هدایت شده از هنرهای رزمی ورزش پهلوانی 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️مبارزه دیدنی از شیهان فیلهو و اندی هوگ☯
#komite
@karatehzanjan
#کومیته🥊
#کیوکوشین🥋
💪@HrazmiVpahlvani💪
کانال هنرهای رزمی.. ورزش پهلوانی🀄️
(⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار می کند و در آن زیبایی بزرگی نهفته است.)☯
هدایت شده از هنرهای رزمی ورزش پهلوانی 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کومیته کیوکوشین🥋
@kuqusionschoolashkezar
╰─┅═ঊঈ 👊
#مبارزه🥊
💪@HrazmiVpahlvani💪
کانال هنرهای رزمی.. ورزش پهلوانی🀄️
(⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار می کند و در آن زیبایی بزرگی نهفته است.)☯
هدایت شده از هنرهای رزمی ورزش پهلوانی 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ضربه چرخشی امتیازی در مسابقات کاراته☯
#تکنیک کاربردی🥋
💪@HrazmiVpahlvani💪
کانال هنرهای رزمی.. ورزش پهلوانی🀄️
(⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار می کند و در آن زیبایی بزرگی نهفته است.)☯
هدایت شده از امیرحسین زرگر
یه کانال عالی برای یادگرفتن هنرهای رزمی میخوای؟ بهترین مطالب وفیلم رزمی میخوای کانال آموزش هنررزمی بهترین کانال بیاتواین کانال وهمه ی هنرهای رزمی رویادبگیر😉😉😍😍 عالی این کانال آموزش میزاره😎😎 مطالب این کانال بهترین مطالب رزمی هست😮😮💪💪 اینم لینک کانال👇👇👇 https://eitaa.com/honarrazmi
هدایت شده از هنرهای رزمی ورزش پهلوانی 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کیوکوشین🥋
#ایپون با #ضربه #اوشیرو_مواشی☯
@karatehzanjan
#kiukoshin
#کومیته💪
#مبارزه👊
👊@HrazmiVpahlvani💪
کانال #هنرهای رزمی.. #ورزش پهلوانی🇮🇷
🏹🥊🥋🏋♂🤼♂🤸♂🧗♂🤺🏊♂🏇
(⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار می کند و در آن زیبایی بزرگی نهفته است.)☯
هدایت شده از هنرهای رزمی ورزش پهلوانی 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
● استاد بزرگ کنی مابونی
یکی از بزرگانی است که هنوز زنده است شاگرد پدرش کنوا مابونی، مسس کاراته شیتو - ریو، Kenei مسنترین فرد Mabuni هاساست. و پدرش هم آورد جی چین فوناکوشی، آنکو ایستو، هیرونوری اوتسوکا و یاماگوشی است، بیشتر بشناسیمش!
▪ سن: ۸۷ سال، بزرگترین فرزند از سه فرزندان Kenwa که در ۱۳ فوریه ۱۹۱۸ در Shuri (کیناوا) به دنیا آمد.
▪ رتبه: دان Kenei Mabuni,۱۰ همچنان Sosai فدراسیون جهانی شیتو - ریو کاراته - دو میباشد.
▪ سبک: کاراته - دو - شیتو - ریوی اصلی که توسط پدرش که از ۱۸۸۹ تا ۱۹۵۲ میزیست به او آموخته است و او جانشین رسمی پدرش میباشد و آخرین استاد معروف و به نام اوزاکا پس از مرگ برادرش. این سبک نام اساتید برجسته دیگری را هم به دنبال داد چون Higaonnag ltosu
▪ او همیشه میگوید: ”من کاراته را از توی شکم مادرم شروع کردم“. خیلی زود شاگرد پدرش شد که او و کاتاهایش را همیشه چک میکرد و به اوکاتاها میجوید آموزش میداد. هنوز هم از نمایشهای که در ژاپن داشتند یاد میکند، از دوجوی سادهاش در اوزاکا، شیتو - ریو که در مارس ۱۹۳۹ رسمی شد. بعد از حلمه نظامیان آمریکا به ژاپن وقت آن رسیده بود که پرچم شیتو - ریو در کشورهای دیگر هم برافراشته شود.
