف ذلك الدليل هو الملاك التام لجعله (كالحكم الظاهري بوجوب تصديق الثقة و العمل طبقه، سواء كان مفيدا للظن الفعلي دائما، أم غالبا)، و يسمى الدليل في هذه الحالة بالإمارة و الحكم الظاهري بالحجية.
(الشهيد الصدر)
📚الدليل الفقهي
(تطبيقات فقهية لمصطلحات علم الأصول)ص80
#اماره
#شهید_صدر
#اصول_کاربردی
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️#شخصیت_شناسی❇️
💠دریای فقاهت
🔰شیخ مرتضی انصاری[29]:
✔️تألیفات شیخ انصاری رحمةالله علیه:
فرائد الاصول:
🌐https://lib.eshia.ir/13056/1/0
مکاسب:
🌐https://lib.eshia.ir/10141/1/2
قضاء وشهادات:
🌐https://lib.eshia.ir/10031/1/9
وصایا ومواریث:
🌐https://lib.eshia.ir/10055/1/1
احکام خلل در نماز:
🌐https://lib.eshia.ir/10059/1/1
کتاب الخمس:
🌐https://lib.eshia.ir/10120/1/1
کتاب الزکاة:
🌐https://lib.eshia.ir/10122/1/0
کتاب الصلاة:
🌐https://lib.eshia.ir/10127/1/5
کتاب الصوم:
🌐https://lib.eshia.ir/10132/1/0
کتاب الطهارة:
🌐https://lib.eshia.ir/10135/1/9
کتاب النکاح:
🌐https://lib.eshia.ir/10144/1/5
کتاب الخمس:
🌐https://lib.eshia.ir/86830/1/9
کتاب الحج:
🌐https://lib.eshia.ir/86829/1/0
رسائل فقهیه:
🌐https://lib.eshia.ir/15174/1/3
اجتهاد وتقلید:
🌐https://lib.eshia.ir/86429/1/43
#معرفی_کتاب
#دریا_ی_فقاهت
#شیخ_مرتضی_انصاری
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
import_1_2979090444(1)(1).mp3
6.34M
❇️#تدریس_کتب❇️
🎧تدریس کتاب [شرائع الاسلام]، ج41
طهارت
(: با تدریس استاد رضا حسینی •
⚫از کتب فقهی{ مرحوم محقق حلی} رحمة الله علیه
#شرائع_الاسلام
#محقق_حلی
#کشکول
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2