🗂 پرونده قیام پانزده خرداد
🌐 #مبدأ_دنیای_جدید
4️⃣ زن؛ سوژه انقلابی یا سوژه جنسی؟(1/2)
چرایی مخالفت امام با رأی زنان در لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی
در جریان مخالفت امام خمینی (رحمت الله علیه) با تصویب لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی در سال 1341، بحث زن و حق انتخاب کردن و انتخاب شدنش در امور سیاسی مطرح شده بود. موضعگیری امام در برابر رأی زنان در این لایحه، مسئلهای است که با نگاه ایشان بعد از انقلاب اسلامی، متفاوت به نظر میرسد؛ چراکه هم در صحبتهایشان و هم در صحنهی عمل، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حضور زنان در عرصههای مختلف سیاسی مورد تائید قرار گرفته بود.
در اندیشهی حکومت پهلوی و خاندان سلطنت، زن مظهر زیبایی، دلبری، شهوت انگیزی، موجودی کم عقل، عاطفی و... بود. مثلا در مصاحبه «اوریانا فالاچی» خبرنگار معروف ایتالیایی با شاه که همسر شاه نیز در کنار او نشسته بود، شاه میگوید: «زنان در زندگی یک مرد باید بدانند چطور زیبا، سپاسگزار و زنانه باشند»، «شما متقلب و شرور هستید همه شما». اینها جملات محمدرضا پهلوی است که حالا با کشف حجاب اجباری و سپس اعطای حق رأی مدعی آزادسازی زن و تأمین دسترسی برابر او به فرصت ها و امکانات و پیشرفت و ترقی در عرصه عمومی بود اما بالعکس، ما اکنون شاهد مشارکت گسترده و بی سابقه زنان محجبه و اغلب با چادر یعنی همان پوشش سنتی زن مسلمان ایرانی در عرصه عمومی هستیم.
مواجهه با چنین تناقضی ذهن را فراسوی افق تاریخی متوجه تحولی گفتمانی میسازد که در پرتو آن زنان یا همان سوژههای جنسی صرف نظر از گرایشهای سیاسی و ایدئولوژیک در قامت سوژههای انسانی دوشادوش مردان عهده دار تکلیف اجتماعی انگاشته شدند.
بنابراین ریشهی مخالفت امام در دههی 40، نباید مربوط به ماهیت حق مشارکت سیاسی زن باشد. برای روشنتر شدن این لایحه و غرض آن، نگاهی به صحبتهای نظریه پرداز آمریکایی «روستو» که در پست ریاست برنامهریزی وزارت امور خارجه هم گمارده شده بود، میاندازیم. او در اثر خود با عنوان مراحل رشد اقتصادی، بیان میکند که چگونه میتوان شرایط توسعهی جهان سوم و ملل فقیر را به گونهای تغییر داد که همچنان در جهت تامین منافع بلوک غرب بمانند. یکی از این برنامهها در دولت کندی، تعقیب برنامههای اصلاحی از سوی شاه ایران بود. اولین هدف آمریکا از آن، تلطیف وضعیت اجتماعی به منظور آرامسازی جامعه بود تا از ایجاد انقلاب و خروج کشورها از بلوک غرب جلوگیری کند و هدف دوم، ایجاد تغییرات گسترده در زیرساختهای اقتصادی و اجتماعی کشورهای جهان سوم و تطبیق آنها با وضعیت جدید بلوک غرب بود.
این تحولات که در ابتدای دههی 40 در جهان و ایران روی داد، نیازمند تضعیف ساختار کشاورزی این کشورها و افزایش نیروهای انسانی ارزان بدون سرمایه بود. آمریکا به این منظور، انجام اصلاحات ارضی و ایجاد بسترهای ورود زنان به بازار کار و تضعیف ساختار خانواده به منظور تأمین نیروی ارزانقیمت در جهان سوم را در دستور کار خود قرار داد. به همین دلیل کندی، رئیسجمهور وقت آمریکا، در این مقطع، رژیم پهلوی را وادار به ایجاد اصلاحات ارضی و ایجاد برخی تغییرات اجتماعی نظیر اعطای حق رأی به زنان و تسهیل بهکارگیری آنها در مشاغل نمود.
در نگاه امام، اعطای حق رای به نسوان، به خودی خود مسئلهای نامشروع نبود، اما در زمانهای که با هدفی نامشروع و استعماری صورت میگرفت، با توجه به همان سمت و سو، نامشروع میشد.
امام خمینی (رحمت الله علیه) در زمان ارائهی لایحهی ایالتی و ولایتی، در تلگراف به علم، نخستوزیر وقت، در 28 مهرماه 1341 میگویند: «ورود زنها به مجلسین و انجمن هاى ایالتى و ولایتى و شهردارى مخالف [است با] قوانین محکم اسلام که تشخیص آن، به نص قانون اساسى، محول به علماى اعلام و مراجع فتواست، و براى دیگران حق دخالت نیست. و فقهاى اسلام و مراجع مسلمین به حرمت آن فتوا داده و مىدهند. در این صورت، حق رأى دادن به زنها و انتخاب آنها در همه مراحل، مخالف نص اصل دوم از متمم قانون اساسى است. و نیز قانون مجلس شورا مصوب و موشح ربیع الثانی 1325 قمری، حق انتخاب شدن و انتخاب کردن را در انجمنهای ایالتی و ولایتی و شهرداری از زنها سلب کرده است.»
🔰ادامه در پست بعدی
#پانزده_خرداد
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
🗂 پرونده قیام پانزده خرداد
🌐 #مبدأ_دنیای_جدید
4️⃣ زن؛ سوژه انقلابی یا سوژه جنسی؟(2/2)
چرایی مخالفت امام با رأی زنان در لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی
ایشان در همین زمان بارها تأکید کردند که با اصل رأی دادن زنان مخالفتی ندارند، بلکه آنچه باعث موضعگیری علیه این اقدام دولت پهلوی شده نیت این رژیم به منظور به فساد کشاندن زنان است.