پس از فوت پدرش در ۲۳ می ۱۹۵۲، kenei این پرچم را بهدست گرفت. او به قله جهان رفت در ایالات متحده آمریکا در سالهای ۶۰ پرچم برافراشت. او همچنان به اوزاکای خودش وفادار است هجده سال است که هر تابستان به Corse نزد سن سی Nakahashi Hidetoshi میرود.
چشمان نافذ، قامتی استوار، قدرتی دربرگیرنده: اینها مشخصات این مربی و استاد شیتو - ریو در هشتاد و هفت سالگی است. کمربند مشکیاش را محکم کرده (او دوست نداشته تا مرز بستن کمربند قرمز پیش برود و ترجیح میدهد. کمربند مشکی ببندد). آخرین مصرف سبک شیتو - ریو با هنرش انگار که نفس میکشد یا شراب صبحگاهی مینوشد: مست میشود. مثل همه اهالی اکیناوا، او از سلامتی کامل برخوردار است. بدون عما و عینک و سمعک! میتواند بیست ساعت پشت سر هم از بودو، از اهداف آفرینش و از پدرش حرف بزند.
بین شاگردانش حدود ۱۵۰ نفر در استاژی که توسط Hidetoshi Nakahashi دان ۸ و با عنوان ایپان در کومیته و تاتیشن هپو برگزار کرده است، لبخند به لب ایستاده و خوشحالیاش را هم پنهان نمیکند: ”خیلی خوبه، بین خانوادهات بایستی! اینکار حدود بیست سال است که پشت سر هم ادامه دارد! استاد مایونی در طی استاژ به خانه ما میآید، او ساردین ماهی دوست دارد و غذای محلی و ...“ چند ماه قبل او ما را به خانه سادهاش در اوزاکا دعوت کرده بود، همانجائی که خاطراتش را نگه میدارد: ”در زمان حیات پدرم بیشتر با استاد Itosu (پدر کاراته ورزشی که کاتای پینان و باسای دای را خلق کرد) کار میکردیم و استاد Higaonna کاتاها اسمهای اکنیاوایی داشت که به چینی تبدیل شده بود، ما کاتا اجراء میکردیم و فن میزدیم بدون اینکه به اسمش توجهی داشته باشیم، به خاطر دارم که سن سی فوناکوشی کتای نای هاتچی را بلد نبود و آن را مثل یک تمرین سرسری ژیمناستیک مرتب تکرار میکرد و گاهی پسرش را میفرستاد تا کاتاهای دیگر را یاد بگیرد... .
● کاتاها خمودگی فیزیک بدن را برطرف میکنند
باید گفت که کاتاهای سنتی و قدیمی اکیناوا از سبک شیتو - ریو ”کنوا“ درس گرفتهاند که اصول سبکهای شوریته و تاهاته که حرکات سریع و انفجاری و حرکات دو بدو در مبارزات را دارند و از Kempo چینی الهام گرفتهاند، دربرگرفته است. عقیده غالب میگوید: هدف مبارزه در نهایت ”خود“ است. ”پدرم کاتاها را با سوتراها مقایسه میکرد که هر دو جسم و روح را غنی میسازند“. من معتقدم هر روز که از تمرینات کاتاها میگذرد خمودگی بدن برطرف میشود و انرژی جایگزین میگردد“. در شرایطی که واقعاً ماشینوار نمیتوان کاتاها را تکرار کرد. ”همیشه کنوا مابونی به شاگردانش میگفت این حافظه نیست که به بدن نیرو میدهد. در هر سنی از زندگی باید کاتا را عمیق کار کرد عین اواخر هر سال، Kenei Mabuni فنون دیگری از پدرش میآموخت فنون با سلاح، فنون محرمانه و همچنین از استاد Yo,Bo, Arakaki و Sai میآموخت یا سیفو Wa Xian Gi مؤسس سبک در نای سفید به او درس میداد.
”من هنر Shuriken نین جاها را از سن سی Fujita که یک استاد اکیناوائی بود یاد گرفته. همه سلاحها مکمل هماند و همه از سلاحهای طبیعی بدن الهام گرفتهاند“.
● ثروت واقعی شینو - ریو
او اولین کسی است که دیپلم Kinesitherapeute را با اجراء بونکای کاتا Segunchin را در مقابل ژوری جودوکاها گرفت. او فرهنگی که از سنتهای قدیمی بهجا مانده را به دنیا معرفی کرد. خصوصاً تقدس ورزشهای مبارزهای را خصوصاً در بازیهای المپیک جهانشمول کرد، او متأسف بود از این که در پشت ظاهر کاتا که با یک دشمن فرضی اجراء میشود کسی دشمن مرده ”وستون“ را بخواهد جایگزین کند.
او ما را به دوجوی خود میبرد، پشت در یک
کمد، من میراث بهجا مانده شیتوریو یک باتوم خودنمائی میکند که در مقابل معبد گذاشته شده است. شرافت اجدادی پدرش برای ارواح (کامیها) و یا برای هنرش؟
با هیجان به ما چشمک میزند، یک کتاب طلائی را باز میکند که در آن عکسهای دوران جوانی، مقالهها و نامههای دست نوشته پدرش را در آن نگهداری میکند اصلاً غریب نیستند.
Kenei غنای شیتو - ریو را با یکی از اشعار پردش رکه راه زندگیش را در آن یافته است معرفی میکند: ”همه چیز بهدست فراموشی سپرده میشود، همه با یک انتهاء جز راه کاراته، چه زیباست، که جاودانه خواهد ماند“.
منبع : مجلهرزمآور
هدایت شده از هنرهای رزمی ورزش پهلوانی 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☯ #كاراته واقعی يک زمانی اين شكلی بود..
فقط خلاصه نمی شد به چند تا تكنيک..
فقط به #كاتا يا #كوميته خلاصه نمی شد..
خيلی گسترده تر و عمیق تر بود..
@karatehzanjan
#tameshiwari
#karate
#تمشی واری💪
#شکستن_اجسام_سخت👊
#هدف والا ☯
👊@HrazmiVpahlvani💪
کانال #هنرهای رزمی.. #ورزش پهلوانی🇮🇷
🏹🥊🥋🏋♂🤼♂🤸♂🧗♂🤺🏊♂🏇
(⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار می کند و در آن زیبایی بزرگی نهفته است.)☯
شوشی ماشیرو، استاد کاراته و کوبودو در اوکیناوا، دو بار دان ۱۰ را کسب کرد. به خاطر معلوماتی که در زمینه مبارزه بدون سلاح و مبارزه مسلحانه دارد، تجسم یک رزمجوی ایدهآل اوکیناوائی است. او سبکهای قدیمی تمرین، بهویژه تمرین مقاومت را، که همیشه د اوکیناوا متداول بوده، برای ما توضیح میدهد.
● سن او
شوسی ماشیرو ۲۶ دسامبر ۱۹۳۳ در ناها، پایتخت اوکیناوا به دنیا آمد.
● رتبه او
ماشیرو سنسی د سبکهای کاراته یوشی- ریو و کویودو اوکیناوا دان ۱۰ را دارد.
● آغاز فعالیت او
در ۲۰ سالگی، او سبک یوشی – ریو را در اوکیناوا آغاز نمود. کمی بعد به فراگیری ویودو کار خود را دو برابر کرد. در سال ۱۹۶۵ عنوان معلمی را در هر دو رشته دریافت کرد. از آن پس با تمرین فشردهتر مدام کار خود را بهتر کرد.
● سبکهای او
سبک اصلی اوکیناوا، یعنی کاراته یوشی – ریو در نیمه اول قرن ۰ توسط کانبون یوشی پایهگذاری شد. او پانگای – نون را که براساس بوکسهای ببر، درنا و اژدها میباشد، در چین آموخت. در این سبک، بلوکها نرم، اما حملهها سخت و خشن هستند. کویودوهای اوکیناوا در قرن ۱۸ بهوجود آمدند. شکلگیری آنها مقارنبا کاراته – دو بوده است. فراگیری انها مستلزم مطالعه ۱۰ سلاح سرد میباشد که مبنای پیدایش مهمترین آنها ادوات کشاورزی است.
● نقش او
استاد ماشیرو یکی از جانشینان استاد ماتایوشی است. او عهدهدار ریاست هیئت نمایندگان کویودوهایاوکیناوا میباشد. او همچنین رئیس مدرسه خودش میباشد که دردوجوکونان اوکیناوا واقع است، و در آنجا تدریس میکند.
● استادان او
استاد کاراته او ایتوکازه سبکی،دارنده دان ۱۰ است که بهدلیل لیاقت و معلوماتش، امروزه به مثابه گنجی ملی است. از اساتید او در کوبودو، یکی کازکازه یوشیو دارنده دان ۱۰ است (که اکنن فوت کرده) و دیگری ماتایوشی شین پو (۱۹۹۷-۱۹۲۲)، استاد اسطورهای است که فدراسیون کوبودو ریوکیو را بنیان گذاشت. امروزه هنر او "مایاتوشی کویژبودو" نامیده میشود.
استاد ماشیرو در سالن کنفرانس آرام نشسته است و منتظر سؤالهای ما است. او که در کاراته و کوبودو چهره درخشانی است بسیار فروتن میباشد و بدون هیچ تاملی بر میخیزد تادر لباس شهری، یک کاتای استثنائی مکتبش را برای ما به نمایش بگذارد.
▪ میتوانید برای ما شرح دهید تمرین مشا در ابتدای کار چگونه بود؟
ـ خیلی سخت بود. در آن زمان تاکید بر مقاوم ساختن افراد بود. زیرا فکر میکردند بدین ترتیب رزمیکاران در مبارزات محافظت میشوند.
▪ مجروحهائی هم بودند؟
ـ مطمئناً حوادثی اتفاق میافتاد، زیرا ضربهها کنترل شده نبودند. ولی معمولاً افرادی که برای مبارزه میرفتند به قدر کافی آماده یودند. آنها در سطح خوبی بودند و شرایط فیزکی خوبی داشتند.
▪ سبک یوشیریو به دلیل تأکیدش بر مقاومسازی مشهور است. شما چه سبکهائی را به کار میبرید؟
ـ ما از چندین نوع دستگاه استفاده میکنیم مانند ماکی وارا مخصوص، که امروزه «back stand» نامیده میشود. یک تیرک کلفت چبی که روی یک مکانیزمسوار است که آن را به حرکت درمیآورد. Sangami ظرفی پر از شن و لبهدار است. لبه آن را باید با انگشتان چنگ انداخت تا انگشتان برای درگیریهای تن به تن تقویت شوند. در سنت از «ساناکودی» صحبت میشود یعنی فضای تقریبییک متر، برای اینکه بتوان از خود دفاع کرد.
▪ شما انگشتان مقاومی دارید که به دلیل سختی تمرین تغییر شل یافتهاند...
ـ تمرین nukite اصولاً شامل ضربه زدن در داخل یک ظرف پر از سنگریزه است. استادم به من آموخته است که با دستورات ایمنی، بیماریها را از خودم دور کنم.
▪ یعنی؟
ـ گیاهان پزشکی برای نوشیدن و برای استعمال خارجی.
▪ کاتای مورد علاقه شما کدام است؟
ـ کوکاکوکن و توراتسورو کن، دو کاتای قدیمی که سبکهای درنا و ببر را مجسم میکنند.
▪ در یوشی ریو تنفس چگونه انجام میشود؟
هنرهای رزمی باید جهت گسترش صلح در تمام دنیا مورد استفاده قرار گیرند.
ـ بهعنوان مثال در کاتا سانشین با بینی هوا را وارد ریه میکنند. در بازدم، هوا کمکم از لابهلای دندانها که خودب به هم فشرده شدهاند، خارج میشود. همیشه باید مقداری هوا داخل ششها باشد.
▪ اولین ویژگی یک رزمی کار چیست؟
ـ اینکه بتواند سبک خود را تجزیه و تحلیل کند و درک خوبی از آن داشته باشد. من ادب و نزاکت و روش زندگی را هم آموزش میدهم.
▪ چند سلاح در کوبودو اوکیناوا وجود دارد؟
ـ سیزده تا. تیمب (سپر)، تکو (مشت آمریکائی)، کاما (داس)، سای (چنگکهای سه شاخه)، تونفاع بو (باتون)، یو (عصا)، نونت (نوعی نیزه)، ایکو (پارو)، کوآ (بیل)، سانسکون (نونچاکو سه شاخه)، نونچاکو و بالاخره سوروجین، طنابی با دو سنگریزه که آماده برای ضربه زدن است و کاربرد آن خطرناک است.
