eitaa logo
حوزه و روحانیت
169 دنبال‌کننده
131 عکس
26 ویدیو
2 فایل
بازخوانی بیانات رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای (حفظه‌الله) درباره حوزه و روحانیت
مشاهده در ایتا
دانلود
امام خامنه‌ای (حفظه الله تعالی) : «در اين چند سال اخير، يعنى از حدود پنج، شش سال پيش به اين طرف، سياستهاى استكبارى هرچه توانستند تلاش كردند تا اسلام را در چشم توده‌هاى مردم و ملتها، بى‌آبرو و بى‌اعتبار كنند. نه در چشم توده‌هايى كه مسلمان نيستند، بلكه در چشم ملتهاى مسلمان! سعى كردند اين‌ها را به اسلام بى‌عقيده كنند...يكى از موضوعاتى را كه به شدت تبليغ كردند بنيادگرايى اسلامى است! گفتند: «اسلام، غير از بنيادگرايى اسلامى است. ما با اسلام مخالف نيستيم؛ بلكه با بنيادگرايى مخالفيم!» بنيادگرايى يعنى چه‌؟...بنيادگرايى را با تحجر و حالت بسته بودن بر روى حرف حساب و نفهميدن منطق برابر مى‌دانند و در حقيقت ما را به اين متهم مى‌كنند! نمى‌گويند اين‌ها پايبند به توحيدند. وقتى مى‌گويند بنيادگرا هستند، معنايش اين نيست كه اين‌ها پايبند به توحيد و صدق در كلام و زهد نسبت به پديده‌هاى مادى‌اند. مى‌گويند اين‌ها متحجرند! اين‌ها چشم بر روى پيشرفتهاى دنيا مى‌بندند! يعنى يك تهمت و يك دروغ. به اين وسيله مى‌خواهند اسلام را از چشم جوامع مسلمان بيندازند و توده‌هاى مسلمان را نسبت به دينشان بى‌اعتقاد كنند. همچنين مى‌خواهند بى‌اعتقادى را در توده‌هاى غربى كه به اسلام گرايش دارند، بيشتر كنند. اين، از جمله كارهايى است كه همراه با تبليغات مى‌كنند.» 21 تیر 1402 کانال "حوزه وروحانیت" https://eitaa.com/KhomeniKh
امام خامنه‌ای (حفظه الله تعالی) : «بايد آن شخص مرتدِ ملحد [سلمان رشدی] را تحويل مسلمانان دهند و بگويند: «اين، جرم و جنايتى كرده است. شما مسلمانان، هرچه مجازاتش است، انجام دهيد.» اين راه، عاقلانه است. اين كار را بايد بكنند. چرا نمى‌كنند؟ ما به آن‌ها اعتراض داريم كه چرا جلو حكم امام را گرفتند؟! آن‌ها چه اعتراضى مى‌توانند داشته باشند؟! اين‌ها هشدارى است براى من و شما. بدانيد كه اگر اندكى غفلت كنيم، دشمن عليه مقدسات ما شروع به حمله و اقدام خواهد كرد. اين، يك نمونه است و نمونه‌هاى از اين قبيل هم فراوان است. تكليف ما زياد است.» بيانات در ديدار ائمه‌ى جماعات و روحانيون و مبلغين، در آستانه‌ى ماه مبارك رمضان21 تیر 1402 کانال "حوزه وروحانیت" https://eitaa.com/KhomeniKh
امام خامنه‌ای (حفظه الله تعالی) : «امروز دامنه‌ى نفوذ و شعاع وجود روحانيت، فراتر از اين چيزهاست. كارى به آحاد روحانى نداريم؛ مجموعه‌ى دستگاه روحانيت، امروز داستان ديگرى است. امروز به پايمردى و همّت يك مرجع تقليد و عالم بزرگ، در طول چند سال البته با كمك ديگران؛ لكن با محوريت آن يك نفر يك نظام اسلامى به وجود آمده است. من گاهى اين شك در ذهنم به وجود مى‌آيد كه نكند بعضى از ما معمّمين، درست عمق و عظمت اين مسأله را متوجّه نشده باشيم! تشكيل يك حكومت براساس اسلام، يعنى حكومت قرآن و احكام اسلامى، حكومت فقه آل محمّد عليهم افضل صلوات اللَّه، چيز بسيار عظيمى است. انسان وقتى در عمق ماجرايى قرار دارد، عظمت آن را احساس و درك نمى‌كند.» بيانات در جمع علما و روحانيون تبريز 72/5/5 کانال "حوزه وروحانیت" https://eitaa.com/KhomeniKh
امام خامنه‌ای (حفظه الله تعالی) : «ملاحظه بفرماييد كه بعد از سال 41 هجرى، يعنى سال صلح امام مجتبى عليه الصّلاة و السّلام تا دوران تشكيل نظام جمهورى اسلامى، يك روز حكومتى بر پايه‌ى قرآن، در حالى كه يك شخص عادل هم در رأس آن حكومت باشد، تشكيل نشده بود. اين شوخى است‌؟! يعنى امام باقر، امام صادق، امام موسى‌بن جعفر و ائمّه‌ى بعد از حادثه‌ى عاشورا، عليهم‌سلام‌اللَّه، بر طبق آنچه كه انسان از مجموع حالات آنان به دست مى‌آورد، همتشان اين بوده است كه يك نظام اسلامى به وجود آورند. براساس رواياتى كه در اين زمينه داريم، بعضى بالمباشره و بعضى بالتسبيب، براى دورانهاى نزديك به زمان خودشان... بنده در حالات بعضى از علماى بزرگ ديده‌ام كه آرزو و اميدِ تشكيل حكومت در آنها هم بوده است.... حال اين آرزوهاى هزار ساله و اميدهاى انباشته را، با آنچه كه در يك برهه‌ى زمانى و در يك فرصت رحمانى و يك نفحه از نفحات ربوبى، به وسيله‌ى يك مردِ الهى به دست آمد.» 72/5/5 کانال "حوزه وروحانیت" https://eitaa.com/KhomeniKh
اگر احمد را بگیرند و بکشند.... امام خامنه‌ای (حفظه الله تعالی): «اوّلِ پيروزى انقلاب، وقتى كه آقازاده‌ى يكى از علماىِ معروفِ مبارز، چند صباح بازداشت شده بود و آن آقا خيلى متأثّر و ناراحت بود، در قم خدمت امام رفتيم. ايشان گفت: «اگر اين احمد را بگيرند و بكشند [حالا اينش يادم نيست] من در باطن قلبم هم متأثّر نمى‌شوم!» امام چنين شخصيتى بود؛ در حالى كه به فرزند خود بسيار علاقه داشت. اگر آن توكّل، آن بى‌اعتنايى به دنيا و آن شجاعت و قاطعيت نبود، اگر همه‌ى ما و همه‌ى كسانى كه در اين راه بودند جمع مى‌شدند، اين قضيه اتّفاق نمى‌افتاد، و ممكن بود چيز ديگرى بشود. يعنى اين نمى‌شد كه شد. اين يك فرصت الهى بود و خداى متعال اسباب را جمع آورد و حتّى كسى مثل امام را براى اين كار انتخاب كرد؛ و انَّ اللَّه اذا اراد شيئاً هيئ اسبابه» 72/5/5 کانال "حوزه وروحانیت" https://eitaa.com/KhomeniKh
حکومت امیرالمومنین (علیه السلام) و جمهوری اسلامی امام خامنه‌ای (حفظه الله تعالی): «اين درست است كه تا در يك گوشه، مختصر نابسامانى‌اى به عقيده و سليقه كسى پيدا شود، ريش بجنباند و بنا كند اعتراض و اشكال كردن‌؟! تا يك مشكل در اداره‌اى برايش پيدا شد، يا يك مأمور دولتى، چپ نگاهش كرد، ياوه بسرايد كه: حالا هم مثل زمان فلان است‌؟! اين ناشى از نفهميدن آنچه كه واقع شده است نيست‌؟! اين، ناشى از عدم معرفتِ نعمتِ خدا نيست‌؟! يا خداى ناكرده، ناشى از انكار نعمت خداست‌؟ «يَعْرِفُونَ نِعْمَتَ اللّٰهِ ثُمَّ يُنْكِرُونَهٰا» اين جفا نيست به اين حركتِ به اين عظمت‌؟! مگر وقتى حكومت درست شد، صحيح شد، موازين حكومت موازين كاملى شد؛ در سراسر اين حكومت همه‌ى كارها درست خواهد بود؟! از كجا چنين چيزى ثابت شده است‌؟! در زمان اميرالمؤمنين عليه الصّلاة و السّلام كه مثال عدل و تقواست ديگر شما از اميرالمؤمنين كه كسى را عادلتر و با تقواتر سراغ نداريد مگر حُكّامى كه بر ولايات مسلّط بودند و خودِ اميرالمؤمنين عليه الصّلاة و السّلام فرستاده بود، همه «ابوذر» و «سلمان» بودند؟! خير! چهار نفر مثل ابوذر و سلمان و عمار و فلان داشت. مابقى، آدمهاى عوضى بودند. تاريخ را برداريد نگاه كنيد! اين، تاريخ است. يكى از استانداران اميرالمؤمنين «زيادابن ابيه» بر منطقه‌ى وسيعى حاكم بود. بسيارى از اين قبيل، در اطراف و اكناف بلاد اسلامى بودند. امام حسن مجتبى عليه الصّلاة و السّلام، سردار بزرگ جنگش «عبيداللَّه بن عباس» بود كه مى‌دانيد چه كار كرد. شبانه رفت با «معاويه» كه آن طرف بود، مذاكره كرد. پول گرفت، لشكرگاه خودش را ترك كرد و به دشمن پناهنده شد! امروز اگر يك سرباز شما به دشمن پناهنده مى‌شود، چگونه درباره‌اش قضاوت مى‌كنيد؟ شب خوابيدند، صبح بلند شدند ديدند فرمانده‌ى كلّ نيروهاى امام حسن عليه الصّلاة و السّلام، از خيمه بيرون نمى‌آيد. يك ساعت، دو ساعت... بعد رفتند داخل خيمه، ديدند نيست! دقّت كردند، ديدند آن طرف خيمه، شكافته است. بعد، قضيه روشن شد. در رأس كار چه كسى بود؟ امام حسن مجتبى عليه الصّلاة و السّلام.» بيانات در جمع علما و روحانيون تبريز 72/5/5 کانال "حوزه وروحانیت" https://eitaa.com/KhomeniKh
امام خامنه‌ای (مدظله العالی) : «اين چه توقّع بى‌جايى است كه اگر يك رئيس، يك مرؤوس، يك قاضى، يا مسؤول بخش خاصى از كشور، از تشكيلات حكومت اسلامى، پايش را كج بگذارد، آن آقايى كه با او مواجه مى‌شود، فوراً شروع مى‌كند به اصل نظام اسلامى، اصل جمهورى اسلامى، اصل حكومت اسلامى اهانت كردن! البته به فضل الهى، مثل هميشه، از اوّل انقلاب تا به حال، اكثر مردم خوبند. اغلب علما و روحانيون، خوبند. اكثر با انصافند. اكثر متوجّه حقايقند. اما در گوشه و كنار، كسانى هم پيدا مى‌شوند كه اين گونه‌اند. اين ناشى از چيست‌؟ ناشى از نشناختن قدر جمهورى اسلامى است. امروز هر كس با جمهورى اسلامى سرسنگين باشد، كافر به نعمت اللَّه است. البته كافر به نعمت اللَّه، به معناى كافر باللَّه نيست. كافر نعمت است و كفر نعمت در مقابل ذات مقدّس بارى‌تعالى، يكى از گناهان بزرگ است. خدا كند كه ما دچار چنين گناهى نشويم.» 72/5/5 کانال "حوزه وروحانیت" https://eitaa.com/KhomeniKh
👈 وظایف امروز معممین امام خامنه‌ای (مدظله العالی) : «آيا مى‌دانيم امروز چه وظايفى بر عهده‌ى ما معمّمين است يا نه‌؟ اين مسأله‌ى بسيار مهمّى است. با اين شعاع وسيع، با اين اهميتى كه امروز اين كسوت و اين زىّ در دنيا پيدا كرده است، وظيفه‌ى ما چيست‌؟ همان سه وظيفه‌ى معروفى كه براى اهل علم ذكر شده است: اوّل، وظيفه‌ى علمى. عالم شدن، عن علمٍ حرف زدن؛ چون اين لباس، لباس علم است. دوم، وظيفه‌ى تقوايى. يعنى حقيقتاً در جاده‌ى تقوا قدم نهادن و بناىِ قطعى و واقعى بر صحّتِ عمل داشتن. سوم، هوشيارى سياسى. زيرا اشتباه من و شما، اشتباه يك نفر نيست؛ اشتباه جمعى است كه به ما نگاه مى‌كنند. امروز نيروهاى مسلّح، چشمشان به روحانى است. اداراتِ دولتى، چشمشان به روحانى است. كارخانه‌هاى ما، چشمشان به روحانى است. آحادِ مردم، چشمشان به روحانى است. روحانى، در هر جا كه باشد، مردم مى‌خواهند از او بياموزند. و اين وظيفه‌ى ما را خيلى سنگين مى‌كند.»72/5/5 کانال "حوزه وروحانیت" https://eitaa.com/KhomeniKh
◀️ در روحیه مردم اثر می‌گذارد. امام خامنه‌ای (حفظه الله تعالی) : «هر كدام از آقايان معمّمين حفظهم‌اللَّه و اعلى‌اللَّه‌ذكرهم، هر جا كه هستند، آن كار را در آن‌جا خوب و درست انجام دهند. كسى كه طلبه است، دُرست درس بخواند، سعى كند باسواد و ملّا شود. كسى كه مدرّس است، سعى كند با دل و جان تدريس كند. كسى كه شغلى از مشاغل روحانى دارد، سعى كند بى‌غرضى و بى‌نظرى و بى‌اعتنايى خود به زخارف دنيا را عملاً نشان دهد. همه سعى كنند وحدت كلمه را حفظ كنند. اختلاف و دودستگى و در پوستين يكديگر افتادن و اين چيزها، مناسب شأن اهل علم نيست و مسؤوليتها را سنگين مى‌كند. زيرا در روحيه‌ى مردم، اثر مى‌گذارد.» 72/5/5 کانال "حوزه وروحانیت" https://eitaa.com/KhomeniKh
👈 حوزه و دانشگاه؛ امام خامنه‌ای (حفظه الله تعالی) : «مسئله اين است كه ما دو نهادِ اصيلِ دانشجويى داريم. يكى متوجّه به كسب علومِ مربوط به فهم و تبليغ دين و نوآورى در مباحث دينى و نوآورى در فهم مسائل روز و حادث شونده در زندگى است، كه اين حوزه است و كارش عبارت است از تحقيق در مسائل دينى و فراگرفتن احكام الهى در همه‌ى شئون زندگى. آن هم نه فقط در آنچه كه مربوط به كنج محراب يا كنج خانه است؛ بلكه در قلمرو وسيع زندگى بشر. اين گروه، اين را بايد فراگيرند؛ احكام جديدش را تحقيق كنند؛ ناخالصيها و ناسره‌ها را از آن بزدايند و آن را با زبان مناسب، در هر جامعه‌اى و هر زمانى و هر مخاطبى، به رساترين شكل ممكن به مخاطبين برساند. اين، وظيفه‌ى آن نهاد حوزه‌اى است و اسمش «حوزه‌ى علميه» است. نهاد دانشجويىِ ديگر، ناظر به اداره‌ى امور زندگى مردم، منهاى مسائل مربوط به دين است. مردم معاش دارند، كسب دارند، ساختمان دارند، راه دارند، جسم دارند؛ شناساييهاى گوناگون لازم است، تحقيق در امور زندگى مردم لازم است. علوم مختلف و انواع و اقسام دانشها، براى بهتر كردن و راه انداختن زندگى مردم وجود دارد. اين نهاد هم مشغول فراگيرى اين دانش‌هاست كه اين‌ها را فراگيرد و در آن‌ها متخصّص و صاحب‌نظر شود؛ در باره‌ى آن‌ها تحقيق كند و آن‌ها را براى پياده شدن در جامعه آماده نمايد؛ تحقيقات نوِ دنيايى را جذب كند و خودش به نوبه‌ى خود، تازه‌هايى در اين دانشها بيافريند و به بشريت عرضه كند. اين هم يك نهاد دانشجويى ديگر. حال اگر اين دو نهادِ دانشجويى خوب كار كنند و باهم رابطه‌ى متقابل دوستانه و از خود دانستن يكديگر داشته باشند، معنايش اين خواهدشد كه اين جامعه، هم دينش و هم دنيايش آباد خواهد شد. آن‌ها جهت‌گيرى زندگى جامعه را تصحيح مى‌كنند؛ اين‌ها حركات زندگى جامعه را تسهيل مى‌كنند. آن‌ها فكر و ذهن و روح جامعه را آن‌چنان از زشتيها و نادرستيها دور مى‌كنند كه بفهمد به كجا بايد حركت كند، و اين‌ها وسيله‌ى اين حركت را به‌دست او مى‌دهند تا حركت كند. يك وسيله لازم است كه ما از آن استفاده كنيم و راه بيفتيم؛ يك بينش لازم است كه ما بدانيم به كجا بايد راه بيفتيم. از كجا و به كجا، از كدام طرف‌؟ از كدام راه و به كدام هدف‌؟ اين هر دو، براى زندگى انسانها لازم است. آن، دنياست؛ اين، آخرت است. اين دو اگر باهم جمع شدند، «سَعد الدّنيا و الآخرة؛ حَصَل الدّنيا و الآخرة» مى‌شود. يعنى كسى كه هم دنيا دارد، هم آخرت دارد. يعنى يك انسان خوشبخت. يعنى يك زندگى سعادتمند. يعنى همانى كه انبيا آن را خواسته‌اند. لذا مى‌بينيد پيغمبر اكرم دين آورد، همان جهت‌گيرى را آورد. بر معنويات تكيه كرد؛ اما پى‌درپى، ابزار مادّى را هم به دست مردم داد. جاهايى را خودش، مباشرتاً علم را يعنى علم زندگى و علم مربوط به اداره‌ى امور زندگى را به‌دست مردم داد. يكجا هم كه كار پيچيده‌تر مى‌شد و محتاج تخصّص بود، آن‌ها را امر كرد كه برويد علم ياد بگيريد، برويد بينش پيدا كنيد، برويد به اشيا نگاه كنيد.» 1372/9/24 کانال "حوزه وروحانیت" https://eitaa.com/KhomeniKhamenei
امام خامنه‌ای (حفظه الله تعالی) : «حوزه‌ى علميه قم، به عنوان قلّه حوزه‌هاى علميه، و به دنبال آن حوزه‌هاى ديگر علميه، بايد كارى كنند كه دين خدا در بين مردم، مورد رغبت و شوق قرار گيرد. دين را آن‌چنان كه خدا خواسته است، بايد به مردم ارائه دهند. اين هم احتياج به تحقيق، به نوآورى، به روشن‌فكرى، به آگاهى از دنيا و به خالى بودن از هواها و هوسهاى دنيايى دارد. اگرنه در همه؛ لااقل در بخش عظيمى و حد اقل در كسانى كه دست‌اندركار و مسئول هستند. لذا شما مى‌بينيد در باره‌ى مرجع تقليد، چه سخت‌گيريهايى در اسلام هست: «صَائِناً لِنَفْسِهِ حَافِظاً لِدِينِهِ مُخَالِفاً لهَوَاهُ مُطِيعاً لِأَمْرِ مَوْلَاهُ‌» 1372/9/24 کانال "حوزه وروحانیت" https://eitaa.com/KhomeniKhamenei