دیشب کسی برای تو سجاده وا نکرد
بغضی ترک ندید و گلویی صدا نکرد
انگار ما بدون حضور تو راحتیم..!!!!
وقتی کسی برای ظهورت دعا نکرد...
مارا همین صدا نزدن بی خیال کرد
مارا همین صدا نزدن با خدا نکرد
وقتی که دامن تو رها شد ز دست ما
دست گناه دامن ما را رها نکرد
در روزگار ما تو بیابان نشین شدی
خاکم به سر از اینکه دل ما حیا نکرد
تو رفتی و به کلبه ی ما بی محل شدی
دیگر کسی پس از تو نگاهی به ما نکرد
دیدند درد دین خدا را نداشتیم
مارا کسی برای شهادت جدا نکرد
توبه از اینکه این دل بی بند و بار ما
جایی برای آمدن یار وا نکرد...
عیب از من است که صدای زیارتت
صبح سه شنبه های مرا کربلا نکرد
🌸اللهم عجل لولیک الفرج 🌸
🌺🌷🌸💐🌹💐🌸🌷🌺
چقدَر در حـرمش حال و هوا #مطلوب است
چقـدَر زائـرِ او پیـش خدا #محبوب است
نگـَهَـم سمتِ لـوایِ حَرَمَش #معطوف است
و بِهـِشتـی که به ایوانِ طلا #مـعـروف است
هر کسی با نـَفـَسـی، که حُزنِ آن #معلوم است
آمــده پنجـره فـــولآد ُ "صدا #مفهوم است
یا غریب الـغربا، این دلِ من #محـزون است
یا مـعـین الضـعفـا، مَن، پدرم #مدیون" است
ای امامِ مـِهرَبـان، من پسرم #معلول است
و جوانـی که غَـمیـن آمـدهُ #مشمـول" است
زارِعـی دل نگرانِ کـَمـیِ #مـحصـول است
شاعری هم بـه نوشتن زِ حَرَم #مـشغـول است
چقَـدَر در حَـرَمـَش حال و هـوا#مطلوب است
#نــوكـــر_نـوشــت:
#رضـا_جـانـم
با نگاهت در دلـم طـوفان محـشر میشود
دیده ام در دست سلطان جام کوثر میشود
تا نگه بر #گنبد و #گلدسته هایت میکنم
بی خود از خود میشوم اشکم مکرر میشود
صلي الله ليڪ يا سيدناالمظلوم يااباعبدالله الحسين
🌺🌷🌸💐🌹💐🌸🌷🌺
هدایت شده از ﷽ 🟠 نورالقرآن 🟠
4_505550331145355341.mp3
409.7K
#ختم_قرآن📖
💐تلاوت روزانه یک صفحه از قرآن کریم💐
"صفحه #۱۹ کلام الله مجید"
هدایت شده از ﷽ 🟠 نورالقرآن 🟠
نور (محسن قرائتی)
«124» وَ إِذِ ابْتَلى إِبْراهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِي قالَ لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ
و (به خاطر بياور) هنگامى كه پروردگارِ ابراهيم، او را با حوادث گوناگونى آزمايش كرد و او به خوبى از عهده آزمايش برآمد. خداوند به او فرمود:
من تو را امام و رهبر مردم قرار دادم. ابراهيم گفت: از فرزندان من نيز (امامانى قرار بده)، خداوند فرمود: پيمان من به ستمكاران نمىرسد (و تنها آن دسته از فرزندان تو كه پاك و معصوم باشند شايسته اين مقامند).
نکته ها
حضرت ابراهيم عليه السلام در بين انبيا، جايگاه ومنزلت خاصّى دارد. نام آن بزرگمرد، 69 مرتبه ودر 25 سوره قرآن آمده و از او همانند پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله به عنوان اسوه و نمونه براى بشريّت ياد شده است. در برخى از آيات، آن بزرگوار در رديف اخيار، صالحان، قانتان، صدّيقان، صابران و وفاكنندگان شمرده شده است. در بزرگداشت اين پيامبر بزرگ، خداوند تعابير خاصّى بكار برده وحتّى يكى از اسرار حج را يادآورى وزنده نگهداشتن ايثارگرىها واز خودگذشتگىهاى حضرت ابراهيم عليه السلام گفتهاند. آن مرد الهى، در عرصههاى گوناگون با انحراف و شرك مبارزه كرد؛ برهان و استدلال او در مقابل ستارهپرستان و ماهپرستان، مبارزه عملى او با بتپرستان، احتجاج او در برابر نمرود و سربلندى او در آزمايشات ديگر، از او انسانى اسوه ونمونه ساخت كه خداوند او را به مقام امامت نصب نمود.
در قرآن حدود بيست مرتبه مسئله آزمايش و امتحان مطرح شده واز سنّتهاى الهى است.
جلد 1 - صفحه 196
هدف آزمايش؛ آزمايش براى آگاه شدن خداوند نيست، زيرا او از پيش همه چيز را مىداند، اين آزمايشها براى ظهور و بروز استعدادهاى نهفته و تلاش و عمل انسانهاست. اگر انسان كارى نكند، استحقاق پاداش نخواهد يافت.
ابزار آزمايش؛ تلخىها و شيرينىهاى زندگى، همه ابزار امتحان هستند. گاهى افرادى با شدايد و مصايب آزمايش مىشوند و برخى ديگر با رفاه، و ناگزير همه مردم حتّى انبيا مورد امتحان قرار مىگيرند. اين امتحانات و آزمايشها براى رشد و پرورش مردم است.
ابراهيم عليه السلام در هر آزمايشى كه موفّق مىشد، به مقامى مىرسيد: در مرحله نخستين، عبداللّه شد. سپس به مقام نبىاللهى رسيد. و پس از آن رسول اللّه، خليل اللّه و در نهايت به مقام امامت و رهبرى مردم منصوب گرديد. «1»
مراد از «كلمات» در آيه، امتحانات سنگين است كه حضرت ابراهيم از همهى آنها پيروز بيرون آمد. نه عمو، نه همسر و نه فرزند هيچكدام نتوانستند مانع او در راه انجام وظيفه شوند. با آنكه ابراهيم تحت سرپرستى عمويش آزر بود، امّا با بتپرستى او و جامعهاش به مبارزه برخاست و بتشكن بزرگ تاريخ گرديد و آنگاه كه از سوى خدا مأموريّت يافت، همسر و فرزندش را در صحراى مكه ساكن نموده و براى تبليغ به نقطهاى ديگر برود، بىهيچ دلبستگى، آنها را به خدا سپرد و رفت. همچنين فرمان ذبح فرزندش اسماعيل آمد، رضاى خدا را بر هواى دل ترجيح داد و كارد بر گلوى فرزند نهاد. امّا ندا آمد كه قصد ما كشتن اسماعيل نبود، بلكه امتحان ابراهيم بود.
حضرت ابراهيم عليه السلام، مقام امامت را براى نسل خود نيز درخواست نمود، پاسخ آمد كه اين مقام عهدى است الهى كه به هر كس لايق باشد عطا مىشود. در ميان نسل تو نيز كسانى كه شايستگى داشته باشند، به اين مقام خواهند رسيد. چنانكه پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله از نسل ابراهيم عليه السلام است و به اين مقام رسيد، ولى كسانى كه دچار كوچكترين گناه و ستمى شده باشند، لياقت اين مقام را ندارند.
حضرت ابراهيم عليه السلام تنها پيامبرى است كه مشركان و يهوديان و مسيحيان، همه خود را
«1». كافى، ج 1 ص 175.
جلد 1 - صفحه 197
پيرو راه او مىدانند. در اين آيه ضمن تجليل از ابراهيم عليه السلام، به طور غير مستقيم به همه مىفهماند كه اگر به راستى او را قبول داريد، دست از شرك برداشته و همانند او تسليم محض اوامر الهى باشيد.
