eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.8هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
120 ویدیو
944 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️ موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) شیراز،برای سال تحصیلی(1403_ 1402) از بین طلاب علاقمند و مستعد در رشته های تخصصی ذیل سطح۲،۳ طلبه می پذیرد.🌹 💢رشته های تخصصی:👇 🟧تفسیر و علوم قرآن سطح۲( ۴نفر) 🟩تفسیر و علوم قرآن سطح۳ (۳نفر) 🟨کلام اسلامی سطح ۲( ۶نفر) 🟦مسائل جدید کلامی سطح ۳ ( ۳ نفر) 🟪مدرسی علوم عقلی سطح ۳ (۱ نفر) 🟥فلسفه اسلامی سطح ۲ (۵ نفر) 💢شرایط پذیرش:👇 🟢اتمام سطح ۱ برای تحصیل در سطح ۲ و اتمام سطح ۲ برای تحصیل درسطح ۳ 🔵تعهد به ضوابط موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس 💢مزایا:👇 🔷بهره مندی از اساتید مجرب و متخصص 🔶راهبری و حمایت علمی مستمر در طول سال تحصیلی 🔷پرداخت کمک هزینه آموزشی و پژوهشی بصورت ماهانه 🔶تسهیل در انتشار مقالات پژوهشی در دو فصلنامه حسیب ⏳زمان ثبت نام :تا ۳۱ مرداد ماه و تکمیل ظرفیت 💢جهت ثبت نام واطلاعات بیشتر به@HamidRezaZahedi پیام دهید یا با تلفن (09198156397) تماس بگیرید. ⭐️موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) شیراز، تحت اشراف نماینده ولی فقیه در استان فارس
💢برگزاری نشست «اندیشۀ ابن‌سینا و فارابی؛ پیوستگی‌ها و گسستگی‌ها» 🔷به مناسبت «روز بزرگداشت ابن‌سینا» و با اهتمامِ «گروه مطالعات ابن‌سینا»ی مؤسسه ⏰زمان: چهارشنبه 1 شهریورماه 1402، از ساعت 10-16 در دو بخش صبح و عصر 🔶به‌صورتِ حضوری و مجازی 🏛مکان: مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، سالن دکتر نصر (واقع در تهران: خیابان ولیعصر، خیابان نوفل لوشاتو، کوچه آراکلیان، شماره ۴) 🌏لینک مجازی: https://www.skyroom.online/ch/irip/sina 📎برنامۀ برگزاری نشست را در لینک زیر ببینید: https://www.irip.ac.ir/fa/news/610 https://eitaa.com/hekmatfalsafe
1618906014-9870-27-9.pdf
408.4K
تجرد مدرک مفاهیم کلی؛ برهانی بر غیر مادی بودن نفس احمدرضا کفراشی حسن یوسفیان
1598846644-9870-26-3.pdf
385K
برهان قوه و فعل از منظر فلسفه مشاء بهزاد پروازمنش حسین غفاری
بسم الله الرحمن الرحیم اینجانب حسین عشاقی در اثبات وجود واجب، مجموعه براهینی را با نام «برهانهای عدمی»، شامل 22 برهان اقامه کرده‌ام و مقاله‌ای را هم درین رابطه و با همین نام نوشته و آن را در مجله قبسات بهار 1389به چاپ رسانده‌ام؛ و سال گذشته نیز در مورد هفت برهان آن یک جلسه کرسی نظریه‌ پردازی ارائه کرده‌ام؛ جناب استاد آقای فیاضی سلمه الله در کلاس تدریسی تحت عنوان «خداشناسی فلسفی» تا کنون 9 برهان از این مجموعه را تدریس و مورد بحث قرار داده‌اند که در «سایت ثقلین» http://hawzeh.thaqalain.ir نشر یافته است؛ ازین 9 برهان 7 برهان را تأیید و به 2 برهان، اشکال کرده‌اند؛ ضمن تشکر از جناب ایشان بخاطر توجهی که به عرایض حقیر کرده‌اند ما در ادامه بخاطر پاسخ به برخی ملاحظات ایشان، صوت بیانات ایشان در جلسات 28 تا 32 را نشر می‌دهیم و در جای مناسب پس از بیانات ایشان به اشکال ایشان به آن دو برهان پاسخ می‌دهیم. منتهی بد نیست که ابتدا، حدود 6 دقیقه اول از فیلم جلسه شانزدهم که اشاره‌ای به این براهین کرده‌ را مشاهده کرده و سپس خود جلسات از 28 تا 32 را به تدریج ملاحظه کنید. کانال تلگرامی استاد حسین عشاقی اصفهانی https://t.me/oshaghierfan
1_6238489263.docx
355.2K
این مقاله برهانهای عدمی است با برخی تغییرات جزئی که توسط جناب آقای فیاضی مورد بحث واقع شده است، جهت اطلاع کاربران گرامی به اشتراک گذاشته می‌شود تا بحثهای قبلی و بعدی با توجه به متن مقاله مورد بررسی واقع شود. https://t.me/oshaghierfan
