هدایت شده از عطر گل یاس
هدایت شده از عطر گل یاس
#موضوعات_کلی_سوره:
✴️سوگند به عصر جهت بیان عظمت و قداست آن ،ایمان و عمل صالح انسان برای جلوگیری از سقوط و خسران، صبر و استقامت انسان و توصیه و سفارش آن به دیگران
هدایت شده از عطر گل یاس
🌻🌻🌻🌻
🔺فضیلت قرائت سوره عصر🔺
✅در حدیث ابی بن کعب است که هر کس آن را قرائت کند خداوند ختم فرماید برای او صبر در روز قیامت با اصحاب حق بوده باشد
امام صادق (ع)فرمودند :
✅کسی که در نوافلش "والعصر "را قرائت کند خداوند او را در روز قیامت بر انگیزد در حالی که چهره و صورتش درخشنده و لبانش پر خنده و چشمانش روشن است تا داخل بهشت گردد.
🌻🌻🌻🌻
هدایت شده از عطر گل یاس
✨عصر
دهر و روزگار
✨مفهوم کلی سوره
بيدارگرى انسان زيانكار؛
عوامل نجات و سعادت
✨اسامی سوره
سوره عصر (والعصر)
✨علت نامگذاری
«سوره عصر»؛ به خاطر قسمی که خداوند به این واژه یاد کرده است به این نام مشهور گشته است، و اکثر مصاحف و کتب تفسیری نیز از این سوره به نام سوره عصر یاد کرده اند. هر چند که در برخی تفاسیر و نیز از قول ابنعباس سوره والعصر به اثبات واو نیز آمده است.
هدایت شده از عطر گل یاس
✨تعداد آیات
سوره عصر سه آیه دارد.
✨تعداد کلمات
سوره عصر چهارده کلمه دارد.(لازم به ذکر است اقوال در تعداد کلمات سوره های قرآن مختلف است)
✨تعداد حروف
سوره عصر شصتوهشت حرف دارد.(لازم به ذکر است اقوال در تعداد حروف سوره های قرآن مختلف است)
✨اهداف و آموزه ها
محورها و اهداف اساسى سوره عصر عبارت اند از:
الف) بيدارگرى انسان با يادآورى سرگذشت رو به افول و فروكاهشى او؛
ب) بيان عوامل نجات و سعادت انسان.
هدایت شده از عطر گل یاس
❇️محتوا و موضوعات
جامعيت سوره عصر به حدى است كه به گفته بعضى از مفسران تمام علوم و مقاصد قرآن در اين سوره خلاصه شده است، و به عبارت ديگر؛ اين سوره در عين كوتاه بودن برنامه جامع و كاملى براى سعادت انسان تنظيم و ارائه نموده است.
نخست از سوگند به عصر شروع مى شود، سپس سخن از زيانكاربودن همه انسانها كه در طبيعت زندگى تدريجى نهفته است به ميان مى آورد، بعد فقط يك گروه را از اين اصل كلى جدا مى كند و آنها كه داراى برنامه چهار ماده اى زير هستند:
ايمان، عمل صالح، سفارش يكديگر به حق، و سفارش يكديگر به صبر. و اين چهار اصل، در واقع برنامه هاى اعتقادى و عملى و فردى و اجتماعى اسلام را در برمى گيرد.
❇️فضائل، خواص و ثواب قرائت
در حديث ابىبنكعب است كه هر كس سوره عصر را قرائت كند خداوند براى او به صبر ختم فرماید و در روز قيامت با اصحاب حق خواهد بود.
حسينبنابىالعلاء از امام صادق عليهالسلام روايت كرده كه فرمود: «كسى كه در نوافلش و العصر را قرائت كند خداوند او را در روز قيامت برانگيزد در حالى كه چهره و صورتش درخشنده و لبانش پرخنده و چشمانش روشن تا اینکه داخل بهشت گردد».
هدایت شده از عطر گل یاس
❇️محل نزول
سوره عصر در مكه بر پيامبر اسلام صلىاللهعليهوآله نازل شده است.
❇️زمان نزول
تاريخ نزول سوره عصر در ما بين ابتداء وحى و هجرت مسلمين به حبشه است و بعد از سوره انشراح نازل شده است.
❇️فضای نزول
با توجه به مکی بودن سوره عصر و اینکه این سوره در اوائل بعثت پیامبر صلىاللهعليهوآله نازل شده است می توان گفت که این سوره یک نوع اتمام حجت است برای مشرکان و حتی افراد مؤمن، در ابتدای امر رسالت که خداوند به دهر و روزگاری که مشرکان آنرا صاحب اثر می دانستند قسم میخورد که همۀ انسانها زیانکار هستند مگر افراد صاحب ایمان و عمل . با نزول این سوره امر بر مشرکان روشن شد که هیچ راه نجاتی ندارند جز اینکه به پیامبر ایمان بیاورند مؤمنان هم متوجه این مطلب شدند که صرف ایمان عامل نجات آنها نیست بلکه عمل صالح و تمسک به حق و صبر رستگاری آنها را در دنیا و آخرت به همراه خواهد داشت.
هدایت شده از عطر گل یاس
❇️ترتیب در مصحف
سوره عصر صدوسومين سوره در چينش كنونى قرآن به شمار می آید.
❇️ترتیب بر اساس نزول
سوره عصر سیزدهمين سوره در ترتيب نزول می باشد و بعد از سوره انشراح نازل شده است. (لازم به ذکر است اقوال در ترتیب نزول سوره های قرآن مختلف است)
❇️ارتباط با سوره قبلی
خداوند سبحان سوره تکاثر را به وعيد از الهاء و سرگرمى به تكاثر پایان برد و سوره عصر را به مانند آن شروع نمود، و اينكه انسان در خسران است مگر مؤمن صالح.
هدایت شده از عطر گل یاس
💠ویژگی
سوره عصر با قسم به عصر آغاز شده است و همانند سوره نصر و کوثر دارای سه آیه می باشد.
سوره عصر از سور مفصلات می باشد ابن قتیبه می گوید: ... مفصلات سوره های کوچکی هستند که بعد از سور مثانی آمده اند اینکه چرا این سوره ها را مفصل نامیده اند به خاطر کوتاه بودن آنها و اینکه بسيار به واسطه بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ از يكديگر جدا شدهاند.
روايتى است كه از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده كه فرمود: خداوند هفت سوره طوال را به جاى تورات و سوره هاى مئين را به جاى انجيل و سوره هاى مثانى را به جاى زبور به من داد، و پروردگارم مرا با دادن سوره هاى مفصّل فزونى بخشيد.
سوره عصر تمامى معارف قرآنى و مقاصد مختلف آن را در كوتاه ترين بيان خلاصه كرده است.
هدایت شده از عطر گل یاس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تلاوت و قرائت قرآن همزمان با نشانه گذاری آیات - سوره تکاثر - استاد پرهیزگار
هدایت شده از عطر گل یاس
هدایت شده از عطر گل یاس
هدایت شده از عطر گل یاس
👈معانی کلمات آیه 1
عصر: روزگار. وقت عصر (آخر روز). آن در اصل به معنى فشردن است، چون به معنى دهر و روزگار باشد جمع آن عصور آيد در اقرب الموارد گويد: «العصر: الدهر».
👈معانی کلمات آیه 2
خسر: خسر و خسران: كم شدن و كم كردن، لازم و متعدى هر دو آيد ضرر و زيان را به علت كم شدن، خسر و خسران گفتهاند.
👈معانی کلمات آیه 3
تواصوا: تواصى: سفارش كردن و وصيت كردن به همديگر.
حق: شيء حتمى و ثابت. راغب گويد: حق در اصل به معنى مطابقت و موافقت است. دين حق يعنى دينى كه مطابق با واقع است
هدایت شده از عطر گل یاس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ترجمه تصویری سوره عصر
هدایت شده از عطر گل یاس
هدایت شده از عطر گل یاس
💢تفسیر نور (استاد قرائتی)
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
🕋وَ الْعَصْرِ «1» إِنَّ الْإِنْسانَ لَفِي خُسْرٍ «2» إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ «3»
🦋به روزگار سوگند. همانا انسان در خسارت است. مگر آنان كه ايمان آورده و كارهاى نيك انجام داده و يكديگر را به حق و استقامت سفارش مىكنند.
📝نکته ها👇
در صدر اسلام، مسلمانان هنگام خدا حافظى و جدا شدن از يكديگر اين سوره را تلاوت مىكردند. «1»
خداوند در قرآن، به همه مقاطع زمانى سوگند ياد كرده است. فجر: «وَ الْفَجْرِ» «2»، صبح:
«وَ الصُّبْحِ» «3»*، روز: «وَ النَّهارِ» «4»*، شب: «وَ اللَّيْلِ» «5»*، چاشت: «وَ الضُّحى» «6»، سحر:
«وَ اللَّيْلِ إِذْ أَدْبَرَ» «7» عصر: «وَ الْعَصْرِ» گر چه به سحر چند بار سوگند ياد كرده است.
🔹در حديثى از امام صادق عليه السلام نقل شده است كه منظور، عصر خروج حضرت مهدى عليه السلام است. «8»
🔹بعضى مراد از عصر را عصر ظهور اسلام گرفتهاند. بعضى عصر را به معناى لغوى آن يعنى فشار گرفتهاند، زيرا كه فشارها سبب غفلت زدائى و تلاش و ابتكار انسانهاست. بعضى مراد
📚«1». تفاسير نمونه و درّ المنثور.
📖«2». فجر، 1.
📖«3». تكوير، 18.
📖«4». ليل، 2.
«5». ليل، 1.
📖«6». ضحى، 1.
📖«7». مدّثر، 33.
📚«8». تفسير نور الثقلين.
📚جلد 10 - صفحه 585
از عصر را عصاره هستى يعنى انسان كامل گرفتهاند و بعضى آن را هنگام نماز عصر دانستهاند. «1»
خسارت در مال قابل جبران است، امّا خسارت در انسانيّت، بالاترين خسارتهاست. «إِنَّ الْخاسِرِينَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ» «2»*
سفارش ديگران به حق، ممكن است عوارض تلخى داشته باشد كه بايد با صبر و استقامت به استقبال آن رفت. «تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ»
فخر رازى مىگويد: انسان در دنيا مانند يخ فروشى است كه هر لحظه سرمايهاش آب مىشود و بايد هرچه زودتر آن را بفروشد و گرنه خسارت كرده است. «3»
با اينكه سفارش به حق و صبر جزء اعمال صالح است ولى به خاطر اهميّت جداگانه بيان شدهاند. همانگونه كه صبر و استقامت نيز حق است و «تَواصَوْا بِالْحَقِّ» شامل آن مىشود ولى به خاطر اهميّت صبر جداگانه آمده است. «تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ»
قرآن در آيهاى ديگر فضل و رحمت الهى را عامل دورى از خسارت شمرده و مىفرمايد:
«فَلَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ لَكُنْتُمْ مِنَ الْخاسِرِينَ» «4» بنابراين ايمان و عمل صالح و تواصى به حق، در سايه فضل و رحمت الهى حاصل مىشود و انسان بدون لطف خداوند، نه هدايت مىشود كه به ايمان برسد و نه اهل عمل صالح مىگردد.
بازار دنيا
نگاه اجمالى به آيات قرآن ما را به اين نكته اساسى مىرساند كه دنيا بازار است و تمام مردم عمر و توان و استعداد خودشان را در آن عرضه مىكنند و فروش جنس در اين بازار اجبارى است. حضرت على عليه السلام مىفرمايد: «نفس المرء خطاه الى اجله» «5» يعنى نفس كشيدن انسان گامى به سوى مرگ است. پس انسان الزاماً سرمايه عمر را هر لحظه از دست مىدهد و ما نمىتوانيم از رفتن عمر و توان خود جلوگيرى كنيم. بخواهيم يا نخواهيم توان و زمان ما از
📚«1». تفسير نمونه.
📖«2». زمر، 15.
📚«3». تفسير كبير.
📖«4». بقره، 64.
📚«5». نهج البلاغه، حكمت 74.
📚جلد 10 - صفحه 586
دست ما مىرود. لذا در اين بازار آنچه مهم است انتخاب مشترى است. افرادى با خدا معامله مىكنند و هر چه دارند در طبق اخلاص گذاشته و در راه او و براى رضاى او گام بر مىدارند اين افراد، عمر فانى را باقى كرده و دنيا را با بهشت و رضوان الهى معامله مىكنند.
اين دسته برندگان واقعى هستند، زيرا اولًا خريدار آنها خداوندى است كه تمام هستى از اوست.
ثانياً اجناس ناچيز را هم مىخرد. «فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ» «1»
ثالثاً گران مىخرد و بهاى او بهشت ابدى است. «خالِدِينَ فِيها» «2»*
رابعاً اگر به دنبال انجام كار خوب وبديم امّا موفق به عمل نشديم باز هم پاداش مىدهد.
«لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلَّا ما سَعى» «3» يعنى اگر كسى سعى كرد گرچه عملى صورت نگرفت كامياب مىشود.
خامساً پاداش را چند برابر مىدهد. «أَضْعافاً مُضاعَفَةً» «4» به قول قرآن تا هفتصد برابر پاداش مىدهد و پاداش انفاقهاى نيك مثل دانهاى است كه هفت خوشه از آن برويد و در هر خوشه صد دانه باشد.
امّا كسانى كه در اين بازار، عمر خود را به هوسهاى خود يا ديگران بفروشند و به فكر رضاى خداوند نباشند، خسارتى سنگين كردهاند كه قرآن چنين تعبيراتى در مورد آنها دارد:
تجارت بد انجام دادهاند. «بِئْسَمَا اشْتَرَوْا بِهِ أَنْفُسَهُمْ» «5»
تجارتشان سود ندارد. «فَما رَبِحَتْ تِجارَتُهُمْ» «6»
زيان كردند. «خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ» «7»*
زيان آشكار كردند. «خُسْراناً مُبِيناً» «8»
هدایت شده از عطر گل یاس
«1». زلزال، 7.
«2». آل عمران، 15.
«3». نجم، 39.
«4». آل عمران، 130.
«5». بقره، 90.
«6». بقره، 16.
«7». اعراف، 53.
«8». نساء، 119.
«9». عصر، 2.
جلد 10 - صفحه 587
خواه باطل، زندگى مرفهى براى خود درست كند و در جامعه شهرت و محبوبيّتى يا مقام و مدالى كسب كند و در غير اين صورت به او لقب باخته، عقب افتاده و بدبخت مىدهند.
امّا در فرهنگ اسلامى، زيرك كسى است كه از نفس خود حساب بكشد و آن را رها نكند، براى زندگى ابدى كار كند و هر روزش بهتر از ديروزش باشد. از مرگ غافل نباشد و به جاى هرزگى و حرص و ستم به سراغ تقوا و قناعت و عدالت برود.
امام هادى عليه السلام فرمودند: «الدنيا سوق ربح قوم و خسر آخرون» دنيا بازارى است كه گروهى سود بردند و گروهى زيانكار شدند. «1»
پیام ها
🔸1- دوران تاريخ بشر، ارزش دارد و خداوند به آن سوگند ياد كرده است. پس از عبرتهاى آن پند بگيريم. «وَ الْعَصْرِ»
🔸2- انسان از هر سو در خسارت است. «لَفِي خُسْرٍ»
🔸3- انسانِ مطلق كه در مدار تربيت انبيا نباشد، در حال خسارت است. «إِنَّ الْإِنْسانَ لَفِي خُسْرٍ»
🔸4- تنها راه جلوگيرى از خسارت، ايمان و عمل است. «آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ»
🔸5- به فكر خود بودن كافى نيست. مؤمن در فكر رشد و تعالى ديگران است.
«تَواصَوْا بِالْحَقِّ»
🔸6- سفارش به صبر به همان اندازه لازم است كه سفارش به حق. «بِالْحَقِ- بِالصَّبْرِ»
🔸7- ايمان بر عمل مقدم است، چنانكه خودسازى بر جامعه سازى مقدم است.
آمَنُوا وَ عَمِلُوا ... وَ تَواصَوْا
🔸8- بدون ايمان و عمل و صالح و سفارش ديگران به حق و صبر، خسارت انسان بسيار بزرگ است. «لَفِي خُسْرٍ» (نكره بودن «خُسْرٍ» و تنوين آن نشانه عظمت خسارت است.)
📚«1». تحف العقول، كلمات امام هادى.
📚جلد 10 - صفحه 588
🔸9- اقامهى حق به استقامت نياز دارد. «تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ»
🔸10- جامعه زمانى اصلاح مىشود كه همه مردم در امر به معروف و نهى از منكر مشاركت داشته باشند. هم پند دهند و هم پند بپذيرند. «تَواصَوْا بِالْحَقِّ» (كلمه «تَواصَوْا» براى كار طرفينى است)
🔸11- نجات از خسارت زمانى است كه انسان در صدد انجام تمام كارهاى نيك باشد گرچه موفق به انجام آنها نشود. «عَمِلُوا الصَّالِحاتِ» (كلمه «الصَّالِحاتِ» به صورت جمع محلّى به الف و لام آمده است)
🔸12- ايمان بايد جامع باشد نه جزئى. ايمان به همه اجزا دين، نه فقط برخى از آن.
«إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا» (ايمان، مطلق آمده است تا شامل تمام مقدسات شود.)
«والحمدللّه ربّ العالمين»
📚جلد 10 - صفحه 590