eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.6هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
92 ویدیو
838 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
📘 کتاب «فیزیک خداباوری» 💠 این کتاب اثر جفری کوپرسکی؛ استاد فلسفۀ دانشگاه ایالتی دره ساگیناو آمریکا و ترجمۀ امیرمسعود جهان بین است که توسط نشر پارسیک به چاپ رسیده است. 🔸 متکلمان و فیلسوفان دین بیش از پیش به علم و به ویژه در حوزه فیزیک علاقه مند شده اند. از تنظیم دقیق ثابت‌های جهانی گرفته تا مکانیک کوانتومی، نسبیت، و کیهان‌شناسی، فیزیک موضوعی است که به طور شگفت‌آوری در ارتباطش با حوزه دین گسترده است. 🔹 با این حال، پر کردن شکاف بین این زمینه ها مشکل ساز است. کسانی که در دین و علوم انسانی هستند معمولا فقط در سطح عمومی با علوم ریاضی تعامل دارند و فیزیکدانان اغلب متافیزیک و دین را نادیده می گیرند. 🔸 کتاب «فیزیک خداباوری» یک حد وسط مهم و ضروری بین این رشته‌ها بیان می‌کند و تحلیلی انتقادی از روش‌های درهم تنیده شدن فیزیک در موضوعات دینی ارائه می‌کند. 🔹 نویسنده در این نوشتار سعی کرده با شفاف‌سازی استدلال‌های اغلب پیچیده، طیف گسترده‌ای از موضوعات را پوشش می‌دهد که شامل کنش الهی، اراده آزاد، برهان تنظیم دقیق، طبیعت‌گرایی، قوانین طبیعت، رابطه بین علم و دین، و بحث بر سر طراحی هوشمند می‌شود. 📝 معرفی کتاب: B2n.ir/u42599 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
💠 زبان و نقش آن در شکل‌دهی معرفت برخی پژوهشگران در نظریه جبر زبانی [Linguistic determinism] درصدد تایید این مطلب هستند که ساختار زبان مادری و نحوه استفاده از آن، نقش مهمی در فرایندهای فکری ما مانند مفهوم‌سازی، حافظه، ادراک حسی و شکل‌دهی معرفت دارد. افرادی که به زبان‌های مختلف صحبت می‌کنند فرآیندهای فکری متفاوتی دارند. افراد چندزبانه ممکن است احساس کنند که با یادگیری زبان جدید، نگرش و دیدگاهشان نیز درباره جهان تغییر می‌کند. این نظریه به نام نسبیت زبانی [linguistic relativity] نیز شناخته می‌شود. به عنوان مثال، پیتر گوردون [Peter Gordon] که پژوهشگر حوزه زبان‌شناسی است، زبان پیراها [Pirahã] -بومیان آمازون آمریکای جنوبی- را مورد مطالعه قرار داد. او متوجه شد که پیراها می‌توانند بین اعداد یک، دو و سه تمایز قائل شوند، اما به دلیل محدودیت زبانی برای اعداد بزرگتر از آن قدرت تمییز کمتری دارند. او دریافت که پیراها اشیا را صرفاً در سه دسته کوچک، بزرگ و بسیار می‌فهمند. همچنین تحقیقات دیگر نشان می‌دهد برخی زبان‌ها کلمات مخصوصی برای اشاره به رنگ‌ها یا اشیا دارند که در زبان انگلیسی وجود ندارد. به عنوان مثال، زبان روسی دو واژه برای اشاره به اختلاف جزئی در رنگ آبی دارد و افرادی که به این زبان صحبت می‌کنند، سریع‌تر بین رنگ‌های آبی تمایز قائل می‌شوند. همچنین، اسکیموها [Eskimo] در زبان خود واژگان متعددی برای برف دارند که به آنها امکان می‌دهد در منطقه‌ای که زندگی می‌کنند بهتر از غیربومی‌ها جهان خود را بشناسند. 📘Theory of knowledge (2020) مصطفی بسمل ➖➖➖ 🌐 @EpistemeHub | کانال معرفت‌شناسی
الفرق بين قول المتكلمين وقول النظام في تركب الجسم هو أن المتكلمين قالوا –بالدلالة المطابقية– بتركب الجسم من أجزاء لا تتجزأ متناهية موجودة بالفعل، والنظام قال –بالدلالة الالتزامية– بتركب الجسم من أجزاء لا تتجزأ غير متناهية موجودة بالفعل. قال المحقق الطوسي: " قيل: وقد تناظر الفريقان، فلمَّا ألزم أصحابُ المذهب الأول [أي مذهب المتكلمين] أصحابَ المذهب الثاني [أي مذهب النظام] وجوبَ وقوع قطع مسافة محدودة في زمانٍ غير متناه، ارتكبوا [المذهب الثاني] القول بالطفرة. " يعني بناءً على مذهب النظام من القول بتركب الجسم من أجزاء لا تتجزأ غير متناهية موجودة بالفعل يلزم أن يكون في المسافة بين النقطة أ والنقطة ب أجزاء غير متناهية بالفعل، فحتى تَقطع من أ إلى ب لا بد أن تطوي أجزاء غير متناهية بالفعل، وطوي الأجزاء غير المتناهية بالفعل إنما يكون في زمان غير متناه، فيلزم أن يكون قطع المسافة بين أ وب –التي هي مسافة محدودة، ولتكن مترًا– في زمان غير متناهٍ، وهذا خلاف الواقع والبداهة. أجاب النظام: بأن قطع المسافة –المحدودة من أ إلى ب– يكون بالطفرة، أي بدون أن يطوي كل الأجزاء غير المتناهية، أي بدون أن يمر على كل الأجزاء غير المتناهية، فمثلًا يكون الجسم في الجزء الذي لا يتجزأ 1، ثم يطفر إلى الجزء الذي لا يتجزأ 3 بدون أن يطوي الجزء الذي لا يتجزأ 2، فالجسم يطفر من جزء لا يتجزأ إلى جزء لا يتجزأ آخر بدون أن يمر على الجزء الذي لا يتجزأ الوسطاني وهكذا، فالجسم كأنه يوجد ويعدم لا أنه يوجد ويعدم. يعني أن مدار الإشكال على أن الجسم يمر على كل الأجزاء التي لا تتجزأ، ثم بضم أن كل الأجزاء التي لا تتجزأ غير متناهية بالفعل، يلزم أن الجسم يمر على غير المتناهي بالفعل، والنظام سلِّم الكبرى ومنع الصغرى، فقال بأن الجسم يمر على بعض الأجزاء التي لا تتجزأ لا على كل الأجزاء التي لا تتجزأ، والحال أن البعض متناهٍ لا غير متناه حتى يلزم قطع غير المتناهي، فيتحصَّل أن الجسم يقطع بعضًا من الأجزاء التي لا تتجزأ، ثم بضم أن كل بعضٍ من الأجزاء التي لا تتجزأ متناه، يلزم أن الجسم يقطع المتناهي، ثم لمَّا بقي بيان كيفية هذا القطع، قال بالطفرة. وردَّ: بأن هذا ظاهر البطلان وخلاف الوجدان؛ ولذا ترك الشارح المحقق بيان فساده. قال المحقق الطوسي: " ولمَّا ألزم هؤلاء [أي أصحاب مذهب النظام] أصحابَ المذهب الأول [أي مذهب المتكلمين] تجزئةَ الجزء القريب من مركز الرحى [أي المحيط الداخلي] عند حركة الجزء البعيد [أي المحيط الخارجي]، وقَطْعَه مسافة مساوية لجزء واحد [أي جزء لا يتجزأ]؛ لكون القريب أبطأ منه [أي إذا كان المحيط الخارجي يقطع جزءًا واحدًا، فلا بد أن يقطع المحيط الداخلي أقل من ذلك الجزء الواحد]، ارتكبوا [المذهب الأول] القول بسكون البطيء في بعض أزمنة حركة السريع، ولزمهم من ذلك القولُ بانفكاك الرحى عند الحركة. فاستمر التشنيع بين الفريقين بـ «الطفرة» و «تفكك الرحى» على ما هو المشهور. " يعني في الرحى هناك محيطان: محيط داخلي قريب من المركز، ومحيط خارجي بعيد عن المركز، ولا شك أن المحيط