اين آيه يكى از آياتى است كه پشتوانه فكرى و اعتقادى شيعه قرار گرفته است كه امام بايد معصوم باشد و كسى كه لقب ظالم بر او صدق كند، به مقام امامت نخواهد رسيد. «1»
اين آيه، مقام امامت را «عَهْدِي» گفته است، پس آيه؛ «أَوْفُوا بِعَهْدِي أُوفِ بِعَهْدِكُمْ» «2» يعنى اگر شما به امامى كه من تعيين كردم وفادار بوديد و اطاعت كرديد من نيز به نصرت و يارى كه قول دادهام وفا خواهم كرد.
پیام ها
1- پيامبران نيز مورد آزمايش الهى قرار مىگيرند. «وَ إِذِ ابْتَلى إِبْراهِيمَ»
2- براى منصوب كردن افراد به مقامات، گزينش وآزمايش لازم است. «إِذِ ابْتَلى إِبْراهِيمَ ... بِكَلِماتٍ»
3- منشأ امامت وراثت نيست، لياقت است كه با پيروزى در امتحانات الهى ثابت مىگردد. «فَأَتَمَّهُنَّ»
4- پستها ومسئوليّتها بايد تدريجاً و پس از موفّقيّت در هر مرحله به افرد
هدایت شده از ﷽ 🟠 نورالقرآن 🟠
دنباله ی تفسیر ایه ی ۱۲۴ 👇
4-پست ها ومسئولیت ها باید تدریجا وپس از موفقیّت در هرمرحله به افراد واگذار شود ۰ فَاَتَمَّهنَّ۰۰۰۰"
5- امامت، انتصابى است نه انتخابى. امام بايد حتماً از طرف خداوند منصوب شود. «إِنِّي جاعِلُكَ»
6- امامت، عهد الهى ميان خدا و مردم است. «عَهْدِي»
«1». در تفسير المنار، ج 1، ص 457 آمده است: ابوحنيفه به استناد اين آيه، مخالف حكومت وقت (منصور عباسى) بود و مقام قضاوت آنان را قبول نمىكرد. سپس مىگويد: ائمهى اربعه اهل سنّت، با حكومتهاى زمان خود مخالف بودند، زيرا آنان را ظالم مىدانستند.
البتّه در منابع و متون تاريخى، مطالبى بر خلاف ادّعاى صاحب المنار به چشم مىخورد.
«2». بقره 7 40.
جلد 1 - صفحه 198
7- از اهمّ شرايط رهبرى، عدالت و حسن سابقه است. هركس سابقه شرك وظلم داشته باشد، لايق امامت نيست. «1» «لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ»
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
💎جرعه ای از نهج البلاغه
🔹صبر در مصیبت
📜 امیرالمومنین علی(ع): شکیبایى به اندازه مصیبت مى رسد. و آن که زمان مصیبت جزع کند ثوابش نابود مى شود.
حکمت 144
#کلام_امیر
📡. @TasnimNews
هدایت شده از العالم فارسی
#📸تصویر_روز | احساس خوشی داشتم آن لحظه که دیدم
مشهد شده آرامش دلهای پریشان
https://eitaa.com/alalam_farsi
🔴 بدون عدالت اجتماعی پایه معنویت هم متزلزل خواهد شد
🔸اگر در جامعهای عدالت اجتماعی برقرار نباشد پایه معنویت هم متزلزل خواهد بود. منطق اسلام این است که معنویت را با عدالت توأم با یکدیگر میباید در جامعه برقرار کرد. در جامعهای که عدالت وجود نداشته باشد، هزاران هزار بیمار روانی به وجود میآیند.
🔹محرومیتها ایجاد عقدههای روانی میکند و عقدههای روانی تولید انفجار؛ یعنی اگر جامعه به تعبیر علی علیه السلام به دو گروه گرسنه گرسنه و سیرِ سیر تقسیم شود، وضع به همین منوال باقی نمیماند، بلکه صدها تالی فاسد به همراه خواهد آورد. یک گروه گرفتار بیماریهایی نظیر تفرعن، خودبزرگبینی و ... میشوند و گروه دیگر دچار ناراحتیهای ناشی از محرومیت.
📝 استاد مطهری، آیندۀ انقلاب اسلامی ایران، ص۱۷۹
#تفکر و درسهای قرانی
#اندیشه مطهر