eitaa logo
تجوید حفظ تفسیر تدبر ( ختم نور )
1.8هزار دنبال‌کننده
9هزار عکس
3هزار ویدیو
1.2هزار فایل
⚘﷽⚘ تقدیم محضر مولی صاحب الزمان علیه السلام #قرائت_تجوید_حفظ_تفسیر_تدبر #قرآن_ونهج_البلاغه با همکاری اساتید محترم تدبر، قرائت، تجوید و حفاظ کل قرآن کریم آیدی مدیر کانال⏬ @V012345 کانال های دیگر ما :کانال گیف استیکر⏬ https://eitaa.com/stikerrrr
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از عطر گل یاس
✴️شرح صدر که مهمترین موهبت الهی است ،🌿آسان ساختن بار سنگین رسالت با امدادها،🌿 شهرت کتاب قرآن از سوی خداوند ، 🌿سنت حتمی الهی در مورد امید
هدایت شده از عطر گل یاس
نام سوره،مفهوم کلی،اسامی سوره،علت نامگذاری
هدایت شده از عطر گل یاس
تعداد ایات،کلمات،حروف،اهداف و آموزه ها
هدایت شده از عطر گل یاس
محتوا وموضوعات،فضائل وخواص
هدایت شده از عطر گل یاس
محل نزول،زمان نزول،فضای نزول
هدایت شده از عطر گل یاس
ویژگی سوره
هدایت شده از عطر گل یاس
ادامه ویژگی سوره
هدایت شده از عطر گل یاس
‍ 🌻🌻🌻🌻 🔺فضیلت قرائت سوره انشراح🔺 پیامبر (ص)فرمودند : ✅یا علی کسی که این سوره را قرائت کند گویا فقیران امت مرا سیر کرده است ودر برابر هر آیه در روز قیامت تن پوشی بهشتی به او می دهند . امام صادق (ع) فرمودند: ✅هر که بسیار بخواند در روزی یا شبی سوره های شمس و لیل و ضحی و شرح را.🌿 هر چیز که نزد او حاضر باشد در قیامت برای او شهادت بدهند ‌.🌿حتی مو پوست و گوشت و خون و عروق و اعصاب و استخوانها و جمیع اعضای او 🌿 ✅و حق تعالی بفرماید که شهادت شما را قبول کردم از برای بنده خود .🌿این ملائکه ببرید او را به بهشت و هر جا را که او اختیار نماید به او عطا کنید و گوارا باد فضل و رحمت من از برای بنده من.
هدایت شده از عطر گل یاس
نمودار درختی سوره شرح
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از عطر گل یاس
3984_094شرح.MP3
763.5K
سه بار تکرار سوره شرح استاد پرهیزگار
هدایت شده از عطر گل یاس
30767788146067.mp3
879K
سه بار تکرار سوره شرح استاد منشاوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از عطر گل یاس
ترجمه لغات صفحه ۵۹۶قرآن کریم
هدایت شده از عطر گل یاس
کارت تصویر سوره انشراح آیات ۱تا۸
هدایت شده از عطر گل یاس
معانی کلمات آیه ۱ نشرح: شرح: وسعت دادن. «شرح الشي‏ء: وسعه» شرح صدر كنايه از خويشتن دارى و تحمل مصائب است معانی کلمات آیه ۲ وضعنا: وضع: گذاشتن، مثل گذاشتن بار به زمين. منظور از آن در آيه برداشتن سنگينى و آسان كردن كار است. وزر: ثقل و ثقيل. اسم و مصدر هر دو آمده است، اغلب در بار گناه به كار مى‌‏رود ولى گاهى در غير گناه نيز مى‏‌آيد چنان كه در آيه شريفه به معنى سنگينى بار رسالت است. معانی کلمات آیه۳ انقض: نقض: شكستن. خواه ظاهرى باشد مانند شكستن استخوان و خواه معنوى، مانند شكستن پيمان. انقاض را سنگينى كردن گفته‏‌اند «انقضه: اثقله» شايد آن مبالغه در سنگين باشد. معانی کلمات آیه ۴ «ذِکْر»: آوازه. نام نیک. حسن شهرت. آوای گواهی به پیغمبری محمّد، به دنبال گواهی به توحید خداوند، شبانه‌روز دست کم پنج بار بر فراز مناره‌ها و بر بال امواج تلویزیونها و رادیوها در آفاق طنین‌انداز است.
هدایت شده از عطر گل یاس
معانی کلمات آیه ۵ عسر: سختى و دشوارى. «بسر» سهولت و آسانى معانی کلمات آیه ۶ عسر: سختى و دشوارى. «یسر» سهولت و آسانى معانی کلمات آیه ۷ فانصب: نصب (بر وزن عقل): رنج دادن. رنج ديدن و برپا داشتن. آن در آيه فعل امر است يعنى: تلاش كن و خودت را به زحمت انداز. آن در آيه از باب «علم يعلم» است و اگر از باب «ضرب يضرب» باشد به كسر صاد آيد به معنى نصب كن است. معانی کلمات آیه ۸ «إرْغَبْ»: رغبت کن. علاقه‌مند شو.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از عطر گل یاس
تفسیر نور (استاد قرائتی) سوره شرح‌ تفسير نور(10جلدى) ج‌10 ص522 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‌ به نام خداوند بخشنده مهربان‌ أَ لَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ «1» وَ وَضَعْنا عَنْكَ وِزْرَكَ «2» الَّذِي أَنْقَضَ ظَهْرَكَ «3» وَ رَفَعْنا لَكَ ذِكْرَكَ «4» فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً «5» إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً «6» فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ «7» وَ إِلى‌ رَبِّكَ فَارْغَبْ «8» (اى پيامبر!) آيا به تو شرح صدر عطا نكرديم؟ و بار سنگين‌ات را از (دوش) تو برنداشتيم؟ آن (بار گرانى) كه براى تو كمرشكن بود. و نام تو را بلند (آوازه) گردانيديم. پس (بدان كه) با هر سختى آسانى است. آرى، با هر دشوارى آسانى است. پس هر وقت (از كارى) فراغت يافتى (براى كار جديد) خود را به تعب انداز. و با رغبت و اشتياق به سوى پروردگارت روى‌آور. نکته ها در سوره قبل (ضُحى) فرمود: خداوند تو را رها نكرده است: «ما وَدَّعَكَ رَبُّكَ» در اين سوره مى‌فرمايد: چگونه تو را رها كرده، كسى كه بزرگ‌ترين الطاف و سرمايه‌ها را كه شرح صدر است به تو داده است: «أَ لَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ» «شرح صدر» به معناى گشايش سينه و بالا رفتن ظرفيّت انسان است تا بتواند ناملايمات را تحمّل كند و در مشكلات و سختى‌ها صبر و پايدارى ورزد. هنگامى كه خداوند حضرت موسى را به رسالت برگزيد، اولين خواسته او سعه صدر بود كه‌ جلد 10 - صفحه 523 گفت: «رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي» «1» پروردگارا! سعه صدر به من عطا كن. ولى پيامبر اسلام بدون درخواست مورد لطف قرار گرفت و سعه صدر را از خداوند دريافت كرد. «أَ لَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ» مراد از بار سنگين كه بر دوش پيامبر سنگينى مى‌كرد و خداوند با دادن شرح صدر، آن را ازدوش پيامبر برداشت، مسئوليّت رسالت و دعوت مردم به توحيد و مبارزه با فساد و شرك و خرافات است. از آنجا كه غم و غصه‌ها را نمى‌توان كم كرد، پس بايد ظرفيّت‌ها را بالا برد تا بتوان مشكلات را تحمّل كرد و كم نياورد. شرح صدر نشانه لطف ويژه الهى است: «فَمَنْ يُرِدِ اللَّهُ أَنْ يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ» «2» يعنى هر كس را خداوند اراده كند هدايت يابد، روح او را براى پذيرش اسلام باز مى‌كند. از نظر روانى، هنگام برخورد با مشكلات نبايد تمام ذهن متوجه آن شود، بلكه بايد به سهولت‌هاى پس از آن كه مورد وعده و سنت الهى است نيز توجه نمود. عُسرها سبب يُسر است. كلمه «مع» ممكن است به معناى سبب باشد، يعنى هر سختى در درون خود تجربه‌ها و سازندگى‌هايى دارد. «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً» حذف حرف فاء در جمله دوم‌ «فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً، إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً» بيانگر آن است كه اين اصل عمومى است و مخصوص پيامبر نيست. رهبران حق كه در برابر طوفان مخالفت‌ها و مشكلات و شكنجه‌ها و تهديدها و توطئه‌ها و تهمت‌ها و لجاجت‌ها و جنگ‌ها و ... قرار مى‌گيرند بيش از هر چيز به سعه صدر نياز دارند. «1». طه، 25. «2». انعام، 125. جلد 10 - صفحه 524 «أَ لَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ» بر اساس روايات كه مورد فتواى مراجع دينى نيز قرار گرفته است، اين سوره و سوره ضُحى يك سوره حساب مى‌شوند نظير سوره فيل و قريش و در نمازهاى واجب كه بعد از سوره حمد، خواندن بيش از يك سوره جايز نيست، اين دو سوره بايد با هم خوانده شود. شاهد يكى بودن اين دو سوره، تناسب آيه آخر سوره قبل با آيه اول اين سوره است كه مى‌فرمايد: «أَ لَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ» شرح صدرى كه به پيامبر اسلام داده شد، باعث شد تا آن حضرت در برابر آن همه آزارها، قومش را نفرين نكند و مى‌فرمود: «اللهم اهد قومى فانهم لا يعلمون» «1» يعنى خداوندا اين مردم را هدايت كن زيرا كه نمى‌دانند و در فتح مكه با اعلام عفو عمومى فرمود: «لا تَثْرِيبَ عَلَيْكُمُ الْيَوْمَ» امروز باكى بر شما نيست و همه را بخشيدم، همانگونه كه يوسف با اين جمله تمام برادرانش را يكجا عفو كرد. نمونه‌ «وَضَعْنا عَنْكَ وِزْرَكَ‌ .. وَ رَفَعْنا لَكَ ذِكْرَكَ» اين بود كه مردم فوج فوج در دين خدا وارد مى‌شدند «يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْواجاً» «2» و در جنگ‌هاى بدر و خندق و حنين اسلام پيروز شد و با اينكه بعضى منافق و يا ترسو بودند و فرار مى‌كردند باز اسلام رو به رشد بود. در اكثر موارد اين بار سنگين توسط حضرت على عليه السلام از دوش پيامبر برداشته مى‌شد. او در بدر و خيبر و احد شجاعانه‌ترين عمليات را انجام داد. البته در برخى موارد، «وزر» و سنگينى را، از طريق امدادهاى غيبى و نزول فرشتگان‌ «3» و يا القاء ترس‌ «4» در دل دشمنان، از دوش پيامبر اكرم برداشته شد. خداوند، نام و ياد پيامبرش را گرامى داشته است. در قرآن، به درود و صلوات بر پيامبرش فرمان داده است: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماً» «5» نام او را در بسيارى از آيات در كنار نام خودش آورد است، «يا أَيُّهَا ا