الخارجي –وليكن أ– يقطع مسافة أكبر من المحيط الداخلي –وليكن ب– في الزمان الواحد، مثلًا في ساعة، المحيط أ يقطع خمسة أمتار، والمحيط ب يقطع ثلاثة أمتار، فلو فرضنا أن المحيط الخارجي أ قطع مسافة بمقدار جزء لا يتجزأ في زمان ج، للزم أن المحيط الداخلي ب قطع مسافة بمقدار أقل من جزء لا يتجزأ في زمان ج، فيلزم أن يكون هناك شيء أصغر وأقل من الجزء الذي لا يتجزأ، فيلزم أن الجزء الذي لا يتجزأ يتجزأ، هذا خلف. أجاب المتكلمون: بأن المحيط الخارجي أ إذا تحرّك بمقدار جزء لا يتجزأ، فالمحيط الداخلي ب يتحرّك بمقدار جزء لا يتجزأ، لكن يسكن المحيط ب، ثم يتحرك المحيط أ مرة أخرى، فيكون مقطوع المحيط أ أكبر من مقطوع المحيط ب. وردَّ: بأن اللازم من هذا هو تفكك الرحى؛ إذ حال سكون المحيط الداخلي ب وحركة المحيط الخارجي أ، فقد افترق المحيط الخارجي عن المحيط الداخلي، فقد تفكك الرحى.
🔰 سلسله نشست‌های علمی فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه در سال ۱۴۰۳ 🌺 درس‌گفتار اول(جلسه ۶): فلسفه اجتماعی ملاصدرا با محوریت نظام حقوقی و اخلاقی در شهر و خانواده(مشهد پنجم شواهدالربوبیه) 🌺 درس‌گفتار دوم(جلسه ۲۶): معرفة‌النفس با رویکرد فلسفه اجتماعی(مشهد سوم شواهدالربوبیه) 🌷 دکتر سید مهدی امامی جمعه، استاد تمام دانشگاه اصفهان 🔹 پنج‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳، ۸صبح تا ۱۲ 🔹 اصفهان، خیابان حافظ، ساختمان شماره یک دفتر سالن جلسات ریاست تبلیغات اسلامی اصفهان. 🔸 مشاهده‌ی برخط: m8r.ir/1001
پژوهش‌های منطقی (جلد ۱) پیش‌گفتارهایی بر منطق محض 3٬200٬000 ریال اثر ادموند هوسرل ترجمه طالب جابری
❎ تفاوت اصطلاحات (۴۲) تفاوت تسلسل باطل و تسلسل غیرباطل ۱. تسلسل باطل که همان تسلسل در علت و معلول است, اجزای آن باید دارای وجود بالفعل و اجتماع در وجود و ترتب علّی و معلولی داشته باشند، اما تسلسل غیر باطل این شرایط را ندارد.
نظریه میرداماد درباره چگونگی تحقق خارجی حرکت و معانی آن_122115.pdf
506.4K
نظریه میرداماد درباره چگونگی تحقق خارجی حرکت و معانی آن محمود صیدی سید محمد موسوی
📕📙 مجموعه ۹ جلدی بن‌مایه‌های فلسفه دین 🔴 زیر نظر دکتر سید حسن حسینی، استاد تمام و عضو هیئت علمی گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف 📝 مترجمان 📌 زهرا زرگر، نیما نریمانی، ابراهیم مقصودی، صبا فریدونی، طه عبداللهی، جواد درویش، مسعود طوسی 💢 انتشارات سروش 📌 عناوین: معرفت‌شناسی دینی صفات الهی خدا و زمان خدا و انگیزش عاطفی قلمروزدایی علم و دین برهان طراحی خدا و امور مجرد اختفای الهی برهان‌های کیهان‌شناختی 🆔 @theismschool
▫️ دنیل کلمنت دِنِت فیلسوف آمریکائی درگذشت. دنت کودکی خود را در لبنان به همراه پدرش سپری کرد، پدر او دکترای اسلام‌شناسی از دانشگاه هاروارد داشت و افسر امنیتی بود، دنت پدر خود را در یک سانحه هواپیمائی از دست داد. دنت در دانشگاه آکسفورد شاگرد گیلبرت رایل و در آمریکا شاگرد کواین بود. دنت در زمینه فلسفه ذهن، فلسفه علم، فلسفه زیست‌شناسی و تکامل پژوهش می‌کرد. دنت بارها اظهار کرده بود که از زمان