20120327175331-3045-77.pdf
937.9K
بررسی_نسبت_عقل_و_وحی_از_نظر_مکتب.pdf
937.9K
13_Prof_Erik_Olsson_83_01_26Current_issues_on_Epistemology.mp3
50.7M
▫️ درسگفتار فلسفه ذهن
👤 دکتر پیروز فطورچی
📣 صوت جلسهی سیزدهم
#فلسفه_ذهن
#فطورچی
#صوتی
♦️♦️♦️
🔮 t.me/nutqiyyat
🔮 t.me/loghatsaz
🔮 instagram.com/nutqiyyat
🔮 https://youtube.com/@nutqiyyat
#معرفی_کتاب
فلسفه دین / براساس شرح مقاله دهم شفا، با محوریت تبیین وحی
حسین غفاری
چاپ اول ۱۴۰۲، انتشارات حکمت
قطع رقعی، ۳۸۶صفحه، جلد شومیز
قیمت: ۳۸۰۰۰۰تومان
@Bookcitycc
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
#معرفی_کتاب
📚بنیانهای نظری هنر اسلامی با تأکید بر حکمت متعالیه
🖋حامده راستایی؛ محمد مهدی حکمت مهر
⬅️ تولید اثر هنری زیبا، از امور #فطری است. در تمدن اسلامی نیز آثار هنری، از جایگاهی ویژه برخوردار بوده و توجه مخاطبان را به خود جلب کرده است. اگر چه اهتمامی برای طرح مباحث نظری #هنر اسلامی، وجود نداشته است، اما می توان با عنایت به تعالیم حکمت اسلامی، بنیان های نظری (هنر اسلامی) را از حکمت متعالیه استنباط نمود.
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔 @hekmateislami
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
#کلام_اساتید
✅ اصول فقه را بدون فلسفه نمیتوان متوجه شد...
🔸نهایه، همانطور که از نامش پیدا است آخرین کتابی است برای کسی که میخواهد در مورد فلسفه یک سری مطالب داشته باشد و نمیخواهد در این رشته، متخصص باشد. این کتاب برای کسی که میخواهد در مورد علوم اسلامی کار کند ضرورت دارد.
🔹حتی آيتالله جوادی قائل بود که اصول فقه را بدون فلسفه نمیتوان متوجه شد کما اینکه بسیاری اذعان کرده بودند که ما حاشیه مرحوم اصفهانی بر کفایه را متوجه نمیشویم و حتی گفته شده است که کلام ایشان در حاشیه حاوی مطالبی است که هر کدام از عبارات ایشان میتواند مبنا و اصل برای مطالب دیگر باشد که از آنها فروع کثیره ای متفرع شود.»
📝 درس نهایة الحکمة، آیت الله غلامرضا فیاضی، ۱۳۶۹/۰۷/۰۱
#آیتالله_فیاضی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
#آپارات
🔰فهرست برنامههای ارائه شده در آپارات مجمع عالی حکمت اسلامی:
🔸ویژه برنامه روز بزرگداشت ملارصدرا؛ استاد سید یدالله یزدانپناه
🔹ویژهبرنامه بزرگداشت روز معلم و شهادت استاد آیتالله مرتضی مطهری؛ دکتر مسعود آذربایجانی
🔸معرفی شیخ شهاب الدین سهروردی شیخ اشراق؛ استاد علی امینینژاد
🔹فیلمهای مرتبط با کنگره بینالمللی بزرگداشت علامه سیّدمحمدحسین طباطبایی
🔸ویژه برنامه فرهنگی ضیافت5؛ آیتالله محمدباقر تحریری
🔹پرسمان، پاسخ به شبهات اعتقادی، کلامی و فلسفی؛ دکتر محمد جعفری و دکتر ابوالفضل روحی
🔸ویژه برنامه فرهنگی ضیافت5؛ دکتر ابوالفضل خراسانی
🔹"حُسن حَسن" مستند شخصیت علمی علامه حسن زاده از منظر شاگردان
🔸و...
🟢 ما را در آپارات دنبال کنید 🟢
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
فلسفه ذهن جلسه ۱۴ پارت اول.mp3
34.8M
▫️ درسگفتار فلسفه ذهن
👤 دکتر پیروز فطورچی
📣 صوت جلسهی چهاردهم
پارت اول
#فلسفه_ذهن
#فطورچی
#صوتی
♦️♦️♦️
🔮 t.me/nutqiyyat
🔮 t.me/loghatsaz
🔮 instagram.com/nutqiyyat
🔮 https://youtube.com/@nutqiyyat
فلسفه ذهن جلسه ۱۴ پارت دوم.mp3
35.66M
▫️ درسگفتار فلسفه ذهن
👤 دکتر پیروز فطورچی
📣 صوت جلسهی چهاردهم
پارت دوم و اخر
#فلسفه_ذهن
#فطورچی
#صوتی
♦️♦️♦️
🔮 t.me/nutqiyyat
🔮 t.me/loghatsaz
🔮 instagram.com/nutqiyyat
🔮 https://youtube.com/@nutqiyyat
هدایت شده از موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
دکتر عبدی- همایش واقعگروی.mp3
16.36M
.
🥇 صوت «همایش ملی واقعگروی معرفتی در فلسفه اسلامی و چالشهای پيش روی آن»
🎧 سخنرانی علمی آقای دکتر حسن عبدی
✅ موضوع: بررسی تطبیقی واقعگروی معرفتشناختی از منظر علامه طباطبايی و کانت
⏰ تاريخ: 1403/02/24
🆔 @hekmatfalsafe
درسهایی در معرفتشناسی
بخش هفتم، تفاوت «معرفت» با «باورِ صادق»
در تعریف سه جزئیِ معرفت (باورِ صادقِ موجه)، توجیه (یا دلیل) ضامن و مؤیّدِ صدق باور است. آنچه «معرفت» را از «حدس درست» یا «صِرفِ باورِ صادق» متمايز ميسازد وجودِ مؤيّدِ صدق در يكي و عدمِ آن در ديگري است: معرفت باورِ صادقي است كه براي صدقش مؤيّد دارد، درحاليكه «حدسِ درست» مؤيّدِ صدق ندارد و فقط يك باورِ صادق است. مؤيّدِ صدقِ باور را توجيه (یا دلیل) مينامند. توجیه نظریات گوناگونی دارد که یکی از آنها مبناگروی است.
باورِ صادق، بهتنهایی، معرفت نیست؛ باورِ صادق وقتی معرفت است که موجّه یعنی مُدلَّل (دارای دلیل) باشد. توجیه ضامن و مؤیّدِ صدقِ باور است.
به مثالهاي زير توجه كنيد:
«الف» مبتلا به بيماري اسكيزوفرني است. او تصور ميكند كه هميشه كسي در تعقيبش است. وي ديشب در مسير برگشت به خانه نيز همين تصور را داشت و اتفاقاً برادرش كه نگران حال او بود او را تعقيب ميكرد.
«ب» فردي آرزوانديش است. او چندي پيش در یک مسابقهی بختآزمایی شرکت کرد. «ب» بر اين باور بود كه جايزهی اول اين مسابقه را خواهد بُرد. امروز نتايجِ مسابقه اعلام شده است و اتفاقاً نام او در رأس برندگان است.
در مثالهاي بالا، هم «الف» و هم «ب»، هر دو، رأي و نظري مطابق با واقع (صادق) دارند. هم «الف» در اين باور كه كسي در تعقيب اوست صادق است و هم «ب» در برندهشدنش در بختآزمایی. اما هيچيك از اين دو باور، مؤيِّد صدق ندارند: باور «الف» از بيماري او ناشي ميشود و باور «ب» در آرزواندیشی او ريشه دارد؛ ازاينرو، اين دو در باورهای خویش موجّه نيستند و درنتيجه، این باورها معرفت به حساب نميآيند.
توجيه يا مؤيّدِ صدق ويژگياي است كه با افزودهشدنش به رأيِ درست (باورِ صادق) آن را به معرفت تبديل ميكند.
اما «دلیل» چیست و ماهیت آن کدام است؟
ادامه دارد.
https://t.me/philosophicalmeditations
هدایت شده از مطالعات علم و اجتماع معنا
📘 کتاب « فیزیک ارسطو »
💠 مولف این اثر در واقع ارسطو فیلسوف یونان باستان است که توسط اسماعیل سعادت به فارسی ترجمه شده و به همت دکتر حسین معصومی همدانی بازنگری و ویرایش شده است و انتشارات هرمس آن را به چاپ رسانده.
🔸 بیش از یک سوم همۀ نوشتههای ارسطو ذیل عنوان یونانی فیزیک یا طبیعیات جای میگیرد. رسالۀ فیزیک مشتمل بر هشت کتاب است و در واقع فقط دو کتاب اوّل آن است که مقدّمهای کلّی بر تحقیق دربارۀ طبیعت است.
🔹 در کتاب اوّل، ارسطو دربارۀ چیزی بحث میکند که خود آن را «مبادی» موضوعات طبیعی میخواند، و این، اندکی بعد، به صورت تحلیلی در میآید دربارۀ مبادی حرکت، نه تنها حرکت «طبیعی»، بلکه هر نوع حرکتی.
🔸 در کتاب دوم شروع میکند به توضیح این معنی که چرا باید چنین باشد: به عقیده او، طبیعت را باید مبدأ حرکت دانست، ولی حرکت از نوعی خاصّ. ارسطو، به خصوص در این کتاب، و تا اندازهای هم در کتاب اوّل، میخواهد ما را، نه فقط با چیزی که امروز آن را فیزیک مینامیم، بلکه با علم طبیعی به طور کلّی، از جمله زیستشناسی، آشنا کند.
📝 معرفی کتاب: B2n.ir/g49025
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_طبیعیات
#فلسفه_فیزیک
#معرفی_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
﷽
🎙نکاتی از جلسهٔ15، جلد3 اسفار، استاد جوادی آملی
🔷پیشینیان می گفتند حرکت قطعیه در خارج نیست و در ذهن است و حرکت توسطیه در خارج است.
🔷حرکت در ذهن اصلا یافت نمی شود آنچه در ذهن یافت می شود معنا و مفهوم حرکت و حمل اولی حرکت است و تصورِ تدریج است نه شی تدریجی؛ شی تدریجی که در ذهن یافت نمی شود.
🔷حرکت در ذهن وجود ندارد، بلکه تصور حرکت است.
🔷تصور حرکت، حرکت نیست. همانطور که تصور اجتماع نقیضین، اجتماع نقیضین نیست..اجتماع نقیضین به حمل اولی اجتماع نقیضین است و به حمل شایع ، صورت ممکنه است.
🔷شریک الباری به حمل اولی شریک الباری است و به حمل شایع، مخلوق است.
🔷نقطهٔ سیال، راسم خط است:آنِْ سیال راسم زمان است.
🔷حرکت قطعیه در ذهن، به وسیله حرکت توسطیه رسم می شود.
🔷ثابت شد که ما یقینا حرکت نمی بینیم، ما سکونات را می بینیم که متصل به هم است، خیال می کنیم که حرکت است.
🔷یه امری در زمان یافت می شود، یه امری در آنْ یافت می شود، آنکه در آنْ یافت می شود، دفعی است و آنکه در زمان یافت می شود، تدریجی است.
🔷نهایت زمان و انقطاع زمان در آنْ است.
🔷نهایت یک شیء خارج از آن است زیرا نهایت شیء، عدم آن شیء است و انقطاع و پایان اوست.
🔷وجود متصل قار، همه اجزاء او با هم هستند. مثل وجود جسم.
🔷حرکت امر تدریجی است، ظرف او هم تدریجی است.. آنْ یک امر ثابت غیر قابل تقسیم است. لذا زمان در آنْ نمی گنجد.
🔷نه خود حرکتْ اول دارد و نه جزء او اول دارد.
🔷حرکت اول دارد یعنی طرف دارد یعنی منقطع است هم از طرف اول، چه اینکه خارج هم دارد، پایان هم دارد از طرف پایان هم منقطع است.
@HEKMATELAHI110
📌 بخش فلسفه دانشکده الهیات برگزار می کند:
🔻 سلسله نشست های فلسفی دانشکده الهیات دانشگاه شیراز
📍موضوع : بررسی کاربردهای قانون دوم ترمودینامیک در مباحث الهیاتی
🔸 ارائه دهنده: خانم توکلیان
دانشجوی سال چهارم دکتری فلسفه و کلام اسلامی
🔸 زمان : یکشنبه ۱۳ خرداد
ساعت ۱۲:۳۰ الی ۲
مکان: دانشگاه شیراز، دانشکده الهیات، سالن شهیدی
📍از دانشجویان دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی دعوت به عمل میآید.
📍لطفا از دوستان خود برای شرکت در جلسه و گفتگوی فلسفی دعوت به عمل بیاورید و این پیام را در سایر گروه های الهیاتی خود منتشر کنید
•┈┈••✾🌾🦅🌾✾••┈┈•
🪧 گروه هم اندیشی فلسفه و کلام
https://eitaa.com/joinchat/2058420870C09791cad8d
هدایت شده از مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند؛
❖ دوره جامع بهاره «ماجرای امتداد حکمت»
🔸 نسل چهارم : آیت الله یدالله یزدان پناه
🔸 با ارائه : استاد سید محمد حسین سعیدی حسینی
🔹 لینک ثبت نام
💻 https://nsayeh.com/?p=6800
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فلسفه ذهن جلسه ۱۵ پارت اول.mp3
29.04M
▫️ درسگفتار فلسفه ذهن
👤 دکتر پیروز فطورچی
📣 صوت جلسهی پانزدهم
پارت اول
#فلسفه_ذهن
#فطورچی
#صوتی
♦️♦️♦️
🔮 t.me/nutqiyyat
🔮 t.me/loghatsaz
🔮 instagram.com/nutqiyyat
🔮 https://youtube.com/@nutqiyyat
فلسفه ذهن جلسه ۱۵ پارت دوم.mp3
31.97M
▫️ درسگفتار فلسفه ذهن
👤 دکتر پیروز فطورچی
📣 صوت جلسهی پانزدهم
پارت دوم
#فلسفه_ذهن
#فطورچی
#صوتی
♦️♦️♦️
🔮 t.me/nutqiyyat
🔮 t.me/loghatsaz
🔮 instagram.com/nutqiyyat
🔮 https://youtube.com/@nutqiyyat
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸 نشست علمی رابطه عدم قطعیت با قاعده علیت
🔰 قطب علمی فلسفه دین اسلامی و گروه منطق فهم دین پژوهشگاه با همکاری موسسه فرهنگی هنری حکمت بالغه برگزار میکند:
🎙 با حضور حجج اسلام و المسلمین:
➖ دکتر #حمیدرضا_شاکرین
مدیر گروه منطق فهم دین پژوهشگاه
➖ دکتر #علیرضا_قائمی_نیا
مدیر قطب علمی فلسفه دین اسلامی
✍️ دبیر علمی: #قاسم_بابایی
📅 یکشنبه ۱۳ خرداد ماه ۱۴۰۳، ، ساعت۱۳
🏢 قم، سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐 skyroom.online/ch/iict/qotb
🔍 مشروح خبر👇
🌐 iict.ac.ir/gheliaat
#نشست
🆔 @iictchannel
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
