eitaa logo
نشریه خط
1.2هزار دنبال‌کننده
714 عکس
189 ویدیو
13 فایل
💠 نشریه علمی_فرهنگی خط؛ تلاشی در جهت تبیین مکتب امام خمینی(ره) 🔰 متعلق به خانه طلاب جوان ☎️تلفن: 02532603677 💻سایت: www.khanetolab.ir 🔖کانال خانه طلاب: @khanetolab 🗃مدیر کانال: @mor_heydarii
مشاهده در ایتا
دانلود
5.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌برش‌هایی از شماره ۱۹-۲۰ ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 🌀 همه با هم 🌀 تبیین طلبگی عملکرد دولت سیزدهم ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 🔰تهیه نشریه از طریق 👈 سایت خانه طلاب جوان 👉 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
🖋 وزارتخانه لوازم تحریر 🔗 روایتی از یک حلقه میانی ❇️ بیش از چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد. در این سالها دهها هزار هسته فعالیت فرهنگی مردمی شکل گرفته است و گنجینه‌ای بزرگ از تجربه را به وجود آورده است. 🔸استخراج و بهره‌گیری از این تجربیات بی‌گمان راهگشای تشکلهای نوپا و جوان خواهد بود. به همین رو نشریه خط به سراغ یکی از مجموعه‌های موفق در عرصه محصولات فرهنگی رفته است. 🔹«مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی» از پیشروان صنعت لوازم تحریر در کشور است. به گمان ما این مجمع مصداقی از جریان حلقه‌های میانی است که به صورت یک قرارگاه، مسئله نوشت افزار را دنبال می‌کند. از یک سو با مردم و تولیدکنندگان در ارتباط است و از سوی دیگر با حاکمیت در تعامل است و نسبت روشنی با رهبر انقلاب و مطالبات و رهنمودهای ایشان دارد. 🔸 سعید حسینی از پایه‌گذاران مجمع ایران نوشت و از فعالان جبهه فرهنگی انقلاب است. از او خواستیم در کنار ارائه روایتی از سرگذشت مجمع، تجربیات خود را در عرصه کار فرهنگی مردمی برای آنانی که قصد فعالیت در جریان حلقه‌های میانی دارند بیان کند. 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
🔘روح بلند پیشوای مسلمانان جهان به ملکوت اعلی پیوست. 🔺 نه اینکه از میان ما رفت. بلکه در لایه بالاتری از جهان هستی قرار گرفت و ما بیش از هر زمان دیگری دست گرم و قدرتمند او را حس می‌کنیم. 🔸 صدای ملکوتی اوست که امروز از منطقه فراتر رفته و به وضوح در دانشگاه‌های آمریکا و سراسر جهان شنیده می‌شود. ◼️ سالروز عروجش تسلیت باد. (ره) 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
🗂 منتظر پرونده جدید کانال نشریه خط باشید 🌐 کاری از کانون نویسندگان نشریه خط 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
ا﷽ 💠 پرونده ویژه کانال نشریه خط 💠 🔻 مبدأ دنیای جدید 🔻 🔸قیام ۱۵خرداد و آغاز تحولات عمیق جهانی🔸 🔖 قرن تحولات 🔖 عظمت 15 خرداد 🔖 درگیری تمدنی بر سر ایران 🔖 ایران و اسرائیل 🔖 نقش حوزه قم در تحولات ایران 🔖 تعامل امام با مردم 🔖 اتحاد خواص و علما 🔖 15 خرداد؛ پیروزی یا شکست؟ (ره) 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
