صدا ۱۰۵.m4a
37.21M
📢 صوت تدریس فقه از کتاب شرح لمعه کتاب الاقرار
👤 استاد: حجتالاسلام سیدعلی احمدی
#جلسه_هشتم
📝 موضوع: کتاب الاقرار / و لو قال: له علی کذا درهم....
✳️ تعداد جلسات: ۲۳ جلسه
#فقه #کتاب_الاقرار #لمعه #صوت
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
صدا ۱۰۷.m4a
34.62M
📢 صوت تدریس فقه از کتاب شرح لمعه کتاب الاقرار
👤 استاد: حجتالاسلام سیدعلی احمدی
#جلسه_نهم
📝 موضوع: کتاب الاقرار / و اما الوقف فیحتمل الرفع و الجر ....
✳️ تعداد جلسات: ۲۳ جلسه
#فقه #کتاب_الاقرار #لمعه #صوت
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
صدا ۱۰۹.m4a
36.88M
📢 صوت تدریس فقه از کتاب شرح لمعه کتاب الاقرار
👤 استاد: حجتالاسلام سیدعلی احمدی
#جلسه_دهم
📝 موضوع: کتاب الاقرار / و قیل والقائل به الشیخ و جماعه....
✳️ تعداد جلسات: ۲۳ جلسه
#فقه #کتاب_الاقرار #لمعه #صوت
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
4_5895268953688641188.mp3
26.9M
🎙پای درس اخلاق آیتالله حسینی تهرانی( ۲ )
✳️ در نماز باید به خدا توجه کرد تا تقرب به پروردگار حاصل شود؛ بشرط آنکه این توجه از اول نماز تا آخر آن باشد.
🔸اگر میخواهید به خدا تقرب پیدا کنید؛ شبها را بگذارید برای خدا، از تک تک ساعات آن استفاده کنید و تقرب بخدا حاصل کنید...
#حضرت_آیة_الله_حسینی_طهرانی
#اخلاق #عشق_خدا #جذبه_عشق #اولیای_الهی #نماز
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @kotob_howzavy
🎙 فایل صوتی کتاب الکافی فی المفردات / درس ادبیات عرب ۴
👤 استاد: توسط خانم
✅ شامل جلسه
📘 جلسات: ۵ - ۱👇👇
همزه.mp3
8.4M
🎙 فایل صوتی درس ادبیات عرب ۴ / ویژه خواهران طلبه پایه دوم/
#جلسه_اول ( صوت درس اول - همزه)
📙 عنوان درس: ادبیات عرب ۴
📘مرجع: کتاب «الکافی فی المفردات »
👤صوت: توسط استاد خانم
💠 پایه: دوم
#ادبیات_عرب #الکافی_فی_المفردات #صوت
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @kotob_howzavy
آ - اجل - اذ.mp3
6.32M
🎙 فایل صوتی درس ادبیات عرب ۴ / ویژه خواهران طلبه پایه دوم/
#جلسه_دوم (صوت سه درس دوم، سوم و چهارم ؛ آ - أجل - إذ )
📙 عنوان درس: ادبیات عرب ۴
📘مرجع: کتاب «الکافی فی المفردات »
👤صوت: توسط استاد خانم
💠 پایه: دوم
#ادبیات_عرب #الکافی_فی_المفردات #صوت
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @kotob_howzavy
إذا .mp3
5.43M
🎙 فایل صوتی درس ادبیات عرب ۴ / ویژه خواهران طلبه پایه دوم/
#جلسه_سوم ( صوت درس پنجم « إذا »)
📙 عنوان درس: ادبیات عرب ۴
📘مرجع: کتاب «الکافی فی المفردات »
👤صوت: توسط استاد خانم
💠 پایه: دوم
#ادبیات_عرب #الکافی_فی_المفردات #صوت
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @kotob_howzavy
إذما.mp3
3.07M
🎙 فایل صوتی درس ادبیات عرب ۴ / ویژه خواهران طلبه پایه دوم/
#جلسه_چهارم ( صوت درس ششم « إذما »)
📙 عنوان درس: ادبیات عرب ۴
📘مرجع: کتاب «الکافی فی المفردات »
👤صوت: توسط استاد خانم
💠 پایه: دوم
#ادبیات_عرب #الکافی_فی_المفردات #صوت
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @kotob_howzavy
إذن ( إذاً ).mp3
5.49M
🎙 فایل صوتی درس ادبیات عرب ۴ / ویژه خواهران طلبه پایه دوم/
#جلسه_پنجم ( صوت درس هفتم : « إذن ( إذاً ) »)
📙 عنوان درس: ادبیات عرب ۴
📘مرجع: کتاب «الکافی فی المفردات »
👤صوت: توسط استاد خانم
💠 پایه: دوم
#ادبیات_عرب #الکافی_فی_المفردات #صوت
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @kotob_howzavy
مفردات ۲.pdf
8.72M
📔 ترجمه و شرح کتاب #الکافی فی المفردات
✍ مترجم و شرح: استاد خانم اصلی
#کتاب #نحو #الکافی_فی_المفردات
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @kotob_howzavy
کتاب الکافی فی المفردات با هدف ارائه متن درسی در زبان و ادبیات عربی و به همت حجت الاسلام محمدحسن قاسمی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی منتشر شد.