در این باره ایشان در جمع دانشجویان عضو انجمن اسلامی دانشگاه تهران، که به مناسبت شروع محرم به ملاقات ایشان آمده بودند، میگویند: «موضوع حق شرکت دادن زنان در انتخابات مانعى ندارد؛ ولى حق انتخاب شدن آنها فحشا به بار مى آورد. موضوع حق رأى دادن زنان و غیره در درجه آخر اهمیت قرار دارد. ما مى خواهیم مشروطیت را حفظ کنیم. اکنون که در ایران حق آزادى از ما سلب شده، به فکر زنها افتاده اند! در حال حاضر آزادى قلم، بیان، افکار و حتى حق حیات از مردم سلب گردیده است.»، «ما با ترقى زنان مخالف نیستیم، با این فحشا مخالفیم، با این کارهاى غلط مخالفیم. مگر مردها آزادند که زنها مى خواهند آزاد باشند؟ «آزادْ مرد» و «آزادْ زن» با لفظ درست مى شود؟ مردها آزادند؟ در این مملکت الآن مردها آزادند؟ در چه چیز آزادند؟ » امام (رحمت الله علیه) بر اساس برداشت فوق، توضیح میدهند که «این شاه است که زنها را به فساد مى کشاند و آنها را عروسک مىخواهد بار بیاورد. مذهب با این فاجعه ها و دردها مخالف است، نه با آزادى زن.»
همچنین امام خمینی (رحمت الله علیه) در مصاحبه با لوسین ژرژ، دربارهی مسائل سیاسی و اجتماعی ایران، ضمن تأکید بر حفظ حقوق زنان توسط اسلام، میگویند: «در خصوص زنان، اسلام هیچ گاه مخالف آزادى آنان نبوده است، بر عکس اسلام با مفهوم زن به عنوان شىء مخالفت کرده است و شرافت و حیثیت او را به وى باز داده است. زن مساوى مرد است. زن مانند مرد آزاد است که سرنوشت و فعالیتهاى خود را انتخاب کند؛ اما رژیم شاه است که با غرق کردن آنها در امور خلاف اخلاق، میکوشد تا مانع آن شود که زنان آزاد باشند. اسلام شدیداً معترض به این امر است. رژیم، آزادى زن را البته نظیر آزادى مرد از میان برده و پایمال ساخته است. زنان مانند مردان زندانهاى ایران را پر کرده اند. در اینجاست که آزادى آنها در معرض تهدید و در خطر قرار گرفته است. ما مىخواهیم که زنان را از فساد، که آنان را تهدید مىکند، آزاد سازیم.»
بر این اساس، میتوان نتیجه گرفت که مخالفت امام خمینی (رحمت الله علیه) با اعطای حق رأی به زنان، در لایحهی انجمنهای ایالتی و ولایتی، نه مخالفت با اصل مشارکت زنان در امور اجتماعی، بلکه جلوگیری از اجرای نیات پلید رژیم پهلوی و اهداف استعماری بوده است.
✍️ سیده فاطمه ساری زاده
#پانزده_خرداد
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
🗂 پرونده قیام پانزده خرداد
🌐 #مبدأ_دنیای_جدید
5️⃣ اسرائیل جانِ شاه(1/2)
نقشه جامع منطقه غرب آسیا با ایران اسرائیلی
سؤالات میتوانند ویرانگر باشند. میتوانند به یک باره دروغهایی به گسترۀ یک جهان و طول چند دهه را بدون زحمت استدلال به مخروبهای بدل کنند که زیر پا لگدمال میشود. مسائلی که دروغهای تمدن غرب را ویران میکنند.
اینکه «چرا اروپا و آمریکایی که برخورد بدی با یهودیها داشتند و آنها را جزو انسان به شمار نمیآوردند، یک دفعه در برههای از تاریخ بدل به دلرحمان و انساندوستانی میشوند که تمام دغدغه آنها یافتن خانه و کاشانهای برای یهودیها است؟»، حال که به دنبال خانهای برای این آواره میگردند «چرا از میان گزینههایی مانند آرژانتین و استرالیا (که در کنار فلسطین از گزینههای کوچ بودند) فلسطین انتخاب شد؟» «آیا تنها انگیزه دینی بود که گزینه فلسطین را انقدر پررنگ میکرد یا مسئله چیز دیگری بود؟»، «چرا انگلیس، با این روحیۀ استعماری، فلسطین را پیشکش یهودیها میکند؟» «اگر دیدن رنج آوارگان سخت است پس چرا در نقاط دیگر دنیا، خودشان عامل آوارگی ملتها میشوند؟»
موقعیت جغرافیایی ویژهای که سرزمین فلسطین دارد میتواند برای اعمال نفوذ سریع و راحت غرب به دنیای شرق اهمیت بالایی داشته باشد. اگر قضیه فقط یافتن خانهای برای آوارهای باشد، موقعیت آن اهمیتی ندارد. علاوه بر این، آمریکا و اسرائیل کسانی نیستند که به باورهای ادیان هم بخواهند احترام بگذارند. پس به سادگی می توان حدس زد که فلسفۀ وجود اسرائیل در این منطقه چیزی بسیار فراتر از حس انساندوستی غرب است؛ اصلاً چرا قوّۀ حدس را به زحمت بیاندازیم؟ کمی جستجو در میان سخنان خودشان یا کلیدواژههایی همچون «خاورمیانه جدید»، زحمت حدس زدن را هم کم میکند. (مدارک اثبات این مسئله کم نیست امّا مجال دیگری میطلبد.) از همین جا اهمیت این مسئله و ربطش به دنیای اسلام مشخص میشود.
وقتی مهاجرتها کم کم شروع میشوند و تعداد یهودیهای کوچ کرده به آن سرزمین افزایش مییابد و در سال 1948 اسرائیل به رسمیت شناخته میشود، مهمترین نیاز برای اسرائیل، این مولود نامشروع، تعامل با دیگر کشورهاست که هم بتواند از حیث دیپلماتیک رسمیت خودش را ثابت و هم بتواند شریانهای حیاتی و اقتصادی خود را حفظ کند. در این شرایط است که حکومت پهلوی که جزیره تحت سلطه استعمار غربیست رسمیت اسرائیل را سریعاً قبول میکند و از حامیان سرسخت او میشود.