🗂 پرونده قیام پانزده خرداد 🌐 1️⃣ جهان تحول (1/2) نگاهی به قرن تحولات 🔸 تحول، همواره قرین اجتماعات بشر است. از علل عمده بروز شرایط انقلابی می‌توان به عوامل متعدد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی اشاره کرد. عواملی چون نابرابری‌های اجتماعی، مالیات‌های سنگین، بالا بودن نرخ کالا و خدمات، فقر شدید، فساد طبقه حاکم، ایجاد اختناق و سلب آزادی‌های فردی و اجتماعی، شکست‌های نظامی و دیپلماتیک، سلطه و نفوذ مستقیم یا غیرمستقیم بیگانگان و نادیده گرفتن ارزش‌های جامعه از جمله عوامل موثر در ایجاد تحول‌های عمیق در جوامع می‌باشد.1 🔺باتوجه به مطالب فوق مهم‌ترین و معروفترین انقلاب‌ها را بررسی می‌کنیم؛ 🇫🇷 فرانسه: از جمله انقلاب های مشهور جهان، جامعه فرانسه است که در قرن هجدهم با قرن هفدهم تفاوتی نداشت و به سه طبقه تقسیم می‌شد، دو طبقه ممتاز، یعنی روحانیان و نجبا و یک طبقه غیر ممتاز که رعایا بودند. همه سنگینی مالیات بردوش طبقه سوم بود. بیشتر مردم فرانسه در آن زمان در خارج از شهرها و در شرایط نامساعد اقتصادی بودند،قیمت نان افزایش یافت و مردم دست به شورش زدند. از اول تا چهارم ماه مِی دسته‌های منظم در سرزمین‌های اطراف «پاریس» و «ورسای» و سرانجام در خود پایتخت، مغازه‌های نانوایی را غارت کردند. پس از محاکمه رهبران شورشی در دادگاه این نهضت به نام «جنگ آرد» مشهور شد.زمستان سرد سال‌های بعد پیامدهای سخت‌تری برای مردم فقیر به بارآورد و کمبود نان از معضلات مهم آن سال بود. باتوجه به آن شرایط میتوان دریافت که جامعه فرانسه از نظر اقتصادی درشرایط کاملا بحرانی بوده است.بدین ترتیب بدهی های کلان، درآمد کم، قحطی و گرسنگی مردم، موجبات تضعیف قدرت سیاسی را فراهم آورد و طبیعی بود که شورش و هیجان عمومی را در جامعه قبل از انقلاب به اوج خود برساند. 🇷🇺 روسیه: اقتصاد این کشور در اوایل قرن بیستم وضع نامطلوبی داشت و دو جنگ جهانی نیز که در این دوره اتفاق افتاد، بر مشکلات و نابسامانی های اقتصادی شدت بخشید. شرایط ناگواری برای کارکنان و دهقانان ایجاد شد و بیکاری را سخت دامن می‌زد. از سویی دیگر، شرایط کار و میزان درآمد نیز وضع دو طبقه را طاقت فرسا و تحمل ناپذیر ساخته بود، اعتصابات کارگران در این دوران عمدتاً ماهیت اقتصادی داشت و هر لحظه برتعداد آن و برشمار شرکت کنندگان افزوده می‌شد. انقلاب روسیه نیز غرب سرمایه داری را دچار شگفتی کرد و به ملت‌های درحال پیدایش نشان داد که قدرت یک دولت درطول دو نسل می‌تواند یک کشور کشاورزی عقب افتاده را به دومین قدرت صنعتی_نظامی جهان تبدیل کند. 🇨🇳 چین: بعد از جنگ جهانی دوم گسترش روند انقلابی که برای مدتی طولانی در جریان بود، چینِ لرزان و درهم ریخته را به کشوری قوی و وحدت یافته بدل کرد و انقلاب چین هم نشان داد فقط با یک حزب می‌تواند جامعه‌ای را با اکثریت روستایی به گونه‌ای هدایت کند که قدرت بزرگی بوجود آورد، امری که بی گمان موجب تجدد حیات امیدهای وطن پرستان انقلابی اواسط قرن بیستم شد.2 🔰ادامه در پست بعدی 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
🗂 پرونده قیام پانزده خرداد 🌐 1️⃣ جهان تحول (2/2) نگاهی به قرن تحولات «قرن بیستم میلادی قرن تحولات عظیم اجتماعی و سیاسی است. ملت‌ها هرکدام برحسب موقعیت، شرایط استعداد و هوشیاریشان زودتر یا دیرتر، به تحولات عظیمی دست پیدا کردند. البته ملت ایران جزو اولین ملت‌هایی بود که در این قرن میلادی به یک تحول عظیم سیاسی و اجتماعی دست پیدا کرد، یعنی در سال ۱۹۰۵ یا ۱۹۰۶ میلادی که برابر است با ۱۳۲۴ تا ۱۳۲۵ قمری، ملت ایران زودتر از اغلب ملت‌های عالم به یک تحول سیاسی و اجتماعی نزدیک شد که آن تحول در دوران مشروطیت اتفاق افتاد. ملت ایران با هوشیاری، پیشروی، مجاهدت و شرایط مناسب