eitaa logo
تجوید حفظ تفسیر تدبر ( ختم نور )
1.8هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
3.2هزار ویدیو
1.2هزار فایل
⚘﷽⚘ تقدیم محضر مولی صاحب الزمان علیه السلام #قرائت_تجوید_حفظ_تفسیر_تدبر #قرآن_ونهج_البلاغه با همکاری اساتید محترم تدبر، قرائت، تجوید و حفاظ کل قرآن کریم آیدی مدیر کانال⏬ @V012345 کانال های دیگر ما :کانال گیف استیکر⏬ https://eitaa.com/stikerrrr
مشاهده در ایتا
دانلود
03.Ale.imran.005-6.mp3
3.31M
@KhatmeNoor 💢 همون کسی که جسم رو شکل داد در رحم ؛ زندگی و فکر انسان هم سرو سامان میده ! 💟ولی با چه قانونی؟ 💢 هر چه خداوند بخواد . این ناعادلانه ست ؟؟؟ 💟
03.Ale.imran.007.mp3
10.91M
@KhatmeNoor 💢 راسخون چه کسانی هستند .. 💢 هر وقت به تشابهات رسیدید به محکمات تکیه کنید 🔹۳ فایده آیات متشابه چیست 💢 چرا بعضی سراغ متشابهات میرن ✅کسی که ظلم فرهنگی می‌کنه سه برابر ظلم های دیگر عذاب میبیند 💢 هر چیزی متوجه نشدی؛ انکار نکن
03.Ale.imran.008.mp3
2.39M
@KhatmeNoor 💢 اسرار قرآن را فقط راسخون میدانند 🍃 دعا برای « هدایت » رو دست کم نگیرید 💢 راسخون هم دغدغه ی ..دارن 💟 یک دعای مستجاب چه باشه ؟؟ 💟 جمله ای کلیدی و عجیب و میخ کوب کننده که امیرالمومنین زمان شنیدن خبر شهادتشون گفتن .. 💢 در مسیر قرار گرفتن مهمه اما مهمتر از اون اینه که ..
03.Ale.imran.009.mp3
2.05M
@KhatmeNoor 🌀 ریشه های عمل نکردن به قول 🌀 دغدغه ی عالَم واقعی چیست ؟ 🌀خداوندا روز قیامت رو روز روسفیدی ما قرار بده🙏🙏🙏
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️سوال یکی از اعضاء کانال👇 سوال تفسیری چرا آیه 19 بقره از منافقین به کفار در آخر آیه تغییر کرد؟
تجوید حفظ تفسیر تدبر ( ختم نور )
✳️سوال یکی از اعضاء کانال👇 سوال تفسیری چرا آیه 19 بقره از منافقین به کفار در آخر آیه تغییر کرد؟
⬅️پاسخ به سوال👇👇👇 سر اطلاق کافر بر منافق در آیه کافری که ﴿أحاطت به خطیئته﴾ خدای سبحان احاهٴ قهری دارد؛ چون منافق روحاً کافر است، در خلال تشریح اوصاف منافق، خدا بیان احاطهٴ به کافر را ذکر می‌کند، نمی‌فرماید «و الله محیطٌ بالمنافقین﴾ چون منافق، کافر را شامل نمی‌شود، ولی کافر منافق را شامل می‌شود، از این جهت فرمود: ﴿و الله محیطٌ بالکافرین﴾ بحث در منافق بود، بحث در کافر نبود، امّا منافق روحاً کافر است و خدا معیّت قهری با کافر دارد، خواه آن کافر، درون و بیرونش کفر باشد یا درونش کفر باشد، بیرونش اسلام (به نام منافق) از این جهت فرمود: ﴿و الله محیطٌ بالکافرین﴾. عنایت فرمودید بحث در منافقین است، امّا مع‌ذلک خدای سبحان می‌فرماید: ﴿و الله محیط بالکافرین﴾ سوال... جواب: برای اینکه بفهماند و به او هم هشدار بدهد که روحاً کافری [و] یک معنای عام را می‌خواهد ذکر کند. اگر خصوصِ منافق را می‌فرمود کافر را شاکل نمی‌شد، امّا کافر را که بگوید، هم به منافق هشدار می‌دهد که تو کافری و هم می‌فرماید که اختصاصی به منافق ندارد: ﴿و الله محیط بالکافرین﴾ و خب، در بین این سه خطر، یک خطر بحثش گذشت یعنی مسئله «رعد» بحثش گذشت چون در آنمثال فرمود: ﴿أو کصیّب من السّماء فیه ظلمات و رعدٌ و برقٌ﴾. سه خطر را گوشزد کرد، آنگاه این سؤال مطرح است که این افرادی که در بین راه با این سه خطر روبه‌رویند با این سه خطر چه می‌کنند. باید آیه در سه بحث به این سه سؤال جواب بدهد که با ظلمت چه می‌کنند؟ با رعد چه می‌کنند؟ با برق چه می‌کنند؟ جریان «رعد» تمام شد، جریان «برق» و جریان «ظلمت» مانده است و چون اساس، جریان ظلمت است که مانع ادامهٴ سیرِ اهل نفاق است آن را برای آخرِ گذاشت. این از تفسیر آیت الله جوادی آملی، تسنیم برای این آیه هست👆 @KhatmeNoor
سرانجام نفاق، به کفر منتهى مى‏شود. «و اللّه محیط بالکافرین» لذا در جاى دیگر قرآن مى‏فرماید: «ان اللَّه جامع المنافقین و الکافرین فى جهنم جمیعاً» استاد قرائتی
Baghare_45L.mp3
3.69M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔖 آیات: ۱۸ و ۱۹ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی @KhatmeNoor
Baghare_46L.mp3
3.63M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔖 آیات: ۱۹ و ۲۰ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی @KhatmeNoor
📇 خلاصه تفسیر سوره 🔖 آیه: ۱۸ و ۱۹ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۱۸ و آیه ۱۹ بقره: <صمٌ بکمٌ عمیٌ فهم لا یرجعون-اَو کصیّبٍ من السماء فیه ظلماتٌ و رعدٌ و برقٌ یجعلون اصابعهم فی آذانهم من الصّواعق حذر الموتِ و الله محیطٌ بالکافرین> 💠کر و لال و کورند لذا بازنخواهند گشت – سرگذشت آنان مانند سرگذشت {دچارشدگان به} رگباری شدید از آسمان است که در آن تاریکی ها و رعد و برقی است، آنها انگشتهایشان را از صدای مهیب صاعقه به خاطر بیم از مرگ در گوشهایشان می گذارند و خدا بر کافران احاطه دارد. 🔹🔹🔹🔹 ♦️خداوند پس از استدلال بر چرایی هدایت نشدن منافقین، دو مثال برای تقریب به ذهن می زند تا حال این قوم را درک کنیم. 🔰در انتهای توضیح مثال اول باید گفت که کر و کور و لال بودن منافقین برای اولین بار مطرح می شود. در آیه قبل مطرح شد که خداوند نوری را که منافقان روشن می کنند تا راهشان را پیدا کنند را خاموش می کند اما در آیه ۱۸ با آمدن عبارت «عمیٌ» مشخص می شود که نیافتن راه و منافقان بخاطر خاموش شدن چراغشان نیست بلکه بخاطر است. منافق، سرمایه را باخته است پس دیگر چشم که باید حق را می دید و ندید را به همراه ندارد. 🔷طبق آیه ۲۲ انفال، بدترین جنبندگان کسانیند که کر و لالند و تعقل نمی کنند «انّ شرّ الدّوابّ عند الله الصمّ البکم الذین لا یعقلون» حال می دانیم که کر و لال همان هستند «صمٌ بکمٌ عمیٌ/بقره_۱۸» لذا منافقین بدترین جنبندگان نزد خدا هستند. زیرا در آیه بعدی گوید «اگر خدا خیری در آنها می دید یقیناً ایشان را شنوا می کرد و اگر اکنون نیز آنها را شنوا کند باز اعراض کرده و رو برمی گردانند.» ایشان حق را حفظ می کنند تا در باطن حق را در جامعه نابود کنند. 🔹🔹🔹🔹 📍جزای کار بد همیشه مناسب و مطابق با عمل است. «جزائاً وفاقاً/نبأ_۲۶» در حقیقت، مجازات عمل بد، همان عمل بد است که در قیامت، سوزاننده اش آشکار شده و به صورت آتش درامده است. اما احسان و کار خوب، پاداش چندین برابر می دهد.«مثل الذین ینفقون اموالهم فی سبیل الله کمثل حبةِ انبتت سبع سنابل... و الله یضاعِف لمن یشاء و الله واسعٌ علیمٌ/بقره_۲۶» ❎خداوند به متقیان می دهد. «و الله یرزق من یشاء بغیر حساب/بقره_۲۱۲» معنی این بی حساب بودن این نیست که بی حساب و کتاب روزی دهد چون هیچ ذره ای در عالم نیست مگر روی حساب و کتاب؛ بلکه معنیش این است که بی اندازه و غیر قابل محاسبه روزی می دهد. ‼️انسان دو شخصیت دارد: و . شخصیت حقیقیش همان شخصیت است اما شخصیت حقوقیش به جایگاهی است که در دارد و اعمالش بر عقیده و رفتار دیگران اثر گذار است. حال انسان باید مراقب هر دو شخصیت و جایگاهش باشد لذا اگر گناهی کرد در هر دو شخصیتش تاثیر می گذارد و لذا مجازات مضاعف می بیند «هود_۲۰» ❌حال که بدترین جنبندگان، منافقین هستند پس بدترین جایگاه نیز برای آنها خواهد بود «انّ المنافقین فی الدَّرکِ الاسفَل من النّار و لن تجد لهم نصیراً/نساء_۱۴۵» یعنی اگر اینها ده عمل بد انجام داده باشند به اندازه بدترین عملشان مجازات می شوند و به همین صورت از میان ده عمل خوب مومنین، بهترین عمل را پاداش خواهند داد. البته ائمه و که با منافقین هم درجه اند نیز ممکن است در جهنم هم رده آنها قرار گیرند و در پایینترین طبقه جهنم باشند. 🔴مجازات منافقین دائمی است. اما چرا؟ خداوند گوید اگر کافر و منافق سالها در دنیا زندگی می کردند باز هم همین راه را ادامه می دادند چون کفر و نفاقشان بصورت یک در جانشان شده است که امکان تغییر آن نیست و لذا ما بخاطر این حقیقت دائمی که از خود ساخته اند مجازاتی برایشان آماده کرده ایم. 🔷منافقین در آیه ۵ فصّلت به پیامبر گفتند: گوش ما سنگین شده و بدهکار حرفت نیست. بین ما و تو وجود دارد پس هرکار میخواهی بکن که ما تصمیم خود را گرفته ایم. خب آیا چنین شخصی قابل تغییر است؟ ♦️همچنین در آیه ۴۴ فصّلت می فرماید: «ما قران را برای هدایت و شفا فرستادیم اما منافقین از خدا دور بوده و گوشهایشان پر است اما مومنین به خدا نزدیکند.» این فاصله نیست که دو طرفه باشد یعنی اگر منافقین از خدا دور بودند خدا نیز از آنها دور باشد بلکه فاصله ای معنوی بوده و خداوند از به آنها نزدیکتر است. @KhatmeNoor