🔰ادامه در پست بعدی
#پانزده_خرداد
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
🗂 پرونده قیام پانزده خرداد
🌐 #مبدأ_دنیای_جدید
5️⃣ اسرائیل جانِ شاه(2/2)
نقشه جامع منطقه غرب آسیا با ایران اسرائیلی
در این شرایط اگر کسی نقشه کلان دشمن را بداند و دشمن را خوب بشناسد، فریادش بلند میشود که «اسرائیل نمی خواهد دراین مملکت دانشمند باشد، اسرائیل نمی خواهد در این مملکت قرآن باشد؛ اسرائیل نمی خواهد دراین مملکت علمای دین باشند؛ اسرائیل نمی خواهد در این مملکت احکام اسلام باشد. اسرائیل به دعوت عمال سیاه خود، مدرسه (فیضیه قم و طالبیه تبریز) را کوبید. ما را میکوبند، شما ملت را میکوبند. میخواهد اقتصاد شما را قبضه کند؛ میخواهد زراعت و تجارت شما را از بین ببرد؛ میخواهد در این مملکت، دارای ثروتی نباشد، ثروتها را تصاحب کند به دست عمال خود. این چیزهایی که مانع هستند، چیزهایی که سدّ راه هستند، این سدّها را میشکند؛ قرآن سدّ راه است، باید شکسته شود؛ روحانیت سدّ راه است، باید شکسته شود؛ مدرسه فیضیه سدّ راه است، باید خراب شود؛ طلاب علوم دینیه ممکن است بعدها سدّ راه بشوند، باید از پشت بام بیفتند، باید سر و دست آنها شکسته شود برای اینکه اسرائیل به منافع خودش برسد؛ دولت ما به تبعیت اسرائیل به ما اهانت می کند.»
امام(ره) در جای دیگر میفرمایند: «اینجانب حسب وظیفه شرعیه به ملت ایران و مسلمین جهان اعلام خطر میکنم، قرآن کریم و اسلام در معرض خطر است، استقلال مملکت و اقتصاد آن در معرض قبضه صهیونیستهاست که در ایران به حزب بهایی ظاهر شدند و مدتی نخواهد گذشت که با این سکوت مرگبار مسلمین، تمام اقتصاد این مملکت را به تأیید عمال خود قبضه می کنند... تلویزیون ایران پایگاه جاسوسی یهود است...».
دقت هدفگیری امام، آنجا مشخص میشود که به میزان حساسیت حکومت به مسئله اسرائیل توجّه شود. دستگیری بدون تعلّل امام بعد از سخنرانی 13 خرداد شاید یکی از دلایل عمدهاش فقط همین مسئله اسرائیل باشد. این گزارش تاریخی از مقام معظم رهبری به خوبی گویای فضای حاکم در آن زمان است: «بنده در همان سالها، یک وقت در جمع دانشجویان، به مناسبتِ تفسیر آیات مربوط به بنی اسرائیل - در اوایل سورهی بقره - مطالبی گفته بودم. بعد، در یکی از بازداشتها زیر منگنهی سؤال و بازجوییام قرار دادند که شما اسم از اسرائیل آوردهاید! آیات مربوط به بنیاسرائیل را مطرح کرده بودم؛ گفتند: چرا اسم از اسرائیل آوردهاید؟! یعنی کسی که تفسیر قرآن هم میکرد، حق نداشت یک کلمه از بنیاسرائیل بگوید که مبادا به متّحد آن رژیم خبیث و خائن -که آن زمان با اسرائیل روابط گرمی داشت- بر بخورد!»
موضع گیری صریح امام خمینی نسبت به مسئله فلسطین شاه را نگران میکرد و شاه نیز برای اینکه آگاهسازیهای امام را خنثی کند و با خیال راحت بستر را برای جولان دادن اسرائیل در مملکت فراهم کند، دست به پخش شایعهای زد مبنی بر اینکه پولهای رسیده به خمینی از طرف جمال عبدالناصر است که او را وا میدارد که مرتب زنگ خطر را علیه اسرائیل و صهیونیسم به صدا در آورد. او در واقع با دروغِ «پول گرفتن یک مسلمان شیعه از یک مسلمان غیر شیعه»، قصد داشت در آتش اختلاف شیعه و سنی بدمد و اصل ماجرا را پشت این اختلاف پنهان کند.
با به پا خاستن مردم ایران بر ضد شاه، اسرائیلیها نیز از شدت نگرانی مستقیما خودشان دست به کار میشوند. «خبرگزاریهای غربی به ویژه صهیونیستی نیز تبلیغات دروغین و دور از واقعیت رژیم شاه علیه قیام 15 خرداد را با آب و تاب فراوان مخابره کردند و نقش جمال عبدالناصر و مالکان را در آن قیام با تبلیغات گستردهای انتشار دادند.»
عناصر صهیونیست و یهود آنقدر در این مملکت نفوذ کرده بود که امام از هر فرصتی برای هشدار درباره آنان استفاده میکردند و به شدت نگران این موضوع بودند «اینها –عمّال اسرائیل در ایران- هرجا انگشت میگذاری میبینی که یکی از اینهاست. مراکز حساس، مراکز خطرناک...در وزارتخانه موجود است در ارتش موجود است...» حضرت امام در جای دیگر در دیدار با تنی چند از علما نیز اینطور میفرماید: «دین شما مردم مسلمان در معرض مخاطره و هجوم قرار گرفته است. دولت شما میخواهد به دست بهاییها و اسرائیلیها شما را از بین ببرد. بدانید که دولت شما به دو هزار نفر بهایی، هر یک پانصد دلار کرایه طیاره داد که به لندن بروند، جمع شوند و علیه قرآن و پیغمبر شما تصمیم بگیرند.»
حساسیت مسئله اسرائیل در آن زمان را میتوان از چند جنبه مشاهده کرد؛ هم از حیث خطر پا گرفتن اسرائیل در منطقه برای نابودی اسلام، هم از حیث ظلم به فلسطینیها و مددرسانی به مظلوم، هم از حیث نفوذ اسرائیل به نقاط حساس کشور. لذا حضرت امام به شدت روی مسئله اسرائیل حساس بودند و متناسب با نقشه آنها، نقشه مبارزاتی خود را طراحی کرده بودند و این مسئله یکی از نمونههای بصیرت نافذ و بینظیر ایشان است.
