eitaa logo
کشکول
2.1هزار دنبال‌کننده
94 عکس
84 ویدیو
41 فایل
بیان نکات انگیزشی، احوالات علما، تصاویر بزرگان، احادیث اهل بیت، کلمات قرآنی و... گروه شرائع(پرسش وپاسخ علمی): https://eitaa.com/joinchat/1993736381C529fe81854 ادمین کانال: @Qweazs 🔴کپی کردن مطالب، فقط با ذکر منبع مجاز‼️
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️❇️ ۱٠_حضرت آية اللّه سيّد محمّدحسين حسينى تهرانى در كتاب معادشناسى خود مى نويسد: از شخص موثّقى شنيدم كه مى گفت: روزى يكى از معمّمين براى عيادت مرحوم علاّمه امينى در منزل موقّت ايشان كه در منطقه پيچ شميران تهران بود رفته بود. علاّمه امينى (ره) سخت مريض و به پشت خوابيده بودند. آن شخص ضمن احوالپرسى و صحبت از آقا سؤ ال كرده بود: اگر انسان به حضرت عبّاس عليه السلام علاقه و محبّت نداشته باشد به ايمان او صدمه مى خورد؟ علاّمه متغيّر شده و با آن حال نقاهت نشستند و گفتند: به حضرت ابوالفضل عليه السلام كه سهل است. اگر به بند كفش من كه نوكرى از نوكران حضرت ابوالفضلم علاقه و محبّت نداشته باشد از اين جهت كه نوكرم واللّه به رو در آتش خواهد افتاد! https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
کشکول
❇️#شخصیت_شناسی❇️ ۱٠_حضرت آية اللّه سيّد محمّدحسين حسينى تهرانى در كتاب معادشناسى خود
بهذا النوع من المعرفة أصبح العلامة أميني ولا يزال كتابه مشهورًا ، وإلا فقد يكون كتابًا أفضل من كتاب الغدير.
العلامة أميني من الأشخاص الذين وضعوا نهاية نظرية المعرفة لحق فائمه، ويمكن استخدام هذه النقطة من القصص التي رواها.
https://EitaaBot.ir/poll/ugdt8n?eitaafly لطفا در این نظر سنجی شرکت کنید وخودتان را محک بزنید @Adpppd برای اطلاع از جواب صحیح به کانال بپیوندید @Adpppd 1
کشکول
https://EitaaBot.ir/poll/ugdt8n?eitaafly لطفا در این نظر سنجی شرکت کنید وخودتان را محک بزنید @Adppp
جواب نظر سنجی: کتاب شرائع الاسلام فی مسائل الحلال والحرام میباشد
کتاب لمعه ومطول که سن مولف تا الان حتی ۷۵٠سال نمیشود. و اما نهایه هم که سالهاست تدریس نمیشود واز اول تولد کتاب تدریس نمیشده است
یکی از اهداف ما برای زدن کانال همین آگاهی دادن به طلاب است. قطعا انسان آگاه خودش برای خودش تصمیم میگیرد ودرست را از خطا تشخیص میدهد، خلاف کسی که نمیداند
❇️❇️ ۱۱_مى گويند: مرحوم آية اللّه سيّد حسين كوه كمرى كه از شاگردان صاحب جواهر و شيخ انصارى و مجتهدى مشهور بود و حوزه درس معتبرى داشت هر روز طبق معمول در ساعت معيّن به يكى از مساجد نجف مى رفت و تدريس مى كرد. چنانكه مى دانيم حوزه تدريس خارج فقه و اصول زمينه مرجعيّت است و مرجعيّت براى يك طلبه به معناى اين است كه يك مرتبه از صفر به بى نهايت برسد... بنابراين طلبه اى كه شانس مرجعيّت دارد مرحله حسّاسى را طى مى كند. مرحوم سيّد حسين كوه كمرى در چنين مرحله اى بود. يك روز از جايى برمى گشت و نيم ساعت بيشتر به وقت درس باقى نمانده بود. فكر كرد در اين وقت كم اگر بخواهد به خانه برود به كارى نمى رسد پس بهتر است به محلّ موعود برود و به انتظار شاگردان بنشيند. رفت، امّا هنوز كسى نيامده بود ولى ديد در گوشه اى از مسجد كه محلّ تدريس بود شيخ ژوليده اى با چند شاگرد نشسته و تدريس مى كند. مرحوم كوه كمرى به سخنان او گوش كرده با كمال تعجّب احساس كرد آن شيخ ژوليده بسيار محقّقانه بحث مى كند. روز ديگر علاقمند شد زودتر بيايد و به سخنان او گوش كند. آمد و گوش كرد و بر اعتقاد روز پيشش افزوده گشت. اين كار چند روز تكرار شد و براى سيد حسين يقين حاصل شد كه اين شيخ از خودش فاضل تر است و او از درس اين شيخ استفاده مى كند و اگر شاگردان خودش به جاى درس او به درس اين شخص حاضر شوند بهره بيشترى