خودش را با این عمل ثابت کرد. علمای دین و دلسوزان جامعه، پیشوایان آن حرکت بودند. یک غفلت از سوی سیاستمداران وابسته به انگلیس آن زمان موجب شد که قدرت‌های غربی و خارجی بتوانند از این حرکت ملت مسلمان سوءاستفاده کنند. عدالت خواهی ملت ایران را در قالب از پیش ساخته‌ای مطابق نظریات خودشان بریزند. و حرکت ملت ایران را منحرف کنند، بعد از چند سال هم سلسله‌ی پهلوی را برسر کار آوردند. در واقع نزدیک به شصت سال حرکت ملت ایران و تحول کشور را عقب انداختند. این کار را انگلیسیها درحق ملت ایران کردند. اینها دشمنی های فراموش نشدنی و بسیار مهم است والا قبل از کشور هند و روسیه و الجزایر و قبل از بقیه‌ی انقلاب‌های‌ بزرگ قرن بیستم ما وارد میدان تحول اجتماعی شدیم، ما آمدیم کشور و سازمان حکومت و نظام اجتماعی مان را متحول کنیم. ملت ما در تهران، در تبریز، در خراسان، در فارس، در بسیاری دیگر از نقاط این كشور، فداكاریهای بزرگی هم كردند؛ منتها بیگانگان نگذاشتند؛ عامل هم آن سیاستمداران وابسته‌ی به غرب بودند. کسانی که آن روز با غربی‌ها و با قدرت دولت انگلیس میانه‌ی صمیمی و گرمی داشتند حرکت ملت ایران را منحرف کردند. بعد از آن هم رضاخان را سرکار آوردند لذا تحول ملت ایران شصت سال عقب افتاد! ملت‌های دیگر هم در این قرن هرکدام به گونه‌ای وارد میدان شدند، در هندوستان این تحول اجتماعی به یک شکل انجام گرفت، درکشور روسیه این تحول یک طور انجام گرفت، درکشور الجزایر این تحول به یک شکل دیگر انجام گرفت.در دهها کشور در آسیا و آفریقا و در نقاط مختلف دیگر عالم، این تحول اجتماعی به شکل خاصی انجام گرفته است. همه این تحولات در یک نقطه باهم مشترکند و آن این است که در همه‌ی این تحولات نیروهای بشری و انسانی بر نیروهای استکباری غلبه کردند. منتها این غلبه در یک جا غلبه‌ی واضح و قاطعی بود و اثر ماندگاری به جا گذاشت، اما در جاهای دیگر نه؛ اثر آن زودگذر بود، و به خاطر غفلت ها از بین رفت.»3 همچنین باید در نظر گرفت، شیوه رهبری و مبارزه امام در انقلاب اسلامی نتیجه یک سنت تاریخی طولانی از صدر اسلام است، امام با درک و شناخت عمیق از قرآن و سنت پیامبر(ص) و ائمه اطهار (ع) و بررسی سیر تاریخی تحولات سیاسی_اجتماعی جهان اسلام و به خصوص ایران و همچنین مطالعه اوضاع سیاسی_اجتماعی زمان معاصر شیوه مبارزه خود را برگزید. 1و2. انقلاب اسلامی در مقایسه با انقلابهای فرانسه و روسیه، ص 41 و 68-69 3. رهبر معظم انقلاب 1379/3/14 ✍️ سیده ناهید موسوی 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
🗂 پرونده قیام پانزده خرداد 🌐 2️⃣ واقعه‌ای که انقلاب اسلامی را کلید زد اهمیت و عظمت 15 خرداد و جایگاهش در قرن تحولات «خاطره‌ی پرشکوه نیمه‌ی خرداد» سال 1342، این «قیام مردمی»، گرچه «یک عزای فراموش نشدنی است، اما به اعتباری یک عید فراموش نشدنی و تاریخ‌ساز است». ازجمله دیگر حوادث خرداد که «ماه خاطره هاست»، حادثه «نیمه خرداد 1354»، «کور کردن خط نفاق» در خرداد 1360، «قیام میرزا کوچکخان جنگلی»، «درگیری غم انگیز میان اسرائیل و اعراب در سال ۱۳۴۶، که مصادف با ۱۹۶۷ مسیحی است»، «فتح خرمشهر» و رحلت جانگداز حضرت امام خمینی ره در 14 خرداد 1368 می باشد. «در روز عاشورای آن سال مصادف با سیزدهم خرداد»، «امام حقایق افشا نشده‌ی تا آن روز را با مردم بی‌واسطه در میان گذاشتند.» اینکه «اسرائیل