✍️ علی فرامرزی
#پانزده_خرداد
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
🗂 پرونده قیام پانزده خرداد
🌐 #مبدأ_دنیای_جدید
6️⃣ «فیلسوف مردم»(1/2)
نگاه امام خمینی به مردم از دریچه ۱۵ خرداد
انقلاب اسلامی ایران بیشک در کنار بزرگترین انقلابهای جهان قرار دارد؛ حتی بسیاری آن را بزرگترین انقلاب عصر حاضر و آغازگر تاریخ جدید بشریت میدانند. در این میان پیوند میان امام خمینی به عنوان رهبر انقلاب و مردم به عنوان نیروی پیشران آن، همواره محل بحث و تأمل اهل فکر بوده است. در این جستار مختصری به نگاه حکمی امام خمینی به مردم به عنوان فقیه، فیلسوف و عارفی بزرگ میپردازیم. البته تا حد امکان از شواهد تاریخی و سخنان ایشان نیز بهره خواهیم برد.
بر اهل نظر پوشیده نیست که امام راحل به لحاظ معرفتی تأثیر زیادی از استاد خود آیتالله شاهآبادی گرفته است. مرحوم شاهآبادی در برخورد با مردم روش خاص خود را داشت. ایشان اعتقاد داشت که حتی سنگینترین مباحث معنوی و عرفانی برای مردم قابل طرح است زیرا مردم فطرت الهی دارند. ایشان به قدری در شناخت فطرت متبحر بود که به «فیلسوف فطرت» شهره شده است. عجیب نیست که در ادامه این مسیر امام راحل را «فیلسوف مردم» بدانیم. در حقیقت امام راحل بر طبق همین نظریه که مردم دارای فطرت الهی هستند کنشگری میکرد.
آنطور که مقام معظم رهبری درباره امام خمینی بیان داشته است، امام دارای سه باور بوده که به او قاطعیت میداده است: باور به خدا، باور به مردم و باور به خود. برای اثرگذاری بر مردم لازم است ابتدا فرد در خود قیام کند که امام بارها آن را تحت عنوان «قیام لله» در مقابل «قیام برای نفس» ذکر نمودهاند. امام به معنای واقعی برای خدا قیام کرد و بعد از آن توانست با حرکت توحیدی خود در دل مردم اثر بگذارد و فطرت آنها را بیدار کند و حاکم بر وجودشان گرداند. در حقیقت میتوان انقلاب اجتماعی مردم ایران را مجموعهای از این قیامهای فردی عنوان کرد که مجرای ارادهی الهی شدهاند. البته که این مبارزه میان نفسانیت و فطرت از ابتدای خلقت بشر بوده است و مردم ایران به واسطهی تربیت اهل بیت و پس از آن علمای شیعی استعداد چنین قیامی را داشتند. امام عظیمالشأن از این فرصت تاریخی و بستری که از گذشته فراهم شده بود به خوبی بهره برد و دلهای آمادهی مردم را هدایت کرد.
با تلاش شاه برای تصویب مفاد انقلاب سفید و لایحهی انجمنهای ایالتی و ولایتی، مبارزات وارد مرحلهی جدیدی شد. از آنجا که امام اعتقاد داشت طرحهایی که شاه قصد پیادهسازی آنها را دارد آموزههای استعمار آمریکا، اسرائیل و تلقینات فرقهی ضالّهی بهائیت است، به شدت در مقابل آنها ایستادگی کرد و به روشنگری پرداخت.
حضرت امام مانند انقلابیونی نبودند که برای ایجاد تغییر، دست به دامن مبارزات مسلحانه شوند یا به گفتگوهای دیپلماتیک نخبگانی و حکومتی اکتفا کنند یا منتظر دست یاری کمکهای خارجی باشند. امام بنمایه تحولات را «مردم» میدانستند. قدرتی که اگر به میدان بیاید، هیچ قدرت دیگری توان ایستادگی برابر آن را ندارد. لذا اهتمام ویژه امام برای ایجاد آگاهی و خیزش در بدنه مردمی بود.
امام از ابتدای مبارزات خود با افشاگری از نقش اجانب در کشور و مزدوری شاه و همچنین معرفی اسلام ناب به عنوان آرمان غایی این قیام، مردم را متحد و یکپارچه کرد. روحانیت مبارز با هدایت امام خمینی هرگز مثل روشنفکرانی نبودند که خود را از اجتماع مردم جدا میکردند و نسخه میدادند؛ بلکه آنها در میدان حاضر بودند و از پرداخت هزینههای سنگین ابایی نداشتند. امام خمینی و به تبع آن روحانیت مبارز همواره خود را کنار مردم میدیدند و شأنی بالاتر برای خود قائل نبودند و مانند مردم برای این جنبش هزینه میدادند و مورد صدمه واقع می شدند.
مثلاً در اسناد ساواک آمده که در ماه رمضان و ایام شهادت امام علی علیهالسلام آمادگی سرکوب حرکات روحانیت وجود داشته است: «چنانچه اطلاعات مکتسبه حاکی باشد که عواملی در صدد هستند در روزهای ۱۹ و ۲۰ و ۲۳ رمضان با استفاده از ایام عزاداری تحریک و اخلال نظم عمومی بنماید قبلا دستگیر تا بدین وسیله عملیات و اقدامات احتمالی آن خنثی شود. بدیهی است که نتیجه اقدامات در مورد نکات فوق الذکر معمول خواهند داشت میبایستی به مرکز سریعاً گزارش گردد.»
🔰ادامه در پست بعدی
#پانزده_خرداد
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
🗂 پرونده قیام پانزده خرداد
🌐 #مبدأ_دنیای_جدید
6️⃣ «فیلسوف مردم»(2/2)
نگاه امام خمینی به مردم از دریچه ۱۵ خرداد
امام پشت پرده رژیم را برای مردم تبیین میکردند تا مردم با آگاهی و بینش در مسیر مبارزات حرکت کنند: «آقا، یک حقایقی در کار است. شما آقایان در تقویم دو سال پیش از این یا سه سال پیش از این بهاییها مراجعه کنید؛ در آنجا مینویسد: تساوی حقوق زن و مرد، رای عبد البهاء است؛ آقایان از او تبعیت میکنند. آقای شاه هم نفهمیده میرود بالای آنجا، میگوید: تساوی حقوق زن و مرد. آقا! این را به تو تزریق کردند که بگویند بهایی هستی، که من بگویم کافر است؛ بیرونت کنند.»
قیام ۱۵ خرداد تجلی همان سخن و آرمان امام یعنی «امامت امت» است که در پیام خود در روز ۱۲ فروردین آن را ابراز داشت. این قیام خونین که امام راحل آن را مقدمه ظهور حضرت ولیعصر میدانست جنبشی بود که مردم به صورت خودجوش و در اثر شنیدن خبر دستگیری امام انجام دادند.
این حرکت آنچنان عظیم بود که شاه آن را یک حرکت از پیش طراحی شده برای براندازی تفسیر کرده بود (تفصیل در کتاب ظهور و سقوط سلطنت پهلوی ج ۱، صفحات ۵۱۰ تا ۵۲۰)
قیام ۱۵ خرداد همواره و در مقاطع مختلف زمانی مورد توجه امام بوده است. جالب آنکه امام به دلیل بازداشت و سپس حصر از وقوع آن بیاطلاع بود.
بیانات امام در سخنرانی پس از آزادی مؤیّد این نکته است: «دیروز خانوادههای شهدای پانزده خرداد اینجا بودند. چیزی که مرا رنج میداد این بود که به من این صحبتها نشده بود تا از حبس آمدم بیرون. عصر همان روز- دفعه اوّل- جریان را مطّلع شدم. کشتارِ پانزده خرداد از اعمال یک قشون با ملّت بیگانه بدتر بود. آنها بچهها را نمیکشتند، زنها را نمیکشتند. امروز جشن معنی ندارد. تا ملّت عمر دارد، غمگین در مصیبت پانزده خرداد است. یکی از اولیای امور، ضمن سخنرانی، گفته بود: پانزده خرداد ننگ ملّت ایران است؛ ولی من صحبت او را تکمیل میکنم: پانزده خرداد ننگ ملّت بود؛ زیرا از پول همین ملّت، اسلحه تهیّه شده و با این اسلحه مردم را کشتند!»
✍️ محمد حسام غفوری
#پانزده_خرداد
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
🗂 پرونده قیام پانزده خرداد
🌐 #مبدأ_دنیای_جدید
7️⃣ «وحدت کلمه»
نقش اتحاد و افتراق خواص در تحولات
صاحبان بصیرت و تحلیل به عنوان متغیرى مستقل و عوام به عنوان متغیرى وابسته، نقش آفرین در تحولات سیاسى اجتماعیاند. اتحاد علما و خواص در حوادث 15 خرداد به چه شکلی بوده است و چقدر توانستند برای پیشبرد ماجرا تلاش کنند؟
بعد از دستگیری امام خمینی، مردم قم در واکنش به آن، صبح پانزده خرداد در خانه آیت الله شبیری زنجانی جمع شدند و همراه آیتالله سید مصطفی خمینی، در صحن حرم حضرت فاطمه معصومه(س) به رغم ممانعت مأموران پلیس، اجتماع کردند. دیگر علما و روحانیون حوزه علمیه قم نیز در صحن به مردم ملحق شدند.
از سوی دیگر مراجع تقلید وقت مانند: آیتالله سید محمدرضا گلپایگانی و سیدکاظم شریعتمداری در خانه آیتالله سید احمد شبیری زنجانی برای چاره اندیشی و به دنبال راهکاری واحد گرد هم آمدند.
آیتالله مرعشی در پیامی عنوان میکند: «خون ما رنگینتر از خون برادر عزیزمان آیتا... خمینی نیست و مادامی که ایشان را صحیح و سالم به دست ما ندهند، دست از اقدام برنمیداریم و تا آخرین قطره خون خود از حریم اسلام دفاع خواهیم نمود.»
همچنین علما و مراجع در قم و شهرهای دیگر با اعلامیهها و تلگرافها به دستگیری امام خمینی واکنش نشان دادند.
از این گذشته علما و مراجع به اعلامیه و تلگراف بسنده نکردند و برای اعتراض و تحت فشار گذاشتن رژیم برای آزادی امام خمینی و دیگر علما و روحانیون دستگیر شده، در یک حرکت دستهجمعی و پس از هماهنگیهای لازم به تهران مهاجرت کردند. اسامی 65 نفر از علمای مهاجر از 26 شهرستان در منابع رسمی ثبت شده است.
رژیم در ابتدا سعی داشت با بیاعتنایی به حضور علما در تهران، جایگاه آنها را تنزل بخشیده، از اهمیت این مسئله بکاهد. با گذشت مدتی، شاه و دولت کوتاه آمده و تصمیم به مذاکره گرفت.
علمای مهاجر در نشستی مشترک، آیات عظام مرعشی نجفی، میلانی و میرزا هاشم آملی و شریعتمداری را به نمایندگی از خود برای دیدار و گفتوگو با مقامات وقت کشور انتخاب کردند.
رئیس وقت ساواک در آخرین گفتگوی با علما با تهدید از آنان خواست به شهرهایشان برگردند. با این حال آنان اهمیتی به تهدیدهای او ندادند و تا آزادی بدون قید و شرط امام و سایر علمای بازداشت شده در تهران ماندند.
اقای خویی به عنوان مرجع و مدرس بزرگ حوزه علمیه در نجف نیز به این جریانها واکنش نشان داده و رسالهای نوشته و شاه را محکوم میکنند.
رژیم قصد محاکمه و اعدام امام را داشت. به همین خاطر بنا داشت امام را از مقام مرجعیت پایین بیاورد تا بتواند با ایشان راحت تر برخورد کند.
در مقابل، مراجع و علما با انتشار اعلامیه مشترکی بر مرجعیت سیدروح الله خمینی صحه گذاشته، ایشان را دارای مقلدان بسیار دانستند.
15خرداد سال1342 از این جهت یك مقطع بسیار مهم است كه همبستگی و اتحاد خواص و علما جامه عمل به خود پوشید و به ثمر نشست. برای شکل گیری یک تحول و حرکت رو به جلو، بایستی که خواص جامعه با وجود تمام اختلافات فکری بتوانند ذیل یک محور جمع شده و از یک خط تبعیت کنند تا بتوانند مردم را نیز با خود همراه کنند. زمانی که وارد کشمکش درونی و درگیری شوند و به مجادله و ایرادگیری از یکدیگر بپردازند حرکت محوری دچار گسستگی شده و چه بسا به کلی از بین برود.