به گزارش معاونت پژوهشی این کتاب که برگرفته شده از کتاب های مغنی اللبیب، النحو الوافی و چندین کتاب مفردات است و در انتهای هر بخش تمریناتی را برای فراگیرنده درج کرده است.
مفردات یکی از دانش های پر کاربرد در زبان عربی و خصوصاً در تفسیر قرآن کریم است و امتیاز این کتاب جمع آوری اطلاعات این علم از کتاب های مختلف در یک کتاب است.
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @kotob_howzavy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 از پزشکی انصراف داد تا یکی از مهمترین خلبانان تاریخ شود!
#فرزند_ایران
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @kotob_howzavy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 عقاب آذربایجانِ ایران، سرلشکر جواد فکوری
#فرزند_ایران
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @kotob_howzavy
#اطلاعیه
✅ امتیازات ویژه دروس فقه معاصر
بر اساس ابلاغیه مدیر محترم حوزههای علمیه، تمامی طلاب نظام قدیم و نظام جدید که دروس زیر را اضافه بر برنامه درسی خود بخوانند، در همان نظام درسی خود از امتیاز برخوردار میشوند:
۱. طلاب دروس خارج که پس از شرکت در درس در امتحانات هر یک از دروس الفائق، الشخص الاعتباري، اساس الحکومة، بحوث فقهیة و دروس تمهیدی فقه معاصر قبول شوند، معادل یکسال شرکت در درس خارج بوده و نمره ایشان برای یک مصاحبه شفاهی درس خارج منظور میگردد.
۲. طلاب پایه ٩ و ۱۰ نظام جدید یا قدیم که در دروس تمهیدی فقه معاصر شرکت و امتحان يك درس تمهيدی فقه معاصر قبول شوند ۱/۵ نمره تشويقی به کمترین نمره امتحان مكاسب همان سال ایشان و ۱/۵ نمره تشويقی به نمره امتحان شفاهی مكاسب ايشان به شرط كسب حداقل نمره ۱۲ اضافه خواهد شد و اساتید این دروس از تمام مزایای اساتید سطوح عالی برخوردار میشوند.
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @kotob_howzavy
💠 جزوه و خلاصه درس اول : همزه
⏪ انواع همزه :
در عرب دو نوع همزه وجود دارد :
1- حرف ندای قریب ( چیزی یا کسی که نزدیک است را با این حرف مورد ندا قرار می دهند )
أ فاطم ---> أ : حرف ندا ، فاطم : منادا
2- حرف استفهام
أ زید قائم ؟ ---> أ : حرف استفهام
+++++++++++++++++++++++++
⏪ معانی همزه استفهام :
همزه استفهام دو معنا دارد :
1- معنای حقیقی ---> طلب فهم ( متکلم سؤال می کند و این سؤالش برای اطلاع پیدا کردن و دانستن چیزی است که نمی دانسته . در مثال بالا ؛ سؤال کننده نمی داند که آیا زید قیام کرده یا نه ! می پرسد تا بداند
2- معنای غیرحقیقی ( مجازی ) : گاهی اوقات همزه از معنای حقیقی خودش خارج می شود یعنی دیگر برای « طلب فهم » به کار نرفته ؛ در این صورت ممکن است در یکی از 8 معنای زیر به کار برود :
===============
🔸معانی غیرحقیقی همزه استفهام :
1- تسویه : مساوی بودن دو چیز در نظر متکلم
این همزه بعد از این کلمات می آید ---> سواء — ما أبالی— ما أدری — لیت شعری
✅ملاک شناخت همزه تسویه : این همزه بر جمله ای داخل می شود که میتوان آن جمله را حذف کرد و به جایش مصدری از جنس فعل جمله گذاشت و معنا همچنان درست باشد
در جمله « سواء علیهم أستغفرت لهم ... » .. همزه أستغفرت ؛ همزه تسویه است ( فرقی نمیکند برایشان استغفار بکنی یا نکنی ، ایمان نمی آورند --> مساوی بودن استغفار کردن و نکردن )
در این جمله می توان جمله « أستغفرت لهم » را حذف کرد و به جایش مصدر « استغفارک » را گذاشت و صحیح بودن این جایگزینی نشان می دهد که همزه در اینجا ، همزه تسویه است
2- انکار ابطالی : این همزه زمانی به کار می رود که --> 1) ما بعدش حقیقت نداشته باشد و اتفاق نیفتاده باشد و 2) مدعی آن ، کاذب و دروغگو باشد ، در این صورت همزه آن ادعای کاذب را انکار و رد می کند
چون این همزه ، کلام بعدش را نفی و انکار می کند ، بنابراین اگر کلام بعدش منفی باشد ، مثبت معنا می شود چرا که منفی در منفی ، مثبت می شود
3- انکار توبیخی : این همزه زمانی به کار می رود که --> 1) ما بعدش ، واقع شده باشد ( اتفاق افتاده باشد ) و 2) فاعل و کننده آن کار ، به وسیله آوردن همزه توبیخ و سرزنش می شود
4- تقریر ( اقرار گرفتن ) : از مخاطب نسبت به کاری که انجام یا عدم انجامش نزد او معلوم و حتمی است ، اقرار گرفته شود
در این معنا ، لازم است آن چیز یا کاری یا کسی که درباره اش از مخاطب اقرار می گیریم بعد از همزه بیاید . بنابراین اگر از انجام کار و فعل ، اقرار می گیریم باید بلافاصله بعد از همزه ، فعل را بیاوریم . اگر نسبت به فاعل و کننده ، اقرار می گیریم ، باید بعد از همزه ، فاعل بیاید . اگر از مفعول ، اقرار می گیریم ، باید بعد از همزه ، مفعول بیاید
5- تحکم ( تمسخر و استهزا )
6- امر و فرمان
7- تعجب ( اظهار شگفتی از چیزی )
8- استبطاء ( بیان کندی و تأخر )
#ادبیات_عرب #الکافی_فی_المفردات #جزوه
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @kotob_howzavy
⬅️ ادامه درس اول " همزه "
💖 لازم است بدانیم :
استفهام بر دو نوع است :
1- تصدیقی : از نسبت موجود در جمله سؤال می کند ( از کار یا حالتی که اتفاق افتاده ) و مخاطب با « نعم و لا » جواب میدهد . هل زید فی الدار ؟
2- تصوری : از نسبت موجود در جمله سؤال نمی کند . بلکه مثلا سؤال کننده می داند کاری انجام شده ولی نمی داند چه کسی ؟ أ زید فی الدار : می داند کسی توی خانه است اما آیا او ، زید است یا نه ؟
=======================
💠 احکام اختصاصی همزه استفهام :
1- حذف همزه استفهام جایز است
2- همزه برای طلب تصور و طلب تصدیق به کار می رود . در حالی که بقیه ادات استفهام برای هر دو نوع طلب ( تصوری و تصدیقی) به کار نمی روند ، بلکه از بین ادات استفهام « هل » برای طلب تصدیق و بقیه ادات استفهام برای طلب تصور به کار می روند
3- همزه استفهام هم بر جمله مثبت و هم بر جمله منفی وارد می شود
4- همزه استفهام نهایت و کمال صدارت طلبی را دارد
❓ چرا همزه صدارت تام دارد ؟
به دو علت :
1- همزه استفهام بر خلاف دیگر ادات استفهام بعد از « أم اضراب » قرار نمی گیرد . جمله « أ قام زید أم أ قعد » اشتباه است ، زیرا همزه صدارت طلب است و بعد از حرف « أم » قرار نمی گیرد ( صحبت درباره همزه ایست که بر فعل « قعد » وارد شده ) . برای اصلاح کردن جمله باید به جای « أ » ، حرف استفهام دیگری آورد --> أ قام زید أم هل قعد
1- اگر همزه در جمله معطوف قرار داشته باشد که به وسیله یکی از سه حرف عطف « و ، ف ، ثم » به ماقبلش عطف داده شده ، همزه به خاطر یادآوری صدارت طلبیش بر آن حرف عطف مقدم می شود در حالی که در جمله معطوف ، شرط این است که کل اجزاء جمله معطوف بعد از حرف عطف بیایند
أ و لم ینظروا --> طبق قاعده ، « أ »جز جمله معطوف است و باید بعد از حرف عطف « و » می آمده ، اما به خاطر صدارت طلبی اش ، بر حرف عطف مقدم شده.
#ادبیات_عرب #الکافی_فی_المفردات #جزوه
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @kotob_howzavy
💠 جزوه و خلاصه درس دوم : آ
حرف ندای بعید - این حرف سماعی است ( در قواعد عرب ، این حرف به عنوان حرف ندا ذکر نشده و فقط شنیده شده که عرب در ندای بعید از آن استفاده می کنند )
💠 جزوه و خلاصه درس سوم : أجل
مثل « نعم » حرف جواب است
برای اینکه بدانیم « اجل » برای چه معنایی به کار رفته باید ببینیم در جواب چه جمله ای ذکر شده است :
1- اگر در جواب کسی که دارد خبری می دهد گفته شود --> اجل برای تصدیق خبردهنده می باشد
2- اگر در جواب کسی که سؤالی پرسیده ، بیاید --> اجل برای آگاه کردن از وقوع آن چیزی که درباره اش سؤال شده می باشد
3- اگر در جواب کسی که به انجام کاری امر کرده بیاید --> اجل برای وعده انجام آن امر را دادن می باشد.
#ادبیات_عرب #الکافی_فی_المفردات #جزوه
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @kotob_howzavy
💠 جزوه و خلاصه درس چهارم : إذ
إذ ، چهار قسم است : اسم زمان ماضی - اسم زمان مستقبل - حرف تعلیل - حرف مفاجات یا زائد
🔸 توضیح اقسام إذ :
1- اسم زمان ماضی --> این نوع إذ ممکن است چهار نقش نحوی ( استعمال ) بگیرد :
الف - مفعول فیه ( ظرف )
ب- مفعول به
ج - بدل از مفعول
د- مضاف الیه برای اسم زمان
2- اسم زمان مستقبل --> این نوع إذ نیز می تواند در یکی از نقشهای بالا قرار بگیرد
3- حرف تعلیل --> درباره این نوع إذ ، سؤالی مطرح می شود و آن اینکه آیا إذ مثل لام علت ، برای بیان علت به کار می رود یا اینکه ظرف است و دارای معنای تعلیل نیست بلکه تعلیل را از معنای کل جمله می فهمیم ❓در جواب علما دو قول دارند که هر دو قول در سؤال آمده
4- حرف مفاجات و یا زائدی است که برای تأکید معنای کل جمله به کار رفته --> راه شناخت این إذ : بعد از « بینا» و یا « بینما » می آید
========================
⏪ درباره نقش نحوی « إذ » ی که در اوائل قصه های قرآنی آمده ، دو قول وجود دارد :
1- مصنف : مفعول به برای فعل « أذکر » مقدر
2- بعضی از نحویون : ظرف ( مفعول فیه ) برای « أذکر » مقدر ---> مصنف این قول را رد می کند و می گوید این قول اشتباه فاحشی است چرا که لازمه آن این است که خداوند از ما بخواهد در آینده در زمان گذشته چیزی را به یاد بیاوریم !!!! که این غیر معقول است بلکه خداوند « یادآوردن خود زمان » را از ما خواسته .. نه « به یاد آوردن در زمان گذشته » را
++++++++++++++++++++++++
🔸إذ ، دائم الاضافه است یعنی حتما و همیشه به چیزی اضافه می شود
چه چیزی می تواند مضاف الیه إذ قرار بگیرد❓جمله
این جمله ممکن است 1- اسمیه باشد و یا 2- فعلیه ای که فعلش در لفظ و معنا ، ماضی است و یا 3- فعلیه ای که فعلش در معنا فقط ماضی است ، نه در لفظ
⏪ گاهی جمله مضاف الیه إذ حذف می شود --> علت حذف : معلوم و مشخص بودن جمله
در این صورت به جای مضاف الیه محذوف ، تنوینی به إذ داده می شود که به آن تنوین عوض گفته می شود.
#ادبیات_عرب #الکافی_فی_المفردات #جزوه
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @kotob_howzavy
💠 جزوه و خلاصه درس پنجم : إذا
إذا بر دو قسم است :
1- فجائیه
2- غیر فجائیه ( به این اذا زمانی که دارای معنای شرط باشد اذا شرطیه هم می گویند)
+++++++++++++++++++++++++
1⃣ إذا فجائیه :
➖ بر وقوع ناگهانی چیزی دلالت می کند
➖ اختصاص به جمله اسمیه دارد ( فقط بر سر جمله اسمیه وارد می شود )
➖ احتیاج به جواب ندارد
➖ در ابتدای کلام قرار نمی گیرد
➖ معنای إذا فجائیه ؛ به اعتبار کلام قبلش تعیین می شود . با این توضیح که إذا باید بر وقوع ناگهانی چیزی در همان زمان وقوع کلام قبل دلالت کند ( مراد از حال ، حال تکلم نیست ، بلکه حال وقوع فعل ما قبل است ؛ یعنی معنی جمله بعد اذا ، در حال وقوع جمله قبل ، صورت گرفته است )
❓نوع إذا فجائیه :
سه قول وجود دارد -->
1- حرف
2- ظرف زمان ( اسم - مفعول فیه )
3- ظرف مکان
❓اگر إذا ظرف باشد ، عامل نصبش چیست ؟
دو قول وجود دارد :
1- خبری که در جمله بعد از إذا ، ذکر شده
2- خبری که در جمله بعد از إذا ، مقدر است
+++++++++++++++++++++++++
2⃣ اذا غیر فجائیه :
➖ غالب اوقات ( بیشتر وقتها ) ظرف زمان مستقبل و دارای معنای شرطیه است ( در این صورت به آن اذا شرطیه می گویند . منظور از ظرف هم مفعول فیه بودن است )
➖ اختصاص به جمله فعلیه دارد . فعل بعدش بیشتر اوقات ماضی است و به ندرت بعدش فعل مضارع می آید
➖ اگر بعد از اذا شرطیه ، اسم بیاید ، در اصل آن اسم ، فاعل برای فعلی است که وجوبا حذف شده ( باب اشتغال ) : إذا السماء انشقت
⏪ اذا شرطیه گاهی از معنای استقبال و آینده خارج می شود و ظرف زمان ماضی می باشد
⏪ اذا غیرفجائیه گاهی از معنای شرطیه خارج می شود ، در این صورت فقط ظرف و مفعول فیه است و دیگر معنای شرطیه ندارد ---> یکی از مواردی که اذا معنای شرطیه ندارد ، زمانی است که بعد از قسم بیاید : و اللیل إذا یغشی
⏪علت اینکه اذا بعد از قسم نمی تواند شرطیه باشد چیست ❓
اگر اذا شرطیه باشد احتیاج به جواب شرط دارد و قسمی که بر آن مقدم شده باید جواب شرط باشد که این امر ممتنع است ؛ زیرا قسم به محض تلفظ ، ایجاد می شود در حالی که اگر بخواهد جواب شرط باشد باید بعد از موجود شدن شرط محقق شود !!!
❓عامل نصب اذا شرطیه چیست ؟
دو قول وجود دارد :
1- فعل شرطی که بعدش آمده
2- فعل یا شبه فعلی که در جمله جواب شرط آمده.
#ادبیات_عرب #الکافی_فی_المفردات #جزوه
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @kotob_howzavy