می‌خواهد در ایران قرآن نباشد. اسرائیل می‌خواهد در ایران روحانیون نباشند. اسرائیل می‌خواهد در ایران اسلام نباشد.». «حساسیت دستگاه در مقابل این مطالب به قدری بود که شب بعد از این سخنرانی،» «امام را دزدانه، نیمه‌شب از منزلشان در قم ربودند و به تهران آوردند و زندانی کردند. روز نیمه‌ی خرداد مردم به مجرد اینکه فهمیدند که امام دستگیر و ربوده شده است، بدون اینکه فرماندهی‌ای، رهبری‌ای از سوی شخصیتی، از سوی حزبی، گروهی وجود داشته باشد، به خیابان‌ها ریختند. در تهران، در قم، در شیراز، در مشهد، در بعضی شهرهای دیگر و حتی در بعضی از روستاها در ورامین.» «و دستگاه جبار که باور نمی‌کرد نفوذ روحانیت و مرجعیت در این حد باشد، غافلگیر شد و دست به یک عمل تند وحشیانه‌ی حساب نشده زد. مردم را در خیابان‌ها و میدان‌ها به رگبار بستند و آن روزها رقم پانزده هزار شهید در زبان‌ها می‌گشت.» «این قیام یک نقطه‌ی عطف شد» که «خط مبارزه را روشن و واضح کرد.» و «حرکت انقلابی مردم ایران که از تقریباً نه ماه قبل از آن یا یک سال قبل از آن به تدریج آغاز شده بود، شکل قطعی و جدی گرفت و» «به انقلاب ۲۲ بهمن منتهی شد» و در مئال، جمهوری اسلامی را به وجود آورد.» «عنصر مردم» یا امت، «عنصر رهبر و امام»و «عنصر انگیزه ی مذهبی و روح شهادت طلبی و فداکاری برای خدا»یا همان اسلام که «نطفه‌ی انقلاب ما با این سه عنصر بسته شد». «هیچیک از احزاب و گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی و سردمداران سیاسی و مدعیان مبارزه و مقاومت در این حرکت مردمی کوچک‌ترین نقشی نداشتند.»نه ملیگرایان نه مادی گرایان و مارکسیستها و نه حتی آن گروه‌هایی که با انگیزه‌های مذهبی و اسلامی تشکلی داشتند.».«هیچکس به کمک این قیام نیامد جز مردم و جز رهبران دینی مردم.»«حرکت انقلابی ما با همین سه عنصر» «به راه خود ادامه داد.» در طول این مدت بیشترین کسانی که کار فکری اسلامی و سیاسی می‌کردند و مردم را برای یک حرکت عظیم عمومی آماده می‌کردند، علمای اسلامی، طلاب جوان، گویندگان مبارز در سطوح مختلف علمی بودند. دیگران هم در بعضی از قشرها کمتر، در بعضی بیشتر، تلاش‌هایی داشتند، اما آن‌چه به تلاش روحانیون یک امتیاز می‌بخشید، این بود که آنها با مردم روبرو می‌شدند و ذهن مردم را آماده می‌کردند.«اگر این کار مستمر ۱۵ ساله در شهرها، دهات، دورافتاده‌ترین نقاط کشور نمیبود، انقلاب ما در ۲۲ بهمن با پاسخ عمومی ملت روبرو نمی‌شد.»«در طول این مدت امام رهبری کرد و در طول این مدت فکر اسلامی به‌وسیله‌ی همین رُسُل انقلاب پخته شد. در ۲۲ بهمن با آمادگی‌های سال ۵۶ و ۵۷ این سه عنصر در حد رشد و کمال، انقلاب را به وجود آوردند.» «بنابراین حرکت طبیعیِ قیام ۱۵ خرداد به آن چیزی رسید، به آن واقعیتی منتهی شد که امروز تمام دنیای کفر و الحاد را متوحش کرده است و سردمداران استکبار جهانی را به دفاع از خود واداشته است» «ما امروز مرهون قیام ۱۵ خردادیم.» ▫️متن‌های داخل گیومه از رهبر انقلاب ✍️ سجاد میرزایی 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
🔆 این پرونده حاصل زحمات کانون نویسندگان نشریه خط می‌باشد. امیدواریم که از این پرونده استفاده ببرید. ✅ نظرات سازنده خود را درباره مطالب این پرونده، با ما در میان بگذارید. 🆔 @Heydari7676 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