به عنوان نمونه در جریان ملی کردن صنعت نفت آیتالله کاشانی طی اعلامیه مفصلی، کوشش در این جریان را تکلیف دینی و وطنی ملت مسلمان اعلام کردند. پس از آن، علما و مجتهدین بزرگی، نظیر آیتالله سید محمدتقی خوانساری، بهاءالدین محلاتی، عباسعلی شاهرودی، سیدمحمود روحانی قمی و کلباسی با صدور اعلامیههایی و نیز در پاسخ به استفتائات مردم، بر لزوم ملی کردن صنعت نفت و حمایت از آیتالله کاشانی تاکید کردند. از این رو در مردم انگیزه و اشتیاق برای حمایت از نهضت پدید آمد و پای اعتقادات مذهبی و ملی خود ایستادند.
اما آنگاه که به سبب اختلاف نظر، مصدق جریان خود را از آیت الله کاشانی جدا میکند و تفرقه به وجود میآید، چنان بلایی بر سر جامعه میآورد که دچار دیکتاتوری شدیدتر از قبل میشود.
باید از تاریخ درس گرفت. در مسایل امروز جامعه نیز بایسته است خواص جامعه یک محور را به عنوان وحدت در امور اتخاذ کنند. محور ولایت و اطاعت از رهبری ذیل ولایت الهی. به تجربه ثابت شده است که هر جریانی که بخواهد از دین و مذهب و ولایت جدا شود، پشتیبانی مردم متدین و ولایت مدار ایران را از دست میدهد و سرانجامی جز شکست نخواهد داشت.
✍️ ایمان رهنما
#پانزده_خرداد
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
💢 چهرههای دروغین اصلاح و قیام
🔰رهبر معظم انقلاب
🔹با دستگیری امام بزرگوار آنچنان قیامتی در تهران و در برخی از شهرستانهای دیگر به راه افتاد که دستگاه را وارد میدان کرد و سرکوب وحشیانهای کردند؛ تعداد نامعلومی - بسیار زیاد - از مردم کشته شدند؛ در پانزده خرداد، چهرهی خشن دیکتاتور، چهرهی بیرحم رژیم طاغوت، کاملاً خود را نشان داد.
🔸در مقابل این کشتار بیرحمانهای که در تهران و برخی نقاط دیگر به وجود آمد، هیچ نهادی از نهادهای دنیا، از این سازمانهای بهاصطلاح حقوق بشر، زبان به اعتراض نگشودند؛ هیچ کس اعتراض نکرد. مردم و روحانیت، در صحنه تنها ماندند.
🔻مارکسیستها و دولتهای چپ و گروههای چپ، حتّی حرکت مردم در پانزده خرداد را محکوم کردند؛ گفتند این یک حرکت فئودالیستی بود! ملیگراهائی که دم از مبارزه میزدند، آنها هم این حرکت را محکوم کردند؛ گفتند یک حرکت کور و بیهدف بود، یک حرکت افراطی بود! هر جائی که مردمان عافیتطلب و راحتطلب، در وسط میدان مبارزه، جائی برای خود باز نمیکنند و خطرپذیری نمیکنند، انسانهای مؤمن و مبارز را به تندی و افراطیگری متهم میکنند؛ گفتند اینها افراطی بودند؛ حرکت، حرکت افراطی بود.
📆 14خرداد 1392
#پانزده_خرداد
#مبدأ_دنیای_جدید
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
🗂 پرونده قیام پانزده خرداد
🌐 #مبدأ_دنیای_جدید
8️⃣ «خروش نامیرا»
قیام همیشه پیروز پانزده خرداد
یادگرفتهایم، امام حسین(علیهالسلام) یادمان دادهاست، درست وسط صحرای کربلا در لحظه لحظه ریختن خون شهدا. یادگرفتهایم که پیروزی ظاهری دارد و باطنی. یادگرفتهایم، پیروزی گاه خون میخواهد گاه آبرو میطلبد و گاه عین شکست و سرکوب جلوه میکند، اما! پیروزی کار خودش را میکند، در هر رختی که به تن کند و با هر وجدانی که بیدار میکند.
پیروزی گاه از پشت بام فیضیه بر زمین میافتد، گاه تبعید میشود و گاهی شهید. پیروزی کار خودش را میکند؛ اگر حق باشد، حتی اگر طفل شش ماهه سیراب نشود، اگر آغوش مادر خالی بماند اما صدا برمیآید از حنجره بریده، از کاخ یزید بیپرده و حفاظ، از زبان اهلش، از زبان زینت پدر، زینب. خدا وعده حق داده که خون بر شمشیر پیروز است. چه خون امیر در حمام فین باشد، چه خون طلبه، ریختهشده در کف دارالشفاء.
این خاصیت پیروزی است و این وعده خداست، که مبارزه معبر میگشاید به سوی آینده، آیندهای که همیشه ما را میترساندند، از شرقش، از غربش. اما امام قدمی پس نکشید و ایستاد. نایبش هم ایستاده، محکم و مقتدر. امام هم نگفت «حال که همه علیه ما همدستاند، پس عقب بنشینیم.» نگفت «به تنهایی با امریکا میشود مبارزه کرد؛ اما آمریکا و شوروی را چهطور از عهده برآییم؟» چون آن زمان که دنیا دو قطبی بود، هر دو قطب، علیه ما اتّحاد و اتّفاق و همدستی داشتند. امام استقامت ورزید؛ عقبنشینی نکرد و از حرف و شعار و راهش برنگشت. این استقامتِ حسینی است. شبیه ایستادگیهای امام حسین(علیهالسّلام) در مقیاس و در قالبهای امروز است. (مقام معظم رهبری ۱۳۷۵/۳/۱۴) امام حسرت یک جمله مأیوس کننده را به دل شرق و غرب عالم گذاشت. چه در ۱۵ خرداد و چه بعد از آن.