خواهند برد. اينجا بود كه خود را ميان تسليم و عناد، ايمان و كفر، آخرت و دنيا ديد. روز ديگر شاگردان شيخ آمدند و جمع شدند گفت: امروز مى خواهم مطلب تازه اى به شما بگويم. اين شيخ كه در آن گوشه با چند شاگرد نشسته براى تدريس از من شايسته تر است وخود من هم از او استفاده مى كنم. همه با هم مى رويم به درس او! و به اين ترتيب سيّد حسين از آنروز در حلقه شاگردان آن شيخ ژوليده كه چشمهايش اندكى تَراخُم داشت و آثار فقر از او ديده مى شد درآمد. اين شيخ ژوليده همان است كه بعدها به نام حضرت آية اللّه العظمى حاج شيخ مرتضى انصارى معروف شد. شيخ در آن زمان تازه از سفر چند ساله خود به مشهد و اصفهان و كاشان برگشته و از اين سفر توشه فراوانى برگرفته بود مخصوصاً از محضر مرحوم حاج ملاّ احمد نراقى در كاشان. جالب است بدانيم پس از شيخ انصارى شيعيان تُرك زبان مقلّد مرحوم كوه كمرى شدند! https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
کشکول
❇️#شخصیت_شناسی❇️ ۱۱_مى گويند: مرحوم آية اللّه سيّد حسين كوه كمرى كه از شاگردان صاحب جواه
من المهم أن يكون لديك فهم دقيق وصحيح ، وإلا لكان الراحل كوه كمري نفسه أكثر شهرة ، إذا كان الشخص يعمل على نفسه ، فسوف يتم علاجه من آلام فترة الغياب ، وإلا فإن الشهرة لن تكون مفيدة جدًا في هذا العصر.
يجب على المرء أن يلتزم بتعاليم أهل البيت ، إذا انتبهنا لعمل العلماء والشيوخ فإن حياتهم كلها مبنية على أحاديث أهل البيت.
❇️❇️ ۱۲_علامه مجلسی در آغاز بحار الانوار، دوران تکامل علمی خود را این گونه بازگو می‌کند: من در ابتدای جوانی به فراگیری همه گونه‌های دانش، عشق می‌ورزیدم و شیفته به دست آوردن میوه‌های درخت علم بودم. به فضل خدا، به بوستان‌های علم راه یافتم و بر دانش‌هایی درست و نادرست وقوف پیدا کردم تا آن که آستینی پربار از میوه‌های گوناگون و دامنی پر از گل‌هایی رنگارنگ فراهم ساختم. از هر آبشخوری، جرعه ای سیراب کننده نوشیدم و از هر خرمنی، خوشه ای بی نیاز کننده برگرفتم. آن گاه به نتایج و غایات این دانش‌ها اندیشیدم... و سرانجام به فضل و الهام خدا، دانستم که زلال علم اگر از چشمه سار پاک وحی به دست نیاید، سیراب نمی کند و حکمتی که برخاسته از ناموس دین نباشد، گوارا نیست. (بحارالانوار، ج ۱، ص ۲، برگرفته از: زندگی علامه مجلسی، ص ۱۵.) https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️  [تتمه المنتهی فی وقایع ایام خلفا - مقدّمه مؤلف (ره) - صفحه۱۶]  ۱۳_چه آن كه در مطالعه احوال گذشتگان و سير در وقايع ايام ايشان فوائد بسيار و منافع بي شمار است. وكفى لذلك قول اميرالمؤمنين عليه السلام في وصيّته لولده الحسن عليه السلام: إنّي و إن لَم أكُ قَد عُمِّرتُ عُمرَ مَن قَد كانَ قَبلي، فَقَد نَظَرتُ في أعمارِهِم وَ فَكَّرتُ في أخبارِهم، و سُرت في آثارهم حتّى عُدْتٌ كَأحدِهِم، بَل كَاَنّي بما انتهى إلى مِن أُمورِهِم قد عُمّرتُ مَعَ أَوَّلِهم إلى آخَرهم، فَعَرَفتُ صَفوَ ذلك مِن كَدِرِهِ، وَ نَفعهُ من ضَررِه. نهج البلاغه، نامۀ ۳۱ ؟ https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
 [تتمه المنتهی فی وقایع ایام خلفا - مقدّمه مؤلف (ره) - صفحه۱۶]  ۱۴_و شبهۀ نيست كه سير در آثار سلف، باعث عبرت و آگاهي خلف، و موجب زهد در دنيا و رغبت در آخرت مي‌شود. ؟
کشکول
 [تتمه المنتهی فی وقایع ایام خلفا - مقدّمه مؤلف (ره) - صفحه۱۶]  ۱۴_و شبهۀ نيست كه سير در آثار سلف، ب
نعم ، يجب أن يكون هناك ابتكار ، ويجب احترام الكتب الجديدة ، ولكن لا ينبغي بأي حال من الأحوال الابتعاد عن الكتب الأصلية التقليدیه
