eitaa logo
کلبه اندیشه و فرهنگ
554 دنبال‌کننده
253 عکس
833 ویدیو
168 فایل
تاملات و یادداشت های تحلیلی در حوزه فرهنگ، سیاست و حکمرانی @Kolbe_Andishe_Farhang ارتباط باما @mohsenmohammadi63
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ 💠فسیل دیشب نشستم و فیلم «فسیل» را دیدم. عده‌ای موقع اکران این فیلم گفتند «زرد و بازاری» است و عده‌ای مثل کیانوش عیاری آن را پایه‌‌گذار سبک جدیدی از کمدی دانستند و از آن تمجید کردند. من نه از جهت فنی و‌سینمایی که تخصصش را ندارم بلکه با دید جامعه‌شناسی فیلم را دیدم. ‏بدون پیش‌فرض و اتیکیت زدن، باید آن را دید. فیلم یک چیز می‌خواهد بگوید: «سیر تحولات منطقه و کشوری که در آن زندگی می‌کنیم چنان شتابان و انسان به ویژه انسان‌ایرانی به قدری در معرض کش‌وقوس‌های اجتماعی و‌سیاسی است که اگر لحظه‌ای عمق و سیر آن را نفهمد انگاری سال‌ها به کما رفته است و آن وقت بخاطر عدم فهم این تغییرات تبدیل به یک موجود کاریکاتوری می‌شود». ‏ نمونه این حالت را در همین روزها برای بار چندم شاهدیم. هنوز عرق دلهره، تب و تاب، هیجان و سایه تاریک جنگ غزه و لبنان با همه اتفاقات غیرقابل‌پیش‌بینی‌اش تمام نشده بود که دوباره داستان سوریه و گروه‌های تکفیری و … تکرار و رفتارهای کاریکاتوری شروع شد: ‏حالا در داخل عده‌ای درست وسط خطرات عمده‌ای که برای کشور پدید آمده و بدون درنظر گرفتن شرایط مردمِ تحت فشار این اخبار که البته مشکلات معیشتی هم طاقت‌شان را طاق کرده است، از مجازات‌های جدید و لایحه حجاب و عفاف می‌گویند و البته که طی روزهای دیگر حمایت همین افکار عمومی را می‌خواهند برای ستایش سیاست‌های ضد گروه‌های تکفیریِ که درباره زن فلان می‌اندیشند و درباره دموکراسی و آزادی‌ فلان! ‏اینترنشنال و اقمارش هم از امروز برنامه‌های‌شان دو‌‌بخش دارد یک بخش درباره حقوق تضییع شده زن در ایران و یک بخش کف‌وهورا برای ارتش آزادی و رهایی در حلب که می‌خواهد کلک مستبد سوریه را بکند و لابد ریش‌کوتاه‌شده جبهه‌النصره و «جفش» سابق حجت بالغه‌ای است برای تطهیر آن گروه‌های ماقبل تاریخ چون الان نقطه مقابل جمهوری اسلامی و به نفع غرب و اسراییل‌اند. ‏ماجرای این تناقض‌های ناشی از عدم درک جامع تحولات در اذهان معطوف به این منطقه وجود دارد و چنان فضای کاریکاتوری را به دست این گنگ‌های خوابدیده یا مثل فیلم فسیل «کما رفته» ایجاد کرده که خارج از توصیف است. ✍️سهند ایرانمهر @Kolbe_Andishe_Farhang
10.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠آیا این شبیه جنگ است یا نسل کشی؟! 🎥نورمن فینکل‌شتاین در پاسخ به پیرس مورگان صهیونیست: «اگر با غزه در حال جنگ هستید، چرا به جمجمه و سینه کودکان شلیک می کنید؟ چرا روزنامه نگاران، پزشکان، کارکنان سازمان ملل را می کشید؟» @Kolbe_Andishe_Farhang
💠در سوریه با سفیانی می جنگید! امروز بعضی افراد می‌آیند و به برادران و بچه‌های ما می‌گویند شما دارید در سوریه با سفیانی می‌جنگید! نه هیچ معلوم نیست. به خاطر این که نیرو بسیج کنیم یا برای نبردمان مشروعیت بسازیم؟ نه، ما اصلا به چنین چیزی نیاز نداریم. مشروعیت نبرد ما نیز مبتنی بر مبانی فقهی، شرعی، واقع‌نگرانه و خارجی است. نیازی هم به مشروعیت‌ها یا بسیج‌هایی از این جنس نداریم. ما برای حفظ سوریه، لبنان، فلسطین، منطقه و ملت‌های منطقه در برابر سلطه آمریکا و اسرائیل و تکفیریان در سوریه می‌جنگیم. تکفیریانی که اگر سوریه یا غیر سوریه به دستشان بیفتد همان کاری را می‌کنند که امروز ابوبکر بغدادی در عراق با عشیره ابو نمر کرد. ما نیازی نداریم به خاطر این که جوانان را بسیج کنیم بگویم بلند شوید برویم با سفیانی بجنگیم! آخر این چه حرفی است؟ این حرف غلط است. اگر کسی این گونه رفتار کند در اشتباه است. این‌ها فریب دادن مردم است. درست نیست. برادران ما عقل، منطق، علم، قواعد، اصول، مبانی، قرآن، سنت نبوی، ادله، روش استدلال، اجتهاد و استنباط و اصولی مستحکم داریم که جنبش، رفتار و درک‌مان از احکام و تکلیف شرعی‌مان را بر اساس آن پایه‌ریزی می‌کنیم. نیازی هم به همه این حرف‌ها که مبتنی بر ظن، احتمال و توهم هستند نداریم. الحمدلله ما به اندازه کافی وحی داریم. قرآن و سنت رسول الله. به اندازه کافی هم عقل، علم و معرفت داریم. پس ان شاء الله در این زمانه بسیار دقیق و مراقب باشیم. ✍شهید سیدحسن نصرالله ، نهم محرم سال ۱۴۳۶ ه‍.ق @Kolbe_Andishe_Farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠در مذمت مکتب همگرایی در اقتصاد این سخنان از زبان دانشمندی چون «دکتر الوانی» حاصل دارایی به نام «دانش سیاست‌گذاری» است که مع‌الاسف غالب اقتصادخوان‌های ما فاقد آن هستند. دانش سیاست‌گذاری می‌گوید دوران مکتب همگرایی یا «مک‌دونالدسازی» به معنای تجویز نسخه واحد (که مثلا تورم همیشه و همه‌جا پولی است) منقضی شده است. و ‏تاکید میکند که امروزه باید علت‌یابی و سیاستگذاری را بر پایه زمینه‌ فرهنگی و بافت اجتماعی و نظام نهادی هر کشور، بنانهاد. فقدان دانش سیاستگذاری ترجمانش روی زمین میشود تفکرات خاویر میلی‌‌ در آرژانتین و همفکران ایرانی او و صدور نسخه‌های فانتزی و فاجعه‌باری چون بنزین ۵۰ هزارتومانی. @Kolbe_Andishe_Farhang
💠نابرابری؛ سرچشمه مسائل فرهنگی اجتماعی این‌که ما شعارها را شعارهای اقتصادی قرار دادیم، این به معنای بی‌اعتنائی به مسائل فرهنگی و اجتماعی و مانند این‌ها نیست؛ آن‌ها هم به جای خود مهم است امّا یک اقتصاد نابسامان بر روی فرهنگ جامعه هم اثر می‌گذارد؛ یعنی تأثیر کج و کوله بودن و ناموزون بودن اقتصاد کشور بر روی مسائل اجتماعی و بر روی مسائل فرهنگی هم نباید نادیده گرفته بشود. تورّمِ بالا، در چند سال پی‌درپی خیلی چیز مهمّی است؛ سال‌های متعدّد، پشت سر هم تورّم بالا. خب، این روی نظام توزیع درآمدها در کشور اثر می‌گذارد و توزیع درآمدهای کشور را ناموزون می‌کند؛ یک عدّه‌ای محروم می‌مانند، یک عدّه‌ای هم حالا از طرق مختلفی جیب‌هایشان پُر می‌شود. از هر دو طرف، ایجاد فساد خواهد شد؛ هم از طرف فقر، فسادهای فرهنگی، اجتماعی به وجود می‌آید؛ هم از طرف آن مجموعه‌ای که توانسته‌اند از این آب‌های گل‌آلود ماهی بگیرند، استفاده‌ی نامشروع کنند، حرام‌خوری کنند، از ناحیه‌ی آنها هم فسادهایی به وجود می‌آید. تورّم یک مسئله‌ی صرفاً اقتصادی به نظر می‌رسد امّا انسان می‌بیند نه، این می‌تواند بر روی فرهنگ مردم، افکار مردم، رفتار مردم، مسائل اجتماعی کشور اثر بگذارد. خیلی از فسادهای اجتماعی و فرهنگی هست که اگر ما سر نخ این‌ها را دنبال کنیم، به همین پول‌های حرام و برخورداری‌های تبعیض‌آمیز خواهیم رسید. ✍رهبر انقلاب، ۱۵فروردین۱۴۰۲ @Kolbe_Andishe_Farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠دردها را درمان نکردیم! 🎥پزشکیان اگر ناترازی ها را اصلاح نکنیم زمین سوخته به نسل آینده تحویل می دهیم. 🔗پ.ن: پزشکیان همه چیز رو صادقانه گفت. گفت کشور داره میره به سمت پرتگاه و من سعی میکنم نره، اما قول نمیدم بتونم. خیلی واضح گفت پول بنزین نداریم بدیم و چاره‌ای جز گرون کردن نداریم، اگرم گرون نکنیم مجبوریم تورم درست کنیم که جبران بشه. عملا به مردم گفت بین گرون کردن بنزین و تورم ۱۰۰ درصدی باید انتخاب کنید. @Kolbe_Andishe_Farhang
12.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠ناترازی کشور از کجا نشات می‌گیرد و از جیب چه کسی قرار است جبران شود؟ 🎥محمدطاهر رحیمی «آنها» می‌گویند این ناترازی ریشه در تحریم غرب و غیردلاری بودن قیمتها در داخل دارد و باید با قطع کامل یارانه‌ها، گران شدن دلار و مذاکره با آمریکا و خلع سلاح حل شود. به عبارتی با قربانی کردن رزمندگان خط مقدم، با حراج کردن خون آن چند صد هزار شهیدی که از سال۵۷ در ایران و بقیه محور مقاومت برای استقلال این منطقه جنگیده‌اند و با فقیرتر کردن کارگران و معلمان و پرستاران و مردم عادی طبقات متوسط و محروم. «ما» می‌گوییم این ناترازی ریشه در یک دهه رشد اقتصادی صفر درصد و دست دادن کامل دهه۹۰ در انتظار موهوم برجام از یکسو و باز گذاشتن دست بخشهای فاسد و غیرملی الیلگارشی از سوی دیگر دارد. ما معتقدم هزینه بحرانی که الیگارشی ساخته را خود الیگارشی باید بدهد نه محرومان. ما معتقدیم راه حل انضباط دادن به اقتصاد داخلی ایران و مقابله با فرار بانکی و مالیاتی و قاچاق بخشهای بی‌وطن و فاسد الیگارشی. راه حلش مصادره و ملی‌سازی ایران‌مال‌ها و بانک آینده‌ها و بقیه بخشهایی است که در خصوصی سازی غارتی باعث و بانی این ناترازی‌ها هستند. @Kolbe_Andishe_Farhang
💠حجاب بهاره کامل است! حسنا آمده بود خانه. گریان. بهاره باز اذیتش کرده بود. بهاره البته همه را می‌زند. چهارم دبستان است. دختری گستاخ و بی ادب. مثل مادرش. این را رویا همسرم می‌گوید. از دوم دبستان تمام اولیای مدرسه شاکی بودند. در جلسه اولیا و مربیان هم به مادرش گفته بودند. جیغ و داد کرده بود که 《آره.. بچه‌ی من بده.. بچه‌ی شماها خوبه... برید پی کارتون بابا ...》بعد هم جلسه را ترک کرده بود. از همان سالها تا الان چندين مورد تعهد از بهاره گرفته شده که بچه‌ها را اذیت نکند. امروز پیش مدیر مدرسه بودیم. من و رویا و حسنا. از وضعیت شکایتی همدلانه کردیم. خانم مدیر خواست حسنا برود سر کلاس. حسنا چشمی گفت و رفت. حالا مدیر می‌توانست حرف بزند. درمانده شده بود. نمی‌دانست با بهاره چه باید کرد. گفت ما هر چه حرف زدیم با پدرش بی فایده بوده. رسما جلوی ما می‌زند پشت دخترش که 《چیزی نیست دخترم من پشتت هستم!》 بهاره هم پر رو تر از قبل... اجازه‌ی اخراج هم که به هیچ عنوان نداریم... این بچه وقتی با من که مدیر هستم حرف می‌زند وسطش بشکن بشکن برای من پرت می‌کند که《ببین چی میگم!》اما قول می‌دهم سال دیگر اگر من بودم ثبت نامش نکنم! (جاروی مشکل زیر فرش مدرسه‌ای دیگر...) تازه این فقط بهاره ١ است. بهاره ٢ (یک بهاره دیگر) بچه‌ها را گاز می‌گیرد. بی چاره شدم. مجبورم همینطور دست این بچه توی دستم باشد کنارم نگهش دارم تا توی زنگ تفريح بچه‌های دیگر را گاز نگیرد. خانم مدیر راست می‌گفت. داستان این یکی را دو سال پیش هم شنیده بودم. ظاهرا جوری گاز می‌گیرد که جای دندانش تا چند روز می‌ماند. گفتم خب چه کنیم؟ گفت همین... باز دعوت از والدین بهاره و گرفتن تعهد کتبی و تهدید به اخراج. پرسیدم این روند خیلی لوث نشده؟ گفت مگر اینکه در نهایت بتوانیم با گذاشتن جلسه داخلی مدرسه کلاس بهاره را عوض کنیم. (رویا زیر لب گفت بيچاره بچه‌های آن کلاس!) و ادامه داد، زنگ تفريح هم توی راهرو نگهش داریم. البته یک دانش آموز دیگر هم هست توی همان کلاس حسنا که مدیر می‌گوید رسما فساد اخلاقی دارد! رویا پرسید همان که انگشت فاگ به بچه‌ها نشان می‌دهد؟ مدیر گفت بله.. این کمترین کارش بوده.. اگر نشان شما بدهم در تعهد نامه که چکار کرده پشتتان خواهد لرزید! خلاصه قرار شد من بروم وقت تعطیلی مدرسه پدر بهاره را پیدا و تهدید کلامی به شکایت کردن به مراجع قانونی کنم! (چه کار مسخره‌ای!) این وسط البته من باید دلم برای دختر خودم بسوزد. اما دلم برای بهاره هم می‌سوزد. و برای آن یکی بهاره که گاز می‌گیرد و آن یکی که در چهارم دبستان می‌شود به او گفت فاسد! ورودی مدرسه شبیه همه مدارس. احادیث. روایات. تندیس شهید قاسم سلیمانی. رهبر. میز جبهه و جهاد. مین. سربند. پلاک. چفیه. همه‌ی کادر محجبه. به خصوص دانش آموزان دختر. همه کاملا محجبه. ( میفرمایند بخاطر دین نیست! بدون مقنعه شپش منتقل می‌شود! چه می‌دانیم! لابد همه دختران همه مدارس جهان که سر برهنه هستند شپش دارند! ما که آنجا نرفتیم!) و‌ باقی درد را هم که بهتر از من می‌دانید! ✍یاسرعرب @Kolbe_Andishe_Farhang
