هدایت شده از موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
03-20 Farid Masrour.mp3
17.58M
همایش بینالمللی «کانت و جهان معاصر»
28 آبان 1403
Dr. Farid Masrour
عنوان سخن: Was Kant a Relationalist
🆔 https://eitaa.com/hekmatfalsafe
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
نظام معرفت شناسی فارابی.mp3
30.33M
💯🔊 #بشنوید
🔸 صوت نشست نقد و بررسی کتاب "نظام معرفت شناسی فارابی"
🎙 با حضور:
دکتر #مهدی_عباس_زاده
دکتر عبدالله نصری
دکتر حسن عبدی
✍️ دبیرعلمی: #محمدمهدی_حکمت_مهر
📅 دوشنبه ۱۹ آذر ماه ۱۴۰۳
🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#صوت I #نشست
#نقد_کتاب I #هفته_پژوهش
سایت I ایتا I بله I آپارات I اینستاگرام
🆔 @iictchannel
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
◽️ کرسی علمی- ترویجی دین و معرفت اخلاقی از نگاه دنیل دنت
🔰 توسط گروه منطق فهم دین پژوهشگاه به مناسبت هفته پژوهش برگزار میشود:
🎙 با حضور:
#حمیدرضا_شاکرین
#محمد_محمدرضایی
#محمد_جعفری
✍️ دبیرعلمی: #قاسم_بابایی
📅چهارشنبه ۲۱ آذر ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۰
🏢 قم، سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐 skyroom.online/ch/iict/naghd
🔍 مشروح خبر👇
🌐 iict.ac.ir/dennett-2
#کرسی I #هفته_پژوهش
سایت I ایتا I بله I آپارات I اینستاگرام
🆔 @iictchannel
هدایت شده از کانال اختصاصی قاسم کاکایی
📣 انجمن علمی - دانشجویی دانشکده الهیات دانشگاه شیراز برگزار می کند:📣
💠 دوره شرح مثنوی معنوی💠
✅ با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر قاسم کاکایی
جلسهٔ: ۱۲۳
⏳زمان برگزاری :
سهشنبه، ۲۰ آذر ۱۴۰۳ _ ساعت ۱۶
🖇️لینک شرکت آنلاین در دوره :
https://vroom.shirazu.ac.ir/elmi23
📌(شرکت برای عموم آزاد است )
✅ @ghkakaie
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
#نشست_تخصصی #فلسفه_دین
🔰 گروه علمی فلسفه دین، جلسه۱۶۲
🔻 تحلیل عقلی تجربههای نزدیک مرگ
🎤 حجتالاسلام حمیدرضا گودرزی
🗓 سه شنبه ۱۴۰۳/۰۹/۲۰، ساعت ۱۹:۳۰
📲جلسه به صورت مجازی برگزار میشود
💻لینک حضور در جلسه
https://b2n.ir/f.din
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
#گزارش #نشست_تخصصی
✅علامه قائل به توقیفی بودن اسماء الهی نیست
⬅️ نشست علمی با موضوع «اسماءالحسنی در المیزان»
🔰حجتالاسلام حسین شهسواری؛ استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در سه جلد از المیزان موضوع #اسماء_حسنی آمده است که بیشترین مباحث در جلد هشتم طرح شده است، گفت:
🔸در جلد هشتم محوریت بحث با آیه شریفه« وَلِلَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى فَادْعُوهُ بِهَا وَذَرُوا الَّذِینَ یُلْحِدُونَ فِی أَسْمَائِهِ سَیُجْزَوْنَ مَا کَانُوا یَعْمَلُون» است؛ مرحوم علامه در جلد هشتم به صورت مفصل به این بحث و به مفهوم اسم و حسنی و یلحدون پرداخته است. علامه درباره معنای اسم، معنای اصطلاحی را لحاظ کرده و فرموده است: ما یدل به علی شیء اسم…؛ در اصطلاح اهل حقیقت یا عرفا گفته شده است: فان اللفظ انما هو الاسم و ان الاسم حقیقی انما هو وجود متعین؛ اسم همان وجود متعین و خاص است. علامه فرموده که اسم گاهی اوقات لفظ، اسم حقیقی یعنی مسمای لفظ و گاهی عین مسمی و … است.
🔹وی افزود: مرحوم علامه معتقد است که اسم عین مسمی است و #ابن_عربی هم گفته است اسم، نفس تعین یا مطلق وجود و حقیقت ذات است یا چیزی که اشاره به ذات دارد. قیصری در مقدمات فصوص آورده است ذات با صفت معینه و اعتبار تجلی از تجلیات را اسم گویند مثلا رحمان اسمی از اسماء است و به تعبیر علامه #حسنزاده_آملی ما یک وقت اسم، داریم گاهی اسم اسم و گاهی اسم اسم اسم.