❇️❇️ ۱۵_جان پاکش ز عالم فانی چون به دارالقرار گشت روان روح او را به آسمان بردند کرد بر منبر سپهر، مکان خطبه خواند از برای خیل ملک شد امام جماعت ایشان خاک او شد عبیر و عنبر خلد کفن از تار گیسوی حوران در فردوس شد به رویش باز شاد گشت از قدوم او رضوان سدره «طوبی لهم» برایش خواند جنت آورد «ادخلوا» به زبان بر سرش ریختند بهر نثار حور و غلمان، جواهر الوان مرقد او«بحار انوار» است که ز «عین الحیات» داده نشان روضه اش می‌دهد «حیات قلوب» ز«جلاء العیون» ببین تو عیان «اعتقادات» اوست «زاد معاد» تو به «حق الیقین» یقین، می‌دان گوییا هاتفی ز عالم غیب داده بودش بشارت از یزدان که در این ماه، می‌روی به بهشت زود بنما وداع پیر و جوان زان سبب ختم گشت تفسیرش آیه «کلّ من علیها فان» چون شب قدر آن عظیم القدر شد نهان عشر آخر رمضان «ازهری »گفت بهر تاریخش باقر علم شد روان به جنان https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ ۱۶_سیدنعمت الله جزایری درباره ارج نهی علامه مجلسی به کتاب چنین نقل می‌کند: اگر علامه مجلسی می‌خواست کتابی به کسی عاریه دهد، می‌گفت: اول بگو که سفره داری که در میان آن نان بخوری یا نه؟ اگر نداری، بگو به تو سفره بدهم که نان را در میان سفره خورده باشی و بر روی کتاب، نان نخوری! بلی، محافظت کتاب‌ها و احترام آن‌ها از کارهای لازم تو است. [۱] ---------- [۱]: قصص العلماء، ص ۲۱۴. https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
کشکول
❇️#شخصیت_شناسی❇️ ۱۶_سیدنعمت الله جزایری درباره ارج نهی علامه مجلسی به کتاب چنین نقل می
لسوء الحظ ، حتى الآن ، ما زال بعض الناس يضعون الخبز على الكتاب
کشکول
❇️#شخصیت_شناسی❇️ ۱۶_سیدنعمت الله جزایری درباره ارج نهی علامه مجلسی به کتاب چنین نقل می
ماذا يفعل الإنسان الذي يحترم الكتب الدينية والعلمية للأئمة الأبرياء؟
حتى أن تلاميذه لم يروا أنه جائز ، ناهيك عن المكروه والحرام
❇️❇️ ۱۷_سیدنعمت اللّه جزایری، شاگرد بزرگ علامه مجلسی در کتاب انوار نعمانیه درباره اخلاق اجتماعی علامه و هیبت آن بزرگوار چنین می‌نویسد: استادم، علامه مجلسی با آن همه مزاح و خوش خلقی و این که شب و روز با او می‌نشستیم و می‌خندیدیم، هر زمانی که می‌خواستیم شرفیاب خدمت او شویم، همین که می‌خواستیم از در داخل شویم، هیبت آن بزرگوار چنان در دل هایمان قرار می‌گرفت که گویا ما را به نزد سلطان می‌برند تا سیاست کنند و دل‌های ما تپیدن می‌گرفت. قصص العلماء، ص ۲۱۴. https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ اسوه محدثان ویژه نامه زندگی علامه محمدباقر مجلسی (ره) - پشتکار علمی - صفحه ۶۷]  پشتکار علمی ۱۸_علامه مجلسی با وجود این که بیشتر اوقات با درد چشم، دست وپنجه نرم می‌کرد، در ایام درسی و روزهای تعطیل، از تدریس علوم دینی و هدایت و موعظه مردم دست برنمی داشت. وی با پشتکار بی نظیر خود توانست شاگردان گران مایه ای بپروراند و دست نوشته‌های ارزشمندی به جامعه علمی تشیع، عرضه کند. [۲] علامه هیچ گاه در سفرها نیز قلم این سلاح حوزوی را از خود جدا نمی ساخت و همواره آن را چون دل خویش صیقل می‌داد و با آن به راز و نیاز می‌پرداخت. «علامه جلد بیست و دوم بحارالانوار را در نجف اشرف بعد از مراجعت از سفر حج تألیف نمود» [۱] و «در مراجعت از سفر خراسان، در بین راه، ترجمه خطبه امام رضا (ع) و رساله و جیزه رجب را نگاشت». [۲] هنگام سفرهای علامه، طلاب فرصت را غنیمت می‌شمردند و با او همراه می‌شدند تا در فضایی ساده و دوستانه، سعادت واقعی را در کلام او جست وجو کنند. ---------- [۲]: فوائد الرضویه، ص۴۱۴. [۱]: زندگی نامه علامه مجلسی، ج ۱، ص ۱۶۰، برگرفته: از گلشن ابرار، ج ۱، ص ۲۵۴. [۲]: زندگی نامه علامه مجلسی، ج ۱، ص ۱۶۱، برگرفته از: گلشن ابرار، ج ۱، ص ۲۵۴. https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2