حرکت قشر بیدار و مذهبی در واقعه فیضیه دست چدنی رژیم پهلوی را از دستکش مخملی خود بیرون آورد و چهره واقعی دین ستیزی و وابستگی پهلوی را عیان کرد. این قیام پرده ظاهرالصلاحی این حکومت را کنار کشید. ظاهری که محمدرضا بعد از کودتا علیه پدرش، همیشه آن را حفظ میکرد و در میانهای از عوام فریبی به هدف خود نزدیک میشد. این واقعه برای عمال پهلوی نیز حائز اهمیت بود، شکی مقدس درون آنان رخنه کرد و همین شک روزنهای به سود بیداری و آگاهی شد. این قیام، در این مکان و در آن برهه تاریخی، معادلات دوستان و دشمنان را تغییر داد.
این خون مقدس در مکانی مقدس، مقدمه و سرچشمه قیامهایی برگرفته از دل مردم ایران شد و تا به امروز رسید.
امروز به حرمت همان خونها که بر شمشیر پیروز بوده و هست. دنیا به خود میپیچد و به سمت حق متمایل میشود، جوانان آمریکا حرکت خودجوش به سمت حقیقت شیرین اسلام را میجویند. نامه رهبری سخن از همین حقیقت دارد. امروز روز آگاهی است روز امتداد فریادهای بام فیضیه است. امروز دنیا از همین تفکر مشق مبارزه میکند، امروز دنیا به احترام همین خونها خون میدهد برای انسانیت به زنجیر شده حاکمان. از پانزده خرداد ۱۳۴۲ تا پانزده مهر ۱۴۰۲ که سربازان فلسطینی غول اسرائیلی را به بند کشیدند، همه در همین خط واحد قیام همیشه پیروز است. خط قیام برای خدا.
حاکمان غرب و شرق، همان که روزی ما را از آن میترساندند. روزی همین صدا، از حلقوم مظلومان حجاز هم شنیده میشود خیلی دور نیست که خانه خدا از دست بندگان شیطان رها شود و به دست بندگان خدا فتح شود. امروز برگی از تاریخ ورق میخورد که تفکر نیمه خرداد، در خرداد ۱۴۰۳ به گوش احرار عالم میرسد.
ما جای درست تاریخ ایستادهایم. از همان اول، از پانزده خرداد سال ۱۳۴۲ و تا همین حالا در پانزده خرداد ۱۴۰۳.
✍️فاطمه میریطایفهفرد
#پانزده_خرداد
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
✅ نظــــــرسـنجی
⏱ یک دقیقه هم طول نمیکشه.
🙏 ممنون میشیم نظر خودتون رو درباره یادداشتهای پرونده #مبدأ_دنیای_جدید با ما در میان بذارید. 🌸
شرکت در نظرسنجی 👈 ایــــنجــــــــــا 👉
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
نشریه خط
✅ نظــــــرسـنجی ⏱ یک دقیقه هم طول نمیکشه. 🙏 ممنون میشیم نظر خودتون رو درباره یادداشتهای پرونده #
💢 لطفا پس از مطالعه پرونده 💢
#مبدأ_دنیای_جدید،
✅ در نظرسنجی شرکت نمایید. ✅
شرکت در نظرسنجی 👈 ایــــنجــــــــــا 👉
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
💢 خدمات دولت شهید رئیسی
🔬 معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از ایجاد ۴۱ هزار شغل در پارکهای علم و فناوری کشور در سال گذشته خبر داد. ایجاد این میزان شغل در سال گذشته در پارکهای علم و فناوری کشور نسبت به سال قبل ۶۰ درصد رشد داشته است.
🔹در کشور ۵۱ پارک علم و فناوری فعال هستند که از این تعداد ۱۲ ،پارک دانشگاهی هستند که خوشبختانه در پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان نیز ۱۶۵ واحد فناور و ۱۹ شرکت دانش بنیان ایجاد شده که نوید بخش ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان دانشگاهی است.
🔸کشور ایران در حوزه تولیدات علمی بسیار خوب عمل کرده و از نظر تولید علم، رتبه ۱۵ را در جهان و رتبه یک را در منطقه داریم.
🔖 آمارها مربوط به سال ۱۴۰۱ میباشد.
#نشریه_همه_با_هم
#راه_ابراهیم
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
💢 خدمات دولت شهید رئیسی
🛳 مدیر عامل کشتیرانی دریای خزر گفت: در ۷ ماه اول ۱۴۰۱ در بخش حمل کالاهای مربوط به کریدورهای شمال - جنوب در مقایسه با پارسال با افزایش ۳۵۰ درصدی همراه بوده است.
#نشریه_همه_با_هم
#راه_ابراهیم
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
💢 خدمات دولت شهید رئیسی
وزیر صنعت، معدن و تجارت :گفت در حوزه تولید ماشین آلات معدنی در ۶ ماه اول ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد رشد داشتیم.
#نشریه_همه_با_هم
#راه_ابراهیم
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
💢 خدمات دولت شهید رئیسی
🏥 بیمه رایگان ٦ میلیون نفر از دهک های یک تا سه بصورت رایگان و بدون پرداخت حق بیمه.
#نشریه_همه_با_هم
#راه_ابراهیم
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
💢 خدمات دولت شهید رئیسی
💊این بیماری یکی از بیماریهای نادر دنیا میباشد و داروی مربوط به آن نیز جزو گران ترین داروهای جهان محسوب میشود.
از هر ۱۰ هزار کودک یک نفر به این بیماری مبتلا میشود خیلی از کشورها این دارو را اصلاً تحت پوشش بیمه ندارند. در حالی که بیمه داروی رایگان بیماران (SMA) توسط دولت سیزدهم انجام شد.
#نشریه_همه_با_هم
#راه_ابراهیم
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
⏳ به زودی منتشر میشود!
📌 با سه موضوع جذاب و خواندنی
🔖 در پرونده اول به دغدغه بسیاری از طلاب پرداختهایم که دروس حوزه را نسبت به دغدغههای روز انقلاب کارآمد نمیدانند.
🔖 در پرونده دوم، نگاهی نو به نظم نوین جهان انداختهایم. نظمی که ما طلبهها، وظایف بزرگی در آن داریم.
🔖 در پرونده سوم نیز به طرح منطقی رهبران انقلاب و جمهوری اسلامی، برای آزادی قدس پرداختهایم. طرحی که با دانستن آن قسمت زیادی از تحرکات میدانی جبهه مقاومت را بهتر میتوانیم تحلیل کنیم.