آکسفورد پروژه فکری او تغییری نکرده است و این پروژه در درجه اول ارائه‌ی فلسفه ذهنی مبتنی بر تحقیقات تجربی است. دنت از منظر دینی آتئیست بود و عضو Secular Coalition for America و همچنین Committee for Skeptical Inquiry بود. او درباره دین معتقد بود: « دین می‌تواند کارکرد مناسبی چون نظم‌بخشی داشته باشد. از این رو می‌توان در مدارس، دین را تدریس کرد تا کودکان با سنت‌هایی مانند هندوئیسم، بودیسم، کنفسیوس و اسلام آشنا شوند. [او معتقد است] ما نخواهیم توانست ادیان را حذف کنیم. شاید به شکل ضعیف شده این دین باقی بماند، ولی کماکان خطرناک خواهد بود. مانند سرماخوردگی و ویروس آن؛ با این همه پیشرفت علم هنوز هم کنترل نشده و ما را مدام بیمار و ضعیف می‌کند.« ( دین آنلاین ) « دِنِت در جدیدترین کتاب خود، «تپش‌های شهود و ابزارهای دیگر برای اندیشیدن»، به بیان آخرین دیدگاه‌های خود درباب ابزارهای کارآمد و منطقی برای تفکر انتقادی و چگونگیِ پاسخ گفتن به پرسش‌های بنیادین پیرامونِ ماهیّت زندگی می‌پردازد. گزیده‌ای از این کتاب به انتخاب روزنامهٔ گاردین، توسط محمّدمهدی مرادی ترجمه شده‌است. » ( ویکیپدیا ) t.me/nutqiyyat
اثبات علیت.pdf
178.1K
علامه در اثبات از ماهیت و حالت امکانی آن بهره می برد، این امر با توجه به اصالت وجود چگونه ممکن است؟
کتاب‌شناسی مسئلۀ شر | انجمن علمی فلسفۀ دین ایران https://philor.org/?page_id=2989
🔰جلسه گروه علمی فلسفه هنر و ارتباطات(جلسه ۹۹) ⬅️ظرفیت شناسی حکمت متعالیه در تبیین هنر اسلامی 🎤حجت الاسلام استاد علی امینی نژاد 🗓 دوشنبه ۱۴۰۳/۱/۳ساعت ۱۹:۴۵ 🖇 حضوری 🏢 قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، فرعی اول سمت چپ،اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی 🆔 @hekmateislami
علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی.ج.خامس.۲.mp3
1.88M
📜 علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی (۲۷) ✨ نفس از جواهر است یا اعراض؟ (۲) 📌بیان دوم طریق جدلی با وحدت نوعی 📌بیان سوم آثار حیات قابل ارجاع به عرض نیست. https://eitaa.com/taraef110
الهیات ابن سینا مطالعه ای در سیاق تاریخی و علمی (کتاب طه) 3٬400٬000 ریال اثر روبرت ویزنوسکی ترجمه احمد عسگری زمینه و سیاقی که مباحث فلسفی در آن ظهور و تکون داشته برای فهم آن‌ها بسیار مهم و اساسی است. لذا انواع مطالعات از هر سنخ و از هر قبیل ترتیب می‌گیرد تا عناصر و مفاد سیاق مربوط تا آن‌جا که ممکن است معلوم گردد. در این نوع مطالعه به عوض آن‌که متمرکز بر متنی خاص و مقید به فیلسوفی مشخص باشیم، سیر فلسفه را در تاریخ تعقیب می‌کنیم و آن را بیش‌تر از حیث مسائلی که فکر فلسفی را تحریک و تنظیم نموده بحث می‌کنیم. کتاب الهیات ابن‌سینا مورد و نمونه‌ای بارز و قابل توجه از این نوع مطالعه در سنت فلسفی اسلام و به طور مشخص ابن‌سیناست. مولف در این کتاب کوشیده است عناصر و مفاهیمی را در تاریخی بررسی کند که در شکل‌گیری مابعدالطبیعه در جهان اسلام تاثیر به‌سزایی داشته و در عین حال تاکنون از این منظر مغفول بوده‌اند.