▪ سلاج مورد علاقه شما کدام است؟
ـ سیچی نوکون، نوعی بو، و سای
▪ چه ارتباطی بین کاراته و کوبودو وجود دارد؟
ـ اینکه قبل از هر چیز دست اوکیناوا (te) بهوجود آمد، مورد قبول همه است
. اما پاسخ دادن به این سؤال مشکل است. یک چیز مسلم است و آن اینکه کاراته و کوبودو متقابلاً بر هم تأثیر گذاشتند.
(Nunte) نیزه در برابر (sansekun) نونچاکو سه شاخه.
شوسی ماشیرو با مطالعه سلاحها، گذشته افسانهای جنگجویان اوکیناوا را زنده میکند.
Sunujin که میتواند شبیه کمد آسیائی باشد امکان ضربه زدن یا از حرکت بازداشتن را میدهند. بهکارگیری آن برای یک تازه کار خطرناک است.
▪ آیا مجبور شدید از خودتان دفاع کنید؟
ـ بله، اما نمیخواهم از آن صحبت کنم. تبلیغ بدی خواهد شد و من با خشونت مخالفم. میتوان همه چیز را با گفتگو حل کرد. میتوان برای دفاع از کاراته استفاده کرد، اما کاراته سبکی برای جنگ نیست. علاوه بر آن کلمه «بو» (رزمی) را میتوان «توقف نیزه» خواند. به همین دلیل است که من میگویم هنرهای رزمی باید جهت گسترش صلح در تمام دنیا مورد استفاده قرار گیرند.
● توصیه او
در مدرسه ما قانون اول، ادب و نزاکت است. یک رزمی کار خوب، امتیازات خود را با کار رزمیاش و با رفتارش نشان میدهند، نه با گفتارش.
● حمله رمزآلود او
استاد ماشیرو دوست دارد با دستهای باز کار کند، هر چند که در سبک او با دستهای بسته هم کار میکنند. کار با دستهای باز به او امکان میدهد که در مبارزه تن به تن حریف را در چنگ بگیرد و همچنین روی نقاط حساس بدن حمله کند. گارد با دستهای باز امکان میدهد که ا زحمله به اعضای بالا تنه راحتتر جلوگیری کنیم.
در اولین حمله یک قدم به عقب میرود در حالیکه ریف او جلو میآید، و این به او امکان میدهد که ضربه مشت دوم، مچ حریف را بلوک میکند در حالیکه انگشتانش به سمت خارج هستند. این حرکت مهم در رشته ناها – ته بهطور عام، و یوشی ریو بهطور خاص میباشد. پس از بلوک کردن، او مچ راست حریفش را میگیرد و با دست که به شکل «دهان ببر» است ضد حمله خود را به گلوی حریف میفرستد. این وضعیت حمله – دفاع یک بوتکای (اجراء) از یک کاتای قدیمی است که حرکات آن تجسمگر بوکس قدیمی در تای سفید میباشد. این نوع تکنیک خیلی مؤثر است، به شرط آنکه مانند استاد ماشیرو وضعیت دست و انگشتها را دقیقاً رعایت کنید.