⭕️ مکتب پوزیتویسم منطقی [logical positivism] 🔹 پوزیتیویسم منطقی یک مکتب فلسفی است (تجربه‌گرایی منطقی نیز نامیده می‌شود) که در دهه ۱۹۲۰ در وین آغاز شد و تا دهه ۱۹۶۰ در دنیای انگلیسی زبان تأثیرگذار بود، اما اکنون تا حد زیادی اعتبار خود را از دست داده است. این مکتب به شدت تحت تأثیر تجربه گرایی بریتانیا بود و ادعا می‌کرد که فقط گزاره‌های علمی، دانش واقعی بشمار می‌آیند و هر موضوعی که نتوان آن را در چارچوب علمی بیان کرد و به آن پرداخت، از نظر شناختی بی‌معنا و مهمل است. 🔹 پوزیتیویست‌های منطقی، یک جمله‌ را تنها در صورتی معنادار می‌دانند که یا تحلیلی باشد و یا علی الاصول تجربه بتواند آن را تأیید یا ابطال کند. این ادعا که معنای یک گزاره، روش تحقیق‌پذیری آن است به نظریه "تحقیق‌پذیری معنا" معروف است. قبول این نظریه، مستلزم بی‌معنا دانستن جملات در حوزه‌های اخلاق، زیبایی‌شناسی، دین، مابعدالطبیعه و همه گزاره‌های هنجاری است. زیرا جملات ادعایی در حوزه‌های مذکور، به لحاظ تجربی غیرقابل تحقیق و در نتیجه بی‌معنا هستند. رویکرد پوزیتیویسم منطقی در معرفت شناسی، مبناگرایی است. از نظر آنها، همه باورها یا به خودی خود موجه هستند (اینها باورهای پایه هستند که گاهی اوقات به عنوان گزاره‌های پروتکل از آنها یاد می‌شود) و یا در ارتباط با باورهای پایه توجیه می‌شوند. 🔹 هدف اصلی پوزیتیویسم منطقی، تبیین ماهیت و ساختار دانش بشری، به ویژه در علوم تجربی است. رودلف کارناپ، موریس شلیک، هانس رایشنباخ، هربرت فایگل، کورت گودل، هانس هان، فیلیپ فرانک، اتو نویرث از اعضای حلقه وین بشمار می‌آمدند. 📕 Historical Dictionary of Epistemology, p:127 🔸🔸🔸 🌐 کانال معرفت شناسی 🆔 @epistemology_issues
الهیات اندوه.m4a
45.03M
🎙 🔹با عنوان:(الهیات اندوه) 📌 باحضور:: آقای دکتر مهراب صادقنیا(عضو هئیت علمی رشته ادیان و مذاهب) 🗓تاریخ :۱۴۰۲/۵/۲۶ ✅انجمن علمی الهیات دانشگاه امام صادق (ع) 🆔https://zil.ink/elahiat_isu ✅انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔@philosophymazaheb ایتا 🆔https://t.me/philosophy_mazaheb تلگرام
📜جزییات هم کاسب‌اند هم مکتسب؛بیان نظر علامه مصباح در مورد استفاده از جزییات در برهان شرح نهایه الحکمه ج۱ ص ۵۲ برهان شفا ج ۱ ص ۲۰۲ حضرت علامه مصباح رحمه الله استفاده از جزییات در مقدمه و نتیجه برهان بلا مانع می دانند: ایشان در شرح نهایه می فرمایند: «محسوسات قضایاى شخصیه هستند ولى در منطق آنها را از یقینیات به شمار آورده‌اند و طبعاً مى‌توانند مقدمه برهان واقع شوند و از آنها قضیه شخصى یقینى نتیجه شود. پس قضایاى شخصى، اگر یقینى باشند، هم مقدمه برهان مى‌توانند واقع شوند هم نتیجه آن؛ هم کاسب‌اند هم مکتسب.» همچنان که در شرح برهان شفا نیز می فرمایند: «براهین در مورد موجودات شخصی اقامه شده است و این نشان می‌دهد که برهان بر امور شخصی نیز ممکن است. » ایشان در ادامه به این مطلب اشاره می کنند که «پس چرا علمای علم منطق می‌گویند برهان بر قضیه شخصیه نمی توان اقامه کرد» : عبارت ایشان در شرح برهان شفا : «و اینکه علمای علم منطق در محل خود گفته‌اند برهان بر قضایای شخصیه نمی‌توان اقامه کرد، محل تأمل است و باید آن را بدین صورت توجیه کرد که مرادشان براهینی است که مسائل کلّی علوم را اثبات می‌کنند. یعنی چون در علوم از امور شخصی و قضایای شخصیه سخنی به میان نمی‌آید، پس براهین علوم همواره بر قضایایی کلّی اقامه می‌شوند و نتایج این براهین، قضایایی شخصی نمی‌باشند» 🔹نظرات فلسفی آیت الله مصباح (ره)
1670045664-9787-39-34.pdf
540.8K
بررسی روش شناسی دیدگاه های کتز و فیلیپس در باب تجربه دینی سید علی علم الهدی  جلال پیکانی  عباس اسکوییان  بهمن اکبری
اثولوجیا.pdf
561.5K
🔺 مدخل اثولوجیا 🔸دایره المعارف بزرگ اسلامی 🔹 دکتر شرف الدین خراسانی 🔸 گرچه مقاله قدیمی است و امروز پژوهشهای جدیدی در مورد اثولوجیا انجام شده است، اما در این مقاله فهرستی از پژوهش های کلاسیک در مورد اثولوجیا و همچنین گزارشی خلاصه از آنها را میتوانید بخوانید @JAZAVAAT