#جهان_پابرهنهها
#فلسطین
#حوزه
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
⚙️ به چه کار آید فقه؟
🔸 برخی حتی به اسم رسائل و مکاسب آلرژی دارند، چه برسد به اینکه بخواهند آنها را درس بگیرند و مباحثه کنند.
دغدغه ارتباط میان کتب فقهی و اصولی با حیات سیاسی اجتماعی طلبه و سوالات پیرامون این موضوع، ما را به سمت یکی از اساتید توانمند فقه و اصول و درس خارج رهنمون ساخت.
💢 مصاحبه با استاد حسینی نسب را میتوانید در پرونده کارآمدی دروس حوزه شماره جدید نشریه مطالعه کنید. 👇
#جهان_پابرهنهها
📂 پرونده «کارآمدی دروس حوزه»
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
🌍 مختصات نظم نوین جهانی
🔰ما نسبت به خیلی از اتفاقاتی که در منطقه و فضای بین الملل رخ میدهد بی تفاوت و کم توجهایم. این بیتوجهی در عموم مردم، دانشگاه و حوزه علمیه جریان دارد.
🔸در این شماره، مصاحبهای با حجتالاسلام والمسلمین رهدار داشتیم و در مورد اهمیت توجه به فضای بینالملل و اهمیت جهانی فکر کردن و جهانی عمل کردن گفتگو کردیم.
🔺هدف ما از این گفتگو بررسی مختصات نظم نوین جهانی و تاثیر انقلاب اسلامی بر این نظم است.
💢 مشروح این مصاحبه جذاب و خواندنی را در این شماره از نشریه خط بخوانید.👇
#جهان_پابرهنهها
📂 پرونده «نظم نوین جهانی»
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
نشریه خط
🌍 مختصات نظم نوین جهانی 🔰ما نسبت به خیلی از اتفاقاتی که در منطقه و فضای بین الملل رخ میدهد بی تفاو
🔷به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام، دکتر احمد رهدار، به دنبال حملات رژیم صهیونیستی به لبنان، برای بررسی میدانی تأثیرات فقه مقاومت راهی این کشور شد.
🔻دکتر رهدار در مصاحبهای اختصاصی اعلام کرد که هدف اصلی این سفر، بررسی دقیق تحولات اجتماعی و سیاسی لبنان پس از حملات اخیر است. این پژوهش در راستای فهم بهتر تأثیرات فقه مقاومت بر زندگی مردم و همچنین جمعآوری دادههای علمی برای استفاده در تحقیقات آتی صورت گرفته است.
🔻وی با اشاره به چالشهای سفر به مناطق جنگی مانند ناامنی و محدودیت دسترسی به اطلاعات، تأکید کرد که این سفر برای درک عمیقتر از مسائل فقهی و مردم شناسی سیاسی مقاومت ضروری بوده است.
🔻در این مدت، دکتر رهدار با بسیاری از شخصیتهای برجسته لبنان از جمله شیخ نعیم قاسم و دیگر نخبگان حزبالله دیدار و گفتگو داشته است و انتظار میرود نتایج این پژوهش بتواند به تولید منابع معتبر برای پژوهشگران حوزه فقه مقاومت و علوم سیاسی کمک کند.
🔻دکتر رهدار در پایان خطاب به دانشجویان و پژوهشگران توصیه کرد که به جای اعتماد صرف به منابع مکتوب، تجربیات میدانی را در مطالعات خود بگنجانند تا درک بهتری از مسائل پیچیده جهان پیرامون کسب کنند.
#لبنان
#دکتر_رهدار
#فقه_مقاومت
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥| ببینید
🌏 طلابِ نظم نوین جهان 🌍
♦️ در نشریه خط♦️
💢 آیا طلاب از نقش خودشان و نهاد حوزه در آینده جهان باخبرند؟
📖 در این پرونده به بررسی سمت و سوی حرکت کلی جهان و همچنین نقش ایران در تحولات جهان پرداختهایم.
📂 پرونده «نظم نوین جهانی»
#جهان_پابرهنهها
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
♨️ برنامه عاقلانه محو غده سرطانی
🔹 بعد از حادثه طوفان الاقصی بسیاری از مردم، انتظار ورود نظامی ایران برای دفاع از مردم مظلوم غزه و نابودی اسرائیل را داشتند.
🌀ما با همین مسئله به سراغ جناب حجت الاسلام کاظم زاده مسئول قرارگاه طوفان الاقصی خانه طلاب جوان رفتیم، که ایشان طرح جامع مقام معظم رهبری برای نابودی اسرائیل را برای ما ترسیم کردند.
💢 این مصاحبه را در شماره جدید نشریه مطالعه نمایید. 👇
#جهاد_پابرهنهها
⏳ انتشار #به_زودی
📂 پرونده «راه حل فلسطینی»
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
🔍 اجتهاد دستیافتنی
🔻 وقتی در میان طلاب از اجتهاد حرف میزنیم آنقدر خودشان را دور از آن میبینند که خود را مخاطب امر واجبی به نام اجتهاد نمیبینند. اثبات این ادعا چندان مشکل نیست و کافیست به میان طلاب برویم، آنجاست که به ندرت انگیزه های جدی در این زمینه پیدا می کنیم.
🔸 دغدغه ما در این پرونده، رابطه حیات علمی با حیات سیاسی اجتماعی بود اما حس کردیم که ابتدا اجتهاد و مسیر دستیابی به آن نیاز به باز تعریف دارد.
🔹 نتیجه مصاحبه و گفتگو با فضلای جوان و قریب الاجتهادِ حوزه تبدیل شد به شعار «اجتهاد دست یافتنی» که مورد اعتقاد تمامی آنها بود، مسیر دستیابی به این مهارت نیز در مصاحبه با استاد اسدپور به بحث گذاشته شده است.
🔻 به نظر می رسد یکی از جذاب ترین قسمتهای نشریه برای طلاب پرانگیزه و حتی سرخورده از مسیرهای مختلف علمی، همین مصاحبه باشد.
💢 این مصاحبه را در شماره جدید نشریه مطالعه نمایید. 👇
#جهاد_پابرهنهها
⏳ انتشار #به_زودی
📂 پرونده «کارآمدی دروس حوزه»
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