🗂 پرونده قیام پانزده خرداد 🌐 3️⃣ جزیره ثبات(1/2) درگیری تمدنی شوروی با آمریکا بر سر ایران جنگ سرد به دوره‌ای از رقابت، تنش و کشمکش ژئوپلیتیکی بین اتحاد جماهیر شوروی و متحدانش (بلوک شرق) و ایالات متحده آمریکا و متحدانش (بلوک غرب) بعد از جنگ جهانی دوم گفته می‌شود. به‌طور کلی دوره زمانی جنگ سرد از ۱۹۴۷ و آغاز دکترین ترومن تا فروپاشی شوروی در ۱۹۹۱ در نظر گرفته می‌شود. به دلیل آن‌ که در این دوران هرگز درگیری نظامی مستقیم میان نیروهای ایالات متحده و شوروی به وجود نیامد اما گسترش قدرت نظامی و کشمکش‌های سیاسی منجر به جنگ‌های نیابتی و درگیری‌های مهم بین کشورهای پیرو و هم‌پیمانان این دو ابرقدرت شد، از واژه «سرد» برای توصیف این جنگ استفاده می‌شود. ریشه‌های جنگ سرد به پیروزی متفقین در جنگ جهانی دوم و پایان اتحاد موقت آمریکا و شوروی علیه آلمان نازی و در ادامه درگیری ایدئولوژیک و ژئوپلتیک دو کشور برای گسترش نفوذ جهانی بازمی‌گردد. ترس از دکترین نابودی حتمی طرفین باعث شد تا هیچ‌یک از دو طرف حمله پیشگیرانه اتمی را آغاز نکنند. به غیر از مسابقه تسلیحات هسته‌ای و استقرارهای مرسوم نیروهای نظامی دو طرف از راه‌های دیگر همچون جنگ روانی، کارزارهای تبلیغات سیاسی، جاسوسی، تحریم‌های اقتصادی گسترده، رقابت در مسابقات ورزشی و فناوری مثل رقابت فضایی برای اثبات برتری خود استفاده کردند. این منازعات در غرب آسیا، بالاخص در ایران، میان دو بلوک شرق و غرب بیشتر بوده است، آن هم به دلیل اهمیت ژئوپلیتیکی و نظامی خاصی که کشور ما در معادلات جهانی و اقتصادی داشته است. آمریکایی ها بعد از ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ هجری شمسی و تسلط محمدرضا شاه پهلوی بر کشور برای تثبیت سلطه خود بر ایران و تبدیل آن به ژاندارم منطقه در صدد اجرای اصلاحات ساختاری در کشور بودند. یکی از این برنامه‌های اصلاحاتی، انقلاب سفید شاه و ملت بود که محمدرضا پهلوی با سلب آزادی بیان، ایجاد خفقان و شکستن قلم ها و بریدن زبان‌ها آن را در تاریخ ۱۹ دی ماه سال ۱۳۴۱ هجری شمسی اجرایی کرد. «اصولی که من به عنوان پادشاه مملکت و رئیس قوای سه گانه به آرای عمومی می‌گذارم و بدون واسطه و مستقیماً رأی ملت ایران را در استقرار آن تقاضا می‌کنم به شرح زیر است. 1- الغای رژیم ارباب رعیتی با تصویب اصلاحات ارضی ایران بر اساس لایحه اصلاحی قانون اصلاحات ارضی مصوب ۱۹ دی ماه ۱۳۴۰ و ملحقات آن 2- تصويب لایحه قانون ملی کردن جنگل‌ها در سراسر کشور 3- تصویب لایحه قانون فروش سهام کارخانجات دولتی به عنوان پشتوانه اصلاحات 4- تصویب لایحه قانون سهیم کردن کارگران در منافع کارگاه‌های تولیدی و صنعتی 5- لایحه اصلاحی قانون انتخابات 6- لایحه ایجاد سپاه دانش به منظور اجرای تعلیمات عمومی و اجباری.» اهداف آمریکایی‌ها از این طرح خلع سلاح نیروی عظیم دهقانان و کارگران، نفوذ و دخالت مستقیم ستون پنجم استعمار به مجلس قانون‌گذاری (که به اسم "اقلیت مذهبی " و "انجمن بانوان " در ایران فعالیت می کردند)، تربیت جاسوسان ورزیده و نفوذ به طبقه کارگری و ممانعت از فعالیت انقلابی‌ها در آنجا، تبدیل کردن ایران به بازار سیاه فروش گندم آمریکایی و از رسمیت انداختن اسلام و اجرای توطئه اسلام زدایی از جامعه بود. یکی از نتایج این فعالیت‌ها نفوذ بهائیت به دربار و حاکمیت و به رسمیت شناختن این فرقه ضاله بود و اجازه