مترجم: کیا
منبع : مجلهرزمآور
هدایت شده از هنرهای رزمی ورزش پهلوانی 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🥋ایپون عالی و دیدنی کاکاتو مواشی
#شیهان فیلهو💪
@kuqusionschoolashkezar
#تکنیک💪
#کیوکوشین🥋
👊 @HrazmiVpahlvani 💪
کانال
#هنرهای_رزمی.. #ورزش_پهلوانی🇮🇷
🏹🥊🥋🏋♂🤼♂🤸♂🧗♂🤺🏊♂🏇
(⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار می کند و در آن زیبایی بزرگی نهفته است.)☯ 武術🀄️
هدایت شده از هنرهای رزمی ورزش پهلوانی 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🥋 #اندی_هوگ
#رزمی_کار کیوکوشین☯
@kuqusionschoolashkezar
#مشاهیررزمی🥋
#کیوکوشین 💪
👊 @HrazmiVpahlvani 💪
کانال
#هنرهای_رزمی.. #ورزش_پهلوانی🇮🇷
🏹🥊🥋🏋♂🤼♂🤸♂🧗♂🤺🏊♂🏇
(⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار می کند و در آن زیبایی بزرگی نهفته است.)☯ 武術🀄️
هدایت شده از هنرهای رزمی ورزش پهلوانی 🇮🇷
🥋نام ضربات در سبک #کیوکوشین
@kuqusionschoolashkezar
#آموزش📖
👊 @HrazmiVpahlvani 💪
کانال
#هنرهای_رزمی.. #ورزش_پهلوانی🇮🇷
🏹🥊🥋🏋♂🤼♂🤸♂🧗♂🤺🏊♂🏇
(⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار می کند و در آن زیبایی بزرگی نهفته است.)☯ 武術🀄️
هدایت شده از هنرهای رزمی ورزش پهلوانی 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👊مبارزات #اندی_هوگ
استاد استفاده از اوچی و سوتو مواشی #کیوکوشین و قدرت آن
@kuqusionschoolashkezar
#andihog
#مشاهیررزمی🥋
👊 @HrazmiVpahlvani 💪
کانال
#هنرهای_رزمی.. #ورزش_پهلوانی🇮🇷
🏹🥊🥋🏋♂🤼♂🤸♂🧗♂🤺🏊♂🏇
(⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار می کند و در آن زیبایی بزرگی نهفته است.)☯ 武術🀄️
گیچن فونا کوشی در سال ۱۸۶۸ در شوری اوکیناوا Shuri Okinawa بهدنیا آمد. او بهوسیله دو نفر از مشهورترین اساتید آنزمان آموزش دید. هر یک از آنها سبک متفاوتی از هنرهای رزمی اوکیناوائی را به او آموزش دادند. وی از استاد یاسوتسونه ازتو Yasutsune Azato سبک شوریـته te-shuri را آموخت و از استاد یاسوتسونه ایتوسو Yasutesune Itosu سبک ناهاـته Naha-te فرا گرفت و از ترکیب این دو سبک بود که روزی تبدیل به شوتوکان کاراته شد.
● سنسیفوناکوشی کسی است که کاراته مدرن را به ژاپن معرفی کرد.
در سال ۱۹۱۷ از او خواسته شد که هنرهای رزمیاش را در یک نمایشگاه آموزش فیزیکی که توسط وزارت آموزش برگزار میگردید را به اجراء بگذارد.
در سال ۱۹۲۲ مجدداً از وی برای نمایشگاه دیگری درخواست مشابهی شد.
برای سومین بار چنین درخواستی صورت گرفت، اما اینبار اجراء در حضور امپراطور و خانواده سلطنتی به معرض نمایش گذاشته شد.
بعد از آن سنسی فوناکوشی تصمیم گرفت که در ژاپن بماند و به ترویج و آموزش کاراته بپردازد.
او در کنار خلق کردن شوتوکان کاراته و معرفی آن به ژاپن و تمام دنیا کتابی به نام ریوکیوکمپو: کاراته دو Ryukyu Kempo: Karate-do نوشت. استاد همچنین کتاب کاراته ـ دو کیوهان Karate-do Kyohan متن اصلی و کتاب راهنمای شوتوکان و همینطور زندگینامه خودش را به نام کاراته دو، روش زندگی من My way of life را نوشته است. این کتابها و هنر او میراث گرانقدر این مرد متواضع، با اصالت و نجیب است.
عکس یادبودی از گیچن فوناکوشی در سال ۱۹۶۸ در معبد انکاکو ـ جی ji Temple-Enkaku در کاماکورا نصب گردیده. خوشنویس سمت راست بهوسیله استاد انجام شده است. و خوشنویس سمت چپ اثر آساهینا سوکن، روحانی اعظم معبد است. که نوشته شده:
کاراته نی سته ناشی
Karate ni sete nashi
کاراته با حمله شروع نمیشود.