خاتمه.pdf
206K
۱.نوع وحدت و کثرت چیست؟ ۲. آیا در تقابل داریم؟
سمینار دو روزه منطق رياضي و كاربردهاي آن 2 و 3 خرداد ماه 1403 پژوهشکده ریاضیات، پژوهشگاه دانش‌های بنیادی ----------------- گروه منطق رياضي پژوهشكده رياضيات پژوهشگاه دانش‌هاي بنيادي با همکاری انجمن منطق ایران در نظر دارد به منظور آشنايي اعضاي هيأت علمي و دانشجويان دوره هاي تحصيلات تكميلي با آخرين دستاوردهاي پژوهشگران در حوزه منطق رياضي، همايش دو روزه‌اي در اين زمينه برگزار نمايد. پوستر، لیست سخنرانان مدعو و برنامه‌ی سخنرانی‌ها متعاقباً از طریق سایت انجمن منطق ایران و پژوهشگاه دانش‌های بنیادی منتشر خواهد شد. 👇👇👇 https://math.ipm.ac.ir
💢سه راهنما برای سه کتاب فلسفی کلاسیک ✍️امیرحسین خداپرست (عضو گروه فلسفه غرب مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) 📎منبع: روزنامه اعتماد (شماره 5744 - دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳) 🔶ضیافت ضیافت یکی از مشهورترین محاوره‌های افلاطون است، به گونه‌ای که اهمیت و شهرت آن از اهمیت و شهرت معمول کتابی فلسفی فراتر رفته و همواره مخاطبان عمومی بسیاری را از جهات مختلف به خود مشغول کرده است. خواندن ضیافت افلاطون مانند خواندن بیشتر محاوره‌های فلسفی او برای مخاطب عادی چندان دشوار نیست: گرچه ممکن است خواننده به ‌درستی متوجه سیر گفت‌وگو و استدلال‌پردازی‌ها نشود، لذت بردن از گفت‌وگو و نحوه‌ مواجهه‌ سقراط با مسائل و استدلال‌های طرف مقابل خود و نیز تامل در مسائل اساسی اندیشه‌ بشری به اندازه‌ کافی لذت‌بخش است. با این حال، اگر کسی بخواهد از این لذت اولیه فراتر رود و جزئیات و ظرایف مسائل مطرح در محاوره، استدلال‌ها، سوابق و لواحق بحث و شیوه‌های متفاوت شرح و تفسیر محاوره را دریابد، بی‌تردید نیازمند خواندن راهنمایی درباره‌ محاوره است که او را به سطوح عمیق‌تر آن هدایت کند. توماس کوکسی در ضیافت افلاطون، راهنمای خواننده چنین مسئولیتی را بر عهده گرفته و کوشیده است نخست، زمینه‌ شکل‌گیری این محاوره را روشن سازد؛ سپس مضامین اصلی آن را مشخص کند تا خواننده با آگاهی اجمالی از آنچه پیش رو دارد وارد متن شود و پس از اینها، متن را، شامل سخنان همه‌ کسانی که در ضیافت افلاطون طرف گفت‌وگو هستند، شرح بدهد. در فصل آخرِ کتاب کوکسی به واکنش‌ها به این محاوره‌ افلاطونی و تاثیرات آن بر اندیشه‌های فلسفی، هنری و ادبیِ بعدی می‌پردازد.ضیافت افلاطون، راهنمای خواننده را محمدعلی شامخی به فارسی برگردانده و نشر نی آن را در 270 صفحه منتشر کرده است. https://t.me/hekmatfalsafe
🔶اخلاق اخلاق اثری مهم و دوران‌ساز از فیلسوف برجسته‌ عقل‌گرا در اوایل دوره مدرن، باروخ اسپینوزاست. اسپینوزا در این کتاب به شیوه‌ای خاص، بنا بر نظامی مقتبس از اثبات هندسی، فلسفه‌ خود را عرضه کرده است. کتاب از مضامینی چون چیستی و اثبات جوهر و حالات آن آغاز می‌شود و دامنه‌ آن، به شکلی شگفت‌انگیز، با تکیه بر مدعاها و اثبات‌های قبلی، به مسائلی مانند طبیعت و منشا نفس، عواطف انسانی، امکان آزادی اراده و اخلاق کشیده می‌شود. این کتابِ دشوار سال‌ها پیش به دست محسن جهانگیری، استاد فقید فلسفه در دانشگاه تهران، به ‌دقت به فارسی ترجمه شد (و از غرایب است که در سال‌های اخیر چند ترجمه‌ دیگر از آن به نام مترجمانی نه چندان شناخته ‌شده، بدون هیچ توضیح یا ارجاعی به ترجمه‌ جهانگیری منتشر شده است) . خواندن اخلاق اسپینوزا واقعاً کار راحتی نیست و حتی فلسفه‌آموختگان نیز برای فهم مضامین و استدلال‌های آن نیازمند کلاس درس یا شرح و تفسیرند. کاری که جی. تامس کوک در اخلاق اسپینوزا، راهنمای خواننده کرده، آن است که کمک کند خواننده این کتاب را بهتر فهم کند. او از توضیحی عمومی درباره‌ فلسفه‌ اسپینوزا و پس‌زمینه‌ کتاب آغاز کرده و سپس، مضامین اصلی آن را با نظر به تاثیری که فیلسوفان پیشین بر اندیشه‌ اسپینوزا نهاده‌اند، مطرح کرده است. فصل سوم کتاب به خواندن متن اختصاص دارد و کوک گام‌ به‌ گام خواننده را برای فهم ادعاها و استدلال‌های اسپینوزا در اخلاق راهنمایی می‌کند. در پایان نیز فصلی به تاثیر این کتاب بر اندیشه‌های بعدی اختصاص داده شده است. اخلاق اسپینوزا، راهنمای خواننده را علی حسن‌زاده به فارسی ترجمه و نشر نی آن را در 228 صفحه منتشر کرده است. https://t.me/hekmatfalsafe
🔶ترس و لرز ترس و لرز، اثر سورن کیرکگور، یکی از آثار کلاسیک فلسفه و الهیات به شمار می‌آید. زمینه‌ اصلی کتاب حکایت تأملات و رنج‌ها و ترس‌ولرزهای ابراهیم در مسیر قربانی کردن فرزندش، اسحاق، به امر الهی است. با طرح این حکایت، کیرکگور به مسائلی مهم و دشوار در زندگی انسانی می‌پردازد، مسائلی چون عشق، رنج، ایمان، اخلاق، حقیقت، خدا، آزادی که نه به دوره‌ تاریخی خاص و نه به جغرافیایی خاص وابسته‌اند و مسائل وجودی انسان، همیشه و همه جا و برای فردفرد آدمیان به شمار می‌آیند. ژان وال، فیلسوف فرانسوی، از قول کیرکگور می‌گوید که او «ترس و لرز را بهترین کتاب خود می‌دانست؛ او می‌گفت این کتاب برای جاودانه کردن نام من کافی است. «دیالکتیک تغزلی» او، هنر او در وادار ساختن ما به حس کردن خصلت‌های ویژه‌ی این قلمرو مذهب ... هرگز چنین ژرف بر ما تاثیر ننهاده است و نیز هرگز ... روایتش تا این حد با شخصی‌ترین جدال‌هایش در پیوند نبوده است». او همچنین تایید می‌کند که «این دشوارترین اثر کیرکگور است که در آن بیش از هر اثر دیگر به هر وسیله‌ای در سرگردان کردن خواننده کوشیده است». این بیان ژان وال که بر پشت جلد ترجمه‌ فارسی عبدالکریم رشیدیان از ترس و لرز حک شده، کافی است تا نشان دهد این کتاب نیز برای بهتر فهم شدن نیازمند راهنماست. این راهنما را کلر کارلایل در ترس و لرز کیرکگور، راهنمای خواننده به دست داده است که علی حسن‌زاده آن را به فارسی ترجمه و نشر نی در 276 صفحه منتشر کرده است. کارلایل در این کتاب نخست مضامین اصلی ترس و لرز را معرفی می‌کند و پس از تفسیر جزءبه‌جزء متن، تاثیرات آن را بر اندیشه‌های بعدی نیز برمی‌رسد. https://t.me/hekmatfalsafe