💠حد یقف بی‌حجابی یا حد یقف حجاب؟  یکی از پرسش‌هایی که مخالفان حجاب اختیاری می‌پرسند آن است که حد یقف بی‌حجابی کجا است؟ چه معلوم که بعد از روسری نوبت به بقیه‌ی پوشش‌ها نرسد؟ پاسخ این پرسش، نیازی به کوشش‌های تئوریک ندارد. تجربه‌های واقعی در کشورهای دیگر (از جمله کشورهای اسلامی) که حجاب در آن‌ها اجباری نیست، نشان می‌دهد که اجباری نبودن حجاب، به حذف همه‌ی پوشش‌ها منجر نمی‌شود. اما موضوع بحث من این‌جا چیز دیگری است. به نظر من سوی مخالفِ این سؤال مهم‌تر است. مهم‌تر از این‌که حدیقف بی‌حجابی کجا است، آن است که حدیقفِ «درحجاب رفتن» کجا است؟ کجا است که خواستِ درحجاب رفتنِ بیش‌تر، متوقف می‌شود و حضور زن به رسمیت شناخته می‌شود؟ پاسخ این پرسش هم نیازمند جحد نظری نیست. تجربه‌های واقعی، آن هم نه تجربه‌های دورِ تاریخی، تجربه‌های همین چهار-پنج سال اخیرِ ایران خودمان نشان می‌دهد که خواستِ درحجاب رفتن، هیچ حدی ندارد:  امروز پلیس هشدار «کشف حجاب» می‌دهد. این اصطلاح جدید است. (تا پیش از این فقط برای یک واقعه‌ی تاریخی در زمان رضا خان به کار می‌رفت.) پلیس امروز – بر خلاف گذشته – دیگر نگران رعایت «حد شرعی حجاب» نیست. همین که حجاب به طور کامل برداشته نشود کافی است. اما به فرض اگر روزی مشکل کشف حجاب حل شود و روسری‌ها بالا بیاید، محدودیت هم یک گام به پیش خواهد آمد و «بدحجابی» مشکل بعدی خواهد شد. چنان که تا همین چند ماه پیش مأموریت گشت ارشاد مقابله با بدحجابی بود نه کشف حجاب.  اما اگر بدحجابی هم حل شود باز محدودیت یک گام دیگر پیش می‌آید: طول مانتو، رنگ مانتو، باز بودن دکمه‌ها. اگر این هم رفع شود، ساپورت تبدیل به مشکل می‌شود. اگر همه‌ی این‌ها رعایت شود تازه به یک «حجاب فروتر» رسیده‌ایم. «حجاب برتر»، چادر است. فرض کنیم همه چادری شوند، هنوز مسأله حل نشده است. کلاس‌های درس دانشگاهی باید تفکیک جنیست شود. دانشگاه‌ها باید تک جنسیتی شوند. این هم که حل شود، مشکل دیگر آن است که ورودی دختر به دانشگاه‌های خیلی زیاد است باید به حال آن هم فکری کرد. این که حل شود، مسأله آن خواهد بود که وظیفه‌ی اصلی زن، مادری کردن و خدمت به شوهر است (بحث‌هایی که تا همین پارسال مسأله‌ی روز بود و از زبان نمایندگان مجلس شنیده می‌شد). و ... حد یقفِ در حجاب رفتن کجا است؟  اگر امروز با کشف حجاب مخالفت می‌شود، به آن دلیل نیست که حد شرعی حجاب، موی سر است. به دلیل آن است که مقاومت زنان، محل نزاع را به پشت خاکریز کشف حجاب پیش برده است. وگرنه حجاب حدی ندارد.  ✍محمدرضا کلاهی @Kolbe_Andishe_Farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 در جامعه‌ی دو طبقه نمی‌توان مسئله‌ی حجاب را حل کرد! 🎥حجت‌الاسلام علی صمیمی، راه حل مشکلات جامعه را، مطالبه‌ی همه‌ی آرمان‌های انقلاب اسلامی می‌داند. از عدالت و آزادی گرفته تا جمهوریت و استقلال، و مبارزه با فقر و تبعیض و... او برای راه‌حل مسئله‌ی بی‌حجابی، به تفسیر علامه طباطبایی از آیه ۳۴ سوره توبه اشاره می‌کند: «ای کسانی که ایمان آورده‌اید، بسیاری از عالمان دینی یهود و راهبان مسیحی اموال مردم را به ناروا می‌خورند و آنان را از راه خدا باز می‌دارند.» علامه می‌گوید: چرا خداوند بین این همه گناه، فقط را انتخاب کرده است؟! مهم‌ترین چیزی که جامعه انسانی را بر‌اساس خود پایدار می‌دارد جامعه است؛ اگر انواع گناهان و مظالم را بررسی کنیم؛ علت آن‌ها یکی از این دو است: یا که انسان را به اختلاس و دزدی و... می‌کشاند. یا که انسان را به سمت اسراف و ولخرجی در خوردن، پوشیدن، بی‌بندوباری و شهوات می‌برد. وقتی کشور تبدیل به چنین جامعه‌ی دوطبقه‌ای شد، با هیچ سیاست و تربیت و هیچ کلمه حکمت‌آمیزی نمی‌شود افراد را کنترل کرد. 🔗پ.ن: ج۹تفسیرالمیزان، ص۳۳۰و۳۳۱ @Kolbe_Andishe_Farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠جامعه چگونه باید هدایت شود؟ با زور یا آزادانه؟! 🎥 حجت الاسلام قنبریان در برنامه علامت سه رویکرد نسبت به نحوه‌ی سیاست‌گذاری در جامعه را بیان می‌کند: گروه اول، هدف را مسئله‌ای شخصی می‌داند و مخالف هرگونه نقش‌آفرینی حاکمیت در تعیین هدف و مسیر جامعه است. در سوی دیگر کسانی هستند که نقشی برای آزادی فردی در تعیین هدف و مسیر قائل نیستند و معتقدند حاکمیت حتی می‌تواند از ابزار زور برای کشیدن تک‌تک افراد به سمت هدفی که تعیین کرده، استفاده کند. ایشان با رجوع به سیره ائمه، ضمن رد این دو نگاه لیبرالی و استالینی، از می‌گوید که برای جامعه هدف قائل است اما معتقد است با فراهم کردن زمینه‌های حرکت به سمت هدف، افراد باید آزادنه مسیر را انتخاب کرده و آن را بپیمایند. @Kolbe_Andishe_Farhang
@sokhanranihaa - @sokhanranihaa.mp3
27.25M
💠مداخله حاکمیت در مساله حجاب 🎙مناظره محسن برهانی و حسین سوزنچی در مدرسه آزادفکری حسین سوزنچی: حکومت نسبت به حجاب مسئولیت دارد. ذهنیت خیلی از مذهبی‌ها این است که هر طور شده باید احکام شریعت را اجرا کنیم. ولی آنچه در کلمات رهبران جمهوری اسلامی و سیره ائمه وجود دارد، اجرای شریعت در حد امکان است. محسن برهانی: حجاب از ضروریات دین است ولی بین فقه و حقوق نباید خلط کرد. در ایران علاوه بر عرف، فقه هم برای قانون نویسی مورد دغدغه است. این دوگانه ریشه صد ساله دارد و باید هر دو مدافع این دو رویکرد به یک موازنه برسند در غیر این صورت قانون برآمده از یک دستگاه با خطر مقبولیت روبرو است. در برهه‌هایی که این موازنه صورت نگرفت و مردم قانون را صدای خود ندانستند به جای اعتراض مدنی اعتراض خیابانی کردند. @Kolbe_Andishe_Farhang