📝برای مطالعه گزارش نشست، کلیک کنید.
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
ACH (2)(1).pdf
527.1K
◾️ گفتگویی با استاد محمدحسین حشمت پور در باب «فلسفهی اسلامی: چالشها و انتقادها».
@safsat
هدایت شده از کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
آشنایی با اساتید معاصر فلسفه
۱۶. سید یحیی یثربی
https://www.yasrebi.org/fa/biography
https://www.yasrebi.org/fa/book/78
#فلسفه
#اساتید
4_5911222124378328210.mp3
78.02M
🔺درسگفتار تاریخ فلسفه غرب
👤دکتر محمدمهدی اردبیلی
🔹 ترم چهارم: دکارت، آغاز فلسفه مدرن
🎙صوت جلسه اول
#اردبیلی
#تاریخ_فلسفه
#صوتی
@nutqiyyat
Ottoman_Philosophy-103769783.pdf
86.8K
الرسالة في تحقيق العلم والمعلوم.pdf
2.87M
الموجز في المنطق.pdf
1.78M
Dimitri_Gutas_Orientations_of_Avicenna's_Philosophy_Essays_on_His.pdf
14.05M
هدایت شده از استاد عبدالرسول عبودیت
✨#یادآوری #امشب
✅ #سه_شنبه_های_فلسفی با تدریس #استاد_عبدالرسول_عبودیت:
💠 موضوع: تشکیک در وجود
🗓 سه شنبه 1403/09/20
⏰رأس ساعت: 19
📍مؤسسه پژوهشی امام علی(ع): قم، خ شهیدین قدوسی و بهشتی، ک4، پلاک49.
👈شرکت در جلسۀ #حضوری برای عموم خواهران و برادران #بلامانع است.
💢با توجّه به #ثبت_نام 145 نفر، پخش آنلاین این جلسه و جلسات بعدی و همچنین اعطای مدرک شرکت در دوره صرفاً برای عزیزانی صورت می گیرد که در دوره #تشکیک_وجود ثبت نام کرده باشند.
✅ جهت ثبت نام به آیدی پیام دهید:@Imam111
💠 استاد عبدالرسول عبودیت: ایتا | تلگرام
دكتور أيمن المصري:
العقل الفعال بين أرسطو وابن سينا
عالم الطبيعة عند أرسطو عالمٌ مغلقٌ على ذاته ويعمل بمادته الأزلية المبرمجة على طبق نظام العناية الإلهية الأزلية، فكل حركة وتغير يقع فيه فهو خروج من القوة إلى الفعل بأسبابٍ من داخل عالم الطبيعة، فكل ما يحدث ويتولَّد من سائر الكائنات سوى النفس الإنسانية هو بسبب التأثيرات الضوئية والحرارية للشمس والقمر والنجوم بالإضافة إلى عوامل طبيعية أخرى، أما النفس الإنسانية فما يخرجها من القوة إلى الفعل هو العقل الفعَّال الموجود في داخل الإنسان وليس خارجه، ويتكامل ويتحرك الإنسان نحو عالم الغيب بالغائية...وهذا ما ينسجم في الجملة مع العقل والنظريات العلمية الحديثة.
أما ابن سينا فبنزعته الأفلوطينية جعل العقل الفعال خارج عالم الطبيعة وهو الذي يفيض كل شيء من الصور والأعراض على المادة الأولى في عالم الطبيعة...ويواجه معضلة ارتباط الثابت بالمتغير ونقص المبادئ العليا للوجود.
ما يثير السخرية هو أنه لا يوجد دليل على أن العقل الفعّال عند أرسطو هو شيء داخلي. الدراسات الحديثة في الدراسات الأرسطية تتفق مع هذا الرأي. في الواقع، ألكسندر نفسه، أحد أفضل شُرّاح أرسطو، وهو شخص لم يتأثر بالأفلاطونية، قال أيضًا إن العقل الفعّال شيء خارجي وعرّفه بأنه الله نفسه، أي العقل الذي أشار إليه أرسطو في كتاب "لام" من الميتافيزيقا. في الحقيقة، بين الفلاسفة الأرسطيين اليونانيين والعرب هناك اتفاق على أن العقل الفعّال خارجي. الشخص الذي خالف هذا الإجماع هو توما الأكويني، وقد خالفه بشكل أساسي لأسباب دينية مسيحية. وبالتالي، فإن موقف الدكتور أيمن هو في الواقع الموقف التوماوي، وليس الموقف الأرسطي.