#نشست_تخصصی #فلسفه_غرب
🔰جلسه گروه فلسفه غرب(جلسه۳۱)
⬅️ ارزیابی انتقادی امکان هوش مصنوعی قوی با توجه به مبنای جسمانیه الحدوث بودن نفس انسانی
🎤حجتالاسلام دکتر سید محمد قاضوی
🗓 شنبه ۱۴۰۳/۰۳/۱۲ ساعت۱۸
🖇حضوری و مجازی
💻لینک حضور در جلسه
http://yun.ir/gharb
🏢 قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، فرعی اول سمت چپ، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
#گزارش #نشست_تخصصی
🔰هیچ برهان لمی نمیتواند عرض ذاتی را اثبات کند
⬅️ نشست علمی با موضوع «عدم جریان برهانهای لمی در علوم برهانی برای محمولات ذاتی و جریان برهان لمی در موضوعات علوم برهانی به عنوان اعراض غریب»
🔸حجتالاسلام والمسلمین عسکری سلیمانی امیری؛ استاد و پژوهشگر فلسفه، با بیان اینکه عوارض ذاتیه با #برهان مرتبط است زیرا این عوارض اگر ذاتی نباشد باید با برهان، معلوم و یقینی شود، گفت:
👈لذا این بحث مطرح است که انواع برهان با #عوارض _ذاتیه علوم برهانی مرتبط است. علوم برهانی هم علومی است که محمولهای ذاتی که در منطق از آن تعبیر به مسائل میشود با برهان باید معلوم شوند زیرا نظری هستند؛ عرض ذاتی لزوما نظری نیست ولی عرض ذاتی نظری قطعا با استدلال و برهان اثبات می شود.
🔹وی افزود: عرض ذاتی هم شامل #اعراض_مقومه و هم اعراض ذاتی باب علوم یعنی محمولهایی است که مقوم نیستند. ادعای کلی بنده است که عرض ذاتی علوم برهانی مانند هندسه، فلسفه، حساب، منطق و ریاضیات و حتی طبیعیات، احکامی را که برای موضوعات خود با ادله برهانی اثبات میکنند احکامی هستند که عرض ذاتی موضوع است. به تعبیر دیگر یک موضوع به خودی خود بدون نیاز به غیر، واجد عرض است و لازمه موضوع آن است که محمول از آن جدایی ندارد.
📝برای مطالعه گزارش نشست، کلیک کنید.
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislam
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
#کلام_اساتید
❇️خدمات عالمانی که اهل فلسفه بودند...
آیتالله احمد بهشتی، عضو هیئت مؤسس مجمع عالی حکمت اسلامی:
🔸علامه طباطبایی در آن شرایطی که مادیت و #ماتریالیسم همه را مورد تهاجم قرار داده بود، با کتاب روش رئالیسم خدمت بزرگی برای #دین انجام داد یا مرحوم استاد مطهری بهعنوان یک فیلسوف اسلامی چقدر به اعتقادات و #دینداری مردم خدمت کرد. خود حضرت امام علاوه بر اینکه فقیه بود، یک #فیلسوف و عارف نیز بود، چقدر ایشان برای ایران بالأخص و برای جهان #اسلام بهطور اعم نتیجه داشتند. اکنون هم این تحرکاتی که در دنیای اسلام پیدا شده، مسلماً متأثّر از انقلاب اسلامی است. اینها نتیجه خدمات عالمی است که اهل #فلسفه بوده و فلسفه را به معنای دقیق کلمه و با همان شرایط سینویاش آموخته است. اینها چقدر برای اسلام و اعتقادات مردم خدمت کردند و بعد هم این به اخلاقیات و زندگی اجتماعی مردم سرایت میکند.
#آیتالله_بهشتی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami