✨💫✨💫✨💫✨
💢سوال :
😱اگر مالی مخلوط به حرام باشد تکلیف چیست؟
✅ پاسخ: 👇👇
مالی که مخلوط به حرام می شود، چهار قسم می باشد:
👈🏽الف: مقدار مال و صاحب مال معلوم است مثلا می داند یک میلیون تومان به صورت حرام با مال خودش مخلوط شده و صاحب آن مال حرام را هم می شناسد، در این صورت واجب است حق صاحب حق را از مال خودش بدهد.
👈🏽ب: مقدار مال معلوم باشد ولی صاحب حق معلوم نباشد، در این صورت مال حرام را با اجازه حاکم شرع از طرف صاحب حق به فقیر مستحق صدقه بدهد.
👈🏽ج: مقدار مال حرام مجهول باشد ولی صاحب مال معلوم باشد، در این صورت باید با صاحب مال مصالحه کند و رضایت او را بگیرد و یا حلالیت بگیرد.
👈🏽د: قسم چهارم آن است که هم مقدار مال حرام مخلوط به حلال معلوم نباشد و هم صاحب مال معلم نباشد، به عبارت دیگر، مال حلال با مال حرام به طوري مخلوط شود كه انسان نتواند آنها را از يكديگر تشخيص دهد و صاحب مال حرام و مقدار آن، هيچ كدام معلوم نباشد دراین قسم تکلیف آن است که یک پنجم مال را به مجتهد یا نماینده او بدهد و استفاده از چهار پنجم باقی مانده حلال می شود.
#مال_حرام
#مال_شبهه_ناک
#مال_مخلوط_به_حرام
*ء*-----------------*ء*
📚 منبع: استفتا از سایت مراجع عظام
---------------------------
🌺حکم خوردن از غذای میزبانی که خمس نمی دهد🌺
خانمی مطمئن هستند خانواده همسرشون اهل خمس و نماز نیستند، این خانم جایز است هنگامی که به مجالس آنها دعوت می شود، از غذاهاشون استفاده کند؟
پاسخ به این سوال✅
در مورد این خانواده ها دو احتمال هست یا مطمئن هستیم که دقیقاً همین غذایی که روبرویمان می گذارند خمس به آن تعلق گرفته یا مطمئن نیستیم.
چون به بسیاری از اموال خمس تعلق نمی گیرد و از طرفی حداکثر به یک پنجم اموال خمس تعلق می گیرد.
بنابراین احتمال دارد، این غذایی که جلوی ما می گذارند از مال حلال باشد و چون مطمئن نیستیم به آن خمس تعلق گرفته و از طرفی حق نداریم که تحقیق و پیگیری کنیم، بنابراین خوردن از غذای آنها جایز است.
فقط در صورتی خوردن از غذای آنها جایز نیست که یقین کنیم، دقیقاً همین غذایی که روبرویمان می گذارند خمس به آن تعلق گرفته است. و فرض به دست آوردن این یقین و اطمینان نزدیک به صفر است.
توضیحات بیشتر:👇
کسانی را که ما با آنها ارتباط داریم، به سه گروه می توان تقسیم کرد:
۱. گروهی که یقین داریم خمس می دهند، که هیچ مشکلی در ارتباط با آنها نداریم.
۲. گروهی که نمی دانیم اهل خمس دادن هستند یا نه، در این موارد هم اسلام به ما اجازه نداده است، تحقیق و پیگیری کنیم، و چون یقین نداریم، خوردن غذا هم در خانه این گروه مشکلی ندارد.
۳. گروهی که یقین داریم خمس نمی دهند، در این موارد هم چون مطمئن نیستیم همین غذایی که روبروی ماست خمس به آن تعلق گرفته یا نه، لذا خوردن از غذای آنها جایز است.
اماً اگر کسی بخواهد احتیاط کند، باید برای هر غذایی را که در آن شبهه دارد، به اندازه یک پنجمش خمس یا ردّ مظالم بدهد.
#خمس
🌹🌹خمس در قرآن🌹🌹
❓❓سؤال ـ خمس بنا به گفته خداوند بزرگ در قرآن ، تنها به غنایم جنگی تعلق دارد ( همان گونه که اهل سنت به آن عمل می کنند ) چرا شیعیان به چیزهای دیگر سرایت می دهند و خمس در آن موارد را نیز واجب می دانند ؟
🔰🔰پاسخ : د رپاسخ به این پرسش سخن را از آیه خمس در قرآن آغاز می نماییم :
و اعلموا انما غنمتم من شیء فان لله خمسه و للرسول و لذی القربی و الیتامی و المساکین و ابن السبیل ان کنتم آمنتم بالله و ما انزلنا علی عبدنا یوم الفرقان یوم التقی الجمعان و الله علی کل شیء قدیر
« بدانید که هر گونه غنیمتی به دست آوردید ، خمس آن برای خدا ، و برای پیامبر ، و برای ذی القربی و یتیمان و مسکینان و واماندگان در راه ( از آنها ) است ، اگر به خدا و آن چه بر بنده خود در روز جدایی حق از باطل ، روز درگیری دو گروه ( با ایمان و بی ایمان ) ] = روز جنگ بدر [ نازل کردیم ، ایمان آورده اید ، و خداوند بر هر چیزی تواناست . »
خداوند بزرگ در این آیه مسلمانان را به پرداخت خمس در غنایم امر فرموده است . 🔰 این جا پرسشی مطرح است و آن این است که آیا غنایم مختص به غنایم جنگی است ، یا این که غنایم جنگی نوعی از غنایم است و به جز غنایم جنگی هر گونه در آمد را شامل می شود ؟
❇️حال اگر گفته شود که آیه مذکور تنها حکم غنایم جنگی را بیان داشته است در این صورت برای وجوب خمس در سایر موارد بایداز سنت و روایات صحیح و معتبر اسلامی استفاده نمود چرا که هیچ منعی وجود ندارد که قسمتی از احکام را قرآن بیان کند و قسمت دیگر را سنت و روایات معتبر اسلامی بیان نماید ، که مانند این در احکام اسلامی فراوان است مانند این که در قرآن مجید حکم نمازهای پنجگانه روزانه و طواف که از نمازهای واجب است ، اشاره شده است ، ولی از نماز آیات و دیگر نمازهای واجب ذکری به میان نیامده است بلکه دیگر نمازهای واجب را از سنت و روایات معتبر می فهمیم . و یا اینکه در قرآن به بعضی از غسلهای واجب اشاره شده است و بعض دیگر آن از روایات استفاده می شود . ✳️ادامه دارد....
✨💫✨💫✨💫✨
💠🔺 پرداخت سهم سادات به همسر سیده 🔺💠
💢سوال :
آیا انسان می تواند سهم سادات خمسش را به خانمش که سیده است بپردازد؟
✅ پاسخ: 👇👇
👥 همه مراجع : كسي كه همسرش سيّده است بنابر احتياط واجب
👤 آیت اله وحید : بنابر فتوا نبايد به او خمس بدهد كه به مصرف مخارج خودش برساند ولي اگر مخارج ديگري دارد كه به آن محتاج است و بر شوهرش واجب نيست (مثلا نفقه پدر و مادر فقیرش بر این زن واجب است و او درآمد دیگری ندارد) جايز است شوهر از بابت خمس پولی به زن بدهد كه به مصرف آن مخارج برساند.( و شوهر نمی تواند این پول را به عنوان نفقه حساب کند)
✍🏼 آیت الله سيستاني ، وحید و زنجانی : همچنين است دادن خمس به او كه در نفقات غير واجبه اش(مثلا دادن کفاراتش یا هزینه سفرهای مستحبی و ...صرف نمايد).
⚠️ ⚠️ تبصره : برای مصرف سهم سادات باید حتما از دفتر مرجع اجازه ☝🏻 گرفته شود و بدون اجازه نمی شود سهم سادات را پرداخت کرد.❌
#احکام_خمس
#سهم_سادات
*ء*-----------------*ء*
📚 منبع: رساله 12 مرجع مسأله 1841
--------------------------
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓طبق فتوای مقام معظم رهبری آیا مستمری خمس دارد؟
🎥پاسخ
#استاد_وحیدپور 👆
#احکام
🔰🔰مصالحه و دست گردان خمس🔰🔰
✅ کسى که خمس بدهکار است و نمىتواند یکباره آن را بپردازد، مىتواند با دست گردان کردن آن با حاکم شرع (یعنی مرجع تقلید یا نماینده او) – در صورت صلاحدید- آن را از وى قرض بگیرد و سپس به تدریج بپردازد. یعنی آن شخص بعدا به صورت مثلا قسطی در حد توان به گونه ای که خمس ضایع نشود، خمس را بپردازد، البته نباید در مقدار و زمان کوتاهی کند.
✅لازم به ذکر است اگر در سالهای بعد خمسی بخواهد اقساط خمس سالهای گذشته را بدهد، باید از مالی که خمس به آن تعلق نگرفته بپردازد، یا اینکه خمس درآمد را کنار بگذارد و از این مال (خمس داده شده) خمس سال قبل را بپردازد. چونکه پرداخت خمس سالهای قبل جزء هزینه های سال بعد به حساب نمی آیید (مئونه نیست).
❇️❇️دست گردان خمس دو گونه است:
۱) آنکه شخص تمام مبلغ خمس را به حاکم شرع بپردازد و سپس آن را به قرض بگیرد.
۲) آنکه بخشی از خمس را که نزدش موجود است به حاکم بپردازد و حاکم پس از قبول ، آن را به وى قرض دهد، و سپس شخص براى بار دوم همان مبلغ را به حاکم (مرجع تقلید یا نماینده او) بپردازد و حاکم دوباره آن را به وى برگرداند و همین طور تا پرداخت همهی مبلغ بدهکارى. در این صورت نیز تمامى مبلغ خمس، به عنوان قرض به ذمهی شخص، منتقل مىشود و او بدهکار خمس به حاکم مىگردد. و پس از آن می تواند در اموال تصرف نمایید.
با وجود دستگردان دیگر بهانه ای برای افرادی که در انجام این واجب الهی کوتاهی می کنند، باقی نمی ماند.
مصالحه نیز به این معناست که شخص اگر اموال مشکوک داشته باشد یا سالها خمس نداده باشد و نداند چقدر خمس به اموال او تعلق می گیرد با حاکم شرع در این مورد مشورت و اجازه می گیرد و با پرداخت موارد یقینی و بخشی در مشکوک؛ در سایر اموال تصرف می کند.
✨💫✨💫✨💫✨
💵 💰 💶 ➡️ ❌ 🤓
🤔 آیا می دانید ❓❓
😎 کسی که از سید فقیری طلبکار است نمی تواند مستقیما آن بدهی را بابت سهم سادات خمسش در نظر بگیرد.
💠 مثلا کسی که یک میلیون از سید فقیری طلب دارد و الان یک میلیون سهم سادات بدهکار است نمی تواند بگوید آن یک میلیون طلبم در ازای سهم سادات مگر اینکه یکی از این راهها را انجام دهد:
👇🏼👇🏼👇🏼
1️⃣➖از حاکم شرع و دفتر مرجعش و یا نماینده او در این باره اجازه بگیرد.
2️⃣➖(بنابر احتیاط واجب)سهم سادات را به سید فقیر بدهد و بعد سید بابت بدهی که به این شخص دارد به او برگرداند.
3️⃣➖ ✍🏻 آیات عظام وحید و سیستانی: و مى تواند از سید فقیر وكالت گرفته و خود از جانب او خمس را دریافت نموده و بعد بابت طلبش دریافت كند.
✍🏻 آیت الله زنجاني: كسي كه از مستحقّ طلبكار است، مي تواند طلب خود را بابت خمس حساب كند.
#احکام_خمس
#سهم_سادات
*ء*-----------------*ء*
📚 منبع:
رساله 12 مرجع مسأله 1850
---------------------------
✳️✳️خمس ساختمان نیمه ساز✳️✳️
🔰🔰خمس ساختمان
❓❓پرسش ۷۴ . از درآمد خود زمينى مورد نياز، خريده و آن را به تدريج در مدت دو سال براى سكونت ساخته ام، آيا در سالى كه خانه ناتمام بوده، خمس داشته است؟
🔰🔰پاسخ🔰🔰
✅همه مراجع (به جز بهجت، تبريزى، سيستانى و وحيد): خير، مصالح تهيه شده براى خانه مسكونى، خمس ندارد.[۱]
❇️آيه اللّه بهجت: چنانچه نمى تواند خانه را يك مرتبه تهيه كند، به مصالح ساختمانى، خمس تعلق نمى گيرد.[۲]
❇️آيات عظام تبريزى و وحيد: آنچه از مصالح ساختمان كه قبل از سال سكونت در ساختمان به كار برده يا باقى مانده، بايد خمس آن را به قيمت فعلى بنا و اجزاى باقى مانده بپردازد.[۳]
❇️آيه اللّه سيستانى: چنانچه از نظر مالى نمى تواند خانه را يك مرتبه بخرد و متعارف درباره مانند او اين است كه به تدريج آن را تهيه كند ـ به گونه اى كه خلاف آن كوتاهى در حق خانواده شمرده مى شود ـ خمس ندارد.[۴]
📖📖منابع📖📖
[۱]. امام، استفتائات، ج ۱، س ۵۸ و تحريرالوسيله، م ۱۷؛ خامنه اى، اجوبة، س ۹۰۲ و ۹۵۶؛ مكارم، استفتائات، ج ۲، س ۵۱۴؛ صافى، جامع الاحكام، ج ۱، س ۷۲۰؛ فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۶۹۲.
[۲]بهجت، توضيح المسائل، ۱۳۹۱.
[۳]تبريزى، استفتائات، س ۹۶۱ و التعليقة على منهاج الصالحين، م ۱؛ دفتر: وحيد.
[۴]منهاج الصالحين، م ۱۲۱۹. (احكام خمس،پرسمان).
❓❓پرسش . آيا به پولى كه انسان براى ازدواج ذخيره كرده، خمس تعلق مى گيرد؟
پاسخ: آيات عظام امام، تبريزى، سيستانى، مكارم و صافى: خمس دارد.
آيه اللّه بهجت: چنانچه پس انداز كوتاه مدت و در حد متعارف (مثلاً تا سه سال) باشد، خمس ندارد
آيات عظام فاضل و نورى: چنانچه بدون پس انداز نمى تواند در آينده ازدواج كند، خمس ندارد.
آيه اللّه خامنه اى: اگر براى تهيه هزينه هاى ازدواج درآينده نزديك (مثلاً تا سه ماه پس از سال خمسى) پس انداز شده باشد و با پرداخت خمس آن، نتواند آنها را تهيه كند، خمس ندارد.[
🔰🔰مبدأ سال خمسى🔰🔰
❓❓پرسش ۲۰ . شخص از چه زمانى بايد سال خمسى داشته باشد؟
✅آيات عظام امام، بهجت، خامنه اى، فاضل و صافى: آغاز سال خمسى براى كسانى كه درآمد تدريجى روزانه دارند (مانند تاجر و كاسب) از وقتى است كه شروع به كار مى كند و براى كارمند و كارگر اولين درآمد و حقوق آنان است و براى كشاورز و مانند آن، از اولين محصولى است كه برداشت مى كند و چنانچه از مخارج سال زياد آمد، بايد خمس آن را بپردازد
✅آيات عظام تبريزى، مكارم و نورى: آغاز سال خمسى براى هر كسى، اولين درآمد او است و چنانچه از مخارج سال زياد آمد، بايد خمس آن را بپردازد.[۲]
✅آيات عظام سيستانى و وحيد: آغاز سال خمسى براى هر كسى، از وقتى است كه شروع به كار مى كند و چنانچه از مخارج سال زياد آمد، بايد خمس آن را بپردازد.[۳]
📚منابع
[۱]. امام، استفتاءات، ج ۱، س ۱۳۵؛ خامنه اى، اجوبة، س ۹۹۵؛ فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۸۰۶ و ۸۱۴؛ بهجت، وسيله النجاة، م ۱۳۸۲؛ صافى، توضيح المسائل، م ۱۷۷۴ و جامع الاحكام، ج ۱، س ۶۰۸.
[۲]. نورى، استفتاءات، ج ۲، س ۳۱۰؛ تبريزى، التعليقة على منهاج الصالحين، م ۱۲۱۸؛ مكارم، توضيح المسائل، م ۱۴۸۶.
[۳]. سيستانى، المسائل المنتخبه، م ۵۹۳ و وحيد، توضيح المسائل، م ۱۷۷۳.(احكام خمس،پرسمان).
⚡️✨⚡️✨
✨⚡️✨
⚡️✨
✨
#شهریه #خمس
یا #شهریهای که به طلاب داده میشود خمس دارد؟
پاسخ اجمالی
در اینباره نظر اکثر #مراجع تقلید، آن است که اگر در آخر سال خمسی از شهریّه طلبگی مقداری زیاد بیاید یا چیزهایی که با آن خریداری شده است باقی بماند، خمس آنها واجب نیست؛ اما برخی از فقها[1] در این مورد خمس را واجب دانسته و بعضی[2] نیز بنا بر احتیاط، پرداخت آن را واجب شمردهاند.
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[3]
✍حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
شهریه طلبگی خمس ندارد.
✍حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
اگر به عنوان تملیک باشد (مانند شهریه آیت الله سیستانی) جزو درآمد سال است و از خمس مستثنا نیست، اما اگر اباحه تصرف باشد خمس ندارد .
✍حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
شهریه خمس ندارد.
✍حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
اگر از سهمین مبارکین باشد خمس ندارد.
✍حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
خمس ندارد.
✍امام خمینی (رحمة الله علیه):
در زیادى شهریّه، خمس واجب نیست.[4]
✍حضرت آیت الله تبریزی (رحمة الله علیه):
در شهریه اگر محرز شود که از سهم مبارک امام(ع) است و عین آن تا آخر سال باقى بماند، خمس ندارد، و در غیر این صورت خمس دارد.[5]
✍حضرت آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه):
به زیادى شهریّه، خمس تعلق نمىگیرد.[6]
✍حضرت آیت الله بهجت (رحمة الله علیه):
تخمیس، موافق احتیاط است.[7]
✍حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته):
اگر از مخارج سال اضافه بیاید خمس به آن تعلق میگیرد. لینک به سایت استفتائات
🌷♧♧♧🌷♧♧♧🌷♧♧♧🌷♧♧♧
[1]. آیات عظام سیستانی و هادوی تهرانی.
[2]. آیت الله بهجت.
[3]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنهای، سیستانی،مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست.
[4]. امام خمینى، سید روح اللّٰه، استفتاءات، ج1، ص 412، دفتر انتشارات اسلامى، قم، پنجم، 1422 ه ق.
[5]. تبریزى، جواد بن على، استفتاءات جدید، ج1، ص 172 ، قم، اول، بیتا.
[6]. ر.ک: فاضل لنکرانى، محمد ، جامع المسائل، ج1، ص 204 ، انتشارات امیر قلم، قم، یازدهم، بیتا.
[7]. بهجت، محمد تقى ، استفتائات، ج3، ص 40، دفتر حضرت آیة الله بهجت، قم، اول، 1428 ه ق.
➖➖➖➖➖➖➖➖
2. مانند عهدنامۀ آن حضرت براي دو قبيلۀ سعد هذيم و جذام. (ابن سعد، الطبقات الکبري، ج1، ص270). در هيچ يک از اين گونه موارد، منظور خمس غنايم جنگي نيست؛ زيرا آنان اجازۀ جنگ با ديگران را نداشتند. برخي از آنان نيز اساساً در موقعيت جنگيدن نبودند تا پيامبر از آنان توقع داشته باشد خمس غنيمت جنگي را به آن حضرت بدهند. اگر هم در جنگي شرکت ميکردند، تصميمگيري در بارۀ غنايم جنگي با آنان نبود؛ بلکه با خود رسول خدا و يا فرماندهان منصوب ايشان بود.
3. علامه سيد مرتضي عسکري، بازشناسي دو مکتب (ترجمۀ کتاب معالم المدرستين)، ج2، ص253.
4. ر.ک: علامه سيد مرتضي عسکري، همان، ص 155 ـ 266 (به ويژه ص 162 که فشردۀ اين مطلب را آورده است).
5. مهدي پيشوايي، تاريخ اسلام (جلد دوم؛ از سقيفه تا کربلا)، ص 236.
6. دربارۀ جايگاه سنّت شيخين و تأکيد تودۀ مردم بر آن، ر.ک: رسول جعفريان، تاريخ سياسي اسلام، ج 2 (سيرۀ خلفا)، 240 ـ 243 و نيز 245 ـ 247.
7. مجلسي، بحار الأنوار، ج 31، ص 8. نيز نک: ابن ابي الحديد، شرح نهج البلاغة، ج 12، ص 283، به نقل از سيدمرتضي ،همراه با پاسخ به حرمت چنين بدعتي.
8. ابوعبيد، الاموال، ص 332؛ جصاص، احکام القرآن، ج3 ، ص63 (نقل در: بازشناسي دو مکتب، ج2، ص 229 و 230). اميرالمؤمنين (ع) خود نيز در خطبهاي، به صراحت، خمس را از مواردي شمرده که به دليل وقوع انحراف در بارۀ آن، نتوانسته آن گونه که بايد به آن جامۀ عمل بپوشد. براي اطلاعات بيشتر در اين باره، به لينک زير بنگريد:
http://www.soalcity.ir/node/2022
مرتضي بهرامي خشنودي، «تطور تاريخي گفتمان امامت تا نيمۀ سدۀ سوم هجري»، پاياننامۀ کارشناسي ارشد تاريخ تشيع، دانشگاه امام صادق (ع)، 1386، ص 151.
❓❓چرا پيامبر اکرم (ص) و حضرت علي (ع) و امام حسن تا امام سجاد (ع) خمس را جمع نمي کردند؟
🔰🔰پاسخ:
✅در ابتدا لازم است يادآوري کنيم که خمس، يک دستور اسلامي است که حکم آن، در آيۀ 41 سورۀ انفال بيان شده است. از اين رو، هرچند در مذاهب فقهي در بارۀ جزئيات آن اختلاف است، در اصل آن هيچ ترديدي نيست. امّا در پاسخ به سؤال شما، به بيان چند مطلب بسنده ميکنيم:
❇️1 ـ بر خلاف ذهنيتي که شما داريد، قانون خمس در زمان رسول خدا (ص) اجرا ميشده است. تنها چيزي که برخي ادّعا کردهاند، اين است که ايشان فقط خمس غنايم جنگي را مطالبه ميکرده و نه مطلق غنايم را تا شامل مازاد درآمد و طلا و نقره و معدن و… نيز بشود. اين ادّعا، با واقعيات تاريخي و مدارک روايي در کتابهاي شيعه و سنّي سازگار نيست. به استناد رواياتي که در منابع معتبر اهل سنت نيز آمده، آن حضرت نه قط خمس غنايم جنگي را جدا ميکرده، که براي موارد ديگري مانند معدن و دفينه (گنج) نيز خمس قرار داد(1) و در عهدنامهها و دستورهايي که براي قبايل مختلف مينوشت، بر لزوم پرداخت خمس نيز تأکيد ميفرمود.(2) و حتي بنا بر ديدگاه درست، مأموريت امام علي (ع) در واپسين سفرش به يمن نيز دريافت خمس بوده است.(3) در حالیکه مردم آنجا پیش از این مسلمان شده بودند، پس سخن کساني که خمس را مختص به غنايم جنگي ميشمارند، با سنّت رسول خدا (ص) سازگار نيست.
❇️2 ـ متأسفانه بعد از رحلت رسول خدا (ص)، عمل به سيرۀ ايشان در بارۀ خمس، از دو جهت دچار آسيب شد: هم از جهت متعلق خمس و اينکه از چه مواردي بايد خمس گرفته شود، و هم از جهت مصرف آن و اينکه به چه افراد يا گروههايي بايد پرداخت شود.(4)
❇️3 ـ امير مؤمنان (ع) از همان آغاز خلافت، با يک سلسله دشواريها و موانع رو بهرو بود که برخي از آنها تا پايان عمر آن حضرت ادامه داشت. اين دشواريها هم در صحنۀ سياسي و نظامي و اجتماعي بود و هم در عرصۀ فرهنگ و دينمداري؛ امّا همۀ اينها بي گمان، در سياست نادرست خلفاي پيشين ريشه داشت.(5) اين موانع، به علاوۀ درگير شدن آن حضرت با سه جنگ مهمّ داخلي (جمل، صفين و نهروان) باعث شد که آن حضرت عملاً نتواند بسياري از اصلاحات مورد نظر خود را انجام دهد. قداست يافتن سنت شيخين در ميان عموم مسلمانان نيز مانع بزرگي بود.(6) که باعث شد برخي از انحرافات گذشته، عملي مانند نماز تراويح نيز (که از دوران خليفۀ دوم آغاز شده بود و از نگاه اميرالمؤمنين بدعت بود)، در دوران خلافت ايشان نيز همچنان رواج داشته باشد.(7)
❇️4 ـ مسئلۀ خمس نيز از مواردي بود که امام علي (ع) نتوانست سنت رسول خدا را در بارۀ آن، احيا کند. طبق روايتي از امام باقر (ع)، امير المؤمنين (ع) به اين دليل نتوانست اين روال را تغيير دهد که نميخواست متّهم به تخلّف از سنت شيخين (ابوبکر و عمر) گردد.(8)
❇️5 ـ اين روال در دوران امام حسن (ع) نيز ادامه داشت و به ويژه بعد از ماجراي صلح با معاويه، اهل بيت ديگر قدرت اجتماعي لازم را براي اجراي احکامي مانند خمس نداشتند و اگر ميخواستند که حکم صحيح چنين مسائلي را بيان کنند، زمينهاي براي اين کار وجود نداشت. امّا در دروههاي بعد، هرچند ائمه همچنان در رأس هرم قدرت و دست اندر کار حکومت نبودند، ولي اقتدار بالايي به دست آورده بودند و تطورات تاريخي در گفتمان امامت، باعث شده بود که زمينه و ظرفيت لازم براي اجراي احکامي مانند خمس فراهم گردد. مطرح شدن احکام و گزاره هايي چون وجوب پرداخت خمس، حرمت تحاکم نزد حاکمان جور ( يعني لزوم پرهيز از بردن داوري نزد آنان، حتي در مسائل جزئي زندگي)، نصب وکيل و پيدايش شبکۀ منظّمي براي ارتباطات فکري و مالي ميان امام و پيروان آنان، همگي حاکي از اقتدار فراواني است که امامانِ متأخّر داشته اند.(9)
✅خلاصه اينکه: خمس به عنوان يک دستور ديني، در زمان رسول خدا (ص) مطرح بود و به آن عمل ميشد؛ ولي در دوران خلفا دچار انحرافاتي شد که امام علي(ع) و امامان بعدي نيز نتوانستند آن را به مجراي اصلياش بازگردانند؛ تا اينکه در دروۀ امامان بعدی (از زمان امام صادق و امام کاظم علیهما السلام) به تدریج زمينه براي اعلام و اجراي آن فراهم گشت.
🔰🔰پينوشتها:
1. براي نمونه، در صحيح مسلم (کتاب الحدود، ج 5، ص 127) حديثي از ابوهريره روايت شده است که رسول خدا (ص) فرموده: «رکاز خمس دارد» و رکاز به معناي معدن طلا و نقره است. نيز: روايت شعبي از جابر بن عبدالله در مسند احمد، ج3، ص 335 و 336.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید ¦ موشن گرافیک
🔸پرداخت خمس 🔸
❓❓آيا به پولى كه انسان براى ازدواج ذخيره كرده، خمس تعلق مى گيرد؟
🔰آيات عظام امام، تبريزى، سيستانى، مكارم و صافى:
✅خمس دارد.
🔰آيه اللّه بهجت:
✅چنانچه پس انداز كوتاه مدت و در حد متعارف (مثلاً تا سه سال) باشد، خمس ندارد.
🔰آيات عظام فاضل و نورى:
✅چنانچه بدون پس انداز نمى تواند در آينده ازدواج كند، خمس ندارد.
🔰آيه اللّه خامنه اى:
✅ اگر براى تهيه هزينه هاى ازدواج درآينده نزديك (مثلاً تا سه ماه پس از سال خمسى) پس انداز شده باشد و با پرداخت خمس آن، نتواند آنها را تهيه كند، خمس ندارد.
🌺دفتر وجوهات مقام معظم رهبری🌺
✅به اطلاع می رساند جهت پرداخت وجوهات میتوانید از سایت دفتر به آدرس زیر اقدام نمایید
👇🏻
🌐leader.ir/fa/monies
➖وجوهات شرعی عبارت اند از:
خمس/زکات/فطریه/صدقه/مظالم/کفارات/نماز و روزه/تبرعات و امور خیریه/ختم قرآن/قربانی/کمک ها
⭕️ خمس صندوق قرض الحسنه خانگی
✅سوال: آیا به مبلغی که برای شرکت در قرعه کشی های خانگی پرداخت می شود و تا سر سال خمسی دریافت نمی شود، خمس تعلق می گیرد؟
✅ پاسخ: ⬇️
در صورتی که از درآمد و حقوق باشد، سر سال خمسی باید خمس آن پرداخت شود؛ البته در صورتی که مبلغ را به دیگری وام داده باشید و سر سال خمسی قابل دریافت نباشد، می توانید خمس آن را پس از دریافت مبلغ، پرداخت کنید.
------------------
✅ سایت آیت الله خامنه ای/
⠀ ⠀ོ ⠀ ⠀⠀ ⠀⠀ོ ⠀⠀⠀ོ
╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮
╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯
╲\ ╭``┓
╭``🌺``╯
┗``╯ \╲
کنار گذاشتن خمس و تصرف در مابقی👆👆
#احکام_خمس_کنار_گذاشتن_خمس_تصرف
----------------------
💰💰💰💰💰
⁉️ آیا اقساط وامی که سالهای قبل اخذ شده خمس دارد؟
👈 پاسخ :
📝 اگر اقساط را پرداخت کردید و الان ان پول باقی است خمس دارد❌
ولی اگر اقساط را دادید و پول هم بین سال خرج در مصارف مورد نیاز شده و الان باقی نیست خمس ندارد.✅
#احکام_خمس
#احکام_وام
#خمس_اقساط_وام
➖➖➖➖➖➖
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓طبق فتوای مقام معظم رهبری آیا مستمری خمس دارد؟
🎥پاسخ
#استاد_وحیدپور 👆
#احکام
┅═┄⊰༻💜༺⊱┄═┅
✍️پيرزنى در قم با نخريسى خود، خمس وسهم امامش را نزد آيت اللَّه حجّت میآورد،
🔰وقتى میخواست از اتاق بيرون رود عقب عقب میرفت و خيره خيره به آقا نگاه میكرد، آقا دليلش را پرسيد؟
🔰پيرزن گفت: میخواهم خوب قيافه شما را در خاطرم نگهدارم و روز قيامت شما را تحويل خدا بدهم و بگويم:
🔰خدايا! من جان كندم و خمس و سهم امامم را به اين آقا دادم تا از دينم حفاظت كند، حال اگر او در اين راه كم گذاشته او را مؤاخذه كن.
مرحوم آيت اللَّه حجّت خمس را زمين گذاشت و زار زار گريه كرد.😭
📚منبع: خاطرات حجت الاسلام قرائتى، جلد 2، صفحه 101
✨💫✨💫✨💫✨
💰 خمس مواد غذایی 💰
⁉ سوال:
مواد خوراکی مانند برنج و روغن ،یا موادی که در یخچال باقی مانده،
اگر یکماه قبل از سال خمسی 🗓 تهیه شوند ،باز هم خمس تعلق میگیرد یاخیر؟
✳️ پاسخ:
📘 آیت الله خامنه ای: از نيازهاى مصرفى روزمرّه مانند برنج و روغن و غير آنها، آنچه اضافه بيايد و تا سر سال خمسى باقى بماند و از درآمد کسب تهيه شده باشد، خمس دارد، هرچند در فرض سؤال.
📕 آیت الله مکارم: اگر از درآمد کسب و کار آذوقه اى براى مصرف سالش خریده، چنانچه چیزى در آخرسال از آن زیاد بماند باید خمس آن را بدهد احتیاط این است که حتّى اشیاء کم اهمّیّت را مانند مختصر مواد غذایى اضافى و امثال آن را هرچه هست حساب کند و باید توجّه داشت که اگر مى خواهد قیمت آنها را بدهد باید قیمت همان آخر سال را در نظر بگیرد خواه کمتر از خرید باشد یا بیشتر.
📒 آیت الله سیستانی: اگر قیمتی داشته باشند که از شما بخرند خمس آن واجب است.
#احکامخمس
#خمسموادغذایی
*ء*-----------------*ء*
📚 منبع:
💻 استفتاء از سایت مراجع عظام
---------------------------
📚 کیفیت محاسبه خمس سهام طبق نظر مقام معظم رهبری حفظه الله
💠 کیفیت محاسبه #خمس_سهام در صور ذیل، متفاوت است :
۱ـ سهامی که به #قصد_تجارت خریده شده، دو صورت دارد:
الف) با #درآمد_بین سال خریده شده:
✅ در این صورت در سررسید #سال_خمسی اول باید به قیمت روز، محاسبه و خمس آن پرداخت شود و در سررسید سال های بعد، اصل آن خمس ندارد ولی ارزش افزوده آن پس از کسر مقدار تورم، خمس دارد .
ب) با پولی که متعلق خمس نیست ـ مثل هدیه، ارث، مهریه یا درآمدی که خمس آن پرداخت شده ـ خریده شده:
✅ در این صورت در سررسید هر سال خمسی، اصل آن خمس ندارد ولی ارزش افزوده آن، پس از کسر مقدار تورم، خمس دارد.
۲ـ سهامی که به قصد حفظ #ارزش_پول یا استفاده از سود سالیانه آن (نه به قصد تجارت) خریده شده، دو صورت دارد:
الف) با #درآمد_بین سال خریده شده:
✅ در این صورت در سررسید سال خمسی، باید به قیمت روز محاسبه و #خمس آن پرداخت شود و در سال های بعد تا زمانی که فروخته نشده، خمس ندارد اما پس از فروش، ارزش افزوده آن (با کسر مقدار تورم) جزء درآمد سال فروش است که اگر تا پایان سال خمسی در امور زندگی مصرف نشود، خمس دارد.
ب) با پولی که متعلق خمس نیست ـ مثل هدیه، ارث، مهریه یا درآمدی که خمس آن پرداخت شده ـ خریده شده:
✅ در این صورت تا زمانی که فروخته نشده، خمس ندارد اما پس از فروش، ارزش افزوده آن (با کسر مقدار تورم) جزء درآمد سال فروش است که اگر تا پایان سال خمسی در امور زندگی مصرف نشود، خمس دارد.
⁉️تذکر:
موارد گذشته مربوط به اصل سهام است، اما سود سالیانه سهام اگر تا پایان سال خمسی در امور زندگی مصرف نشده باشد، در هر صورت خمس دارد.
#احکام_خمس #خمس_سهام