أما بخصوص ادعاء الدكتور أيمن بأن ابن سينا جعل العقل الفعّال خارجيًا بسبب تأثير الأفلاطونية - فهذه نظرة سطحية و ساذجة. فإن ذلك كمن يقول أن أرسطو اعتقد أن العالم أزلي لأنه كان مفكرًا وثنيًا!. و هذا ليس صحيح بل اعتقد ذلك لأنه ظن أنه يملك حججًا تثبت ذلك. وبالمثل، السبب الذي جعل ابن سينا يعتقد أن العقل الفعّال خارجي هو أنه اعتقد أنه يملك حججًا برهانية. وهذه الحجج يجب أن تُناقش إذا أراد أحد أن يخالف رأيه
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
دكتور أيمن المصري: العقل الفعال بين أرسطو وابن سينا عالم الطبيعة عند أرسطو عالمٌ مغلقٌ على ذاته وي
إليك دليلين يوضحان سبب كون العقل الفعّال خارجيًا عند أرسطو. الدراسات الحديثة حول أرسطو تتفق عليهما:
1. مناقشة أرسطو في كتاب *النفس* (الكتاب الثالث، الفصل الخامس) تشير إلى أن العقل الفعّال "منفصل" و"غير ممتزج" و"خالد". هذه الأوصاف تتناسب أكثر مع واقع خارجي ومتعالٍ بدلاً من أن تكون شيئًا داخليًا مرتبطًا بالأفراد.
2. في كتاب ما بعد الطبيعة (الكتاب لام [Λ])، يصف أرسطو "العقل الإلهي" بأنه المحرك غير المتحرك، السبب النهائي ومصدر كل الفعلية. غالبًا ما يرى الباحثون وجود صلة بين هذا العقل الإلهي والعقل الفعّال الذي ورد ذكره في كتاب *النفس*، مما يدعم التفسير الذي يعتبره خارجيًا
moghayese_va_naghd_esbat_vojod_khoda.pdf
217.4K
هدایت شده از کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
آشنایی با اساتید معاصر فلسفه
۱۷. مرحوم حسن حسن زاده آملی
https://fa.wikishia.net/view/%D8%AD%D8%B3%D9%86_%D8%AD%D8%B3%D9%86%E2%80%8C%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D9%87_%D8%A2%D9%85%D9%84%DB%8C
https://fa.wikishia.net/view/%D9%81%D9%87%D8%B1%D8%B3%D8%AA_%D8%A2%D8%AB%D8%A7%D8%B1_%D8%AD%D8%B3%D9%86_%D8%AD%D8%B3%D9%86%E2%80%8C%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D9%87_%D8%A2%D9%85%D9%84%DB%8C فهرست آثار
#اساتید
#فلسفه
4_5911222124378328216.mp3
78.28M
🔺درسگفتار تاریخ فلسفه غرب
👤دکتر محمدمهدی اردبیلی
🔹 ترم چهارم: دکارت، آغاز فلسفه مدرن
🎙صوت جلسه دوم
#اردبیلی
#تاریخ_فلسفه
#صوتی
@nutqiyyat
https://www.bristol.ac.uk/centre-for-study-abroad/summer-school/undergraduate/medieval/
مطالعات قرون وسطا
دانشگاه بریستول انگلستان
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
#کلام_اساتید
🔰حكمت متعاليه از دو نظر بر طريقه اشراقى برترى دارد...
آیتالله سبحانی:
1️⃣يكى اين كه صدر المتألهين راهى را كه شيخ اشراق آغاز نمود تكميل كرد، و در اثبات هماهنگى و تطابق عقل و شرع در معارف الهى سعى بيشترى نمود و توفيق بيشترى به دست آورد چنانكه از مراجعه به كتب فلسفى، و تفسيرى او به دست مىآيد.
2️⃣نكته ديگر اين كه: وى اصولى را در فلسفه تأسيس كرد، كه در فلسفه شيخ اشراق وجود نداشت و از اين طريق فلسفه او امتياز بيشترى يافت مانند «اصالت وجود»، «تشكيك در حقيقت وجود»، «حركت جوهرى»، «اتحاد عاقل و معقول» و بحثهاى مهم ديگر؛ و چنان كه مىدانيم اصول مزبور در تبيين و تحكيم معارف الهى نقش مؤثر دارد و بر پايه آنها بسيارى از معضلات فلسفى حل مىگردد.
#آیتالله_سبحانی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami