🌸🍃﷽🌸🍃
🔻وَجهُ الله🔻
قرآن کریم میفرماید:
🕋 کُلُّ شَیْءٍ هَالِکٌ إِلَّا وَجْهَهُ (قصص/۸۸)
💢 هر چیزی از بین میرود، جز وَجهِ او!
«وَجه»👈 یعنی صورت و ظاهرِ هر چیزی. یعنی اون قسمتی که دیگران با اون مواجه میشن.
⁉️ امّا خدا که صورت نداره، چهره نداره.. پس «وجه خدا» یعنی چی؟!🤔
«وجهُ الله»👈 یعنی هر چیزی که منسوبِ به خدا باشه، و دیگران رو متوجّهِ خدا کنه.
☜ مثلاً اعمالِ صالح، «وجهُ الله» هستند، چون ما رو متوجّهِ خدا میکنند، و یادِ خدا میندازند..😊
و در مقابل، اعمالِ زشت، «وجهُ الشیطان» هستند.👿
☜ یا مثلاً صفاتِ خدا (مثل رحمت، هدایت، و...) «وجهُ الله» هستند. چون خدا با این صفات با بندههاش روبرو میشه، و بندگان نیز به وسیلهی این صفات به خدا رو میکنند.❤️
امّا انسان هم میتونه به مقامِ «وجهُ اللهی» برسه.😳 همونطور که در دعای ندبه، در فراقِ #امام_زمان (ع) میخونیم:👇
⚡️ أَيْنَ وَجْهُ اللهِ الَّذِی إِلَيْهِ يَتَوَجَّهُ الْأَوْلِياءُ؟!
⁉️ کجاست اون «وجهُ الله» که دوستانِ خدا به سوی او توجّه میکنند.❤️
☜ کسی که خودش رو مطلق در اختیارِ خدا قرار بده،
☜ تسلیمِ محضِ خدا باشه،
☜ خودش رو خالی از هر گونه مَنیَّت و نفسانیّت کرده باشه،
☜ صفاتِ الهی رو در وجودِ خودش پیاده کرده باشه،
☜ آئینه خدا باشه، و فقط خدا رو نشون بده،
و...
👈 چنین کسی میتونه «وجهُ الله» باشه.
چرا که فرمودند:
⚡️ مَن کانَ لِله، کانَ اللهُ لَهُ. (بحارالانوار)
کسی که برای خدا باشه، خدا هم برای اوست.😌
کسی که به این مقام برسه، و برای خدا باشه،👈 «وجهُ الله» میشه.
و وقتی که «وجهُ الله» شد، نتیجه این میشه که دیگه هلاک نمیشه؛😇 زندهی جاوید میشه و به حیاتِ حقیقی دست پیدا میکنه.😍
✅ کسی که خانهی دلش رو از همه چیز خالی کنه، و از شرّ همهی تاریکیها خلاص بشه💡 به بقای همیشگی و حیاتِ جاوید دست پیدا میکنه.
❌ غیر از این گروه، بقیه در خطر هلاکت و نابودی قرار دارند..
➖🔝🍂اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج🍂🔝
@KhatmeNoor
🍁نامه اعمال سوره حاقه 19 و25🍁
🍁فَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ فَيَقُولُ هَآؤُمُ اقْرَءُوا كِتَابِيَهْ (١٩) حاقه
پس كسی كه نامه اعمالش را به دست راستش دهند (از شدّت شادی و مباهات) فریاد میزند كه: «(ای اهل محشر!) نامه اعمال مرا بگیرید و بخوانید!
🍁وَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِشِمَالِهِ فَيَقُولُ يَا لَيْتَنِي لَمْ أُوتَ كِتَابِيَهْ.25 حاقه
🍁امّا كسی كه نامه اعمالش را به دست چپش بدهند میگوید: «ای كاش هرگز نامه اعمالم را به من نمیدادند.
حاقه 19 و25
@KhatmeNoor
🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁
#مسابقه_مفاهیم_قرآن_کریم
✅ارسال گزینه صحیح به:
10000114261
🎁جوایز:
۵ جایزه نقدی ۵۰۰ هزار ریالی
⏰تا ساعت ۱۱ امشب
#جشنواره_قرآنی_ماه_مهربانی
@KhatmeNoor
#آموزش_صوت_و_لحن
#جلسه_هشتم_آموزش_صوت_و_لحن
#تحریر
تحریر اصطلاحی است که در زبان فارسی برای اجرای چهچهه هایی که در آواز ایرانی مورد استفاده قرار می گیرد بکار می رود و ابداً با معنای عربی آن که به معنای آزاد کردن است هیچ نسبتی ندارد .
در کشورهای عربی به جای واژه تحریر ، از کلماتی همچون ترجیع زخارف الصوتیه ، عُرَب ( عربات ) و نبرات استفاده می شود .
به هرحال تحریر یا زخارف را باید یکی از عناصر مهم و تاثیر گذار آواز خوانی شرقی به مفهوم عام آن و به ویژه هنرهای آوازی عربی به حساب آورد . از آنجا که الحان قرآنی هم متاثر از موسیقی مقامی عرب می باشند به همین سبب تحریر در تلاوت قرآن نقش ویژه ای در زیبا سازی و تجمیل نغمات قرآنی دارد . اساساً نمی توان متصور شد که قاری در مصر به درجات بالایی از شهرت برسد قادر به اجرا تحریرها نباشد . در موسیقی غرب تحریر از جایگاه چندان والایی برخوردار نیست به همین دلیل در منابع فارسی که در مورد موسیقی و صوت نوشته شده است و در غالب موارد برگردان منابع غربی است از تحریر سخن چندانی به میان نیامده است . با این وجود در لابلای این منابع تعریفی وجود دارد که نسبتا جامعتر و کامل تر از سایر تعاریف بنظر می رسد و آن عبارت است از :
" #تحریر صوتی آهنگنین است که از عبور هوا و ارتعاش تارهای صوتی به وجود می آید و می تواند اشکال مختلفی به خود بگیرد . در حین تحریر هوای داخل ریه هنگام عبور ، همواره باید به وسیله ماهیچه های صوتی قطع و وصل شود ..."
باید توجه داشت⬅️ تحریر همواره بین یک نت و نت مجاور آن شکل گرفته و صدا بارها در بین آن دو نت رفت و برگشت می کند .
✳️چند نکته مهم در مورد تحریر :
1⃣ : استعداد تحریر دهی به صدا خدادای است و بدون برخورداری از استعداد اولیه تمرین و ممارست هیچ تاثیری در بهبود آن ندارد . اما برای کسی که دارای استعداد حتی اندکی در تحریر باشد تمرین می تواند آنرا ارتقاء بخشد .
2⃣ : تحریرها انواع مختلفی دارند که بسته به حنجره اشخاص و نوع موسیقی از آنها استفاده می شود .
3⃣ : از مهمترین انواع تحریرهایی که در تلاوت قرآن استفاده می شود می توان به تحریرهای قدرتی ، تحریرهای سایشی ، تحریرهای تو گلویی و تحریرهای ولومی اشاره نمود .
4⃣ : افراد مختلف در اجراء تحریر ، تفاوت های آشکاری از نظر سرعت دارند ، برخی قادر به اجراء تحریرهای بسیار ریز بوده و برخی هم تنها از تحریرهای درشت یا کندتر می توانند استفاده نمایند .
5⃣ : توان افراد در تحریر دادن به صدا در طبقات مختلف صوت با یکدیگر متفاوت اذست . برخی در طبقات بم برخی در توسط و اوج و برخی هم در تمامی طبقات قادر به اجراء تحریرهای مطلوب هستند .
6⃣ : امکان اجراء تمامی انواع تحریرها در تمامی حنجره ها به شکل یکسان وجود ندارد . برخی قادر به اجراء تمامی انواع تحریرها بوده و برخی هم تنها می توانند از یک یا دونوع تحریر استفاده نمایند .
7⃣ : مکان اجراء تحریر در تلاوت قرآن از اهمیت والایی برخوردار است و یک قاری باید به مرور یادگیرد که در چه مواضعی از کلمات و حروف می تواند به صدای خود تحریر دهد .
8⃣ : اگر تحریرهای ریز و سرعتی به اندازه ای ریز شوند که از حوزه اصوات موسیقایی خارج شده ، از زیبایی افتاده و به لرزش تبدیل شوند به چنین حالتی " ترعید " گفته می شود که در تلاوت قرآن عرفاً مجاز شمرده نمی شود .
در مطلب #انعطاف_صدا در مورد بحث #تحریر صحبت شد لطفا مراجعه کنید
ان شاءالله در مطالب آینده و در مبحث مهارت های لحنی به تفصیل در مورد تحریر ، انواع آن ، مکان تحریر و ... بیشتر سخن خواهم گفت .
❌ کپی بدون لینک ممنوع . اشکال دارد
کانال #قرائات_تجوید_حفظ_تفسیر
@KhatmeNoor
@quran_ghanavati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در خواندن برای #افزایش فرکانس صدا یا زیر کردن صدا و خواندن نت های فرکانس بالا اصلا نباید موقعیت حنجره تغییر کند و حنجره به سمت بالا کشیده شود...
به مطالب حنجره مراجعه شود.
کانال #قرائات_تجوید_حفظ_تفسیر
@KhatmeNoor
@quran_ghanavati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تشدید یا قدرت صدا:
صدا توسط تشدیدگرهای مسیر صوتی(گلو، حفره دهان و مسیر بینی) تقویت و تعدیل می شوند.
به موضوع مشخصات صدا مراجعه شود.
کانال #قرائات_تجوید_حفظ_تفسیر
@KhatmeNoor
@quran_ghanavati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپی از تارهای صوتی
به تغییرات تارها توجه کنیدهنگام اوج خواندن طول تارها بزرگتر و هنگام بم خواندن کوچک تر میشوند
به بحث شناخت حنجره و تارهای صوتی مراجعه کنید
کانال #قرائات_تجوید_حفظ_تفسیر
@KhatmeNoor
@quran_ghanavati
#رکوز_و_غماز
#رکوز
۷ مقام اصلی در موسیقی عرب که معمولا همه ی ما با آن ها آشنا هستیم .که با حرف اول اسم آنها یه جمله ساختند (صنع بسحر)
♦️♦️(صبا-نهاوند-عجم-بیات-سه گاه-حجاز-رست)♦️♦️
⭕️ هر کدام درجه ی شروعی دارند : 👇👇👇
✅ به نت یا (درجه ی) شروع هر مقام رکوز گفته میشود.
درجه رکوز مقامات 👇
مقام بیات = نت Re
مقام رست = نت Do
مقام سه گاه = نت Mi
مقام حجاز = نت Re
مقام صبا = نت Re
مقام چهارگاه و عجم = نت Fa
مقام نهاوند =نت Do
#غماز
بین قرار و جواب اصطلاح دیگری تحت عنوان غماز وجود دارد. غماز در موسیقی غربی تحت عنوان Dominant شناخته می شود. Dominant در واقع نت پنجم یک گام موسیقائی است که از نظر گوش بسیار زیبا شنیده می شود.
یعنی بین درجات یک گام که مثلا از نت Do شروع شده و تا نت Do بعدی ادامه پیدا می کند، 3 صدا داریم که این 3 صدا در واقع صداهای مطبوع شنیده می شوند. به عبارت دیگر این صداها، اصلی ترین صداهای این گام هستند.
♦️این صداها عبارتند از: صدای اول - صدای پنجم - صدای هشتم♦️
❗️اگر دقت کرده باشید در برنامه های تواشیحی که اجراء می شوند مثلا گروه روی پرده بم یک نتی مثل نت Do شروع به خواندن می کنند. یک نفر نیز به صورت زیر خوانی همان صدا را در اکتاو بالاتر می خواند.
این صدای اول را که گروه می خواند، صدای هشتم فرد زیر خوان با آن مناسبت پیدا می کند.
یعنی صدای اول و صدای هشتم هر دو مطبوع شنیده می شود.
باز در همان زمان احساس می کنیم که یک عده ای دیگر از اعضاء باز یک پرده ای بین این دو پرده را می خوانند که اصطلاحا به آکورد یا هارمونی معروف است. اینها در واقع فاصله پنجم را می خوانند که همان نت Sol می باشد.
در موسیقی عرب به این نت Sol یا نت پنجم هر مقامی (فرقی نمی کند هر مقامی که باشد) را نت غماز گویند.
مثلا مقام رست که با نت Do شروع می شود، نت پنجم آن که نت Sol می شودبه آن رست نوا گویند.
پس نت غماز مقام رست می شود رست نوا
مثلا در مقام بیات که از نت Re شروع می شود نت پنجم آن که نت La به حساب می آید،
به آن بیات حسینی گفته می شود.
پس نت غماز مقام بیات می شود بیات حسینی
یا مثلا در مقام سه گاه که از نت Mi شروع می شود، نت پنجم آن نت Si می شود که به آن اصطلاحا اوج گویند.
پس نت غماز مقام سه گاه می شود سه گاه اوج
هر کدام از این مقامها برای خودشان یک فاصله پنجمی دارند که این فاصله پنجم همان چیزی است که در اصطلاحات قدیمی به آن جواب نغمه گفته میشد.
مثلا به نت شروع مقام صباء یا سه گاه قرار می گفتند و به اوج آن جواب، و به آن اوج بالاتر جواب الجواب می گفتند.
اما الان با توجه به توضیحاتی که داده شده آن چیزی که تحت عنوان جواب شناخته می شود
همان غماز است یعنی دیگر فاصله آن یک اکتاو نیست بلکه درجه پنجم مد نظر می باشد.
⛔️پس جواب بعضی از نغمات که در نت پنجم آن است یک اکتاو بالاتر نیس . اما در بعضی از نغمات مثل بیات درجه ۸ یک اکتاو بالاتر میرویم که انشالله در بحث الحان مفصل به این مطالب خواهم پرداخت.
نکته : بین نت Do تا مثلا نت Sol یک مسافت صوتی گفته می شود
🚫⛔️ برای بهتر درک کردن این دو بحث به مباحث #نت_های_موسیقی مراجعه فرمایید
✅در مورد مباحث الحان بصورت مفصل در آینده صحبت خواهم کرد
❌ کپی بدون لینک ممنوع . اشکال دارد
کانال #قرائات_تجوید_حفظ_تفسیر
@KhatmeNoor
@quran_ghanavati
4_507651510750938738.mp3
22.39M
🎤صوتی 👆🏻👆🏻👆🏻
📖 آموزش صوت و لحن قرآن کریم
🔵 #استادغلامرضاشاه_میوه
📌جلسه چهارم
کانال #قرائات_تجوید_حفظ_تفسیر
@KhatmeNoor
پایان جلسه هشتم
#آموزش_صوت_و_لحن 👆👆👆
🔴ارسال مطالب صوت و لحن فقط با کپی لینکهای کانال جایز است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖤مداحی تکان دهنده و حماسی و ماندگار صابر خراسانی در وصف امام علی ع
😔یا رب دل مرده ی مرا احیا کن / بر روی گدای نیمه شب در وا کن
😔سوگند به قطره قطره ی خون علی(ع) / پرونده ی اعمال مرا امضا کن .
◼️شهادت شفیع شیعیان و مولای متقیان، علی علیه السلام تسلیت باد
#شهادت_امام_علی(ع)💔
#تسلیت_باد🥀🏴
@KhatmeNoor