داستان زندگی این استاد با بسیاری از بزرگان کاراته شباهت زیادی دارد. وی علیرغم اینکه پسری ناتوان و ضعیف بود، لکن والدینش او را برای فراگیری کاراته نزد استاد لیتوسو بردند. مصرف داروهای گیاهی که توسط تکاشیکی پزشک او تجویز میشد از یکسو و تعلیمات ارزنده استادش موجب گردید، وی به شاگردی خوب تبدیل گردد. استفاده از اساتید دیگری همچون آساتو Asato، آراکاکی Arakaki و ماتسومورا Matsumura در موفقیت و مهارت وی نقش مهمی ایفا نمود و توانست به ذهنش نظم و ترتیب فوقالعادهای بدهد.
در سال ۱۹۲۲ که وی از اوکیناوا به ژاپن آمد، در خوابگاه دانشجویان ارشد در سویدوبابا Suidibaba توکیو اقامت نمود. او در یک اتاق کوچک زندگی میکرد. در طول روز که دانشجویان در کلاسهایشان بودند وی به نظافت خوابگاه میپرداخت و در شب هنگام به آنها کاراته میآموخت.
بعد از مدت کوتاهی درآمد خوبی بهدست آورد و توانست اولین مدرسه کاراته را در میشوجوکو Meisho Juku افتتاح نماید. بهدنبال آن شوتوکان او نیز در منطقه مجیرو Mejiro کار خود را آغاز کرد و شاگردان بسیاری نزد وی کاراته را فراگرفتند که از آن جمله میتوان به تاکاگی Takagi و ناکایاما Nakayama در نیپون کاراته کیوکای، یوشیدا Yoshida در تاکودای، اوباتا Obata در کئیو، نوگوچی Noguchi در واسدا و اوتسوکا Otsuka بنیانگذار وادوریو کاراته اشاره کرد.
گفته میشود در تمام سفرهائی که فوناکوشی در داخل و اطراف ژاپن برای نمایش یا سخنرانی میرفت، اوتسوکا همراه وی بوده است.
هنرهای رزمی در ژاپن در اوائل دهه ۲۰ تا دهه ۴۰ در دست ناسیونالیستهای افراطی افتاد. آنها اعمالی را که با حرکات وحشیانه همراه نبود هنر محسوب نمیکردند.
استاد فونوکوشی موفق شد، بر این تعصب غلبه کند و کاراته را در سال ۱۹۴۱ بهعنوان یکی از هنرهای رزمی ژاپنی به ثبت برساند.
نیاز به گفتن نیست که در آن اثنی بسیاری از باشگاههای کاراته در ژاپن پیشرفت و رشد چشمگیری کردند.
در سال ۱۹۲۶ کاراته به دانشگاه توکیو معرفی شد. ۳ سال بعد از آن کاراته بهطور رسمی بهوسیله ۳ نفر از شاگردانش به نامهای ماتسودا کاستوچی Matsuda Katsui Chi، هیموتسوکازومی Himotsu Kazumi، ناکاچی ک Nakachi K، در سطح وسیعی سازمان یافت. او همچنین باشگاههای کاراته را در دانشگاه کیئو Keio و در شیچی ـ توکودو Shichi-Tokuda که سربازخانهای بود و در گوشهای از زمینهای قصر واقع شده بود، تأسیس گردید.
فوناکوشی از شیچی ـ توکودو هر روز برای آموزش بازدید میکرد و همیشه بهوسیله اوتسوکا، که بهطور شایستهای بهعنوان یکی از درخشانترین شاگردان او در ژاپن شناخته میشد همراهی میشد.
کاتای مورد علاقه این شاگرد با افتخار، نای هانچی Naihan chi بود که این کاتا را به همراه شاگرد خارقالعاده دیگری به نام اوشیما Oshima که پینان کاتا (هییان Heian) را اجراء میکرد، انجام میداد.
یکروز که اوتسوکا در شیچی ـ توکودو مشغول تدریس بود، یکی از شاگردانش به نام کوگورا از دانشگاه کئیو که دارای کمبرند سیاه دان ۳ در کن دو بود
و در کاراته کمربند سیاه داشت، شمشیری برداشت و رو در روی اوتسوکا ایستاد.
تمامی شاگردان به این منظره نگاه میکردند تا ببینند عاقبت چه اتفاقی میافتد. آنها فکر میکردند که هیچکس نمیتواند با شمشیر برهنه (Shinken) که در دست یک استاد کندو قرار دارد، مقابله کند. اوتسوکا با خونسردی به کوگورا نگاه میکرد و در یک لحظه که او شمشیرش را حرکت داد، وی را خلع سلاح کرد. این عکسالعمل سریع مبین مهارت اوتسوکا در کاراته بود بود و همچنین درک فلسفه سنسی فوناکوشی، که میگفت: تمرین مستمر کاتا در مبارزه، بیش از حد لازم بهکار میآید را مورد تصدیق قرار میداد.
استاد فوناکوشی به همراه خودش ۱۶ کاتا برای ژاپن به ارمغان آورد که عبارت بودند از: ۵ کاتای پینان، ۳ کاتای نای هانچی، کوشانکودای Kushan Ku dai، کوشانکو شو Kushan Ku sho، سیسان Saisan، پات سای Pat Sai، وانشو Wan shu، چینتو Chin to، جوته Jutte و جیون Jion.
او شاگردانش را بیش از پیش در مراحل پیشرفته متوقف میساخت. آموزش مکرری که او آنرا بنیان گذاشت نتیجهبخش بود. شاگردان او مفیدترین و دقیقترین نوع کاراته را که میتوان تصور کرد، بهوجود آوردند.
روزی استاد جیگورو کانو Gigoro kano بنیانگذار جودو نوین، استاد فوناکوشی و ماکوتو گیما Makoto Gima را به کودوکان Kodo kan دعوت کرد. در حدود ۱۰۰ نفر این اجراء را تماشا میکردند. گیما که بهعنوان یک جوان در اوکیناوا زیر نظر یابو کنتسو Yabu kentsu تعلیم دیده بود کاتای نای هانشی شودان را انجام داد و سنسی فوناکوشی کاتای کوشوکان Kosho Kun (کوشانکودای) را به نمایش گذاشت.
سنسی کانسو که این اجراء را تماشا میکرد، شدیداً تحتتأثیر قرار گرفت و راجع به تکنیکهای مورد استفاده سؤال مینمود و از پاسخهای آنها احساس رضایت میکرد.
صرفنظر از خلوص و بیریائی او در آموزش هنر کاراته واقعی، بد گویانی نیز داشت.
سنسی فوناکوشی مرد متواضعی بود. وی افتادگی و تواضع را امری واجب میدانست و آنرا به همه شاگردانش توصیه میکرد. او در صلح و آرامش با خودش به همراه پیروانش زندگی میکرد.
هر زمان که نام گیچن فوناکوشی برده میشود مقایسه مرد تائو Tao Man و کوچک مرد Little Man به ذهن متبلور میگردد. روزی یکی از شاگردانش پرسید: فرق بین مرد تائو و کوچک مرد چیست؟ سنسی پاسخ داد: بسیار ساده است زمانیکه مرد کوچک، دان ۱ شد به سختی میتوانست صبر کند و با بلندترین صدا فریاد زد تا به همه بگوید او دان ۱ شده است. وقتی دان ۲ را گرفت به بالای پشتبام رفت و این مووضع را با فریاد به مردم اعلام کرد و زمانیکه دان ۳ شد در داخل اتومبیلاش در تمام شهر بوقزنان به مردم ارتقاء درجهاش را اعلام نمود.
سنسی اینگونه ادامه داد که زمانیکه مرد تائو دان ۱ شد با قدرشناسی سرش را خم کرد و تعظیم نمود. زمانیکه دان ۲ شد با سر و شانههایش تعظیم نمود و وقتی دان ۳ شد از کمر خم شد و تعظیم کرد و به آرامی از کنار دیوار عبور کرد تا مرد او را نبینند و متوجه وی نشوند.
استاد فوناکوشی مرد تائو بود او هیچ تأکیدی روی رقابت، شکستن رکورد، یا مسابقات و قهرمانی نداشت و بهجای آن به کمال رسیدن فردی تأکید داشت. او به نجابت و شایستگی اعتقاد داشت، وی استاد استادان بود. استاد فوناکوشی در سال ۱۹۵۷ در ۸۸ سالگی درگذشت.
منبع : ماهنامه دنیای کاراته