ورود آنها را به دستگاه‌های قانونگذار و اجرایی می‌داد و این خطر بزرگی در راستای اسلام ستیزی در دستگاه حاکم بوده است. از طرفی به دلیل شرایط اقتصادی حاکم بر آن دوران و نظام ارباب و رعیتی در روستاها، رعیت توان تولید مواد اولیه صنایع غذایی مثل گندم و برنج و... را نداشت و همین باعث از بین رفتن کشاورزی و مهاجرت روستانشین‌ها به شهرها و سکونت آن‌ها در حاشیه شهرهای بزرگ مثل تهران و شکل گیری حلبی‌آبادهای بزرگ در این مناطق بود. از همین رو اقتصاد کشور کاملا وابسته به بیگانگان بود و حدود ۹۰ درصد موادغذایی از کشورهای غربی به کشور وارد می‌شد و این خود یکی از عوامل تسلط کامل آمریکا بر اقتصاد کشور بوده است. 🔰ادامه در پست بعدی 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
🗂 پرونده قیام پانزده خرداد 🌐 3️⃣ جزیره ثبات(2/2) درگیری تمدنی شوروی با آمریکا بر سر ایران امام خمینی (ره) در اجتماع علمای قم خطر تصویب این لایحه را گوشزد کرد و تصویب آن را خطری برای اسلام دانست و معتقد بود که دستگاه حاکم به هرقیمتی قصد اجرای این احکام را دارد و مردم را نیز به طور گسترده اغوا و فریب می‌دهد و بر دوش روحانیت است که در برابر این قانون استعماری بایستند. در مقابل، رژیم پهلوی هم با دروغ پراکنی و تهمت افکنی به امام و روحانیون مخالف این اصلاحات، درصدد تخریب روحانیت و فشار بر اجرای این احکام برآمد. آنان با القای این مطلب که دلیل مخالفت روحانیت با این طرح، ناراحتی آنان به خاطر خارج کردن املاک موقوفه از دست روحانیت و سرازیر شدن درآمد آن به سازمان اوقاف و جیب شاه است، قصد داشتند میان ملت و روحانیت جدایی بیفکنند. علی رغم همه این سمپاشی‌ها باز شاهد اعتراضات گسترده در سطح شهرهای بزرگ مثل تهران بودیم. به دلیل گسترش اعتراضات مردمی شاه درصدد این برآمد تا با ملاقات با علمای قم بتواند افکار عمومی را تا حدی با خود همراه کند. از همین رو به شهر قم سفر کرد ولی با استقبال کمی از مردم و علما مواجه شد. وی در سخنانی که در قم ایراد کرد درصدد القای این مطلب بود که انقلاب سفید مترقّی ترین طرح برای توسعه کشور است و به نوعی ناسخ همه قوانین آسمانی و نظریات سایر مکاتب است! بعد از تصویب و اجرای این اصلاحات، رادیو مسکو و روزنامه معروف واشنگتن از آن تمجید کرد. شاید برای اولین بار باشد که یک اقدام آمریکایی در ایران صورت گرفته بود و شوروی به عنوان رقیب آمریکا از آن حمایت می‌کرد. علت این اتحاد دو بلوک شرق و غرب در این طرح، ترس کمونیست‌ها از نهضت اسلامی امام خمینی(ره) بود که می‌دانستند در صورت پیروزی این نهضت بساط استعمارگری آن‌ها کاملاً برچیده خواهد شد. گرچه اصلاحات آمریکایی مانع بزرگی برای نفوذ کمونیست در ایران شد و تسلط آمریکا بر کشور ما را افزون کرد ولی نهضت امام خمینی(ره) به مثابه یک بمب هیدروژنی دنیای مارکسیست‌ها را در ایران و بلکه منطقه ویران می‌کرد. در پایان باید این نکته را تذکر داد که شاه با این طرح و سردادن شعار جدایی دین از سیاست درصدد اجرای برنامه‌های آمریکایی در ایران بوده تا دست غارتگران خارجی را در منابع طبیعی و زرخیز ایران باز بگذارد و اجازه هرگونه دخالت عالمان دین را در عرصه سیاست ندهد که این خود بخش مهمی از سیاست آمریکایی‌ها جهت تسلط بر ایران بوده است. ✍️ میلاد آهنگر 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